abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206801336
Het Sinterklaasfeest staat onder druk doordat veel bedrijven al in November met kerst beginnen. Ze lijken sinterklaas gewoon over te slaan. Ik vind dat een slechte zaak omdat daardoor sinterklaas als cultuur ondermijnd wordt.

Er moet als het aan mij ligt beleid komen om kerst-uitingen voor 6 December te ontmoedigen. Bijvoorbeeld door hoge belasting te heffen op ondernemers die al voor die tijd hun winkel vol kerstversiering hangen of door de verkoop van bomen pas na die tijd toe te staan. Op die manier kunnen we het een halt toeroepen.
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 11:59:10 #2
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_206801378
Het sinterklaasfeest staat vooral onder druk door een groepje beroepsjammeraars die er niks mee hebben maar het wel voor de rest willen verzieken. En het lukt ze ook nog eens
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_206801411
Wat heeft dit met politiek te maken?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_206801429
Politiek moet zich vooral ver buiten dit soort dingen houden. En ja, het sintenakkoord (geen Sinterklaas voor Sint Maarten, geen kerstman voor Sinterklaas) wordt al tijden geschonden, maar daar heeft de politiek niks mee te maken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206801439
Komt de politie ook langs huizen om te kijken of je iets aan kerstspullen hebt staat voor 6 december?

HeT iS eEN VREI LanD!! SinTeRkLaaS MoeT geFierD WordEn!!!! :( :( :( :( :(

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-11-2022 12:06:13 ]
pi_206801460
quote:
1s.gif Op donderdag 24 november 2022 11:59 schreef Plompzakker het volgende:
Het sinterklaasfeest staat vooral onder druk door een groepje beroepsjammeraars die er niks mee hebben maar het wel voor de rest willen verzieken. En het lukt ze ook nog eens
Dat is niet waar want het kan vervangen worden door de roetpiet waar alleen extreemrechtse racisten nog tegen zijn.

Maar die Amerikaanse invloeden zijn veel destructiever
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 12:12:34 #7
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_206801544
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 12:07 schreef GeneralRadek het volgende:

[..]
Dat is niet waar want het kan vervangen worden door de roetpiet waar alleen extreemrechtse racisten nog tegen zijn.

Maar die Amerikaanse invloeden zijn veel destructiever
Dus volgens jou is de meerderheid van de bevolking extreemrechts.
Dat lijkt me wat veel
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  donderdag 24 november 2022 @ 12:12:35 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206801545
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 12:04 schreef Hanca het volgende:
Politiek moet zich vooral ver buiten dit soort dingen houden. En ja, het sintenakkoord (geen Sinterklaas voor Sint Maarten, geen kerstman voor Sinterklaas) wordt al tijden geschonden, maar daar heeft de politiek niks mee te maken.
Sintenakkoord? Nooit van gehoord :D

Maar cultuur moet van onderaf komen en het behoud daarvan ook. Dus mensen moeten zich constructief inzetten voor behoud van de sint en het niet van bovenaf opleggen uit de politiek. Het enige wat de politiek zou kunnen regelen is geld. Maar dat is hier niet het probleem.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 24-11-2022 12:18:55 ]
pi_206801569
quote:
1s.gif Op donderdag 24 november 2022 12:12 schreef Plompzakker het volgende:

[..]
Dus volgens jou is de meerderheid van de bevolking extreemrechts.
Dat lijkt me wat veel
De meerderheid maakt het niet zoveel uit. Degenen die gaan lopen rellen en met vuurwerk gooien omdat ze geen roetpiet willen zijn extreem rechts,
pi_206801610
Cultuur is aan verandering onder hevig. Wellicht is dit een teken dat Sinterklaas niet meer zo belangrijk is.
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 12:21:56 #11
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_206801652
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 12:14 schreef GeneralRadek het volgende:

[..]
De meerderheid maakt het niet zoveel uit. Degenen die gaan lopen rellen en met vuurwerk gooien omdat ze geen roetpiet willen zijn extreem rechts,
En om het hoeveel personen gaat dat dan?
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_206801699
Kerst? Winterfeest.
pi_206801778
quote:
1s.gif Op donderdag 24 november 2022 12:21 schreef Plompzakker het volgende:

[..]
En om het hoeveel personen gaat dat dan?
Een flinke groep in Staphorst was dat.

Maar de meerderheid vind gewoon een roetveegpiet goed. Is het feest nog even gezellig door.
pi_206801894
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 12:12 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Sintenakkoord? Nooit van gehoord :D
Begon in België als het pact der gevers, is in Nederland wel overgenomen maar nooit aangeslagen. Je ziet het nog wel in dat de intocht altijd de eerste zaterdag na Sint Maarten is, er nooit voor.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 24 november 2022 @ 12:39:22 #15
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206801908
Ik denk dat de overheid zich beter met belangrijke zaken kan bezig houden.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_206801910
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 12:29 schreef GeneralRadek het volgende:

[..]
Een flinke groep in Staphorst was dat.

