abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206836984
https://nos.nl/artikel/24(...)de-slavernij-excuses

Ik vind het echt onzin tot en met, dat er 200 miljoen richting Suriname zou moeten gaan vanwege het slavernij verleden. en nu willen ze geen miljoenen hebben maar MILJARDEN.

NEE DUS, wij gaan geen miljoenen geven aan Suriname, en al helemaal geen miljarden. Simpelweg om het feit, dat er geen slaven zijn.

Er zijn helemaal geen slaven meer, dus hoeven wij ook geen geld uit te keren. Elke slaaf uit het verleden is dood. Dus er is niemand die nog recht heeft op een geld compensatie. Wij gaan ons echt niet financieel dood laten bloeden, omdat er een paar grijpgrage handen ons overheids geld willen hebben. De huidige generatie is niet schuldig aan de slavernij, wij hoeven dus ook geen exuses daarom daarvoor aan te bieden, want het gaat ze niet om excuses, who cares? Wij willen geld zien, hetzelfde geld voor die Afrikanen met de klimaat top , ze willen alleen geld zien. Jongens, wij zijn gekke henkie niet. Laat ze maar zelf aan het werk gaan om geld te verdienen in plaats van hun hun handen open te houden.
pi_206837231
ik vind ook dat de overheid mij 15 miljard moet geven vanwege geleden schade, en nu?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206837709
Tja, ze moesten zo nodig onafhankelijk zijn.
Viel hen alleen een beetje tegen eh.

Dan maar op een andere manier het handje op houden en alsnog geld ontvangen.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_206837877
Om die miljarden op te halen kunnen ze wellicht nog een illegale belastingheffing in het leven roepen,zoals box 3.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_206837899
Als je excuses aanbiedt dan moet je ook betalen, daarom heeft dit kut kabinet en EU dit gedaan. Om nog meer geld wit te wassen (no pun intended) en zodoende arme landen te om te kopen en zo een globalistische wereld te krijgen.

Stuur overal miljarden heen voor slavenverleden en klimaatschade aangericht door de witte BOZE blanke MAN/Vrouw. 1 grote witwas scheme. Net zoals Oekraine.
Verbannen van BNW jegens waarheid spuwen.
pi_206838181
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 11:15 schreef schommelstoel het volgende:
Tja, ze moesten zo nodig onafhankelijk zijn.
Viel hen alleen een beetje tegen eh.

Dan maar op een andere manier het handje op houden en alsnog geld ontvangen vragen.
FTFY
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206838222

"Je kan maar beter gewoon betalen."
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_206841738
Als jij excuses aanbiedt dan moet je ook betalen anders is het inderdaad enkel voor de bühne en een vorm van blanke superioriteit. Kijk ons deugmensen eens deugen.

Daarom dus geen excuses aanbieden.
pi_206842729
Waar in het artikel dat jij aan haalt gaat het over geld? Of praat jij verder over wat jij denkt en leg jij andere mensen die woorden in de mond?


Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een serieus persoon die het over excuses rondom slavernij heeft over schadevergoedingen horen praten. Wel over erkenning. Terecht ook, de opa's en oma's van (de ouders van) veel mensen die nu nog hier leven waren nog slaaf. Dan komt het gewoon dichtbij. Dan is het nog niet te laat voor excuses en erkenning. We moeten niet wachten tot we weer een generatie verder zijn. Het verhaal van Sylvana Simons (die ik normaal niet echt kan waarderen) bij de APB was wat dat betreft gewoon sterk, voor veel mensen is de slavernij niet iets van lang geleden.


De angst dat er schadevergoedingen uit voort komen is ook gewoon irreëel volgens deze hoogleraar: https://www.parool.nl/ams(...)en-irreeel~b13a964e/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206842873
Het Kabinet moet eens leren dat als je naar de kleinste groep radicale schreeuwers luistert je het nooit goed kunt doen. Nu weer gedoe dat Rutte niet naar Parimaribo vliegt maar een minister en dat het tijdstip ook niet goed is. Het zal never nooit genoeg zijn als je blijft luisteren en toegeven.
pi_206842974
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 16:27 schreef Dutchguy het volgende:
Het Kabinet moet eens leren dat als je naar de kleinste groep radicale schreeuwers luistert je het nooit goed kunt doen. Nu weer gedoe dat Rutte niet naar Parimaribo vliegt maar een minister en dat het tijdstip ook niet goed is. Het zal never nooit genoeg zijn als je blijft luisteren en toegeven.
Als een minister het nu doet en de koning of de premier het nogmaals doet bij de herdenking van 150 jaar afschaffing van de slavernij, zullen ze echt wel tevreden zijn.

Maar als je zoiets doet en vervolgens niet wil luisteren naar de mensen voor wie je het doet, dan heb je een behoorlijke plaat voor je kop en doe je het blijkbaar vooral voor jezelf. Het is dus nu aan de regering om goed te luisteren en tot een oplossing te komen waar de mensen voor wie ze het doen wel tevreden mee zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206842999
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 16:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als een minister het nu doet en de koning of de premier het nogmaals doet bij de herdenking van 150 jaar afschaffing van de slavernij, zullen ze echt wel tevreden zijn.

Maar als je zoiets doet en vervolgens niet wil luisteren naar de mensen voor wie je het doet, dan heb je een behoorlijke plaat voor je kop en doe je het blijkbaar vooral voor jezelf. Het is dus nu aan de regering om goed te luisteren en tot een oplossing te komen waar de mensen voor wie ze het doen wel tevreden mee zijn.
Nee hoor dan komen de vergoedingen nog aan de orde. En ongetwijfeld zouden de woorden van Rutte niet oprecht genoeg klinken en waarom ging hij eigenlijk niet op één knie. Etc etc etc....
pi_206843015
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 16:38 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Nee hoor dan komen de vergoedingen nog aan de orde. En ongetwijfeld zouden de woorden van Rutte niet oprecht genoeg klinken en waarom ging hij eigenlijk niet op één knie. Etc etc etc....
De vergoedingen komen helemaal niet aan de orde, daar hebben alleen de vaak idiote tegenstanders van de excuses het steeds over.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206843055
hebben ze dan geen schade geleden als land, cultuur?
als ze het geld gebruiken voor opbouw, vind ik het prima.
pi_206843077
Complete waanzin op alle fronten. Molukkers verdienen herstelbetalingen en excuses. Daar spreek je over een levende generatie die op dit moment nog de problemen ondervind van de leugens van de Nederlandse staat. Een groep mensen die hierheen gehaald zijn omdat ze voor ons vochten, beloofd kregen dat ze hier maar even zouden blijven omdat zij de RMS zouden krijgen. In Kamp Vugt en Westerbork zijn gehuisvest en hier nog altijd wachten op enige compensatie.
pi_206843180
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 16:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
De vergoedingen komen helemaal niet aan de orde, daar hebben alleen de vaak idiote tegenstanders van de excuses het steeds over.
Je bent slecht op de hoogte.
pi_206843242
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 16:54 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Je bent slecht op de hoogte.
Nee, ik ben zeer goed op de hoogte. Zie ook het artikel van de hoogleraar.

