abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206759528
Ik wil dit ten eerste regelen voor mijn moeder. Ze gebruikt al heel lang een standaard hotmail-adres (allang voordat het Outlook werd). Ze is op leeftijd en heeft een lichte mate van autisme, zodoende kan ze ook minder goed onderscheiden welke e-mail spam en fishing is. Als ik een adres aanmaak bij een andere provider (ik heb Tutanota in gedachten), zal dat een stuk afnemen.

Haar huidige e-mail is ook geregistreerd bij overheidsinstanties etc, dus ik moet dan daar doorgeven dat ze voortaan een ander adres gebruikt.

Houdt het in dat ik al haar contacten moet nagaan om hen op de hoogte te stellen van een ander adres? Of bestaat er een manier waarbij dat wat meer automatisch gaat? En kan ik haar huidige e-mailadres inactief maken?

(Het komt misschien over als een domme vraag. Ik zie er vooral tegenop dat dit zo omvangrijk lijkt en dat er achteraf toch problemen komen, omdat personen of instanties niet op de hoogte zijn gebracht)
pi_206759876
Dit is niet echt te automatiseren, je zal dus echt alle accounts na moeten gaan om het adres aan te passen. Je kan alle contacten natuurlijk wel in 1 keer een email sturen (met iedereen in de bcc) met de melding dat het adres gaat veranderen.

Ik zou het oude adres gewoon actief laten, want dan kun je in de gaten houden wat daar evt nog binnenkomt, en wat je dus nog moet omzetten / wie je nog moet mailen.
pi_206760013
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 13:20 schreef Farenji het volgende:
Dit is niet echt te automatiseren, je zal dus echt alle accounts na moeten gaan om het adres aan te passen. Je kan alle contacten natuurlijk wel in 1 keer een email sturen (met iedereen in de bcc) met de melding dat het adres gaat veranderen.

Ik zou het oude adres gewoon actief laten, want dan kun je in de gaten houden wat daar evt nog binnenkomt, en wat je dus nog moet omzetten / wie je nog moet mailen.
Dit. Of je spit een uurtje door d'r mailbox en doet overal een "Unsubscribe". Dat wil ook nog wel eens flink opruimen

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2022 13:31:13 ]
pi_206760492
Laat het oude emailadres in stand en maak daar een auto-reply met een verwijzing naar het nieuwe mailadres?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 21 november 2022 @ 14:15:34 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206760625
De meest voor de hand liggende instanties en contacten de wijziging doorgeven, het oude account nog even actief houden en dan zelf voor je moeder af en toe checken of daar nog wat belangrijks binnenkomt van een contact dat je gemist hebt?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206760825
Ik zou er niet aan beginnen, want doe jij het goed, dan kan er nog altijd iets fout gaan bij de overheid. Krijg jij/je moeder gedonder mee.

Gewoon, zoals hierboven beschreven, heel veel 'unsubcriben'.
Moet je wel een poosje volhouden en spam slechts verwijderen. Spam niet unsubscriben, want dan krijg je alleen maar meer.

Ik heb dat een poosje met mijn hele oude hotmail gedaan en krijg nu amper spam.

Wellicht is het een idee, dat je je op jouw eigen pc/laptop ook aanmeldt op je moeders hotmail, zodat je het regelmatig kan bekijken. (wel niet fucken met haar privacy hè) :)
pi_206762310
quote:
1s.gif Op maandag 21 november 2022 14:07 schreef golfer het volgende:
Laat het oude emailadres in stand en maak daar een auto-reply met een verwijzing naar het nieuwe mailadres?
Dit in combinatie met een forwarder - dan mis je niks.

Zijn er overheidsinstanties die daadwerkelijk mailadressen registreren? Enige digitale communicatie die ik krijg komt via de Berichtenbox op MijnOverheid.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206784562
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 14:28 schreef gepromoveerT het volgende:
Ik zou er niet aan beginnen, want doe jij het goed, dan kan er nog altijd iets fout gaan bij de overheid. Krijg jij/je moeder gedonder mee.

Gewoon, zoals hierboven beschreven, heel veel 'unsubcriben'.
Moet je wel een poosje volhouden en spam slechts verwijderen. Spam niet unsubscriben, want dan krijg je alleen maar meer.

Ik heb dat een poosje met mijn hele oude hotmail gedaan en krijg nu amper spam.

Wellicht is het een idee, dat je je op jouw eigen pc/laptop ook aanmeldt op je moeders hotmail, zodat je het regelmatig kan bekijken. (wel niet fucken met haar privacy hè) :)
Mijn moeder begint met alledaagse dingen steeds meer moeite te krijgen. Ze gebruikt wel haar telefoon vaak om spelletjes te doen, maar bellen doet ze er niet mee. Ik heb haar al heel vaak tevergeefs uitgelegd dat internetgebruik sporen achterlaat en zeker 10 voorgedaan hoe ze dat moet schoonmaken, maar het is alsof ik tegen een boom aan het praten ben.

Hoe minder ze digitaal doet hoe beter
pi_206784732
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 00:16 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Mijn moeder begint met alledaagse dingen steeds meer moeite te krijgen. Ze gebruikt wel haar telefoon vaak om spelletjes te doen, maar bellen doet ze er niet mee. Ik heb haar al heel vaak tevergeefs uitgelegd dat internetgebruik sporen achterlaat en zeker 10 voorgedaan hoe ze dat moet schoonmaken, maar het is alsof ik tegen een boom aan het praten ben.

Hoe minder ze digitaal doet hoe beter
Dit is nou wel weer een andere invalshoek, maar okee :)
Ik heb eens gratis les gegeven aan een oudere vrouw om haar mail enzo weer te leren gebruiken. Elke maandag -of dinsdagavond een paar uurtjes.
Zij was een interessante vrouw, echter het digitale leven kon zij niet meer bijbenen, maar zij hield wel van whisky, zwaar verdund, want haar maag kon het puur niet meer aan.

Elke week kon ik hetzelfde weer uitleggen; was zij het weer vergeten.
Op een gegeven moment heb ik er de brui aangegeven, maar kwam wel elke week langs en zaten wij gezellig aan de whisky, keken wij tv en hoorde ik verhalen over haar mondaine verleden en haar "verloofdes" :P Tot aan haar dood op 86 jarige leeftijd heb ik vele gezellige uurtjes met haar, was inmiddels een vriendin geworden, doorgebracht.

Moraal van het verhaal:
Laat je moeder genieten van die spelletjes op haar foon en vergeet de digitale toestand; hou het wel een beetje in de gaten, controleer regelmatig haar mail en maak je er verder niet druk over.
Geniet samen van de tijd die je met elkaar nog hebt, want eens komt toch die tijd dat je de leegte, die je zal ervaren als zij er niet meer is, aanwezig zal zijn, al slijt dat ook weer.
Succes,sterkte en vooral; veel plezier samen :)
pi_206785468
Met Tutanota gaat dit niet afnemen. Spam filters van Gmail en Outlook zijn, helaas, veel beter. Qua gebruiksvriendelijkheid past het niet bij de moeder die je beschrijft. Ik gebruik zelf Tutanota. Daarnaast heb je binnen de kortste keren weer hetzelfde probleem schat ik in.

Wat je wel kan doen is je moeder helpen met de inbox op te schonen. Je kan bijv. een dienst als Leave Me Alone gebruiken om uit te schrijven van nieuwsbrieven en dergelijke. Daarna zelf nog even met de bezem door de inbox. Ook helpt het om filters aan te maken. Termen als "unsubscribe" horen bij nieuwsbrieven, dus die zou je al automatisch kunnen verwijderen. Zo zijn er termen te bedenken bij spam en phising.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_206835164
Sorry for
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 08:28 schreef dimmak het volgende:
Met Tutanota gaat dit niet afnemen. Spam filters van Gmail en Outlook zijn, helaas, veel beter. Qua gebruiksvriendelijkheid past het niet bij de moeder die je beschrijft. Ik gebruik zelf Tutanota. Daarnaast heb je binnen de kortste keren weer hetzelfde probleem schat ik in.

Wat je wel kan doen is je moeder helpen met de inbox op te schonen. Je kan bijv. een dienst als Leave Me Alone gebruiken om uit te schrijven van nieuwsbrieven en dergelijke. Daarna zelf nog even met de bezem door de inbox. Ook helpt het om filters aan te maken. Termen als "unsubscribe" horen bij nieuwsbrieven, dus die zou je al automatisch kunnen verwijderen. Zo zijn er termen te bedenken bij spam en phising.
Sorry voor de delay. Maar thanks voor het reageren! Ik heb hier echt wat aan (ook mbt mijn eigen e-mail ;) )
pi_206850939
Nou ja ik had uiteindelijk een inbox met 10.000+ ongelezen berichten, mijn vriendin deed het ook best goed met haar aantal.

Beetje net zoals met de foto's.. ook duizenden en duizenden uiteindelijk. Nou daarvoor ben ik er gewoon maar doorheen gegaan met shift en 100 per stuk verwijderd op basis van wat ik zag bij de instelling 'medium beeld' . Daarna met duplicate photo finder er nog een keer bijlangs gegaan waarna je ook honderden dubbelen kwijt bent (kan ook met ccleaner dacht ik).

Dat laatste is een zijweggetje, heb geen ander e-mail adres maar wat ik wel heb gedaan wil ik wel even melden, ik hoop dat het je helpt.

In hotmail heb je de mogelijkheid om te groeperen per afzender. Nou dat heb ik gedaan, als ik een afzender zag wat gewoon nergens op sloeg dan ging ik unsubscriben en daarna kan je gemakkelijk alle gerelateerde berichten van die afzender verwijderen. Die staan gewoon onder elkaar als je op afzender groepeert.

Nou dan ben je al het gros kwijt. Daarna ging ik zelf alsnog ook maar van de e-mails die ik wel wilde bewaren (ook bij het gegroepeerde gedeelte) alle mails verwijderen behalve de laatste. Soms ook juist de eerste 2 die ik bewaarde die bevestigden dat ik het account had gemaakt bijvoorbeeld.

Dat ruimt ook flink op. Dan ging ik een lijst maken met alle websites waar ik me geregistreerd heb. (zelf dit niet zozeer hoeven te doen want had dat eerder al wat bijgehouden), maar goed voor jou om te weten waar je moeder allemaal geregistreerd kan zijn wat wat nuttig is voor haar.

Hierbij ook bijvoorbeeld in chrome:
chrome://settings/passwords/check?start=true
Daar kan je zien welke websites opgeslagen zijn met welk wachtwoord en e-mail adres.
In firefox ofzo is zoiets ook wel lijkt mij (of wat ze ook gebruikt om te browsen).

Nou ja dan nog gewoon even logisch nadenken, toeslagen, mijnoverheid, energie, riool, huur, internet, telefoon, tv, waterschapsbelasting, pensioen etc. etc. Wat zijn de belangrijkste zaken waar ze mee te maken heeft, die aanpassen.

Belangrijkste in dit alles naar mijn idee: hef het oude e-mail adres niet op ofzo, blijf er gewoon de komende 2 jaar (wat ruim genomen maar goed) naar kijken af en toe of er iets is waarvan je het e-mail adres eigenlijk had willen veranderen maar niet aan gedacht had. Dus gewoon wel wat blijven kijken op het oude e-mail adres tot je weet dat 98% is afgevangen..
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')