abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 22 november 2022 @ 13:34:49 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_206775977



danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
U55..jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
lock.gif MTL, Sloopt wel eens echte treintjes *O*
eye.jpg Fred Eeuwig chagrijnige forens
x.jpg Maegrim Grote Pimpelwasser
UISTR.jpg Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
anoniconnew.png Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
mokum60.png DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit..
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!

Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 22 november 2022 @ 13:49:48 #2
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_206776155
Voordat ik naar Bosnië-Herzegovina ging, was ik in Kosovo. Eigenlijk maar kort, want het was teringweer.
Midden in een bos geslapen bij een restaurant op de parkeerplaats in de daktent. Veilig was het er, want het gebied staat onder militair toezicht. Om erin te komen ben ik langs 3 zwaarbewapende militaire posten gereden, maar kon uiteindelijk gewoon doorrijden ondanks dat ze het goed in de gaten hielden.


Trainkos 2620 016 + Sneltrein by Durk Houtsma., on Flickr


Trainkos 2620 016 + Sneltrein by Durk Houtsma., on Flickr


Trainkos 2620 016 + Sneltrein by Durk Houtsma., on Flickr
1 Oktober 2022 - In Kosovo rijden maar weinig reizigerstreinen, om precies te zijn 2 treinen per dag per richting tussen Pristina en Pejë.
Op de zeer regenachtige 1 oktober komt de eerste trein van de dag vanuit Pristina aan in Pejë. Nadat de lok omgelopen werd, ging het personeel aan de koffie om ruim 2u later weer terug te keren.

Vanwege het zeer slechte weer ben ik doorgereden naar Bosnië-Herzegovina, en onderweg vanuit Montenegro naar Servië kwam ik bij de grens terecht waar de grenspolitie besloot voor mijn muil het werk stil te leggen, dus omgedraaid en een eind omgereden via een andere grens.
Het weer in Bosnië was gelukkig een stuk beter, zoals de foto's die ik in het vorige topic al liet zien al liet blijken.
pi_206776614
Prima dat er allemaal andere categorieën zijn maar ik was wel gesteld op het gele in plaats van het diarreebruine wat we nu hebben gekregen.
Bier.
pi_206776634
Klinkt als een heel avontuur greavy. Heb je vaker te dealen met politie/autoriteit als je ergens met je snoeibedrijfie komt in dit soort toch nog wel redelijk ontwikkelende landen?
Bier.
  dinsdag 22 november 2022 @ 16:45:41 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_206778173
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 14:30 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Klinkt als een heel avontuur greavy. Heb je vaker te dealen met politie/autoriteit als je ergens met je snoeibedrijfie komt in dit soort toch nog wel redelijk ontwikkelende landen?
Ben nu niet echt aan het hovenieren geweest. De hobby ligt sowieso op een veel lager pitje als voorheen. Dit was een drieweekse roadtrip met de auto, daktent op het dak en rondje Balkanlanden. Heb niet heel veel treinen geklikt, vooral genoten en andere dingen gedaan.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 22 november 2022 @ 18:54:44 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_206779894
Mooie foto's greavy ^O^
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_206780177
Ik weet niet of het hier mag, anders post ik het in TRV maar ik weet dat hier mensen met verstand van zaken zitten en ik ben zelf niet zo’n duitslandganger :P

Ik wil in het voorjaar graag naar een lang weekend naar München. Omdat er niet echt goedkope vliegtickets zijn, wordt het de trein, en als je wat rondsnuffelt blijken er echt wel koopjes tussen te zitten. Ik ben vorig jaar met de Nightjet naar Zürich geweest maar dat is niet zo best bevallen. Bumpy rit, amper geslapen en met 2 uur vertraging aangekomen.

Vandaar de vraag: wat is beter? IC Hannover en dan ICE zuidwaarts of het hele stuk per ICE? Er zitten dan wel wat krappe overstappen bij, weet niet of dat erg relaxt is. Of toch terugvallen op de Nightjet? Iemand tips?
  Moderator dinsdag 22 november 2022 @ 19:20:30 #8
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206780371
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 19:09 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik weet niet of het hier mag, anders post ik het in TRV maar ik weet dat hier mensen met verstand van zaken zitten en ik ben zelf niet zo’n duitslandganger :P

Ik wil in het voorjaar graag naar een lang weekend naar München. Omdat er niet echt goedkope vliegtickets zijn, wordt het de trein, en als je wat rondsnuffelt blijken er echt wel koopjes tussen te zitten. Ik ben vorig jaar met de Nightjet naar Zürich geweest maar dat is niet zo best bevallen. Bumpy rit, amper geslapen en met 2 uur vertraging aangekomen.

Vandaar de vraag: wat is beter? IC Hannover en dan ICE zuidwaarts of het hele stuk per ICE? Er zitten dan wel wat krappe overstappen bij, weet niet of dat erg relaxt is. Of toch terugvallen op de Nightjet? Iemand tips?
Je kunt misschien ook wel wat spelen waar je overstapt en zodoende ruimere overstappen hebt.

Verder vervalt je Zugbindung als door een vertraagde trein je je overstapt niet haalt.

Waar stap je op?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_206782064
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 19:09 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik weet niet of het hier mag, anders post ik het in TRV maar ik weet dat hier mensen met verstand van zaken zitten en ik ben zelf niet zo’n duitslandganger :P

Ik wil in het voorjaar graag naar een lang weekend naar München. Omdat er niet echt goedkope vliegtickets zijn, wordt het de trein, en als je wat rondsnuffelt blijken er echt wel koopjes tussen te zitten. Ik ben vorig jaar met de Nightjet naar Zürich geweest maar dat is niet zo best bevallen. Bumpy rit, amper geslapen en met 2 uur vertraging aangekomen.

Vandaar de vraag: wat is beter? IC Hannover en dan ICE zuidwaarts of het hele stuk per ICE? Er zitten dan wel wat krappe overstappen bij, weet niet of dat erg relaxt is. Of toch terugvallen op de Nightjet? Iemand tips?
Nightjet bespaart je een overnachting, en misschien twee of levert je een extra vakantiedag op. Ergo, je zou kunnen investeren in een luxere slaapplek met allicht wat meer comfort. Overdag reizen met de ICE is ook wel leuk, maar dan verlies je gewoon twee hele reisdagen, voor een lang weekend imo zonde. Dan zou je gewoon moeten gaan vliegen om die reistijd te compenseren…
pi_206782094
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 november 2022 19:20 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Je kunt misschien ook wel wat spelen waar je overstapt en zodoende ruimere overstappen hebt.

Verder vervalt je Zugbindung als door een vertraagde trein je je overstapt niet haalt.

Waar stap je op?
Utrecht of Amersfoort, maakt niet zo veel uit. Ik vond het ligrijtuig in de Nightjet echt een drama. En als je in je eentje een slaapcoupé wil afhuren betaal je de hoofdprijs. Dan kan ik beter een Super Sparpreis pakken + een goedkoop hotel…
  dinsdag 22 november 2022 @ 22:16:59 #11
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_206783618
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 19:09 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik weet niet of het hier mag, anders post ik het in TRV maar ik weet dat hier mensen met verstand van zaken zitten en ik ben zelf niet zo’n duitslandganger :P

Ik wil in het voorjaar graag naar een lang weekend naar München. Omdat er niet echt goedkope vliegtickets zijn, wordt het de trein, en als je wat rondsnuffelt blijken er echt wel koopjes tussen te zitten. Ik ben vorig jaar met de Nightjet naar Zürich geweest maar dat is niet zo best bevallen. Bumpy rit, amper geslapen en met 2 uur vertraging aangekomen.

