Los van het feit dat de hele Pieten discussie mij niet echt interesseert en beide kanten mijns inziens totaal krankjorum zijn, vind ik dit wel een leuke gedachtegang, eigenlijk. Het is traditie van het platteland en het moet vooral een kinderfeest blijven en nog van dat geratel, maar weet je welke groep het nu allemaal niets uitmaakt of Piet zwart of roetgeveegd is? De kinderen! Leer mij humor kennen. Als alle Pieten morgen felroze of pimpelpaars gekleurd zijn vinden ze het ook prima, want er staan cadeaus en snoepgoed tegenover. Maar veel plezier met je ''tradities''.quote:Op dinsdag 22 november 2022 08:45 schreef descon het volgende:
[..]
Leven en laten leven...heeft niks met egocentrisme te maken. Juist heel sociaal...maar verwacht dat ook van anderen.
Deze discussies over zwarte piet, BLM etc zorgen er juist voor dat er meer verdeeldheid onstaat.
Wat weer goed is voor een klein groepje die hun verdienmodel er van maakt.
Denk dat die KZOP gasten zich ooit verdiept hebben in de tradities/gebruiken van het platteland? Die komen er 1 keer om te zieken, ophef te veroorzaken en zie je nooit meer terug.
Gevolg, de sfeer met Sinterklaas is verziekt en opgefokt zonder een goede reden.....alleen een stel activisten die hun aandacht hebben gehad voor een probleem wat er daar niet was.
Die plattelands-slachtofferrol begint wat vermoeiend te worden.quote:Op dinsdag 22 november 2022 08:45 schreef descon het volgende:
[..]
Leven en laten leven...heeft niks met egocentrisme te maken. Juist heel sociaal...maar verwacht dat ook van anderen.
Deze discussies over zwarte piet, BLM etc zorgen er juist voor dat er meer verdeeldheid onstaat.
Denk dat die KZOP gasten zich ooit verdiept hebben in de tradities/gebruiken van het platteland? Die komen er 1 keer om te zieken, ophef te veroorzaken en zie je nooit meer terug.
Gevolg, de sfeer met Sinterklaas is verziekt en opgefokt zonder een goede reden.....alleen een stel activisten die hun aandacht hebben gehad voor een probleem wat er daar niet was.
Precies dit, daarom lekker zwart laten en niet buigen voor een clubje beroepsgekwetsten.quote:Op dinsdag 22 november 2022 08:53 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Los van het feit dat de hele Pieten discussie mij niet echt interesseert en beide kanten mijns inziens totaal krankjorum zijn, vind ik dit wel een leuke gedachtegang, eigenlijk. Het is traditie van het platteland en het moet vooral een kinderfeest blijven en nog van dat geratel, maar weet je welke groep het nu allemaal niets uitmaakt of Piet zwart of roetgeveegd is? De kinderen! Leer mij humor kennen. Als alle Pieten morgen felroze of pimpelpaars gekleurd zijn vinden ze het ook prima, want er staan cadeaus en snoepgoed tegenover. Maar veel plezier met je ''tradities''.
Leven en laten leven. Behalve als je iets over zwarte piet zegt. Dan mag je in elkaar geslagen worden.quote:Op dinsdag 22 november 2022 08:45 schreef descon het volgende:
[..]
Nogmaals, het is wel iets breder dan een andere schmink. Volgens mij ben jij pienter genoeg om dat te begrijpen.quote:Op maandag 21 november 2022 15:57 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik hoor dit argument vooral vanuit de pro-hoek eigenlijk.
[..]
Kun je mij uitleggen hoe die groep benadeeld wordt als deze zich niet meer zwart mag schminken? Wat is het nadeel van een andere schmink? Hoe groot is dit nadeel?
[..]
Dat vind ik nu juist zo'n overtrokken argument. Ja maar onze cultuur! Onze tradities! Als die zo onaantastbaar waren dan zaten we hier nog steeds in berenvellen een beetje plaggenhutten te bouwen want huuu bakstenen en dakpannen passen niet in onze traditie!
Er wordt altijd een beetje gedaan alsof er een nulpunt was in onze historie tot waar alles altijd hetzelfde is gedaan terwijl de realiteit is dat we juist in Nederland en diens voorlopers alle kanten op zijn gezwalkt en zelfs als het ging om religieuze tradities de boel regelmatig kort en klein sloegen omdat het nieuw en anders moest.
Kleine nuancering; het gaat er vooral om dat het van bovenaf afgedwongen wordt.quote:Op dinsdag 22 november 2022 09:13 schreef ISVV het volgende:
[..]
Nogmaals, het is wel iets breder dan een andere schmink. Volgens mij ben jij pienter genoeg om dat te begrijpen.
En dat zaken veranderen is prima. Punt is dat hier in Nederland veel verandert omdat men heel politiek correct en woke wil zijn en daarmee juist tweespalt creëert in de samenleving.
Je bedoelt zoals Gerda Havertong o.a. in de jaren '80 al deed? Al die ervaringsverhalen die gewoon terzijde geschoven werden? Of zoals toen de regenboogpieten het licht zagen? Dat toen wat licht gemor van witte mensen weer eens belangrijker was dan de nog steeds beleefde signalen vanuit de hoek van onze gekleurde medeburgers?quote:Op maandag 21 november 2022 13:05 schreef manny het volgende:
[..]
Van beide kanten geldt wel dat als je of onderweg bent naar een kinderfeest in een bus vol boze mensen met zwarte capuchontruien, of dat je op een veldje staat te protesteren tussen lieden met een bomberjas en een vlaggetje... dat je dan even denkt. waar ben ik in hemelsnaam mee bezig en kan ik niet op een andere manier duidelijk maken waar ik voor sta.
Als een grote groep VINDT dat iets niet racistisch is dat door een kleinere groep wel racistisch GEVONDEN wordt, dan kan het niet racistisch zijn bedoel je?quote:Op dinsdag 22 november 2022 10:16 schreef Montagui het volgende:
Het gaat er om dat een kleine groep VINDT dat Zwarte Piet racistisch zou zijn.
De overgrote meerderheid vindt van niet.
Als dan iedereen elkaar in zijn waarde laat en dat iedereen mag vinden wat ie er van wil vinden dan zijn we er toch? En dan kan iedereen het feestje vieren zoals ze zelf willen met zwarte geschminkte Zwarte Pieten of met paarse Wuppies. Iedereen tevreden.
Maar nee, wat die kleine groep VINDT MOET opgelegd worden aan de grote meerderheid.
Ziek volk.
Mee eens, het moet allemaal zoals zij willen zonder compromis want anders vallen er dreigbrieven in de busquote:Op dinsdag 22 november 2022 10:16 schreef Montagui het volgende:
Het gaat er om dat een kleine groep VINDT dat Zwarte Piet racistisch zou zijn.
De overgrote meerderheid vindt van niet.
Als dan iedereen elkaar in zijn waarde laat en dat iedereen mag vinden wat ie er van wil vinden dan zijn we er toch? En dan kan iedereen het feestje vieren zoals ze zelf willen met zwarte geschminkte Zwarte Pieten of met paarse Wuppies. Iedereen tevreden.
Maar nee, wat die kleine groep VINDT MOET opgelegd worden aan de grote meerderheid.
Ziek volk.
Je bent mijns inziens wel een beetje aan het zoeken nu. Ik mag toch aannemen dat jij als brugklasser niet meer in Sinterklaas geloofde en dat er weinig 0- tot 7-jarigen aanwezig waren op je middelbare school tijdens deze traditie.quote:Op dinsdag 22 november 2022 07:34 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Ongeveer dezelfde tijd. En bij mij op de middelbare school hadden we een traditie. Dat met Sinterklaas, de laatste jaars, zich verkleedden en schminkten als zwarte piet, om de brugklassers te slaan met de roe. En dan was de roe, een dikke tak uit het bos of plantsoen, of een gummiknuppel. Om die bruggers even flink op te jagen.
Dat was de positieve piet op mijn middelbare school, wel humor natuurlijk. Maar wel een aggresieve gestoorde piet, om bang te maken.