Er is ook helemaal geen sprake van herstelbetalingen, wel van een pot van 200 miljoen die naar 'bewustwording' moet gaan. Wat ik trouwens onzin vindt: laten we gewoon op de scholen de echte geschiedenis leren met inderdaad de zeer zwarte bladzijdes in de Nederlandse geschiedenis. De zogenaamde helden als Coen neerzetten als de onderdrukkers die ze waren. Dat kost geen extra geld. Dan kan die 200 miljoen beter naar de bestrijding van de nu nog veel voorkomende discriminatie in Nederland (het slavernij museum vind ik wel een goed idee).

Maar die 200 miljoen zijn dus geen herstelbetalingen of schadevergoedingen of iets dergelijks, het gaat om de financiering van bewustwordingsprojecten: https://www.ad.nl/politie(...)dingsfonds~ae231a61/

quote:
Bronnen rond het kabinet bevestigen berichtgeving hierover door RTL Nieuws. De 200 miljoen euro zou moeten worden besteed aan ‘bewustwording’. Met het geld kunnen projecten en lesmateriaal worden gefinancierd die duidelijk moeten maken hoe erg de slavernij was.


[ Bericht 12% gewijzigd door Hanca op 27-11-2022 17:05:21 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 zondag 27 november 2022 @ 18:49:57 #18
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_206844929
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2022 16:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, ik ben zeer goed op de hoogte. Zie ook het artikel van de hoogleraar.

Er is ook helemaal geen sprake van herstelbetalingen, wel van een pot van 200 miljoen die naar 'bewustwording' moet gaan. Wat ik trouwens onzin vindt: laten we gewoon op de scholen de echte geschiedenis leren met inderdaad de zeer zwarte bladzijdes in de Nederlandse geschiedenis. De zogenaamde helden als Coen neerzetten als de onderdrukkers die ze waren. Dat kost geen extra geld. Dan kan die 200 miljoen beter naar de bestrijding van de nu nog veel voorkomende discriminatie in Nederland (het slavernij museum vind ik wel een goed idee).

Maar die 200 miljoen zijn dus geen herstelbetalingen of schadevergoedingen of iets dergelijks, het gaat om de financiering van bewustwordingsprojecten: https://www.ad.nl/politie(...)dingsfonds~ae231a61/
[..]

Slavernij was erg?

Echt?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_206844968
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2022 16:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, ik ben zeer goed op de hoogte. Zie ook het artikel van de hoogleraar.

Er is ook helemaal geen sprake van herstelbetalingen, wel van een pot van 200 miljoen die naar 'bewustwording' moet gaan. Wat ik trouwens onzin vindt: laten we gewoon op de scholen de echte geschiedenis leren met inderdaad de zeer zwarte bladzijdes in de Nederlandse geschiedenis. De zogenaamde helden als Coen neerzetten als de onderdrukkers die ze waren. Dat kost geen extra geld. Dan kan die 200 miljoen beter naar de bestrijding van de nu nog veel voorkomende discriminatie in Nederland (het slavernij museum vind ik wel een goed idee).

Maar die 200 miljoen zijn dus geen herstelbetalingen of schadevergoedingen of iets dergelijks, het gaat om de financiering van bewustwordingsprojecten: https://www.ad.nl/politie(...)dingsfonds~ae231a61/
[..]

https://www.trouw.nl/buit(...)kamerleden~b08eae69/
  zondag 27 november 2022 @ 23:35:28 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206850378
Ah weer een hoop mensen die tegen een zelfverzonnen spook aan het roeptoeteren zijn.

Rutte zegt een keertje sorry (dat doet hij toch al erg vaak) en we gaan verder met ons leven.
  Moderator zondag 27 november 2022 @ 23:37:48 #21
236264 crew  capricia
pi_206850402
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 23:35 schreef Hexagon het volgende:
Ah weer een hoop mensen die tegen een zelfverzonnen spook aan het roeptoeteren zijn.

Rutte zegt een keertje sorry (dat doet hij toch al erg vaak) en we gaan verder met ons leven.
Ik vind het dan wel weer kenmerkend in deze discussie dat wij kennelijk bepalen wanneer er excuses aangeboden worden. En dat bijv een Suriname niet mee wil gaan in ons tijdspad.

Het is allemaal zo voorspelbaar. :D
Definitely not CIA
  dinsdag 29 november 2022 @ 11:31:14 #22
3542 Gia
User under construction
pi_206864842
Was gisteren ook bij nieuwsuur dat de excuses 1 ding zijn, maar dat het vooral gaat om de herstelmaatregelen. Wat dient er hersteld te worden dan? En waarom zouden de Nederlandse burgers dat moeten doen.

Ook waren ze het er niet mee eens dat minister Weerwind naar Suriname gaat om excuses aan te bieden, omdat hij van Surinaamse komaf is. Nou en? Het is een Nederlander. Zoveel Nederlanders zijn van een andere komaf.

Daarnaast waren ze het niet eens met de datum van 19 december. Ze willen dat liever rondom Keti Koti.

Verder wilden ze inspraak in wat er precies gezegd gaat worden.

En ook de Koning zou ergens zijn excuses moeten aanbieden. Wat ik onzin vind, want de slavernij is juist afgeschaft door de eerste Koning. Nederland was een republiek tijdens de slavernij.

Maar okay, stel het maar uit tot juli. Mag lijden dat het kabinet ergens over struikelt en dat er dan een rechts kabinet komt, die dat totaal niet gaan doen, en mocht het al gebeurd zijn, geen herstelbetalingen gaan doen.
  dinsdag 29 november 2022 @ 11:34:53 #23
3542 Gia
User under construction
pi_206864899
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 16:42 schreef pokkerdepok het volgende:
hebben ze dan geen schade geleden als land, cultuur?
als ze het geld gebruiken voor opbouw, vind ik het prima.
Suriname heeft er sinds de onafhankelijkheid een potje van gemaakt. Ze wilden een eigen land, hebben dat gekregen, wat ook al een soort van betaling is. Vervolgens storten ze dat land met wanbeleid in de armoe. En nu moet Nederland gaan betalen voor de wederopbouw? Niet als het aan mij ligt, ieg.
pi_206865411
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 11:34 schreef Gia het volgende:

[..]
Suriname heeft er sinds de onafhankelijkheid een potje van gemaakt. Ze wilden een eigen land, hebben dat gekregen, wat ook al een soort van betaling is. Vervolgens storten ze dat land met wanbeleid in de armoe. En nu moet Nederland gaan betalen voor de wederopbouw? Niet als het aan mij ligt, ieg.
samenlevingen moeten langzaam groeien. en ook democratie. helaas ging het daar nogal verkeerd. en het is nog steeds een zooitje.
geld is niet alles maar het helpt wel als het goed gebruikt wordt.
pi_206921242
Zou hetzelfde zijn dat de Duitsers van nu sorry moeten zeggen wat de nazi,s van toen hebben aangericht
  Moderator zaterdag 3 december 2022 @ 14:00:55 #26
54278 crew  Tijger_m
42
pi_206922747
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 11:48 schreef TukkerJan het volgende:
Zou hetzelfde zijn dat de Duitsers van nu sorry moeten zeggen wat de nazi,s van toen hebben aangericht
Dat hebben ze dan ook gedaan. Meermaals.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_206932825
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 11:31 schreef Gia het volgende:
Was gisteren ook bij nieuwsuur dat de excuses 1 ding zijn, maar dat het vooral gaat om de herstelmaatregelen. Wat dient er hersteld te worden dan? En waarom zouden de Nederlandse burgers dat moeten doen.

