abonnement Unibet Coolblue
pi_207115245
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2022 11:03 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
De vorige eigenaar zat op 1900m3 per jaar, maar dat was voor onze verbouwing, dus met radiatoren ipv vloerverwarming.
[..]
Met de vloerverwarming stoken we alle 4 (betonnen) verdiepingen , dus alle ruimtes en we zitten voor november op 160m3 en december tot vandaag 195m3. Hele koude dagen is dan 13-14m3.

Ik hoop rond een jaarverbruik van zo'n 1500-1600 uit te komen incl sww.
13-14kuub per 24 uur op een koude dag is een thermisch vermogen van 5-6kW. Met een 8kW Daikin die bij - 10 nog altijd 7kW levert ga ja dat dus halen.

Ja, misschien wordt het tijdens een héél koude nacht wel eens -13 ofzo. Dan koelt het huis tijdens die uitzonderlijk koude nacht mogelijk een graadje af. Maar een etmaalgemiddelde temperatuur onder de -10 is in Nederland echt uitzonderlijk. Als het 's nachts -13 is, zal het overdag ergens ronde de -5 liggen en kan je dat graadje wat je in de nacht verloren bent weer bijwarmen. En anders bak je een lekkere cake of appeltaart en maak je 's avonds een ovenschotel. Als je dan toch met elektrische elementen moet gaan bij stoken kan je immers die warmte ook nuttig inzetten.
pi_207115445
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 10:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Oké, dat is nog wel iets om naar te kijken. Met een warmtepomp heb je een veel lagere aanvoertemperatuur en dan zorgen juist die fans voor een forse toename van de warmteafgifte.
Zal eens moeten kijken hoe ik dat ga regelen. Niet overal wcd naast

Remeha adviseerde trouwens een 4kw hybride unit. Als ik dat zo lees hier is dat veel te klein. Moet dus eerder te groot dan net genoeg kiezen?

De ander kwam met een Vaillant aroTherm Plus 75/6. Maar die leverancier wordt het zeker niet (vraagt de 20k voor het systeem)

[ Bericht 17% gewijzigd door Den_Haag op 17-12-2022 13:04:20 ]
pi_207115962
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2022 12:56 schreef Den_Haag het volgende:

[..]
Zal eens moeten kijken hoe ik dat ga regelen. Niet overal wcd naast

Remeha adviseerde trouwens een 4kw hybride unit. Als ik dat zo lees hier is dat veel te klein. Moet dus eerder te groot dan net genoeg kiezen?

De ander kwam met een Vaillant aroTherm Plus 75/6. Maar die leverancier wordt het zeker niet (vraagt de 20k voor het systeem)
(Jaarlijks gasverbruik x 8) / 1.650 en dat afronden op een hele waarde (meestal naar boven).

Dus stel dat je nu gemiddeld jaarlijks 1.400m3 aardgas verbruikt in je woning dan kom je op een:

(1.400 x 8) / 1.650 = 6,79 = 7kW warmtepomp is dan voldoende.

En ja, warmtepompen zijn op dit moment duur. Combinatie van grote vraag, schaarste (zowel materialen als installateurs) en lange levertijden. Installateurs hebben op dit moment voor jou 10 andere klanten dus kunnen ze vragen wat ze willen.
pi_207116146
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
(Jaarlijks gasverbruik x 8) / 1.650 en dat afronden op een hele waarde (meestal naar boven).

Dus stel dat je nu gemiddeld jaarlijks 1.400m3 aardgas verbruikt in je woning dan kom je op een:

(1.400 x 8) / 1.650 = 6,79 = 7kW warmtepomp is dan voldoende.

En ja, warmtepompen zijn op dit moment duur. Combinatie van grote vraag, schaarste (zowel materialen als installateurs) en lange levertijden. Installateurs hebben op dit moment voor jou 10 andere klanten dus kunnen ze vragen wat ze willen.
Ik kom dan uit op 10kw (2000m3 per jaar). Dat is voor all-electric?

Dat er genoeg klanten zijn die het wel zo betalen is het probleem een beetje inderdaad
pi_207117280
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 11:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
1.550m3 moet lukken met een 8kW warmtepomp (uitgaande van een goed merk dat z'n belofte van die 8kW ook nog waar maakt als het vriest).

De Koevlaas2 formule stelt: (1.550 x 8) / 1.650 = 7,52 dus afgerond 8kW.

