ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Voordat ik naar Bosnië-Herzegovina ging, was ik in Kosovo. Eigenlijk maar kort, want het was teringweer. Midden in een bos geslapen bij een restaurant op de parkeerplaats in de daktent. Veilig was het er, want het gebied staat onder militair toezicht. Om erin te komen ben ik langs 3 zwaarbewapende militaire posten gereden, maar kon uiteindelijk gewoon doorrijden ondanks dat ze het goed in de gaten hielden.
Trainkos 2620 016 + Sneltrein by Durk Houtsma., on Flickr 1 Oktober 2022 - In Kosovo rijden maar weinig reizigerstreinen, om precies te zijn 2 treinen per dag per richting tussen Pristina en Pejë. Op de zeer regenachtige 1 oktober komt de eerste trein van de dag vanuit Pristina aan in Pejë. Nadat de lok omgelopen werd, ging het personeel aan de koffie om ruim 2u later weer terug te keren.
Vanwege het zeer slechte weer ben ik doorgereden naar Bosnië-Herzegovina, en onderweg vanuit Montenegro naar Servië kwam ik bij de grens terecht waar de grenspolitie besloot voor mijn muil het werk stil te leggen, dus omgedraaid en een eind omgereden via een andere grens. Het weer in Bosnië was gelukkig een stuk beter, zoals de foto's die ik in het vorige topic al liet zien al liet blijken.
Klinkt als een heel avontuur greavy. Heb je vaker te dealen met politie/autoriteit als je ergens met je snoeibedrijfie komt in dit soort toch nog wel redelijk ontwikkelende landen?
Op dinsdag 22 november 2022 14:30 schreef DeaDLocK2K het volgende: Klinkt als een heel avontuur greavy. Heb je vaker te dealen met politie/autoriteit als je ergens met je snoeibedrijfie komt in dit soort toch nog wel redelijk ontwikkelende landen?
Ben nu niet echt aan het hovenieren geweest. De hobby ligt sowieso op een veel lager pitje als voorheen. Dit was een drieweekse roadtrip met de auto, daktent op het dak en rondje Balkanlanden. Heb niet heel veel treinen geklikt, vooral genoten en andere dingen gedaan.
Ik weet niet of het hier mag, anders post ik het in TRV maar ik weet dat hier mensen met verstand van zaken zitten en ik ben zelf niet zo’n duitslandganger
Ik wil in het voorjaar graag naar een lang weekend naar München. Omdat er niet echt goedkope vliegtickets zijn, wordt het de trein, en als je wat rondsnuffelt blijken er echt wel koopjes tussen te zitten. Ik ben vorig jaar met de Nightjet naar Zürich geweest maar dat is niet zo best bevallen. Bumpy rit, amper geslapen en met 2 uur vertraging aangekomen.
Vandaar de vraag: wat is beter? IC Hannover en dan ICE zuidwaarts of het hele stuk per ICE? Er zitten dan wel wat krappe overstappen bij, weet niet of dat erg relaxt is. Of toch terugvallen op de Nightjet? Iemand tips?
Op dinsdag 22 november 2022 19:09 schreef Spablauw214 het volgende: Ik weet niet of het hier mag, anders post ik het in TRV maar ik weet dat hier mensen met verstand van zaken zitten en ik ben zelf niet zo’n duitslandganger
Ik wil in het voorjaar graag naar een lang weekend naar München. Omdat er niet echt goedkope vliegtickets zijn, wordt het de trein, en als je wat rondsnuffelt blijken er echt wel koopjes tussen te zitten. Ik ben vorig jaar met de Nightjet naar Zürich geweest maar dat is niet zo best bevallen. Bumpy rit, amper geslapen en met 2 uur vertraging aangekomen.
Vandaar de vraag: wat is beter? IC Hannover en dan ICE zuidwaarts of het hele stuk per ICE? Er zitten dan wel wat krappe overstappen bij, weet niet of dat erg relaxt is. Of toch terugvallen op de Nightjet? Iemand tips?
Je kunt misschien ook wel wat spelen waar je overstapt en zodoende ruimere overstappen hebt.
Verder vervalt je Zugbindung als door een vertraagde trein je je overstapt niet haalt.
Op dinsdag 22 november 2022 19:09 schreef Spablauw214 het volgende: Ik weet niet of het hier mag, anders post ik het in TRV maar ik weet dat hier mensen met verstand van zaken zitten en ik ben zelf niet zo’n duitslandganger
Ik wil in het voorjaar graag naar een lang weekend naar München. Omdat er niet echt goedkope vliegtickets zijn, wordt het de trein, en als je wat rondsnuffelt blijken er echt wel koopjes tussen te zitten. Ik ben vorig jaar met de Nightjet naar Zürich geweest maar dat is niet zo best bevallen. Bumpy rit, amper geslapen en met 2 uur vertraging aangekomen.
Vandaar de vraag: wat is beter? IC Hannover en dan ICE zuidwaarts of het hele stuk per ICE? Er zitten dan wel wat krappe overstappen bij, weet niet of dat erg relaxt is. Of toch terugvallen op de Nightjet? Iemand tips?
Nightjet bespaart je een overnachting, en misschien twee of levert je een extra vakantiedag op. Ergo, je zou kunnen investeren in een luxere slaapplek met allicht wat meer comfort. Overdag reizen met de ICE is ook wel leuk, maar dan verlies je gewoon twee hele reisdagen, voor een lang weekend imo zonde. Dan zou je gewoon moeten gaan vliegen om die reistijd te compenseren…
[..] Je kunt misschien ook wel wat spelen waar je overstapt en zodoende ruimere overstappen hebt.
Verder vervalt je Zugbindung als door een vertraagde trein je je overstapt niet haalt.
Waar stap je op?
Utrecht of Amersfoort, maakt niet zo veel uit. Ik vond het ligrijtuig in de Nightjet echt een drama. En als je in je eentje een slaapcoupé wil afhuren betaal je de hoofdprijs. Dan kan ik beter een Super Sparpreis pakken + een goedkoop hotel…
Op dinsdag 22 november 2022 19:09 schreef Spablauw214 het volgende: Ik weet niet of het hier mag, anders post ik het in TRV maar ik weet dat hier mensen met verstand van zaken zitten en ik ben zelf niet zo’n duitslandganger
Ik wil in het voorjaar graag naar een lang weekend naar München. Omdat er niet echt goedkope vliegtickets zijn, wordt het de trein, en als je wat rondsnuffelt blijken er echt wel koopjes tussen te zitten. Ik ben vorig jaar met de Nightjet naar Zürich geweest maar dat is niet zo best bevallen. Bumpy rit, amper geslapen en met 2 uur vertraging aangekomen.
Vandaar de vraag: wat is beter? IC Hannover en dan ICE zuidwaarts of het hele stuk per ICE? Er zitten dan wel wat krappe overstappen bij, weet niet of dat erg relaxt is. Of toch terugvallen op de Nightjet? Iemand tips?
Vaak zijn de ICE's die via Frankfurt gaan vrij prijzig, maar soms zit er een koopje tussen. Meestal is via Hannover reizen een stuk goedkoper. Andere goedkopere alternatieven zijn via Mainz (langs de Rijn) of via Paderborn. Alleen vanuit Nederland zorgt dit wel voor een aantal overstappen.
Comfort tussen IC's en ICE's verschilt niet veel. Beide treinsoorten hebben WiFi, een bistro (enkele IC-treinen uitgezonderd) en comfortabele stoelen aan boord. Verder kun je vaak als je via bahn.de voor een meerprijs van ¤10-¤15 per enkele reis Eerste Klas reizen. Die meerprijs van ¤10-¤15 is het geld meer dan waard.
Verder zijn hotels in het centrum van München redelijk prijzig, maar buiten het centrum heb je goede hotels voor een schappelijke prijs. Alleen tijdens het Oktoberfest of andere evenementen zijn hotels in München en ook in alle omringende plaatsen als Augsburg, Ingolstadt, Nürnberg en Regensburg erg prijzig.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23: Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
De deuren van een trein kunnen wel breder gemaakt worden zodat er twee mensen in de breedte doorheen kunnen, maar de mensen op het perron zijn toch asociaal genoeg om ervoor te gaan staan. Ook daarom vaste stopplekken met geautomatiseerde stop in treinen om juiste plek te garanderen, kunnen er vakjes op het perron worden getekend
Op woensdag 23 november 2022 07:10 schreef b2py het volgende: De deuren van een trein kunnen wel breder gemaakt worden zodat er twee mensen in de breedte doorheen kunnen, maar de mensen op het perron zijn toch asociaal genoeg om ervoor te gaan staan. Ook daarom vaste stopplekken met geautomatiseerde stop in treinen om juiste plek te garanderen, kunnen er vakjes op het perron worden getekend
Dan moet je gewoon ook assertief genoeg zijn om in een rechte lijn de trein uit te stappen. 2m en 100kg, ik vind m'n weg wel
En ja, ik kijk wel uit voor kwetsbaren, maar alles <30 wat als een zombie op z'n telefoon tuurt moet gewoon opletten.
Op woensdag 23 november 2022 07:10 schreef b2py het volgende: De deuren van een trein kunnen wel breder gemaakt worden zodat er twee mensen in de breedte doorheen kunnen, maar de mensen op het perron zijn toch asociaal genoeg om ervoor te gaan staan. Ook daarom vaste stopplekken met geautomatiseerde stop in treinen om juiste plek te garanderen, kunnen er vakjes op het perron worden getekend
Dit is echt problematisch geworden de afgelopen jaren. Pre-COVID kreeg ik al opeens geen ruimte meer om uit te stappen uit de Blauwnet. Dit is een van mijn grootste ergerpunten in Schotland ook, daar wacht ook niemand tot je uitgestapt bent. Schotland vond ik heel vreemd aangezien ze daar zo'n fan zijn van in een single file rij staan.
Ik dacht dat Deutsch Bahn bij zitplaatsreserveringen altijd eerst een zitplaats aangeeft die in rijrichting staat opgesteld (behalve als de zitplaatsen in rijrichting allemaal bezet zijn of als de trein tijdens de rit moet kopmaken), maar blijkbaar blijkt dat niet het geval te zijn. Ik houd bij het boeken van tickets al de tablet waar grahnert.de open staat altijd bij mij om geen zitplaats zonder uitzicht te boeken, maar ik heb waarschijnlijk wel enkele zitplaatsen tegen de rijrichting in geboekt. 2x stoel 14 in rijtuig 12 (ICE 4) en 2x stoel 52 in rijtuig 28 (ICE 3). Waarom staan er bij treinen die niet kopmaken geen pijl van de rijrichting bij het reserveren van de stoel? Bij bijvoorbeeld een rit naar Berlin of Hamburg kan er toch een pijl worden aangegeven van de rijrichting? Ik snap dat het bij ritten Nürnberg, München of Ulm niet mogelijk is wegens kopmaken.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23: Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
Op woensdag 23 november 2022 19:06 schreef Erno-BE het volgende: Ik dacht dat Deutsch Bahn bij zitplaatsreserveringen altijd eerst een zitplaats aangeeft die in rijrichting staat opgesteld (behalve als de zitplaatsen in rijrichting allemaal bezet zijn of als de trein tijdens de rit moet kopmaken), maar blijkbaar blijkt dat niet het geval te zijn. Ik houd bij het boeken van tickets al de tablet waar grahnert.de open staat altijd bij mij om geen zitplaats zonder uitzicht te boeken, maar ik heb waarschijnlijk wel enkele zitplaatsen tegen de rijrichting in geboekt. 2x stoel 14 in rijtuig 12 (ICE 4) en 2x stoel 52 in rijtuig 28 (ICE 3). Waarom staan er bij treinen die niet kopmaken geen pijl van de rijrichting bij het reserveren van de stoel? Bij bijvoorbeeld een rit naar Berlin of Hamburg kan er toch een pijl worden aangegeven van de rijrichting? Ik snap dat het bij ritten Nürnberg, München of Ulm niet mogelijk is wegens kopmaken.
Er is onderzoek naar gedaan en een groot gedeelte van de bevolking heeft oprecht problemen met het verwerken van signalen als ze achteruit rijden, waardoor er gevoelens van bijvoorbeeld angst maar ook misselijkheid kunnen ontstaan.
Maar ik denk ook dat het niet het moeilijkste op aarde zou zijn om via Google te kunnen vinden of te vragen op een forum met veel euhh, intensieve hobbyisten, welke stoelnummers er normaliter vooruit gaan in welke configuraties.
Op woensdag 23 november 2022 21:46 schreef DeaDLocK2K het volgende: Er is onderzoek naar gedaan en een groot gedeelte van de bevolking heeft oprecht problemen met het verwerken van signalen als ze achteruit rijden, waardoor er gevoelens van bijvoorbeeld angst maar ook misselijkheid kunnen ontstaan.
Maar ik denk ook dat het niet het moeilijkste op aarde zou zijn om via Google te kunnen vinden of te vragen op een forum met veel euhh, intensieve hobbyisten, welke stoelnummers er normaliter vooruit gaan in welke configuraties.
Waarom niet nog eenvoudiger, en zoals in de japanse en chinese hst stoelen die aan het eind van de rit omgedraaid worden zodat je al in de juiste richting zit.
[..] Waarom niet nog eenvoudiger, en zoals in de japanse en chinese hst stoelen die aan het eind van de rit omgedraaid worden zodat je al in de juiste richting zit.
Je kunt ook keerlussen op de eindpunten leggen. Doen we met de bus ook, ik heb maar 2 stoelen waarop je achterwaarts gaat
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Volgens fernbahn.de gaat de IC Hamburg-Kopenhagen vanaf 11 april met een lok en 7 rijtuigen rijden in plaats van de IC3-treinstellen. Helaas is de Eerste Klas-rijtuig een abteilwagen met hokjes voor zes personen. De Tweede Klas wordt wel een hele vooruitgang en fans van de IC3-treinstellen kunnen nog altijd de IC Hamburg-Aarhus nemen, deze trein blijft rijden met IC3-treinstellen.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23: Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
Volgens fernbahn.de gaat de IC Hamburg-Kopenhagen vanaf 11 april met een lok en 7 rijtuigen rijden in plaats van de IC3-treinstellen. Helaas is de Eerste Klas-rijtuig een abteilwagen met hokjes voor zes personen. De Tweede Klas wordt wel een hele vooruitgang en fans van de IC3-treinstellen kunnen nog altijd de IC Hamburg-Aarhus nemen, deze trein blijft rijden met IC3-treinstellen.
Enig idee welke locs gebruikt zullen worden? Iets van DB of DSB?
[..] Enig idee welke locs gebruikt zullen worden? Iets van DB of DSB?
Volgens mij wou de DSB Vectrons in Sandwich-bedrijf inzetten, alleen zie ik op fernbahn.de geen tweede locomotief. Rijtuigen zijn voormalige IC-rijtuigen van Deutsche Bahn.
Trouwens op de IC naar Gera verdwijnen de Eerste Klas-rijtuigen met zespersoonscoupés. Vanaf december wordt op de IC naar Gera Eerste Klas-rijtuigen met een open coupé ingezet.
[ Bericht 12% gewijzigd door Erno-BE op 24-11-2022 08:10:43 ]
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23: Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
Die heeft dan ook slechte roostermakers, zeg Als ik 40 uur per week zou gaan werken, zou ik hooguit van 2x keren 5 dagen achter elkaar werken naar 4x 5 dagen achter elkaar moeten werken in een 12 weeks rooster. De rest is allemaal tussen de 2 en 4 dagen werken voor ik weer een dagje vrij ben. Maar zelfs aan die 4x 5 dagen ga ik niet beginnen. Vind het wel prima zo
[..] Waarom niet nog eenvoudiger, en zoals in de japanse en chinese hst stoelen die aan het eind van de rit omgedraaid worden zodat je al in de juiste richting zit.
net wat je de juiste richting noemt. In geval van een botsing zit je achteruit rijdend veel veiliger.
[..] net wat je de juiste richting noemt. In geval van een botsing zit je achteruit rijdend veel veiliger.
Dit. Als kind kon ik er niet (goed) tegen, maar de laatste jaren zit ik liever achteruit dan vooruit. En vaak zijn die plekken nog wel vrij als het druk is, want het gros zit liever vooruit.
[..] Waarom niet nog eenvoudiger, en zoals in de japanse en chinese hst stoelen die aan het eind van de rit omgedraaid worden zodat je al in de juiste richting zit.
Omdat het een pleurisdure oplossing is waar veel onderhoud voor nodig is want bewegende delen en het laten rijden van treinen is al duur genoeg en tevens staat ongeveer 50% van de stoelen al de goede kant op. Ik denk dat de oplossing zit in niet specifieke stoelnummers reserveren maar "vensterplaats vooruit"/"gangplaats achteruit" ofzo.
[..] net wat je de juiste richting noemt. In geval van een botsing zit je achteruit rijdend veel veiliger.
In het geval van een frontale botsing. Als er een achterop rijdt zit je vooruit veel veiliger. Tja. Denk uiteindelijk niet dat het zo'n veelvoorkomend probleem is dat het een doorslaggevend argument zou zijn.
Wat je zegt geldt in een vliegtuig ook namelijk, en ook daar wordt het niet gedaan.
Ik wil over een half jaar naar Katowice maar zie dat ik bij DB pas 2 maanden vooraf een ticket kan kopen. Op de website van de Poolse spoorwegen lijk ik helemaal geen startstation buiten Polen te kunnen kiezen bij buy ticket? Is het nu handig om nu al een ticket tot Frankfurt Oder te kopen met sparpreis of zijn er betere/slimmere manieren?
Op donderdag 24 november 2022 09:18 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik denk dat de oplossing zit in niet specifieke stoelnummers reserveren maar "vensterplaats vooruit"/"gangplaats achteruit" ofzo.
Dus wat moet de vervoerder straks gaan aanbieden?
vensterplaats vooruit stilte 1e klas vensterplaats vooruit stilte 2e klas vensterplaats vooruit rust 1e klas vensterplaats vooruit rust 2e klas vensterplaats vooruit gezellig 1e klas vensterplaats vooruit gezellig 2e klas vensterplaats achteruit stilte 1e klas vensterplaats achteruit stilte 2e klas vensterplaats achteruit rust 1e klas vensterplaats achteruit rust 2e klas vensterplaats achteruit gezellig 1e klas vensterplaats achteruit gezellig 2e klas gangplaats vooruit stilte 1e klas gangplaats vooruit stilte 2e klas gangplaats vooruit rust 1e klas gangplaats vooruit rust 2e klas gangplaats vooruit gezellig 1e klas gangplaats vooruit gezellig 2e klas gangplaats achteruit stilte 1e klas gangplaats achteruit stilte 2e klas gangplaats achteruit rust 1e klas gangplaats achteruit rust 2e klas gangplaats achteruit gezellig 1e klas gangplaats achteruit gezellig 2e klas
En een reserveringssysteem voor alles. Gelukkig is het roken afgeschaft.
Ik wil over een half jaar naar Katowice maar zie dat ik bij DB pas 2 maanden vooraf een ticket kan kopen. Op de website van de Poolse spoorwegen lijk ik helemaal geen startstation buiten Polen te kunnen kiezen bij buy ticket? Is het nu handig om nu al een ticket tot Frankfurt Oder te kopen met sparpreis of zijn er betere/slimmere manieren?
Vliegen vanaf Eindhoven voor een scheet en drie knikkers
[..] Dus wat moet de vervoerder straks gaan aanbieden?
vensterplaats vooruit stilte 1e klas vensterplaats vooruit stilte 2e klas vensterplaats vooruit rust 1e klas vensterplaats vooruit rust 2e klas vensterplaats vooruit gezellig 1e klas vensterplaats vooruit gezellig 2e klas vensterplaats achteruit stilte 1e klas vensterplaats achteruit stilte 2e klas vensterplaats achteruit rust 1e klas vensterplaats achteruit rust 2e klas vensterplaats achteruit gezellig 1e klas vensterplaats achteruit gezellig 2e klas gangplaats vooruit stilte 1e klas gangplaats vooruit stilte 2e klas gangplaats vooruit rust 1e klas gangplaats vooruit rust 2e klas gangplaats vooruit gezellig 1e klas gangplaats vooruit gezellig 2e klas gangplaats achteruit stilte 1e klas gangplaats achteruit stilte 2e klas gangplaats achteruit rust 1e klas gangplaats achteruit rust 2e klas gangplaats achteruit gezellig 1e klas gangplaats achteruit gezellig 2e klas
En een reserveringssysteem voor alles. Gelukkig is het roken afgeschaft.
Tja, of je houdt het gewoon bij stilte en niet stilte en je schaft 1e klas af.
[..] Dus wat moet de vervoerder straks gaan aanbieden?
vensterplaats vooruit stilte 1e klas vensterplaats vooruit stilte 2e klas vensterplaats vooruit rust 1e klas vensterplaats vooruit rust 2e klas vensterplaats vooruit gezellig 1e klas vensterplaats vooruit gezellig 2e klas vensterplaats achteruit stilte 1e klas vensterplaats achteruit stilte 2e klas vensterplaats achteruit rust 1e klas vensterplaats achteruit rust 2e klas vensterplaats achteruit gezellig 1e klas vensterplaats achteruit gezellig 2e klas gangplaats vooruit stilte 1e klas gangplaats vooruit stilte 2e klas gangplaats vooruit rust 1e klas gangplaats vooruit rust 2e klas gangplaats vooruit gezellig 1e klas gangplaats vooruit gezellig 2e klas gangplaats achteruit stilte 1e klas gangplaats achteruit stilte 2e klas gangplaats achteruit rust 1e klas gangplaats achteruit rust 2e klas gangplaats achteruit gezellig 1e klas gangplaats achteruit gezellig 2e klas
En een reserveringssysteem voor alles. Gelukkig is het roken afgeschaft.
En dan dit via NS.nl en niet via DB of NSinternational
[..] Tja, of je houdt het gewoon bij stilte en niet stilte en je schaft 1e klas af.
Waarom de Eerste Klas afschaffen?
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23: Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
Eerste Klas is heerlijk: meer beenruimte, rustiger en comfortabelere stoelen.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23: Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
[..] Die heeft dan ook slechte roostermakers, zeg Als ik 40 uur per week zou gaan werken, zou ik hooguit van 2x keren 5 dagen achter elkaar werken naar 4x 5 dagen achter elkaar moeten werken in een 12 weeks rooster. De rest is allemaal tussen de 2 en 4 dagen werken voor ik weer een dagje vrij ben. Maar zelfs aan die 4x 5 dagen ga ik niet beginnen. Vind het wel prima zo
Kan altijd nog slechter, als ik 40u zou gaan werken zou ik alle weken 5 dagen moeten werken en meestal op rij omdat ik weekenden vaak alleen in de zomerperiode draai. Beschikbaar rooster, geen vaste VTA en geen voor mij toegankelijk alternatief als ik alleen laat wil draaien. Ja ze zijn er wel achter hier
Het is maar hoe je het leest: volgens mij bedoelt hij dat er 3x 7 dagen achtereen en 1x 6 dagen achtereen gewerkt moet worden. De rest van het rooster zal uit minder dagen achter elkaar werken bestaan.
Valt me wel tegen trouwens: ik dacht dat het bij NS altijd zo goed geregeld was qua arbeidsvoorwaarden, maar zelfs bij ons (regionale vervoerder, bus maar bij trein net zo dacht ik) werken we nooit meer dan 5 dagen achter elkaar volgens rooster.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik wil over een half jaar naar Katowice maar zie dat ik bij DB pas 2 maanden vooraf een ticket kan kopen. Op de website van de Poolse spoorwegen lijk ik helemaal geen startstation buiten Polen te kunnen kiezen bij buy ticket? Is het nu handig om nu al een ticket tot Frankfurt Oder te kopen met sparpreis of zijn er betere/slimmere manieren?
Het lijkt erop dat de kaartverkoop voor de nieuwe dienstregeling helemaal nog niet gestart is voor Berlijn -> Polen. Ik probeer het via https://www.intercity.pl/en/
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Het is maar hoe je het leest: volgens mij bedoelt hij dat er 3x 7 dagen achtereen en 1x 6 dagen achtereen gewerkt moet worden. De rest van het rooster zal uit minder dagen achter elkaar werken bestaan.
Correct. Maar de roostermakers hebben hem dan wel genaaid. Meestal wordt er een rustdag tussen gezet, maar hij heeft in die weken dan blijkbaar alleen z'n WTV dagen ingeroosterd. Het zal ongetwijfeld mogen, maar mooi is het niet, zeker omdat ze weten dat de mensen komend jaar hun WTV mogen verkopen (of over gaan naar de 40-urige werkweek waarbij ook de WTV vervalt) en er zijn altijd wel mensen die dat doen.
[..] Het is maar hoe je het leest: volgens mij bedoelt hij dat er 3x 7 dagen achtereen en 1x 6 dagen achtereen gewerkt moet worden. De rest van het rooster zal uit minder dagen achter elkaar werken bestaan.
Valt me wel tegen trouwens: ik dacht dat het bij NS altijd zo goed geregeld was qua arbeidsvoorwaarden, maar zelfs bij ons (regionale vervoerder, bus maar bij trein net zo dacht ik) werken we nooit meer dan 5 dagen achter elkaar volgens rooster.
[..] Die heeft dan ook slechte roostermakers, zeg Als ik 40 uur per week zou gaan werken, zou ik hooguit van 2x keren 5 dagen achter elkaar werken naar 4x 5 dagen achter elkaar moeten werken in een 12 weeks rooster. De rest is allemaal tussen de 2 en 4 dagen werken voor ik weer een dagje vrij ben. Maar zelfs aan die 4x 5 dagen ga ik niet beginnen. Vind het wel prima zo
daar is bij ons op standplaats ook voor gewaarschuwd indien je in een rooster met lange weekenden zit. Dat is een keuze van die mensen zelf maar dat levert wel problemen op wanneer je CO en/of WTV gaat verkopen.
Ik zit in een rooster met lange weekenden. Deze week werk ik maar 3 dagen en volgende week maar 4 maar ergens zal ik dus ook wel eens 6 of 7 dagen achter elkaar moeten werken.
Er zitten ook een aantal series in dat ik minimaal 5 dagen achter elkaar vrij ben zonder een dag op te hoeven nemen en dat is ook wel lekker want dan kun je gewoon dingen plannen zonder af te wachten of je wel of niet vrij krijgt
Vandaag op en neer naar Utrecht geweest. Drukte viel mee, van/naar Zwolle 7xICM. Geen HC gezien. Volgens mij zijn ze wel druk en het opleiden. Beide exemplaren klonken nogal jong en niet echt zelfverzekerd bij het omroepen.
Op zaterdag 26 november 2022 17:50 schreef dennistd het volgende: Ik had vanmorgen de Pimpel van Hengelo naar Amersfoort, maar degene die daar omriep mag wel eens op een cursus Engels en Duits.
In Utrecht werd de ICE naar Frankfort (ja echt) en Handelsbeurs Keulen Deutz omgeroepen
Trouwens, ik wil in maart naar Milaan en ik zit nog even naar de treinkaarten te kijken. Je kunt op bahn.de enkel tot Chiasso boeken (laatste station in Zwitserland) en op Trenitalia.it kun je het ticket voor de aansluitende reis Chiasso-Milano boeken. Echter, op die treintickets van Trenitalia zit een treinbinding. Hoe groot is het risico dat ik in Arth-Goldau de EC321 niet haal door prutswerk van Deutsche Bahn en wat zijn de gevolgen van het missen van de EC321 in Arth-Goldau?
Terugweg lijkt mij minder problematisch omdat de EC314 toch begint in Milano Centrale. Alleen als de trein uitvalt op het stuk Milano-Chiasso heb je een probleem.
Verder denk ik dat ik beter op de heenweg vanaf Köln de ICE103 kan pakken in plaats van de EC7 en op de terugweg de ICE204 in plaats van de EC6. Köln-Emmerich met regionaal vervoer doen. In de ICE's heb je tenminste fatsoenlijke broodjes die je in de Zwitserse EC's niet heb.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23: Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
Op zaterdag 26 november 2022 18:48 schreef Erno-BE het volgende: Trouwens, ik wil in maart naar Milaan en ik zit nog even naar de treinkaarten te kijken. Je kunt op bahn.de enkel tot Chiasso boeken (laatste station in Zwitserland) en op Trenitalia.it kun je het ticket voor de aansluitende reis Chiasso-Milano boeken. Echter, op die treintickets van Trenitalia zit een treinbinding. Hoe groot is het risico dat ik in Arth-Goldau de EC321 niet haal door prutswerk van Deutsche Bahn en wat zijn de gevolgen van het missen van de EC321 in Arth-Goldau?
Terugweg lijkt mij minder problematisch omdat de EC314 toch begint in Milano Centrale. Alleen als de trein uitvalt op het stuk Milano-Chiasso heb je een probleem.
Verder denk ik dat ik beter op de heenweg vanaf Köln de ICE103 kan pakken in plaats van de EC7 en op de terugweg de ICE204 in plaats van de EC6. Köln-Emmerich met regionaal vervoer doen. In de ICE's heb je tenminste fatsoenlijke broodjes die je in de Zwitserse EC's niet heb.
Het stuk tussen Frankfurt en Basel is extreem druk bereden en veel treinen zijn ofwel vertraagd ofwel schijnen de eindbestemming niet te halen, waardoor je achter kan blijven in Offenburg of Freiburg. Het is ook een behoorlijke schuif om op 1 dag te maken.
Je zou voor de Nightjet kunnen kiezen en daarna vanuit Zürich de genoemde EC nemen. Of een overnachting plannen in Basel ofzo. Of reis via de Schwarzwaldbahn met een overnachting in Konstanz.
Of via Frankrijk reizen. Als je goed zoekt kan je Parijs-Milaan al voor een paar tientjes boeken. Parijs-Lyon is gewoon LGV maar het stuk door de Alpen zou naar ‘t schijnt zeer de moeite zijn. Ticket voor de Thalys erbij en klaar. Wellicht biedt dat ook meer afwisseling dan heen en terug dezelfde route.
Op zaterdag 26 november 2022 17:42 schreef derLudolf het volgende: Vandaag op en neer naar Utrecht geweest. Drukte viel mee, van/naar Zwolle 7xICM. Geen HC gezien. Volgens mij zijn ze wel druk en het opleiden. Beide exemplaren klonken nogal jong en niet echt zelfverzekerd bij het omroepen.
Kan kloppen er zijn veel aspiranten momenteel, zowel conducteurs als machinisten
[..] Het stuk tussen Frankfurt en Basel is extreem druk bereden en veel treinen zijn ofwel vertraagd ofwel schijnen de eindbestemming niet te halen, waardoor je achter kan blijven in Offenburg of Freiburg. Het is ook een behoorlijke schuif om op 1 dag te maken.
Je zou voor de Nightjet kunnen kiezen en daarna vanuit Zürich de genoemde EC nemen. Of een overnachting plannen in Basel ofzo. Of reis via de Schwarzwaldbahn met een overnachting in Konstanz.
Of via Frankrijk reizen. Als je goed zoekt kan je Parijs-Milaan al voor een paar tientjes boeken. Parijs-Lyon is gewoon LGV maar het stuk door de Alpen zou naar ‘t schijnt zeer de moeite zijn. Ticket voor de Thalys erbij en klaar. Wellicht biedt dat ook meer afwisseling dan heen en terug dezelfde route.
Duitsland is driewerf ellende door een overbelast netwerk, langdurige bouwwerkzaamheden en de betrouwbaarheid van de ICE is ook niet meer wat het ooit was.
ICE International zit zeer krap qua materieel (o.a. door veroudering, en ook door die brand van onlangs) en dat heeft elke dag gevolgen voor de verbinding tussen Nederland/België en Duitsland.
Als het enigszins realistisch is qua reisroute adviseer ik ook de route via Frankrijk.
[..] Duitsland is driewerf ellende door een overbelast netwerk, langdurige bouwwerkzaamheden en de betrouwbaarheid van de ICE is ook niet meer wat het ooit was.
ICE International zit zeer krap qua materieel (o.a. door veroudering, en ook door die brand van onlangs) en dat heeft elke dag gevolgen voor de verbinding tussen Nederland/België en Duitsland.
Als het enigszins realistisch is qua reisroute adviseer ik ook de route via Frankrijk.
Als ik in Basel SBB een overstap van 76 minuten plan en in Arth-Goldau een overstap van 33 minuten dan moet het toch wel lukken, lijkt mij? Ik heb slechts één keer meer dan 60 minuten vertraging gehad. En als Deutsche Bahn toch presteert om de overstap van 76 minuten in de soep te laten lopen, kan ik in ieder geval proberen om nog via Zürich te reizen.
Ik woon in Oost-Gelderland en stap altijd in Emmerich op (1x in Xanten vanwege werkzaamheden Arnhem-Oberhausen), dus ik heb geen last van de ICE Amsterdam. Ik weet niet of het heel praktisch is om vanuit Oost-Gelderland via Frankrijk naar Italië te reizen, naast het zeer omslachtige overstappen in Paris.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23: Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
[..] Als ik in Basel SBB een overstap van 76 minuten plan en in Arth-Goldau een overstap van 33 minuten dan moet het toch wel lukken, lijkt mij? Ik heb slechts één keer meer dan 60 minuten vertraging gehad. En als Deutsche Bahn toch presteert om de overstap van 76 minuten in de soep te laten lopen, kan ik in ieder geval proberen om nog via Zürich te reizen.
Ik woon in Oost-Gelderland en stap altijd in Emmerich op (1x in Xanten vanwege werkzaamheden Arnhem-Oberhausen), dus ik heb geen last van de ICE Amsterdam. Ik weet niet of het heel praktisch is om vanuit Oost-Gelderland via Frankrijk naar Italië te reizen, naast het zeer omslachtige overstappen in Paris.
Zou het gewoon in tweeën hakken. Lijkt me veel relaxter. Of anders via Parijs reizen. Die overstap met de RER schijnt prima te doen te zijn.
Die RE van Arnhem naar Düsseldorf is wel een draak van een verbinding trouwens, veel te veel stops, schiet totaal niet op. Maar dat terzijde.
[..] Zou het gewoon in tweeën hakken. Lijkt me veel relaxter. Of anders via Parijs reizen. Die overstap met de RER schijnt prima te doen te zijn.
Die RE van Arnhem naar Düsseldorf is wel een draak van een verbinding trouwens, veel te veel stops, schiet totaal niet op. Maar dat terzijde.
Via Frankrijk betekent een aankomst van 21:49, via Duitsland en Zwitserland betekent een aankomst van 18:50 volgens dienstregeling met lange overstappen in Basel SBB en Arth-Goldau. Dan moet Duitse Bahn toch heel veel verprutsen om 3 uur vertraging te krijgen.
Een goedkoop hotel als B&B of Premier Inn in Freiburg of Weil am Rhein is natuurlijk een optie, maar dan gaan de kosten toch wel flink stuk oplopen. Helemaal als je een tussenstop in Zwitserland maakt.
Ik ben dit jaar naar Malmö geweest. 's ochtends om 7 uur uit Emmerich weg en half zeven in Malmö aankomen. Overstap in Duisburg, Hamburg en Kopenhagen. Op tijd in Malmö aangekomen. Terugweg ook op tijd in Emmerich aangekomen. Milaan is effectief een uur langer reizen dan Malmö. Grootste probleem is de tickets gesplitst moeten worden in Chiasso.
[ Bericht 0% gewijzigd door Erno-BE op 27-11-2022 08:25:31 ]
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23: Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
Bij mijn reisje naar Venlo naar Bregenz in juni heeft DB het tijdens de heenreis voor elkaar gekregen om me een vertraging van 72 minuten te geven. Bij de terugreis was de vertraging "slechts" 60 minuten.
Een vriend van me had onlangs bij een reis naar Denemarken een vertraging van meer dan 2 uur binnen Duitsland, en doordat hij zo laat was waren er ook aansluitingen weg. Uiteindelijk kwam hij met meer dan 4 uur vertraging aan op z'n eindbestemming.
Vanuit Oost-Gelderland is omreizen via Frankrijk inderdaad niet heel aantrekkelijk, maar gezien de prestaties van DB dit jaar zou ik het niet aandurven om een reis van Nederland naar Milaan te doen zonder doorgaand ticket.
[..] Via Frankrijk betekent een aankomst van 21:49, via Duitsland en Zwitserland betekent een aankomst van 18:50 volgens dienstregeling met lange overstappen in Basel SBB en Arth-Goldau. Dan moet Duitse Bahn toch heel veel verprutsen om 3 uur vertraging te krijgen.
Een goedkoop hotel als B&B of Premier Inn in Freiburg of Weil am Rhein is natuurlijk een optie, maar dan gaan de kosten toch wel flink stuk oplopen. Helemaal als je een tussenstop in Zwitserland maakt.
Ik ben dit jaar naar Malmö geweest. 's ochtends om 7 uur uit Emmerich weg en half zeven in Malmö aankomen. Overstap in Duisburg, Hamburg en Kopenhagen. Op tijd in Hamburg aangekomen. Terugweg ook op tijd in Emmerich aangekomen. Milaan is effectief een uur langer reizen dan Malmö. Grootste probleem is de tickets gesplitst moeten worden in Chiasso.
Ja uiteindelijk is het natuurlijk aan jou. Ik postte het al eerder maar je zou er ook voor kunnen kiezen om via de Badische Schwarzwaldbahn te reizen. Met een overnachting in Singen of Konstanz. Veel mooiere route en je kan op de tweede dag nog de Rheinfall meepakken en je een dagje in Zürich vermaken. Tot die EC naar Milaan om 15:30 vertrekt. Als je vroeg boekt kan je met zo’n Super Saver Day Pass voor ¤50 een hele dag al het ov in Zwitserland gebruiken, ook de EC tot Chiasso.
Misschien is het iets. Het is natuurlijk ook persoonlijk. Je oorspronkelijke vraag was of de genoemde verbinding realistisch is qua overstaptijden. N=1, mijn Nightjet kwam met +90 in Zürich aan. De betrouwbaarheid van het Duitse spoornet is gewoon huilen, zoals James ook al aangeeft hierboven.
[ Bericht 7% gewijzigd door Spablauw214 op 27-11-2022 07:25:12 ]
Reizen met het vliegtuig is erg belastend voor het klimaat.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23: Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
[..] Reizen met het vliegtuig is erg belastend voor het klimaat.
Dat klopt op zich, maar doordat treinreizen nogal prijzig en tijdrovend is, is de trein, behalve voor wat hobbyisten en mensen voor wie de reis een vakantie op zich is, in alle redelijkheid natuurlijk gewoon geen volwaardig alternatief.
Het zou de EU sieren als ze daar iets aan zouden doen. En dan bedoel ik niet botweg vliegen duurder maken, maar zorgen dat de trein daadwerkelijk een alternatief vormt op afstanden tot zeg 750-1000 km.
Op mijn eerdere drie reizen met de trein naar Zwitserland heb ik op de heenreis nog altijd een overnachting in Basel of Zurich ingelast. Basel beviel het beste. Dit omdat de ICE telkens tot Basel Bad reed en je dan geen gedoe hebt met overstappen. De terugreis vanuit Zwitserland gaat wel prima in een dag.
Pro-tip: via Bahn.de een ‘zwischenhalt’ van 14uur ofzo invoeren. Op die manier krijg je een ticket met tussenstop tegen voordeeltarieven.
Ik overweeg overigens om dit jaar een interrail aan te schaffen. Lekker flexibel reizen is namelijk ook wel prettig.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
[..] Reizen met het vliegtuig is erg belastend voor het klimaat.
als ik die reisschemas zo zie is dat vooral erg belastend voor mijn agenda. Neem bijvoorbeeld Rotterdam londen. Zelfs met een directe eurostar is dat 3,5 uur terwijl het een uur vliegen is vanaf Rotterdam airport. En ja dan moet ik door de security maar dat moet ik voor de eurostar ook. De reistijd vanaf het vliegveld naar Londen zelf kan er dan ook nog wel af.
[..] als ik die reisschemas zo zie is dat vooral erg belastend voor mijn agenda. Neem bijvoorbeeld Rotterdam londen. Zelfs met een directe eurostar is dat 3,5 uur terwijl het een uur vliegen is vanaf Rotterdam airport. En ja dan moet ik door de security maar dat moet ik voor de eurostar ook. De reistijd vanaf het vliegveld naar Londen zelf kan er dan ook nog wel af.
Het is ook nog eens flink goedkoper
Precies wat ik zeg. Behalve voor wat hobbyisten en fanatici is internationaal treinreizen eigenlijk geen alternatief. En dan zijn zo’n Thalys en Eurostar nog wel een oke product, maar de rest is driewerf huilen, zeker als je met kinderen reist oid.
Een Europees HSL-netwerk zal er nooit komen. Het had er al moeten zijn. Nu moet eerst jarenlang over gebakkeleid worden, gezanik met bezwaarprocedures, aanbestedingen en wat al niet. De aanleg is peperduur en kost decennia. Voordat zoiets er is zijn we 50-60 jaar verder. Tegen die tijd is de techniek al zo ver gevorderd dat conventioneel spoor vrijwel zeker achterhaald is en wellicht is CO2-neutraal vliegen zelfs al mogelijk tegen acceptabele prijzen. Hoewel dit idee sympathiek is, is het een compleet luchtkasteel. Helaas.
Op zondag 27 november 2022 10:19 schreef Frozen-assassin het volgende: En dan ook gelijk iets doen aan achterlijke overstap in Parijs. Gemak dient de mens. Moet gewoon op zelfde station.
Ik zie liever dat Antwerpen-Brussel geschikt wordt gemaakt voor hogere snelheden en dat de overstap al op Brussel-Zuid kan plaatsvinden. Doorgaande treinen kunnen dan via Marne la Vallee rijden en hoeven helemaal niet meer in Parijs te komen.
Op zondag 27 november 2022 10:24 schreef Duvel het volgende: Het milieuvoordeel van treinreizen is nou juist op dat soort korte afstanden het grootst.
Schiphol zal ook terug moeten naar iets van 300-350k vliegbewegingen. Het afblazen van de HSL-Oost is in dat kader een van de meest kapitale fouten van de afgelopen decennia geweest.
[..] Schiphol zal ook terug moeten naar iets van 300-350k vliegbewegingen. Het afblazen van de HSL-Oost is in dat kader een van de meest kapitale fouten van de afgelopen decennia geweest.
Eens, of nog minder. Nederland is al jaren gekaapt door kapitalistische fossielen helaas.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Eens, of nog minder. Nederland is al jaren gekaapt door kapitalistische fossielen helaas.
Dat klopt. Helaas is er geen alternatief voor de meeste van die vluchten, dus die krimp zal vermoedelijk leiden tot inzet van grotere toestellen (met nog meer overlast als gevolg) en hogere prijzen.
De aanleg van spoorinfrastructuur loopt hier altijd stuk op het kostenplaatje en een bureaucratisch moeras. Voor asfalt geldt dat niet. Dan staat de VVD vooraan en gaan ze tot het gaatje.
Het enige wat we straks hebben bereikt is dat mobiliteit in Nederland nog duurder zal worden dan het nu al is.
[..] Dat klopt. Helaas is er geen alternatief voor de meeste van die vluchten, dus die krimp zal vermoedelijk leiden tot inzet van grotere toestellen (met nog meer overlast als gevolg) en hogere prijzen.
De aanleg van spoorinfrastructuur loopt hier altijd stuk op het kostenplaatje en een bureaucratisch moeras. Voor asfalt geldt dat niet. Dan staat de VVD vooraan en gaan ze tot het gaatje.
Het enige wat we straks hebben bereikt is dat mobiliteit in Nederland nog duurder zal worden dan het nu al is.
En vervuilender. De Tesla-subsidie kan niet eindeloos doorgaan (en komt ook in de verkeerde zakken terecht). Je vergelijking met snelwegen is valide: daar wordt de MKBA altijd naar het positieve gerekend, maar grote investeringen, met lef (Lelylijn!) worden steevast kapot gerekend.
De VVD moet sowieso kapot.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe