1 2 3
Veel kantoormedewerkers werken tegenwoordig een paar dagen per week thuis. Het kent veel voordelen, want op een thuiswerkdag kan je snel een wasje draaien of je beter concentreren dan op kantoor. Toch willen steeds meer werkgevers het thuiswerken inperken, blijkt uit onderzoek van LinkedIn. Maar mag een werkgever zomaar eisen dat je terug naar kantoor komt?

LinkedIn deed het onderzoek onder 2900 leidinggevenden, waarvan er 100 werkzaam zijn bij Nederlandse bedrijven. Hieruit bleek dat 37 procent het thuiswerken wil inperken en ook het aantal hybride functies - banen waarin op kantoor werken wordt afgewisseld met werken vanuit huis - wil verminderen. Op Nederlands niveau hebben 7 op de 10 leidinggevenden hier al over nagedacht.

Het thuiswerken is in 2,5 jaar tijd al behoorlijk ingeburgerd en wordt ook in de arbeidsvoorwaarden meegenomen. ,,Toch mag een werkgever eisen dat je weer terug naar kantoor komt”, zegt Elise van Es arbeidsrechtadvocaat en oprichter van Legalitas Advocaten.

De werkgever mag zich namelijk beroepen op het instructierecht. Met dit recht mag de werkgever voorschriften opstellen waar een werknemer zich aan moet houden. ,,Dit geldt dus ook voor de verplichting om naar kantoor te komen”, aldus Van Es.

Is het een arbeidsvoorwaarde? Dan heeft de werkgever pech
Er is wel een uitzondering. ,,Als het contractueel is afgesproken dat je hybride werkt of bijvoorbeeld minimaal twee dagen per week thuiswerkt, dan kan de werkgever je niet dwingen om naar kantoor te komen. Het is dan namelijk een secundaire arbeidsvoorwaarde. Een werkgever kan die alleen wijzigen nadat hij de arbeidsovereenkomst met instemming of eenzijdig gewijzigd heeft.”

De werknemer mag het verzoek van de werkgever weigeren als diegene bijvoorbeeld voor een ziek kind of een zieke partner moet zorgen. In alle andere gevallen moet de werknemer wél naar kantoor komen, als de werkgever hierom vraagt. ,,Wettelijk gezien hoeft de werkgever hiervoor ook geen reden op te geven, maar het is wel zo netjes”, aldus Van Es.

Wet gaat verandering brengen
Er is een mogelijkheid dat dit allemaal gaat veranderen als de wet ‘Werken waar je wil’ wordt doorgevoerd. ,,Deze wet moet nog door de Eerste Kamer, maar als dat lukt heeft de werkgever niet meer zoveel zeggenschap als nu”, vertelt Van Es.

De advocaat legt uit: ,,Als de werknemer het verzoek indient om thuis te werken, dan moet de werkgever hiermee akkoord gaan. Tenzij de redelijkheid en billijkheid zich ertegen verzet.” Simpel gezegd: het wordt geen onvoorwaardelijk recht van de werknemer, maar het moet wel serieus door de werkgever overwogen worden.

Zo moeten werknemers in de toekomst waarschijnlijk een gemotiveerd verzoek indienen als ze (vaker) thuis willen werken. En moet het duidelijker worden - in het personeelsreglement - onder welke omstandigheden iemand mag thuiswerken.

Is dwingen wel zo verstandig? Sluit een compromis
Maar wat is een goede reden om iemand naar kantoor te sturen?. ,,Als iemand niet goed functioneert, is dat waarschijnlijk reden genoeg om het thuiswerken in te perken”, zegt Van Es.

David Schimmel, hr-adviseur en oprichter van De Jongens van HR vindt het niet verstandig om het zover te laten komen. ,,Is het slim om een werknemer te verplichten om naar kantoor te komen? Door dwang krijg je alleen maar weerstand en het zorgt er niet voor dat de werknemer meer gaat werken. Diegene zal waarschijnlijk alleen maar meer zijn hakken in het zand zetten.”

De medewerker kan dan overwegen om een andere baan te zoeken, er is immers krapte op de arbeidsmarkt. Om dit te voorkomen adviseert Schimmel om een compromis met de werknemer te sluiten. Ook als de nieuwe wet wordt doorgevoerd. ,,Ga in alle gevallen met elkaar in gesprek. Waarom wil de werkgever zo graag dat de werknemer naar kantoor komt? En waarom wil de werknemer zo graag thuis werken? Het is belangrijk om beiden motivaties duidelijk te krijgen, voordat er eisen worden gesteld.”