Eventueel kunnen er op de koudste dagen nog elektrische elementen bijgeschakeld worden, dus dan heb je nog eens minimaal 2 of 3kWh extra.
Wij zaten na isolatiemaatregelen op een jaarverbruik van 1500 m3 en Koevlaas heeft (na even twijfelen) voor ons een 9kW uitgezocht.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207117297
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 15:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wij zaten na isolatiemaatregelen op een jaarverbruik van 1500 m3 en Koevlaas heeft (na even twijfelen) voor ons een 9kW uitgezocht.
Hoe bevalt de Panasonic?
Op tweakers pochen ze er over maar het leek mij een “net nietje”
Vakman pur sang
pi_207117599
Heeft iemand hier ervaring met het laten maken van een warmteverliesberekening voor zijn woning? Nog tips voor bedrijven die dat kunnen?
Wij hebben onlangs een nieuwe woning gekocht uit 1978 en willen de diverse isolatie maatregelen gaan nemen en een warmtepomp plaatsten. Idealiter compleet van het gas af.
De installateur van een warmtepomp rade ons aan zo een berekening toelaten uitvoeren.
(__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination
pi_207117627
Iemand trouwens nog tips voor een betrouwbare installateur/leverancier in de regio Haaglanden?
pi_207119169
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2022 15:16 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hoe bevalt de Panasonic?
Op tweakers pochen ze er over maar het leek mij een “net nietje”
Heel goed! Dat wil zeggen, we merken er helemaal niets van en dat is volgens mij zoals het hoort. Het enige wat we nog hebben gedaan, is een printplaat aansluiten en een stooklijn instellen. We redden het meestal met een watertemperatuur van 30 graden en op de tot nog toe koudste dagen 32 graden. Ik heb de indruk dat we een mooie COP hebben gemiddeld en het totale verbruik net is. Het huis wordt goed warm (we verwarmen drie verdiepingen m.b.v. vloerverwarming).

Gaaf ook om alles in Home Assistant te kunnen zien. Het is inmiddels gelukt om op het energiedashboard te laten zien hoeveel de warmtepomp verbruikt voor verwarmen en warm water. En dat kunnen we nu ook filteren per dag/week/maand/jaar.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207119477
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:38 schreef Den_Haag het volgende:

[..]
Ik kom dan uit op 10kw (2000m3 per jaar). Dat is voor all-electric?

Dat er genoeg klanten zijn die het wel zo betalen is het probleem een beetje inderdaad
Ja, dat is voor all-eletric.

Uiteraard moet je die 10kW aan warmte ook kwijt kunnen in je afgiftesysteem. Hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe moeilijker dat wordt.

Gelukkig heb je al Jaga convectoren hangen, dus die kan je voorzien van DBE / DBH of (als je handig bent) zelfbouwfans (zie Tweakers, loopt een heel topic over). Met name op de cruciale plekken in je woning (woonkamer) kan dat het comfort flink verbeteren.

Ik zou met Jaga ook altijd kiezen voor een buffervat (200 liter) aangezien er maar heel weinig water in gaat en je ook maar een kleine water- / warmtebuffer hebt (in tegenstelling tot vloerverwarming).
pi_207121094
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 18:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, dat is voor all-eletric.

Uiteraard moet je die 10kW aan warmte ook kwijt kunnen in je afgiftesysteem. Hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe moeilijker dat wordt.

Gelukkig heb je al Jaga convectoren hangen, dus die kan je voorzien van DBE / DBH of (als je handig bent) zelfbouwfans (zie Tweakers, loopt een heel topic over). Met name op de cruciale plekken in je woning (woonkamer) kan dat het comfort flink verbeteren.

Ik zou met Jaga ook altijd kiezen voor een buffervat (200 liter) aangezien er maar heel weinig water in gaat en je ook maar een kleine water- / warmtebuffer hebt (in tegenstelling tot vloerverwarming).
Kijken of dat in het cv hok past. Ga maandag eens rekenen aan de verwarmingscapaciteit
pi_207132015
Sinds medio dit jaar een Elga Ace hangen naast een Avanta 35.
Bij de eerste keer dat de Ace de Avanta wilde bijschakelen ging het mis. SIndsdien staat de Avanta in storing E10 (pompstoring). Daarvoor werd de Avanta alleen nog voor sww gebruikt zonder problemen.

Installatie voor aanpassing:



De Elga installatie was in eerste instantie niet goed gedaan. Het buffervat was aangesloten tussen de aanvoer en retour. Kan dit de oorzaak van de pompstoring zijn?
De installatie is door de leverancier inmiddels aangepast, maar de Avanta blijft in storing E10.
Iemand die hier bekend mee is?

