De magie was 40 jaar geleden al weg. De zwartepietendiscussie van de afgelopen jaren is een achterhoede gevecht. Zwarte Piet was al 'verwoked' door de sneeuwvlokje ouders van de jaren 80 en 90. Zwarte Piet restte alleen nog de zwarte schmink. En dat is blijkbaar voor velen net een stap te ver.quote:Op vrijdag 2 december 2022 20:27 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je denkt niet dat ze hun doel bereikt hebben? Ik zie wel pieten maar nauwelijks nog zwarte pieten.
De magie is weg. Als kind griezelde je een beetje van een echte zwarte piet, vooral van dichtbij. Onherkenbaar. De pieten van nu zijn direct herkenbaar, je weet gelijk wie het is (als je ze kent).
volgens mij vallen ze over de schmink, niet over de huidskleur.quote:Op zaterdag 3 december 2022 11:50 schreef spectrumanalyser het volgende:
dacht toch echt dat daar een woord voor was. Dat mensen Piet op zijn huidskleur beoordelen.....en uitsluiten.
Ze zitten ook helemaal niet in hun rol. Het zijn geen professionele acteurs, die hebben een 'masker' nodig.quote:Op vrijdag 2 december 2022 20:27 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je denkt niet dat ze hun doel bereikt hebben? Ik zie wel pieten maar nauwelijks nog zwarte pieten.
De magie is weg. Als kind griezelde je een beetje van een echte zwarte piet, vooral van dichtbij. Onherkenbaar. De pieten van nu zijn direct herkenbaar, je weet gelijk wie het is (als je ze kent).
Ja, die schmink inderdaad. Laten we vooral lekker meegaan met het bizarre idee dat schmink de oorzaak is een probleem.quote:Op zaterdag 3 december 2022 14:28 schreef hoatzin het volgende:
[..]
volgens mij vallen ze over de schmink, niet over de huidskleur.
ja, want iedereen zit ook te wachten op leuke verandering. zoals het Mercatorplein wat in brand staat na een potje voetbal. ies nieuwe cultuurquote:Op zaterdag 3 december 2022 17:08 schreef Haushofer het volgende:
Oh noes, cultuur die verandert, hou het toch tegen!!!
nou daarvan willen we toch ook dat die verandert?quote:Op zaterdag 3 december 2022 17:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
ja, want iedereen zit ook te wachten op leuke verandering. zoals het Mercatorplein wat in brand staat na een potje voetbal. ies nieuwe cultuur
Da's een goeie vergelijking. Jij kunt goed argumenteren.quote:Op zaterdag 3 december 2022 17:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
ja, want iedereen zit ook te wachten op leuke verandering. zoals het Mercatorplein wat in brand staat na een potje voetbal. ies nieuwe cultuur
Wat heeft dat met slaven uit Marokko te maken?quote:Op zaterdag 3 december 2022 17:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
In Frysk frommes dat dwongen wurd om har eigen memmetaal te ferlitten yn'e rjuchtbank, it moat dochs net nuferder wurde! Wer giet it hinne yn disse wrâld!!quote:Op zaterdag 3 december 2022 18:11 schreef AchJa het volgende:
Toppertje hoor die burgemeester van Dokkum (Waanders) met haar: "Die Friezen, dat zijn deplorables, white trash. Die moeten worden opgevoed”
[ afbeelding ]
Opsokkebolje!quote:Op zaterdag 3 december 2022 18:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In Frysk frommes dat dwongen wurd om har eigen memmetaal te ferlitten yn'e rjuchtbank, it moat dochs net nuferder wurde! Wer giet it hinne yn disse wrâld!!
Goeie reclame voor Friezen, dit soort types
je bent zelf een racistquote:Op zaterdag 3 december 2022 18:30 schreef corehype het volgende:
[..]
Wat heeft dat met slaven uit Marokko te maken?
Zwarte Piet is racisme
Nee.quote:Op zaterdag 3 december 2022 18:30 schreef corehype het volgende:
[..]
Wat heeft dat met slaven uit Marokko te maken?
Zwarte Piet is racisme
Goede vergelijking inderdaad. Toen de kerstboom algemeen geaccepteerd werd rond kerstmis, ook binnen kerkelijke gemeenschappen, werd de viering van de geboorte van Jezus volledig afgeschaft. Men zit nu jaarlijks op kerstavond in de kerk om de kerstboom te bekijken en te vieren dat de kerstman op zijn arreslee in aantocht is.quote:Op zaterdag 3 december 2022 21:47 schreef Firuze60 het volgende:
Opzouten met dat gemekker over tradities. Het Sinterklaasfeest is geen eeuwenoude traditie. Het feest kan heel geleidelijk overgaan in andere tradities, net als de kerstboom rond de viering van de geboorte van Jezus ooit ook als heidens werd gezien. Als donker gekleurde Nederlander is het al meer dan een halve eeuw puur racisme, Sinterklaas met zijn knecht. In zowel Urk als Staphorst en orthodox-christelijke gereformeerde kerken werd tot in de jaren '90 van de vorige eeuw ook het Sinterklaasfeest als heidens beschouwd.
Het was en is een suikersnoepfeest voor de kinderen, dat is van alle culturen.
quote:Op zaterdag 3 december 2022 22:17 schreef El_Thijs het volgende:
Als diabeet neem ik aanstoot aan het Suikerfeest. Ik wil dat dat aangepast wordt naar iets wat niet refereert naar suiker. Ik en vele diabeten vinden het onnodig kwetsend dat we 1x per jaar herinnerd worden aan het feit dat wij geen suiker mogen.
Suikerfeest is niet naar onze geest!
Heb de moed, stop met zoet!
Dat doe ik al genoegquote:
Waarom is de rechtbank niet gewraakt?? Het recht om je te uiten in het fries is wettelijk vastgelegdquote:Op zaterdag 3 december 2022 18:11 schreef AchJa het volgende:
Toppertje hoor die burgemeester van Dokkum (Waanders) met haar: "Die Friezen, dat zijn deplorables, white trash. Die moeten worden opgevoed”
[ afbeelding ]
Hoi Jerry/Esajas!quote:Op zaterdag 3 december 2022 21:47 schreef Firuze60 het volgende:
Opzouten met dat gemekker over tradities. Het Sinterklaasfeest is geen eeuwenoude traditie. Het feest kan heel geleidelijk overgaan in andere tradities, net als de kerstboom rond de viering van de geboorte van Jezus ooit ook als heidens werd gezien. Als donker gekleurde Nederlander is het al meer dan een halve eeuw puur racisme, Sinterklaas met zijn knecht. In zowel Urk als Staphorst en orthodox-christelijke gereformeerde kerken werd tot in de jaren '90 van de vorige eeuw ook het Sinterklaasfeest als heidens beschouwd.
Het was en is een suikersnoepfeest voor de kinderen, dat is van alle culturen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |