abonnement Unibet Coolblue
  zondag 20 november 2022 @ 23:08:30 #1
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_206755733
Welk programma raden jullie aan voor ZZP (1p.)
pi_206755749
Ik gebruik e-boekhouden, werkt prima en is compleet, maar je moet wel even door de archaïsche uitziende interface heenkijken.
  zondag 20 november 2022 @ 23:22:50 #3
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_206755805
Ik gebruik easyadmin. Het is wel iets gericht op handel, maar ook voor alleen uren is het prima te gebruiken.

De btw aangifte is 1:1 in te vullen bij de belastingdienst

En na de eerste keer kost het daaropvolgende jaar ongeveer 40 euro (op jaarbasis)
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
pi_206755919
Hier ook e-boekhouden. Zeer gebruiksvriendelijk voor de niet al te ervaren ‘boekhouder’. ( alhoewel ik dat inmiddels wel ben geworden)
pi_206756086
Exact online. Easy ook met koppelen met boekhouder als je die ooit hebt
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_206756454
Hier WeFact. Erg eenvoudig en werkt inmiddels al een jaar of 10 meer dan prima. Wordt ook nog steeds actief aan ontwikkeld. Koppeling met boekhouder kan ook.
pi_206757175
Ik gebruik een boekhouder
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206757598
Ik gebruik speedbalance. In ieder geval niks wat online dingen bewaard. Het is een soort excel on steriods, maar werkt voor mij prima. Ook nog eens gratis

Ik zie nu dat hij vervangen is door een betaalde versie. Maar online zijn de installatie bestanden nog wel te vinden.
  dinsdag 22 november 2022 @ 14:25:39 #9
35189 Troel
scherp en bot
pi_206776582
Rompslomp.

Vond ik fijner dan e-boekhouden.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_206777224
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 november 2022 14:25 schreef Troel het volgende:
Rompslomp.

Vond ik fijner dan e-boekhouden.
Kun jij aangeven in welke zin?
  dinsdag 22 november 2022 @ 20:20:05 #11
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_206781743
Hoe zijn de ervaringen met DigiBTW? Ik zie dat de kosten laag zijn en simpel in gebruik. Iemand ervaring hiermee?
pi_206782524
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 23:08 schreef rosita1 het volgende:
Welk programma raden jullie aan voor ZZP (1p.)
Je hele boekhouding zelf doen incl. aangifte inkomstenbelasting zou ik niemand aanraden. Maar als je een gebruiksvriendelijke boekhoudpakket wil hebben waarbij je zelf de administratie en btw aangiftes redelijk goed kan doen EN een boekhouder 1x per jaar nog een beetje makkelijk kan meekijken en correcties kan doen is MoneyMonk wat mij betreft het beste pakket.

quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 00:47 schreef Chinless het volgende:
Exact online. Easy ook met koppelen met boekhouder als je die ooit hebt
Exact online aanraden voor een zzp'er die z'n eigen boekhouding wil doen ;( :')
Facts don't care about your feelings
pi_206783815
De meeste pakketten hebben een gratis proefperiode, maak daar gebruik van.
  dinsdag 22 november 2022 @ 22:38:28 #14
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_206783929
Heb ervaring met verschillende pakketten maar in jou geval zou ik zeker https://www.moneybird.nl proberen.
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
  woensdag 23 november 2022 @ 09:39:25 #15
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_206786164
Ligt natuurlijk helemaal aan je behoefte. Ik heb gemiddeld zo'n 40 mutaties per maand. 2 facturen en de rest zijn kosten. Dus ik doe alles in Excel en stuur het op naar de boekhouder. BTW doe ik zelf, hij doet IB en controleert mijn werk.

