Juist terwijl de racisme gillers de grootste racisten zijnquote:Op maandag 21 november 2022 16:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat een onzin. Er wordt een traditie aangevallen als zijnde racistisch. Dát is waar mensen fel op reageren.
? Is gewoon dezelfde vorm van de swastika die de Nazi's gebruikten in allerlei vormen. Alleen op de rode achtergrond met witte cirkel was hij 1/8e gekanteld.quote:Op maandag 21 november 2022 12:43 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Je kan je kinderen leren dat, dat een swastika heet en als die de andere kant op draait het een hakenkruis heet.
Die kindervriend, stopt je in een zak en neemt je mee naar spanje en slaat je met een bos takken. Die piet komt uit een andere tijd een tijd waar hard slaan een deel van de opvoeding was.quote:Op maandag 21 november 2022 18:13 schreef Repentless het volgende:
[..]
? Is gewoon dezelfde vorm van de swastika die de Nazi's gebruikten in allerlei vormen. Alleen op de rode achtergrond met witte cirkel was hij 1/8e gekanteld.
Je kunt jouw redenering overigens ook doortrekken: je kunt je kinderen leren dat wanneer mensen zich zwart schminken met het doel donkere mensen te beledigen en belachelijk te maken, dat racisme heet en wanneer ze dat doen om zich als zwarte piet uit te dossen, dat het vieren van een kinderfeest heet.
En dan ontken ik niet eens dat zwarte piet zijn oorsprong heeft in een donker persoon, zo eerlijk ben ik ook wel. Alleen is het mijns inziens van oorsprong al nooit bedoeld om donkere mensen naar beneden te halen en is het inmiddels een volledig op zichzelf staande sprookjesfiguur geworden die geen enkele link meer met het alledaagse leven of echte mensen heeft. Mensen die zich zo verkleden doen dat dus helemaal niet om een donker persoon te spelen, maar uitsluitend wat er bedoeld wordt: zwarte piet, de kindervriend die bij Sinterklaas hoort.
Welk punt wil je hiermee maken?quote:Op maandag 21 november 2022 18:21 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Die kindervriend, stopt je in een zak en neemt je mee naar spanje en slaat je met een bos takken. Die piet komt uit een andere tijd een tijd waar hard slaan een deel van de opvoeding was.
Dat jij er wel een kindervriend van kan maken, maar doodleuk even voorbij gaat aan hoe zwarte piet ook kan zijn en is geweest. De krampus.quote:Op maandag 21 november 2022 18:23 schreef Repentless het volgende:
[..]
Welk punt wil je hiermee maken?
Dat is dus wat er allemaal al veranderd is de afgelopen jaren. In de zak mee naar Spanje, de roe etc. is vrijwel verdwenen. Daarnaast was het ook Sinterklaas die in zijn boek keek en beoordeelde of je wel braaf was geweest.quote:Op maandag 21 november 2022 18:26 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Dat jij er wel een kindervriend van kan maken, maar doodleuk even voorbij gaat aan hoe zwarte piet ook kan zijn en is geweest. De krampus.
Dat je het in de moderne afgezwakte versie, wel als kindervriend kan zien. Maar dat er ook een dreiging vanuit gaat, omdat het een krampus figuur is. En nog niet zo lang geleden wel een krampus figuur was, om bang te maken.quote:Op maandag 21 november 2022 18:35 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat is dus wat er allemaal al veranderd is de afgelopen jaren. In de zak mee naar Spanje, de roe etc. is vrijwel verdwenen. Daarnaast was het ook Sinterklaas die in zijn boek keek en beoordeelde of je wel braaf was geweest.
Dus dan blijven er voornamelijk kindervrienden over. Maar wat is nu precies je punt hiermee t.o.v. mijn post? Jij geeft aan dat je zp geen kindervriend vindt (wat dus wel het geval is tegenwoordig). En?
Maar dit staat toch volledig los van de kleur van die piet? Als dit de bezwaren zouden zijn t.o.v. de figuur, verandert de kleur er niks aan. Of vind je dat het hele karakter moet verdwijnen, of die nou paars, blauw of whatever is?quote:Op maandag 21 november 2022 18:46 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Dat je het in de moderne afgezwakte versie, wel als kindervriend kan zien. Maar dat er ook een dreiging vanuit gaat, omdat het een krampus figuur is. En nog niet zo lang geleden wel een krampus figuur was, om bang te maken.
