abonnement Unibet Coolblue
pi_206807063
Ik zat eens naar de gasprijs te kijken en tot mijn verbazing bleek de gasprijs al in 2021 gigantische pieken te vertonen. Dus ruim voordat ome Fladdermier Oekraïne binnenviel.

Waardoor ging de prijs vorig jaar al met meer dan een factor 10 de lucht in!? Dat vind ik toch verbazend. Zeker als je kijkt naar de afgelopen 10 jaar kijken, waar de gasprijs rustig tussen de 10 en 30 Euro per Megawattuur kabbelt (ongeveer tussen 10 en 30 cent per kuub dus ook).

Zie ook de grafiek hieronder.

I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_206807349
quote:
5s.gif Op donderdag 24 november 2022 19:43 schreef Puntenjager het volgende:
Ik zat eens naar de gasprijs te kijken en tot mijn verbazing bleek de gasprijs al in 2021 gigantische pieken te vertonen. Dus ruim voordat ome Fladdermier Oekraïne binnenviel.

Waardoor ging de prijs vorig jaar al met meer dan een factor 10 de lucht in!? Dat vind ik toch verbazend. Zeker als je kijkt naar de afgelopen 10 jaar kijken, waar de gasprijs rustig tussen de 10 en 30 Euro per Megawattuur kabbelt (ongeveer tussen 10 en 30 cent per kuub dus ook).

Zie ook de grafiek hieronder.

[ afbeelding ]
Tariefstijging voor consumenten op een variabel contract begon lichtjes rond november '21. Maar was toen nog wel te overzien.

Volgens mij kwam het deels door de OPEC en deels omdat Rusland al aan het knijpen was en minder gas leverde dan was afgesproken. Er kunnen meer ontwikkelingen rondom die issues zijn geweest, maar het broeide in ieder geval al wat.

Toen de oorlog in januari uitbrak ging het pas echt loos en bergopwaards met de tarieven.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 24-11-2022 20:05:12 ]
pi_206807509
https://en.wikipedia.org/wiki/Portal:Current_events/October_2021

Kies maar iets :)

quote:
Russian gas supplies via the Yamal–Europe pipeline fall almost 77% in a single day, raising European gas prices to an all-time high. European Parliament lawmakers request investigations of market manipulation, although Gazprom's exports outside the former Soviet Union rose 15.3% year on year in the first nine months of 2021 and German utility Uniper confirms that Russia was fulfilling its contractual obligations. (Reuters) (RFE/RL)


[ Bericht 45% gewijzigd door Fe2O3 op 24-11-2022 20:21:03 ]
Dum de dum
pi_206807674
Staat me vaag bij dat China toen veel meer begon in te kopen waardoor de algehele vraag veel groter was.

Al kan je je dan weer afvragen of dat niet de oorzaak is ipv de oorlog in Oekraine.
pi_206807854
quote:
Okay, dat was op 1 oktober 2021. Echter voorafgaand was de gasprijs dat jaar al gestegen met een factor 5 (VIJF!). Van 20 naar 100 Euro per MWh. Vind ik toch absurd veel als je niet naar bitcoin of Tesla zit te kijken.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_206807875
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 20:17 schreef Daboman het volgende:
Staat me vaag bij dat China toen veel meer begon in te kopen waardoor de algehele vraag veel groter was.

Al kan je je dan weer afvragen of dat niet de oorzaak is ipv de oorlog in Oekraine.
Tja, China kan (en kon toen) alleen maar LNG kopen en dat staat toch redelijk los van het gas dat in Amsterdam wordt verhandeld.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_206807997
quote:
2s.gif Op donderdag 24 november 2022 20:29 schreef Puntenjager het volgende:

[..]
Okay, dat was op 1 oktober 2021. Echter voorafgaand was de gasprijs dat jaar al gestegen met een factor 5 (VIJF!). Van 20 naar 100 Euro per MWh. Vind ik toch absurd veel als je niet naar bitcoin of Tesla zit te kijken.
Nee de prijs was absurd laag.

Van kolen E.d. Ook uiteraard maar hey. Rusland had ons bij de ballen, zo gaat dat dan.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206808188
Waarschijnlijk speelt vraag en aanbod een belangrijke rol in dit verhaal. Het feit is dat Europa heel druk bezig is met alle kolencentrales, kerncentrales, gasvelden per direct te sluiten. Alles wat fossiel is moet het liefst direct dicht. Ze staan er zelfs mee te pronken in verkiezingsprogramma's.

Feiten zijn dat in 2021 in Nederland 12,5% van het totale stroomverbruik duurzaam werd opgewekt. In dat zelfde jaar kwam 50% van de totale energievoorziening vanuit gas waarvan 59% van het gas direct naar gascentrales ging om te verstoken tot stroom. Op het moment dat je kolencentrales en kerncentrales gaat sluiten dan moet misschien wel 75% uit gascentrales komen om te worden verstookt tot stroom wat voor extra vraag zorgt.

Het gevolg is dat er veel schaarste ontstaat. Er veel vraag is naar wat er wel is waardoor dat gedeelte (veel) duurder wordt. Dit speelde al in de herfst van 2021 maanden voordat de eerste tank Oekraïne binnen reed in Februari.

Leiders hadden ervoor kunnen kiezen om pas af te schalen op het moment dat nieuwe windmolenparken en zonnepanelen het verlies kunnen opvangen. Of we zou actief beleid gevoerd moeten worden om minder te gaan verbruiken. Van beide is geen sprake. Je zou door de salderingsregeling zelfs kunnen stellen dat het wordt aangemoedigd om meer stroom te verbruiken om maar aan je opwek te raken.

Gelukkig schuiven ze de rekening door naar de toekomst. Sommige mensen lijken te denken dat die steunpakketten van 45 miljard(!) euro aan een boom groeien. Het is natuurlijk wel lekker makkelijk voor het kabinet om er geen dekking voor te zoeken en het door te schuiven voor later. De verwachting is dat er in 2024 weer een pakket nodig is.

Ze hadden er voor kunnen kiezen om in een noodsituatie terug te vallen op fossiele bronnen om de prijzen te drukken. Voor dat geld had je gigantisch veel huizen kunnen isoleren en zon/wind energie installeren. Je weet wat ze zeggen: "regeren is vooruitzien". Ik ben erg benieuwd: in 2026 verplichte warmtepompen en vanaf 2035 verplicht aan de batterij auto. Zullen ze beseffen hoeveel stroom deze apparaten zullen verbruiken? Waarschijnlijk niet want de ambitie is om 15% "minder" stroom te gaan verbruiken in de EU de komende jaren.
pi_206808462
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 20:51 schreef Noisiv het volgende:
Waarschijnlijk speelt vraag en aanbod een belangrijke rol in dit verhaal. Het feit is dat Europa heel druk bezig is met alle kolencentrales, kerncentrales, gasvelden per direct te sluiten. Alles wat fossiel is moet het liefst direct dicht. Ze staan er zelfs mee te pronken in verkiezingsprogramma's.

Feiten zijn dat in 2021 in Nederland 12,5% van het totale stroomverbruik duurzaam werd opgewekt. In dat zelfde jaar kwam 50% van de totale energievoorziening vanuit gas waarvan 59% van het gas direct naar gascentrales ging om te verstoken tot stroom. Op het moment dat je kolencentrales en kerncentrales gaat sluiten dan moet misschien wel 75% uit gascentrales komen om te worden verstookt tot stroom wat voor extra vraag zorgt.

Het gevolg is dat er veel schaarste ontstaat. Er veel vraag is naar wat er wel is waardoor dat gedeelte (veel) duurder wordt. Dit speelde al in de herfst van 2021 maanden voordat de eerste tank Oekraïne binnen reed in Februari.

Leiders hadden ervoor kunnen kiezen om pas af te schalen op het moment dat nieuwe windmolenparken en zonnepanelen het verlies kunnen opvangen. Of we zou actief beleid gevoerd moeten worden om minder te gaan verbruiken. Van beide is geen sprake. Je zou door de salderingsregeling zelfs kunnen stellen dat het wordt aangemoedigd om meer stroom te verbruiken om maar aan je opwek te raken.