[ Bericht 12% gewijzigd door sol1taire op 18-12-2022 17:57:21 (Afbeelding toegevoegd) ]
  Moderator zondag 18 december 2022 @ 16:59:22 #215
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_207132082
Bij kennissen zit de binnen en de buitenunit van de warmtepomp aangesloten op dezelfde elektrische eindgroep is dit doorgaans altijd het geval ? Of moet een binnen en buitenunit altijd apart gevoed worden ?
  zondag 18 december 2022 @ 17:08:39 #216
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207132318
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 16:59 schreef Vonkenboer het volgende:
Bij kennissen zit de binnen en de buitenunit van de warmtepomp aangesloten op dezelfde elektrische eindgroep is dit doorgaans altijd het geval ? Of moet een binnen en buitenunit altijd apart gevoed worden ?
is niet gek hoor. Binnenunit (zonder elektrische elementen) is gewoon een cv ketel. Alleen wat electronica en een pomp. Max 100W of zo. Voor een cv ketel leg je ook geen aparte groep aan.
Tot nooit .......
pi_207132917
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 16:59 schreef Vonkenboer het volgende:
Bij kennissen zit de binnen en de buitenunit van de warmtepomp aangesloten op dezelfde elektrische eindgroep is dit doorgaans altijd het geval ? Of moet een binnen en buitenunit altijd apart gevoed worden ?
Mijn Mitsubishi binnenunit krijgt z'n stroom ook via de buitenunit. Dat is normaal.
Er zit (zoals Speekselklier ook al zei) niet veel meer in dan een warmtewisselaar, pomp en wat elektronica.

Alleen voor het 2kW elektrisch element is een aparte stroomkabel getrokken met eigen groep en werkschakelaar.
  Moderator zondag 18 december 2022 @ 17:51:37 #218
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_207133509
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 17:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Mijn Mitsubishi binnenunit krijgt z'n stroom ook via de buitenunit. Dat is normaal.
Er zit (zoals Speekselklier ook al zei) niet veel meer in dan een warmtewisselaar, pomp en wat elektronica.

Alleen voor het 2kW elektrisch element is een aparte stroomkabel getrokken met eigen groep en werkschakelaar.
Dat is het electrische element in de buitenunit dan ?
pi_207133695
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 17:51 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Dat is het electrische element in de buitenunit dan ?
Nee, in de binnenunit.
Wordt geschakeld met een dik relais.

Nu gebruik ik dat element nooit maar het zit er wel.
pi_207136095
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 16:55 schreef sol1taire het volgende:
Sinds medio dit jaar een Elga Ace hangen naast een Avanta 35.
Bij de eerste keer dat de Ace de Avanta wilde bijschakelen ging het mis. SIndsdien staat de Avanta in storing E10 (pompstoring). Daarvoor werd de Avanta alleen nog voor sww gebruikt zonder problemen.

Installatie voor aanpassing:

[ afbeelding ]

De Elga installatie was in eerste instantie niet goed gedaan. Het buffervat was aangesloten tussen de aanvoer en retour. Kan dit de oorzaak van de pompstoring zijn?
De installatie is door de leverancier inmiddels aangepast, maar de Avanta blijft in storing E10.
Iemand die hier bekend mee is?
Kan niet goed zien hoe die is aangesloten.
Meer foto’s?

Pag. 7 het juiste installatie schema.
Buffer in serie wordt voorgeschreven.
Een keerklep in de leiding naar de cv ketel

https://tools.remeha.nl/w(...)a-27-10-2020-def.pdf
Vakman pur sang
pi_207138381
quote:
1s.gif Op zondag 18 december 2022 19:13 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Kan niet goed zien hoe die is aangesloten.
Meer foto’s?

Pag. 7 het juiste installatie schema.
Buffer in serie wordt voorgeschreven.
Een keerklep in de leiding naar de cv ketel

https://tools.remeha.nl/w(...)a-27-10-2020-def.pdf
Ik zag wel al dat het buffervat niet tussen Elga en Avanta zit, maar inderdaad ook geen terugslagklep. Maar misschien is die niet nodig bij dit type ketel? => in rust staat de driewegklep in stand sww.

De installatie zoals die nu is



[ Bericht 1% gewijzigd door sol1taire op 18-12-2022 21:29:42 (extra info) ]
pi_207138437
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 21:25 schreef sol1taire het volgende:

[..]
Ik zag wel al dat het buffervat niet tussen Elga en Avanta zit, maar inderdaad ook geen terugslagklep. Maar misschien is die niet nodig bij dit type ketel?

De installatie zoals die nu is

[ afbeelding ]
De terugslag klep mist waardoor de WP een stroming door de ketel creëert waarbij de retT hoger wordt dan AanvT.
Dus die moet er wel tussen.

