abonnement Unibet Coolblue
pi_206815397
Beste mensen,

Bijna 2 jaar geleden is er bij mij een nieuwe thermostaat geïnstalleerd. Begin dit jaar heeft heeft mijn CV ketel het ook begeven dus die is vervangen. Eigenlijk vlak daarna begon mijn thermostaat ook te flippen maar omdat 'ie het de helft van de tijd ook gewoon goed deed is de thermostaat vorige week pas vervangen. Door precies hetzelfde type het enige verschil is dat deze op een eigen voeding werkt.

Alle werkzaamheden zijn gedaan door hetzelfde bedrijf. Tot mijn verbazing kreeg ik een factuur met daarop de volledige kosten van de nieuwe thermostaat. Tot mijn nog grotere verbazing kreeg ik vervolgens te horen aan de telefoon dat er op die vorige thermostaat maar 1 jaar garantie zat.

Volgens mij heb ik nog nooit gehoord van een garantie van 1 jaar. Sta ik in mijn recht om de nieuwe thermostaat volledig vergoed te krijgen?
pi_206816149
Geen idee maar dat je je recht zal krijgen lijkt mij bijzonder klein voor zo'n bedrag
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206816242
Is er een contract, zo ja, wat staat erin?

Was het een nieuw product of een gebruikt product (en is er in dat geval gemeld dat er andere voorwaarden gelden)?
pi_206816265
Garantie van 1 jaar komt bijvoorbeeld voor bij refurbished telefoons en computers en wordt duidelijk vermeld.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2022 15:16:04 ]
pi_206818309
Het is er niet beter op geworden TS.

R&P / Zeikerd
pi_206843535
Er is een verschil met in je recht staan en zeiken etuiedelapiel. Als ik dat laatste zou doen kan ik het bedrijf meerdere keren lastig gaan vallen met de vraag om die nieuwe thermostaat te vergoeden. Wat YStec zegt zou goed kunnen dat er een garantie van 1 jaar op zit omdat zo`n thermostaat al "gebruikt" is. Door wijze van mijn "oude" thermostaat kon volgens de monteur misschien nog wel bij iemand anders gebruikt worden. Dan mag die persoon weer de volle mep betalen voor een "nieuwe" thermostaat. Ach ja een bedrijf moet ook geld verdienen dus ik vind het wel best zo.
pi_206844218
Van een thermostaat mag je wel verwachten dat deze het leven van een CV-ketel meegaat, dus langer dan 10 jaar.
Het zou netjes zijn als ze hem kosteloos vervangen, zeker na 1 of 2 jaar.

Rechten hebben vs recht krijgen is dan wel weer lastig.

Soms kom je er door te klagen, soms door rechtsbijstand in te schakelen en eventueel grotere stappen.
  Redactie Frontpage zondag 27 november 2022 @ 19:28:33 #8
38148 crew  Innisdemon
pi_206845537
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 17:15 schreef Onderdeurtje het volgende:
Er is een verschil met in je recht staan en zeiken etuiedelapiel. Als ik dat laatste zou doen kan ik het bedrijf meerdere keren lastig gaan vallen met de vraag om die nieuwe thermostaat te vergoeden. Wat YStec zegt zou goed kunnen dat er een garantie van 1 jaar op zit omdat zo`n thermostaat al "gebruikt" is. Door wijze van mijn "oude" thermostaat kon volgens de monteur misschien nog wel bij iemand anders gebruikt worden. Dan mag die persoon weer de volle mep betalen voor een "nieuwe" thermostaat. Ach ja een bedrijf moet ook geld verdienen dus ik vind het wel best zo.
Dus krap aan 3 uren na het openen van dit topic vind je het wel best dat je maar een jaar garantie kreeg?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  maandag 28 november 2022 @ 08:47:18 #9
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206851478
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 17:15 schreef Onderdeurtje het volgende:
Wat YStec zegt zou goed kunnen dat er een garantie van 1 jaar op zit omdat zo`n thermostaat al "gebruikt" is. Door wijze van mijn "oude" thermostaat kon volgens de monteur misschien nog wel bij iemand anders gebruikt worden.
Als dat zou is dan zou je hem bewust als gebruikt/refurbished moeten hebben gekocht. Dat ie gebruikt/refubished is zou dan ook minimaal op de faktuur moeten staan (incl garantieperiode?).

Lijkt me makkelijk om als leverancier overal refubished zooi op te hangen (alsof het nieuw is) en dan te piepen dat er maar een jaar garantie op zit.
Tot nooit .......
pi_206855130
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 15:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
Geen idee maar dat je je recht zal krijgen lijkt mij bijzonder klein voor zo'n bedrag
Hoezo kwestie van niet betalen en dan moet de tegenpartij naar de rechter.
heb ik bij Miele ook gedaan die met die zelfde ongein aankwamen bij een droger van 3 jaar oud.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 28 november 2022 @ 14:41:48 #11
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_206855197
Je hebt twee jaar garantie. https://www.advocaatzoeken.nl/consumentenrecht/garantie
Dus dat bedrijf heeft gewoon dat apparaat te vervangen. Stel ze in gebreke en geef bijvoorbeeld 30 dagen om het op te lossen. Zo niet, dan stappen ondernemen.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_206855465
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 14:41 schreef Netsplitter het volgende:
Je hebt twee jaar garantie. https://www.advocaatzoeken.nl/consumentenrecht/garantie
Dus dat bedrijf heeft gewoon dat apparaat te vervangen. Stel ze in gebreke en geef bijvoorbeeld 30 dagen om het op te lossen. Zo niet, dan stappen ondernemen.
Ik heb je bron gelezen, maar waar komt die exacte termijn van 2 jaar exact vandaan?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 28 november 2022 @ 15:11:34 #13
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_206855471
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 15:11 schreef baskick het volgende:

[..]
Ik heb je bron gelezen, maar waar komt die exacte termijn van 2 jaar exact vandaan?
EU.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_206855478
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 15:11 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
EU.
Ik bedoel natuurlijk de juridische bron.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 28 november 2022 @ 15:18:21 #15
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_206855553
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 15:12 schreef baskick het volgende:

[..]
Ik bedoel natuurlijk de juridische bron.
Een advocatenbureau niet voldoende?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_206855605
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 17:15 schreef Onderdeurtje het volgende:
Er is een verschil met in je recht staan en zeiken etuiedelapiel. Als ik dat laatste zou doen kan ik het bedrijf meerdere keren lastig gaan vallen met de vraag om die nieuwe thermostaat te vergoeden. Wat YStec zegt zou goed kunnen dat er een garantie van 1 jaar op zit omdat zo`n thermostaat al "gebruikt" is. Door wijze van mijn "oude" thermostaat kon volgens de monteur misschien nog wel bij iemand anders gebruikt worden. Dan mag die persoon weer de volle mep betalen voor een "nieuwe" thermostaat. Ach ja een bedrijf moet ook geld verdienen dus ik vind het wel best zo.
Vind het maar heel erg raar dat je zo snel opgeeft.

Als het geen nieuw product was, had je dat wel geweten, want dat hoort gewoon vermeld te worden.

Grote kans dat je gewoon 2 jaar garantie hebt, maar dan moet je de papieren er wel bij zoeken.

Of ervan uitgaan dat het een nieuw product is en bij dat bedrijf aangeven dat je in de EU standaard 2 jaar garantie hebt, en vragen waarom zij afwijken en je volgens hun maar recht hebt op 1 jaar...
  maandag 28 november 2022 @ 15:22:50 #17
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206855643
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 15:12 schreef baskick het volgende:

[..]
Ik bedoel natuurlijk de juridische bron.
Flauw, maargoed.

https://europa.eu/youreur(...)rantees/index_en.htm

En in haar wijsheid heeft de NL overheid dit getracht 'beter' te doen door niet die minimale 2 jaar in de wetgeving op te nemen, maar te stellen dat je garantie hebt voor een periode die je mag verwachten aan de hand van het soort product.

https://www.rijksoverheid(...)eb-ik-op-een-product

Heb et ook nie verzonnen ... probleem is dat het EU stukje bestaat uit directives, en geen regulations. Directives zijn richtlijnen en laten lidstaten vrij in hoe ze tot het resultaat komen.

Gemakkelijker had hier idd geweest, minimaal 2 jaar OF langer naar gelang product verwachting.

