abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206837034
Hallo,

Nu met de prijzen wordt het steeds rendabeler om je huis te verduurzamen. Ik heb een huis uit de jaren 80.

Mijn schuine dak is op het zuiden gericht, maar de buren hebben hun schuine zijde recht laten uitbouwen, waardoor er na een uurtje of 14:00 mijn dak langzaam aan in de schaduw komt (deels), in de winter als de zon lager staat wordt het dak deels bedekt door schaduw door de huizen aan de overkant.

Is deze situatie gunstig voor panelen?

In mijn muren zit al een spouwmuur maar wel met isolatie techniek van destijds. Volgens mij is het glaswol of steenwol, als het een koude dag is voel ik dat de buitenmuren van binnen ook wel gewoon koud aanvoelen. Is dit het nog waard op het aan te laten pakken?

De kozijn zijn van hout en de ramen nog dubbelglas, geen hr++ dus dit vervangen zou ook ten goede komen om warmte binnen te houden.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_206837051
zonder tekening / satellietfoto is lastig te bepalen of het nog zinvol is of niet.
Schaduw is sowieso nooit goed, dat lost men op met optimizers per paneel om in ieder geval nog iets van opbrengst te genereren. Maar dit klinkt alsof je panelen halve dagen in de schaduw liggen. Dan heb je al snel meer panelen nodig om een soortgelijke opbrengst te behalen die je in volle zon zou hebben, je begrijpt een kostbare zaak en je terugverdientijd neemt rap toe.
Het klinkt (zonder foto’s) alsof je beter een andere plek kunt zoeken.
pi_206837057
Let trouwens op met zonnepaneel boeren, die kunnen je een voorstel doen maar houden geen rekening met objecten die rondom je huis staan en schaduw creren op een bepaald moment van de dag. Op hun foto’s kan je dak op dat moment in de volle zon liggen.
pi_206837200
Maakt allemaal geen zak uit, zelfs op het noorden werken ze nog alleen de terugverdientijd wordt langer
pi_206837260
Moderne zonnepanelen kunnen prima met schaduw omgaan daar heb je zelfs geen optimizers meer voor nodig.
pi_206837633
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2022 10:06 schreef etuiedelapiel het volgende:
Maakt allemaal geen zak uit, zelfs op het noorden werken ze nog alleen de terugverdientijd wordt langer
En je hebt er wellicht nodig om volledig in je energie behoefte te voorzien. Dus het maakt wel uit.
pi_206837634
quote:
2s.gif Op zondag 27 november 2022 10:15 schreef machtpen het volgende:
Moderne zonnepanelen kunnen prima met schaduw omgaan daar heb je zelfs geen optimizers meer voor nodig.
Wrong, daar heb je wel optimizers voor nodig. Die zitten alleen in de panelen tegenwoordig.
pi_206837659
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 11:08 schreef Dementor het volgende:

[..]
Wrong, daar heb je wel optimizers voor nodig. Die zitten alleen in de panelen tegenwoordig.
Nee hoor , daar heb je diodes voor in de panelen. Werkt prima en geen optimizers meer voor nodig.
pi_206838207
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 11:07 schreef Dementor het volgende:

[..]
En je hebt er wellicht nodig om volledig in je energie behoefte te voorzien. Dus het maakt wel uit.
dan voorzie je maar niet volledig in je eigen energie behoefte... als het niet kan, dan kan het niet. Dat betekent niet dat het niet meer rendabel is.
Zelfs panelen op het noorden verdienen zich goed terug.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')