Waarom lezen installateurs ook nauwelijks de fabrikant beschrijvingen?
Dat buffervat moet in serie in de retour van de cv installatie.
Vakman pur sang
pi_207139371
quote:
1s.gif Op zondag 18 december 2022 21:29 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
De terugslag klep mist waardoor de WP een stroming door de ketel creëert waarbij de retT hoger wordt dan AanvT.
Dus die moet er wel tussen.

Waarom lezen installateurs ook nauwelijks de fabrikant beschrijvingen?
Dat buffervat moet in serie in de retour van de cv installatie.
Bij dit type ketel staat de driewegklep default in stand sww. Volgens de beschrijving is er dan geen terugslagklep nodig.
Het buffervat zit nu wel in serie in de retour, dus dat is nu goed.
Alleen het expansievat zit niet tussen Elga en Ketel. Maar ik weet niet of dat een issue is.
pi_207147301
Uit wanhoop door de herrie heb ik zaterdagavond laat de groepen van de warmtepomp uitgezet en Symph heeft ze zondagochtend vroeg weer aangezet. Wat een rust was dat. Ik hoorde wat verder weg nog steeds een continu brommende warmtepomp en blazende fans, er zitten hier ook best wat van die dingen redelijk dicht op elkaar, maar het brommende trillende geluid was een stuk minder en bijna draaglijk.
Het geluid binnen (in het trapgat) is inmiddels minder, misschien was het ff nodig dat de stroom er een nachtje vanaf was ;)
Monteur is geweest, nou dat was ook een bezoekje van niks. Hij heeft m’n legionellaprogramma weer aangezet (en ik heb ‘m meteen weer uitgezet) en de stille nachtmodus was volgens hem niet goed want dan kan de warmtepomp ‘s nachts niet z’n volle vermogen leveren en koelt m’n huis af…. hij dacht ook dat mijn warmtepomp die modus sowieso niet heeft. Joh, ik heb een goed geisoleerd nieuwbouwhuis, dat koelt 1 graad af ‘s nachts, dat kan dat ding op z’n sloffen bijbenen.
Ik hoop dat ze de volgende keer een collega sturen.

Ik vertelde dat de boiler van het SWW behoorlijk wat stilstandsverlies heeft, volgens hem zou dat zo’n 1 graad per 24 uur moeten zijn. We gebruiken hier behalve voor douchen geen warm water en toch zakt de temperatuur in de boiler en gaat hij best vaak bijwarmen. Maar volgens hem was er niks geks aan de hand. Ik heb het bijwarmen van de boiler nu maar even op ‘verbieden’ gezet zodat hij niet steeds gaat bijwarmen naar de 55 en dan hou ik het zelf maar in de gaten, hij staat nu op 53 (nadat hij om 11 uur op 55 stond).
  maandag 19 december 2022 @ 15:59:47 #225
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_207147450
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 15:47 schreef Doedezemaar het volgende:
Uit wanhoop door de herrie heb ik zaterdagavond laat de groepen van de warmtepomp uitgezet en Symph heeft ze zondagochtend vroeg weer aangezet. Wat een rust was dat. Ik hoorde wat verder weg nog steeds een continu brommende warmtepomp en blazende fans, er zitten hier ook best wat van die dingen redelijk dicht op elkaar, maar het brommende trillende geluid was een stuk minder en bijna draaglijk.
Het geluid binnen (in het trapgat) is inmiddels minder, misschien was het ff nodig dat de stroom er een nachtje vanaf was ;)
Monteur is geweest, nou dat was ook een bezoekje van niks. Hij heeft m’n legionellaprogramma weer aangezet (en ik heb ‘m meteen weer uitgezet) en de stille nachtmodus was volgens hem niet goed want dan kan de warmtepomp ‘s nachts niet z’n volle vermogen leveren en koelt m’n huis af…. hij dacht ook dat mijn warmtepomp die modus sowieso niet heeft. Joh, ik heb een goed geisoleerd nieuwbouwhuis, dat koelt 1 graad af ‘s nachts, dat kan dat ding op z’n sloffen bijbenen.
Ik hoop dat ze de volgende keer een collega sturen.

Ik vertelde dat de boiler van het SWW behoorlijk wat stilstandsverlies heeft, volgens hem zou dat zo’n 1 graad per 24 uur moeten zijn. We gebruiken hier behalve voor douchen geen warm water en toch zakt de temperatuur in de boiler en gaat hij best vaak bijwarmen. Maar volgens hem was er niks geks aan de hand. Ik heb het bijwarmen van de boiler nu maar even op ‘verbieden’ gezet zodat hij niet steeds gaat bijwarmen naar de 55 en dan hou ik het zelf maar in de gaten, hij staat nu op 53 (nadat hij om 11 uur op 55 stond).
Bijwarmen terwijl je het niet gebruikt continue lijkt me vrij zinloos. Wij hebben daar een eco en comfort stand voor en bij eco gaat ie pas 's nachts weer verwarmen zodat je 's ochtends weer kan douchen. Maar de temperatuur daalt ook wel hard bij jullie. Hier is het inderdaad ongeveer die ene graad.