Scheelt een hoop geld. ;) En een goede boekhouder scheelt ook controle van de Belastingdienst. Het kost wat, maar heeft mij, sowieso in het begin met alle zelfstandigen aftrek e.d., een hoop opgeleverd.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  woensdag 23 november 2022 @ 09:57:23 #16
35189 Troel
scherp en bot
pi_206786331
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 15:21 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Kun jij aangeven in welke zin?
Het zag er wat gelikter uit en het was voor mij minder zoeken. En ik ben dol op goedkoop/gratis, ook al heb ik nu de inclusief BTW versie. En het feit dat de facturen nu gewoon netjes geregeld waren.

https://rompslomp.nl/?ref=user-2F8B7 Maar kijk zelf maar. Code is goed voor 6 maanden gratis PRO. (mocht je het gaan gebruiken levert het mij een gratis maand op, om even open en eerlijk te blijven).
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 23 november 2022 @ 10:01:22 #17
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_206786363
Exact Online en/of Snelstart. Snelstart is makkelijker voor de niet boekhouder m.i.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 28 november 2022 @ 09:18:20 #18
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_206851664
Interessant. Ik ben ook bezig met de transitie om richting freelance te gaan. Ik ben alle genoemde opties in dit topic zo aan het bekijken en heb nu de vraag:

Is het echt te complex om het zelf (in Excel) te doen, zowel administratie als aangifte? Ik ben vrij nauwkeurig en adept in spreadsheets. Mijn branche (freelance) is naar alle waarschijnlijk alleen uurtje-factuurtje (en dan maximaal 4 opdrachtgevers per jaar). Over welke dingen denk ik als freelance-noob nu te makkelijk? Iedereen die ik er ook live over gesproken hebt zegt "ik heb geen zin in boekhouden, dus ik besteed het uit" of "het is gewoon te complex en er zijn teveel regels" en ik denk "maar, zó moeilijk is dat toch niet?"... Wie helpt mij uit mijn droom? ;) (en ja, ik sta oprecht open voor een goede richting, ik weiger eigenwijs te zijn en ik leer dolgraag van andermans fouten)
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_206851744
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 09:18 schreef JeOma het volgende:
Interessant. Ik ben ook bezig met de transitie om richting freelance te gaan. Ik ben alle genoemde opties in dit topic zo aan het bekijken en heb nu de vraag:

Is het echt te complex om het zelf (in Excel) te doen, zowel administratie als aangifte? Ik ben vrij nauwkeurig en adept in spreadsheets. Mijn branche (freelance) is naar alle waarschijnlijk alleen uurtje-factuurtje (en dan maximaal 4 opdrachtgevers per jaar). Over welke dingen denk ik als freelance-noob nu te makkelijk? Iedereen die ik er ook live over gesproken hebt zegt "ik heb geen zin in boekhouden, dus ik besteed het uit" of "het is gewoon te complex en er zijn teveel regels" en ik denk "maar, zó moeilijk is dat toch niet?"... Wie helpt mij uit mijn droom? ;) (en ja, ik sta oprecht open voor een goede richting, ik weiger eigenwijs te zijn en ik leer dolgraag van andermans fouten)
Op zich kan je de basis wel in excel doen (dus gewoon alle omzet facturen en kosten/bonnetjes overtypen) voor de kwartaal btw aangifte. Maar 1x per jaar moet je ook een balans en winst- en verliesrekening invullen in je aangifte inkomstenbelasting en dat is een stuk lastiger met alleen excel want dan komen er ineens andere zaken aan de orde: stand van je bank / liquide middelen, prive opnames en stortingen, leningen, eventuele afschrijvingen van inventaris (komen niet direct in de kosten maar verdeeld over minimaal 5 jaar)... andere overlopende posten (btw aangifte 4e kwartaal, facturen 2022 die je pas betaalt in 2023 (crediteuren dus), omzet 2023 die betrekking heeft op werkzaamheden uit 2022 etc. etc.

Nog steeds niet onmogelijk met een excel sheetje, maar heel onpraktisch en je maakt dan echt heel snel fouten. Alle excel zooi die ik gezien heb die ondernemers zelfs knutselen voor een aangifte inkomstenbelasting bevatte fouten.