Ook waren ze het er niet mee eens dat minister Weerwind naar Suriname gaat om excuses aan te bieden, omdat hij van Surinaamse komaf is. Nou en? Het is een Nederlander. Zoveel Nederlanders zijn van een andere komaf.

Daarnaast waren ze het niet eens met de datum van 19 december. Ze willen dat liever rondom Keti Koti.

Verder wilden ze inspraak in wat er precies gezegd gaat worden.

En ook de Koning zou ergens zijn excuses moeten aanbieden. Wat ik onzin vind, want de slavernij is juist afgeschaft door de eerste Koning. Nederland was een republiek tijdens de slavernij.

Maar okay, stel het maar uit tot juli. Mag lijden dat het kabinet ergens over struikelt en dat er dan een rechts kabinet komt, die dat totaal niet gaan doen, en mocht het al gebeurd zijn, geen herstelbetalingen gaan doen.
Ik hoorde dat ook al op de dag. Boze Surinamer die vond dat juist de minister excuses moest krijgen. De logische vervolgvraag zou dan zijn: is het niet een beetje gek om dan een herstelbetaling te eisen van juist de nazaten van slaven? Of wil je dat Nederland belasting gaat heffen op basis van huidskleur? Maar die vragen worden dan weer niet gesteld door de kritische journalisten van Nederland.
  zaterdag 3 december 2022 @ 23:22:09 #28
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_206933646
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 11:32 schreef epicbeardman het volgende:
Als je excuses aanbiedt dan moet je ook betalen, daarom heeft dit kut kabinet en EU dit gedaan. Om nog meer geld wit te wassen (no pun intended) en zodoende arme landen te om te kopen en zo een globalistische wereld te krijgen.

Stuur overal miljarden heen voor slavenverleden en klimaatschade aangericht door de witte BOZE blanke MAN/Vrouw. 1 grote witwas scheme. Net zoals Oekraine.
BNW is een deurtje verder.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_206933803
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 23:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
BNW is een deurtje verder.
Ontkracht eens met feiten dat het niet zo is dan. Als het te veel de waarheid raakt moet het naar BNW. Net zoals corona haha. Daar hadden de wappies ook met alles gelijk.
Verbannen van BNW jegens waarheid spuwen.
pi_206933835
Denken dat het ergens anders om draaide dan om geld :')
  Moderator zondag 4 december 2022 @ 00:19:13 #31
54278 crew  Tijger_m
42
pi_206934296
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 23:38 schreef Halcon het volgende:
Denken dat het ergens anders om draaide dan om geld :')
Ok, waar kan ik het bewijs daarvoor vinden? Moet niet moeilijk te geven zijn als je dit zo stellig beweert.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_206936802
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 00:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ok, waar kan ik het bewijs daarvoor vinden? Moet niet moeilijk te geven zijn als je dit zo stellig beweert.
Het voortdurende gemekker over herstelbetalingen, bijvoorbeeld?
  zondag 4 december 2022 @ 11:48:43 #33
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206937123
Ach natuurlijk zijn er sloebers die hier denken geld uit te slaan. Maar dat wil niet zeggen dat ze dat ook krijgen.
  Moderator zondag 4 december 2022 @ 12:03:44 #34
54278 crew  Tijger_m
42
pi_206937342
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 11:24 schreef Halcon het volgende:

[..]
Het voortdurende gemekker over herstelbetalingen, bijvoorbeeld?
Vooral door mensen zoals jij, ja. :P
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_206937395
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 12:03 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Vooral door mensen zoals jij, ja. :P
Suriname wilde 379 miljard euro (https://www.wyniasweek.nl(...)-nazaten-van-slaven/), excuses zonder betalen is een lege huls (https://eenvandaag.avrotr(...)-archives-oprichter/), een column van een historicus legt ook weer de link (https://www.volkskrant.nl(...)F%2Fwww.google.nl%2F) en zo is er genoeg te vinden. En echt niet alleen van mensen zoals mij. :)
  zondag 4 december 2022 @ 12:11:09 #36
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206937459
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 12:06 schreef Halcon het volgende:

[..]
Suriname wilde 379 miljard euro (https://www.wyniasweek.nl(...)-nazaten-van-slaven/), excuses zonder betalen is een lege huls (https://eenvandaag.avrotr(...)-archives-oprichter/), een column van een historicus legt ook weer de link (https://www.volkskrant.nl(...)F%2Fwww.google.nl%2F) en zo is er genoeg te vinden. En echt niet alleen van mensen zoals mij. :)
Suriname kan een hoop willen inderdaad. Krijgen doen ze het toch niet.
  zondag 4 december 2022 @ 12:46:00 #37
3542 Gia
User under construction
pi_206937972
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 22:31 schreef Glazenmaker het volgende:


Ik hoorde dat ook al op de dag. Boze Surinamer die vond dat juist de minister excuses moest krijgen. De logische vervolgvraag zou dan zijn: is het niet een beetje gek om dan een herstelbetaling te eisen van juist de nazaten van slaven? Of wil je dat Nederland belasting gaat heffen op basis van huidskleur? Maar die vragen worden dan weer niet gesteld door de kritische journalisten van Nederland.
Ja, inderdaad. Er wonen nogal wat donkere mensen in Nederland. Die betalen indirect hieraan mee.
pi_206951047
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 12:46 schreef Gia het volgende:

[..]
Ja, inderdaad. Er wonen nogal wat donkere mensen in Nederland. Die betalen indirect hieraan mee.
Terecht ook, sterker nog, hun voorouders zijn in veel grotere mate betrokken bij slavenhouderij dan blanke Nederlanders.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 5 december 2022 @ 16:00:01 #39
3542 Gia
User under construction
pi_206953011
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 13:41 schreef Weltschmerz het volgende:

Terecht ook, sterker nog, hun voorouders zijn in veel grotere mate betrokken bij slavenhouderij dan blanke Nederlanders.
Klopt!
pi_206953107
Haha, Suriname is gewoon boos omdat ze geen boze witte man op bezoek krijgen, maar Minister Weerwind. :D

https://www.trouw.nl/poli(...)-aanbieden~b1f2ee2c/

Jammer joh! Geen moeilijk kijkende blanke delegatie voor Suriname, maar iemand die er (hopelijk) een feestje van maakt. ^O^
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_206990515
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2022 16:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, ik ben zeer goed op de hoogte. Zie ook het artikel van de hoogleraar.

