abonnement Unibet Coolblue
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 23 november 2022 @ 01:47:26 #1
414785 sirdanilot
pi_206784730
Ik wilde net even mijn soep opwarmen. Mijn elektrische fornuis heeft zo'n schakelaar, die zetten we standaard uit. De schakelaar zit aan de muur en schakelt de stroomtoevoer naar het fornuis aan of uit.

Nou deed ik hem net aan dus omdat ik warme soep wil geen koude. En BZZT ik voelde een schok en een tinteling :o

Nou zie ik aan mijn hand geen brandwonden, en voel ik ook geen pijn. Ok voel ik niet direct een hartaanval opkomen. Toch vraag ik me af of dit niet gevaarlijk is en of er niet toch schade kan zijn ontstaan door dit schokje?

Kan ik dit in de toekomst voorkomen door bijvoorbeeld een spatel te gebruiken om de schakelaar aan en uit te doen of zo? Geen metalen natuurlijk zo'n plastic ding dan.

Het voelde een beetje zoals wanneer je vroeger die elektrische hekken had bij de koeien en die dan per ongeluk aanraakte namelijk.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206784886
Waarom heb je zo'n schakelaar?
Heb je die er zelf opgezet? (of laten zetten)

Vragen die je waarschijnlijk niet kunt beantwoorden, maar die toch belangrijk zijn:
Wat is de aansluitwaarde van het toestel? (wattage, aantal fasen)
Is het ding geaard?
Is de schakelaar geschikt om grote vermogens te kunnen schakelen?

Als je het mij zou vragen: sluit het fornuis rechtstreeks aan. dergelijke toestellen horen niet geschakeld te worden.
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 09:39:04 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  woensdag 23 november 2022 @ 09:44:00 #4
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206786221
Zit het fornuis op een groep met een aardlek-schakelaar??
Tot nooit .......
pi_206786234
Of gewoon een nieuw fornuis kopen die wel veilig is?
pi_206786239
Kan prima statische elektriciteit geweest zijn.
  woensdag 23 november 2022 @ 09:48:29 #7
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206786251
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 09:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Kan prima statische elektriciteit geweest zijn.
Vandaar mijn vraag of ie op een ALS zit aangesloten. FF testen en door.....


Voor statiche electriciteit is een nieuwe fornuis kopen (post #5) denk ii wat overdreven.
Tot nooit .......
pi_206786293
Dat ding is geaard dus dat is ontlading van je eigen lading.
Dat komt door het weer en is gebruikelijk in dit seizoen.

Ik had dat altijd bij alle deurknoppen vij deuren op mijn werk en vij trapleuningen op mijn werk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 23 november 2022 @ 10:01:51 #9
414785 sirdanilot
pi_206786369
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 09:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dat ding is geaard dus dat is ontlading van je eigen lading.
Dat komt door het weer en is gebruikelijk in dit seizoen.

Ik had dat altijd bij alle deurknoppen vij deuren op mijn werk en vij trapleuningen op mijn werk.
Hmm dat zou kunnen ik heb het vaak bij de roltrap op station . Bzzzt. Bijzonder onaangenaam
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206786378
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 10:01 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Hmm dat zou kunnen ik heb het vaak bij de roltrap op station . Bzzzt. Bijzonder onaangenaam
Vooral als je het al van te voren weet is het vervelend.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 23 november 2022 @ 10:06:39 #11
414785 sirdanilot
pi_206786428
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 10:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Vooral als je het al van te voren weet is het vervelend.
Ik heb uit dit schakelaartje ook wel eens gezoem horen komen
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206786489
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 10:06 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ik heb uit dit schakelaartje ook wel eens gezoem horen komen
Minder sambal gebruiken in je gerechten.
Zal een sambal-bij zijn die je hoort.