Vandaar de vraag: wat is beter? IC Hannover en dan ICE zuidwaarts of het hele stuk per ICE? Er zitten dan wel wat krappe overstappen bij, weet niet of dat erg relaxt is. Of toch terugvallen op de Nightjet? Iemand tips?
Vaak zijn de ICE's die via Frankfurt gaan vrij prijzig, maar soms zit er een koopje tussen. Meestal is via Hannover reizen een stuk goedkoper. Andere goedkopere alternatieven zijn via Mainz (langs de Rijn) of via Paderborn. Alleen vanuit Nederland zorgt dit wel voor een aantal overstappen.

Comfort tussen IC's en ICE's verschilt niet veel. Beide treinsoorten hebben WiFi, een bistro (enkele IC-treinen uitgezonderd) en comfortabele stoelen aan boord. Verder kun je vaak als je via bahn.de voor een meerprijs van ¤10-¤15 per enkele reis Eerste Klas reizen. Die meerprijs van ¤10-¤15 is het geld meer dan waard.

Verder zijn hotels in het centrum van München redelijk prijzig, maar buiten het centrum heb je goede hotels voor een schappelijke prijs. Alleen tijdens het Oktoberfest of andere evenementen zijn hotels in München en ook in alle omringende plaatsen als Augsburg, Ingolstadt, Nürnberg en Regensburg erg prijzig.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_206785059
De deuren van een trein kunnen wel breder gemaakt worden zodat er twee mensen in de breedte doorheen kunnen, maar de mensen op het perron zijn toch asociaal genoeg om ervoor te gaan staan. Ook daarom vaste stopplekken met geautomatiseerde stop in treinen om juiste plek te garanderen, kunnen er vakjes op het perron worden getekend
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 08:04:40 #13
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206785302
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 07:10 schreef b2py het volgende:
De deuren van een trein kunnen wel breder gemaakt worden zodat er twee mensen in de breedte doorheen kunnen, maar de mensen op het perron zijn toch asociaal genoeg om ervoor te gaan staan. Ook daarom vaste stopplekken met geautomatiseerde stop in treinen om juiste plek te garanderen, kunnen er vakjes op het perron worden getekend
Dan moet je gewoon ook assertief genoeg zijn om in een rechte lijn de trein uit te stappen.
2m en 100kg, ik vind m'n weg wel :P

En ja, ik kijk wel uit voor kwetsbaren, maar alles <30 wat als een zombie op z'n telefoon tuurt moet gewoon opletten.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_206785769
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 07:10 schreef b2py het volgende:
De deuren van een trein kunnen wel breder gemaakt worden zodat er twee mensen in de breedte doorheen kunnen, maar de mensen op het perron zijn toch asociaal genoeg om ervoor te gaan staan. Ook daarom vaste stopplekken met geautomatiseerde stop in treinen om juiste plek te garanderen, kunnen er vakjes op het perron worden getekend
Dit is echt problematisch geworden de afgelopen jaren. Pre-COVID kreeg ik al opeens geen ruimte meer om uit te stappen uit de Blauwnet. Dit is een van mijn grootste ergerpunten in Schotland ook, daar wacht ook niemand tot je uitgestapt bent. Schotland vond ik heel vreemd aangezien ze daar zo'n fan zijn van in een single file rij staan.
Bier.
pi_206787100
Tram ontwegd:
Bier.
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 11:31:48 #16
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206787420
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 00:58 schreef dennistd het volgende:
Treinverkeer Hannover-Berlin ligt nog zeker tot volgende week zondag plat: https://bahnblogstelle.co(...)ber-beeintraechtigt/
Zeker tot volgende week...
Zouden ze wedstrijdje doen met Lelijkstad-Zwolle?

https://www.bahn.de/info/sonderkulanz
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 23 november 2022 @ 12:57:46 #17
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_206788741
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 11:06 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Tram ontwegd:
[ afbeelding ]
Oh dat was vast ook niet helemaal de bedoeling
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_206790602
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 11:06 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Tram ontwegd:
[ afbeelding ]
Zat weer op r/trains hoor die bejaarde :+
  woensdag 23 november 2022 @ 19:06:53 #19
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_206794084
Ik dacht dat Deutsch Bahn bij zitplaatsreserveringen altijd eerst een zitplaats aangeeft die in rijrichting staat opgesteld (behalve als de zitplaatsen in rijrichting allemaal bezet zijn of als de trein tijdens de rit moet kopmaken), maar blijkbaar blijkt dat niet het geval te zijn. Ik houd bij het boeken van tickets al de tablet waar grahnert.de open staat altijd bij mij om geen zitplaats zonder uitzicht te boeken, maar ik heb waarschijnlijk wel enkele zitplaatsen tegen de rijrichting in geboekt. 2x stoel 14 in rijtuig 12 (ICE 4) en 2x stoel 52 in rijtuig 28 (ICE 3). Waarom staan er bij treinen die niet kopmaken geen pijl van de rijrichting bij het reserveren van de stoel? Bij bijvoorbeeld een rit naar Berlin of Hamburg kan er toch een pijl worden aangegeven van de rijrichting? Ik snap dat het bij ritten Nürnberg, München of Ulm niet mogelijk is wegens kopmaken.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 23 november 2022 @ 20:23:29 #20
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_206795652
Jeetje, rijkeluisproblemen hier.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_206796961
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 19:06 schreef Erno-BE het volgende:
Ik dacht dat Deutsch Bahn bij zitplaatsreserveringen altijd eerst een zitplaats aangeeft die in rijrichting staat opgesteld (behalve als de zitplaatsen in rijrichting allemaal bezet zijn of als de trein tijdens de rit moet kopmaken), maar blijkbaar blijkt dat niet het geval te zijn. Ik houd bij het boeken van tickets al de tablet waar grahnert.de open staat altijd bij mij om geen zitplaats zonder uitzicht te boeken, maar ik heb waarschijnlijk wel enkele zitplaatsen tegen de rijrichting in geboekt. 2x stoel 14 in rijtuig 12 (ICE 4) en 2x stoel 52 in rijtuig 28 (ICE 3). Waarom staan er bij treinen die niet kopmaken geen pijl van de rijrichting bij het reserveren van de stoel? Bij bijvoorbeeld een rit naar Berlin of Hamburg kan er toch een pijl worden aangegeven van de rijrichting? Ik snap dat het bij ritten Nürnberg, München of Ulm niet mogelijk is wegens kopmaken.
:')
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 21:30:42 #22
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206796999
Ach, ik vind het zelf ook niet echt prettig om achteruit te gaan. Daarom heb ik soms zelfs wel een extra stoel gereserveerd :@
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_206797285
Er is onderzoek naar gedaan en een groot gedeelte van de bevolking heeft oprecht problemen met het verwerken van signalen als ze achteruit rijden, waardoor er gevoelens van bijvoorbeeld angst maar ook misselijkheid kunnen ontstaan.

