abonnement Unibet Coolblue
pi_206721066
quote:
Veel kantoormedewerkers werken tegenwoordig een paar dagen per week thuis. Het kent veel voordelen, want op een thuiswerkdag kan je snel een wasje draaien of je beter concentreren dan op kantoor. Toch willen steeds meer werkgevers het thuiswerken inperken, blijkt uit onderzoek van LinkedIn. Maar mag een werkgever zomaar eisen dat je terug naar kantoor komt?

LinkedIn deed het onderzoek onder 2900 leidinggevenden, waarvan er 100 werkzaam zijn bij Nederlandse bedrijven. Hieruit bleek dat 37 procent het thuiswerken wil inperken en ook het aantal hybride functies - banen waarin op kantoor werken wordt afgewisseld met werken vanuit huis - wil verminderen. Op Nederlands niveau hebben 7 op de 10 leidinggevenden hier al over nagedacht.

Het thuiswerken is in 2,5 jaar tijd al behoorlijk ingeburgerd en wordt ook in de arbeidsvoorwaarden meegenomen. ,,Toch mag een werkgever eisen dat je weer terug naar kantoor komt”, zegt Elise van Es arbeidsrechtadvocaat en oprichter van Legalitas Advocaten.

De werkgever mag zich namelijk beroepen op het instructierecht. Met dit recht mag de werkgever voorschriften opstellen waar een werknemer zich aan moet houden. ,,Dit geldt dus ook voor de verplichting om naar kantoor te komen”, aldus Van Es.

Is het een arbeidsvoorwaarde? Dan heeft de werkgever pech
Er is wel een uitzondering. ,,Als het contractueel is afgesproken dat je hybride werkt of bijvoorbeeld minimaal twee dagen per week thuiswerkt, dan kan de werkgever je niet dwingen om naar kantoor te komen. Het is dan namelijk een secundaire arbeidsvoorwaarde. Een werkgever kan die alleen wijzigen nadat hij de arbeidsovereenkomst met instemming of eenzijdig gewijzigd heeft.”

De werknemer mag het verzoek van de werkgever weigeren als diegene bijvoorbeeld voor een ziek kind of een zieke partner moet zorgen. In alle andere gevallen moet de werknemer wél naar kantoor komen, als de werkgever hierom vraagt. ,,Wettelijk gezien hoeft de werkgever hiervoor ook geen reden op te geven, maar het is wel zo netjes”, aldus Van Es.

Wet gaat verandering brengen
Er is een mogelijkheid dat dit allemaal gaat veranderen als de wet ‘Werken waar je wil’ wordt doorgevoerd. ,,Deze wet moet nog door de Eerste Kamer, maar als dat lukt heeft de werkgever niet meer zoveel zeggenschap als nu”, vertelt Van Es.

De advocaat legt uit: ,,Als de werknemer het verzoek indient om thuis te werken, dan moet de werkgever hiermee akkoord gaan. Tenzij de redelijkheid en billijkheid zich ertegen verzet.” Simpel gezegd: het wordt geen onvoorwaardelijk recht van de werknemer, maar het moet wel serieus door de werkgever overwogen worden.

Zo moeten werknemers in de toekomst waarschijnlijk een gemotiveerd verzoek indienen als ze (vaker) thuis willen werken. En moet het duidelijker worden - in het personeelsreglement - onder welke omstandigheden iemand mag thuiswerken.

Is dwingen wel zo verstandig? Sluit een compromis
Maar wat is een goede reden om iemand naar kantoor te sturen?. ,,Als iemand niet goed functioneert, is dat waarschijnlijk reden genoeg om het thuiswerken in te perken”, zegt Van Es.

David Schimmel, hr-adviseur en oprichter van De Jongens van HR vindt het niet verstandig om het zover te laten komen. ,,Is het slim om een werknemer te verplichten om naar kantoor te komen? Door dwang krijg je alleen maar weerstand en het zorgt er niet voor dat de werknemer meer gaat werken. Diegene zal waarschijnlijk alleen maar meer zijn hakken in het zand zetten.”

De medewerker kan dan overwegen om een andere baan te zoeken, er is immers krapte op de arbeidsmarkt. Om dit te voorkomen adviseert Schimmel om een compromis met de werknemer te sluiten. Ook als de nieuwe wet wordt doorgevoerd. ,,Ga in alle gevallen met elkaar in gesprek. Waarom wil de werkgever zo graag dat de werknemer naar kantoor komt? En waarom wil de werknemer zo graag thuis werken? Het is belangrijk om beiden motivaties duidelijk te krijgen, voordat er eisen worden gesteld.”

Mocht het toch tot een verzoek met dwang komen, dan is het goed om het kantoorwerken in te kaderen, vertelt Schimmel. ,,Als iemand echt niet naar kantoor wil komen? Stel dan voor om het te beperken tot drie maanden. Als alles goed gaat, mag de medewerker daarna weer thuiswerken. Dan is er een duidelijke kadering en weet iedereen waar hij of zij aan toe is.”
Bron.

OP naar het oorspronkelijke ophokplicht. *O*
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_206721193
Ik ben thuis constant afgeleid. Op kantoor krijg ik meer gedaan.
pi_206721263
Ik ben op kantoor constant afgeleid. Thuis krijg ik meer gedaan.
Sicker than your average.
pi_206721283
Ik ben ondanks dat iedereen terug is geroepen gewoon thuis blijven werken. Op kantoor werkt ik ook alleen op een eigen kamer dus 0 verschil voor mij.

Werkgever boeit het niks zolang ik gewoon goed werk aflever.
pi_206721291
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 16:25 schreef Aberkullie het volgende:
Ik ben op kantoor constant afgeleid. Thuis krijg ik meer gedaan.
Dit vind ik altijd zo'n flauwekulsmoes.

Alsof je er niet zelf bij bent dat je wordt 'afgeleid'.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_206721333
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 16:28 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dit vind ik altijd zo'n flauwekulsmoes.

Alsof je er niet zelf bij bent dat je wordt 'afgeleid'.
Dat ik erbij ben is juist het probleem. Of kun jij efficient werken in een kantoortuin met 20 collega’s die even uitgebreid het weekend zitten te bespreken?
Sicker than your average.
pi_206721336
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 16:28 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dit vind ik altijd zo'n flauwekulsmoes.

Alsof je er niet zelf bij bent dat je wordt 'afgeleid'.
FOK is te leuk
  vrijdag 18 november 2022 @ 16:49:59 #8
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_206721494
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 16:28 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dit vind ik altijd zo'n flauwekulsmoes.

Alsof je er niet zelf bij bent dat je wordt 'afgeleid'.
Ik ken een collega die, als hij niet naar de (verre) klant-locatie hoefde, naar het hoofdkantoor van de detacheerder ging om daar te werken. Hij had wat koters rondlopen van een leeftijd die je echt nog niet kunt duidelijk maken dat pappie moet werken.

Bij mijn huidige opdrachtgever hebben we nu woensdag als kantoor-dag voor het hele team. Er is gesproken over 2 dagen, maar daar zat niemand echt op te wachten. Sommigen gaan vaker naar kantoor, maar dat is dan vaak voor een specifieke afspraak.

Ik heb het geluk dat mijn katten mij redelijk met rust laten, hoewel de laatste dagen de enige poes eigenlijk wel de hele dag op schoot wil liggen, en dat werkt ook niet echt optimaal, dus die wordt soms ook even weggezet. Maar tijdens een Teams-meeting is het geen probleem.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_206721500
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 16:28 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dit vind ik altijd zo'n flauwekulsmoes.

Alsof je er niet zelf bij bent dat je wordt 'afgeleid'.
dat is juist het probleem. Ik kan niet iemand anders besturen om mij niet af te leiden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 18 november 2022 @ 17:19:49 #10
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_206721846
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 16:31 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Dat ik erbij ben is juist het probleem. Of kun jij efficient werken in een kantoortuin met 20 collega’s die even uitgebreid het weekend zitten te bespreken?
Nooit problemen mee. Ik concentreer me gewoon op mijn werk?

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 16:32 schreef Chai het volgende:

[..]
FOK is te leuk
Meestal wel.
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 16:49 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Ik ken een collega die, als hij niet naar de (verre) klant-locatie hoefde, naar het hoofdkantoor van de detacheerder ging om daar te werken. Hij had wat koters rondlopen van een leeftijd die je echt nog niet kunt duidelijk maken dat pappie moet werken.

Bij mijn huidige opdrachtgever hebben we nu woensdag als kantoor-dag voor het hele team. Er is gesproken over 2 dagen, maar daar zat niemand echt op te wachten. Sommigen gaan vaker naar kantoor, maar dat is dan vaak voor een specifieke afspraak.

Ik heb het geluk dat mijn katten mij redelijk met rust laten, hoewel de laatste dagen de enige poes eigenlijk wel de hele dag op schoot wil liggen, en dat werkt ook niet echt optimaal, dus die wordt soms ook even weggezet. Maar tijdens een Teams-meeting is het geen probleem.
Kleine kinderen zijn een goede reden om naar kantoor te komen. Soms natuurlijk niet haalbaar.

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 16:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat is juist het probleem. Ik kan niet iemand anders besturen om mij niet af te leiden.
Dat lijkt me meer een probleem in de assertiviteit. Oordopjes? Aangeven dat je 'echt even aan het werk moet?
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  vrijdag 18 november 2022 @ 17:23:41 #11
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_206721885
Ik moet in een kantoortuin werken, de hel op aarde. Ik blijf zo veel mogelijk thuis tot ik weer een eigen kantoor krijg. :N
pi_206721981
Bij ons telt de regel. 3 dagen thuis en 2 op kantoor.

Ikzelf werk altijd op kantoor omdat thuiswerk bij mij bijna synoniem staat voor vakantie :')
Cindy De Vuyst
pi_206722166
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 17:34 schreef einzeinz het volgende:
Bij ons telt de regel. 3 dagen thuis en 2 op kantoor.

Ikzelf werk altijd op kantoor omdat thuiswerk bij mij bijna synoniem staat voor vakantie :')
Het werk op de sociale werkplaats is ook moeilijk te vertalen naar de thuissituatie.
pi_206722176
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 17:19 schreef inslagenreuring het volgende:
Dat lijkt me meer een probleem in de assertiviteit. Oordopjes? Aangeven dat je 'echt even aan het werk moet?
zogauw je dat zegt ben je al afgeleid. Eigenlijk al vanaf het moment dat een collega tegen je praat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 18 november 2022 @ 17:51:44 #15
3542 Gia
User under construction
pi_206722204
Thuiswerken scheelt mijn man 2 uur reistijd per dag, en de werkgever de reiskostenvergoeding. Hopelijk blijft dit zo.
pi_206722358
Ik snap het probleem niet zo. Voor Corona was het niet meer dan normaal. Het lijkt wel of het meerendeel veranderd is in verwende prinsesjes ala dramaqueens die bij het minste of geringste staan te janken. Als je niet wil werken pleur je toch lekker op ?
pi_206722397
quote:
16s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:10 schreef Gibson88 het volgende:
Ik snap het probleem niet zo. Voor Corona was het niet meer dan normaal. Het lijkt wel of het meerendeel veranderd is in verwende prinsesjes ala dramaqueens die bij het minste of geringste staan te janken. Als je niet wil werken pleur je toch lekker op ?
Wat heeft de locatie waar je werkt te maken met willen werken?
pi_206722401
Als je fulltime werkt is 1 a 2 dagen thuis zeker een verbetering.

Werk je parttime snap ik wel dat ze verwachten dat je op kantoor bent (bij de meeste functies).
  vrijdag 18 november 2022 @ 18:15:23 #19
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_206722408
quote:
16s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:10 schreef Gibson88 het volgende:
Ik snap het probleem niet zo. Voor Corona was het niet meer dan normaal. Het lijkt wel of het meerendeel veranderd is in verwende prinsesjes ala dramaqueens die bij het minste of geringste staan te janken. Als je niet wil werken pleur je toch lekker op ?
Thuis werken = niet werken in jouw optiek? :')
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_206722415
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:15 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Thuis werken = niet werken in jouw optiek? :')
Zegt wel genoeg over de mensen die vinden dat iedereen maar 5 dagen op kantoor moet komen lanterfanten.
Sicker than your average.
pi_206722427
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:15 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Thuis werken = niet werken in jouw optiek? :')
Absoluut ! :+
  vrijdag 18 november 2022 @ 18:17:36 #22
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_206722431
quote:
16s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:10 schreef Gibson88 het volgende:
Ik snap het probleem niet zo. Voor Corona was het niet meer dan normaal. Het lijkt wel of het meerendeel veranderd is in verwende prinsesjes ala dramaqueens die bij het minste of geringste staan te janken. Als je niet wil werken pleur je toch lekker op ?
Thuiswerken staat volgens mij niet gelijk aan niet werken. Volgens jou wel dan?
Krekker is de bom!
pi_206722434
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:15 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Zegt wel genoeg over de mensen die vinden dat iedereen maar 5 dagen op kantoor moet komen lanterfanten.
Is ook zo. Dat zegt álles over mij.
pi_206722450
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:17 schreef Gibson88 het volgende:

[..]
Is ook zo. Dat zegt álles over mij.
Maar je geeft ondertussen geen antwoord op de vraag die tweemaal aan je is gesteld: vind jij dat thuiswerken hetzelfde is als niet werken?
pi_206722464
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:19 schreef DW457 het volgende:

[..]
Maar je geeft ondertussen geen antwoord op de vraag die tweemaal aan je is gesteld: vind jij dat thuiswerken hetzelfde is als niet werken?
Nee, dat is niet wat ik zeg. Ik zeg alleen dat het voor Corona geen issue was op naar het kantoor te komen en dat dat nu opeens een drama is. En dat vind ik verwend gedrag.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')