Gelukkig schuiven ze de rekening door naar de toekomst. Sommige mensen lijken te denken dat die steunpakketten van 45 miljard(!) euro aan een boom groeien. Het is natuurlijk wel lekker makkelijk voor het kabinet om er geen dekking voor te zoeken en het door te schuiven voor later. De verwachting is dat er in 2024 weer een pakket nodig is.

Ze hadden er voor kunnen kiezen om in een noodsituatie terug te vallen op fossiele bronnen om de prijzen te drukken. Voor dat geld had je gigantisch veel huizen kunnen isoleren en zon/wind energie installeren. Je weet wat ze zeggen: "regeren is vooruitzien". Ik ben erg benieuwd: in 2026 verplichte warmtepompen en vanaf 2035 verplicht aan de batterij auto. Zullen ze beseffen hoeveel stroom deze apparaten zullen verbruiken? Waarschijnlijk niet want de ambitie is om 15% "minder" stroom te gaan verbruiken in de EU de komende jaren.
Dit begrijpt het hele woke gebeuren nog niet.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 25 november 2022 @ 02:38:13 #10
414785 sirdanilot
pi_206811095
Het komt door duitsland en de Duitse afkeer voor kernenergie.

Als alle west europese landen net zoveel kerncentrales per hoofd van de bevolking zouden hebben gehad als Frankrijk, had dit probleem veel minder gespeeld. En dan die krengen ook goed onderhouden, wat helaas in Frankrijk momenteel nogal misloopt waardoor er zelfs in Frankrijk onvoldoende kernenergie beschikbaar is maar goed dat is tijdelijk.

Natuurlijk heb je voor sommige dingen wel echt gas nodig zeker in oudere panden met gasfornuizen, maar als je al het gas daarvoor kan gebruiken ipv het naar gascentrales te sturen had dat al een boel gescheeld.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206812013
Waarom heeft je dit verbaasd? Sliep je in 2021?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206812014
Kijk eens iets verder terug naar 2005-2010

Tip: Zorg dat je zit
pi_206812034
De EU had toen plannen om gas groen te maken waardoor er geen motivatie was om hierop te bezuinigen. In 2022 is gas stoken ook groene energie geworden om zo get akkoord van parijs te halen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206812174
quote:
5s.gif Op donderdag 24 november 2022 19:43 schreef Puntenjager het volgende:
Ik zat eens naar de gasprijs te kijken en tot mijn verbazing bleek de gasprijs al in 2021 gigantische pieken te vertonen. Dus ruim voordat ome Fladdermier Oekraïne binnenviel.

Waardoor ging de prijs vorig jaar al met meer dan een factor 10 de lucht in!? Dat vind ik toch verbazend. Zeker als je kijkt naar de afgelopen 10 jaar kijken, waar de gasprijs rustig tussen de 10 en 30 Euro per Megawattuur kabbelt (ongeveer tussen 10 en 30 cent per kuub dus ook).

Zie ook de grafiek hieronder.

[ afbeelding ]
Putler begon in juni 2021 al met het afknijpen van de gastoevoer als voorbereiding op de inval.
pi_206816273
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 02:38 schreef sirdanilot het volgende:
Het komt door duitsland en de Duitse afkeer voor kernenergie.

Als alle west europese landen net zoveel kerncentrales per hoofd van de bevolking zouden hebben gehad als Frankrijk, had dit probleem veel minder gespeeld. En dan die krengen ook goed onderhouden, wat helaas in Frankrijk momenteel nogal misloopt waardoor er zelfs in Frankrijk onvoldoende kernenergie beschikbaar is maar goed dat is tijdelijk.

Natuurlijk heb je voor sommige dingen wel echt gas nodig zeker in oudere panden met gasfornuizen, maar als je al het gas daarvoor kan gebruiken ipv het naar gascentrales te sturen had dat al een boel gescheeld.
En hier in Nederland zetten we nieuwe kolencentrales uit en de rest op sterk teruggeschroefd vermogen.