Er is ook helemaal geen sprake van herstelbetalingen, wel van een pot van 200 miljoen die naar 'bewustwording' moet gaan. Wat ik trouwens onzin vindt: laten we gewoon op de scholen de echte geschiedenis leren met inderdaad de zeer zwarte bladzijdes in de Nederlandse geschiedenis. De zogenaamde helden als Coen neerzetten als de onderdrukkers die ze waren. Dat kost geen extra geld. Dan kan die 200 miljoen beter naar de bestrijding van de nu nog veel voorkomende discriminatie in Nederland (het slavernij museum vind ik wel een goed idee).

Maar die 200 miljoen zijn dus geen herstelbetalingen of schadevergoedingen of iets dergelijks, het gaat om de financiering van bewustwordingsprojecten: https://www.ad.nl/politie(...)dingsfonds~ae231a61/
[..]

Geloof je het zelf? Denk je dat die mensen die excuses claimen geinteresseerd zijn in een museum? Ze vragen letterlijk om miljarden schadevergoeding. Die vragen ze omdat ze voor de rest van hun leven nooit meer willen werken, en dat moet onze overheid voor hun financieren. Ze willen gewoon een mooi leven leiden. Maar weet je wat, ga maar lekker werken voor dat geld, dat moeten de rest van de Nederlandse loonslaven namelijk ook doen.
Stuur dat geld maar liever naar de voedselbanken dan naar een of ander museum, onze eigen Nederlanders hebben dat geld hard nodig met de inflatie stijging.

Het probleem is ook dat er geen contract aan dit soort dingen vastzit. Zonder een handtekening op een contract dat hierna niet nog meer excuses en geld gevraagd wordt is het een lied zonder einde, een koe die voor eeuwig gemelkt kan worden. Waar is het einde? 1 miljoen, 30 miljard, 799999 biljoen? Je kan namelijk geen vaste label opplakken aan emotioneel leed vanwege het abstracte karakter hiervan. En hiervan willen die gasten profiteren. Echter, wat blijkt, geen enkel persoon uit die slavernij periode is nog in leven, er zijn dus geen levende slachtoffers van deze slavernij nog in leven. En daarom moet er geen geld uitgekeerd worden. Daar komt bij dat er ook geen daders meer in leven zijn. Als er al geld geclaimd zou kunnen worden door een overledene dan zou dat gedaan moeten worden aan het adress van de dader. Erfzonde bestaat niet, dus de huidige generatie is niet verantwoordelijk en hoeft daarom geen schade vergoeding of excuses aan te bieden, vraag dat maar aan het graf van de overledenen die hiervoor verantwoordelijk zijn.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 8 december 2022 @ 02:55:04 #42
408813 crew  trein2000
pi_206990545
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 16:07 schreef Het_Bokje het volgende:
Haha, Suriname is gewoon boos omdat ze geen boze witte man op bezoek krijgen, maar Minister Weerwind. :D

https://www.trouw.nl/poli(...)-aanbieden~b1f2ee2c/

Jammer joh! Geen moeilijk kijkende blanke delegatie voor Suriname, maar iemand die er (hopelijk) een feestje van maakt. ^O^
Slap gezeik. Reactie van Weerwind is de enige juiste.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  donderdag 8 december 2022 @ 09:54:08 #43
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206991496
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 01:53 schreef zetalore het volgende:

[..]
Geloof je het zelf? Denk je dat die mensen die excuses claimen geinteresseerd zijn in een museum? Ze vragen letterlijk om miljarden schadevergoeding. Die vragen ze omdat ze voor de rest van hun leven nooit meer willen werken, en dat moet onze overheid voor hun financieren. Ze willen gewoon een mooi leven leiden. Maar weet je wat, ga maar lekker werken voor dat geld, dat moeten de rest van de Nederlandse loonslaven namelijk ook doen.
Stuur dat geld maar liever naar de voedselbanken dan naar een of ander museum, onze eigen Nederlanders hebben dat geld hard nodig met de inflatie stijging.

Het probleem is ook dat er geen contract aan dit soort dingen vastzit. Zonder een handtekening op een contract dat hierna niet nog meer excuses en geld gevraagd wordt is het een lied zonder einde, een koe die voor eeuwig gemelkt kan worden. Waar is het einde? 1 miljoen, 30 miljard, 799999 biljoen? Je kan namelijk geen vaste label opplakken aan emotioneel leed vanwege het abstracte karakter hiervan. En hiervan willen die gasten profiteren. Echter, wat blijkt, geen enkel persoon uit die slavernij periode is nog in leven, er zijn dus geen levende slachtoffers van deze slavernij nog in leven. En daarom moet er geen geld uitgekeerd worden. Daar komt bij dat er ook geen daders meer in leven zijn. Als er al geld geclaimd zou kunnen worden door een overledene dan zou dat gedaan moeten worden aan het adress van de dader. Erfzonde bestaat niet, dus de huidige generatie is niet verantwoordelijk en hoeft daarom geen schade vergoeding of excuses aan te bieden, vraag dat maar aan het graf van de overledenen die hiervoor verantwoordelijk zijn.
Maarre waar maak jij precies uit op dat ze geld gaan krijgen?
  donderdag 8 december 2022 @ 20:30:53 #44
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206999070
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 16:07 schreef Het_Bokje het volgende:
Haha, Suriname is gewoon boos omdat ze geen boze witte man op bezoek krijgen, maar Minister Weerwind. :D

https://www.trouw.nl/poli(...)-aanbieden~b1f2ee2c/

Jammer joh! Geen moeilijk kijkende blanke delegatie voor Suriname, maar iemand die er (hopelijk) een feestje van maakt. ^O^
Bizar & racisitisch idd dat men alleen van witte mensen en dan ws liefst alleen van een een echte ras kaaskop uit naar ik dan maar iemand met Koninklijke roots van de Zeven Provinciën, het excuus accepteert.

Kennelijk doet in dat land kleur en voorkomen er nog toe. Franc Weerwind is minister en mij maakt het geen bal uit welk geloof, religie, afkomst of voorkomen hij heeft. Anderen hechten kennelijk uitsluitend waarde aan iemands verschijning. Maakt mij ook duidelijk dat er nog een wereld te winnen is voordat excuses er echt toedoen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206999117
quote:
14s.gif Op donderdag 8 december 2022 20:30 schreef Vallon het volgende:

[..]
Bizar & racisitisch idd dat men alleen van witte mensen en dan ws liefst allen van een een echte ras kaaskop uit naar ik dan maar iemand met Koninklijke roots van Provinciën, het excuus accepteert.