Maar het staat gewoon hier https://eur-lex.europa.eu(...)uri=CELEX:32019L0771

In artikel 10.1

quote:
Article 10

Liability of the seller

1. The seller shall be liable to the consumer for any lack of conformity which exists at the time when the goods were delivered and which becomes apparent within two years of that time. Without prejudice to Article 7(3), this paragraph shall also apply to goods with digital elements.
Dum de dum
pi_206855707
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 15:18 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Een advocatenbureau niet voldoende?
Je linkt naar een of andere vergelijkingstool, geen advocatenkantoor :N Voor zover relevant staat er:
quote:
Het maakt in principe niet uit of je online of in een winkel aankopen doet, volgends de regels van de EU heb je altijd 2 jaar garantie.
Dit is een stelling, maar geen enkele onderbouwing, geen verwijzing naar wet- of regelgeving :N Men heeft mij op de middelbare school geleerd om een bron te beoordelen :{w

quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 15:22 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Flauw, maargoed.

https://europa.eu/youreur(...)rantees/index_en.htm

En in haar wijsheid heeft de NL overheid dit getracht 'beter' te doen door niet die minimale 2 jaar in de wetgeving op te nemen, maar te stellen dat je garantie hebt voor een periode die je mag verwachten aan de hand van het soort product.

https://www.rijksoverheid(...)eb-ik-op-een-product

Heb et ook nie verzonnen ... probleem is dat het EU stukje bestaat uit directives, en geen regulations. Directives zijn richtlijnen en laten lidstaten vrij in hoe ze tot het resultaat komen.

Gemakkelijker had hier idd geweest, minimaal 2 jaar OF langer naar gelang product verwachting.

Maar het staat gewoon hier https://eur-lex.europa.eu(...)uri=CELEX:32019L0771

In artikel 10.1
[..]

Dit is. Die 2 jaar is voor zover ik weet niet bindend (richtlijn omgezet in nationale wetgeving, geen verordening met rechtstreekse werking).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 28 november 2022 @ 15:31:28 #19
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_206855808
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 15:26 schreef baskick het volgende:

[..]
Je linkt naar een of andere vergelijkingstool, geen advocatenkantoor :N Voor zover relevant staat er:
[..]
Dit is een stelling, maar geen enkele onderbouwing, geen verwijzing naar wet- of regelgeving :N Men heeft mij op de middelbare school geleerd om een bron te beoordelen :{w
[..]
Dit is. Die 2 jaar is voor zover ik weet niet bindend (richtlijn omgezet in nationale wetgeving, geen verordening met rechtstreekse werking).
https://www.rijksoverheid(...)ij-aankoop-in-europa
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_206855897
quote:
https://www.rijksoverheid(...)20dan%20het%20andere.

quote:
Wettelijke garantie: recht op goed product
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 28 november 2022 @ 15:37:17 #21
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_206855907
quote:
EU recht gaat boven lokale recht.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  maandag 28 november 2022 @ 15:37:33 #22
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206855914
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 15:26 schreef baskick het volgende:
Dit is. Die 2 jaar is voor zover ik weet niet bindend (richtlijn omgezet in nationale wetgeving, geen verordening met rechtstreekse werking).
Directives zijn wel bindend, maar de manier waarop een lidstaat ertoe komt staat er niet in. Een regulation is gemakkelijker, die moet in de wet worden opgenomen.

Het is in NL dus ook niet in een wetsartikel ondergebracht, maar bij de ACM.

https://www.consuwijzer.n(...)at-zijn-mijn-rechten

Maar hij was dus stuk in Januari en TS heeft hem tot november gebruikt tot ie helemaal stuk was ... als leverancier had ik ook garantie geweigerd als TS dat zou mededelen. Lekker makkelijk :)
Dum de dum
pi_206866490
Nadat de nieuwe ketel was geplaatst merkte ik al snel dat de thermostaat problemen gaf. Toen heb ik ook direct telefonisch contact opgenomen en kreeg te horen dat het waarschijnlijk een probleem met ontluchten was. In de huiskamer heb ik een radiator ombouw en ik kon niet bij de radiatorknop komen dus vanaf dat moment ben ik laks geworden. Omdat het onlangs echt koud werd heb ik er nog eens naar gekeken en kon ik er wel bij komen dus toen heb ik ze ontlucht. Vervolgens bleek het probleem nog steeds aanwezig te zijn waarna ik wel snel weer contact met het bedrijf heb gezocht.

Op de factuur staat niks vermeld over een refurbished thermostaat dus ik mag er vanuit gaan dat het een nieuwe is. Ik ga het bedrijf nog eens contacteren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')