Maar dan nog, zoveel kerncentrales had Duitsland niet. En Nederlandse electriciteit werd al ruim voor 2020 voor het grootste deel opgewekt met gas.

[ Bericht 0% gewijzigd door Puntenjager op 25-11-2022 17:39:39 ]
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_206816295
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 09:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
Waarom heeft je dit verbaasd? Sliep je in 2021?
In 2021 was gas vrijwel geen topic in de media in NL.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_206816348
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 november 2022 15:17 schreef Puntenjager het volgende:

[..]
In 2021 was gas vrijwel geen topic in de media in NL.
Jij sliep dus blijkbaar
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206816683
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 15:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Jij sliep dus blijkbaar
Ik was ook niet in NL. Echter ik zag weinig voorbij komen op de nu.nl ed.

[ Bericht 0% gewijzigd door Puntenjager op 25-11-2022 17:40:02 ]
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 25 november 2022 @ 17:18:55 #19
414785 sirdanilot
pi_206818146
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 november 2022 15:16 schreef Puntenjager het volgende:

[..]
En hier in Nederland zetten we nieuwe kolencentrales uit en de rest op sterk teruggeschroefd vermogen.

Maar dan nog, zoveel kencentrales had Duitsland niet. En Nederlandse electriciteit werd al rum voor 2020 voor het grootste deel opgewekt met gas.
Dit werd ook 10 jaar geleden al geroepen, en daarvoor ook al. Hoe lang speelt het aardbevingsprobleem in groningen wel niet? Volgens mij is dat al sinds dat gasveld is aangeboord.

Nederland had de gasvoorraad veel minder hoeven uit te putten in Groningen als we meer kerncentrales hadden gehad.

Duitsland is van oudsher antikernenergie. Waarom men er daar zo op tegen is weet ik overigens niet. Misschien dat het te maken heeft met de Tweede Wereldoorlog dat men liever op.... andere energiebronnen stookt. Wie het mij kan vertellen, ik verneem het graag.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206819026
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 17:18 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dit werd ook 10 jaar geleden al geroepen, en daarvoor ook al. Hoe lang speelt het aardbevingsprobleem in groningen wel niet? Volgens mij is dat al sinds dat gasveld is aangeboord.

Nederland had de gasvoorraad veel minder hoeven uit te putten in Groningen als we meer kerncentrales hadden gehad.

Duitsland is van oudsher antikernenergie. Waarom men er daar zo op tegen is weet ik overigens niet. Misschien dat het te maken heeft met de Tweede Wereldoorlog dat men liever op.... andere energiebronnen stookt. Wie het mij kan vertellen, ik verneem het graag.
Groningen is helemaal nog niet uitgeput. Er zit nog minstens 500 miljard kuub in het Groningen veld. Alleen dat laten we er lekker inzitten omdat we een paar lichte aardbevingen in een dunbevolkt gebied en waarbij niemand gewond raakt, erger vinden dan een gigantisch hoge gasrekening voor heel Nederland (en onze buurlanden).
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_206819362
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 november 2022 15:44 schreef Puntenjager het volgende:

[..]
Ik was ook niet in NL. Echter ik zag weinig voorbij komen op de nu.nl ed.
men kwam nog net niet langs de deur maar overal in de media ging het over de hoge inflatie en hoge gasprijs vanaf september 2021.
Gek genoeg kwam dit goed overeen met het moment dat de EU kernenergie en het verbranden van gas al groene energie wou bestempelen. Pas in 2022 gebeurde het in het parlement, maar het idee kreeg bekendheid rondom de tweede helft van 2021.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206819434
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 17:18 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dit werd ook 10 jaar geleden al geroepen, en daarvoor ook al. Hoe lang speelt het aardbevingsprobleem in groningen wel niet? Volgens mij is dat al sinds dat gasveld is aangeboord.

Nederland had de gasvoorraad veel minder hoeven uit te putten in Groningen als we meer kerncentrales hadden gehad.

Duitsland is van oudsher antikernenergie. Waarom men er daar zo op tegen is weet ik overigens niet. Misschien dat het te maken heeft met de Tweede Wereldoorlog dat men liever op.... andere energiebronnen stookt. Wie het mij kan vertellen, ik verneem het graag.
Het eerste verband tussen gaswinning en aardbevingen werd voorzichtig eind jaren 70, begin jaren 80 gelegd. Dat is niet helemaal sinds het begin van de gaswinning in de jaren 50/60.
er waren 2 kerncentrales in NL wat voor de grootte van NL al best veel was. 1 is er gesloten en er kwam geen nieuwe voor terug omdat het gewoonweg te duur was toen.
De voor velen onbekende kenramp in de VS heeft ook voor veel weerstand in die tijd geleverd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerncentrale_Dodewaard
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206819616
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 november 2022 17:58 schreef Puntenjager het volgende:

[..]
Groningen is helemaal nog niet uitgeput. Er zit nog minstens 500 miljard kuub in het Groningen veld. Alleen dat laten we er lekker inzitten omdat we een paar lichte aardbevingen in een dunbevolkt gebied en waarbij niemand gewond raakt, erger vinden dan een gigantisch hoge gasrekening voor heel Nederland (en onze buurlanden).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vals_dilemma
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206820426
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 18:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Het eerste verband tussen gaswinning en aardbevingen werd voorzichtig eind jaren 70, begin jaren 80 gelegd. Dat is niet helemaal sinds het begin van de gaswinning in de jaren 50/60.
er waren 2 kerncentrales in NL wat voor de grootte van NL al best veel was. 1 is er gesloten en er kwam geen nieuwe voor terug omdat het gewoonweg te duur was toen.
De voor velen onbekende kenramp in de VS heeft ook voor veel weerstand in die tijd geleverd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerncentrale_Dodewaard
Dodewaard had een electrisch vermogen van 58 MW. Dat is echt miniscuul. Borssele kan 485 MW produceren. Dat is 'iets', maar ik zou het niet "best veel" noemen. Ook niet voor Nederland.

De sluiting van Dodewaard linken aan het Three Mile Island incident, gaat een beetje ver. Three Miles Island was in 1979 en Dodewaard is gesloten in 1997. 18 jaar later!
Maar goed, Three Mile Island heeft natuurlijk wel invloed gehad op de opinie rond kernenergie.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_206820556
quote:
Wat vind jij het valse dilemma in deze!? De opinie van de laatste paar jaar dat 'Groningen' gewoon niet open kan blijven of dat er helemaal geen dilemma is tussen wel of geen gas uit Groningen, omdat er zat andere energiebronnen beschikbaar zijn op het moment?

[ Bericht 0% gewijzigd door Puntenjager op 25-11-2022 19:06:14 ]
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 25 november 2022 @ 18:58:32 #26
414785 sirdanilot
pi_206820676
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 18:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Het eerste verband tussen gaswinning en aardbevingen werd voorzichtig eind jaren 70, begin jaren 80 gelegd. Dat is niet helemaal sinds het begin van de gaswinning in de jaren 50/60.
er waren 2 kerncentrales in NL wat voor de grootte van NL al best veel was. 1 is er gesloten en er kwam geen nieuwe voor terug omdat het gewoonweg te duur was toen.
De voor velen onbekende kenramp in de VS heeft ook voor veel weerstand in die tijd geleverd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerncentrale_Dodewaard
Die in Dodewaard stelde weinig voor. Eind jaren 70 al dat men van de aardbevingen weet in Groningen da's dus meer dan 40 jaar geleden. 40 jaar de tijd om langzaam die gaswinning te verminderen ten gunste van kernenergie. 40 jaar lang heeft men dat gewoon vertikt.

En nu zitten wij met de gebakken peren. Want de oudere generatie is over 10-20 jaar morsdood en dan mogen WIJ de troep die door hen veroorzaakt is oplossen :r
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206820770
quote:
Groningers een kwart van hun inkomen kwijt aan energiekosten

Amsterdam - Groningen, de provincie die al geteisterd wordt door de gevolgen van de gaswinning, heeft ook nog eens de meeste last van de hoge energieprijzen. De woningen in het hoge noorden zijn vaak groter en ouder dan elders in het land, en het inkomen ligt gemiddeld ook nog lager ten opzichte van dat van hun landgenoten. Groningers zijn daarom maar liefst 23,6% van hun inkomen kwijt aan de energierekening, concludeert energiebedrijf Zonneplan.

Zonneplan berekende per gemeente en provincie de gemiddelde maandelijkse energiekosten en zette dat af tegen het besteedbaar inkomen per huishouden. Hierbij werden verschillen in grootte en samenstelling meegenomen. Friesland, Drenthe en Groningen kwamen tot een energiequote van meer dan 22%. In Flevoland bijvoorbeeld, lag het inkomensaandeel dat opgaat aan energie veel lager: 15%.

Ook in de overige drie Randstedelijke provincies valt dit getal relatief gezien nog mee. In Amsterdam ligt het percentage dat opgaat aan energie op het laagste van Nederland, gemiddeld 13,7%. De reden zou zijn dat Amsterdammers een relatief hoog inkomen hebben en tegelijkertijd ook een relatief klein huis, waar dus minder hoeft te worden gestookt. Desondanks is het overal alle hens aan dek, zegt het energiebedrijf, want al bij een energiequote van 10% sprake wordt al gesproken van een zogeheten ‘energiearmoede’.

Al inzoomend blijkt dat bewoners van de Groningse gemeente Pekela het grootste deel van het inkomen kwijt is aan gas en stroom: liefst 28,3%. Zij houden ook in absolute zin het minst over. Na Pekela volgt De Wolden in Drenthe. Vijftien van de 25 gemeenten met de hoogste energiequote komen uit uit Drenthe, Groningen of Friesland. Zonneplan deed dit onderzoek om uit te zoeken in welke delen van Nederland men het meest kan besparen door gebruik te maken van een dynamisch energiecontract.
Bron: https://www.telegraaf.nl/(...)jt-aan-energiekosten

Wel een grappige realiteit in deze discussie.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_206821494
Omdat ome Vladimir al in maart 2021 langzaam is begonnen met het dichtdraaien van de gaskraan. Mede daardoor waren de gasvoorraden in 2021 ook historisch laag, iets wat we ons in de herfst ook realiseerden:

Nederland heeft gevaarlijk kleine voorraden buitenlands gas
https://www.nu.nl/economi(...)buitenlands-gas.html

Wij hadden het misschien niet in de gaten, maar Rusland heeft zich een jaar voordat de oorlog begon al voorbereid door de gastoevoer te beperken.
pi_206821619
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 november 2022 18:55 schreef Puntenjager het volgende:

[..]
Wat vind jij het valse dilemma in deze!? De opinie van de laatste paar jaar dat 'Groningen' gewoon niet open kan blijven of dat er helemaal geen dilemma is tussen wel of geen gas uit Groningen, omdat er zat andere energiebronnen beschikbaar zijn op het moment?
geen van deze

quote:
Alleen dat laten we er lekker inzitten omdat we een paar lichte aardbevingen in een dunbevolkt gebied en waarbij niemand gewond raakt, erger vinden dan een gigantisch hoge gasrekening voor heel Nederland (en onze buurlanden).
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206821657
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 18:58 schreef sirdanilot het volgende:
Want de oudere generatie is over 10-20 jaar morsdood en dan mogen WIJ de troep die door hen veroorzaakt is oplossen
zo werkt dat in de grote mensen wereld ^O^
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206821759
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 november 2022 18:51 schreef Puntenjager het volgende:
De sluiting van Dodewaard linken aan het Three Mile Island incident, gaat een beetje ver. Three Miles Island was in 1979 en Dodewaard is gesloten in 1997. 18 jaar later!
toch heeft dit voor veel weerstand gezorgd in NL. Meer dan Tjernobyl in ieder geval. Fukushima heeft ook voor weerstand gezorgd.
Rampen in een bananen republiek leveren blijkbaar minder weerstand op dan landen die het wel goed voor elkaar zouden moeten hebben.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206822169
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 18:58 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Die in Dodewaard stelde weinig voor. Eind jaren 70 al dat men van de aardbevingen weet in Groningen da's dus meer dan 40 jaar geleden. 40 jaar de tijd om langzaam die gaswinning te verminderen ten gunste van kernenergie. 40 jaar lang heeft men dat gewoon vertikt.

En nu zitten wij met de gebakken peren. Want de oudere generatie is over 10-20 jaar morsdood en dan mogen WIJ de troep die door hen veroorzaakt is oplossen :r
Tot 2003 waren er nauwelijks aardbevingen in Groningen. Daarna waren er we iets meer aardbevingen, maar nog steeds nauwelijks van noemenswaardige magnitude. 2,5 op de schaal van Richter is zo licht dat de meeste mensen het niet eens waarnemen. Echter de oude huizen en boerderijen in dat gebied krijgen bij het minste of geringste al scheuren in de muren...



I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_206826087
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 november 2022 20:19 schreef Puntenjager het volgende:

[..]
Tot 2003 waren er nauwelijks aardbevingen in Groningen. Daarna waren er we iets meer aardbevingen, maar nog steeds nauwelijks van noemenswaardige magnitude. 2,5 op de schaal van Richter is zo licht dat de meeste mensen het niet eens waarnemen. Echter de oude huizen en boerderijen in dat gebied krijgen bij het minste of geringste al scheuren in de muren...

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
de aardbevingen die er waren voor 1990 werden wel al snel in verband getrokken met de aardgaswinning. Dat wil niet zeggen dat er hard bewijs was daarvoor, maar het idee was er al veel langer.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206826227
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 09:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
Waarom heeft je dit verbaasd? Sliep je in 2021?
pi_206848942
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 november 2022 17:58 schreef Puntenjager het volgende:

[..]
Groningen is helemaal nog niet uitgeput. Er zit nog minstens 500 miljard kuub in het Groningen veld. Alleen dat laten we er lekker inzitten omdat we een paar lichte aardbevingen in een dunbevolkt gebied en waarbij niemand gewond raakt, erger vinden dan een gigantisch hoge gasrekening voor heel Nederland (en onze buurlanden).
Je zal maar wonen boven zo'n gebied. Die mensen hadden ze netjes moeten compenseren. Helaas hebben ze al decennia lang gefaald en de lobby van Shell en Exxon gesteund. Kunnen ze de laatste beetjes nog uit de bodem halen voor veel geld en daarna de BV failliet laten gaan zodat de overheid (lees de bevolking) mag opdraaien voor de schade.

In Duitsland zijn afgelopen decennia hele dorpen verhuisd voor de winning van bruinkool. Zolang je die mensen een gratis gelijkwaardig huis kan aanbieden in een veilig gebied dan had je het gebied als industrie kunnen aanmerken en helemaal leeg kunnen halen. Dat hadden ze 30 jaar geleden moeten doen.

De Noorse bevolking heeft wel een capabele overheid. Die hebben net als Nederland ook veel gas. Alle gasbaten zijn in een fonds gestopt wat op dit moment veel groter is dan het hele Nederlandse pensioenfonds. Elke Noor is nu multi-miljonair want het fonds is eigendom van de bevolking. De minister heeft pasgeleden nog excuses aangeboden omdat ze zoveel geld verdienen met hun gasinkomsten.

Hier in Nederland hebben ze de gasbaten onderdeel gemaakt van de begroting. Dat is een gat van miljarden per jaar die ze wel ingecalculeerd hebben maar binnenkort helemaal weg zullen vallen. Dat zijn problemen voor de volgende kabinetten want de visie gaat gewoonlijk niet verder dan 4 jaar de toekomst in. Ze hadden hier in precies dezelfde situatie kunnen zitten als de Noren met wat meer intelligente mensen op de juiste posities en een duidelijke visie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')