Maar de meerderheid vind gewoon een roetveegpiet goed. Is het feest nog even gezellig door.
30 jaar geleden liepen er al roetpieten rond, dus iedereen is daar al aan gewend zou je zeggen.
Ook wel luie pieten genoemd omdat ze geen zin hadden hun hele gezicht zwart te verven en dikke zululippen te schminken. :') :X

Maar als ik nu een sinterklaasintocht zie met roetpieten, dan vind ik het heel bijzonder dat iemand zich daar aan stoort. Voor zowel beide zijdes, want ik begreep dat er ook BIJ1 radicaaltjes rondlopen die zelfs hier nog op tegen zijn.



Dat zijn gewoon zwarte pieten voor kleinde kinderen.

Ik snap winkels wel. Als ze de ene kant pleasen en 'neutrale' sinterklaas attributen in hun etalage plaatsen krijgen ze een rotte ei van de ene kant. En als ze ouwerwets blackfaces in hun etalage zetten krijgen ze een rot ei van de ander. Beter dus om gewoon lekker in oktober al een kerstboom in je etalage te knallen :')
beter een knipoog dan een blauw oog
  donderdag 24 november 2022 @ 12:41:50 #17
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206801938
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 12:24 schreef Nober het volgende:
Kerst? Winterfeest.
We zouden dat gewoon Joelfeest of Yule moeten gaan noemen.

Maar dat mogen mensen zelf bepalen, niet de overheid.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_206801981
quote:
1s.gif Op donderdag 24 november 2022 12:12 schreef Plompzakker het volgende:

[..]
Dus volgens jou is de meerderheid van de bevolking extreemrechts.
Dat lijkt me wat veel
De meerderheid interesseert het geen hol. Die willen gewoon Sinterklaas vieren met hun kinderen zonder een stel infantielen die het feest verpesten. Beide kampen zijn infantiel trouwens.
pi_206801990
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 12:41 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
We zouden dat gewoon Joelfeest of Yule moeten gaan noemen.

Maar dat mogen mensen zelf bepalen, niet de overheid.
Het gedeelte met de kerstman en cadeaus? Zeer zeker, ben ik als christen helemaal voor. Want met kerst heeft dat allemaal niks te maken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206802086
quote:
1s.gif Op donderdag 24 november 2022 11:59 schreef Plompzakker het volgende:
Het sinterklaasfeest staat vooral onder druk door een groepje beroepsjammeraars die er niks mee hebben maar het wel voor de rest willen verzieken. En het lukt ze ook nog eens
toch knap dat jij hier een zwarte piet discussie van wil maken.
Dat sinterklaas verdreven wordt door kerst speelde al in de jaren 90. (en wellicht nog eerder maar dat kan ik me niet herinneren).

Het is ook een jaarlijks terugkerend thema, de winkellier zal altijd doen wat hem het meeste opbrengt. Ik denk zelfs dat de verkersting niet erger is geworden dan pakweg 10 jaar geleden.
  donderdag 24 november 2022 @ 12:52:31 #21
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206802090
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 12:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het gedeelte met de kerstman en cadeaus? Zeer zeker, ben ik als christen helemaal voor. Want met kerst heeft dat allemaal niks te maken.
Precies, dat is ook de reden waarom ik kerst nog vier. Niet de cadeaus, maar de versieringen, goed eten, gezelligheid, kerstbomen.

Ik luister stiekem wel naar Ierse kerk koren die liedjes zingen met latijnse teksten. Maar puur vanwege de melodie en sfeer, want latijn versta ik niet.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_206802118
quote:
7s.gif Op donderdag 24 november 2022 12:52 schreef koemleit het volgende:

[..]
toch knap dat jij hier een zwarte piet discussie van wil maken.
Dat sinterklaas verdreven wordt door kerst speelde al in de jaren 90. (en wellicht nog eerder maar dat kan ik me niet herinneren).