Maar zonder gekheid: als je schakelaar zoemt, hoef je ook niet je fornuis te vervangen.
De schakelaar daarentegen...
pi_206786542
Geef eens antwoord op de eerste post na je OP.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 23 november 2022 @ 11:41:24 #14
414785 sirdanilot
pi_206787559
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 05:38 schreef Ridocar het volgende:
Waarom heb je zo'n schakelaar?
Weet ik niet ik woon namelijk in een huurhuis omdat ik helaas van mijn matige loon geen koophuis kan betalendus in de regio waar ik wil wonen dus ik heb dit niet zelf aangelegd.
quote:
Heb je die er zelf opgezet? (of laten zetten)

Vragen die je waarschijnlijk niet kunt beantwoorden, maar die toch belangrijk zijn:
Nee die zat er al op toen ik er kwam wonen. Het schokje is echter de allereerste keer. Hij heeft wel altijd al een beetje een zoemend geluid gemaakt.

quote:
Wat is de aansluitwaarde van het toestel? (wattage, aantal fasen)
Is het ding geaard?
Is de schakelaar geschikt om grote vermogens te kunnen schakelen?
Nou het is geen joekel van een inductiekookplaat. Het is een elektrisch kookplaatje, wel met een vrij hoog vermogen ik kan er biefstukken mee bakken en de oven zit aan de zelfde schakelaar.

Ik heb nog nooit erachter gekeken of het echt zo een speciale fornuisaansluiting is zeg maar of dat het gewoon een normaal stopcontact is.

quote:
Als je het mij zou vragen: sluit het fornuis rechtstreeks aan. dergelijke toestellen horen niet geschakeld te worden.
Hmm in alle huizen waar ik tot nu toe in ierland heb gewoond zit er een schakelaar tussen. Ik denk dat dit is om te voorkomen dat de poes op het fornuis springt en per ongeluk op het knopje drukt met haar pootjes. Kinderen kunnen er niet zo gemakkelijk bij maar de poes wel, en sommige kinderen zijn trouwens ook goed in klimmen. De schakelaar gaat vrij zwaar en een kleuter kan die niet aanzetten denk ik, en kunnen er sowieso ook moeilijk bij.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206787989
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 11:41 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Weet ik niet ik woon namelijk in een huurhuis omdat ik helaas van mijn matige loon geen koophuis kan betalendus in de regio waar ik wil wonen dus ik heb dit niet zelf aangelegd.
[..]
Nee die zat er al op toen ik er kwam wonen. Het schokje is echter de allereerste keer. Hij heeft wel altijd al een beetje een zoemend geluid gemaakt.
[..]
Nou het is geen joekel van een inductiekookplaat. Het is een elektrisch kookplaatje, wel met een vrij hoog vermogen ik kan er biefstukken mee bakken en de oven zit aan de zelfde schakelaar.

Ik heb nog nooit erachter gekeken of het echt zo een speciale fornuisaansluiting is zeg maar of dat het gewoon een normaal stopcontact is.
[..]
Hmm in alle huizen waar ik tot nu toe in ierland heb gewoond zit er een schakelaar tussen. Ik denk dat dit is om te voorkomen dat de poes op het fornuis springt en per ongeluk op het knopje drukt met haar pootjes. Kinderen kunnen er niet zo gemakkelijk bij maar de poes wel, en sommige kinderen zijn trouwens ook goed in klimmen. De schakelaar gaat vrij zwaar en een kleuter kan die niet aanzetten denk ik, en kunnen er sowieso ook moeilijk bij.
Ik ben dit soort schakelaars geregeld in engelstalig afrika tegengekomen bij hoog vermogen apparaten. Die zoemen inderdaad iets.
In NL zijn de schakelaars niet nodig maar ik heb geen idee wat de regels in ierland zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 23 november 2022 @ 12:14:22 #16
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206788084
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 11:41 schreef sirdanilot het volgende:

Hmm in alle huizen waar ik tot nu toe in ierland heb gewoond zit er een schakelaar tussen. Ik denk dat dit is om te voorkomen dat de poes op het fornuis springt en per ongeluk op het knopje drukt met haar pootjes. Kinderen kunnen er niet zo gemakkelijk bij maar de poes wel, en sommige kinderen zijn trouwens ook goed in klimmen. De schakelaar gaat vrij zwaar en een kleuter kan die niet aanzetten denk ik, en kunnen er sowieso ook moeilijk bij.
Dan zal het geen 'gewone' schakelaar zijn maar iets dat er specifiek voor is gemaakt.
Tot nooit .......
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 23 november 2022 @ 12:14:46 #17
414785 sirdanilot
pi_206788093
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 12:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik ben dit soort schakelaars geregeld in engelstalig afrika tegengekomen bij hoog vermogen apparaten. Die zoemen inderdaad iets.
In NL zijn de schakelaars niet nodig maar ik heb geen idee wat de regels in ierland zijn.
Als er al regels bestaan in dit land, worden die niet bepaald nageleefd.

Ik heb bijvoorbeeld mijn rookmelder onschadelijk gemaakt door middel van een sok. Het ding ging altijd piepen als ik aan het koken was. Letterlijk altijd, ik hoefde niet eens iets te verbranden :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 23 november 2022 @ 12:17:39 #18
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206788151
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 12:14 schreef sirdanilot het volgende:
Als er al regels bestaan in dit land, worden die niet bepaald nageleefd.

Ik heb bijvoorbeeld mijn rookmelder onschadelijk gemaakt door middel van een sok. Het ding ging altijd piepen als ik aan het koken was. Letterlijk altijd, ik hoefde niet eens iets te verbranden
Dan houd jij je vooral niet aan de regels. Een sok over de rookmelder lijkt me niet echt iets dat de bedoeling is.
Te lui om je huisbaas te bellen voor een nieuwe? Vraag me af of je huisbaas heel blij is met jouw oplossing.
Tot nooit .......
pi_206788163
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 12:14 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Als er al regels bestaan in dit land, worden die niet bepaald nageleefd.

Ik heb bijvoorbeeld mijn rookmelder onschadelijk gemaakt door middel van een sok. Het ding ging altijd piepen als ik aan het koken was. Letterlijk altijd, ik hoefde niet eens iets te verbranden :')
Ik heb geen idee of in ierland na de meter alles is vrijgegeven net zoals in NL.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 23 november 2022 @ 12:46:03 #20
414785 sirdanilot
pi_206788555
quote:
99s.gif Op woensdag 23 november 2022 12:17 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Dan houd jij je vooral niet aan de regels. Een sok over de rookmelder lijkt me niet echt iets dat de bedoeling is.
Te lui om je huisbaas te bellen voor een nieuwe? Vraag me af of je huisbaas heel blij is met jouw oplossing.
Met een nieuwe heb ik hetzelfde probleem want er is helaas onvoldoende ventilatie.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 23 november 2022 @ 12:46:26 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206788563
Zijn dat van die Britse stopcontacten, met een stop in de stekker?
The love you take is equal to the love you make.
pi_206788808
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 12:46 schreef Lienekien het volgende:
Zijn dat van die Britse stopcontacten, met een stop in de stekker?
Ik ken ze in de wandcontactdozen met een schakelaar, wat een nachtmerrie is als je kleine kinderen hebt, want die drukken altijd op alle knopjes die ze zien.

Toen ik in kenia en oeganda was heb ik ze ook afgeplakt zodat mijn kinderen ze niet meer konden uit doen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 23 november 2022 @ 13:12:17 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206788972
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 13:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik ken ze in de wandcontactdozen met een schakelaar, wat een nachtmerrie is als je kleine kinderen hebt, want die drukken altijd op alle knopjes die ze zien.

Toen ik in kenia en oeganda was heb ik ze ook afgeplakt zodat mijn kinderen ze niet meer konden uit doen.
Dan lijkt me in ieder geval die schakelaar wel normaal. Dat ken ik inmiddels ook wel van de Engelse vakanties. Heel normaal dat je daarmee eerst de stroom inschakelt voordat je (elektrisch) gaat koken.

Zou wel de huisbaas informeren.
The love you take is equal to the love you make.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 23 november 2022 @ 13:13:58 #24
414785 sirdanilot
pi_206788998
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 13:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik ken ze in de wandcontactdozen met een schakelaar, wat een nachtmerrie is als je kleine kinderen hebt, want die drukken altijd op alle knopjes die ze zien.

Toen ik in kenia en oeganda was heb ik ze ook afgeplakt zodat mijn kinderen ze niet meer konden uit doen.
Ja die heb ik ook. Die vind ik op zich wel prima.

Maar dit is een GROTE schakelaar. Ik plaats als ik thuis ben wel een foto.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206789026
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 13:13 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ja die heb ik ook. Die vind ik op zich wel prima.

Maar dit is een GROTE schakelaar. Ik plaats als ik thuis ben wel een foto.
Ik ken ze denk ik wel, want ik heb weleens grote schakelaars gezien voor doorstromers en kookplaten in engelstalige oude kolonien.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 23 november 2022 @ 14:31:14 #26
414785 sirdanilot
pi_206789901
Het is dus zo'n schakelaar.

Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206792449
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 14:31 schreef sirdanilot het volgende:
Het is dus zo'n schakelaar.

[ afbeelding ]
Die is van kunststof. Geleidt dat ook al tegenwoordig?

Zal je eigen statische electriciteit wel zijn
pi_206792548
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 14:31 schreef sirdanilot het volgende:
Het is dus zo'n schakelaar.

[ afbeelding ]
Oh die ik ken is groter en bij aanzetten gingen de lampen even flikkeren en hoorde je wat gezoem.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 17:25:07 #29
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206792768
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 14:31 schreef sirdanilot het volgende:
Het is dus zo'n schakelaar.

[ afbeelding ]
Is de omgeving waarin hij hangt wel droog ? Had je zelf geen natte vingers ?
pi_206825747
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 17:25 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Is de omgeving waarin hij hangt wel droog ? Had je zelf geen natte vingers ?
Dit was ook mijn eerste gedachte toen ik de schakelaar zag... :) Kan ook vochtige lucht zijn.

@TS Je kunt het voorstellen als bij een stopcontact, een die bij mij dicht bij het open raam in de muur zit. Waar ik regelmatig de lader van mijn laptop insteek. Dan hoor en zie ik zo nu en dan wel eens een vonk overslaan op het moment van de stekker insteken. Dat is dus het moment dat de contacten elkaar net niet raken, maar er toch voldoende spanning is om de stroom tussen deze 2 contacten over te laten slaan. Dit gebeurd niet iedere keer weer maar af en toe ik vermoed op dagen met een hogere luchtvochtigheid het meest. Want met een open raam, verwarming uit en buiten 90% luchtvochtigheid dan komt dat ook naar binnen uiteraard. Op zich niets mis mee dat hoort bij stroom. Niet voor niets het aloude advies bij gaslekkage, bedien dan geen elektrische schakelaars.

Ook dit kan dus gebeuren in een schakelaar. Met de wip breng je de koperen contacten naar elkaar toe en er slaat een vonk over in de schakelaar voordat de contacten elkaar fysiek raken. Het veld rondom deze vonk zou je kunnen voelen wanneer je vinger dichtbij genoeg is en de stroom sterk genoeg, jij bent immers geaard. Bij een lampje zul je niets voelen, kooktoestel is wel wat sterker tot 20A totaal misschien?

Ook het zoemen van de schakelaar zou veroorzaakt kunnen worden door versleten en niet 100% goed sluitende contacten. Het is immers een losse mechanische verbinding van veerplaatjes. Dan liggen de contacten dus te los op elkaar en gaan door de stroom die er doorheen vloeit dus vibreren en ontstaan er van die kleine microvonkjes tussen 2 geleiders die, al is het maar gedeeltelijk 0.0.5mm van elkaar verwijderd. Bij hoge luchtvochtigheid is dit dus nog gemakkelijker, immers vocht geleid stroom. Dit zou op verschillende dagen in verschillende frequenties kunnen zoemen.

Ander voorbeeld van wat langer geleden maar met regelmaat werd gemeld ten tijde dat er overal nog van die flinke zendmasten stonden geplaatst. Dat je op hele mistige dagen de straling van een zendmast kunt voelen in de omgeving. Of zelfs de leidingen van de elektrische hoogspanningsmasten kunt horen knetteren. Zelfde principe dan slaat er een vonkje/stroom over tussen de leiding en de waterdruppels in de lucht.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 26-11-2022 09:24:06 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')