Dat kindervriend gebeuren is redelijk nieuw.
In zp waren wat folkloristische elementen vermengd, o.a. van Krampus idd. Maar het is dus geen Krampus met een duivels uiterlijk, maar een volkomen op zichzelf staande figuur. Ik heb ook niet de indruk dat de discussie gaat over de link met een aantal elementen van die figuur.quote:Maar zwarte piet wordt nou eenmaal door teveel mensen als kwetsend ervaren. Het is toch geen goed idee om dan maar te zeggen. Wen er maar aan. Die zwarte piet is nu een kindervriend geworden, dus dan moeten we de rest maar vergeten.
En krampus uit de middeleeuwen was zo racistisch als ik weet niet hoe. Toen hadden ze daar maar 1 huidskleur. En op plaatjes van krampus, wordt ie vaak afgebeeld als een soort zwarte jood.
De kleur maakt ook niet uit, hij is al eerder meer of minder zwart geweest, of iets anders. Een slaaf met gouden oorbellen, kan ook nooit echt zijn geweest. Want een slaaf die goude oorbellen gestolen heeft, die overleefde dat niet. Dus het is een mix van van alles. Maar wel degelijk om ook bang te maken en dat is een negatieve lading. En waar was het ook alweer voor? Juist, kinderen, niet voor volwassenen.quote:Op maandag 21 november 2022 19:07 schreef Repentless het volgende:
[..]
Maar dit staat toch volledig los van de kleur van die piet? Als dit de bezwaren zouden zijn t.o.v. de figuur, verandert de kleur er niks aan. Of vind je dat het hele karakter moet verdwijnen, of die nou paars, blauw of whatever is?
[..]
In zp waren wat folkloristische elementen vermengd, o.a. van Krampus idd. Maar het is dus geen Krampus met een duivels uiterlijk, maar een volkomen op zichzelf staande figuur. Ik heb ook niet de indruk dat de discussie gaat over de link met een aantal elementen van die figuur.
Wat is de definitie van "teveel mensen"?
Dat ontken ik toch niet? Jij koppelt de weerstand echter nu volledig aan de krampus-associatie, terwijl het probleem van de tegenstanders het vermeende racisme is. Voor de negatieve aspecten m.b.t. de krampus-overeenkomsten, maakt het geen reet uit welke kleur die piet heeft. Ook als je hem nu paars of blauw maakt, blijft dat verhaal staan.quote:Op maandag 21 november 2022 19:45 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
De kleur maakt ook niet uit, hij is al eerder meer of minder zwart geweest, of iets anders. Een slaaf met gouden oorbellen, kan ook nooit echt zijn geweest. Want een slaaf die goude oorbellen gestolen heeft, die overleefde dat niet. Dus het is een mix van van alles. Maar wel degelijk om ook bang te maken en dat is een negatieve lading. En waar was het ook alweer voor? Juist, kinderen, niet voor volwassenen.
Maar het komt wel van het krampus verhaal. Daar is ook niks mis mee, want er zijn nog steeds variaties van het sinterklaasverhaal in europa. En ze zijn allemaal min of meer variaties van het krampus verhaal. Soms is de sint zelf ook een soort duivel. Met een duivel hulpje. Een of ander Hollander heeft er toen weer een wat kindervriendelijk sprookje van gemaakt, maar nog steeds met een dreiging, van wel lief zijn, anders kan je lachen.
Gewoon doodleuk ontkennen dat zwarte piet ook negatieve associaties oproept slaat nergens op.
Waarom is dat mislukt? Al generaties kinderen sinds ik zelf klein was (ik ben inmiddels 40), die blij worden van zwarte piet en hem als vriendelijke figuur zien die cadeautjes komt brengen samen met Sinterklaas. Dat imago van vriendelijke piet bestaat dus al een behoorlijke tijd en ik zal vast niet de eerste generatie kinderen zijn waarbij dat het imago was geworden. De intocht van Sinterklaas werd al sinds 30 jaar voor mijn geboorte jaarlijks op tv uitgezonden.quote:Als mensen er iets van slavernij of iets anders negatiefs zoals krampus in kunnen zien. Zijn dat allemaal terechte klachten.
Dat we dat de afgelopen jaren anders zijn gaan doen, met een lieve piet, is gewoon mislukt.
Jij bracht de stelling dat "teveel" mensen zp als kwetsend ervaren, dus blijkbaar heb jij daar inzicht in en is er voor jou ook een definitie wanneer dat er teveel zijn.quote:Hoeveel mensen voor of tegen zwarte piet zijn, weet ik niet. Ik weet ook niet hoeveel mensen voor of tegen het kijken van deze dvd zijn. https://www.wildgeraasdefilm.nl/wild-geraas-info/
Dat is dus 1 generatie, van een vriendelijke piet, jouw versie van piet.quote:Op maandag 21 november 2022 20:17 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat ontken ik toch niet? Jij koppelt de weerstand echter nu volledig aan de krampus-associatie, terwijl het probleem van de tegenstanders het vermeende racisme is. Voor de negatieve aspecten m.b.t. de krampus-overeenkomsten, maakt het geen reet uit welke kleur die piet heeft. Ook als je hem nu paars of blauw maakt, blijft dat verhaal staan.
Als je volledig tegen de figuur piet bent en vindt dat die in zijn totaliteit moet verdwijnen, heb je met de krampus-associaties nog een verhaal. Maar racisme speelt daarin dan geen rol, omdat je tegen hetgene bent dat voorheen onderdeel was van piet: straffen, de roe, in de zak, etc. Het kindonvriendelijke aspect dus.
[..]
Waarom is dat mislukt? Al generaties kinderen sinds ik zelf klein was (ik ben inmiddels 40), die blij worden van zwarte piet en hem als vriendelijke figuur zien die cadeautjes komt brengen samen met Sinterklaas. Dat imago van vriendelijke piet bestaat dus al een behoorlijke tijd en ik zal vast niet de eerste generatie kinderen zijn waarbij dat het imago was geworden. De intocht van Sinterklaas werd al sinds 30 jaar voor mijn geboorte jaarlijks op tv uitgezonden.
[..]
Jij bracht de stelling dat "teveel" mensen zp als kwetsend ervaren, dus blijkbaar heb jij daar inzicht in en is er voor jou ook een definitie wanneer dat er teveel zijn.
Met "generaties kinderen" doel ik in deze op een leeftijdsgroep van pak hem beet 0-7 jaar (zo ongeveer de tijd dat kinderen gemiddeld in Sinterklaas geloven). Ga ik uit van mijn geboortejaar, 1982, zijn er nadat ik 7 ben geworden dus al zo'n 4 tot 5 generaties kinderen geweest die volledig met dat beeld zijn opgegroeid.quote:Op maandag 21 november 2022 20:20 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Dat is dus 1 generatie, van een vriendelijke piet, jouw versie van piet.
Het komt helemaal niet van het krampus verhaal. De oorsprong van zwarte piet is onduidelijk. Een vrij gekochte slaaf of de zwarte raven van Wodan.quote:Op maandag 21 november 2022 19:45 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
De kleur maakt ook niet uit, hij is al eerder meer of minder zwart geweest, of iets anders. Een slaaf met gouden oorbellen, kan ook nooit echt zijn geweest. Want een slaaf die goude oorbellen gestolen heeft, die overleefde dat niet. Dus het is een mix van van alles. Maar wel degelijk om ook bang te maken en dat is een negatieve lading. En waar was het ook alweer voor? Juist, kinderen, niet voor volwassenen.
Maar het komt wel van het krampus verhaal. Daar is ook niks mis mee, want er zijn nog steeds variaties van het sinterklaasverhaal in europa. En ze zijn allemaal min of meer variaties van het krampus verhaal. Soms is de sint zelf ook een soort duivel. Met een duivel hulpje. Een of ander Hollander heeft er toen weer een wat kindervriendelijk sprookje van gemaakt, maar nog steeds met een dreiging, van wel lief zijn, anders kan je lachen.
Gewoon doodleuk ontkennen dat zwarte piet ook negatieve associaties oproept slaat nergens op.
Als mensen er iets van slavernij of iets anders negatiefs zoals krampus in kunnen zien. Zijn dat allemaal terechte klachten.
Dat we dat de afgelopen jaren anders zijn gaan doen, met een lieve piet, is gewoon mislukt.
Hoeveel mensen voor of tegen zwarte piet zijn, weet ik niet. Ik weet ook niet hoeveel mensen voor of tegen het kijken van deze dvd zijn. https://www.wildgeraasdefilm.nl/wild-geraas-info/
Uh nee, dit is enkel een verzinsel dat speelt in het hoofdje van racistische tokkies om hun "strijd" goed te praten. Kinderen genieten nog volop van Sint en de roetveegpieten. Heb er 3 lopen en die zijn het levende bewijs.quote:Op maandag 21 november 2022 12:38 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Ze doen het op gevoel, ze weten niet wat het allemaal betekent. Ze zijn niet achterlijk, ze voelen heus wel dat er een gekke lading op zit, Door bepaalde volwassenen, die hun eigen spelletje aan het spelen zijn.
quote:Op dinsdag 22 november 2022 07:18 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Uh nee, dit is enkel een verzinsel dat speelt in het hoofdje van racistische tokkies om hun "strijd" goed te praten. Kinderen genieten nog volop van Sint en de roetveegpieten. Heb er 3 lopen en die zijn het levende bewijs.
Ongeveer dezelfde tijd. En bij mij op de middelbare school hadden we een traditie. Dat met Sinterklaas, de laatste jaars, zich verkleedden en schminkten als zwarte piet, om de brugklassers te slaan met de roe. En dan was de roe, een dikke tak uit het bos of plantsoen, of een gummiknuppel. Om die bruggers even flink op te jagen.quote:Op maandag 21 november 2022 20:32 schreef Repentless het volgende:
[..]
Met "generaties kinderen" doel ik in deze op een leeftijdsgroep van pak hem beet 0-7 jaar (zo ongeveer de tijd dat kinderen gemiddeld in Sinterklaas geloven). Ga ik uit van mijn geboortejaar, 1982, zijn er nadat ik 7 ben geworden dus al zo'n 4 tot 5 generaties kinderen geweest die volledig met dat beeld zijn opgegroeid.
Daarnaast ga ik er dus vanuit dat dat beeld van zp ook al enige tijd voor mijn geboorte bestond, omdat de intocht al 30 jaar lang live op tv werd uitgezonden.
Maar goed, ik weet niet hoe oud jij bent? Ben jij met dat schrikbeeld van zp opgegroeid?
Iedereen is tegenwoordig gekwetst, zou mensen helpen om zaken wat te relativeren ipv altijd dat gejank.quote:Op maandag 21 november 2022 18:46 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Maar zwarte piet wordt nou eenmaal door teveel mensen als kwetsend ervaren. Het is toch geen goed idee om dan maar te zeggen. Wen er maar aan. Die zwarte piet is nu een kindervriend geworden, dus dan moeten we de rest maar vergeten.
Ah ja, in het liberale Nederland, waar egocentrisme en het eigen belang al jaren op plek #1, #2 en #3 staat, moet minder rekening gehouden worden met anderen. Hoe rammel je het uit je toetsenbord?quote:Op dinsdag 22 november 2022 07:57 schreef descon het volgende:
[..]
Iedereen is tegenwoordig gekwetst, zou mensen helpen om zaken wat te relativeren ipv altijd dat gejank.
We zouden in Nederland juist eens wat minder rekening moeten houden met anderen. Word het leven een stuk makkelijker van.
Irriteer me aan zoveel zaken, dan haal ik mijn schouders op en ga ik door met mijn leven.
Word je leven zoveel relaxter van dan je gek te laten maken door een stel wokies die door alles en iedereen gekwest worden.
Ja, laten we pretenderen dat de kinderfeestjes verziekende KoZP-ers maar dan ook íets geven om een ander.quote:Op dinsdag 22 november 2022 08:07 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Ah ja, in het liberale Nederland, waar egocentrisme en het eigen belang al jaren op plek #1, #2 en #3 staat, moet minder rekening gehouden worden met anderen. Hoe rammel je het uit je toetsenbord?
Dat staat er niet. Sterker nog, het versterkt mijn punt. Dank daarvoor!quote:Op dinsdag 22 november 2022 08:11 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Ja, laten we pretenderen dat de kinderfeestjes verziekende KoZP-ers maar dan ook íets geven om een ander.![]()
![]()
Leven en laten leven...heeft niks met egocentrisme te maken. Juist heel sociaal...maar verwacht dat ook van anderen.quote:Op dinsdag 22 november 2022 08:07 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Ah ja, in het liberale Nederland, waar egocentrisme en het eigen belang al jaren op plek #1, #2 en #3 staat, moet minder rekening gehouden worden met anderen. Hoe rammel je het uit je toetsenbord?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |