abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206837651
Hallo,

Bij enkele, maar vooral bij één van de deuren op de beneden, verdieping gebeurd dit met het rozet:

Bij de deur tussen de gang en de woonkamer is het het ergste. Deze deur wordt dan ook het meest gebruikt.
De deur wordt normaal bedient.
Oké door de kleuter soms wat harder dicht gedaan of geopend maar dat is eerder incidenteel dan structureel.
De deuren zijn een half jaar oud. Bij onze oude deuren die er negen jaar in zaten heb ik dit nooit gehad.
We hadden daar echter wel een ander deurbeslag, namelijk deze: https://www.toolstation.n(...)bEAQYAiABEgLWR_D_BwE

vragen:
1) hoe voorkom ik dat steeds weer gebeurd zoals op de foto?
2) als ik zo'n beslag koop als bij de oude deuren (zie link), kun je dit dan tackelen?
3) de kennis die het heeft geplaatst heeft zich bij 1 gat ook verboord (dit is nu niet in gebruik). Hoe vul je dat op?

Aanvulling 1:
Patentbouten gaat niet, dat komt door het binnenslot (daar zitten geen gaten in).
Het oude binnenslot zit er nog in. Ik weet niet of een nieuw binnenslot een optie biedt.

Aanvulling 2:
Met de veronderstelling omdat ik dan denk dat de huidige slechtere gaten bedekt worden er nieuwe boorgaten komen

PS: Ik kan dit nu tijdelijk niet zelf, heeft ook niet de hoogste prioriteit ... maar misschien is de oplossing simpeler dan ik denk

[ Bericht 3% gewijzigd door stropdaz op 27-11-2022 11:39:38 ]
pi_206837942
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 11:09 schreef stropdaz het volgende:
Patentbouten gaat niet, dat komt door het binnenslot (daar zitten geen gaten in).
Een standaard Nemef 1200 of vergelijkbaar slot heeft gaten in het slot, daar passen de patentbouten doorheen.
pi_206837954
WIj hadden/hebben dit ook. Er zijn twee oorzaken bij ons aan te wijzen.
De eerste is het temperatuurverschil tussen bijvoorbeeld de slaapkamer en de overloop. Op de overloop was het in de zomer erg warm en in de slaapkamer stond de airco aan. Door het temperatuurverschil klikte de rozet er soms af. Tussen de gang en de wonkamer ook als 's winters de voordeur even open staat met bijvoorbeeld het uitladen van de auto.
De tweede oorzaak was dat er bouten die door de deur gaan steeds losdraaiden. Soms amper te zien dat ze los waren, maar als we ze probeerden vast te zetten kon je ze wel een paar slagen weer draaien. Uiteindelijk hebben wij hier loctite voor gebruikt. Sindsdien is het echt een stuk minder vaak dat dit gebeurt.
pi_206837963
pi_206838002
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 11:35 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]
Een standaard Nemef 1200 of vergelijkbaar slot heeft gaten in het slot, daar passen de patentbouten doorheen.
Ik weet niet zeker of een nieuw binnenslot de oplossing is, omdat de kennis die het heeft geplaatst zich ook had verboord. Een gat is dus zeg maar anderhalf gat. Dat gat is nu overigens niet in gebruik. Maar als patentbout er door moet zal dat denk ik deze regio zijn. Maar goed dat is mogelijk opvulbaar.
pi_206838033
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 11:36 schreef Angelfrouk het volgende:
De tweede oorzaak was dat er bouten die door de deur gaan steeds losdraaiden
patentbout bedoel je @Angelfrouk?

quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 11:36 schreef Angelfrouk het volgende:
temperatuurverschil
Zou hier ook nog eens goed kunnen.

quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 11:36 schreef Angelfrouk het volgende:
als we ze probeerden vast te zetten kon je ze wel een paar slagen weer draaien
Dat is hier ook.
Maar als je dat tevaak doet wordt het gat te groot en past het helemaal niet meer.

quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 11:36 schreef Angelfrouk het volgende:
loctite
Wat is dit? Lijm (als ik op google kijk)?
pi_206839432
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 11:42 schreef stropdaz het volgende:

[..]
patentbout bedoel je @:Angelfrouk?
[..]
Zou hier ook nog eens goed kunnen.
[..]
Dat is hier ook.
Maar als je dat tevaak doet wordt het gat te groot en past het helemaal niet meer.
[..]
Wat is dit? Lijm (als ik op google kijk)?
Ja, patentbout, moest even zoeken, maar die draaiden steeds uit elkaar.
Loctite die wij hebben gebruikt is deze: https://www.henkel-adhesi(...)ers/loctite_270.html
pi_206840384
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 13:10 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]
Ja, patentbout, moest even zoeken, maar die draaiden steeds uit elkaar.
Loctite die wij hebben gebruikt is deze: https://www.henkel-adhesi(...)ers/loctite_270.html
Weer wat geleerd.
Had er nog nooit van gehoord
pi_206850130
Geen advies maar zo te zien hebben wij dezelfde klinken en hier doen ze dat ook.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_206857954
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2022 23:10 schreef Vanyel het volgende:
Geen advies maar zo te zien hebben wij dezelfde klinken en hier doen ze dat ook.
En wat doen jullie eraan, voor dat je de klink in je hand hebt, @Vanyel?
Wat een rotzooi he
pi_206857984
@Angelfrouk spuit je https://www.henkel-adhesi(...)ers/loctite_270.html in het geboorde gaatje? En dan gaat het niet meer los?
pi_206858030
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 18:35 schreef stropdaz het volgende:

[..]
En wat doen jullie eraan, voor dat je de klink in je hand hebt, @:Vanyel?
Wat een rotzooi he
De klink zit vast. Alleen het rozet ziet er niet uit. En da's op het moment geen prio. Maar als jij de oplossing vindt, pik ik m mooi mee.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_206858078
quote:
1s.gif Op maandag 28 november 2022 18:39 schreef Vanyel het volgende:
Alleen het rozet ziet er niet uit.
Inderdaad dat is hier ook.
Klinkt blijft inderdaad vast zitten.
Maar goed het ziet niet uit op een woonkamerdeur denk ik :)

quote:
1s.gif Op maandag 28 november 2022 18:39 schreef Vanyel het volgende:
Maar als jij de oplossing vindt, pik ik m mooi mee.
Wederzijds, tip me! als jij de oplosing wet
  maandag 28 november 2022 @ 20:03:23 #14
55693 Radio-silence
Allememachies! Adri-anus toch
pi_206859393
Koop gewoon fatsoenlijk deurbeslag… dit is een nevenfunctie behorende bij de prijs.
pi_206859789
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 20:03 schreef Radio-silence het volgende:
Koop gewoon fatsoenlijk deurbeslag
Tips?
Wat de ellende / gaten van dit rozet verbloemt (dus andere gaten maken)
  maandag 28 november 2022 @ 20:46:04 #16
55693 Radio-silence
Allememachies! Adri-anus toch
pi_206860065
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 20:30 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Tips?
Wat de ellende / gaten van dit rozet verbloemt (dus andere gaten maken)
Zelf heb ik dit type deurbeslag https://www.karwei.nl/ass(...)lind-zwart/p/B419373

De hoge schilden vind ik persoonlijk mooi maar is afhankelijk van je huisstijl. Verder goed te monteren met twee patentbouten. Dus oude rozet eraf en bepalen welk beslag mooi is en over de gaten valt. Anders opvullen met kneedbaar hout / plamuur, schuren, verven en monteren.
pi_206860099
quote:
1s.gif Op maandag 28 november 2022 20:46 schreef Radio-silence het volgende:
kneedbaar hout / plamuur,
Ik heb hier destijds naar gezocht @Radio-selence toen kennis zich verboorde.
Maar niet gevonden. Heb jij een link of naam voor kneedbaar hout? En hoe werkt het?
  maandag 28 november 2022 @ 22:49:18 #18
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_206862246
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 11:09 schreef stropdaz het volgende:
Hallo,

Bij enkele, maar vooral bij één van de deuren op de beneden, verdieping gebeurd dit met het rozet: [ afbeelding ]

Bij de deur tussen de gang en de woonkamer is het het ergste. Deze deur wordt dan ook het meest gebruikt.
De deur wordt normaal bedient.
Oké door de kleuter soms wat harder dicht gedaan of geopend maar dat is eerder incidenteel dan structureel.
De deuren zijn een half jaar oud. Bij onze oude deuren die er negen jaar in zaten heb ik dit nooit gehad.
We hadden daar echter wel een ander deurbeslag, namelijk deze: https://www.toolstation.n(...)bEAQYAiABEgLWR_D_BwE

vragen:
1) hoe voorkom ik dat steeds weer gebeurd zoals op de foto?
2) als ik zo'n beslag koop als bij de oude deuren (zie link), kun je dit dan tackelen?
3) de kennis die het heeft geplaatst heeft zich bij 1 gat ook verboord (dit is nu niet in gebruik). Hoe vul je dat op?

