abonnement Unibet Coolblue
pi_206782345
Beste forumleden,

Ik ben woonachtig in een appartement/duplexwoning waarbij ik al enige tijd geluidshinder ondervindt van mijn onderbuur. De onderbuur in kwestie is werkzaam in een sector waarin de werktijden erg variëren wat inhoud dat er geen regelmaat zit wanneer mijn onderbuur thuis is, dat is bijna elke dag anders en geen peil op trekken.

Nu is het zo dat deze onderbuur nogal de gewoonte heeft om voor vertrek naar het werk vaak luidruchtig muziek (of i.i.g duidelijk hoorbaar) af te spelen, dit kan vrij vroeg in de ochtend zijn (omstreeks 08:00), in de middag, maar ook op de meest willekeurige tijdstippen in de avond bij thuiskomst, soms best laat in de avond nog na 21:00/22:00.

De ene keer staat de muziek harder, zachter, langer of korter dan de andere keer. Deze situaties komen soms dagen achterelkaar voor, maar soms zit er een dag tussen dat er geen muziek gedraaid wordt.

De hinder die ik hiervan ondervind is dat ik niet weet wanneer ik gewoon even ontspannen een serie kan kijken of een boek lezen zonder dat ik bass gebrom hoor (waarbij ook de tekst vaak goed verstaanbaar is). Je weet op den duur niet meer waar je aan toe bent. Ook in geval dat ik bezoek heb is het regelmatig voorgekomen dat de muziek duidelijk hoorbaar is of er irritant bass gerommel hoorbaar is wat doordringt.

Ook op tijd naar bed gaan vind ik lastig hierdoor omdat er niet genoeg (voorspelbare) momenten van stilte zijn. Slapen met oordoppen levert in mijn geval situaties op dat ik helaas door mijn wekker heen slaap. |:( Ik vind het aanpassen op de situatie daarom regelmatig erg lastig

Telkens zit ik met de gedachte in mijn achterhoofd wanneer de onderbuur weer thuis is of thuis aankomt is "Nou, wanneer gaat die muziek weer opengedraaid worden daar beneden? Of wanneer stopt het? }:| ".

Nu ben ik ervan op de hoogte dat ik mijn woonsituatie geen recht op absolute stil heb en dat leefgeluiden gewoon geaccepteerd moeten worden (loopgeluiden, deur die dichtvalt, etc). Maar, de muziek vind ik een irritatiefactor.

Inmiddels kijk ik geen eens series meer en ga 's avond regelmatig maar een rondje lopen of zit ik achter mijn computer met oortjes in muziek te luisteren om de onvoorspelbare verstoringen uit de weg te gaan.

Mijn onderbuur is het type persoon die wanneer er geen gezeur best leuk in de omgang is, maar zodra deze iets ziet/hoort wat niet bevalt nogal gemene trekjes kan vertonen of moeilijk wordt in de (toekomstige) omgang.

In het begin dat ik mijn woning betrokken heb wilde het regelmatig voorkomen dat we wel eens even babbelen, zodoende dat ik de persoon in kwestie redelijk weet in te schatten qua omgang met bepaalde situaties en hoe deze reageert.

Op de één of andere manier voel ik mij een beetje onzeker/bezwaard om er iets van te zeggen. Ook omdat er binnenkort nog wat werkzaamheden rondom de woning moeten plaatsvinden (meerdere keren per jaar in kader van onderhoud plaats moeten vinden, denk daarbij aan ramen lappen) waarbij ik toegang tot de tuin van de onderbuur nodig heb en dit zonder narigheid of ander moeilijk gedoe wil regelen/communiceren/afspreken.

Ik ben totaal geen softie en kan er ook plat gezegd schijt aan hebben. Ik hoef immers ook geen vrienden te worden denk ik dan. Maar, een goede buur is soms beter dan verre vriend denk ik dan weer...

Hopelijk heb ik de situatie een beetje duidelijk onder woorden gebracht. Als jullie dit zo lezen, wat zouden jullie adviseren? En wat vinden jullie qua geluid acceptabel?
pi_206782377
quote:
5s.gif Op dinsdag 22 november 2022 20:53 schreef Sunnybunnyfunny het volgende:
wat zouden jullie adviseren
Praat met hem.
Vertel hetgeen wat je hier typt aan hem en vraag hem of hij het geluid wat kan stiller zetten.
Mogelijkerwijs is hij zich niet bewust van zijn harde geluid
pi_206782380
Je mag tussen 7:00 en 22:00 op redelijk niveau herrie maken, zo te lezen overtreed je onderbuur dit niet en heb je juridisch gezien geen poot om op te staan, het enige wat werkt is rustig het gesprek aan gaan en hopen op verbetering (laat je ff voorlichten op gesprekstechnieken en oefen het gesprek, speel het niet via de VVE!!)

Troubles van het leven in een flat of rijtjeshuis
pi_206782393
Huur of koop?
  dinsdag 22 november 2022 @ 20:58:02 #5
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206782410
Huur/koop?

Heeft je buurman niet gewoon een kut subwoofer/verkeerd geplaatste subwoofer?
Dum de dum
  Spellchecker dinsdag 22 november 2022 @ 21:00:20 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206782424
Je kunt zo'n soort wekker kopen: Wekker met trilkussen als je bang bent om er doorheen te slapen.
pi_206782495
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 20:55 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Praat met hem.
Vertel hetgeen wat je hier typt aan hem en vraag hem of hij het geluid wat kan stiller zetten.
Mogelijkerwijs is hij zich niet bewust van zijn harde geluid
In het verleden (in het begin dat ik er ben komen wonen) is de gehorigheid wel eens ter sprake gekomen waarin ik subtiel duidelijk heb gemaakt dat bepaalde zaken echt duidelijk hoorbaar zijn. Maar ik merkte al snel dat de onderbuur een beetje van het onderwerp weg probeerde te draaien en het niet echt wilde weten.

Maar, we hebben het hier regelmatig over een geluidsniveau waar je echt het inschattingsvermogen van een aardappel hebt als je niet door hebt dat het gewoon luid is. De onderbuur is overigens niet doof o.i.d. :P
pi_206782516
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 november 2022 20:56 schreef etuiedelapiel het volgende:
Huur of koop?
Onderbuur betreft huurappartement, die van mij koop.
pi_206782575
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 21:07 schreef Sunnybunnyfunny het volgende:
Onderbuur betreft huurappartement, die van mij koop.
Vaak staat er in de huisregels wel iets vastgelegd over de tijd waarin je "lawaai" mag verwachten. Volgens mij is tussen 8.00 uur en 20.00 uur daarin wel gebruikelijk. Als het buiten die tijden is dan zou je ook eens kunnen aankloppen bij de verhuurder.
pi_206782739
Je noemt tijden van 8:00 tot 21:00/22:00... niets aan de hand lijkt me. Pas als iemand je nachtrust verstoord zou ik gaan klagen.
Facts don't care about your feelings
pi_206782784
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 20:58 schreef Fe2O3 het volgende:
Huur/koop?

Heeft je buurman niet gewoon een kut subwoofer/verkeerd geplaatste subwoofer?
Ik ben er wel eens over de vloer geweest om wat te drinken waarbij ik zag dat het een losse soundbar (van redelijk kaliber) betrof onder de televisie waarbij ik ter plekke gehoord heb dat deze in staat is best wat lomp geluid weet te produceren.

Nu zat ik er aan te denken om te vragen of de bass wellicht wat naar beneden gedraaid kan worden, maar ik weet dat het nu al met flinke tegenzin uitgevoerd zal worden.

Tot zover ik de technische kennis in kan schatten van de onderbuur zal deze vast niet weten hoe dit aangepast moet worden. Ik zie mijzelf al zitten om dat ding in te regelen met de ontevreden blik van de onderbuur.

Vind het maar een ongemakkelijk/lastige situatie, aarghhh. _O- Haha
pi_206782985
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 november 2022 20:56 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Je mag tussen 7:00 en 22:00 op redelijk niveau herrie maken, zo te lezen overtreed je onderbuur dit niet en heb je juridisch gezien geen poot om op te staan, het enige wat werkt is rustig het gesprek aan gaan en hopen op verbetering (laat je ff voorlichten op gesprekstechnieken en oefen het gesprek, speel het niet via de VVE!!)

Troubles van het leven in een flat of rijtjeshuis
Die tijden zijn bij mij bekend. Maar volgens mij, of in i.i.g. in mijn optiek zit er verschil tussen de herrie van bijvoorbeeld een verbouwing of onnodig lawaai maken zonder nuttig doel behalve eigen plezier.

Hoe dan ook, als je een beetje fatsoen in je hebt hebt doe je in mijn beleving gewoon wat rustiger aan in een appartement denk ik dan...

Ik heb meerdere malen meegemaakt bij kennissen of navraag bij mensen die in een appartement wonen dat bewoners gewoon uit zichzelf al rekening met elkaar proberen te houden zonder dat deze de randjes gingen opzoeken van wat toegestaan is.

Het ziet er naar uit dat ik gewoon een beetje pech heb in mijn geval dat ik iemand onder mij heb wonen die de randjes irritant genoeg wel op schijnt te zoeken tot zover dat mogelijk is.

In dit geval ziet het er naar uit dat ik dit punt inderdaad maar rustig aan moet kaarten. Even bedenken hoe ik dit onder woorden zal brengen. Ik ga mij er even verder in verdiepen wat handig is.

[ Bericht 3% gewijzigd door Sunnybunnyfunny op 22-11-2022 21:52:18 ]
  Spellchecker dinsdag 22 november 2022 @ 21:38:01 #13
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206783040
Weet je of andere buren er ook last van hebben?
pi_206783117
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 21:20 schreef YoshiBignose het volgende:
Je noemt tijden van 8:00 tot 21:00/22:00... niets aan de hand lijkt me. Pas als iemand je nachtrust verstoord zou ik gaan klagen.
Dat het tussen 22:00 08:00 rustig moet zijn, betekent nog niet dat je buiten die tijden onbeperkt herrie mag maken.
pi_206783176
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 21:38 schreef maily het volgende:
Weet je of andere buren er ook last van hebben?
Dat durf ik niet te zeggen. De enige bevinding die tot nu heb gedaan is dat alles wat ik hoor (en voel) daadwerkelijk van onderen komt wat ik met grote zekerheid kan bevestigen. Daarvoor ben ik vaak genoeg toevallig even binnen geweest bij de onderbuur om even de wifi te fixen o.i.d. Ik herken inmiddels alle geluiden. :P

Van mijn achterburen hoor ik in principe absoluut niks. Ik heb enkele keren iets gehoord omdat ze bezig waren met schuiven, maar dat geluid was duidelijk hoorbaar en te vernemen dat het niet van onderen kwam.
  Spellchecker dinsdag 22 november 2022 @ 21:51:01 #16
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206783203
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 21:48 schreef Sunnybunnyfunny het volgende:

[..]
Dat durf ik niet te zeggen. De enige bevinding die tot nu heb gedaan is dat alles wat ik hoor (en voel) daadwerkelijk van onderen komt wat ik met grote zekerheid kan bevestigen. Daarvoor ben ik vaak genoeg toevallig even binnen geweest bij de onderbuur om even de wifi te fixen o.i.d. Ik herken inmiddels alle geluiden. :P

Van mijn achterburen hoor ik in principe absoluut niks. Ik heb enkele keren iets gehoord omdat ze bezig waren met schuiven, maar dat geluid was duidelijk hoorbaar en te vernemen dat het niet van onderen kwam.
Je zou bij jouw naaste buren kunnen vragen of zij ook last van de onderbuurman hebben?
Samen sta je sterker.
pi_206783208
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 21:44 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dat het tussen 22:00 08:00 rustig moet zijn, betekent nog niet dat je buiten die tijden onbeperkt herrie mag maken.
Niet onbeperkt, maar hij zegt alleen harde muziek.
Facts don't care about your feelings
pi_206783215
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 21:51 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Niet onbeperkt, maar hij zegt alleen harde muziek.
Ja, dat mag dus ook niet.
pi_206783275
Weet de buur ook dat jij er last van hebt?
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_206783313
quote:
5s.gif Op dinsdag 22 november 2022 20:53 schreef Sunnybunnyfunny het volgende:
Op de één of andere manier voel ik mij een beetje onzeker/bezwaard om er iets van te zeggen. Ook omdat er binnenkort nog wat werkzaamheden rondom de woning moeten plaatsvinden (meerdere keren per jaar in kader van onderhoud plaats moeten vinden, denk daarbij aan ramen lappen) waarbij ik toegang tot de tuin van de onderbuur nodig heb en dit zonder narigheid of ander moeilijk gedoe wil regelen/communiceren/afspreken.

Ik ben totaal geen softie en kan er ook plat gezegd schijt aan hebben. Ik hoef immers ook geen vrienden te worden denk ik dan. Maar, een goede buur is soms beter dan verre vriend denk ik dan weer...
Je hoeft toch niet meteen ruzie te maken als je dit bespreekt? Of is het zo'n type dat totaal geen zelfinzicht heeft?
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_206783413
Ik heb zelf ook veel overlast gehad van boven en onderburen. Als reactie heb ik een bkuetoothspeaker van Bose gekocht en zet het vaak aan en hard en in het weekend kunnen ze niet meer uitslapen. Ze zijn nu wel rustiger maar ik word dat niet meer. It's my time now to fuck up their world.
pi_206783925
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 22:04 schreef hanskraaijjr het volgende:
Ik heb zelf ook veel overlast gehad van boven en onderburen. Als reactie heb ik een bkuetoothspeaker van Bose gekocht en zet het vaak aan en hard en in het weekend kunnen ze niet meer uitslapen. Ze zijn nu wel rustiger maar ik word dat niet meer. It's my time now to fuck up their world.
En ondertussen zijn de onderlinge verhoudingen nog steeds prima? Jullie gaan gezellig met elkaar om?
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 22 november 2022 @ 23:03:07 #23
414785 sirdanilot
pi_206784217
Spreek met de buurman af op welke tijden het stil moet zijn. Het dient sowieso stil te zijn op werkdagen na 10 uur 's avonds en vóór 8 uur ´s ochtends.

Nou vind ik 9 uur ´s avonds zelf nog wel een vrij redelijke tijd om wat hardere muziek te draaien. 8 uur ´s ochtends kan ik me voorstellen dat het hinderlijk is zeker als je thuiswerkt.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206786205
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 21:52 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ja, dat mag dus ook niet.
Van wie niet
Facts don't care about your feelings
pi_206786244
Een tandje harder terugdoen met klassieke muziek werkt heel goed
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')