abonnement Unibet Coolblue
pi_206850962
Ik vraag me af wat voor soort zaken je kan doen om je huiscomputer te beveiligen tegen hackers, virussen etc.

Ik heb:
Een up-to-date versie windows 10
Windows standaard firewall / beveiliging die ingeschakeld is
AVG antivirus free
Geinstalleerde programma's up-to-date
Drivers up-to-date

Rootkit detection een tijdje geleden gedaan

Wat zijn volgens jullie verbeterpunten die je kan doorvoeren om je pc extra te beveiligen (behalve altijd de internetkabel eruit te houden) ;) Alvast erg bedankt!
  maandag 28 november 2022 @ 01:49:35 #2
256666 leeell
I know you're lonely
pi_206850979
Ad-block (ublock origin)
Anti-tracking (privacy badger)
altijd achter VPN zitten
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 28 november 2022 @ 03:00:27 #3
414785 sirdanilot
pi_206851025
Betalen voor een betere antivirus.

Niet op phishinglinks klikken.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206851028
Buiten antivirus en malware software is het ook wel slim om je netwerk zelf beter te beveiligen.

https://www.beveiligingwi(...)iligen/#quickLink-10
pi_206851358
WIFI uitzetten en internetkabel eruit trekken.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_206851486
- AdGuard Home of PiHole aan je netwerk hangen
- Een veilige browser gebruiken (hardened Firefox of Librewolf)
Uitvinder van de biersmiley.
pi_206851504
quote:
7s.gif Op maandag 28 november 2022 08:23 schreef HSG het volgende:
WIFI uitzetten en internetkabel eruit trekken.
het enige juiste antwoord
pi_206902271
- Geen illegale meuk downloaden (DUS OOK GEEN FILMS, SERIES, OF MP3'tjes!)
- Voordat je software download en installeert, even reviews checken (van zowel de software als de website waar je het vandaan haalt).
- URL's LEZEN. Zit je wel op de website die je bedoelde, of is het een typosquater?
pi_206933921
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 01:32 schreef Muurbloem2001 het volgende:
Ik vraag me af wat voor soort zaken je kan doen om je huiscomputer te beveiligen tegen hackers, virussen etc.

Ik heb:
Een up-to-date versie windows 10
Windows standaard firewall / beveiliging die ingeschakeld is
AVG antivirus free
Geinstalleerde programma's up-to-date
Drivers up-to-date

Rootkit detection een tijdje geleden gedaan

Wat zijn volgens jullie verbeterpunten die je kan doorvoeren om je pc extra te beveiligen (behalve altijd de internetkabel eruit te houden) ;) Alvast erg bedankt!
Van Windows afstappen en naar Linux gaan.
  zaterdag 3 december 2022 @ 23:55:49 #10
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_206934045
Eset internet security aanschaffen. Inderdaad geen illegale meuk downloaden. Gezond verstand gebruiken op het internet is beter dan welke andere beveiliging dan ook. Als je relatief wild wil gaan en wat verstand hebt van IT zaken kan je ook een router kopen met goede security, eentje zonder wifi ingebouwd, maar dan moet je ook wifi accesspoint aanschaffen, bedraden en ophangen dus dat kost wel wat. Maar de router van je ISP kan alles maar ook meteen alles matig. Koop er eentje met een focus op beveiliging.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  VIVA zaterdag 3 december 2022 @ 23:59:10 #11
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_206934078
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 01:32 schreef Muurbloem2001 het volgende:
Ik vraag me af wat voor soort zaken je kan doen om je huiscomputer te beveiligen tegen hackers, virussen etc.

Ik heb:
Een up-to-date versie windows 10
Windows standaard firewall / beveiliging die ingeschakeld is
AVG antivirus free
Geinstalleerde programma's up-to-date
Drivers up-to-date

Rootkit detection een tijdje geleden gedaan

Wat zijn volgens jullie verbeterpunten die je kan doorvoeren om je pc extra te beveiligen (behalve altijd de internetkabel eruit te houden) ;) Alvast erg bedankt!
Jezus wat een paranoide bende hiero.

Je zit al aardig goed, alhoewel ik de standaard Windows defender AV tegenwoordig beter vertrouw dan een extra gratis AV, is niet echt meer nodig. Het grootste probleem met de beveiliging is de gebruiker die erachter zit. Ben je van nature paranoide en klik je niet op random links? Installeer je niet elke kuttool die er te krijgen is? Dan zit je gewoon goed.

Een extra beveiliging die erg veel helpt in Windows 10, is een gebruiker aanmaken zonder admin rechten, en daar standaard gebruik van maken, dan krijg je altijd een bericht voordat je wat uitvoert wat mogelijk kwaadaardig is (let, systeemaanpassingen maakt)

De volgende zaken zijn totaal overbodig en geven een schijnveiligheid:

- Betalen voor betere antivirus
- Netwerk beter te beveiligen (zolang je je stock router standaard houdt, staat niets inbound open)
- Illegale meuk downloaden (kan prima, zorg wel dat je weet wat je doet)
- Van Windows afstappen (kansloos, een ander OS is niet standaard veiliger, again de gebruiker is de zwakte, niet het OS)

Het enige nuttige antwoord wat wel helpt is een veiligere browser. Gebruik een browser met bepaalde plugins zoals cookies/plugins/third-party blocks, zorgt er voor dat je iets meer kan klikken zonder elke keer na te denken. Een Chromium based browser met verschillende plugins zorgt daarvoor. Aanrader, gebruik Brave Browser waar alles al ingebakken zit.
What lies behind makes no sense in my mind
  zondag 4 december 2022 @ 00:07:52 #12
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_206934167
@cosmosis: dagelijkse gebruiker zonder admin rechten is idd wel een hele goede die vaak over het hoofd gezien wordt. Maar betaalde beveiliging (is allang niet meer alleen antivirus) heeft zeker nog wel toegevoegde waarde als je de juiste hebt. En hoeft niet duur te zijn. ESET is in mijn ervaring wel heel fijn. Al is Defender tegenwoordig ook erg goed en zou genoeg moeten zijn icm met gezond verstand.

Overigens zijn de stockrouters vaker slachtoffer van bugs en vulnerabilities alleen al omdat die zoveel gebruikt worden dat het interessant is om er op in te kunnen breken. Net als dat Windows virussen er niet alleen zijn omdat Windows een gatenkaas is maar omdat het de grootste markt heeft. Als je dus iets gebruikt wat niet van KPN/Ziggo/een andere grote ISP is de kans al minder groot dat er actief gezocht wordt naar zwaktes.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_206934229
Lienuks :') Eindelijk je PC vrij van virussen, werkt ie niet :D
quote:
14s.gif Op zondag 4 december 2022 00:07 schreef jogy het volgende:
@:cosmosis: dagelijkse gebruiker zonder admin rechten is idd wel een hele goede die vaak over het hoofd gezien wordt. Maar betaalde beveiliging (is allang niet meer alleen antivirus) heeft zeker nog wel toegevoegde waarde als je de juiste hebt. En hoeft niet duur te zijn. ESET is in mijn ervaring wel heel fijn. Al is Defender tegenwoordig ook erg goed en zou genoeg moeten zijn icm met gezond verstand.

Overigens zijn de stockrouters vaker slachtoffer van bugs en vulnerabilities alleen al omdat die zoveel gebruikt worden dat het interessant is om er op in te kunnen breken. Net als dat Windows virussen er niet alleen zijn omdat Windows een gatenkaas is maar omdat het de grootste markt heeft. Als je dus iets gebruikt wat niet van KPN/Ziggo/een andere grote ISP is de kans al minder groot dat er actief gezocht wordt naar zwaktes.
Maar dan moet je dus wel je eigen zooi up-to-date houden. niet dat dat moeilijk is, maar moet je wel zelf doen. (actief monitoren naar patches dus)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  VIVA zondag 4 december 2022 @ 00:17:18 #14
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_206934270
quote:
14s.gif Op zondag 4 december 2022 00:07 schreef jogy het volgende:
@:cosmosis: dagelijkse gebruiker zonder admin rechten is idd wel een hele goede die vaak over het hoofd gezien wordt. Maar betaalde beveiliging (is allang niet meer alleen antivirus) heeft zeker nog wel toegevoegde waarde als je de juiste hebt. En hoeft niet duur te zijn. ESET is in mijn ervaring wel heel fijn. Al is Defender tegenwoordig ook erg goed en zou genoeg moeten zijn icm met gezond verstand.

Overigens zijn de stockrouters vaker slachtoffer van bugs en vulnerabilities alleen al omdat die zoveel gebruikt worden dat het interessant is om er op in te kunnen breken. Net als dat Windows virussen er niet alleen zijn omdat Windows een gatenkaas is maar omdat het de grootste markt heeft. Als je dus iets gebruikt wat niet van KPN/Ziggo/een andere grote ISP is de kans al minder groot dat er actief gezocht wordt naar zwaktes.
Eens hoor...Hoge bomen vangen veel wind! Toch heb ik nog nooit de behoefte gehad om mn stock Ziggo/KPN router te vervangen. Uiteraard wanneer je meerdere zaken gaat doen zoals je eigen website/NAS aan het internet hangen; zaken gaat doen is het een ander verhaal. Maar zoals ik het begrijp gaat het niets anders dan over het huis/tuin/keuken gebruik van het internet, een router achter de ISP router is hierin te complex om dieper in te gaan.

Het voordeel van stock routers van de grote ISPs is dat ze uiteraard sneller gepatched worden (tot frustratie aan toe met Ziggo updating de Ubees op idiote tijden, KPN doet dat weer wat beter..hopelijk )

In ieder geval is het eigenlijk geen discussie om met niet-IT personen te gaan speculeren om de router te wijzigen.

Uiteraard als je ook benoemd is MAC-OS/Linux vaak veiliger puur omdat het minder de target is van criminelen, en zeker niet vanwege de security issues, target the audience..not the product!
What lies behind makes no sense in my mind
  FOK!fotograaf zondag 4 december 2022 @ 00:19:36 #15
842 Zorro
Z
pi_206934300
Werken met een user account, niet een local admin
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  VIVA zondag 4 december 2022 @ 00:20:24 #16
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_206934314
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 00:13 schreef Het_Bokje het volgende:
Lienuks :') Eindelijk je PC vrij van virussen, werkt ie niet :D
[..]
Maar dan moet je dus wel je eigen zooi up-to-date houden. niet dat dat moeilijk is, maar moet je wel zelf doen. (actief monitoren naar patches dus)
Iemand die puur vraagt hoe zn PC uptodate te houden, Linux aanraden is vrij kansloos...
What lies behind makes no sense in my mind
  VIVA zondag 4 december 2022 @ 00:21:07 #17
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_206934325
quote:
6s.gif Op zondag 4 december 2022 00:19 schreef Zorro het volgende:
Werken met een user account, niet een local admin
What lies behind makes no sense in my mind
  zondag 4 december 2022 @ 01:00:12 #18
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_206934673
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 00:13 schreef Het_Bokje het volgende:
Lienuks :') Eindelijk je PC vrij van virussen, werkt ie niet :D
[..]
Maar dan moet je dus wel je eigen zooi up-to-date houden. niet dat dat moeilijk is, maar moet je wel zelf doen. (actief monitoren naar patches dus)
Kan je op automagisch zetten. Maar vergt wel inzet idd.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')