Aanvulling 1:
Patentbouten gaat niet, dat komt door het binnenslot (daar zitten geen gaten in).
Het oude binnenslot zit er nog in. Ik weet niet of een nieuw binnenslot een optie biedt.

Aanvulling 2:
Met de veronderstelling omdat ik dan denk dat de huidige slechtere gaten bedekt worden er nieuwe boorgaten komen

PS: Ik kan dit nu tijdelijk niet zelf, heeft ook niet de hoogste prioriteit ... maar misschien is de oplossing simpeler dan ik denk
1) Handboeien
2) Koop een traliedeur-beslag
3) Achter slot en grendel
pi_206863225
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 18:36 schreef stropdaz het volgende:
@:Angelfrouk spuit je https://www.henkel-adhesi(...)ers/loctite_270.html in het geboorde gaatje? En dan gaat het niet meer los?
Durf ik echt niet te zeggen of dit ook in hout werkt. Bij patentbouten werkt het in ieder geval wel en ik heb het ook al eens op mijn fiets gebruikt toen de stander steeds los draaide. Maar in hout? Ik weet het niet.
pi_206872556
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 20:47 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Ik heb hier destijds naar gezocht @:Radio-selence toen kennis zich verboorde.
Maar niet gevonden. Heb jij een link of naam voor kneedbaar hout? En hoe werkt het?
zoek eens op "gupa", das een merk dat het zeker heeft .
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_206872722
Als je je rozet goed vast wil zetten, je slot eruit halen en deze vanaf de binnenzijde plaatsen.
https://www.karwei.nl/ass(...)4-10-stuks/p/B450846
pi_206876171
Er is weinig mis met dit model deurbeslag, mits goed gemonteerd. En patentboutjes bieden hierin de enige echt goede oplossing.

Dit komt omdat er bij het model deurklink met deze kleine rozetjes kracht van de klink op de rozet komt te staan. Dat kun je niet opvangen met de miniscule schroefjes die je vanaf de buitenkant in de boarddeur kwijt kunt. Daar is simpelweg te weinig 'vlees' voor.

Dat je hiervoor nieuwe sloten nodig hebt is het gevolg van je keuze voor een modern deurbeslag met minimalistisch rozet. Maar geen nood: nieuwe sloten hoeven in Bmerk niet veel te kosten en zijn ook eenvoudig te monteren. Een eerder te ruim geboord gat hoeft hiervoor geen probleem te zijn.

Loctite threadlocker gaat in hout niets doen. Dat is enkel bedoeld om lostrillen van metaal-in-metaal te voorkomen. Perfect om je patentboutjes te borgen dus...

[ Bericht 0% gewijzigd door Wiedanwel op 29-11-2022 23:18:31 ]
pi_206876233
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 20:02 schreef Oledanmaarweer het volgende:
Als je je rozet goed vast wil zetten, je slot eruit halen en deze vanaf de binnenzijde plaatsen.
https://www.karwei.nl/ass(...)4-10-stuks/p/B450846
Broddelwerk, als het al zou werken.
pi_206877075
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 23:19 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Broddelwerk, als het al zou werken.
Een inslagmoer voor hout op deze manier gebruiken is hetzelfde als een blindklinkmoer aanbrengen in een dunne metalen plaat/profiel. Je creëert een sterk platform om je schroef te bevestigen vlak bij het punt waar de kracht optreed. Bij een patentbout en een nieuw slot zal je ook de gaten voor de patentbout dicht moeten maken en heel strak opnieuw boren. Anders blijft je rozet schuiven als je kracht op de klink zet. Verwacht niet dat het slot dit doet want het gat hierin is alleen bedoeld als doorvoer van de bout.
Kortom, een low kost oplossing die zeker geen broddelwerk hoeft te zijn.
pi_206877465
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 november 2022 23:12 schreef Wiedanwel het volgende:
Een eerder te ruim geboord gat hoeft hiervoor geen probleem te zijn.
Maar dan heeft de patentbout toch veel speling @Wiedanwel?
Dank voor je reactie.

Dan is het een kwestie van nieuw binnenslot kopen ipv die wat er nu al tig jaren in zit.
Huidig binnenslot heeft geen patentgaten
pi_206877543
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 08:43 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Maar dan heeft de patentbout toch veel speling @:Wiedanwel?
Dank voor je reactie.

Dan is het een kwestie van nieuw binnenslot kopen ipv die wat er nu al tig jaren in zit.
Huidig binnenslot heeft geen patentgaten
Dat is waar, dat levert speling en een schuivende rozet op.
Mijn beslag had twee patentboutjes en twee schroefjes. De eerste vangen de trekkracht op, de andere het schuiven.

Met alleen patentboutjes moet je inderdaad een strak gat hebben, maar dan ook zeer nauwkeurig boren.
pi_206877552
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 08:58 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Dat is waar, dat levert speling en een schuivende rozet op.
Mijn beslag had twee patentboutjes en twee schroefjes. De eerste vangen de trekkracht op, de andere het schuiven.

Met alleen patentboutjes moet je inderdaad een strak gat hebben, maar dan ook zeer nauwkeurig boren.
Toch groot beslag wat de huidige gaten bedekt en dan nieuwe bevestiginsgaatjes boren de beste optie @Wieiswel?

Ik weet ook niet precies waar die gaatjes zitten.
Waar het verboord is destijds is zeg maar rechts van dat plaatje bij 15 uur. Het lijkt mij ook de plek voor palentshroejes
pi_206877566
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 05:46 schreef Oledanmaarweer het volgende:

[..]
Een inslagmoer voor hout op deze manier gebruiken is hetzelfde als een blindklinkmoer aanbrengen in een dunne metalen plaat/profiel
Misschien was mijn oordeel wat fel, laten we het houden op "ongebruikelijk' Want ook hier heb je absolute nauwkeurigheid nodig om geen klemmende stift te krijgen, en hoe ga je die inslagmoeren vanuit je slotgat netjes volledig vlak aanpersen in het dunne board zodat het slot er ook nog in past?

[ Bericht 1% gewijzigd door Wiedanwel op 30-11-2022 09:15:57 ]
pi_206878167
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2022 09:04 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Misschien was mijn oordeel wat fel, laten we het houden op "ongebruikelijk' Want ook hier heb je absolute nauwkeurigheid nodig om geen klemmende stift te krijgen, en hoe ga je die inslagmoeren vanuit je slotgat netjes volledig vlak aanpersen in het dunne board zodat het slot er ook nog in past?
Zo te zien is het een MDF deur, geen board deur. Een board deur heeft daar ook hout zitten trouwens. En het is een gaatje boren van de buitenzijde, en vanaf buitenaf trek je hem er met een m2/3/4 bout er in. Als laatste zet je het rozet erop. Als je wat speling wilt hebben om geen klemmende stift te krijgen kan je het bevestigingsgat in het rozet wat groter maken. Dit zie toch niet weer. Je moet eea wel even goed aftekenen of een malletje maken.
Maar zo ik zei is dit een low cost oplossing, om voor binnendeuren nu overal nieuwe sloten te kopen kost een vermogen. Dat spul is (in de bouwmarkten) veel te duur.
Als ik het zo bekijkt zal de sparing voor het slot ongeveer 20mm zijn (max slotkast dikte 17mm). Bij een deurdikte van 40mm houdt je aan beide zijden 10mm over voor de inslagmoer. En evt een dremel om daar wat extra hout weg te krijgen.
pi_206923296
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 10:27 schreef Oledanmaarweer het volgende:

[..]
Zo te zien is het een MDF deur, geen board deur. Een board deur heeft daar ook hout zitten trouwens. En het is een gaatje boren van de buitenzijde, en vanaf buitenaf trek je hem er met een m2/3/4 bout er in. Als laatste zet je het rozet erop. Als je wat speling wilt hebben om geen klemmende stift te krijgen kan je het bevestigingsgat in het rozet wat groter maken. Dit zie toch niet weer. Je moet eea wel even goed aftekenen of een malletje maken.
Maar zo ik zei is dit een low cost oplossing, om voor binnendeuren nu overal nieuwe sloten te kopen kost een vermogen. Dat spul is (in de bouwmarkten) veel te duur.
Als ik het zo bekijkt zal de sparing voor het slot ongeveer 20mm zijn (max slotkast dikte 17mm). Bij een deurdikte van 40mm houdt je aan beide zijden 10mm over voor de inslagmoer. En evt een dremel om daar wat extra hout weg te krijgen.
Is me te ingewikkeld:)
pi_206938494
Dus mensen, even terugkomend op mijn vraag om het af te sluiten.

2 opties:
- een nieuw binnenslot met gaten voor patentbouten kopen
- een hoger beslag kopen, wat over de huidige gaten valt en dan nieuwe boren. Evt via hier patentbout in.

zie ik dat goed?
pi_207226036
Even een schopje;

Dus mensen, even terugkomend op mijn vraag om het af te sluiten.

2 opties:
- een nieuw binnenslot met gaten voor patentbouten kopen
- een hoger beslag kopen, wat over de huidige gaten valt en dan nieuwe boren. Evt via hier patentbout in.

zie ik dat goed?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')