Kennelijk doet in dat land kleur en voorkomen er nog toe. Franc Weerwind is minister en mij maakt het geen bal uit welk geloof, religie, afkomst of voorkomen hij heeft. Anderen hechten kennelijk waarde aan iemands verschijning. maakt mij ook duidelijk dat er nog een wereld te winnen is voordat excuses er echt toe doen.
In Suriname zelf geven ze er waarschijnlijk ook niet zo om (de gewone man op straat). Alleen mensen die er wat aan kunnen verdienen. Welke kleur ze ook zijn. Je kunt geen excuses aanbieden voor dingen die je niet zelf gedaan hebt of verantwoordelijk voor was. Maarja, da's mijn mening. Die boeit niet, want ik ben blank. ^p^
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  donderdag 8 december 2022 @ 20:54:19 #46
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206999399
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 20:34 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
In Suriname zelf geven ze er waarschijnlijk ook niet zo om (de gewone man op straat). Alleen mensen die er wat aan kunnen verdienen. Welke kleur ze ook zijn. Je kunt geen excuses aanbieden voor dingen die je niet zelf gedaan hebt of verantwoordelijk voor was. Maarja, da's mijn mening. Die boeit niet, want ik ben blank. ^p^
Sws is het kolder excuses te geven of in persoon te eisen van mensen die part noch deel hebben gehad aan dat verleden. Dat je als natie of overheid een situatie erkent en optekent als onderdeel van een verleden, is wel goed.

Ik vrees echter, dat het de eisers gaat om spijtbetuiging die vooral tastbaar moet zijn in de vorm van oneindige erkenning als excuus voor hun aangedaan hokjesdenken.

Ik denk ook dat voor iemand op straat het een worst zal zijn wat iemands (groot)vader of daarvoor was en heeft uitgespookt, mja ik schijnt dat ik ook hier iemand met een zwart aangedaan verleden. Naar het zich aandient, liggen ook mijn roots in de hel van Afrika.

Ik hoop en wens dat de regering bij haar verstand blijft en vooral gaat zorgen dat er geen geschiedsvervalsing optreedt. Prima dat de rol van ons verleden op 19dec22 wordt toegelicht en hoe die (ook landen zelf) over de rug van onderdrukten, tot voordeel strekten.
Interessant is ook wat de precieze rol was van de talloze slavengevers die maar al te graag en op volstrekt normale wijze bereid waren om "mensen" die in door hun veroverde gebieden woonden, te verkopen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 9 december 2022 @ 09:19:32 #47
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_207003439
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 02:55 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Slap gezeik. Reactie van Weerwind is de enige juiste.
Helemaal mee eens, het is juist mooie symboliek dat een Nederlandse minister met Surinaamse roots namens de Nederlandse overheid excuses komt aanbieden (ook al ben ik het er niet geheel mee eens)

Ook een stukje van we hebben nog een weg te gaan naar minder racisme maar kijk eens hoe ver we al zijn gekomen sinds de afschaffing van de slavernij.

Qua vergoeding volgensmij kunnen ze allemaal nog steeds een Nederlands paspoort krijgen (of hebben ze al in het geval van de bijzondere gemeentes) als ze willen inclusief alle voordelen, voor zo'n EU-paspoort betalen ze grof geld in Malta en die vergoedingen lopen ook al snel in de miljoenen over iemands leven.

[ Bericht 3% gewijzigd door Wienerschnitzels op 09-12-2022 09:26:27 ]
  vrijdag 9 december 2022 @ 09:31:01 #48
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_207003543
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 20:34 schreef Het_Bokje het volgende:
In Suriname zelf geven ze er waarschijnlijk ook niet zo om (de gewone man op straat). Alleen mensen die er wat aan kunnen verdienen.
pi_207003558
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:31 schreef Kopiko het volgende:

[..]

why 14 . gif ?
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_207024574
Surinamers hebben het land van de inheemse bewoners en alle infrastructuur van de koloniale overheersing gekregen / geërfd / gewonnen van NL. Wat zou dat waard zijn?
pi_207027635
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)an-kabinet-op-scherp

Tot zo ver de naïviteit dat het enkel ging om excuses?
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 10 december 2022 @ 19:15:03 #52
408813 crew  trein2000
pi_207031069
twitter

Tja. Daar gaan we weer.
Al die lui buitenzetten en gewoon op de ingeslagen koers doorgaan.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_207036277
Waar blijft de eis dat het wettelijk verplicht wordt om bij de intocht Sinterklaas door een Surinamer te laten spelen?

Ik nomineer Prem Radhakishun :7
-
  zondag 11 december 2022 @ 01:03:26 #54
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_207037764
Goed om te zien dat men in Suriname hard hierover wil onderhandelen. Zeer terecht ook natuurlijk. Helaas denkt wit Nederland dat zij de eersten zijn die harde eisen mogen stellen en de agenda bepalen. De koloniale reflex zit er bij ons nog steeds ingebakken. Tragisch, tragisch.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_207040125
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 23:09 schreef Haushofer het volgende:
Waar blijft de eis dat het wettelijk verplicht wordt om bij de intocht Sinterklaas door een Surinamer te laten spelen?

Ik nomineer Prem Radhakishun :7
ik mis de overgave van nederland aan suriname zodat nederland een kolonie wordt van suriname
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207040287
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 19:15 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Tja. Daar gaan we weer.
Al die lui buitenzetten en gewoon op de ingeslagen koers doorgaan.
Ah het bewijs waar eerder dit topic om gevraagd werd. Dat heeft niet lang mogen duren. :+
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zondag 11 december 2022 @ 11:58:25 #57
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_207040323
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 16:42 schreef pokkerdepok het volgende:
hebben ze dan geen schade geleden als land, cultuur?
als ze het geld gebruiken voor opbouw, vind ik het prima.
De afstammelingen van de slaven hebben het over het algemeen beter dan degenen die in Afrika zijn achtergebleven.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_207040988
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 11:58 schreef mvdejong het volgende:

[..]
De afstammelingen van de slaven hebben het over het algemeen beter dan degenen die in Afrika zijn achtergebleven.
dus, je beweert dat slavernij ze een plezier heeft gedaan?
pi_207041519
100 miljoen miljard euro naar suriname.
  Knapste mannelijke user 2022 zondag 11 december 2022 @ 13:55:23 #60
206731 Mortaxx
Doomer
pi_207041544
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 13:02 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
dus, je beweert dat slavernij ze een plezier heeft gedaan?
Daar komt het wel op neer
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
pi_207041654
quote:
1s.gif Op zondag 11 december 2022 13:55 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Daar komt het wel op neer
no comment lol
  zondag 11 december 2022 @ 15:11:35 #62
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_207042398
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 13:02 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
dus, je beweert dat slavernij ze een plezier heeft gedaan?
De slaven zeker niet, maar de nabestaanden van nu wel.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_207042523
de industrialisatie van de slavenhandel heeft er wel voor gezorgd dat een handel die duizenden, zo niet tienduizenden jaren bestond in enkele eeuwen is afgeschaft. Een beetje dankbaarheid hiervoor kan geen kwaad.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207043184
quote:
14s.gif Op zondag 11 december 2022 01:03 schreef Ringo het volgende:
Goed om te zien dat men in Suriname hard hierover wil onderhandelen. Zeer terecht ook natuurlijk. Helaas denkt wit Nederland dat zij de eersten zijn die harde eisen mogen stellen en de agenda bepalen. De koloniale reflex zit er bij ons nog steeds ingebakken. Tragisch, tragisch.
Ja maar wacht ff, het hele idee hierachter is toch dat de Nederlandse staat verantwoordelijk draagt en niet individuele Nederlanders (of subgroepjes)?
pi_207043218
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 15:11 schreef mvdejong het volgende:

[..]
De slaven zeker niet, maar de nabestaanden van nu wel.
die zijn hun roots en vaderland kwijt... zoiets werkt generaties lang door.
  User die het meest klaagt 2022 zondag 11 december 2022 @ 16:45:37 #66
414785 sirdanilot
pi_207043297
Compensatie betalen voor de slavernij? Prima.

Maar dan wil ik als Nederlander ook compensatie.

- Van de duitsers voor wat ze ons hebben aangedaan in de 2e wereldoorlog
- Van de Spanjaarden voor wat ze ons hebben aangedaan in de 80jarige oorlog
- Van de Noren, Zweden en Denen voor de vele Viking invasies in de vroege middeleeuwen in Nederland
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 zondag 11 december 2022 @ 16:53:37 #67
414785 sirdanilot
pi_207043395
Volgens mij zijn wij ook ooit overheerst door Oostenrijk (Habsburgse rijk) dus ook compensatie van Oostenrijk.

En natuurlijk van Frankrijk vanwege de bezetting tijdens de Franse tijd.

Wie heeft ons nog meer bezet vroeger?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 11 december 2022 @ 18:15:02 #68
3542 Gia
User under construction
pi_207044344
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 16:38 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
die zijn hun roots en vaderland kwijt... zoiets werkt generaties lang door.
Dan pakken ze toch het vliegtuig terug naar de rimboe. Niemand houdt ze tegen!
pi_207044416
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 18:15 schreef Gia het volgende:

[..]
Dan pakken ze toch het vliegtuig terug naar de rimboe. Niemand houdt ze tegen!
Dat willen ze niet. Zo slecht is het blijkbaar allemaal niet in Nederland.
pi_207044438
quote:
14s.gif Op zondag 11 december 2022 01:03 schreef Ringo het volgende:
Goed om te zien dat men in Suriname hard hierover wil onderhandelen. Zeer terecht ook natuurlijk. Helaas denkt wit Nederland dat zij de eersten zijn die harde eisen mogen stellen en de agenda bepalen. De koloniale reflex zit er bij ons nog steeds ingebakken. Tragisch, tragisch.
Ik snap niet wat dit racisme ermee temaken heeft. Zwart Nederland denkt wat anders?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_207048839
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 18:15 schreef Gia het volgende:

[..]
Dan pakken ze toch het vliegtuig terug naar de rimboe. Niemand houdt ze tegen!
okee
  maandag 12 december 2022 @ 09:57:23 #72
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_207050333
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 14:00 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat hebben ze dan ook gedaan. Meermaals.
Maar ik kan me niet herinneren dat mijn oma toen een gloednieuwe Batavus van onze Oosterburen heeft gekregen
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  maandag 12 december 2022 @ 10:04:43 #73
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_207050398
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 16:53 schreef sirdanilot het volgende:
Volgens mij zijn wij ook ooit overheerst door Oostenrijk (Habsburgse rijk) dus ook compensatie van Oostenrijk.

En natuurlijk van Frankrijk vanwege de bezetting tijdens de Franse tijd.

Wie heeft ons nog meer bezet vroeger?
Inderdaad, die verrekte Fransozen, laten we het daar eens over hebben.
Door de schuld van Lodewijk Napoleon heet onze buurman nu Poepjes van achternaam. Wat denk je wat voor leed dat al met al heeft veroorzaakt bij 7 generaties aan hun kant? Macron, beaucoup d'argent s'il vous plait!!!
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  maandag 12 december 2022 @ 10:14:40 #74
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_207050518
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 15:42 schreef Halcon het volgende:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)an-kabinet-op-scherp

Tot zo ver de naïviteit dat het enkel ging om excuses?

- Er moet een herstelfonds komen voor nazaten van de slachtoffers van de slavernij.
- Het woord neger moet strafbaar worden gesteld
- Zwarte Piet moet uit het publieke domein verdwijnen.
- Nederland moet de binnenlandse schuld van de Caribische eilanden en Suriname gaat kwijtschelden.
- Het herstelfonds moet daarnaast zwarte culturele instellingen en instituten structureel gaan financieren.
- Koning Willem-Alexander moet een toespraak houden in het Amsterdamse Oosterpark tijdens de herdenking op 1 juli.
- Financiering van zwarte culturele instituten.
- Gordon zijn linkervoet moet worden geamputeerd.
- Humphrey Mijnals moet met terugwerkende kracht voor eeuwig als Nederlands recordinternational voetbal worden gerehabiliteerd
- Mark Rutte moet een andere kapper nemen
- Sylvana Simons moet de titel "miss Nederland 2022" krijgen
- de verkoop van melk wordt vanaf 1 januari 2024 verboden
- bij elke dag sneeuw in de winter moet Nederland 10 miljoen euro extra overmaken
Ik geef toe, de term overvragen krijgt hier zo wel een andere dimensie.

[ Bericht 6% gewijzigd door B.R.Oekhoest op 12-12-2022 10:20:07 ]
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  maandag 12 december 2022 @ 10:18:19 #75
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_207050558
ok we betalen maar dan gaan alle Surinamers en Antillianen op de zelfde dag heet land uit, want daar is immers geld zat om van te leven
  maandag 12 december 2022 @ 10:25:19 #76
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_207050651
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 16:38 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
die zijn hun roots en vaderland kwijt... zoiets werkt generaties lang door.
Hun vaderland kwijt? Ze kunnen zo terug hoor. Vliegend vaak, hoeven geen roeiriem meer aan te raken
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_207050984
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 10:18 schreef Pensioengenieter het volgende:
ok we betalen maar dan gaan alle Surinamers en Antillianen op de zelfde dag heet land uit, want daar is immers geld zat om van te leven
Niks betalen.
pi_207052169
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 16:45 schreef sirdanilot het volgende:
Compensatie betalen voor de slavernij? Prima.

Maar dan wil ik als Nederlander ook compensatie.

- Van de duitsers voor wat ze ons hebben aangedaan in de 2e wereldoorlog
- Van de Spanjaarden voor wat ze ons hebben aangedaan in de 80jarige oorlog
- Van de Noren, Zweden en Denen voor de vele Viking invasies in de vroege middeleeuwen in Nederland
Misschien moet je zelf maar eerst eens even die schuld bij de DUO afbetalen.
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
  maandag 12 december 2022 @ 12:45:29 #79
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_207052235
Effe zereneus: toen de slavernij werd afgeschaft waren mijn voorvaderen turf aan het steken en woonden met 12 kinderen in een plaggenhut ergens in de Noordelijke provincies. Dus die hebben 0,0 baat gehad bij de slavernij, ze waren eerder zelf een soort slaven voor herenboeren.
Aan wie kan ik nu compensatie vragen?
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_207054158
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2022 10:25 schreef stinkie het volgende:

[..]
Hun vaderland kwijt? Ze kunnen zo terug hoor. Vliegend vaak, hoeven geen roeiriem meer aan te raken
geef ze effe wat geld dan, voor de reis. en een stuk land.
pi_207054401
Zoals gewoonlijk lijken bepaalde lieden deze flauwekul puur te willen misbruiken voor het geld en die excuses boeien ze geen reet. Al zou de overheid ieder jaar excuses aanbieden, zal nooit goed zijn totdat er geld gaat rollen naar mensen die nooit zelf in de slavernij hebben gezeten.

99,99% van de nederlanders die nu of ooit hebben geleefd heeft niks met slavernij te maken gehad en heeft er ook niet van geprofiteerd.
Geen excuses, geen geld. Nederlandse volk hoeft hier niet voor op te draaien.

Klop maar aan bij het koningshuis.

[ Bericht 0% gewijzigd door Refragmental op 12-12-2022 14:48:30 ]
pi_207054485
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 12:06 schreef Halcon het volgende:

[..]
Suriname wilde 379 miljard euro (https://www.wyniasweek.nl(...)-nazaten-van-slaven/), excuses zonder betalen is een lege huls
Dus zo'n 640421 euro PER INWONER. Ofwel zo'n 24 Surinaamse jaarsalarissen.
Oh, is dat alles :')
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_207054536
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 14:48 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]
Dus zo'n 640421 euro PER INWONER. Ofwel zo'n 24 Surinaamse jaarsalarissen.
Oh, is dat alles :')
Dan hoeven ze dus bijna allemaal niet meer te werken. :X
pi_207054911
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 14:48 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]
Dus zo'n 640421 euro PER INWONER. Ofwel zo'n 24 Surinaamse jaarsalarissen.
Oh, is dat alles :')
Niet alle inwoners zijn nazaten van de slaven.
Laten we ongeveer de helft van de inwoners van Suriname nemen dan word het bedrag nog een stuk hoger.
pi_207054974
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 12:06 schreef Halcon het volgende:

[..]
Suriname wilde 379 miljard euro (https://www.wyniasweek.nl(...)-nazaten-van-slaven/), excuses zonder betalen is een lege huls (https://eenvandaag.avrotr(...)-archives-oprichter/), een column van een historicus legt ook weer de link (https://www.volkskrant.nl(...)F%2Fwww.google.nl%2F) en zo is er genoeg te vinden. En echt niet alleen van mensen zoals mij. :)
Suriname heeft geen geld nodig, wat Suriname wel nodig heeft is fatsoenlijk bestuur. Als ze de afgelopen dik 45 jaar nou eens niet zo hun best hadden gedaan een corrupte bananenrepubliek te worden, hadden ze nu geld genoeg gehad, met hun bauxiet en olie. Maar ja, als we vanuit Nederland voorzichtig hinten dat hun bestuur nergens over gaat, dan zijn ze meteen boos dat we paternalistisch bezig zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door xpompompomx op 13-12-2022 13:27:18 ]
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_207062437
Als je eens met de gewone Surinamers spreekt, in plaats van van subsidie levende belangenclubjes, zie je dat het niet om geld gaat: https://www.nrc.nl/nieuws(...)t=&utm_term=20221213

Het gaat echt om erkenning. Ik hoop ook dat Keti Koti vanaf komend jaar een vrije dag is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 13 december 2022 @ 12:25:45 #87
3542 Gia
User under construction
pi_207064806
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 07:31 schreef Hanca het volgende:
Als je eens met de gewone Surinamers spreekt, in plaats van van subsidie levende belangenclubjes, zie je dat het niet om geld gaat: https://www.nrc.nl/nieuws(...)t=&utm_term=20221213

Het gaat echt om erkenning. Ik hoop ook dat Keti Koti vanaf komend jaar een vrije dag is.
Nee, dat vieren ze maar in de eigen gemeenschap. Waarom wil je dit aan de rest van Nederland opdringen?
Wij vieren Sinterklaas, maar dat is ook geen vrije dag. Iedere cultuur kan en mag zijn eigen feestjes vieren.
pi_207065025
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 16:45 schreef sirdanilot het volgende:
Compensatie betalen voor de slavernij? Prima.

Maar dan wil ik als Nederlander ook compensatie.

- Van de duitsers voor wat ze ons hebben aangedaan in de 2e wereldoorlog
- Van de Spanjaarden voor wat ze ons hebben aangedaan in de 80jarige oorlog
- Van de Noren, Zweden en Denen voor de vele Viking invasies in de vroege middeleeuwen in Nederland
Van de fransen die ons land bezette tijdens de napoleontische oorlogen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207065071
quote:
2s.gif Op maandag 12 december 2022 15:17 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Suriname heeft geeld geld nodig, wat Suriname nodig heeft is fatsoenlijk bestuur. Als ze de afgelopen dik 45 jaar nou eens niet zo hun best hadden gedaan een corrupte bananenrepubliek te worden, hadden ze nu geld genoeg gehad, met hun bauxiet en olie. Maar ja, als we vanuit Nederland voorzichtig hinten dat hun bestuur nergens over gaat, dan zijn ze meteen boos dat we paternalistisch bezig zijn.
Plus weer van die racisme kaarten die je kant op worden gestuurd....

Spiegeltje kijken kunnen ze daar ook niet met hun lange tenen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 13 december 2022 @ 17:28:48 #90
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_207068187
Nu zijn de Surinaamse eisen al miljarden aan "herstelbetalingen".....
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  woensdag 14 december 2022 @ 11:58:13 #91
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_207076730
https://www.nieuwnieuws.nl/5158577/slavernijclub-wil-20-miljard-euro-aan-herstelbetalingen-van-kabinet/

Weer een ander clubje :')

We kunnen ze ook ophalen en terugbrengen, 5 lokale jaarsalarissen geven en klaar. Degene die niet terug gaan zijn blijkbaar tevreden genoeg. Geef mensen een keuze :D
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_207078444
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 17:28 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Nu zijn de Surinaamse eisen al miljarden aan "herstelbetalingen".....
Leiders willen ook een paleisje met dure auto's kunnen opzetten aangezien zij het volk vertegenwoordigen :)
pi_207080211
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 11:34 schreef Gia het volgende:

[..]
Suriname heeft er sinds de onafhankelijkheid een potje van gemaakt. Ze wilden een eigen land, hebben dat gekregen, wat ook al een soort van betaling is. Vervolgens storten ze dat land met wanbeleid in de armoe. En nu moet Nederland gaan betalen voor de wederopbouw? Niet als het aan mij ligt, ieg.
Suriname is een failed state. Ze maken er zelf een potje van. Het is een corrupte bananenrepubliek. :Y Weg ermee en geen geldstromen meer.
Het is het eeuwenoude gezeur van een gemeenschap die maar blijft wijzen naar "de witte mens" zonder zelf te werken. :Y Ze zullen daarom altijd onderontwikkeld blijven.
pi_207080384
Wanneer gaat Rutte zijn excuus aanbieden aan ons voor zijn 12 jaar lange kutbeleid?
  Moderator woensdag 14 december 2022 @ 18:45:16 #95
54278 crew  Tijger_m
42
pi_207080717
Dit is vervallen tot een topic waarin alleen maar geklaag wordt dus ik verplaats dit nu naar KLB want ik zie geen raakvlak meer met POL
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Grootste baggeraar 2022 woensdag 14 december 2022 @ 19:33:07 #96
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_207081359
Dat kon je toch verwachten? Dat het allemaal om geld gaat? En de overheid gaat daar lekker aan meewerken. Het is toch hun geld niet.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  Grootste baggeraar 2022 woensdag 14 december 2022 @ 19:33:41 #97
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_207081371
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 18:11 schreef Cupfighter het volgende:
Wanneer gaat Rutte zijn excuus aanbieden aan ons voor zijn 12 jaar lange kutbeleid?
Ik wil ook een paar herstelmiljoen.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_207085309
Erg schokkend wat er is gebeurd bijna 400 jaar geleden, heb eigenlijk geen idee wat en dat boeit me ook niet, maar het is natuurlijk erg voor wat al die mensen zelf niet hebben meegemaakt om dit te moeten verwerken.

Hup hup en nu roti maken neger.
N A P O L I
C A M P A N I A
  Grootste baggeraar 2022 donderdag 15 december 2022 @ 07:51:38 #99
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_207087537
Maar, nu even verder doorgedacht he.

Zou het geen een-tweetje kunnen zijn tussen de Nederlandse en Surinaamse regering om zo de belastingbetaler wéér honderden miljoenen uit de zak te kloppen?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_207087628
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2022 10:25 schreef stinkie het volgende:

[..]
Hun vaderland kwijt? Ze kunnen zo terug hoor. Vliegend vaak, hoeven geen roeiriem meer aan te raken
Idd. Die gaan echt niet terug. Dit zijn profiteurs to the max en geven geen kkr om de Afrikanen uit hun oorspronkelijke "thuisland".
pi_207087790
Ik weet het goed gemaakt voor alle klagers in Nederland:

- Je krijgt 100.000 euro.
- Je krijgt een ticket (enkele reis) naar een West-Afrikaans land naar keuze.
- Je Nederlanderschap komt te vervallen.

Voorwaarde is wel dat je d.m.v. een kloppende stamboom kunt aantonen dat je afstamt van een slaaf.

Deal? Jij weer lekker bij je broeders/zusters in Afrika, wij blij, jullie blij, klaar.
  Grootste baggeraar 2022 donderdag 15 december 2022 @ 12:06:59 #102
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_207089630
quote:
'Gewone mens’ op Curaçao maakt zich nauwelijks druk om slavernij: ‘Waarom nu excuses?’

Twee crisisoverleggen op het Catshuis en vandaag een kort geding tegen de staat. Terwijl de excuses voor het slavernijverleden in Nederland tot verhitte discussies leiden, heerst op Curaçao een cultuur van zwijgen en vergeten. Maar achter de façade van kleurrijke huizen echoot de inktzwarte geschiedenis van slavernij en kolonialisme nog dagelijks na.
Antwoord: GELD.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_207114235


[ Bericht 100% gewijzigd door Hanca op 17-12-2022 11:29:16 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Grootste baggeraar 2022 zaterdag 17 december 2022 @ 11:47:54 #104
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_207114502
quote:
Het forse eisenpakket rond de slavernij-excuses komt vooral uit de koker van een handjevol activisten.
https://www.telegraaf.nl/(...)nd-slavernij-excuses
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_207114537
Quinsy Gario is viesmad
  zaterdag 17 december 2022 @ 19:10:28 #106
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_207120190
Ze willen miljarden? Daar kun je Suriname voor kopen. _O-
  zaterdag 17 december 2022 @ 19:45:25 #107
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_207120655
Als klein voorschotje nu alvast eerst maar even 40.000 euro voor elke nazaat:

https://www.telegraaf.nl/(...)uro-voor-elke-nazaat
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_207120686
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 11:50 schreef SootSprite het volgende:
Quinsy Gario is viesmad
Waar kan 40k afgetikt worden zodat die sukkel terug gaat naar Afrika en nooit meer terug komt?
pi_207147228
Ik wil excuses voor de slavernijtoekomst. En ook geld natuurlijk. Al laat deze open wond zich niet helen door euro's, als het er maar genoeg zijn dan doe ik wel alsof.
People assume too much.
  Grootste baggeraar 2022 maandag 19 december 2022 @ 16:24:47 #110
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_207147697
Uiteraard moeten er excuses komen. 300 jaar na de afschaffing van de slavernij zijn ze nog steeds te moe om te werken.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_207147707
quote:
10s.gif Op maandag 19 december 2022 16:24 schreef vogeltjesdans het volgende:
Uiteraard moeten er excuses komen. 300 jaar na de afschaffing van de slavernij zijn ze nog steeds te moe om te werken.
Het is pure jaloezie op mensen die wel iets kunnen van mensen die niets kunnen.
  maandag 19 december 2022 @ 16:55:49 #112
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_207148006
Het is wel het afvalputje van Fok! hier hoor. Niveau vinextokkie op de voetbalbarbecue.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_207148122
quote:
7s.gif Op maandag 19 december 2022 16:55 schreef Ringo het volgende:
Het is wel het afvalputje van Fok! hier hoor. Niveau vinextokkie op de voetbalbarbecue.
Ik wil excuses van de Duitsers voor al het leed van de 1e en 2e wereldoorlog. We beginnen met 40.000 euro voor het eind van dit jaar.
pi_207148346
quote:
1s.gif Op donderdag 15 december 2022 12:06 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]
Antwoord: GELD.
"inktzwarte" _O-
  maandag 19 december 2022 @ 18:08:52 #115
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_207148962
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 17:03 schreef HanzConjona het volgende:

Ik wil excuses van de Duitsers voor al het leed van de 1e en 2e wereldoorlog. We beginnen met 40.000 euro voor het eind van dit jaar.
Begin eerst bij je oma, die ontving toch Duitse officieren in haar slaapkamer?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_207149197
quote:
7s.gif Op maandag 19 december 2022 18:08 schreef Ringo het volgende:

[..]
Begin eerst bij je oma, die ontving toch Duitse officieren in haar slaapkamer?
Dan maken we er 80.000 van.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')