abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206656841
Case:

Persoon X komt bij persoon Y aan de deur. X vraagt of Y, de auto van hem heeft geraakt. Y zegt nee en vraagt hem om te vertrekken voor zijn deur. Hierop haalt X een hamer vanuit zijn rug en slaat op het hoofd van Y. Y heeft bloedend hoofd en ziet X nog steeds op hem inslaan en uit paniek pakt die een keukenmes en probeert hem weg te jagen.

Hierop komt politie en X wordt meegenomen. Y gaat naar spoedeisend en wordt behandeld na veel bloedverlies. X doet ook aangifte jegens Y en zegt dat is aangevallen met een mes. Hierop wordt Y ook aangehouden en in hechtenis genomen.

De officier zegt dat X in zijn aangifte heeft aangegeven dat die is aangevallen door een mes en om die reden met een hamer heeft geslagen. En om die reden Y ook is aangehouden en in hechtenis is genomen.

Dit is toch de wereld op zijn kop? Dat iemand thuis wordt aangevallen en 14 hechtingen krijgt, had ook dood kunnen zijn, met een klauwhamer wordt aangevallen, nota bene poging tot doodslag, het slachtoffer daarvan ook in hechtenis wordt genomen. De politie heeft allerlei bloedsporen in het huis geconstateerd en de klauwhamer in beslag genomen.

Wat vinden jullie? Ik vrees dat beide aanklachten worden ingetrokken en dat hij hiermee wegkomt.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_206656863
Als het zo gegaan is al jij schetst komt aan Y waarschijnlijk een beroep op noodweer(exces) toe. Maar bewijzen kan over en weer een ding worden als er geen getuigen of beelden zijn.
zie email 27 oktober
  zondag 13 november 2022 @ 00:22:42 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206656874
Heeft Y al een advocaat?
The love you take is equal to the love you make.
pi_206656894
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 00:21 schreef trein2000 het volgende:
Als het zo gegaan is al jij schetst komt aan Y waarschijnlijk een beroep op noodweer(exces) toe. Maar bewijzen kan over en weer een ding worden als er geen getuigen of beelden zijn.
Broertje van Y was er bij. De officier geeft aan dat het in belang van Y is dat die in hechtenis is genomen, zodat Y geen getuigen gaat verzamelen en een afspraak met broertje gaat maken over het verhaal.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_206656897
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2022 00:22 schreef Lienekien het volgende:
Heeft Y al een advocaat?
Ja, deze heeft morgen een afspraak bij de PI met Y en de recherche.
pi_206656911
Wanneer heeft dit spektakel zich voltrokken?
zie email 27 oktober
  zondag 13 november 2022 @ 00:28:52 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206656914
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 00:25 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Ja, deze heeft morgen een afspraak bij de PI met Y en de recherche.
Ga dan niet op de zaken vooruitlopen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206656925
De advocaat van Y geeft aan dat X eerder aangifte heeft gedaan en om die reden zijn verhaal naar voren wordt getrokken. Y was bezig op spoed met een open hoofd en heeft totaal geen tijd gehad voor het bellen.
pi_206656928
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 00:28 schreef trein2000 het volgende:
Wanneer heeft dit spektakel zich voltrokken?
Waarom vraag je dit?
pi_206656948
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 00:30 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Waarom vraag je dit?
Ik probeer in te schatten in welke fase van voorarrest de boel zit.
zie email 27 oktober
pi_206656958
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 00:32 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik probeer in te schatten in welke fase van voorarrest de boel zit.
Vandaag in de middag heeft het plaatsgevonden en in de avond is Y vanuit ziekenhuis opgehaald en in verzekering gesteld. Familie van Y is in paniek en maken zich zorgen om hun zoon. De bloedsporen in de gang van het huis maakt hen erg verdrietig.
pi_206656986
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 00:34 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Vandaag in de middag heeft het plaatsgevonden en in de avond is Y vanuit ziekenhuis opgehaald en in verzekering gesteld.
Helder. De OvJ sorteert voor op de onderzoeksgrond, collusiegevaar. Maar daar kan de advocaat vast meer over zeggen. Wat is jou rol in dit geheel en wat is je vraag precies?
zie email 27 oktober
pi_206657017
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 00:38 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Helder. De OvJ sorteert voor op de onderzoeksgrond, collusiegevaar. Maar daar kan de advocaat vast meer over zeggen. Wat is jou rol in dit geheel en wat is je vraag precies?
Ik ben kennis van de vader van Y. Deze mensen zijn volledig geruïneerd en weten dat hun zoon volledig vergeeld in verzekering is gesteld, terwijl die thuis zat te gamen totdat X kwam aanbellen met een hamer. De advocaat zegt dat X ook aangifte heeft gedaan van poging tot moord, omdat Y met mes hem heeft proberen weg te jagen. X sloeg steeds in op Y en Y heeft daarom overal blauwe plekken en bloedsporen.
pi_206657036
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 00:43 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Ik ben kennis van de vader van Y. Deze mensen zijn volledig geruïneerd en weten dat hun zoon volledig vergeeld in verzekering is gesteld, terwijl die thuis zat te gamen totdat X kwam aanbellen met een hamer. De advocaat zegt dat X ook aangifte heeft gedaan van poging tot moord, omdat Y met mes hem heeft proberen weg te jagen. X sloeg steeds in op Y en Y heeft daarom overal blauwe plekken en bloedsporen.
Laat ik het maar gewoon eens zeggen zoals het is: over het algemeen komen mensen niet zomaar met een hamer aan de deur. Dus ik heb de indruk dat we hier niet het hele verhaal horen. Dat hoeft ook niet natuurlijk, maar dat is wel een belangrijke notie. Alles wat je zegt heeft die manco.

