abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206622556
Hallo,

Toen mijn vader een paar jaar geleden met pensioen ging heb ik deze laptop voor hem gekocht:
Lenovo Ideapad S130 81J200CGMH

Voor hem een prima laptop, omdat hij niks anders er mee doet dan de krant digitaal lezen en wat typen in word voor de duivenclub.
Gezien hem de laptop is gevallen ben ik op zoek voor hem naar een nieuwe laptop.

Wie weet wat een goede basislaptop is voor internet/word?
Hij wilt er 300 euro aan kwijt :)
  donderdag 10 november 2022 @ 11:07:32 #2
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_206622629
Moet het perse een Windows laptop zijn? Of is een Chromebook ook prima?
pi_206623661
Goedkope laptop scoren en een uitgeklede veris evan Linux erop?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_206623984
quote:
14s.gif Op donderdag 10 november 2022 11:07 schreef NoXia het volgende:
Moet het perse een Windows laptop zijn? Of is een Chromebook ook prima?
Chromebook is denk ik voor zoiets waaar hij hem nodig heeft ook geschikt toch @NoXia?

[ Bericht 6% gewijzigd door stropdaz op 11-11-2022 09:39:11 ]
pi_206706564
*schop*
  donderdag 17 november 2022 @ 20:08:10 #6
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_206712693
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 11:41 schreef stropdaz het volgende:
*schop*
Volgens mij is dit de nieuwere versie van die je pa al had:
https://www.bol.com/nl/nl(...)nButton#productTitle

Mocht hij nog ergens 18 euro vinden dan is de upgrade naar het model met de i3 het altijd wel waard denk ik.

4gb werkgeheugen is erg weinig, maar met dat budget is het helaas niet anders.
pi_206716984
Waarom koop je geen tablet met afneembaar toetsenbord voor die ouwe? Kan hij op zijn gemak het nieuws lezen in de bank zonder tobo en als hij wat in Word wil typen pakt hij het tobo erbij en gaat hij aan de tafel zitten.

En anders inderdaad een Chromebook voor dat lichte werk.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_206722766
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 09:32 schreef dimmak het volgende:
Waarom koop je geen tablet met afneembaar toetsenbord voor die ouwe? Kan hij op zijn gemak het nieuws lezen in de bank zonder tobo en als hij wat in Word wil typen pakt hij het tobo erbij en gaat hij aan de tafel zitten.
Dat had ik hem ook geadviseerd @dimmak
Maar dat leek hem niet makkelijk.
Tsja ... jij en ik denken hetzelfde, vind ik ook makkelijker. Maar goed het is niet voor mij.

Heb je een idee voor een chromebook?
En wat is nu eigenlijk HET verschil tussen chromebook en laptop?
Mijn izniens dat je op een chromebook zelf niks op kan zetten van word en niks kan downloaden toch?
pi_206736962
Hier staan een paar mooie prijsjes: https://www.coolblue.nl/l(...)rteren=laagste-prijs
Of het ook goede laptops zijn voor basiswerk als internet en mailtje typen?
pi_206738020
Asus laptop met intel celeron of pentium gold. Is een serie maar ben de naam vergeten. Goedkoper wordt het niet tenzij je chromebooks neemt.
pi_206738046
Chromebook is zoals je android telefoon. Dan gebruik je apps uit de google play store. Dus kun je geen windows programmas draaien zoals Word.

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:48 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Dat had ik hem ook geadviseerd @:dimmak
Maar dat leek hem niet makkelijk.
Tsja ... jij en ik denken hetzelfde, vind ik ook makkelijker. Maar goed het is niet voor mij.

Heb je een idee voor een chromebook?
En wat is nu eigenlijk HET verschil tussen chromebook en laptop?
Mijn izniens dat je op een chromebook zelf niks op kan zetten van word en niks kan downloaden toch?
pi_206756931
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 18:48 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Dat had ik hem ook geadviseerd @:dimmak
Maar dat leek hem niet makkelijk.
Tsja ... jij en ik denken hetzelfde, vind ik ook makkelijker. Maar goed het is niet voor mij.

Heb je een idee voor een chromebook?
En wat is nu eigenlijk HET verschil tussen chromebook en laptop?
Mijn izniens dat je op een chromebook zelf niks op kan zetten van word en niks kan downloaden toch?
Een Chromebook draait op ChromeOS van Google. Het OS zelf is vrij makkelijk te gebruiken en het meeste speelt zich af in de cloud. Het voordeel hiervan is dat de laptops goedkoper zijn. Voor dingen als office en browser taken voldoet een Chromebook prima. Het World alternatief van Google (Docs) werkt goed en kan je overal gebruiken (inloggen docs.google.com waar dan ook en je kan weer verder). Maar volgens mij kun je ook Word als Android app installeren. Het nadeel is dat het OS vrij beperkt is, maar dat is voor een senior vaak niet echt een nadeel, maar juist een voordeel (veel minder kans op virussen bijv.).

Mocht je voor een Chromebook willen gaan zou dit een goede keuze zijn voor je budget.

Maar misschien kan je even met je vader naar de Mediamarkt om te kijken of ChromeOS iets voor hem is. Voor oudere mensen is het vaak wel lastig om nog eens over te schakelen naar iets heel anders.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_206785734
Top, ik ga het hem voorleggen1
pi_206842564
Vraag van vaders;
Zijn er altijd wel chromebooks voor zijn prijsklasse (rond de 300 euro) te koop?
Basismodelletje dus.
pi_206850871
Voor hem zou ik geen chromebook doen.

De 'cloud' is voor sommige mensen moeilijker dan we denken.

https://www.bol.com/nl/nl(...)2_18.21.ProductTitle

Office voorgeinstalleerd ook. 300 euro.

Hier zou hij al voldoende aan hebben. Zal best wel goedkoper kunnen hoor want bol.com is niet de ideale computerzaak ofzo. Maar als je alleen moet internetten, Word moet gebruiken... dat kan met alle laptops wel dus ja..

Verder richt jij het dan gewoon even in door te downloaden en installeren wat hij verder wil, legt het hem uit, handleidingkje aan de muur plakken en klaar
pi_206850883
Ik zou lekker naar de mediamarkt gaan, daar staan ze uitgestald en kan je meteen zien wat je koopt
pi_206850945
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 01:01 schreef 111210 het volgende:
Ik zou lekker naar de mediamarkt gaan, daar staan ze uitgestald en kan je meteen zien wat je koopt
Nou, sinds hun schandaal met de grote kortingen (geen belasting die je hoeft te betalen) geloof ik hen niet meer en zou ik niet mensen daar naar verwijzen zelf.. niet verkeerd naar jou bedoelt maar dat was zoiets goors van hen..
pi_206902419
Ik weet niet of jouw vader slechtziend is. Is dat echter het geval, dan is een chromebook geen optie.

Het heeft namelijk één groot probleem: het font is ERG klein, en kan niet veel vergroot worden.

Hoewel chromeos alles wel erg gemakkelijk maakt, en het practisch onmogelijk is om er malware op te krijgen (zit behoorlijk dichtgetimmerd), is het niet echt vriendelijk voor slechtzienden.

BRON: Ik ben slechtziend, heb al eens een chromebook geprobeerd.
pi_206905360
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 22:08 schreef Telefoonvork het volgende:
Ik weet niet of jouw vader slechtziend is. Is dat echter het geval, dan is een chromebook geen optie.

Het heeft namelijk één groot probleem: het font is ERG klein, en kan niet veel vergroot worden.

Hoewel chromeos alles wel erg gemakkelijk maakt, en het practisch onmogelijk is om er malware op te krijgen (zit behoorlijk dichtgetimmerd), is het niet echt vriendelijk voor slechtzienden.

BRON: Ik ben slechtziend, heb al eens een chromebook geprobeerd.
https://support.google.com/chromebook/answer/6320705?hl=nl

??
Uitvinder van de biersmiley.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')