abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206862259
quote:
Vorige maand zei de vooraanstaande expert op het gebied van infectieziekten, professor Neil Ferguson, dat het VK de strijd tegen de ziekte leek te winnen, aangezien het aantal gevallen daalde, maar hij waarschuwde voor zelfgenoegzaamheid en benadrukte het risico van een heropleving.

Apenpokken is door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) omgedoopt tot 'mpox' na klachten dat de huidige naam voor de ziekte "racistisch en stigmatiserend" is.

"Beide namen zullen een jaar lang gelijktijdig worden gebruikt, terwijl 'apenpokken' wordt uitgefaseerd", aldus het wereldwijde bureau.

' Mpox ' werd voorgesteld door REZO, de gezondheidsorganisatie voor mannen, waarbij de directeur zei dat het verwijderen van afbeeldingen van apen mensen hielp de gezondheidscrisis serieus te nemen.

Monkeypox-symptomen variëren, maar omvatten huiduitslag, koorts, koude rillingen, gezwollen lymfeklieren, uitputting en hoofdpijn.

Enkelvoudige genitale laesies en zweren in de mond of anus zijn ook geīdentificeerd als symptomen van het virus door een internationale samenwerking van clinici in 16 landen.

Sommige symptomen waren zo ernstig dat patiënten moesten worden opgenomen in het ziekenhuis.

In september werd een tweede apenpokkenstam ontdekt in het VK nadat de diagnose was gesteld bij een persoon die naar West-Afrika was gereisd.

Bron.
Ik vind het erger dat een groep mensen bij "aap" gelijk aan negers/zwarte mensen/gekleurde mensen/mensen van kleur/niet-blanken denken.
Taalpurist.
pi_206862278
Hebben de apen geklaagd dan?
-nee-
  maandag 28 november 2022 @ 22:53:34 #3
338319 ZarB
Piņa colada
pi_206862292
quote:
14s.gif Op maandag 28 november 2022 22:52 schreef Marsenal het volgende:
D66 namens de apen. Duh
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_206862392
quote:
14s.gif Op maandag 28 november 2022 22:52 schreef Marsenal het volgende:
Misschien wilden apen niet langer geassocieerd worden met een ziekte die met name homoseksuele mannen treft.
  maandag 28 november 2022 @ 23:06:29 #5
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_206862395
_O-
  maandag 28 november 2022 @ 23:12:09 #6
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_206862429
Associeert het WHO nu werkelijk negers met apen? Wat een walgelijke racistische organisatie is dat dan?
pi_206862476
Apen = negers? Wat racistisch van de WHO.
pi_206862529
Tijd voor de Hanson brothers voor een remake.
Scared to take chances, you'll never have the answers.
vicit vim virtus
https://tinyurl.com/3z29p75c
pi_206862545
@monkyyy pox 🐵🙈🙉🙊
  dinsdag 29 november 2022 @ 01:01:00 #10
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_206862875
:')
pi_206862933
Ik weet nu al dat deze comment hier niet populair zal zijn, maar ik doe toch een moedige poging.

Dit soort framing van online media is echt problematisch aan het worden. In dit tijdperk van informatie (of desinformatie) mag wel worden verwacht dat er zorgvuldiger wordt omgegaan met headlines op social media en de manier waarop nieuws wordt gepresenteerd aan de consument.

"Apenpokken racistisch" wordt alleen zo geformuleerd omdat het een hevige reactie teweegbrengt en dus zorgt voor meer shares en clicks. Dat terwijl de WHO in hun persbericht nergens zegt dat de naam racistisch is; dat is gewoon een sappige kwalificatie die erbij wordt gezet. En mensen gaan alleen af op deze duiding, dus de wereld is weer eens te klein geworden.

Waar het uiteindelijk om draait in het persbericht is dat racistisch taalgebruik en stigmatiserend gedrag sterk toenam bij het uitbreken van deze ziekte. NIET dat de naam racistisch is en dat daar om werd geklaagd, zoals wordt bericht. Een cruciaal verschil, want daarmee kan meteen een streep door het valse narratief waar de meeste commenters hier ingetuind zijn.

Maar goed, even boos zijn met z'n allen om deze spectaculaire headline jongens! Woke komt eraan en alles is racisme!!

[ Bericht 0% gewijzigd door Noorse_Kabeltrui op 29-11-2022 03:29:26 ]
pi_206862939
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 23:12 schreef Hahug13 het volgende:
Associeert het WHO nu werkelijk negers met apen? Wat een walgelijke racistische organisatie is dat dan?
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 23:22 schreef bereboot3 het volgende:
Apen = negers? Wat racistisch van de WHO.
Nee. Als je het persbericht gewoon leest, zie je dat het WHO helemaal niet deze vergelijking maakt en überhaupt niet zegt dat de naam racistisch is. Enkel dat racistische taal en stigmatiserend gedrag rondom de ziekte is toegenomen. Maar goed, hopelijk voelde het lekker om je onderbuikgevoelens te spuien.
pi_206862974
quote:
Rijk: Animalia (Dieren)
Stam: Chordata (Chordadieren)
Klasse: Mammalia (Zoogdieren)
Orde: Primates (Primaten)
Infraorde: Simiiformes (Apen)
Familie: Hominidae
Geslacht: Homo

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Mens
Kortom, we zijn allemaal apen (en homines :P).
pi_206863008
Ik snap het eigenlijk wel. De ziekte komt uit afrika.
De naam suggereert dat alleen mensen van kleur de ziekte kunnen krijgen. Nu de ziekte ook homosexuele blanke mannen heeft weten te bereiken, klopt de naam gewoon niet meer.

Ik stel voor om het flamingo-pokken te noemen.
"Een kwart van de flamingo’s blijkt homoseksueel te zijn. Misschien geen verrassing voor een vogel die dagen in een roze pak rondloopt" (bron)

Wordt er binnenkort ook een nieuw naam voor 'rode hond' verzonnen?

[ Bericht 9% gewijzigd door Speekselklier op 29-11-2022 08:05:07 ]
Klier? Ik? Kijk lekker naar je zelf !
pi_206863909
Ik ben benieuwd wie er heeft geklaagd en hoe die erbij gekomen is om hierover te klagen bij de who
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 29 november 2022 @ 09:53:13 #16
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_206863933
Jammer. Ik vond apenpokken wel goed van de tong rollen. Klonk ook zo lekker vies.
pi_206864093
Is gewoon een griepje.
-nee-
  dinsdag 29 november 2022 @ 10:33:58 #18
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_206864247
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 november 2022 06:47 schreef Speekselklier het volgende:
Ik snap het eigenlijk wel. De ziekte komt uit afrika.
De naam suggereert dat alleen mensen van kleur de ziekte kunnen krijgen. Nu de ziekte ook homosexuele blanke mannen heeft weten te bereiken, klopt de naam gewoon niet meer.

Ik stel voor om het flamingo-pokken te noemen.
"Een kwart van de flamingo’s blijkt homoseksueel te zijn. Misschien geen verrassing voor een vogel die dagen in een roze pak rondloopt" (bron)

Wordt er binnenkort ook een nieuw naam voor 'rode hond' verzonnen?
[ afbeelding ]
Uh…

Je weet dat dit een kat is?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')