FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Peugot 306 Onstabiel RPM
OldMercsdinsdag 29 november 2022 @ 12:18
Ik heb dus een probleem met mijn Peugot 306 1.4 uit '97.
Hij start en loopt goed, maar als je eenmaal een stuk hebt gereden en een tijdje stationair laat lopen zakt ie op een gegeven moment naar de 500 toeren en komt daarna weer omhoog naar de 900-950 (waar ie hoort). Dit gebeurt zo af en toe. Maar hij slaat niet af.

Volgende deel van het probleem: als je gas geeft en hem houd tussen de 1500 en 2000 toeren loopt ie slecht, als in: niet stabiel. Hij zakt soms terug en komt weer omhoog in toeren, soms zakt ie vanuit de 1750/1800 helemaal naar de -+1400.

Hij rookt ook wat uit de uitlaat ik weet niet of ik dit met het probleem moet associëren, de rook is wit/blauw (niet heel blauw maar er zit wel een tintje in) ik kan wel wat opties bedenken. Maar nu bent ik benieuwd naar jullie mening over dit wagentje.

Mijn opties zijn:
1. Vette bougie omdat ie wat olie verbruikt en hierdoor niet altijd goede ontbranding heeft.
2. Koppaking lek en hierdoor ook geen goede ontbranding. (Geen witte smurrie in olie)
3. Injector blijft hangen
Dunnevandaledinsdag 29 november 2022 @ 18:29
Valse lucht?
GereDathandinsdag 29 november 2022 @ 19:28
Klinkt als een vervuild gasklephuis of een defecte stappenmotor die zorgt dat de klep voldoende open blijft bij stationair draaien.
Ferdinsdag 29 november 2022 @ 23:24
1. Uitgedroogd rubberen slangen die valse lucht zuigen na 25 jaar.
suijkerbuijkwoensdag 30 november 2022 @ 04:55
Gasklep huis schoonmaken .
Stappenmotor afstellen of vervangen .


Olie verbruik?
Er mag in die motor alleen 10w40 in en 15w40
Vele proberen je 5w40 of 5w30 te verkopen maar dat mag niet in die motor.

Koppakking lek ?
Dan heb je of olie in je koelwater maar stijg ook de temperatuur gelijk boven de 100graden.
Of
Lekt naar de cilinder toe en word het verbrand (witte rook )
Of
Lek naar de olie kanaal en stijg juist je olie pijl omhoog.

Denk dus niet dat jij last heb van een koppakking

Injector die hangt ?
Kan maar dan gaat je motor zagen en schokken als een idiot .
Injector die lekt ?
Ja dat kan mogelijk zijn maar dan nog zal je er geen last van kunnen hebben

Een gasklep huis dat hangt of niet goed kan sluiten .
Of juist door vuil te goed afsluit .
Kan zakken in stationer verklaren .

Voor de injector kan je injector reinig halen dat stop je in de benzine tank.

Gas klep huis schoonmaken doe je door de inlaat van de gasklep huis weg te halen.
Met de hand voorzichtige de klep open doen ( met de gas kabel hendel of met je vinger de klep open duwen )
Schoonmaken kan je met wat benzine / diesel op een stoffe doek doen ( theedoek is het beste)
En dan gewoon de wanden schoon maken.
Erste geval zal je de gas klep huis moeten demonteren om beter schoon te maken .
Maar dat is wel makkelijker omdat je dan met break cleaner de gas klep goed schoon kan maken .

Stappen motor vervangennof afstellen.
Door een dealer of garage laten doen
Je zelf doen zonder kennis is eigenlijk niet zomaar te doen .
Je moet namelijk de stappen motor uitlijnen in de basis stand .

Succes verder .
OldMercswoensdag 30 november 2022 @ 13:31
Dank voor jullie reacties, ik heb een een blik geworpen op het gasklephuis, dit zag er op een beetje vettigheid goed uit. Even een doek erlangs gehaald en het luchtfilter maar weer gemonteerd.
Ik stuitte hierbij wel op een slangetje die naar mijn mening niet goed in het luchtfilter zat, er zat een rubber omheen dus neem aan dat die goed af moet sluiten.
Na wat forums af te hebben gestruind ben ik erachter dit dit het slangetje is die naar de PCV klep gaat.
Nu weet ik ongeveer waar het voor dient maar zou ik wel graag willen weten of dit misschien het probleem zou kunnen zijn want... Kapotte PCV zou voor olieverbruik kunnen zorgen en voor minder vermogen.
En rondom het slangetje wat de filterbox in ging zat wat olie is dat ok?

Welke slangen zijn de vacuum slangen? Dan kan ik die nog even controleren.

Ik bedenk net dat er nog wat symptomen zijn die ik niet helemaal kan plaatsen zoals: Als ik in een bocht terugschakel naar de 2 (geen idee of dat er mee te maken heeft) Valt ie gewoon uit!? Maar daarna is het gewoon weer starten en lopen.
En bij koude temperaturen onder de 5 graden ofzo is er weinig vermogen en stottert ie bij gas geven, stationair is dan prima. Als ie eenmaal warm is gaat het goed.
En de rook uit de uitlaat word pas heftiger als de choke er af gaat of de motor gewoon warm word... daarvoor is het niet per se gek veel rook.

Nogmaals dank voor het meedenken :)

[ Bericht 3% gewijzigd door OldMercs op 30-11-2022 14:27:03 ]
OldMercswoensdag 30 november 2022 @ 14:25
Hmm ik zie nu dat er geen PCV in zit en dat dat ook niet hoort, is dit gek?
Het lijkt me een beetje vreemd zo namelijk...