Maar ik denk ook dat het niet het moeilijkste op aarde zou zijn om via Google te kunnen vinden of te vragen op een forum met veel euhh, intensieve hobbyisten, welke stoelnummers er normaliter vooruit gaan in welke configuraties.
Bier.
pi_206797617
De enige plek waar je moet zitten is in het BordRestaurant..
pi_206798639
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 21:46 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Er is onderzoek naar gedaan en een groot gedeelte van de bevolking heeft oprecht problemen met het verwerken van signalen als ze achteruit rijden, waardoor er gevoelens van bijvoorbeeld angst maar ook misselijkheid kunnen ontstaan.

Maar ik denk ook dat het niet het moeilijkste op aarde zou zijn om via Google te kunnen vinden of te vragen op een forum met veel euhh, intensieve hobbyisten, welke stoelnummers er normaliter vooruit gaan in welke configuraties.
Waarom niet nog eenvoudiger, en zoals in de japanse en chinese hst stoelen die aan het eind van de rit omgedraaid worden zodat je al in de juiste richting zit.
  Redactie Sport donderdag 24 november 2022 @ 00:48:14 #26
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_206798710
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 00:25 schreef tripel7 het volgende:

[..]
Waarom niet nog eenvoudiger, en zoals in de japanse en chinese hst stoelen die aan het eind van de rit omgedraaid worden zodat je al in de juiste richting zit.
Je kunt ook keerlussen op de eindpunten leggen. Doen we met de bus ook, ik heb maar 2 stoelen waarop je achterwaarts gaat *)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_206798939
twitter
27 dagen werken in 70 dagen _O-
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 07:40:42 #28
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206799091
Maar dan wel 13 uur daags als je 360 uur in 10 weken maakt.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 24 november 2022 @ 07:44:31 #29
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_206799116
https://www.fernbahn.de/d(...)_reihungsverzeichnis

Volgens fernbahn.de gaat de IC Hamburg-Kopenhagen vanaf 11 april met een lok en 7 rijtuigen rijden in plaats van de IC3-treinstellen. Helaas is de Eerste Klas-rijtuig een abteilwagen met hokjes voor zes personen. De Tweede Klas wordt wel een hele vooruitgang en fans van de IC3-treinstellen kunnen nog altijd de IC Hamburg-Aarhus nemen, deze trein blijft rijden met IC3-treinstellen.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 07:58:50 #30
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206799193
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 07:44 schreef Erno-BE het volgende:
https://www.fernbahn.de/d(...)_reihungsverzeichnis

Volgens fernbahn.de gaat de IC Hamburg-Kopenhagen vanaf 11 april met een lok en 7 rijtuigen rijden in plaats van de IC3-treinstellen. Helaas is de Eerste Klas-rijtuig een abteilwagen met hokjes voor zes personen. De Tweede Klas wordt wel een hele vooruitgang en fans van de IC3-treinstellen kunnen nog altijd de IC Hamburg-Aarhus nemen, deze trein blijft rijden met IC3-treinstellen.
Enig idee welke locs gebruikt zullen worden? Iets van DB of DSB?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 24 november 2022 @ 08:05:33 #31
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_206799225
quote:
1s.gif Op donderdag 24 november 2022 07:58 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Enig idee welke locs gebruikt zullen worden? Iets van DB of DSB?
Volgens mij wou de DSB Vectrons in Sandwich-bedrijf inzetten, alleen zie ik op fernbahn.de geen tweede locomotief. Rijtuigen zijn voormalige IC-rijtuigen van Deutsche Bahn.

Trouwens op de IC naar Gera verdwijnen de Eerste Klas-rijtuigen met zespersoonscoupés. Vanaf december wordt op de IC naar Gera Eerste Klas-rijtuigen met een open coupé ingezet.

[ Bericht 12% gewijzigd door Erno-BE op 24-11-2022 08:10:43 ]
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_206799290
quote:
1s.gif Op donderdag 24 november 2022 06:35 schreef b2py het volgende:
[ twitter ]27 dagen werken in 70 dagen _O-
Die heeft dan ook slechte roostermakers, zeg :')
Als ik 40 uur per week zou gaan werken, zou ik hooguit van 2x keren 5 dagen achter elkaar werken naar 4x 5 dagen achter elkaar moeten werken in een 12 weeks rooster. De rest is allemaal tussen de 2 en 4 dagen werken voor ik weer een dagje vrij ben. Maar zelfs aan die 4x 5 dagen ga ik niet beginnen. Vind het wel prima zo :P
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 24 november 2022 @ 08:39:31 #33
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_206799385
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 00:25 schreef tripel7 het volgende:

[..]
Waarom niet nog eenvoudiger, en zoals in de japanse en chinese hst stoelen die aan het eind van de rit omgedraaid worden zodat je al in de juiste richting zit.
net wat je de juiste richting noemt. In geval van een botsing zit je achteruit rijdend veel veiliger.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 24 november 2022 @ 09:00:21 #34
147316 crew  DJMO
#trut
pi_206799512
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 08:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
net wat je de juiste richting noemt. In geval van een botsing zit je achteruit rijdend veel veiliger.
Dit. Als kind kon ik er niet (goed) tegen, maar de laatste jaren zit ik liever achteruit dan vooruit. En vaak zijn die plekken nog wel vrij als het druk is, want het gros zit liever vooruit.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_206799613
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 00:25 schreef tripel7 het volgende:

[..]
Waarom niet nog eenvoudiger, en zoals in de japanse en chinese hst stoelen die aan het eind van de rit omgedraaid worden zodat je al in de juiste richting zit.
Omdat het een pleurisdure oplossing is waar veel onderhoud voor nodig is want bewegende delen en het laten rijden van treinen is al duur genoeg en tevens staat ongeveer 50% van de stoelen al de goede kant op. Ik denk dat de oplossing zit in niet specifieke stoelnummers reserveren maar "vensterplaats vooruit"/"gangplaats achteruit" ofzo.
Bier.
pi_206799733
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 08:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
net wat je de juiste richting noemt. In geval van een botsing zit je achteruit rijdend veel veiliger.
In het geval van een frontale botsing. Als er een achterop rijdt zit je vooruit veel veiliger. Tja. Denk uiteindelijk niet dat het zo'n veelvoorkomend probleem is dat het een doorslaggevend argument zou zijn.

Wat je zegt geldt in een vliegtuig ook namelijk, en ook daar wordt het niet gedaan.
Bier.
pi_206799898
Treinkenners,

Ik wil over een half jaar naar Katowice maar zie dat ik bij DB pas 2 maanden vooraf een ticket kan kopen. Op de website van de Poolse spoorwegen lijk ik helemaal geen startstation buiten Polen te kunnen kiezen bij buy ticket? Is het nu handig om nu al een ticket tot Frankfurt Oder te kopen met sparpreis of zijn er betere/slimmere manieren?
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 24 november 2022 @ 09:53:26 #38
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_206799922
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 09:18 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik denk dat de oplossing zit in niet specifieke stoelnummers reserveren maar "vensterplaats vooruit"/"gangplaats achteruit" ofzo.
Dus wat moet de vervoerder straks gaan aanbieden?

vensterplaats vooruit stilte 1e klas
vensterplaats vooruit stilte 2e klas
vensterplaats vooruit rust 1e klas
vensterplaats vooruit rust 2e klas
vensterplaats vooruit gezellig 1e klas
vensterplaats vooruit gezellig 2e klas
vensterplaats achteruit stilte 1e klas
vensterplaats achteruit stilte 2e klas
vensterplaats achteruit rust 1e klas
vensterplaats achteruit rust 2e klas
vensterplaats achteruit gezellig 1e klas
vensterplaats achteruit gezellig 2e klas
gangplaats vooruit stilte 1e klas
gangplaats vooruit stilte 2e klas
gangplaats vooruit rust 1e klas
gangplaats vooruit rust 2e klas
gangplaats vooruit gezellig 1e klas
gangplaats vooruit gezellig 2e klas
gangplaats achteruit stilte 1e klas
gangplaats achteruit stilte 2e klas
gangplaats achteruit rust 1e klas
gangplaats achteruit rust 2e klas
gangplaats achteruit gezellig 1e klas
gangplaats achteruit gezellig 2e klas

En een reserveringssysteem voor alles. Gelukkig is het roken afgeschaft.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 24 november 2022 @ 09:54:08 #39
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_206799935
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 09:50 schreef Helly het volgende:
Treinkenners,

Ik wil over een half jaar naar Katowice maar zie dat ik bij DB pas 2 maanden vooraf een ticket kan kopen. Op de website van de Poolse spoorwegen lijk ik helemaal geen startstation buiten Polen te kunnen kiezen bij buy ticket? Is het nu handig om nu al een ticket tot Frankfurt Oder te kopen met sparpreis of zijn er betere/slimmere manieren?
Vliegen vanaf Eindhoven voor een scheet en drie knikkers O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_206799965
quote:
10s.gif Op donderdag 24 november 2022 09:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Dus wat moet de vervoerder straks gaan aanbieden?

vensterplaats vooruit stilte 1e klas
vensterplaats vooruit stilte 2e klas
vensterplaats vooruit rust 1e klas
vensterplaats vooruit rust 2e klas
vensterplaats vooruit gezellig 1e klas
vensterplaats vooruit gezellig 2e klas
vensterplaats achteruit stilte 1e klas
vensterplaats achteruit stilte 2e klas
vensterplaats achteruit rust 1e klas
vensterplaats achteruit rust 2e klas
vensterplaats achteruit gezellig 1e klas
vensterplaats achteruit gezellig 2e klas
gangplaats vooruit stilte 1e klas
gangplaats vooruit stilte 2e klas
gangplaats vooruit rust 1e klas
gangplaats vooruit rust 2e klas
gangplaats vooruit gezellig 1e klas
gangplaats vooruit gezellig 2e klas
gangplaats achteruit stilte 1e klas
gangplaats achteruit stilte 2e klas
gangplaats achteruit rust 1e klas
gangplaats achteruit rust 2e klas
gangplaats achteruit gezellig 1e klas
gangplaats achteruit gezellig 2e klas

En een reserveringssysteem voor alles. Gelukkig is het roken afgeschaft.
Tja, of je houdt het gewoon bij stilte en niet stilte en je schaft 1e klas af.
Bier.
pi_206799981
quote:
10s.gif Op donderdag 24 november 2022 09:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Dus wat moet de vervoerder straks gaan aanbieden?

vensterplaats vooruit stilte 1e klas
vensterplaats vooruit stilte 2e klas
vensterplaats vooruit rust 1e klas
vensterplaats vooruit rust 2e klas
vensterplaats vooruit gezellig 1e klas
vensterplaats vooruit gezellig 2e klas
vensterplaats achteruit stilte 1e klas
vensterplaats achteruit stilte 2e klas
vensterplaats achteruit rust 1e klas
vensterplaats achteruit rust 2e klas
vensterplaats achteruit gezellig 1e klas
vensterplaats achteruit gezellig 2e klas
gangplaats vooruit stilte 1e klas
gangplaats vooruit stilte 2e klas
gangplaats vooruit rust 1e klas
gangplaats vooruit rust 2e klas
gangplaats vooruit gezellig 1e klas
gangplaats vooruit gezellig 2e klas
gangplaats achteruit stilte 1e klas
gangplaats achteruit stilte 2e klas
gangplaats achteruit rust 1e klas
gangplaats achteruit rust 2e klas
gangplaats achteruit gezellig 1e klas
gangplaats achteruit gezellig 2e klas

En een reserveringssysteem voor alles. Gelukkig is het roken afgeschaft.
En dan dit via NS.nl en niet via DB of NSinternational ;(
  donderdag 24 november 2022 @ 10:14:53 #42
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_206800101
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 09:58 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Tja, of je houdt het gewoon bij stilte en niet stilte en je schaft 1e klas af.
Waarom de Eerste Klas afschaffen?
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 24 november 2022 @ 10:18:43 #43
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_206800138
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 10:14 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Waarom de Eerste Klas afschaffen?
ja waar moet je dan nog sudokuën? :o
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 24 november 2022 @ 10:19:11 #44
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_206800145
Beter wat handhaving introduceren in de stiltecoupés.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 24 november 2022 @ 10:28:20 #45
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_206800244
quote:
8s.gif Op donderdag 24 november 2022 10:19 schreef Dr_Flash het volgende:
Beter wat handhaving introduceren in de stiltecoupés.
Sowieso weer eens een conducteur door de trein laten gaan om dat plebs uit de 1e klas te trappen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_206800443
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 10:14 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Waarom de Eerste Klas afschaffen?
Omdat het inefficiënt gebruik van ruimte is.
Bier.
  donderdag 24 november 2022 @ 11:00:15 #47
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_206800538
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 10:51 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Omdat het inefficiënt gebruik van ruimte is.
Eerste Klas is heerlijk: meer beenruimte, rustiger en comfortabelere stoelen.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_206800739
quote:
14s.gif Op donderdag 24 november 2022 09:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Vliegen vanaf Eindhoven voor een scheet en drie knikkers O+
Tja, ik zou het wel weten ja :D. Maar het is eigenlijk voor m'n vriendin die niet wil vliegen..
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 11:45:40 #49
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206801159
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 10:51 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Omdat het inefficiënt gebruik van ruimte is.
Ooh, dan zet je toch vijf stoelen naast elkaar in de 2e klas :P

Iets als een VIRM moet je niet langer dan een uur inzetten vind ik.

Of ik los dat gebrek aan comfort op door met de auto te gaan, of ik betaal voor meer comfort in de trein.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_206801606
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 11:00 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Eerste Klas is heerlijk: meer beenruimte, rustiger en comfortabelere stoelen.
Het viel me vorige week op hoeveel beenruimte DDZ en VIRMZ hebben in tweede klas. Kon gewoon bijna een hele cirkel draaien met m'n benen.
Bier.
pi_206801616
quote:
1s.gif Op donderdag 24 november 2022 11:45 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ooh, dan zet je toch vijf stoelen naast elkaar in de 2e klas :P

Iets als een VIRM moet je niet langer dan een uur inzetten vind ik.

Of ik los dat gebrek aan comfort op door met de auto te gaan, of ik betaal voor meer comfort in de trein.
Ik ben niet tegen 5 stoelen naast elkaar hoor.
Bier.
pi_206802343
quote:
1s.gif Op donderdag 24 november 2022 08:22 schreef MTL het volgende:

[..]
Die heeft dan ook slechte roostermakers, zeg :')
Als ik 40 uur per week zou gaan werken, zou ik hooguit van 2x keren 5 dagen achter elkaar werken naar 4x 5 dagen achter elkaar moeten werken in een 12 weeks rooster. De rest is allemaal tussen de 2 en 4 dagen werken voor ik weer een dagje vrij ben. Maar zelfs aan die 4x 5 dagen ga ik niet beginnen. Vind het wel prima zo :P
Kan altijd nog slechter, als ik 40u zou gaan werken zou ik alle weken 5 dagen moeten werken en meestal op rij omdat ik weekenden vaak alleen in de zomerperiode draai. Beschikbaar rooster, geen vaste VTA en geen voor mij toegankelijk alternatief als ik alleen laat wil draaien. Ja ze zijn er wel achter hier :')
pi_206802821
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 12:18 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Ik ben niet tegen 5 stoelen naast elkaar hoor.
Met die zeugen en obesitas van tegenwoordig doe maar geen 5
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 24 november 2022 @ 13:54:40 #54
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_206802852
Jeetje je zou eens vijf dagen achter elkaar moeten werken :'( DAT KAN NIET HOOR :'(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 13:57:06 #55
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206802882
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 13:52 schreef b2py het volgende:

[..]
Met die zeugen en obesitas van tegenwoordig doe maar geen 5
Met een normaal postuur en 2m lengte is het met de steek van de stoelen is het ook lastig denk ik.

Gewoon alle stoelen er uit en tegen elkaar aankruipen
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_206803296
quote:
9s.gif Op donderdag 24 november 2022 13:54 schreef Dr_Flash het volgende:
Jeetje je zou eens vijf dagen achter elkaar moeten werken :'( DAT KAN NIET HOOR :'(
Je bent een millennial of je bent het niet natuurlijk :P
  Redactie Sport donderdag 24 november 2022 @ 15:29:23 #57
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_206803807
quote:
1s.gif Op donderdag 24 november 2022 06:35 schreef b2py het volgende:
[ twitter ]27 dagen werken in 70 dagen _O-
Het is maar hoe je het leest: volgens mij bedoelt hij dat er 3x 7 dagen achtereen en 1x 6 dagen achtereen gewerkt moet worden. De rest van het rooster zal uit minder dagen achter elkaar werken bestaan.

Valt me wel tegen trouwens: ik dacht dat het bij NS altijd zo goed geregeld was qua arbeidsvoorwaarden, maar zelfs bij ons (regionale vervoerder, bus maar bij trein net zo dacht ik) werken we nooit meer dan 5 dagen achter elkaar volgens rooster.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport donderdag 24 november 2022 @ 15:41:14 #58
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_206803948
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 09:50 schreef Helly het volgende:
Treinkenners,

Ik wil over een half jaar naar Katowice maar zie dat ik bij DB pas 2 maanden vooraf een ticket kan kopen. Op de website van de Poolse spoorwegen lijk ik helemaal geen startstation buiten Polen te kunnen kiezen bij buy ticket? Is het nu handig om nu al een ticket tot Frankfurt Oder te kopen met sparpreis of zijn er betere/slimmere manieren?
Het lijkt erop dat de kaartverkoop voor de nieuwe dienstregeling helemaal nog niet gestart is voor Berlijn -> Polen. Ik probeer het via https://www.intercity.pl/en/
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_206804166
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:29 schreef dennistd het volgende:

[..]
Het is maar hoe je het leest: volgens mij bedoelt hij dat er 3x 7 dagen achtereen en 1x 6 dagen achtereen gewerkt moet worden. De rest van het rooster zal uit minder dagen achter elkaar werken bestaan.
Correct. Maar de roostermakers hebben hem dan wel genaaid. Meestal wordt er een rustdag tussen gezet, maar hij heeft in die weken dan blijkbaar alleen z'n WTV dagen ingeroosterd. Het zal ongetwijfeld mogen, maar mooi is het niet, zeker omdat ze weten dat de mensen komend jaar hun WTV mogen verkopen (of over gaan naar de 40-urige werkweek waarbij ook de WTV vervalt) en er zijn altijd wel mensen die dat doen.
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 16:01:30 #60
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206804186
WTV?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_206804231
Werktijdverkorting denk ik.
Bier.
pi_206804256
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:29 schreef dennistd het volgende:

[..]
Het is maar hoe je het leest: volgens mij bedoelt hij dat er 3x 7 dagen achtereen en 1x 6 dagen achtereen gewerkt moet worden. De rest van het rooster zal uit minder dagen achter elkaar werken bestaan.

Valt me wel tegen trouwens: ik dacht dat het bij NS altijd zo goed geregeld was qua arbeidsvoorwaarden, maar zelfs bij ons (regionale vervoerder, bus maar bij trein net zo dacht ik) werken we nooit meer dan 5 dagen achter elkaar volgens rooster.
Reinste opruiing dus
pi_206806621
quote:
1s.gif Op donderdag 24 november 2022 08:22 schreef MTL het volgende:

[..]
Die heeft dan ook slechte roostermakers, zeg :')
Als ik 40 uur per week zou gaan werken, zou ik hooguit van 2x keren 5 dagen achter elkaar werken naar 4x 5 dagen achter elkaar moeten werken in een 12 weeks rooster. De rest is allemaal tussen de 2 en 4 dagen werken voor ik weer een dagje vrij ben. Maar zelfs aan die 4x 5 dagen ga ik niet beginnen. Vind het wel prima zo :P
daar is bij ons op standplaats ook voor gewaarschuwd indien je in een rooster met lange weekenden zit. Dat is een keuze van die mensen zelf maar dat levert wel problemen op wanneer je CO en/of WTV gaat verkopen.
pi_206806649
Ik zit in een rooster met lange weekenden. Deze week werk ik maar 3 dagen en volgende week maar 4 maar ergens zal ik dus ook wel eens 6 of 7 dagen achter elkaar moeten werken.

Er zitten ook een aantal series in dat ik minimaal 5 dagen achter elkaar vrij ben zonder een dag op te hoeven nemen en dat is ook wel lekker want dan kun je gewoon dingen plannen zonder af te wachten of je wel of niet vrij krijgt
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 24 november 2022 @ 21:32:12 #65
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_206808923
Arriva mag de aanbesteding starten voor vier waterstoftreinen die vanaf eind 2027 gaan rijden tussen Delfzijl, Groningen en Veendam

https://www.oogtv.nl/2022(...)er-waterstoftreinen/
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_206809276
Hey Meesters van PTA, stellen jullie het op prijs als debieltjes zoals ondergetekende een hand opsteken naar jullie op de bok?
Bier.
pi_206811268
Zou jij willen dat iedere voorbijganger naar jou op je werkplek zijn hand opstak? _O-
pi_206811450
Doe wat je niet laten kunt maar je krijgt hooguit een spreekwoordelijke vinger terug :P
pi_206811995
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 07:25 schreef b2py het volgende:
Zou jij willen dat iedere voorbijganger naar jou op je werkplek zijn hand opstak? _O-
Die staan bij mij in de woonkamer dus; lijkt me wel praktisch?
Bier.
  Moderator zaterdag 26 november 2022 @ 17:42:45 #70
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206830391
Vandaag op en neer naar Utrecht geweest. Drukte viel mee, van/naar Zwolle 7xICM. Geen HC gezien. Volgens mij zijn ze wel druk en het opleiden. Beide exemplaren klonken nogal jong en niet echt zelfverzekerd bij het omroepen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Sport zaterdag 26 november 2022 @ 17:50:35 #71
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_206830520
Ik had vanmorgen de Pimpel van Hengelo naar Amersfoort, maar degene die daar omriep mag wel eens op een cursus Engels en Duits.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator zaterdag 26 november 2022 @ 17:55:02 #72
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206830573
Op Zwolle staan blauwe rijtuigen van Traincharter langs spoor 1 :o Was dat? Dinner train ofzo?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 26 november 2022 @ 17:55:57 #73
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206830585
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 17:50 schreef dennistd het volgende:
Ik had vanmorgen de Pimpel van Hengelo naar Amersfoort, maar degene die daar omriep mag wel eens op een cursus Engels en Duits.
In Utrecht werd de ICE naar Frankfort (ja echt) en Handelsbeurs Keulen Deutz omgeroepen |:(

Geen eens Duits.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 26 november 2022 @ 17:58:30 #74
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_206830612
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 november 2022 17:55 schreef derLudolf het volgende:
Op Zwolle staan blauwe rijtuigen van Traincharter langs spoor 1 :o Was dat? Dinner train ofzo?
Klopt. Is naar Leeuwarden geweest
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_206831371
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 november 2022 17:55 schreef derLudolf het volgende:

[..]
In Utrecht werd de ICE naar Frankfort (ja echt) en Handelsbeurs Keulen Deutz omgeroepen |:(

Geen eens Duits.
Misschien een normale conducteur ivm ziekte. Je weer het niet
  zaterdag 26 november 2022 @ 18:48:01 #76
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_206831421
Trouwens, ik wil in maart naar Milaan en ik zit nog even naar de treinkaarten te kijken. Je kunt op bahn.de enkel tot Chiasso boeken (laatste station in Zwitserland) en op Trenitalia.it kun je het ticket voor de aansluitende reis Chiasso-Milano boeken. Echter, op die treintickets van Trenitalia zit een treinbinding. Hoe groot is het risico dat ik in Arth-Goldau de EC321 niet haal door prutswerk van Deutsche Bahn en wat zijn de gevolgen van het missen van de EC321 in Arth-Goldau?

Terugweg lijkt mij minder problematisch omdat de EC314 toch begint in Milano Centrale. Alleen als de trein uitvalt op het stuk Milano-Chiasso heb je een probleem.

Verder denk ik dat ik beter op de heenweg vanaf Köln de ICE103 kan pakken in plaats van de EC7 en op de terugweg de ICE204 in plaats van de EC6. Köln-Emmerich met regionaal vervoer doen. In de ICE's heb je tenminste fatsoenlijke broodjes die je in de Zwitserse EC's niet heb.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
  Moderator zaterdag 26 november 2022 @ 18:48:55 #77
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206831432
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 18:44 schreef Isane het volgende:

[..]
Misschien een normale conducteur ivm ziekte. Je weer het niet
Ok, maar dan ga je alsnog niet Messe vertalen naar Handelsbeurs :P en Frankfort is ook heel oud taalgebruik
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Sport zaterdag 26 november 2022 @ 20:39:04 #78
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_206833289
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 november 2022 18:48 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ok, maar dan ga je alsnog niet Messe vertalen naar Handelsbeurs :P en Frankfort is ook heel oud taalgebruik
Ga jij nooit naar Osnabrugge of Brunswijk dan? O-)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_206833872
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 18:48 schreef Erno-BE het volgende:
Trouwens, ik wil in maart naar Milaan en ik zit nog even naar de treinkaarten te kijken. Je kunt op bahn.de enkel tot Chiasso boeken (laatste station in Zwitserland) en op Trenitalia.it kun je het ticket voor de aansluitende reis Chiasso-Milano boeken. Echter, op die treintickets van Trenitalia zit een treinbinding. Hoe groot is het risico dat ik in Arth-Goldau de EC321 niet haal door prutswerk van Deutsche Bahn en wat zijn de gevolgen van het missen van de EC321 in Arth-Goldau?

Terugweg lijkt mij minder problematisch omdat de EC314 toch begint in Milano Centrale. Alleen als de trein uitvalt op het stuk Milano-Chiasso heb je een probleem.

Verder denk ik dat ik beter op de heenweg vanaf Köln de ICE103 kan pakken in plaats van de EC7 en op de terugweg de ICE204 in plaats van de EC6. Köln-Emmerich met regionaal vervoer doen. In de ICE's heb je tenminste fatsoenlijke broodjes die je in de Zwitserse EC's niet heb.
Het stuk tussen Frankfurt en Basel is extreem druk bereden en veel treinen zijn ofwel vertraagd ofwel schijnen de eindbestemming niet te halen, waardoor je achter kan blijven in Offenburg of Freiburg. Het is ook een behoorlijke schuif om op 1 dag te maken.

Je zou voor de Nightjet kunnen kiezen en daarna vanuit Zürich de genoemde EC nemen. Of een overnachting plannen in Basel ofzo. Of reis via de Schwarzwaldbahn met een overnachting in Konstanz.

Of via Frankrijk reizen. Als je goed zoekt kan je Parijs-Milaan al voor een paar tientjes boeken. Parijs-Lyon is gewoon LGV maar het stuk door de Alpen zou naar ‘t schijnt zeer de moeite zijn. Ticket voor de Thalys erbij en klaar. Wellicht biedt dat ook meer afwisseling dan heen en terug dezelfde route.
pi_206834138
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 november 2022 17:42 schreef derLudolf het volgende:
Vandaag op en neer naar Utrecht geweest. Drukte viel mee, van/naar Zwolle 7xICM. Geen HC gezien. Volgens mij zijn ze wel druk en het opleiden. Beide exemplaren klonken nogal jong en niet echt zelfverzekerd bij het omroepen.
Kan kloppen er zijn veel aspiranten momenteel, zowel conducteurs als machinisten
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 26 november 2022 @ 21:51:16 #81
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_206834669
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 20:39 schreef dennistd het volgende:

[..]
Ga jij nooit naar Osnabrugge of Brunswijk dan? O-)
Gelukkig bestaat Bijleveld niet
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 26 november 2022 @ 21:57:51 #82
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_206834786
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 21:10 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het stuk tussen Frankfurt en Basel is extreem druk bereden en veel treinen zijn ofwel vertraagd ofwel schijnen de eindbestemming niet te halen, waardoor je achter kan blijven in Offenburg of Freiburg. Het is ook een behoorlijke schuif om op 1 dag te maken.

Je zou voor de Nightjet kunnen kiezen en daarna vanuit Zürich de genoemde EC nemen. Of een overnachting plannen in Basel ofzo. Of reis via de Schwarzwaldbahn met een overnachting in Konstanz.

Of via Frankrijk reizen. Als je goed zoekt kan je Parijs-Milaan al voor een paar tientjes boeken. Parijs-Lyon is gewoon LGV maar het stuk door de Alpen zou naar ‘t schijnt zeer de moeite zijn. Ticket voor de Thalys erbij en klaar. Wellicht biedt dat ook meer afwisseling dan heen en terug dezelfde route.
Duitsland is driewerf ellende door een overbelast netwerk, langdurige bouwwerkzaamheden en de betrouwbaarheid van de ICE is ook niet meer wat het ooit was.

ICE International zit zeer krap qua materieel (o.a. door veroudering, en ook door die brand van onlangs) en dat heeft elke dag gevolgen voor de verbinding tussen Nederland/België en Duitsland.

Als het enigszins realistisch is qua reisroute adviseer ik ook de route via Frankrijk.
  zaterdag 26 november 2022 @ 22:28:17 #83
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_206835161
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 november 2022 21:57 schreef James1988 het volgende:

[..]
Duitsland is driewerf ellende door een overbelast netwerk, langdurige bouwwerkzaamheden en de betrouwbaarheid van de ICE is ook niet meer wat het ooit was.

ICE International zit zeer krap qua materieel (o.a. door veroudering, en ook door die brand van onlangs) en dat heeft elke dag gevolgen voor de verbinding tussen Nederland/België en Duitsland.

Als het enigszins realistisch is qua reisroute adviseer ik ook de route via Frankrijk.
Als ik in Basel SBB een overstap van 76 minuten plan en in Arth-Goldau een overstap van 33 minuten dan moet het toch wel lukken, lijkt mij? Ik heb slechts één keer meer dan 60 minuten vertraging gehad. En als Deutsche Bahn toch presteert om de overstap van 76 minuten in de soep te laten lopen, kan ik in ieder geval proberen om nog via Zürich te reizen.

Ik woon in Oost-Gelderland en stap altijd in Emmerich op (1x in Xanten vanwege werkzaamheden Arnhem-Oberhausen), dus ik heb geen last van de ICE Amsterdam. Ik weet niet of het heel praktisch is om vanuit Oost-Gelderland via Frankrijk naar Italië te reizen, naast het zeer omslachtige overstappen in Paris.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_206835264
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 22:28 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Als ik in Basel SBB een overstap van 76 minuten plan en in Arth-Goldau een overstap van 33 minuten dan moet het toch wel lukken, lijkt mij? Ik heb slechts één keer meer dan 60 minuten vertraging gehad. En als Deutsche Bahn toch presteert om de overstap van 76 minuten in de soep te laten lopen, kan ik in ieder geval proberen om nog via Zürich te reizen.

Ik woon in Oost-Gelderland en stap altijd in Emmerich op (1x in Xanten vanwege werkzaamheden Arnhem-Oberhausen), dus ik heb geen last van de ICE Amsterdam. Ik weet niet of het heel praktisch is om vanuit Oost-Gelderland via Frankrijk naar Italië te reizen, naast het zeer omslachtige overstappen in Paris.
Zou het gewoon in tweeën hakken. Lijkt me veel relaxter. Of anders via Parijs reizen. Die overstap met de RER schijnt prima te doen te zijn.

Die RE van Arnhem naar Düsseldorf is wel een draak van een verbinding trouwens, veel te veel stops, schiet totaal niet op. Maar dat terzijde.
  zaterdag 26 november 2022 @ 23:08:14 #85
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_206835627
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 november 2022 22:37 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Zou het gewoon in tweeën hakken. Lijkt me veel relaxter. Of anders via Parijs reizen. Die overstap met de RER schijnt prima te doen te zijn.

Die RE van Arnhem naar Düsseldorf is wel een draak van een verbinding trouwens, veel te veel stops, schiet totaal niet op. Maar dat terzijde.
Via Frankrijk betekent een aankomst van 21:49, via Duitsland en Zwitserland betekent een aankomst van 18:50 volgens dienstregeling met lange overstappen in Basel SBB en Arth-Goldau. Dan moet Duitse Bahn toch heel veel verprutsen om 3 uur vertraging te krijgen.

Een goedkoop hotel als B&B of Premier Inn in Freiburg of Weil am Rhein is natuurlijk een optie, maar dan gaan de kosten toch wel flink stuk oplopen. Helemaal als je een tussenstop in Zwitserland maakt.

Ik ben dit jaar naar Malmö geweest. 's ochtends om 7 uur uit Emmerich weg en half zeven in Malmö aankomen. Overstap in Duisburg, Hamburg en Kopenhagen. Op tijd in Malmö aangekomen. Terugweg ook op tijd in Emmerich aangekomen. Milaan is effectief een uur langer reizen dan Malmö. Grootste probleem is de tickets gesplitst moeten worden in Chiasso.

[ Bericht 0% gewijzigd door Erno-BE op 27-11-2022 08:25:31 ]
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
  zondag 27 november 2022 @ 02:29:29 #86
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_206836569
Bij mijn reisje naar Venlo naar Bregenz in juni heeft DB het tijdens de heenreis voor elkaar gekregen om me een vertraging van 72 minuten te geven. Bij de terugreis was de vertraging "slechts" 60 minuten.

Een vriend van me had onlangs bij een reis naar Denemarken een vertraging van meer dan 2 uur binnen Duitsland, en doordat hij zo laat was waren er ook aansluitingen weg. Uiteindelijk kwam hij met meer dan 4 uur vertraging aan op z'n eindbestemming.

Vanuit Oost-Gelderland is omreizen via Frankrijk inderdaad niet heel aantrekkelijk, maar gezien de prestaties van DB dit jaar zou ik het niet aandurven om een reis van Nederland naar Milaan te doen zonder doorgaand ticket.
pi_206836696
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 23:08 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Via Frankrijk betekent een aankomst van 21:49, via Duitsland en Zwitserland betekent een aankomst van 18:50 volgens dienstregeling met lange overstappen in Basel SBB en Arth-Goldau. Dan moet Duitse Bahn toch heel veel verprutsen om 3 uur vertraging te krijgen.

Een goedkoop hotel als B&B of Premier Inn in Freiburg of Weil am Rhein is natuurlijk een optie, maar dan gaan de kosten toch wel flink stuk oplopen. Helemaal als je een tussenstop in Zwitserland maakt.

Ik ben dit jaar naar Malmö geweest. 's ochtends om 7 uur uit Emmerich weg en half zeven in Malmö aankomen. Overstap in Duisburg, Hamburg en Kopenhagen. Op tijd in Hamburg aangekomen. Terugweg ook op tijd in Emmerich aangekomen. Milaan is effectief een uur langer reizen dan Malmö. Grootste probleem is de tickets gesplitst moeten worden in Chiasso.
Ja uiteindelijk is het natuurlijk aan jou. Ik postte het al eerder maar je zou er ook voor kunnen kiezen om via de Badische Schwarzwaldbahn te reizen. Met een overnachting in Singen of Konstanz. Veel mooiere route en je kan op de tweede dag nog de Rheinfall meepakken en je een dagje in Zürich vermaken. Tot die EC naar Milaan om 15:30 vertrekt. Als je vroeg boekt kan je met zo’n Super Saver Day Pass voor ¤50 een hele dag al het ov in Zwitserland gebruiken, ook de EC tot Chiasso.

Misschien is het iets. Het is natuurlijk ook persoonlijk. Je oorspronkelijke vraag was of de genoemde verbinding realistisch is qua overstaptijden. N=1, mijn Nightjet kwam met +90 in Zürich aan. De betrouwbaarheid van het Duitse spoornet is gewoon huilen, zoals James ook al aangeeft hierboven.

[ Bericht 7% gewijzigd door Spablauw214 op 27-11-2022 07:25:12 ]
pi_206836870
Met die vertragingen en overstaptijden pak je toch gewoon beter het vliegtuig :')
  zondag 27 november 2022 @ 09:51:05 #89
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_206837094
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 08:45 schreef Salatrel het volgende:
Met die vertragingen en overstaptijden pak je toch gewoon beter het vliegtuig :')
Reizen met het vliegtuig is erg belastend voor het klimaat.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_206837116
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 09:51 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Reizen met het vliegtuig is erg belastend voor het klimaat.
Dat klopt op zich, maar doordat treinreizen nogal prijzig en tijdrovend is, is de trein, behalve voor wat hobbyisten en mensen voor wie de reis een vakantie op zich is, in alle redelijkheid natuurlijk gewoon geen volwaardig alternatief.

Het zou de EU sieren als ze daar iets aan zouden doen. En dan bedoel ik niet botweg vliegen duurder maken, maar zorgen dat de trein daadwerkelijk een alternatief vormt op afstanden tot zeg 750-1000 km.
  zondag 27 november 2022 @ 10:00:38 #91
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_206837151
Op mijn eerdere drie reizen met de trein naar Zwitserland heb ik op de heenreis nog altijd een overnachting in Basel of Zurich ingelast. Basel beviel het beste. Dit omdat de ICE telkens tot Basel Bad reed en je dan geen gedoe hebt met overstappen. De terugreis vanuit Zwitserland gaat wel prima in een dag. :s)

Pro-tip: via Bahn.de een ‘zwischenhalt’ van 14uur ofzo invoeren. Op die manier krijg je een ticket met tussenstop tegen voordeeltarieven.

Ik overweeg overigens om dit jaar een interrail aan te schaffen. Lekker flexibel reizen is namelijk ook wel prettig. :s)
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_206837158
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 09:51 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Reizen met het vliegtuig is erg belastend voor het klimaat.
als ik die reisschemas zo zie is dat vooral erg belastend voor mijn agenda. Neem bijvoorbeeld Rotterdam londen. Zelfs met een directe eurostar is dat 3,5 uur terwijl het een uur vliegen is vanaf Rotterdam airport. En ja dan moet ik door de security maar dat moet ik voor de eurostar ook. De reistijd vanaf het vliegveld naar Londen zelf kan er dan ook nog wel af.

Het is ook nog eens flink goedkoper
pi_206837240
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 10:01 schreef Salatrel het volgende:

[..]
als ik die reisschemas zo zie is dat vooral erg belastend voor mijn agenda. Neem bijvoorbeeld Rotterdam londen. Zelfs met een directe eurostar is dat 3,5 uur terwijl het een uur vliegen is vanaf Rotterdam airport. En ja dan moet ik door de security maar dat moet ik voor de eurostar ook. De reistijd vanaf het vliegveld naar Londen zelf kan er dan ook nog wel af.

Het is ook nog eens flink goedkoper
Precies wat ik zeg. Behalve voor wat hobbyisten en fanatici is internationaal treinreizen eigenlijk geen alternatief. En dan zijn zo’n Thalys en Eurostar nog wel een oke product, maar de rest is driewerf huilen, zeker als je met kinderen reist oid.

Een Europees HSL-netwerk zal er nooit komen. Het had er al moeten zijn. Nu moet eerst jarenlang over gebakkeleid worden, gezanik met bezwaarprocedures, aanbestedingen en wat al niet. De aanleg is peperduur en kost decennia. Voordat zoiets er is zijn we 50-60 jaar verder. Tegen die tijd is de techniek al zo ver gevorderd dat conventioneel spoor vrijwel zeker achterhaald is en wellicht is CO2-neutraal vliegen zelfs al mogelijk tegen acceptabele prijzen. Hoewel dit idee sympathiek is, is het een compleet luchtkasteel. Helaas.
  zondag 27 november 2022 @ 10:19:50 #94
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_206837295
En dan ook gelijk iets doen aan achterlijke overstap in Parijs. Gemak dient de mens. Moet gewoon op zelfde station.
  zondag 27 november 2022 @ 10:24:42 #95
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_206837319
Het milieuvoordeel van treinreizen is nou juist op dat soort korte afstanden het grootst.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_206837332
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 10:19 schreef Frozen-assassin het volgende:
En dan ook gelijk iets doen aan achterlijke overstap in Parijs. Gemak dient de mens. Moet gewoon op zelfde station.
Ik zie liever dat Antwerpen-Brussel geschikt wordt gemaakt voor hogere snelheden en dat de overstap al op Brussel-Zuid kan plaatsvinden. Doorgaande treinen kunnen dan via Marne la Vallee rijden en hoeven helemaal niet meer in Parijs te komen.
pi_206837353
quote:
3s.gif Op zondag 27 november 2022 10:24 schreef Duvel het volgende:
Het milieuvoordeel van treinreizen is nou juist op dat soort korte afstanden het grootst.
Schiphol zal ook terug moeten naar iets van 300-350k vliegbewegingen. Het afblazen van de HSL-Oost is in dat kader een van de meest kapitale fouten van de afgelopen decennia geweest.
  zondag 27 november 2022 @ 10:51:02 #98
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_206837480
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 10:28 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Schiphol zal ook terug moeten naar iets van 300-350k vliegbewegingen. Het afblazen van de HSL-Oost is in dat kader een van de meest kapitale fouten van de afgelopen decennia geweest.
Eens, of nog minder. Nederland is al jaren gekaapt door kapitalistische fossielen helaas.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_206837585
quote:
3s.gif Op zondag 27 november 2022 10:51 schreef Duvel het volgende:

[..]
Eens, of nog minder. Nederland is al jaren gekaapt door kapitalistische fossielen helaas.
Dat klopt. Helaas is er geen alternatief voor de meeste van die vluchten, dus die krimp zal vermoedelijk leiden tot inzet van grotere toestellen (met nog meer overlast als gevolg) en hogere prijzen.

De aanleg van spoorinfrastructuur loopt hier altijd stuk op het kostenplaatje en een bureaucratisch moeras. Voor asfalt geldt dat niet. Dan staat de VVD vooraan en gaan ze tot het gaatje.

Het enige wat we straks hebben bereikt is dat mobiliteit in Nederland nog duurder zal worden dan het nu al is.
  zondag 27 november 2022 @ 11:09:19 #100
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_206837645
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 11:03 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat klopt. Helaas is er geen alternatief voor de meeste van die vluchten, dus die krimp zal vermoedelijk leiden tot inzet van grotere toestellen (met nog meer overlast als gevolg) en hogere prijzen.

De aanleg van spoorinfrastructuur loopt hier altijd stuk op het kostenplaatje en een bureaucratisch moeras. Voor asfalt geldt dat niet. Dan staat de VVD vooraan en gaan ze tot het gaatje.

Het enige wat we straks hebben bereikt is dat mobiliteit in Nederland nog duurder zal worden dan het nu al is.
En vervuilender. De Tesla-subsidie kan niet eindeloos doorgaan (en komt ook in de verkeerde zakken terecht). Je vergelijking met snelwegen is valide: daar wordt de MKBA altijd naar het positieve gerekend, maar grote investeringen, met lef (Lelylijn!) worden steevast kapot gerekend.

De VVD moet sowieso kapot.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')