De latere deelseries van de Plan V zijn al niet meer in Nederland gebouwdquote:Op zaterdag 3 december 2022 16:52 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Heb je enig idee wat de laatste trein was die in nederland is gebouwd??
Dat bedoel ik.quote:Op zaterdag 3 december 2022 16:59 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
De latere deelseries van de Plan V zijn al niet meer in Nederland gebouwd
Het ging me meer om dat NS vroeger zelf treinen ontwierp en dan liet bouwen. Tegenwoordig is nagenoeg alles off the shelf-materieel. SLT is gebaseerd op het standaard S-Bahn-materieel van DB en bij de eerste sneeuwbui ging het al mis. De V250 was een faal van epische proporties en nu blijkt SNG ook niet helemaal vlekkeloos te zijn.quote:Op zaterdag 3 december 2022 16:52 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Heb je enig idee wanneer de laatste trein was die in nederland is gebouwd??
Dat is een best ernstige bewering die je daar doet. Ik kan er zelfs in de meest recente lijst met veiligheidsincidenten niks over terugvinden en heb er ook niks over gehoord.quote:Op zaterdag 3 december 2022 14:35 schreef greavy het volgende:
Recent is er een SNG bijvoorbeeld vol door rood geschoten omdat de remmen niet of veel te weinig functioneerden, zelfs met de noodknop ingedrukt.
Misschien dat het verhaal wat overdreven is qua situatie, dat kan. Heb het van iemand van de werkplaats.quote:Op zaterdag 3 december 2022 19:12 schreef MTL het volgende:
[..]
Dat is een best ernstige bewering die je daar doet. Ik kan er zelfs in de meest recente lijst met veiligheidsincidenten niks over terugvinden en heb er ook niks over gehoord.
Ik ben dus erg benieuwd waar dit vandaan komt. Als er veiligheidsissue met het remsysteem van SNG was geweest, dan hadden nu alle treinen allang aan de kant gestaan. Daarnaast is het remsysteem - net als bij alle andere treinen - gewoon fail-safe. Op het moment dat je een gat in de treinleiding maakt, stopt de trein gewoon. Uiteraard uitzonderingen als extreme gladheid daargelaten, maar dat kan bij elke trein gebeuren.
Toch lijkt me een aanbesteding op prijs-kwaliteit niet per definitie de oorzaak hoor. Hoe ik het namelijk vanuit mijn werk ken is dat je allereerst een vraagspecificatie opstelt. En vervolgens kun je ook BKPV-criteria opnemen waarop je de inschrijvingen beoordeeld. Maar dat is dan om de meerwaarde ten opzichte van het gevraagde te kunnen beoordelen. Waarna je de inschrijvingen kan vergelijken op prijs en kwaliteit. Dit laatste op basis van een fictieve korting op basis van voornoemde beoordeling. Anders kun je ook simpelweg gunnen op laagste prijs.quote:Op zaterdag 3 december 2022 15:14 schreef greavy het volgende:
Heeft oa te maken met Europese aanbesteding inderdaad.
Zo meldde NS:
[..]
Helaas is van bovenstaande veel achteraf toch weer anders. Was ook met de Fyra, en DDNG zal ook gezeik worden vrees ik, want ook dat heeft CAF gewonnen
Een incident bij een werkplaats is inderdaad wat eenvoudiger voor te stellen. Daar krijg je stellen waarvan remmen afgesloten zijn, misschien andere dingen die overbrugd zijn en en meer van dat soort ongein.quote:Op zaterdag 3 december 2022 19:29 schreef greavy het volgende:
[..]
Misschien dat het verhaal wat overdreven is qua situatie, dat kan. Heb het van iemand van de werkplaats.
In het bericht staat niet hoe groot de problemen zijn. Ik heb toendertijd als kwaliteitscontroleur bij een toeleverancier van een treinbouwer ook weleens onderdelen door laten gaan die eigenlijk volgens de tekening buiten spec. waren. De lassen waren dan op zich prima maar de rups iets te smal of breed of iets te veel putjes. De hamertest hadden ze zonder twijfel overleeft. Als het dan ook nog een onderdeel is dat voor de veiligheid niet zo van belang is dan kijk je weleens wat met een dichtgeknepen oog. Maar het kan natuurlijk dat er na mij iemand met een wat bureaucratischer instelling het alsnog afkeurt, want niet volgens tekening!quote:Op woensdag 30 november 2022 15:55 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Nou inderdaad, dat zijn echt fouten die niet mogen voorkomen. Het lijkt me toch ook dat zulks soort bedrijven ook echt goede lastekeningen maken.
Maar goed, ik als maker van zulke tekeningen weet ook dat er soms ook gewoon niet naar wordt gekeken![]()
Dat dat ook niet eerder in het proces is gezien. Bij twijfel, pak een hamer, geef een beste tik en kijk of ie breekt
Da's allemaal tuigquote:Op zaterdag 3 december 2022 19:29 schreef greavy het volgende:
[..]
Heb het van iemand van de werkplaats.
zeker die machinisten die daar rondlopen met neus in de lucht omdat ze toevallig volledig bevoegd zijn ipv beperktquote:
Ook verhalen "uit de werkplaats" zeker?quote:Op zaterdag 3 december 2022 14:09 schreef greavy het volgende:
[..]
Ja, er staan regelmatig SNG's binnen vanwege haarscheurtjes enzo. En zo zijn er wel meer schades die ontstaan, en je echt denkt van: wat is dit dan weer van prutzooi
Nee.quote:Op zondag 4 december 2022 11:20 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ook verhalen "uit de werkplaats" zeker?
quote:Op zondag 4 december 2022 19:50 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik vind een FLIRT er meer als trein uit zien dan dit...
In de tweede klasse volgens mij geen verschil, in de eerste klasse zijn ze nu even breed als in de tweede, met een "tafeltje" er tussen om de afstand tussen de reizigers op eerste klas niveau te houden.quote:Op zondag 4 december 2022 21:18 schreef exelletor het volgende:
Vandaag weer eens in een VIRM Flow gezeten. Ligt het aan mij of zijn de stoelen smaller geworden ten op zichte van gerenoveerde Virms van een paar jaar geleden? Ik vond het in ieder geval geen fijne trein om in te zitten.
Er is nauwelijks een markt voor tweedehands 1500V-treinen.quote:Op zondag 4 december 2022 16:55 schreef b2py het volgende:
Versneld afschrijven zou niet verschroten hoeven te betekenen maar wel snellere verkoop dan voorzien
Dit hadden we dus ook kunnen hebben hè. Dit was het voorstel van Siemens/FromAtoB en lijkt gebaseerd op de Mireo:quote:Op maandag 5 december 2022 01:14 schreef ikweetnietwat het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Het is dat er wat minder deuren inzitten, anders had ik het verschil met een sprinter helemaal niet meer gezien.
Natuurlijk moet alles gelijkvloers zijn en veranderd het de uitstraling van treinen, maar ze hatten op zn minst nog een puntige raketkop eraan kunnen lassen om het nog een illusie van een luxe hogesnelheidstrein te geven
Wat ook niet helpt is dat die Rhein/Neckar een lagevloer trein is, dat geeft gelijk een plomp beeld. De ICNG is nooit als lagevloer bedacht, maar voor de Europese standaard perronhoogte van 76 mm. S-Bahn hoeft denk ik niet te voldoen aan standaard hoogtes.quote:Op maandag 5 december 2022 09:10 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dit hadden we dus ook kunnen hebben hè. Dit was het voorstel van Siemens/FromAtoB en lijkt gebaseerd op de Mireo:
[ afbeelding ]
Geef mij dan de Coradia Stream maar hoor, ik vind de Mireo niet echt moeders mooiste en de S-Bahn Rhein Necker-livery maakt het alleen nog maar erger
Kan je niet redelijk eenvoudig de 1500V wisselen voor een andere installatie?quote:Op maandag 5 december 2022 08:47 schreef Duvel het volgende:
[..]
Er is nauwelijks een markt voor tweedehands 1500V-treinen.
76 cm noemt men lagevloer (ook al bestaan er lagere vloeren). Die Rhein/Neckar S-Bahn voldoet ook gewoon aan de Europese norm van 760 mm.quote:Op maandag 5 december 2022 09:32 schreef Duvel het volgende:
[..]
Wat ook niet helpt is dat die Rhein/Neckar een lagevloer trein is, dat geeft gelijk een plomp beeld. De ICNG is nooit als lagevloer bedacht, maar voor de Europese standaard perronhoogte van 76 mm. S-Bahn hoeft denk ik niet te voldoen aan standaard hoogtes.
Als ik naar die trein kijk, lijkt ie mij lager, of is dat dan gezichtsbedrog?quote:Op maandag 5 december 2022 11:23 schreef ReisT het volgende:
[..]
76 cm noemt men lagevloer (ook al bestaan er lagere vloeren). Die Rhein/Neckar S-Bahn voldoet ook gewoon aan de Europese norm van 760 mm.
Nee. Zie die rapporten over 3kV die je laatst deelde.quote:Op maandag 5 december 2022 09:39 schreef b2py het volgende:
[..]
Kan je niet redelijk eenvoudig de 1500V wisselen voor een andere installatie?
Ik bedoelde meer voor de verkoop, maar thxquote:Op maandag 5 december 2022 17:30 schreef Duvel het volgende:
[..]
Nee. Zie die rapporten over 3kV die je laatst deelde.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |