abonnement Unibet Coolblue
pi_206789515
Op nieuwjaarsdag 2013 wordt de 48-jarige Marja Nijholt dood gevonden op de oprit van een woning in Oss, aan de Berghemseweg. Zij is met messteken om het leven gebracht. Marja woont in Enschede en gaat op oudejaarsdag met de trein naar Oss. Daar komt zij rond 14.00 uur aan. Zij heeft een donkerkleurige damesfiets en een grijze rolkoffer bij zich. Marja bezoekt diverse cafés. Tot ongeveer 21.00 uur is zij diverse keren gezien en heeft zij verschillende mensen gesproken. Zij is op zoek naar een slaapplaats. De fiets en koffer zijn nog in haar bezit.Tussen 02.30 uur en 06.55 uur wordt ze nog diverse keren gezien en spreekt ze mensen. Ze heeft haar koffer dan nog bij zich, maar niet haar fiets. Het is niet bekend waar die fiets is gebleven. Marja is het laatst gezien rond 06.55 uur bij de fietstunnel aan de Osseweg in Berghem.




Bureau Dupin

Bureau Dupin is een collectief van onderzoekers, dat zich samen met de politie inzet om oude moordzaken op te lossen. Als de politie vastloopt in een moordonderzoek, roept Bureau Dupin de hulp in van nadenkers, techneuten, verbandleggers, filosofen, bouwers, verhalenvertellers, journalisten en ontrafelaars. Samen denken we anders, weten we meer en komen we verder.

https://www.bureaudupin.org/de-zaak/

Bureau Dupin heeft ook een podcast serie lopen en Videoland is bezig een miniserie te maken over dit burgerinitiatief om de moord op te lossen: https://www.televizier.nl(...)ief-burgerdetectives
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206790474
Hier ook een filmpje gemaakt door Dupin over de route van Marja tijdens Oud & Nieuw.


Het is voor mij het grootste raadsel aan deze zaak: waarom Marja zo enorm heeft lopen rondzwerven tijdens de avond en nacht. Vele kilometers heeft ze te voet afgelegd door Oss en naastgelegen Berghem, ook toen het zeer slecht weer was die Oudjaarsavond/nacht.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206790491
Zo helpen burgers de politie om 'cold cases' op te lossen:

https://nos.nl/video/2353(...)d-cases-op-te-lossen



“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206797746
Heftig verhaal. Duidelijk op de vlucht.
Inderdaad waarom zo rond gezworven en bv niet doorgereist naar een grotere stad waar mogelijk wel nog een hotel te krijgen was.
pi_206799296
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 22:17 schreef stropdaz het volgende:
Heftig verhaal. Duidelijk op de vlucht.
Inderdaad waarom zo rond gezworven en bv niet doorgereist naar een grotere stad waar mogelijk wel nog een hotel te krijgen was.
Er waren in Oss en Berghem best mogelijkheden om een hotel te vinden. Marja is duidelijk vanuit Duitsland gevlucht nadat ze daar hoorde dat iemand naar haar op zoek was. Het is echter een raadsel waarom ze naar Oss is gegaan (er gaan geruchten over een soort vertrouwenspersoon die ze in Oss had).

Van wat er bekend is (uit ooggetuige verslagen), lijkt me wel duidelijk dat Marja compleet paranoia was die Oudjaarsdag.

[ Bericht 8% gewijzigd door Jor_Dii op 24-11-2022 09:09:44 ]
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206800685
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 22:17 schreef stropdaz het volgende:
Heftig verhaal. Duidelijk op de vlucht.
Inderdaad waarom zo rond gezworven en bv niet doorgereist naar een grotere stad waar mogelijk wel nog een hotel te krijgen was.
Op de vlucht voor haar eigen demonen, denk ik.
pi_206800713
Bureau dupin heeft ook een hele uitgebreide podcastserie over deze zaak.
pi_206801000
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 11:15 schreef ootjekatootje het volgende:
Bureau dupin heeft ook een hele uitgebreide podcastserie over deze zaak.
Reeds vermeld in de OP.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206801231
quote:
Marja Nijholt werd voor haar dood op één moment 27 keer gezocht op Google
https://dtvnieuws.nl/nieu(...)er-gezocht-op-google
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206801355
quote:
Data-analyse leidt tot nieuwe vragen
De JADS-Studenten kwamen erachter dat Marja Nijholt hoogstwaarschijnlijk niet één maar twee telefoons in gebruik had. Dat is opmerkelijk omdat dit nog niet eerder in het onderzoek naar voren kwam. Daarnaast springt het codenummer 9104 bij de studenten in het oog. Dit codenummer verwijst volgens hen naar het hotel in Gronau, waar Nijholt verbleef. Op de ochtend van 31 december 2012 belt een Nederlandse man naar dit hotel en vraagt naar haar aanwezigheid. Wanneer de hoteleigenaar Marja over dit telefoongesprek vertelt, verlaat zij in paniek het hotel. Ze neemt de trein terug naar Enschede om vervolgens door te reizen naar Oss. De plek waar zij haar einde vindt.

Als deze suggestie klopt en het codenummer 9104 inderdaad verwijst naar het hotel in Gronau, dan wijst dezelfde dataset uit dat dit hotel in de laatste dagen van 2012 drie keer gebeld is. Een van deze telefoongesprekken is voor de politie oninteressant omdat het gepleegd is voordat Nijholt bij het hotel incheckte. Dit telefoongesprek kan dan ook niets te maken hebben met haar plotselinge vertrek naar Oss. Het derde telefoongesprek ligt (net als het eerste gesprek) buiten de tijdlijn van het onderzoek. Het is namelijk gepleegd nadat Nijholt het hotel verliet en daarom voor de politie dus oninteressant.

Hierdoor blijft er slechts één telefoongesprek binnen de tijdlijn over. Hoogstwaarschijnlijk is dit gesprek gepleegd met de telefoon van Nijholt. Haar codenummer komt namelijk – zo vermoeden de studenten – overeen met dit gepleegde telefoontje. Merkwaardig genoeg betekent dit dat het hotel slechts één keer werd gebeld in de dagen dat Nijholt daar verbleef. Nota bene door haar eigen telefoonnummer.

Naar aanleiding van deze analyse door de JADS-studenten komen vragen in het onderzoek bovendrijven die de politie nog niet eerder stelde: waar was de telefoon van Nijholt op 30 december om zes uur ’s avonds? Belde ze zelf met het hotel of maakte iemand anders gebruik van haar telefoon? En was het dit specifieke belletje dat haar zo bang maakte? Het zijn vragen die tot op heden onbeantwoord blijven.

https://universonline.nl/(...)an-politieonderzoek/
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206807436
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 11:13 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Op de vlucht voor haar eigen demonen, denk ik.
daar lijkt het inderdaad heel sterk op helaas
pi_206812350
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 20:03 schreef stropdaz het volgende:

[..]
daar lijkt het inderdaad heel sterk op helaas
Desondanks denk ik niet dat ze zichzelf heeft neergestoken.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206813980
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 09:55 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Desondanks denk ik niet dat ze zichzelf heeft neergestoken.
Is er iets bekend over het aantal messteken? Is het mes gevonden? E.e.a zal natuurlijk kunnen uitsluiten of ze zich zelf heeft gestoken heeft of niet?
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_206815973
Zou ze een gpstracker op haar telefoon hebben gehad of bestonden die toen nog niet? Of misschien in haar rugzak genaaid?

Is haar vriend ooit verdacht geweest?
pi_206815982
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 12:39 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Is er iets bekend over het aantal messteken? Is het mes gevonden? E.e.a zal natuurlijk kunnen uitsluiten of ze zich zelf heeft gestoken heeft of niet?
Vanuit Bureau Dupin Mural waar alles verzameld wordt:

quote:
Vanuit het sectierapport kan onder ander het volgende opgemaakt worden:
Er waren meerdere scherprandige huidperforaties aan het gelaat, de borstkas, rug en armen. Bij een beperkt aantal van deze verwondingen zijn vitale structuren geraakt.

De dood van Marja Nijholt wordt verklaard door verwikkelingen van meervoudig ingewerkt uitwendig mechanisch scherprandig perforerend/klievend geweld.
quote:
Forensisch arts GGD: Er vanuit gaande dat die beschadigingen door steken (van een dader) zijn veroorzaakt, zou je steekwonden op de voorkant van haar arm en ook op de achterkant van haar arm zien. Dat zie je bij suïcide wat minder. Het zichzelf steken en het 10, 20 of 30 keer steken zien we bij suïcide wel eens. Het zelf steken in de achterzijde van de arm heb ik nog nooit gezien. Wat je doet als je op die manier zelfmoord probeert te plegen is je gaat het proberen, dus je hebt een soort hesitation en dan begin je eerst meer oppervlakkig en dan uiteindelijk is er één of twee of drie die diep genoeg zijn om een groot bloedverlies te veroorzaken. Dus het kan. En moord is ook nog steeds een optie.
In de podcast wordt gesproken over "meer dan 30 messteken".

Het wapen is nooit gevonden.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206816193
Marja woonde met haar vriend in een huisje aan de Bonairestraat in Enschede. Ze was vrolijk en lief, maar ook verward. Soms dacht ze ook dat er mensen waren die het op haar gemunt hadden

Nou, dat klopt dan toch ook..?

https://www.politie.nl/ge(...)essteken-gedood.html
pi_206816214
quote:
5s.gif Op vrijdag 25 november 2022 14:56 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Zou ze een gpstracker op haar telefoon hebben gehad of bestonden die toen nog niet? Of misschien in haar rugzak genaaid?

Is haar vriend ooit verdacht geweest?
Nee, die was gek van vuurwerk en vierde oud en nieuw altijd met een groep vuurwerkfans. In Enschede en had dus een sterk alibi.
pi_206816365
Een ex-vriend van de vrouw verklaarde tegenover RTV Oost dat Nijholt in Oss op zoek was naar een hooggeplaatste functionaris van de Pinkstergemeente. Volgens hem wilde ze het bezoek combineren met een bezoek aan haar vader, die in Ulvenhout zou wonen.

Had de exvriend ook een sterk alibi? Of is dit dezelfde knaap?
pi_206816392
quote:
5s.gif Op vrijdag 25 november 2022 15:22 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Een ex-vriend van de vrouw verklaarde tegenover RTV Oost dat Nijholt in Oss op zoek was naar een hooggeplaatste functionaris van de Pinkstergemeente. Volgens hem wilde ze het bezoek combineren met een bezoek aan haar vader, die in Ulvenhout zou wonen.

Had de exvriend ook een sterk alibi? Of is dit dezelfde knaap?
Ulvenhout is nou niet echt in de buurt van Oss..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206816656
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 15:24 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ulvenhout is nou niet echt in de buurt van Oss..
Als het om een exvriend ging is het sowieso bijzonder dat hij op de hoogte was van wat haar plannen zouden zijn, als het al waar is dat ze deze plannen zou hebben.
pi_206822141
Op basis van de podcast van bureau Dupin ben ik nog steeds overtuigd dat dit zelfdoding is.
pi_206822756
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 20:17 schreef TargaFlorio het volgende:
Op basis van de podcast van bureau Dupin ben ik nog steeds overtuigd dat dit zelfdoding is.
Maar zou het steekwapen dan niet in haar buurt hebben gelegen als het zelfmoord was?
pi_206825146
quote:
5s.gif Op vrijdag 25 november 2022 20:53 schreef Bep-Vetklep het volgende:

[..]
Maar zou het steekwapen dan niet in haar buurt hebben gelegen als het zelfmoord was?
Dat is dus precies het hete hangijzer in deze zaak…

Alles wijst op een persoon wat zichzelf door waanbeelden gek maakte, haar dataverkeer en contacten, alles is na getrokken. Niks geen aanwijzingen, geen ruzies of vreemde schulden, maar dan zie je die foto’s van haar PD en die zien er juist weer niet uit als zelfdoding maar een overval. Zeker met die spullen naast haar lichaam.

Ze ligt op haar buik, op een plek bij iemand op de oprit… met heel haar tas leeggehaald naast zich. Tja, tja tja, ik heb overal een mening over maar deze zaak is echt heel vreemd. Echt geen idee wat daar gebeurt is.
pi_206825648
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 20:17 schreef TargaFlorio het volgende:
Op basis van de podcast van bureau Dupin ben ik nog steeds overtuigd dat dit zelfdoding is.
Kan het me niet voorstellen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206826167
Ik geloof niet in zelfdoding. Wel in een vrouw die op de vlucht is voor haar eigen wanen en wellicht voor iemand anders. Bizarre zaak.
Alius aliud dicit
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')