Ik wil best iets zeggen over procedures en dingen in het algemeen juridisch zitten, maar als je een op de zaak toegespitst antwoord wil hebben dan zal je toch bij de advocaat moeten zijn…
zie email 27 oktober
pi_206657047
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 00:48 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Laat ik het maar gewoon eens zeggen zoals het is: over het algemeen komen mensen niet zomaar met een hamer aan de deur. Dus ik heb de indruk dat we hier niet het hele verhaal horen. Dat hoeft ook niet natuurlijk, maar dat is wel een belangrijke notie. Alles wat je zegt heeft die manco.

Ik wil best iets zeggen over procedures en dingen in het algemeen juridisch zitten, maar als je een op de zaak toegespitst antwoord wil hebben dan zal je toch bij de advocaat moeten zijn…
Zou je de procedures kunnen vertellen? Komt Y morgen vrij? X heeft ook aangifte van poging tot doodslag gemaakt. Kan dit? Terwijl hij het komt opzoeken met een hamer in zijn achterzak.
pi_206657143
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 00:50 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Zou je de procedures kunnen vertellen? Komt Y morgen vrij?
Hij is in verzekering gesteld, dat duurt 3+3 dagen, waarbij je na de derde dag bij de rechter commissaris moet komen die beslist over al dan niet in bewaring stellen (en de inverzekeringstelling toetst). Dat kan op een aantal gronden, waaronder de onderzoeksgrond, dat is waar de ovj het over heeft als hij praat over het afstemmen van verklaringen. Dat duurt 14 dagen en daarna ga je over op gevangenhouding en moet de raadkamer er over beslissen. Dat duurt 90 dagen en dan moet de zaak op zitting komen, maar dat kan pro forma. Bij elk van die momenten kun je uiteraard als verdachte protesteren tegen voortzetting van de voorlopige hechtenis. Naast een grond en een geval (in dit geval moord/doodslag) heb je ook ernstige bezwaren nodig oftewel er moet een serieuze verdenking zijn en er geldt ook nog een anticipatiegebod (op het moment dat de vh de te verwachten op te leggen straf overstijgt moet hij er af). Dat is in het kort de voorlopige hechtenis.

Maar dit alles gaat er wel van uit dat de OvJ Y achter de tralies wil houden, dat hoeft niet zo te zijn maar daar valt zonder dossier niets zinnigs over te zeggen.
quote:
X heeft ook aangifte van poging tot doodslag gemaakt. Kan dit? Terwijl hij het komt opzoeken met een hamer in zijn achterzak.
Ja dat kan. Je kunt altijd aangifte doen. En het enkel meenemen van een wapen hoeft ook niet in de weg te staan aan een beroep op noodweer, maar ook daar geldt: zonder dossier valt er inhoudelijk bijzonder weinig over te zeggen.
zie email 27 oktober
pi_206657224
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 01:05 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Hij is in verzekering gesteld, dat duurt 3+3 dagen, waarbij je na de derde dag bij de rechter commissaris moet komen die beslist over al dan niet in bewaring stellen (en de inverzekeringstelling toetst). Dat kan op een aantal gronden, waaronder de onderzoeksgrond, dat is waar de ovj het over heeft als hij praat over het afstemmen van verklaringen. Dat duurt 14 dagen en daarna ga je over op gevangenhouding en moet de raadkamer er over beslissen. Dat duurt 90 dagen en dan moet de zaak op zitting komen, maar dat kan pro forma. Bij elk van die momenten kun je uiteraard als verdachte protesteren tegen voortzetting van de voorlopige hechtenis. Naast een grond en een geval (in dit geval moord/doodslag) heb je ook ernstige bezwaren nodig oftewel er moet een serieuze verdenking zijn en er geldt ook nog een anticipatiegebod (op het moment dat de vh de te verwachten op te leggen straf overstijgt moet hij er af). Dat is in het kort de voorlopige hechtenis.

Maar dit alles gaat er wel van uit dat de OvJ Y achter de tralies wil houden, dat hoeft niet zo te zijn maar daar valt zonder dossier niets zinnigs over te zeggen.
[..]
Ja dat kan. Je kunt altijd aangifte doen. En het enkel meenemen van een wapen hoeft ook niet in de weg te staan aan een beroep op noodweer, maar ook daar geldt: zonder dossier valt er inhoudelijk bijzonder weinig over te zeggen.
Dank voor je reactie, maar het is toch heel gek dat iemand die een gat in zijn hoofd gekregen in hechtenis moet, omdat de tegenpartij ook aangifte heeft gedaan. Het huis zit vol met bloedsporen en X is met opzet gaan slaan met een klauwhamer en met voorbedachte rade naar de woning gekomen.
pi_206657232
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 01:20 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Dank voor je reactie, maar het is toch heel gek dat iemand die een gat in zijn hoofd gekregen in hechtenis moet, omdat de tegenpartij ook aangifte heeft gedaan. Het huis zit vol met bloedsporen en X is met opzet gaan slaan met een klauwhamer en met voorbedachte rade naar de woning gekomen.
Er is wel iemand serieus gewond en veel onderzoekshandelingen kun je maar een keer doen. Ik snap dat het heftig is voor betrokkenen, maar vanuit het perspectief van politie en justitie is het goed verklaarbaar…
zie email 27 oktober
pi_206657253
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 01:21 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Er is wel iemand serieus gewond en veel onderzoekshandelingen kun je maar een keer doen. Ik snap dat het heftig is voor betrokkenen, maar vanuit het perspectief van politie en justitie is het goed verklaarbaar…
Ik heb namens familie van Y, de rechercheur mogen spreken en die geeft aan dat ze beiden morgen vrij zijn als er samen uitkomen. Dat het buren zijn maakt het moeilijk gaf de rechercheur aan, omdat het risico op herhaling ook groot is. Tevens vind ik gek dat iemand die zoveel leed heeft verricht en met een klauwhamer is gaan inslaan op een jongen in zijn eigen woning, nog serieus wordt genomen in zijn aangifte. X is mentaal niet in orde, denk ik.
pi_206657312
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 01:26 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Ik heb namens familie van Y, de rechercheur mogen spreken en die geeft aan dat ze beiden morgen vrij zijn als er samen uitkomen.
Die gaat daar niet over, vind het überhaupt een gek verhaal. Zeker bij zo’n zwaar feit.
quote:
Dat het buren zijn maakt het moeilijk gaf de rechercheur aan, omdat het risico op herhaling ook groot is.
Ook herhalingsgevaar is grond voor vh.
quote:
Tevens vind ik gek dat iemand die zoveel leed heeft verricht en met een klauwhamer is gaan inslaan op een jongen in zijn eigen woning, nog serieus wordt genomen in zijn aangifte. X is mentaal niet in orde, denk ik.
Je moet bedenken dat politie en justitie er niet bij zijn. Die komen aan en treffen twee personen met wapens en een hoop bloed aan. Die weten niet onmiddellijk wat er gebeurt is dus gaan het onderzoek doen en houden alle opties open, vrij logisch volgens mij. Alhoewel ik ook begrijp dat het voor betrokkenen heel belastend kan zijn.

Misschien kan @investeerdertje over bepaalde aspecten ook nog wat zeggen.
zie email 27 oktober
pi_206657324
Ik zie de familie van Y lijden. Dit raakt mij echt. Y is een afgestudeerde jongen met een kantoorbaan. Verschrikkelijk wat hij nu allemaal doormaakt, zowel in het ziekenhuis als in een inrichting.
  zondag 13 november 2022 @ 05:29:12 #22
338319 ZarB
Piña colada
pi_206657546
Je wilt zakelijke feiten terwijl je vragen emotioneel zijn. Ik denk dus niet dat je hier een bevredigend antwoord gaat krijgen.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  zondag 13 november 2022 @ 06:55:47 #23
277627 Seven.
We are Borg.
pi_206657571
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 01:46 schreef Gibraltar70 het volgende:
Ik zie de familie van Y lijden. Dit raakt mij echt. Y is een afgestudeerde jongen met een kantoorbaan. Verschrikkelijk wat hij nu allemaal doormaakt, zowel in het ziekenhuis als in een inrichting.
Om dergelijk verre van houden. Je bent emotioneel betrokken en je kunt geen rationele afwegingen maken. Politie, OvJ, rechter doen dat allemaal wel.
Resistance is futile.
  zondag 13 november 2022 @ 06:56:29 #24
277627 Seven.
We are Borg.
pi_206657572
Kenden X en Y elkaar eigenlijk al voor X aan kwam bellen?

Edit: buren. Hoe was de band?
Resistance is futile.
  zondag 13 november 2022 @ 07:02:41 #25
277627 Seven.
We are Borg.
pi_206657578
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 01:26 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Ik heb namens familie van Y, de rechercheur mogen spreken en die geeft aan dat ze beiden morgen vrij zijn als er samen uitkomen. Dat het buren zijn maakt het moeilijk gaf de rechercheur aan, omdat het risico op herhaling ook groot is. Tevens vind ik gek dat iemand die zoveel leed heeft verricht en met een klauwhamer is gaan inslaan op een jongen in zijn eigen woning, nog serieus wordt genomen in zijn aangifte. X is mentaal niet in orde, denk ik.
Wat een idioot verhaal. Dat een rechercheur zich überhaupt uitlaat over dit soort zaken richting een kennis van de een vermeend slachtoffer, en dan ook nog (naar mijn gevoel) inhoudelijk hele rare dingen zeggen.
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')