Welk probleem los je nu op door te gaan etteren op plekken waar je als activist verder niks te maken mee hebt.quote:Op dinsdag 22 november 2022 08:53 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Los van het feit dat de hele Pieten discussie mij niet echt interesseert en beide kanten mijns inziens totaal krankjorum zijn, vind ik dit wel een leuke gedachtegang, eigenlijk. Het is traditie van het platteland en het moet vooral een kinderfeest blijven en nog van dat geratel, maar weet je welke groep het nu allemaal niets uitmaakt of Piet zwart of roetgeveegd is? De kinderen! Leer mij humor kennen. Als alle Pieten morgen felroze of pimpelpaars gekleurd zijn vinden ze het ook prima, want er staan cadeaus en snoepgoed tegenover. Maar veel plezier met je ''tradities''.
Maar, als het de kinderen niks uitmaakt, waarom zou het dan veranderd moeten worden?quote:Op dinsdag 22 november 2022 08:53 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Als het kinderen niets uitmaakt, waarom zou het jou dan wel uitmaken? Dat is een beetje de samenvatting van dit verhaal: boze volwassenen die creperen van de pijn dat hén groot onrecht wordt aangedaan. Bij een kinderfeest.quote:Op dinsdag 22 november 2022 13:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar, als het de kinderen niks uitmaakt, waarom zou het dan veranderd moeten worden?
Die vinden een zwarte Piet helemaal prima.
Omdat volwassenen zelf goede herinneringen hebben als kind aan het Sinterklaas feest. Dat willen ze weer delen met hun kinderen.quote:Op dinsdag 22 november 2022 13:14 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Als het kinderen niets uitmaakt, waarom zou het jou dan wel uitmaken? Dat is een beetje de samenvatting van dit verhaal: boze volwassenen die creperen van de pijn dat hén groot onrecht wordt aangedaan. Bij een kinderfeest.
Dat kan toch? We hebben immers net geconstateerd dat het kinderen niet uitmaakt als ze groen zijn.quote:Op dinsdag 22 november 2022 13:21 schreef descon het volgende:
[..]
Omdat volwassenen zelf goede herinneringen hebben als kind aan het Sinterklaas feest. Dat willen ze weer delen met hun kinderen.
Het is die volwassenen helemaal niet te doen om de kinderen, er zijn gewoon teveel mensen in Nederland die in een doorlopende staat van boosheid zijn. Gok dat van die rellende lui bij Staphorst afgelopen weekend het merendeel niet eens kinderen heeft.quote:Op dinsdag 22 november 2022 13:29 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Dat kan toch? We hebben immers net geconstateerd dat het kinderen niet uitmaakt als ze groen zijn.
Nou ja, dit vat het eigenlijk wel samen waar het fout gaat: het weigeren zich te verplaatsen in een ander en het bagatelliseren van de impact van zo'n vergelijking.quote:Op dinsdag 22 november 2022 13:05 schreef Gia het volgende:
Er worden zoveel demonstraties verboden, als de veiligheid in het geding is. Nu is het een keer KOZP en co. die pech hebben.
En hoe meer instroom van vluchtelingen en geweld door zogenaamde vluchtelingen, hoe harder de tegenstand van de autochtone burger. En dat uit zich o.a. bij zaken als deze, waar een Nederlands cultureel kinderfeest gedemoniseerd wordt door een klein clubje met tere zieltjes. Ojee, ze zijn een keer zwarte piet genoemd door een klein kind. Godgruwelijk erg zeg!! Grow up!
Ik heb hele fijne herinneringen aan het Sinterklaasfeest inclusief stereotype Zwarte Piet ja. Met enorme nepgouden oorbellen, een pruik, rode lippen en een accentje met incomplete werkwoorden en een dikke vette OE-ee's in plaats van W-s. ("Oe-aar is Sienterklaas?"). Hartstikke spannend en leuk toen.quote:Op dinsdag 22 november 2022 13:21 schreef descon het volgende:
[..]
Omdat volwassenen zelf goede herinneringen hebben als kind aan het Sinterklaas feest. Dat willen ze weer delen met hun kinderen.
...
Daar gaat het alweer fout he.quote:Op dinsdag 22 november 2022 10:22 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Als een grote groep VINDT dat iets niet racistisch is dat door een kleinere groep wel racistisch GEVONDEN wordt, dan kan het niet racistisch zijn bedoel je?
Want er is iets te zeggen voor een naar gevoel bij een traditioneel figuur met overdreven raciale kenmerken van die kleine groep.
Vroeger VOND men massaal dat de aarde plat was en dat zwarte mensen minderwaardig waren en katoen mochten plukken voor de meerderheid. Maakt dat die denkbeelden dan juist?
Ja, dat is precies wat er mis gaat met een figuur met zwarte schmink, een afropruik, rode lippen etc.quote:Op dinsdag 22 november 2022 13:48 schreef Montagui het volgende:
[..]
Daar gaat het alweer fout he.
Ik zeg dat beide groepen iets 'vinden', en of het dan zo 'is' is een tweede.
En zolang het bij 'vinden' blijft laat je je elkaar in je eigen waarde, en ga je niet de ander opleggen wat jij vind.
En dat geldt ook voor het vragen om begrip. Door de sintvierder voor degenen die het racistisch vinden, maar uiteraard net zo ook andersom.
Kinderen zijn makkelijk. Ouders minder als er een gefrusteerde persoon voor je neus staat te drammen dat je een racist bent.quote:Op dinsdag 22 november 2022 13:47 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik heb hele fijne herinneringen aan het Sinterklaasfeest inclusief stereotype Zwarte Piet ja. Met enorme nepgouden oorbellen, een pruik, rode lippen en een accentje met incomplete werkwoorden en een dikke vette OE-ee's in plaats van W-s. ("Oe-aar is Sienterklaas?"). Hartstikke spannend en leuk toen.
Mijn kinderen waren jong en geloofden nog ten tijde van de regenboogpieten. Ik vond dat een mooie oplossing en dacht voor het eerst na over die Zwarte Pieten vroeger in mijn jeugd in mijn blanke enclave (nee, niet Staphorst maar wel randje Biblebelt) en zag mijn kinderen net zo genieten van Paarse en Groene Piet.
Kinderen zijn makkelijk met dit soort dingen: vaart die stoomboot door de regenboog en komen er nog pakjes, pieten en snoep? "Uhhh okay, waar moet ik mijn schoen zetten?"
Dan komt niemand iets tekort, toch?
Nou ja, die roetveegpieten zijn gewoon studenten met een pakje aan die nog steeds gewoon studenten zijn. Daar is niks magisch aan omdat ze ook niet in een rol zitten. De onherkenbaarheid doet ook iets met de volwassenen die het spelen.quote:Op dinsdag 22 november 2022 13:47 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik heb hele fijne herinneringen aan het Sinterklaasfeest inclusief stereotype Zwarte Piet ja. Met enorme nepgouden oorbellen, een pruik, rode lippen en een accentje met incomplete werkwoorden en een dikke vette OE-ee's in plaats van W-s. ("Oe-aar is Sienterklaas?"). Hartstikke spannend en leuk toen.
Mijn kinderen waren jong en geloofden nog ten tijde van de regenboogpieten. Ik vond dat een mooie oplossing en dacht voor het eerst na over die Zwarte Pieten vroeger in mijn jeugd in mijn blanke enclave (nee, niet Staphorst maar wel randje Biblebelt) en zag mijn kinderen net zo genieten van Paarse en Groene Piet.
Kinderen zijn makkelijk met dit soort dingen: vaart die stoomboot door de regenboog en komen er nog pakjes, pieten en snoep? "Uhhh okay, waar moet ik mijn schoen zetten?"
Dan komt niemand iets tekort, toch?
Nee, dat gebeurd als je alleen vasthoudt aan je eigen vooroordelen en niet geïnteresseerd bent in de betekenis van bv de zwarte kleur.quote:Op dinsdag 22 november 2022 14:00 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ja, dat is precies wat er mis gaat met een figuur met zwarte schmink, een afropruik, rode lippen etc.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |