quote:
Dit was ook mijn eerste gedachte toen ik de schakelaar zag...

Kan ook vochtige lucht zijn.
@TS Je kunt het voorstellen als bij een stopcontact, een die bij mij dicht bij het open raam in de muur zit. Waar ik regelmatig de lader van mijn
laptop insteek. Dan hoor en zie ik zo nu en dan wel eens een vonk overslaan op het moment van de stekker insteken. Dat is dus het moment dat de contacten elkaar net niet raken, maar er toch voldoende spanning is om de stroom tussen deze 2 contacten over te laten slaan. Dit gebeurd niet iedere keer weer maar af en toe ik vermoed op dagen met een hogere luchtvochtigheid het meest. Want met een open raam, verwarming uit en buiten 90% luchtvochtigheid dan komt dat ook naar binnen uiteraard. Op zich niets mis mee dat hoort bij stroom. Niet voor niets het aloude advies bij gaslekkage, bedien dan geen elektrische schakelaars.
Ook dit kan dus gebeuren in een schakelaar. Met de wip breng je de koperen contacten naar elkaar toe en er slaat een vonk over in de schakelaar voordat de contacten elkaar fysiek raken. Het veld rondom deze vonk zou je kunnen voelen wanneer je vinger dichtbij genoeg is en de stroom sterk genoeg, jij bent immers geaard. Bij een lampje zul je niets voelen, kooktoestel is wel wat sterker tot 20A totaal misschien?
Ook het zoemen van de schakelaar zou veroorzaakt kunnen worden door versleten en niet 100% goed sluitende contacten. Het is immers een losse mechanische verbinding van veerplaatjes. Dan liggen de contacten dus te los op elkaar en gaan door de stroom die er doorheen vloeit dus vibreren en ontstaan er van die kleine microvonkjes tussen 2 geleiders die, al is het maar gedeeltelijk 0.0.5mm van elkaar verwijderd. Bij hoge luchtvochtigheid is dit dus nog gemakkelijker, immers vocht geleid stroom. Dit zou op verschillende dagen in verschillende frequenties kunnen zoemen.
Ander voorbeeld van wat langer geleden maar met regelmaat werd gemeld ten tijde dat er overal nog van die flinke zendmasten stonden geplaatst. Dat je op hele mistige dagen de straling van een zendmast kunt voelen in de omgeving. Of zelfs de leidingen van de elektrische hoogspanningsmasten kunt horen knetteren. Zelfde principe dan slaat er een vonkje/stroom over tussen de leiding en de waterdruppels in de lucht.
[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 26-11-2022 09:24:06 ]