Als je echt een sloeber ondernemer bent die weinig gaat verdienen met weinig van bovenstaande posten dan kan je het wel doen. Gewoon de balans leeg laten en alleen de w&v invullen... volledige winst daarna als prive opname en alles sluit. Als je een beetje zelfrespect hebt en er echt een onderneming van wil maken zou ik toch gewoon een boekhouder inhuren ;)
Facts don't care about your feelings
pi_206851807
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 09:18 schreef JeOma het volgende:
Interessant. Ik ben ook bezig met de transitie om richting freelance te gaan. Ik ben alle genoemde opties in dit topic zo aan het bekijken en heb nu de vraag:

Is het echt te complex om het zelf (in Excel) te doen, zowel administratie als aangifte? Ik ben vrij nauwkeurig en adept in spreadsheets. Mijn branche (freelance) is naar alle waarschijnlijk alleen uurtje-factuurtje (en dan maximaal 4 opdrachtgevers per jaar). Over welke dingen denk ik als freelance-noob nu te makkelijk? Iedereen die ik er ook live over gesproken hebt zegt "ik heb geen zin in boekhouden, dus ik besteed het uit" of "het is gewoon te complex en er zijn teveel regels" en ik denk "maar, zó moeilijk is dat toch niet?"... Wie helpt mij uit mijn droom? ;) (en ja, ik sta oprecht open voor een goede richting, ik weiger eigenwijs te zijn en ik leer dolgraag van andermans fouten)
Natuurlijk kun je het in excel doen maar je loopt dan wel allerlei wielen opnieuw uit te vinden en je mist ook heel veel gemak. Zoals de btw aangifte die met een pakket echt super simpel is (twee minuten werk, incl betaling, als je het bij hebt gehouden). Of opmaken en versturen van facturen, sturen van herinneringen. Bekijken van open posten. Herkennen en administreren van facturen en bonnetjes. En nog wel meer dingen.
pi_206854284
Exact online
pi_206856764
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 13:13 schreef Halcon het volgende:
Exact online
Waarom raad je exact online aan voor een simpele zzp'er?
Facts don't care about your feelings
pi_206856928
Moneymonk. Ook omdat Self-billing simpel te boeken valt.

Heb meerdere pakketten geprobeerd en e-boekhouden heeft in ieder geval meer opties maar doet nogal ouderwets aan. Kostte me ook net iets meer tijd per factuur ondanks hun scan en herken mogelijkheden.

DigiBTW kort geprobeerd maar vond ik te omslachtig.
pi_206857136
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 17:02 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Waarom raad je exact online aan voor een simpele zzp'er?
Is toch een eenvoudig programma?

Anders bv. Rompslomp.
pi_206858361
Als je een boekhouder neemt, krijg je daar meestal ook gelijk een pakket bij. Ik heb Yuki.

Ik weet niet wat TS allemaal van plan is maar ik kan een boekhouder alleen maar aanbevelen, ook al is het nog een relatief simpele administratie. Uiteindelijk kost het je maar pakweg de helft (omdat de boekhouder van je belasting aftrekbaar is) en je kunt je richten op de dingen waar jezelf goed in bent. Verder voorkom je fouten en scheelt het vragen van de belastingdienst.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  Moderator maandag 28 november 2022 @ 20:52:09 #26
382129 crew  Donna
pi_206860144
Mijn vriend heeft een boekhouder. En omdat ik verder alle administratie doe, raadde de boekhouder aan om daar Snelstart voor te gebruiken, dat vond hij een prima programma. Ik voer alles in, doe de btw aangifte en zet de posten goed en dan doet de boekhouder de IB aangifte. Ideaal. Op deze manier kost de boekhouder ook bijna niks, want eigenlijk staat alles al goed en klaar.
En we mogen de boekhouder altijd appen of bellen met vragen. Ook al een paar keer gebruik van gemaakt met bijv. handel met het buitenland.

Anyway. Snelstart en een boekhouder dus.
pi_206860868
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 17:41 schreef Halcon het volgende:

[..]
Is toch een eenvoudig programma?

Anders bv. Rompslomp.
Exact is juist één van de uitgebreidste boekhoudpakketten die er bestaat.... en ook niet goedkoop. Ok is wel wat gebruiksvriendelijker geworden maar toch... zou als simpele zzp liever voor de eenvoudigere pakketten gaan zoals idd Rompslomp, Moneymonk, Informer etc. Enige die je nooit moet nemen is Tellow, wat een poep troep.
Facts don't care about your feelings
pi_206860895
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 21:27 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Exact is juist één van de uitgebreidste boekhoudpakketten die er bestaat.... en ook niet goedkoop. Ok is wel wat gebruiksvriendelijker geworden maar toch... zou als simpele zzp liever voor de eenvoudigere pakketten gaan zoals idd Rompslomp, Moneymonk, Informer etc. Enige die je nooit moet nemen is Tellow, wat een poep troep.
Ja, je kunt er veel mee, maar die app is hartstikke gebruiksvriendelijk en simpel.

Rompslomp is wel goedkoper en eenvoudiger. Dus voor een eenvoudige zzp-er zonder gekkigheid, is Rompslomp wel beter. Daar heb je wel gelijk in.

Tellow ken ik niet.
pi_206860929
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 20:52 schreef Donna het volgende:
Mijn vriend heeft een boekhouder. En omdat ik verder alle administratie doe, raadde de boekhouder aan om daar Snelstart voor te gebruiken, dat vond hij een prima programma. Ik voer alles in, doe de btw aangifte en zet de posten goed en dan doet de boekhouder de IB aangifte. Ideaal. Op deze manier kost de boekhouder ook bijna niks, want eigenlijk staat alles al goed en klaar.
En we mogen de boekhouder altijd appen of bellen met vragen. Ook al een paar keer gebruik van gemaakt met bijv. handel met het buitenland.

Anyway. Snelstart en een boekhouder dus.
Ik ben benieuwd in jullie geval, checkt de boekhouder ook jouw werk of neemt hij zonder checken jouw gegevens over in de IB aangfte?
Mag ik vragen wat jullie de boekhouder betalen voor zijn werk?
Ik heb ongeveer dezelfde situatie als jullie maar vind al met al de kosten van de boekhouder nog best hoog.
pi_206860963
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 21:28 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, je kunt er veel mee, maar die app is hartstikke gebruiksvriendelijk en simpel.

Rompslomp is wel goedkoper en eenvoudiger. Dus voor een eenvoudige zzp-er zonder gekkigheid, is Rompslomp wel beter. Daar heb je wel gelijk in.

Tellow ken ik niet.
Tellow werd uitgebracht terwijl het eigenlijk nog niet af was denk ik. Veel bugs, functies die ontbraken etc. En kansloze support zonder verstand. In het begin belde ik een keer met ze omdat het me niet lukte iets in te boeken op de bank waar klant de factuur van kwijt was. Niets bijzonders verder.. dus ik wilde het gewoon inboeken zonder factuur. "Ja dat kan niet want dat mag niet van de Belastingdienst" :')
Facts don't care about your feelings
pi_206861039
Wij raden bij ons op kantoor meestal Snelstart aan voor zzpers.

We merken dat bij de andere programma's de ondernemers vaak denken dat ze het goed doen, maar dat er toch veel gecorrigeerd moet worden.

Excel boekhoudingen zijn 9 van de 10 keer helemaal een ramp, waardoor we alleen maar meer tijd kwijt zijn met stukken opvragen etc.

Bij snelstart kunnen wij makkelijk meekijken en corrigeren. Makkelijker ook dan in die andere programma's. En geen gedoe met maximum aan mutaties.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  Moderator maandag 28 november 2022 @ 21:42:52 #32
382129 crew  Donna
pi_206861274
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 21:29 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd in jullie geval, checkt de boekhouder ook jouw werk of neemt hij zonder checken jouw gegevens over in de IB aangfte?
Mag ik vragen wat jullie de boekhouder betalen voor zijn werk?
Ik heb ongeveer dezelfde situatie als jullie maar vind al met al de kosten van de boekhouder nog best hoog.
In principe neemt hij het grootste deel zo over. Als er bijzonderheden zijn en ik twijfel over iets, dan heb ik hem namelijk al gevraagd en doen we dat samen (ik maak de post en hij checkt 'm even tussendoor omdat hij toegang heeft tot de online administratie).
Voor de IB aangifte zet ik ook de voorraadbalans en bepaalde aftrekposten al klaar. En ik geef bijv. aan welke facturen die in 2022 voldaan zijn, over 2021 gingen etc. En andersom welke facturen die in 2022 gefactureerd zijn nog over werkzaamheden van 2021 gingen.

Maar hij weet dat het ook gedeeltelijk mijn werk is. Het eerste jaar dat we hem in de de arm genomen hebben had ik alles in Excel verwerkt en daarna op zijn advies in Snelstart en dat zag er allemaal goed uit, ik had geen fouten gemaakt, dus hij wil me niet eens grondig controleren. :P

En dan daarna doet hij z'n magie er mee voor ¤59 per uur en vorig jaar kwam de rekening op ¤300 geloof ik. Maar die kosten kan je ook weer aftrekken. :)
pi_206861523
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 21:42 schreef Donna het volgende:

[..]
In principe neemt hij het grootste deel zo over. Als er bijzonderheden zijn en ik twijfel over iets, dan heb ik hem namelijk al gevraagd en doen we dat samen (ik maak de post en hij checkt 'm even tussendoor omdat hij toegang heeft tot de online administratie).
Voor de IB aangifte zet ik ook de voorraadbalans en bepaalde aftrekposten al klaar. En ik geef bijv. aan welke facturen die in 2022 voldaan zijn, over 2021 gingen etc. En andersom welke facturen die in 2022 gefactureerd zijn nog over werkzaamheden van 2021 gingen.

Maar hij weet dat het ook gedeeltelijk mijn werk is. Het eerste jaar dat we hem in de de arm genomen hebben had ik alles in Excel verwerkt en daarna op zijn advies in Snelstart en dat zag er allemaal goed uit, ik had geen fouten gemaakt, dus hij wil me niet eens grondig controleren. :P

En dan daarna doet hij z'n magie er mee voor ¤59 per uur en vorig jaar kwam de rekening op ¤300 geloof ik. Maar die kosten kan je ook weer aftrekken. :)
Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Dit is ongeveer wat ik ook doe. Mijn vermoeden lijkt waar te ze zijn. Zij steken er denk ik te veel uren in. Bij mij is de rekening ¤1600.😡
pi_206861616
Ik heb er echt geen zin meer in om het zelf te doen. Jaren gedaan in een draak van een boekhoudprogramma (osFinalcials :r ) met controle en indienen door een boekhouder.

De boekhouder begon toen met het aanbieden van een abonnement op Exact i.c.m. zijn diensten. Ik upload alle facturen, hij regelt de rest met btw en IB. Na zijn afletteren krijg ik altijd een klein overzichtje van wat er nog aan documenten ontbreekt, zo weten beide partijen dat zeker alles ingevoerd wordt.

Omdat Exact helaas niet aan onze eisen voldoet, hebben we een los factureringpakket, Efactuurdirect. Daarin zit een koppeling met Exact dus de boekhouder leest zo alle verkoopfacturen in.

Ik vind het ideaal zo. Er is nauwelijks kans op fouten. Ik vind de 80 euro per maand die dit kost prima. Maar ik ben dan ook geen beginnende ondernemer. In het begin had ik dit ook ongelofelijk veel geld gevonden.
Spoilers!
  Moderator maandag 28 november 2022 @ 22:03:41 #35
382129 crew  Donna
pi_206861765
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 21:51 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Dit is ongeveer wat ik ook doe. Mijn vermoeden lijkt waar te ze zijn. Zij steken er denk ik te veel uren in. Bij mij is de rekening ¤1600.😡
Dat is wel heel veel geld ja, jeetje, maar ik ben eerlijk als ik zeg dat ik geen idee heb wat normaal is.

Wij zitten bij een klein kantoor (vader en zoon) en het is heel persoonlijk. We kregen bij de geboortes van onze kinderen zelfs beide keren een kaartje met een kleine attentie, dat niveau zeg maar.
Toen mijn oma overleed heeft hij haar laatste IB aangifte ook gedaan. Normaal kan ik dat zelf wel, maar ze was altijd bij haar eigen boekhouder en ik snapte niks van die historie (en hij was onaardig), dus dat heb ik gewoon allemaal als stapeltje papier bij onze boekhouder gebracht en toen was de rekening ook maar ¤93.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')