Mocht het toch tot een verzoek met dwang komen, dan is het goed om het kantoorwerken in te kaderen, vertelt Schimmel. ,,Als iemand echt niet naar kantoor wil komen? Stel dan voor om het te beperken tot drie maanden. Als alles goed gaat, mag de medewerker daarna weer thuiswerken. Dan is er een duidelijke kadering en weet iedereen waar hij of zij aan toe is.”
Bron.

OP naar het oorspronkelijke ophokplicht. *O*

Taalpurist.

Ik ben thuis constant afgeleid. Op kantoor krijg ik meer gedaan.
Ik ben op kantoor constant afgeleid. Thuis krijg ik meer gedaan.

You need to be cold to be queen.

Ik ben ondanks dat iedereen terug is geroepen gewoon thuis blijven werken. Op kantoor werkt ik ook alleen op een eigen kamer dus 0 verschil voor mij.

Werkgever boeit het niks zolang ik gewoon goed werk aflever.
"The bulletdodger"
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 16:25 schreef Aberkullie het volgende:
Ik ben op kantoor constant afgeleid. Thuis krijg ik meer gedaan.
Dit vind ik altijd zo'n flauwekulsmoes.

Alsof je er niet zelf bij bent dat je wordt 'afgeleid'.

Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole

0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 16:28 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Dat ik erbij ben is juist het probleem. Of kun jij efficient werken in een kantoortuin met 20 collega’s die even uitgebreid het weekend zitten te bespreken?

Home is where the cat is.

[..]

Ik ken een collega die, als hij niet naar de (verre) klant-locatie hoefde, naar het hoofdkantoor van de detacheerder ging om daar te werken. Hij had wat koters rondlopen van een leeftijd die je echt nog niet kunt duidelijk maken dat pappie moet werken.

Bij mijn huidige opdrachtgever hebben we nu woensdag als kantoor-dag voor het hele team. Er is gesproken over 2 dagen, maar daar zat niemand echt op te wachten. Sommigen gaan vaker naar kantoor, maar dat is dan vaak voor een specifieke afspraak.

Ik heb het geluk dat mijn katten mij redelijk met rust laten, hoewel de laatste dagen de enige poes eigenlijk wel de hele dag op schoot wil liggen, en dat werkt ook niet echt optimaal, dus die wordt soms ook even weggezet. Maar tijdens een Teams-meeting is het geen probleem.

Het gewenste aantal katten is het huidige aantal katten +1. Herhaal.

[..]

dat is juist het probleem. Ik kan niet iemand anders besturen om mij niet af te leiden.

Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.

"The bulletdodger"
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 16:31 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Dat ik erbij ben is juist het probleem. Of kun jij efficient werken in een kantoortuin met 20 collega’s die even uitgebreid het weekend zitten te bespreken?
Nooit problemen mee. Ik concentreer me gewoon op mijn werk?

0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 16:32 schreef Chai het volgende:

[..]
FOK is te leuk
Meestal wel.
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 16:49 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Ik ken een collega die, als hij niet naar de (verre) klant-locatie hoefde, naar het hoofdkantoor van de detacheerder ging om daar te werken. Hij had wat koters rondlopen van een leeftijd die je echt nog niet kunt duidelijk maken dat pappie moet werken.

Bij mijn huidige opdrachtgever hebben we nu woensdag als kantoor-dag voor het hele team. Er is gesproken over 2 dagen, maar daar zat niemand echt op te wachten. Sommigen gaan vaker naar kantoor, maar dat is dan vaak voor een specifieke afspraak.

Ik heb het geluk dat mijn katten mij redelijk met rust laten, hoewel de laatste dagen de enige poes eigenlijk wel de hele dag op schoot wil liggen, en dat werkt ook niet echt optimaal, dus die wordt soms ook even weggezet. Maar tijdens een Teams-meeting is het geen probleem.
Kleine kinderen zijn een goede reden om naar kantoor te komen. Soms natuurlijk niet haalbaar.

0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 16:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat is juist het probleem. Ik kan niet iemand anders besturen om mij niet af te leiden.
Dat lijkt me meer een probleem in de assertiviteit. Oordopjes? Aangeven dat je 'echt even aan het werk moet?

Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole

Bonenteller en rekenmeester
Ik moet in een kantoortuin werken, de hel op aarde. Ik blijf zo veel mogelijk thuis tot ik weer een eigen kantoor krijg. :N
Bij ons telt de regel. 3 dagen thuis en 2 op kantoor.

Ikzelf werk altijd op kantoor omdat thuiswerk bij mij bijna synoniem staat voor vakantie :')

Cindy De Vuyst

Ik bijt.
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 17:34 schreef einzeinz het volgende:
Bij ons telt de regel. 3 dagen thuis en 2 op kantoor.

Ikzelf werk altijd op kantoor omdat thuiswerk bij mij bijna synoniem staat voor vakantie :')
Het werk op de sociale werkplaats is ook moeilijk te vertalen naar de thuissituatie.
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 17:19 schreef inslagenreuring het volgende:
Dat lijkt me meer een probleem in de assertiviteit. Oordopjes? Aangeven dat je 'echt even aan het werk moet?
zogauw je dat zegt ben je al afgeleid. Eigenlijk al vanaf het moment dat een collega tegen je praat.

Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.

User under construction
Thuiswerken scheelt mijn man 2 uur reistijd per dag, en de werkgever de reiskostenvergoeding. Hopelijk blijft dit zo.
Beste debater aldus tong80
Ik snap het probleem niet zo. Voor Corona was het niet meer dan normaal. Het lijkt wel of het meerendeel veranderd is in verwende prinsesjes ala dramaqueens die bij het minste of geringste staan te janken. Als je niet wil werken pleur je toch lekker op ?

Aan het typen...

16s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:10 schreef Gibson88 het volgende:
Ik snap het probleem niet zo. Voor Corona was het niet meer dan normaal. Het lijkt wel of het meerendeel veranderd is in verwende prinsesjes ala dramaqueens die bij het minste of geringste staan te janken. Als je niet wil werken pleur je toch lekker op ?
Wat heeft de locatie waar je werkt te maken met willen werken?
Als je fulltime werkt is 1 a 2 dagen thuis zeker een verbetering.

Werk je parttime snap ik wel dat ze verwachten dat je op kantoor bent (bij de meeste functies).
Maak dat de kat wijs!!
Thuis werken = niet werken in jouw optiek? :')

"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin

1s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:15 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Thuis werken = niet werken in jouw optiek? :')
Zegt wel genoeg over de mensen die vinden dat iedereen maar 5 dagen op kantoor moet komen lanterfanten.

Waddap homie
Thuiswerken staat volgens mij niet gelijk aan niet werken. Volgens jou wel dan?

Krekker is de bom!

0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:15 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Zegt wel genoeg over de mensen die vinden dat iedereen maar 5 dagen op kantoor moet komen lanterfanten.
Is ook zo. Dat zegt álles over mij.

Aan het typen...

14s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:17 schreef Gibson88 het volgende:

[..]
Is ook zo. Dat zegt álles over mij.
Maar je geeft ondertussen geen antwoord op de vraag die tweemaal aan je is gesteld: vind jij dat thuiswerken hetzelfde is als niet werken?
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:19 schreef DW457 het volgende:

[..]
Maar je geeft ondertussen geen antwoord op de vraag die tweemaal aan je is gesteld: vind jij dat thuiswerken hetzelfde is als niet werken?
Nee, dat is niet wat ik zeg. Ik zeg alleen dat het voor Corona geen issue was op naar het kantoor te komen en dat dat nu opeens een drama is. En dat vind ik verwend gedrag.

Aan het typen...

Ik ben heel erg pro thuiswerken. Beter voor de werk/privé balans en beter voor het klimaat en betere koffie. Ik ben dus sowieso voor een 50/50 verhouding of 60/40 in het voordeel van thuiswerken (indien de baan het toelaat).
16s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:21 schreef Gibson88 het volgende:

[..]
Nee, dat is niet wat ik zeg. Ik zeg alleen dat het voor Corona geen issue was op naar het kantoor te komen en dat dat nu opeens een drama is. En dat vind ik verwend gedrag.
Thuiswerken is nu gewoon echt goed mogelijk gemaakt en geïntegreerd en veel mensen ervaren het als heel prettig. Niets mis mee, toch? Ik snap wel dat mensen geen zin meer hebben om 5 dagen per week in die zinloze files te staan.
FREEJANCEES
1s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:14 schreef Jed1Gam het volgende:
Als je fulltime werkt is 1 a 2 dagen thuis zeker een verbetering.

Werk je parttime snap ik wel dat ze verwachten dat je op kantoor bent (bij de meeste functies).
Bij ons ging het van fulltime kantoor naar 3 dagen thuis, 1 dag kantoor. Werkt prima en ik kijk zowaar best uit naar die kantoordag. Al zorg ik doorgaans wel dat ik mijn werk dan al redelijk afgerond heb, want het is meer een ouwehoerdag.

VBL SC influencer
Left, right, behind

Moderator / Miss SHO
Niet overal. Als docent was het ooit gebruikelijk om als je geen les had thuis te werken. Juist omdat je wil concentreren als je bijvoorbeeld een tentamen maakt
Later met 50 man en één ruimte, studenten die in en uitlopen
. Geen stiltewerkplek.. was veel productiever thuis! Maar was uiteraard wel veel op.locatie ook

Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent

Effe niet
Ik zou als glazenwasser best wel thuis willen werken, maar ik zie de klanten ook niet bepaald naar me toe komen. :')

Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.

0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 17:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
zogauw je dat zegt ben je al afgeleid. Eigenlijk al vanaf het moment dat een collega tegen je praat.
Als ze aan het bureau achter me staan te praten en te lachen op volume kan ik niet even rustig een artikel lezen. Ook niet met koptelefoon op. En denk je dat ze klaar zijn, komt de volgende collega binnen waarna het hele verhaal opnieuw begint.

Prima verder hoor ik krijg toch wel doorbetaald maar het kost mijn werkgever een hoop loze uren.

0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:22 schreef DW457 het volgende:

[..]
Thuiswerken is nu gewoon echt goed mogelijk gemaakt en geïntegreerd en veel mensen ervaren het als heel prettig. Niets mis mee, toch? Ik snap wel dat mensen geen zin meer hebben om 5 dagen per week in die zinloze files te staan.
Thuiswerken is inderdaad een stuk makkelijker gemaakt, dat ben ik met je eens. En precies dat, dat geen zin meer hebben, is mijn punt met wat ik bedoel met over-verwend.

Aan het typen...

16s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:27 schreef Gibson88 het volgende:

[..]
Thuiswerken is inderdaad een stuk makkelijker gemaakt, dat ben ik met je eens. En precies dat, dat geen zin meer hebben, is mijn punt met wat ik bedoel met over-verwend.
Dat heeft niets met verwend zijn te maken, maar met de zinloosheid van iets inzien. Zoiets zie ik als vooruitgang.

[..]
Niet je tijd in je auto willen doorbrengen is over-verwend? Nee oke.

Maak dat de kat wijs!!

[..]
Het komt niet in je op (danwel je gelooft niet) dat er écht mensen zijn die thuis veel productiever zijn?

Drammer
Ik woon vlakbij kantoor en het is geen kantoortuin, dus kan er rustig werken. En ik kan me er beter concentreren dan thuis.

Maar heb er alle begrip voor dat dat voor andere mensen anders kan werken. Zie op mijn werk dat degenen met de meeste reistijd ook het meeste thuiswerken. En terecht, want waarom meer reistijd hebben dan nodig om je werk naar behoren uit te voeren? Is niemand bij gebaat.

Op vrijdag 2 december 2022 18:43 schreef ChevyCaprice het volgende: Is goed. Mail maar een end weg. Daag.

2s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:28 schreef DW457 het volgende:
Dat heeft niets met verwend zijn te maken, maar met de zinloosheid van iets inzien. Zoiets zie ik als vooruitgang.
Die zinloosheid zagen veel werknemers al langer in, maar werkgevers bleven altijd maar halsstarrig vasthouden aan het op kantoor moeten zijn. In die zin heeft corona ook wat goeds gebracht, want inmiddels zien veel werkgevers gelukkig ook in dat de laptop en telefoon het thuis ook gewoon doen.
FREEJANCEES
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:38 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Die zinloosheid zagen veel werknemers al langer in, maar werkgevers bleven altijd maar halsstarrig vasthouden aan het op kantoor moeten zijn. In die zin heeft corona ook wat goeds gebracht, want inmiddels zien veel werkgevers gelukkig ook in dat de laptop en telefoon het thuis ook gewoon doen.
Mijn werkgever heeft tijdens en na corona ook gewoon veel kantoren verkocht nadat er tot dat inzicht werd gekomen, win-win.

VBL SC influencer
Left, right, behind

Feyenoord kampioen 2022/2023
Zeker niet tegen thuiswerken, maak er zelf ook wel af en toe gebruik van, maar vind wel dat die beslissing bij een werkgever zou moeten liggen, of ze het faciliteren of juist niet. Werkgever moet die vrijheid hebben, en werknemer heeft de vrijheid om wat anders te zoeken indien hij/zij graag wil thuiswerken.
Jaap van Dissel-award 2022
Slava Ukraini
Inb4 Elon Musk :T

Water towers can fly! :D

1s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:39 schreef Caland het volgende:
Mijn werkgever heeft tijdens en na corona ook gewoon veel kantoren verkocht nadat er tot dat inzicht werd gekomen, win-win.
Ja, het biedt zoveel voordelen als er deels thuisgewerkt wordt.
Vanwege het sociale aspect af en toe op kantoor is prima en ook wel goed denk ik, maar dat hoeft ook niet overdreven te worden vind ik. Het zijn tenslotte collega's, geen vrienden.
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 17:19 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Nooit problemen mee. Ik concentreer me gewoon op mijn werk?
[..]
Meestal wel.
[..]
Kleine kinderen zijn een goede reden om naar kantoor te komen. Soms natuurlijk niet haalbaar.
[..]
Je projecteert je eigen situatie nu op de rest. Sommige mensen kunnen minder goed tegen prikkels of werken op een plek met veel meer lawaai dan jij. En nee daar valt niet altijd wat aan te doen, bijvoorbeeld wanneer mensen de hele dag moeten bellen.
Alfist
Als ik (grotendeels) kan blijven thuis werken als kantoorfiguurdan is er simpelweg wat meer plek in de trein (of op de weg als je met de auto kan) voor de mensen in de zorg, winkeliers, bouwvakkers etc die op locatie werken. Dan zitten die ook ruim en op tijd thuis voor de warme maaltijd inmiddels lauw is geworden.
Cultuurmoslim
Er zijn echt heel veel mensen die hun thuiswerk afraffelen om daarna het huishouden te doen.
Ik zou thuiswerk enkel toestaan wanneer het product heel meetbaar is.

Von Kopf bis Fuß auf Liebe eingestellt

Maak dat de kat wijs!!
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:50 schreef LXIV het volgende:
Er zijn echt heel veel mensen die hun thuiswerk afraffelen om daarna het huishouden te doen.
Hoe kom je daarbij?

0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:41 schreef Scrummie het volgende:
Zeker niet tegen thuiswerken, maak er zelf ook wel af en toe gebruik van, maar vind wel dat die beslissing bij een werkgever zou moeten liggen, of ze het faciliteren of juist niet. Werkgever moet die vrijheid hebben, en werknemer heeft de vrijheid om wat anders te zoeken indien hij/zij graag wil thuiswerken.
Ben ik het niet mee eens. De files zorgen voor veel economische schade en minder woon-werkverkeer draagt ook bij aan de klimaatdoelstellingen. Als de overheid die klimaatdoelstellingen zo belangrijk vindt dan vind ik dat werkgevers gewoon gedwongen moeten worden om deels thuiswerken te faciliteren, indien een werknemer dat wenst.

Uiteraard voor zover de aard van de werkzaamheden dat toelaat natuurlijk, maar kantoorwerk kan in de regel gewoon vanuit huis.
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 16:19 schreef Chai het volgende:
Ik ben thuis constant afgeleid. Op kantoor krijg ik meer gedaan.
Ik ook plus dat ik door mijn werk op kantoor te houden thuis ook echt thuis ben en niet met werk bezig hoef te zijn. Ik vind die strikte scheiding prettig. Ik werk alleen incidenteel thuis.

Plus dat ik veel van werk thuis niet kan doen, daarvoor moet ik op kantoor zijn.

Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty

0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:50 schreef LXIV het volgende:
Er zijn absoluut mensen die dat doen, zeker weten. Evenals dat er mensen zijn die zo min mogelijk doen op kantoor om hun tijd maar uit te zitten. Op elke werkplek, werklocatie en vakgebied heb je mensen die er met de pet naar gooien. Maar dat is zeker niet de meerderheid.
2s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:58 schreef DW457 het volgende:

[..]
Er zijn absoluut mensen die dat doen, zeker weten. Evenals dat er mensen zijn die zo min mogelijk doen op kantoor om hun tijd maar uit te zitten. Op elke werkplek, werklocatie en vakgebied heb je mensen die er met de pet naar gooien. Maar dat is zeker niet de meerderheid.
Ik ga er in principe van uit dat mensen ook thuis serieus met hun werk bezig zijn of in ieder geval die intentie hebben. Mensen die op kantoor de kantjes er af lopen zullen dat thuis ook doen, mensen die op kantoor hun werk serieus nemen zullen dat thuis ook doen.

Ik begrijp mensen die hun werk niet serieus nemen ook slecht. Je bent ergens 40 uur per week mee bezig, een aanzienlijk deel van je leven. Dan wil je dat toch ook serieus aanpakken en niet maar wat aansloten? Dan kijk je op je sterfbed terug, om te concluderen dat je 20% van je leven met onzin bezig bent geweest.

Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty

1 2 3
steun FOK! en koop via een van deze links
bol.com Coolblue