abonnement Unibet Coolblue
pi_206790316
In 2018 verdween de Nederlandse hacktivist Arjen Kamphuis in Noorwegen. Rondom zijn verdwijning verschenen al snel complotten aangezien hij verschillende nauwe contacten had met klokkenluiders. Van de NL wiki:

quote:
In de zomer van 2018 ging Kamphuis, een ervaren hiker, op vakantie naar Noorwegen. Op 20 augustus checkte hij uit bij zijn hotel in Bodø, dat in de provincie Nordland in Noord-Noorwegen ligt. Twee dagen later zou hij terugkeren naar Amsterdam, maar zat niet op zijn vlucht. Zijn familie en vrienden sloegen alarm, toen Kamphuis op zijn werk en bij afspraken niet kwam opdagen.

Hoewel de Noorse politie alle opties openhield, waren er drie verschillende scenario's die Kamphuis' vermissing konden verklaren: een ongeval, een misdrijf of een vrijwillige verdwijning. Sluitend bewijs voor een van deze scenario's ontbreekt echter. Door zijn nauwe contacten met klokkenluiders, zoals WikiLeaks-oprichter Julian Assange, ontstonden er al snel complottheorieën.[9] Aanvankelijk was Kamphuis van plan naar Spitsbergen af te reizen, maar ging in plaats daarvan - onaangekondigd - naar Bodø. Zijn goede vriendin Ancilla van de Leest sprak in het tv-programma Pauw het vermoeden uit dat het met zijn werk te maken zou kunnen hebben. Ze vertelde dat er in Bodø "een vrij belangrijk security centrum van de NAVO zit" en dat Kamphuis "daar zeker van op de hoogte was." Ook zei ze niet het vermoeden te hebben dat hij van plan was vrijwillig te verdwijnen.

Op 13 september 2018, ruim drie weken na zijn verdwijning, maakte de Noorse politie bekend dat de kajak van Kamphuis twee dagen eerder was gevonden. Dit gebeurde in het noorden van Noorwegen, in de omgeving waar eerder andere spullen, waaronder zijn identiteitspapieren, werden gevonden.

Ook verklaarde een nieuwe getuige Kamphuis op 30 augustus te hebben gezien in de plaats Vikeså, in het zuiden van Noorwegen. Hij zou hier in het gezelschap zijn geweest van twee mannen. Dit is de dag waarop in dezelfde plaats Kamphuis' telefoon voor twintig minuten ingeschakeld was, waarna de simkaart werd vervangen door een Duitse simkaart. Hierdoor werd aangenomen dat Kamphuis tien dagen na zijn verdwijning waarschijnlijk nog leefde. Eerder verklaarden andere ooggetuigen hem op 3 september te hebben gezien in Ribe, Denemarken.

Begin november 2018, nog geen drie maanden na zijn verdwijning, maakte de Noorse politie bekend dat het onderzoek naar Kamphuis vastgelopen was. Hoewel Van de Leest eerder had gesteld een vrijwillige verdwijning te betwijfelen, liet ze eind 2018 namens de familie weten dat "er rekening mee wordt gehouden dat Kamphuis in een 'mentale noodtoestand' geraakt zou kunnen zijn". Dit zou te wijten zijn aan zijn "stressvolle leven, in combinatie met hoogintelligentie en wekenlang in je eentje zitten". Ook de Amerikaanse NSA-klokkenluider Kirk Wiebe meldde dat er aanwijzingen zijn dat Kamphuis "van de radar wilde verdwijnen".

Precies een jaar na de verdwijning werd het onderzoek afgesloten. De politie concludeerde dat Kamphuis zou zijn verongelukt met zijn kajak, al is zijn lichaam nooit gevonden. De telefoon en laptop van Kamphuis bleken te zijn meegenomen door twee Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs. Hierdoor maakte de telefoon op 30 augustus nog contact met de zendmast. Na verhoor van de chauffeurs had de politie geen enkel vermoeden dat zij iets te maken hebben met de verdwijning.

De zaak is vooralsnog onopgelost.
Recent verscheen op Videoland de niet zo heel goede docuserie Ze weten alles van je waarin interviews met betrokkenen aangevuld is met wat fictie.

Al met al een heel boeiend verhaal. Was het een ongelukkig ongeval, is hij geveegd door de inlichtingendiensten of is hij zelf gewoon van de radar verdwenen en leeft hij ergens in alle rust?




[ Bericht 6% gewijzigd door Jippie op 25-11-2022 00:04:54 ]
Uitvinder van de biersmiley.
  Spellchecker woensdag 23 november 2022 @ 15:13:06 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206790674
quote:
Goeie, eigenlijk kan die reeks wel hier naar toe en dit topic dicht.
Uitvinder van de biersmiley.
  Spellchecker woensdag 23 november 2022 @ 15:23:59 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206790761
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 15:17 schreef dimmak het volgende:

[..]
Goeie, eigenlijk kan die reeks wel hier naar toe en dit topic dicht.
Heb er een TR voor gezet.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter woensdag 23 november 2022 @ 15:41:19 #5
485843 crew  Jippie
pi_206791084
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 15:23 schreef maily het volgende:

[..]
Heb er een TR voor gezet.
Zal ik hem gewoon pikken :P, ben ik helemaal on-topic bezig met crimineel gedrag :D
  Spellchecker woensdag 23 november 2022 @ 15:44:16 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206791129
quote:
2s.gif Op woensdag 23 november 2022 15:41 schreef Jippie het volgende:

[..]
Zal ik hem gewoon pikken :P, ben ik helemaal on-topic bezig met crimineel gedrag :D
Fijn! ^O^
pi_206796679
Arjen was zéker geen Hacktivist zoals de OP aangeeft.

Hij was een cyberexpert die de wereld veiliger wilde maken.

Hacktivisten streven een doel na en maken zaken kapot. Denk aan defacing of vernieling van essentiele infrastructuur zoals bijvoorbeeld in Belarus gebeurde.
"Ik wou dat Tanja er nog was, daar kon je tenminste goed mee praten" - Joost Hoebink
Nihil volentibus arduum est
pi_206797918
Van de radar verdwijnen op zo'n manier, kan dat nog wel? Werkelijk overal is internet. 1 foto en je bent gevonden.
pi_206799340
De man is zonder ervaring gaan kajakken op diep open water met een boot die er niet erg geschikt voor is en dat ook nog in het donker. De spullen zijn wel terug gevonden, de man niet. Omdat het ook nog heel koud water is zinkt het lijk en omdat de fjord in verbinding staat met open zee is de kans op een lijk terug vinden erg klein.

En toch blijf ik het volgen omdat er zoveel aandacht voor was.
pi_206800593
quote:
8s.gif Op woensdag 23 november 2022 21:13 schreef Nostalgist het volgende:
Arjen was zéker geen Hacktivist zoals de OP aangeeft.

Hij was een cyberexpert die de wereld veiliger wilde maken.

Hacktivisten streven een doel na en maken zaken kapot. Denk aan defacing of vernieling van essentiele infrastructuur zoals bijvoorbeeld in Belarus gebeurde.
Onder hacktivisme verstaat men, ruim gezien, het inzetten van de computerkennis en het internet als daad van protest. Past prima bij Arjen zou je zeggen.
Uitvinder van de biersmiley.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter donderdag 24 november 2022 @ 23:56:52 #11
485843 crew  Jippie
pi_206810663
quote:
8s.gif Op woensdag 23 november 2022 21:13 schreef Nostalgist het volgende:
Arjen was zéker geen Hacktivist zoals de OP aangeeft.

Hij was een cyberexpert die de wereld veiliger wilde maken.

Hacktivisten streven een doel na en maken zaken kapot. Denk aan defacing of vernieling van essentiele infrastructuur zoals bijvoorbeeld in Belarus gebeurde.
Je hebt toch ook etische hackers? Denk dat dat misschien bedoeld wordt.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter vrijdag 25 november 2022 @ 00:05:40 #12
485843 crew  Jippie
pi_206810697
OP geüpdatet met filmpjes.
pi_206817043
quote:
2s.gif Op woensdag 23 november 2022 14:53 schreef dimmak het volgende:
In 2018 verdween de Nederlandse hacktivist Arjen Kamphuis in Noorwegen. Rondom zijn verdwijning verschenen al snel complotten aangezien hij verschillende nauwe contacten had met klokkenluiders. Van de NL wiki:
[..]
Recent verscheen op Videoland de niet zo heel goede docuserie Ze weten alles van je waarin interviews met betrokkenen aangevuld is met wat fictie.

Al met al een heel boeiend verhaal. Was het een ongelukkig ongeval, is hij geveegd door de inlichtingendiensten of is hij zelf gewoon van de radar verdwenen en leeft hij ergens in alle rust?


Ik denk dat hij zelf gewoon van de radar verdwenen is. Er zijn zoveel dingen van het hele verhaal die kloppen gewoon niet en dat hij (met wat help van vrienden/kennissen mss) zelf heeft gekozen lijkt mij het meeste plausibel.
Er was wel een BNW topic over maar ik kan het niet vinden.

Ik heb wel de tweede vid gekeken en die Helma komt wel geloofwaardig over.
Ik heb jaren geleden naar een prestatie van Arjen geweest en de man ontmoeten. (Hele aardige gast moet ik zeggen) Volgens mij het iets van 911 Truth georganisseerd was.
Anyhoos....
Van de tweede vid:
Op 11:08 heeft ze het over een knie operatie in 2016?.
Ik vraag me af wat voor knie operatie. 15 jaar of zo terug kwam ik hem een keer tegen in Amsterdam Centrum en hij met een wandelstok aan het lopen was. Ik heb hem netjes gevraagd wat er is gebeuren en hij heeft me verteld dat in Duitsland een auto tegen hem heeft gebots.

