abonnement Unibet Coolblue
pi_206843491
Ik wil een douchegordijnstang (hoekstang 90x90 cm) monteren in mijn badkamer. Is een klopboormachine geschikt om gaatjes te boren in badkamertegels zonder dat ze barsten of breken?
Een diamantboormachine of tegelboor huren is heel erg duur.

Ik keek op internet wat geschikt zou zijn voor badkamertegels, maar er worden verschillende dingen gezegd.
Adviezen zou ik superfijn vinden *O*
pi_206843520
In ieder geval moet je wel zorgen dat de klop stand uit staat.
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_206843800
Heb pas nog een douche nis gezet.
Gewoon met betonboor en schroef/boormachine. Wel op lage toeren anders verbrand je boor.
En met kleinere boor beginnen

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 27-11-2022 17:33:17 ]
pi_206844955
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 17:12 schreef iunik het volgende:
Ik wil een douchegordijnstang (hoekstang 90x90 cm) monteren in mijn badkamer. Is een klopboormachine geschikt om gaatjes te boren in badkamertegels zonder dat ze barsten of breken?
Een diamantboormachine of tegelboor huren is heel erg duur.

Ik keek op internet wat geschikt zou zijn voor badkamertegels, maar er worden verschillende dingen gezegd.
Adviezen zou ik superfijn vinden *O*
met een plakbandje de tegel afplakken, aftekenen met een spijker en hamer een tikje geven om een klein gat te slaan zodat je boor niet uitschiet, NIET KLOPBOREN!!! gewoon rustig aan met een steenboor een gat boren

een diamantboor zou ik pas gebruiken als je bv een gat moet boren voor een waterleiding, niet voor een simpel plugje voor een douchestang
pi_206845531
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 18:51 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
met een plakbandje de tegel afplakken, aftekenen met een spijker en hamer een tikje geven om een klein gat te slaan zodat je boor niet uitschiet, NIET KLOPBOREN!!! gewoon rustig aan met een steenboor een gat boren

een diamantboor zou ik pas gebruiken als je bv een gat moet boren voor een waterleiding, niet voor een simpel plugje voor een douchestang
als ik de klopstand uitzet, kan ik dan nog mijn klopboormachine hiervoor gebruiken?
pi_206845539
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 17:14 schreef gianni61 het volgende:
In ieder geval moet je wel zorgen dat de klop stand uit staat.
dus dan kan ik mijn klopboormachine zeker wel gebruiken??
pi_206845672
als je gewoon zachte muren (geen beton of kalkzansteen dus) hebt werkt een normale boormachine ook wel. wel een tegelboor gebruiken, die zijn helemaal niet duur
pi_206846558
Wel een boortje halen geschikt voor muurtegels en inderdaad de klopfunctie uitschakelen.

Als je eenmaal door de tegel bent en daar achter een harde muur aantreft kan de klopfunctie weer aan.
pi_206847005
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 20:17 schreef XanderH het volgende:
Wel een boortje halen geschikt voor muurtegels en inderdaad de klopfunctie uitschakelen.

Als je eenmaal door de tegel bent en daar achter een harde muur aantreft kan de klopfunctie weer aan.
kan je een voorbeeld geven van een boortje dat geschikt is voor muurtegels?
pi_206847438
Ik vind zelf de Bosch multiconstruction boren prettig: https://www.bosch-profess(...)sets-2868969-ocs-ac/

Deze boren prima door simpele muurtegels, maar daarnaast ook door andere bouwmaterialen waaronder steen en beton.

Als je echt hardere tegels hebt of bijvoorbeeld natuursteen heb je misschien speciale tegelboren nodig, iets als dit: https://www.tegelboorshop.nl/diamantboor-tegels. Dat moet je wel begeleiden met een boorgeleider, de boor heeft immers geen centerpunt en loopt anders weg. Dan is het ook wel aan te raden om even te wisselen naar een normale boor zodra je door de tegel bent, het heeft geen zin om je dure speciale tegelboor op beton te verslijten. ;)
pi_206849795
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 19:28 schreef iunik het volgende:

[..]
als ik de klopstand uitzet, kan ik dan nog mijn klopboormachine hiervoor gebruiken?
ja en een gewoon steen boortje, het is maar een gat van 6mm ofzo, daarvoor heb je geen klopboor nodig, dat lukt je zelfs met een accutol

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 27-11-2022 22:40:44 ]
pi_206849859
Als ik in tegels moet boren, begin ik met een glasboor (zie afbeelding), rustig boren (uiteraard zonder klopstand), weinig kracht zetten en dat geeft een perfect gat zonder beschadigingen aan de tegel.

Zodra ik door de tegel ben, pak ik een steenboortje.

  maandag 28 november 2022 @ 11:31:26 #13
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_206852908
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 22:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als ik in tegels moet boren, begin ik met een glasboor (zie afbeelding), rustig boren (uiteraard zonder klopstand), weinig kracht zetten en dat geeft een perfect gat zonder beschadigingen aan de tegel.

Zodra ik door de tegel ben, pak ik een steenboortje.

[ afbeelding ]
Ik rammel gewoon door met de glasboor, te lui om te wisselen. :P
Afgelopen weekend nog een setje zeepdispencers in de douche gemonteerd. Weg met losse zeepflessen.
pi_206853842
Ik heb tig badkamers gedaan in showrooms en winkels ed. Omdat er tegenwoordig vaak vloertegels op de wand gebruikt worden gebruik ik vaak een carat droogboor voor op de haakse slijper. Werkt voor iedere tegel zelfs de aller hardste keramische tegel.
Voorheen Post ID 101472
pi_206854380
quote:
Op maandag 28 november 2022 12:36 schreef Estate2 het volgende:
Ik heb tig badkamers gedaan in showrooms en winkels ed. Omdat er tegenwoordig vaak vloertegels op de wand gebruikt worden gebruik ik vaak een carat droogboor voor op de haakse slijper. Werkt voor iedere tegel zelfs de aller hardste keramische tegel.
Ik had hier nog nooit van gehoord.
Er gaat een wereld voor me open. ^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')