Het is ook een jaarlijks terugkerend thema, de winkellier zal altijd doen wat hem het meeste opbrengt. Ik denk zelfs dat de verkersting niet erger is geworden dan pakweg 10 jaar geleden.
Ik heb het idee dat ik wel minder sinterklaasversiering zie. Maar dat is deels uit kostenoverweging (een keer een decemberfeestmaandversiering) en deels omdat je met pieten (roetveeg of zwart) altijd een deel van de klanten voor het hoofd kan stoten. Volgens mij doen de meeste grote ketens daarom niet meer aan pieten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 13:01:17 #23
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_206802202
quote:
1s.gif Op donderdag 24 november 2022 12:45 schreef Document1 het volgende:

[..]
De meerderheid interesseert het geen hol. Die willen gewoon Sinterklaas vieren met hun kinderen zonder een stel infantielen die het feest verpesten. Beide kampen zijn infantiel trouwens.
56% procent was vorig jaar nog voor zwarte piet. Eerste hit van Google.
Je tweede deel klopt ook. Gelukkig zijn het slechts een paar debielen die een intocht misbruiken voor hun eigen agenda
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_206802268
Ik vind trouwens al jaren dat de Amerikanisering van onze feestdagen een halt toegeroepen mag worden. Helaas sterft het van de propaganda via films en series, duurt niet lang of er zitten hier ook mensen schijnheilig thanksgiving te vieren. :')

Dat is een groter probleem voor onze cultuur dan de kleur van pietemans.
  donderdag 24 november 2022 @ 13:36:41 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206802646
quote:
88s.gif Op donderdag 24 november 2022 13:07 schreef Document1 het volgende:
Ik vind trouwens al jaren dat de Amerikanisering van onze feestdagen een halt toegeroepen mag worden. Helaas sterft het van de propaganda via films en series, duurt niet lang of er zitten hier ook mensen schijnheilig thanksgiving te vieren. :')

Dat is een groter probleem voor onze cultuur dan de kleur van pietemans.
Dan zul je moeten formuleren waarom dat erg is. En hoe het beleid daartegen eruit moet zien.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 24 november 2022 @ 15:11:53 #26
408813 crew  trein2000
pi_206803635
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 12:41 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
We zouden dat gewoon Joelfeest of Yule moeten gaan noemen.

Maar dat mogen mensen zelf bepalen, niet de overheid.
Bedankt Freek. Dit meen je toch niet serieus of wel?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  donderdag 24 november 2022 @ 15:27:01 #27
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206803782
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:11 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Bedankt Freek. Dit meen je toch niet serieus of wel?
Freek de Jonge? Wut?

En ja, dit meen ik serieus.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_206811746
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:27 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Freek de Jonge? Wut?

En ja, dit meen ik serieus.
Freek Jansen (FvD) gok ik, zie: https://www.parool.nl/ned(...)lijkmakend~b3068ede/
  vrijdag 25 november 2022 @ 11:39:26 #29
3542 Gia
User under construction
pi_206813347
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 12:29 schreef GeneralRadek het volgende:

[..]
Een flinke groep in Staphorst was dat.

Maar de meerderheid vind gewoon een roetveegpiet goed. Is het feest nog even gezellig door.
Gaan we hier ook de zwarte piet discussie voeren? Daar is al een topic voor.
  vrijdag 25 november 2022 @ 11:41:36 #30
3542 Gia
User under construction
pi_206813372
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 11:56 schreef GeneralRadek het volgende:
Het Sinterklaasfeest staat onder druk doordat veel bedrijven al in November met kerst beginnen. Ze lijken sinterklaas gewoon over te slaan. Ik vind dat een slechte zaak omdat daardoor sinterklaas als cultuur ondermijnd wordt.

Er moet als het aan mij ligt beleid komen om kerst-uitingen voor 6 December te ontmoedigen. Bijvoorbeeld door hoge belasting te heffen op ondernemers die al voor die tijd hun winkel vol kerstversiering hangen of door de verkoop van bomen pas na die tijd toe te staan. Op die manier kunnen we het een halt toeroepen.
Dat in september al pepernoten in de winkel liggen, is okay, maar een kerstshow in een tuincentrum mag pas na Sinterklaas?
  vrijdag 25 november 2022 @ 12:56:19 #31
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_206814212
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:11 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Bedankt Freek. Dit meen je toch niet serieus of wel?
Toch jammer dat omdat een zootje fascisten met ons culturele erfgoed aan de haal gaat dit dan de associatie wordt. Zonde. In heel Scandinavië heet het 'gewoon' nog jul.

Midwinter dan maar, kunnen we ook meteen midzomer gaan vieren.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_206814414
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 12:07 schreef GeneralRadek het volgende:

[..]
Dat is niet waar want het kan vervangen worden door de roetpiet waar alleen extreemrechtse racisten nog tegen zijn.

Maar die Amerikaanse invloeden zijn veel destructiever
Zijn ze destructiever of vind jij ze destructiever?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206814704
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 12:56 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Toch jammer dat omdat een zootje fascisten met ons culturele erfgoed aan de haal gaat dit dan de associatie wordt. Zonde. In heel Scandinavië heet het 'gewoon' nog jul.

Midwinter dan maar, kunnen we ook meteen midzomer gaan vieren.
Yule duurt daar dacht ik wel 2 weken, met de nadruk op 21 december (zonnewende/midwinter). Is dus wel net wat anders dan kerst hier.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 25 november 2022 @ 13:39:02 #34
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_206814819
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 13:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Yule duurt daar dacht ik wel 2 weken, met de nadruk op 21 december (zonnewende/midwinter). Is dus wel net wat anders dan kerst hier.
Van origine misschien, maar jul is daar nu gewoon kerst. God Jul betekent gewoon "fijne kerst". Ze zijn uiteindelijk ook daar gekerstend natuurlijk..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  vrijdag 2 december 2022 @ 17:19:56 #35
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_206911348
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 12:07 schreef GeneralRadek het volgende:

Maar die Amerikaanse invloeden zijn veel destructiever
Voor mijn oma was kerst nog een gelovig ding. Voor mij niet (en voor velen niet), dus niet alleen heb ik zelf nul moeite met de Amerikaanse invloeden op het kerstfeest, het past eingelijk prima bij de afname van religie in onze samenleving in de afgelopen decennia.

Santa Rocks! ^O^
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Moderator vrijdag 2 december 2022 @ 17:34:17 #36
54278 crew  Tijger_m
42
pi_206911513
Hier moet de overheid zich gewoon niet mee (willen) bemoeien, dat zoeken de burgers maar lekker zelf uit of ze wel of geen Kerst voor Sinterklaas willen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 2 december 2022 @ 20:59:52 #37
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_206914695
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 11:56 schreef GeneralRadek het volgende:
Het Sinterklaasfeest staat onder druk doordat veel bedrijven al in November met kerst beginnen. Ze lijken sinterklaas gewoon over te slaan. Ik vind dat een slechte zaak omdat daardoor sinterklaas als cultuur ondermijnd wordt.

Er moet als het aan mij ligt beleid komen om kerst-uitingen voor 6 December te ontmoedigen. Bijvoorbeeld door hoge belasting te heffen op ondernemers die al voor die tijd hun winkel vol kerstversiering hangen of door de verkoop van bomen pas na die tijd toe te staan. Op die manier kunnen we het een halt toeroepen.
Je haalt de zaken door elkaar. Veel bedrijven beginnen in november al met Kerst ómdat het Sinterklaasfeest onder druk staat, niet andersom
Laffe huichelaar
pi_206915025
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 20:59 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Je haalt de zaken door elkaar. Veel bedrijven beginnen in november al met Kerst ómdat het Sinterklaasfeest onder druk staat, niet andersom
En dat onder druk staan valt wel mee:
https://www.omroepbrabant(...)e-sint-bezuinigt-wel
https://www.rtvnoord.nl/n(...)wel-op-andere-dingen

Sinterklaasjournaal met 1,3 miljoen kijkers: https://www.gids.tv/artik(...)ed-singer-dagwinnaar

Volgens mij valt het allemaal wel mee, alleen in de meeste winkelstraten is inderdaad Sint uit beeld verdwenen. Denk inderdaad omdat het lastig is om te kiezen wat voor Piet je neer zet en dat veel oude versiering dus niet meer bruikbaar is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 2 december 2022 @ 21:34:03 #39
269689 crew  Viv
pi_206915569
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 13:39 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Van origine misschien, maar jul is daar nu gewoon kerst. God Jul betekent gewoon "fijne kerst". Ze zijn uiteindelijk ook daar gekerstend natuurlijk..
Jul is gewoon Kerst inderdaad. Wel doen ze hier meer dan in Nederland aan de traditie van Advent (de vier zondagen voor Kerst), wat ook het startsein is om de kerstversiering op te hangen: Viv in KAA / Evenstar, Viv en ZZ emigreerden naar Zweden! #4

En ze vieren hier op 13 december de naamdag van Sint Lucia, wat ten tijde van de Juliaanse kalender tevens de kortste dag van het jaar was:

pi_206916269
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 21:34 schreef Viv het volgende:

[..]
Jul is gewoon Kerst inderdaad. Wel doen ze hier meer dan in Nederland aan de traditie van Advent (de vier zondagen voor Kerst), wat ook het startsein is om de kerstversiering op te hangen: Viv in KAA / Evenstar, Viv en ZZ emigreerden naar Zweden! #4
Advent is hier kerkelijk de laatste 10/15 jaar ook steeds belangrijker geworden. Maar ik ben eigenlijk wel blij dat dat wel een beetje binnen de kerk blijft.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206918305
Als men de geschiedenis een beetje doorneemt dan is het bekend dat gebruiken door de tijd veranderen.

Je ziet het nu met Halloween en 11 november. Daar gaat nog eens wat samen.

Verder kan ik me nog herinneren dat Black Friday hier geen ding was en er alleen online wat gebeurde, maar dat nu de hele middenstand daar aan meedoet. En dat is als billboard voor het naar de winkel lokken van klanten veel aantrekkelijker dan een sinterklaasthema.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')