23:00 : Zelf verdwenen

40:00 : In scene gezet?

Van de comments onder de vid:
Ash Richards
2 weeks ago
'Arjan is volgens mij van de grid af gegaan. De opzettelijke verwarring over zijn reis plan die hij stichtte wijzen volgens mij in die richting.'
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 25 november 2022 @ 16:16:25 #14
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_206817076
quote:
8s.gif Op woensdag 23 november 2022 21:13 schreef Nostalgist het volgende:
Arjen was zéker geen Hacktivist zoals de OP aangeeft.

Hij was een cyberexpert die de wereld veiliger wilde maken.

Hacktivisten streven een doel na en maken zaken kapot. Denk aan defacing of vernieling van essentiele infrastructuur zoals bijvoorbeeld in Belarus gebeurde.
Dat laatste is niet de definitie van hacktivisten.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_206818178
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 11:05 schreef dimmak het volgende:

[..]
Onder hacktivisme verstaat men, ruim gezien, het inzetten van de computerkennis en het internet als daad van protest. Past prima bij Arjen zou je zeggen.
Ik ben het niet met je eens. In de Infosec wereld worden Hacktivisten gezien als een dreiging.
"Ik wou dat Tanja er nog was, daar kon je tenminste goed mee praten" - Joost Hoebink
Nihil volentibus arduum est
pi_206818225
quote:
2s.gif Op donderdag 24 november 2022 23:56 schreef Jippie het volgende:

[..]
Je hebt toch ook etische hackers? Denk dat dat misschien bedoeld wordt.
Dan moeten ze dat zeggen ;)

Hackers zijn wat mij betreft mensen die te verdelen zijn in de groep "Ethische" en "Kwaadaardige"
"Ik wou dat Tanja er nog was, daar kon je tenminste goed mee praten" - Joost Hoebink
Nihil volentibus arduum est
pi_206818237
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 16:16 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Dat laatste is niet de definitie van hacktivisten.
Ik ben het niet met je eens. In de Infosec wereld worden Hacktivisten gezien als een dreiging.
"Ik wou dat Tanja er nog was, daar kon je tenminste goed mee praten" - Joost Hoebink
Nihil volentibus arduum est
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter vrijdag 25 november 2022 @ 17:31:45 #18
485843 crew  Jippie
pi_206818399
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 november 2022 17:22 schreef Nostalgist het volgende:

[..]
Dan moeten ze dat zeggen ;)

Hackers zijn wat mij betreft mensen die te verdelen zijn in de groep "Ethische" en "Kwaadaardige"
Volgens https://www.pandasecurity(...)rs-to-watch-out-for/

Zijn er 14 type hackers, bij hacktivist staat dit vermeld:

10. Hacktivists: Politically Motivated Hackers
A hacktivist is someone who hacks into government networks and systems to draw attention to a political or social cause—hence why the name “hacktivist” is a play on the word “activist.” They use hacking as a form of protest, retrieving sensitive government information, which is used for political or social purposes.

Motives: To shed light on an alarming social or political cause (or to make a political or ideological statement)

Who’s most at risk? Government agencies
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 25 november 2022 @ 18:00:07 #19
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_206819068
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 17:23 schreef Nostalgist het volgende:

[..]
Ik ben het niet met je eens. In de Infosec wereld worden Hacktivisten gezien als een dreiging.
Afhankelijk van de sector waar je werkt kunnen state hackers vele malen gevaarlijker zijn dan hacktivists.
Daarbij hangt het in de infosec wereld heel erg af aan wie je het vraagt.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_206827075
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 22:33 schreef PotjeSambal het volgende:
Van de radar verdwijnen op zo'n manier, kan dat nog wel? Werkelijk overal is internet. 1 foto en je bent gevonden.
Ja, op open zee kan dat wel.
pi_206829769
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 12:01 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, op open zee kan dat wel.
:')

Van de radar verdwijnen en in leven blijven natuurlijk.
pi_206837827
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 16:54 schreef PotjeSambal het volgende:

[..]
:')

Van de radar verdwijnen en in leven blijven natuurlijk.
Dat kan ook wel.

Maar dan heb je knaken nodig (want het kost wel wat) en discipline.
pi_206893087
twitter


Water is nat en gevaarlijk.
pi_206894902
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 14:43 schreef Zipportal het volgende:
[ twitter ]

Water is nat en gevaarlijk.
Betaalmuur. ;(

https://www.telegraaf.nl/(...)et-ontvoerd-door-cia
Uitvinder van de biersmiley.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')