Nog een hoop werk aan de winkel om het naar behoren te krijgen dus, balen -O-
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_207147511
Hij staat al op de ecostand, dat was het eerste dat ik instelde, daarna ben ik een beetje verder gaan lezen. Ik heb de monteur maar niet verteld dat ik desnoods zelf wel aan de gang ga in het servicemenu omdat ik de code heb
  maandag 19 december 2022 @ 16:13:33 #227
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207147577
Ik vind het geen goed idee om de legionellastand uit te schakelen :{
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207147794
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 16:13 schreef Leandra het volgende:
Ik vind het geen goed idee om de legionellastand uit te schakelen :{
De meningen zijn daarover verdeeld.

Ik ben er vrij zeker van dat, zolang je je SWW boven de 48 graden houdt, legionella helemaal niet kan groeien en uiteindelijk zelfs dood gaat (na enkele uren, mocht het aanwezig zijn)

Dat is overigens niet mijn theorie.

Ik laat m'n SWW hier altijd opwarmen tot 55 graden omdat m'n warmtepomp dat makkelijk haalt en ik een relatief klein vat heb (200 liter).

Belangrijk is ook dat je water niet lang "stil staat". Als jij iedere dag zo'n half of heel SWW-vat er doorheen jaagt, is er onvoldoende tijd om te groeien. Maar ga je een paar week op vakantie en zet je de SWW-verwarming uit, dan ligt dat anders.




[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-12-2022 16:44:41 ]
pi_207151289
Ter informatie voor de geïnteresseerden een stukje uit het vakblad Watmtepompen:

quote:
Leren van Noorwegen, waar lucht/lucht-warmtepompen standaard zijn
Het Europese land met de meeste warmtepompen is Noorwegen; in 50 procent van de woningen is er een te vinden. Bijzonder is dat dit in de meeste gevallen een lucht/lucht-warmtepomp is. Hoe zit dat en wat kan Nederland leren van Noorwegen?
GEEF ARTIKEL CADEAU
DELEN
Nederland telde eind 2021 circa 350.000 woningen met een warmtepomp, en dat zullen er eind dit jaar 450.000 zijn. Daarbij gaat het om één warmtepomp per woning. De groei is fors, maar de totale aantallen blijven nog ver achter bij Noorwegen. In 2020 telde dat land 1,1 miljoen woningen met een of meerdere warmtepompen. Veel meer dus, maar het verschil wordt nog groter als we de aantallen afzetten tegen het aantal woningen. Noorwegen telt 2,1 miljoen woningen, Nederland 7,9 miljoen. Daarmee ligt het percentage woningen dat is voorzien van een warmtepomp in Noorwegen op 52 procent, tegen nog geen 5 procent in Nederland.

Leestip: Europese warmtepompverkoop groeit in recordtempo
Elektriciteit goedkoper dan gas
Dat de verschillen groot zijn, heeft één belangrijke oorzaak. Dit vertelde Rolf Iver Mytting Hagemoen, CEO van de Noorse Heat Pump Association, in zijn presentatie op het congres Toekomst van de Warmtepomp dat 16 november in Den Haag plaatsvond. “De oorzaak is dat elektriciteit in Noorwegen goedkoper is dan gas en stookolie. Dit prijsverschil is heel belangrijk. Je kunt de verkoop van warmtepompen nog zo met subsidies stimuleren. Maar zolang verwarmen met gas goedkoper is dan met elektriciteit, zal de verkoop van warmtepompen geen vlucht nemen.”
Waterkracht levert goedkope stroom
Voor het verwarmen van woningen ging Nederland in de jaren zestig grootschalig over op aardgas. In Noorwegen voltrok zich een andere transitie: van kolen, hout en olie stapten de inwoners over op elektrische verwarming. De reden hiervoor was dat het land op grote schaal waterkrachtcentrales ging bouwen. Hierdoor kon elektriciteit relatief goedkoop worden opgewekt en aangeboden. Het land telt momenteel 1.739 waterkrachtcentrales, die goed zijn voor 88 procent van de elektriciteitsproductie. Een andere belangrijke bron is wind; het land telt 64 windparken. De overstap op elektrische verwarming werd nog verder getriggerd door de oliecrisis van 1973. Die maakte het verwarmen met stookolie fors duurder, waardoor elektriciteit als goedkoper alternatief kon doorbreken.

Elektrische verwarming in een woning. Foto: Norwegian Heat Pump Association.
Verbod op fossiele verwarming
Voor het verwarmen met elektriciteit werden ten tijde van de transitie directe systemen gebruikt: vooral convectoren, maar ook elektrische vloer-verwarming. Veel woningen hadden ook een houtkachel of open haard die vooral tijdens de koudste periode van het jaar wordt gebruikt. Andere verwarmingssystemen waren cv-ketels op stookolie en in mindere mate op gas, waarvoor kleine lokale netwerken waren aangelegd. Aan het gebruik van fossiele brandstoffen is inmiddels een einde gekomen. Om de CO2-emissie te verlagen, hanteerde de Noorse regering al hoge belastingtarieven op fossiele brandstoffen, en in 2016 werd overgestapt op een verbod op fossiele brandstoffen voor het verwarmen van nieuwe woningen. Daarna volgde met de toevoeging van bestaande woningen een totaalverbod in 2020.
Energie besparen met warmtepompen
Inmiddels zijn veel systemen voor directe elektrische verwarming ingeruild voor – of aangevuld met – warmtepompen. De reden is dat hiermee energie kan worden bespaard. “Gedurende de afgelopen zestien jaar zijn warmte-pompen steeds meer ingeburgerd. De hoge elektriciteitsprijs is hier een belangrijke oorzaak van”, zegt Hagemoen. Dit jaar ligt niet alleen de prijs op het hoogste niveau ooit; er is ook nooit eerder zo veel elektriciteit afgenomen.

Wand-afgiftesysteem van een lucht/lucht-warmtepomp.
Lucht/lucht veruit dominant
Tussen 1987 en 2021 zijn er in Noorwegen bijna 1,5 miljoen warmtepompen over de toonbank gegaan, waarvan 1,4 miljoen lucht/lucht, 50.000 lucht/water, 60.000 water/water en 20.000 ventilatie. Dat het aandeel lucht/lucht-warmtepompen met 93 procent zo hoog is, komt volgens Hagemoen doordat ze een gemakkelijke vervanger zijn van de directe elektrische convectoren. De meeste woningen hebben namelijk geen cv-systeem. “Bij woningen die dat wel hebben, kiezen de eigenaren vaak voor lucht/water- of water/water-warmtepompen.”

Leestip: ‘Aircoverwarming verdient subsidie’
Nordic: betere kwaliteit
De meeste lucht/lucht-warmtepompen die worden toegepast, zijn volgens Hagemoen van het Nordic-type. Dat zijn andere warmtepompen dan de goedkope standaard airco’s die vooral voor koeling worden gebruikt. De kwaliteit is beter en ze zijn geschikt voor het Noorse klimaat. “De airco’s functioneren zelfs nog bij -30 °C, maar als het echt koud is, wordt er wel bijverwarmd; dat gebeurt elektrisch, met een houtkachel of open haard.” Er worden diverse lucht/lucht-systemen toegepast, zoals single- en multi-split, en met afgiftesystemen op de vloer of tegen het plafond.

De lucht/lucht-warmtepompen in Noorwegen zijn van betere kwaliteit dan de standaard airco’s die voor koelen zijn gemaakt. Foto: Norwegian Heat Pump Association.
Leerpunten voor Nederland
Wat kan Nederland van Noorwegen leren, nu de regering hier haast wil maken met transitie naar warmtepompen? Hagemoen liet in Den Haag een sheet met leerpunten zien. Belangrijk is dat warmtepompen robuust zijn en goed functioneren. Ook goed installeren is belangrijk; dat moet door echte specialisten gebeuren. Voor wie dat niet is, geldt: ‘keep away’. Verder moet het verwarmen met een warmtepomp goedkoper zijn dan met gas en moet het elektriciteitsnet zwaar genoeg zijn om het stijgende elektriciteitsgebruik aan te kunnen. Wat dat laatste betreft, kun je met Noorwegen geen betere leermeester treffen. Het gemiddelde elektriciteitsgebruik per huishouden is met 16.000 kWh per jaar namelijk het hoogste ter wereld. In Nederland ligt dat op 2.479 kWh.
Die laatste alinea vind ik dan grappig, we kunnen leren van Noorwegen maar gebruiken wel gemiddeld 16.000kwh per jaar _O-
Vakman pur sang
pi_207153163
We moeten leren van Noorwegen. De belangrijkste motivatie voor de keuze van lucht-lucht warmtepompen is echter dat men er zelden 'centrale verwarming' heeft, maar dat de warmtepomp een vervanger is voor elektrische convectoren.

Ofwel: we kunnen leren dat het belangrijkste argument in Noorwegen om lucht-lucht boven lucht-water of water-water te verkiezen hier in Nederland meestal niet van toepassing is. En nu? Doorgaan as usual dus?

Of moeten we nog meer leren, buiten het feit dat een warmtepomp het ook bij stevige vorst nog wel doet. Iets wat de gebruikelijke lezers van het Vakblad Warmtepompen vast al lang weten, en dus niet meer hoeven te leren van de Noren.
pi_207153426
In Noorwegen klotst de stroom ongeveer tegen de plinten (als dat mogelijk zou zijn) en is het stroomnet van goede kwaliteit omdat er veel met elektrische kachels verwarmd wordt / werd.

Dus die 16.000kWh per hoofd van de bevolking klopt, aan de andere kant neemt dat ook snel af bij Noren met een warmtepomp.

En dat is logisch, huishouden zelf verbruikt misschien zo'n 2.000kWh en daarnaast nog iets van 14.000kWh warmtevraag is niet onrealistisch. En met een warmtepomp kan je die laatste door 3 of 3,5 delen.

Daarnaast is Noorwegen het land van de... elektrische auto! Geen land heeft zoveel EV's t.o.v. het aantal inwoners en dat tikt ook aan met je kWh's per jaar.

Ruim 85% van alle nieuwe auto's die in Noorwegen verkocht worden is elektrisch en december 2021 reden er al 470.000 volledige EV's rond (op een wagenpark van 2.810.000 stuks) en nog zo'n 200.000 plug-in hybrides.

In Nederland zitten we pas op ongeveer 300.000 volledige EV's op een wagenpark van 8.800.000 stuks.

Dat soort details haal je niet uit een paar statistieken ;)
pi_207153492
Ja ben wat aan het testen geweest. Viel me op dat onze lucht/lucht wp’s het bij erg koude temperaturen beter werkten dan de L/W warmtepomp de afgelopen weken.

Ik verwacht dat lucht/lucht helemaal zo gek nog niet is, zeker niet bij sterke vorst.

Kan ook een combi zijn, l/w op laag vermogen voor alleen de vloer en in alle ruimtes een multisplit binnendeel, ook zomers een verademing!

Ik lees nu dit over de Panasonic Nordic:

quote:
. Air Conditioning Panasonic NZ25 Etherea Nordic is a model which won the prestigious annual award IF!
Specification:
The thermal power is 0.85 kW - 6.0 kW, the rated COP = 4.86.
Maintains a nominal thermal output from 3.2 kW to -15 ° C.
The thermal power at -25 ° C is 2.0 kW, but the nominal COP = 1.6.
Seasonal utility factor SCOP A ++.
New Deice - Intelligent defrost algorithm.
Defrosting is done as needed, and not like other heat pumps after a time interval!
R32 is a more efficient and environmentally friendly radiator.
Effective up to -35 ° C.
Twin Rotary Compressor.
INVERTER + management.
ECO NAVI - maximum efficiency with maximum comfort.
Remote control via smartphone (option).
Cottage mode +8 to +15.5 ° C, specially designed economy mode of maintenance in the absence of a person!

Design:
Excellent coefficient of thermal efficiency in its class of power (0.85-6.0 kW),rated COP = 4.86.
Seasonal utility factor SCOP A ++.
The best ratio (power / consumption) in your nutrition group.
Rated thermal output NZ:
-15 ° C and 3.2 kW;
-20 ° C and 2.6 kW;
-25 ° C and 2,0 kW.
ECO NAVI is an intelligent control system that allows you to save energy significantly.
Depending on the heat output of the room and the intensity of solar energy, it can save up to 45% of energy.
Effective air purification without replaceable filters.
The air circulation is increased by 10%.

New Deice - Intelligent defrost algorithm. New R32 heat pumps are thawed as needed, and not as heat pumps of other manufacturers after a while!
Typically, the heat pump melt cycle occurs every 35-40 minutes if the outside temperature is below 0 ° C, regardless of the humidity of the air.
For new Panasonic R32 heat pumps, defrosting can only be started after 3-4 hours if the heat pump is operating in a location with low humidity!
But, on the contrary, if the heat pump works in a place with high humidity, then the defrost will turn on faster, after 35-60 minutes.
It is this new algorithm that significantly increases the efficiency of the heat pump.

Comfort:
Specially designed mode of economical maintenance of cottages (room temperature is maintained from +8 to 15.5 ° C, provides minimum costs in the absence of the owner and significantly reduces operating costs)
Super Quiet - the regime of superthiches is 19 dB. For a good sleep, the noise level should be less than 30 dB
Cooling mode, the flow of cold air 14-16 ° C (instead of 7-11 ° C),which allows them to place almost above the bed or desk, and not be afraid of the cold
IntesisHome - full control over the heat pump from a smartphone from anywhere in the world (optional equipment)!

Security:
Special design - provides effective heating at outdoor temperatures up to -35 ° C (TWIN Rotary compressor, Crankcase Heater, Heating cable) - activated for 5 minutes before the defrosting mode.
Vakman pur sang
pi_207153534
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 22:24 schreef Lospedrosa het volgende:
Ja ben wat aan het testen geweest. Viel me op dat onze lucht/lucht wp’s het bij erg koude temperaturen beter werkten dan de L/W warmtepomp de afgelopen weken.

Ik verwacht dat lucht/lucht helemaal zo gek nog niet is, zeker niet bij sterke vorst.

Kan ook een combi zijn, l/w op laag vermogen voor alleen de vloer en in alle ruimtes een multisplit binnendeel, ook zomers een verademing!

Ik lees nu dit over de Panasonic Nordic:
[..]

M'n moeder heeft ook niet geklaagd de afgelopen weken. Heeft haar woon- en slaapkamer verwarmd met een Mitsubishi (Heavy Industries) airco en de CV-ketel op 16 graden voor de rest van het huis (thermostaat in de gang gehangen).
Af en toe een defrost maar koud werd het nooit. Scheelt wel bakken gas, in November heeft ze maar 19m3 aardgas verbruikt en december weet ik over een dikke week.
pi_207153586
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 22:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
M'n moeder heeft ook niet geklaagd de afgelopen weken. Heeft haar woon- en slaapkamer verwarmd met een Mitsubishi (Heavy Industries) airco en de CV-ketel op 16 graden voor de rest van het huis (thermostaat in de gang gehangen).
Af en toe een defrost maar koud werd het nooit. Scheelt wel bakken gas, in November heeft ze maar 19m3 aardgas verbruikt en december weet ik over een dikke week.
Mijn L/W warmtepomp stopt software matig gewoon bij -15C, dan gaat alleen nog de backup E verwarming van 9kw aan :')

Mijn Mitsubishi zubadan split units doen gewoon nog -30C met door flash injectie een hoog vermogen.
Vakman pur sang
pi_207153663
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 22:30 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Mijn L/W warmtepomp stopt software matig gewoon bij -15C, dan gaat alleen nog de backup E verwarming van 9kw aan :')

Mijn Mitsubishi zubadan split units doen gewoon nog -30C met door flash injectie een hoog vermogen.
Zubadan Powerrrr...
Die van mij zal nooit -30 meemaken in Nederland maar mocht het gebeuren dan is hij er klaar voor :+

Het enige wat hij niet leuk vond was de mist en de temperaturen rond de 0 graden. Het bleef wel warm in huis maar echt rustig draaien deed hij niet meer. Maar toen het kouder werd was hij weer in z'n nopjes.
pi_207153692
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 22:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zubadan Powerrrr...
Die van mij zal nooit -30 meemaken in Nederland maar mocht het gebeuren dan is hij er klaar voor :+
Ik wil een wedje doen, deze winter nog.
Vakman pur sang
pi_207153754
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 22:35 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik wil een wedje doen, deze winter nog.
Oh, ik hoef er niet om te wedden. Als het gebeurt, gebeurt het.
Wordt wel weer eens tijd voor een Elfstedentocht, ik woon niet zover van de route (wel verder dan in de 80's).

In 1985 / 1986 hemelsbreed zelfs maar ~2 km (Minnertsga) en heb zelfs nog direct langs de kluunroute door Kimswerd gewoond maar toen was er geen tocht der tochten :+

Bij de tocht in 1986 was ik nog net geen 10 jaar oud dus wat dat betreft ook weer niet super veel herinnering aan.

1997 ook niet want toen lag ik met een stevige griep op bed te kijken naar een zwart-wit portable op m'n slaapkamer...

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-12-2022 22:48:48 ]
pi_207156393
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 22:35 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik wil een wedje doen, deze winter nog.
Ik wil wel een wedje leggen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207158060
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 09:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik wil wel een wedje leggen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ok deal!
Vakman pur sang
pi_207165984
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 21:57 schreef Ivo1985 het volgende:
Hoeveel vermogen aan Jaga's heb je hangen (op basis van 45 graden aanvoertemperatuur)?
Heb vandaag even de berekening gemaakt.
Wel paar dingen moeten schatten, ivm badkamer radiator en oude radiator in de garage.
Kom uit op 7kW aan verwarmingsvermogen met de Jaga's, zonder DBH. Uit 8 radiatoren.
Uit de andere radiatoren (badkamer, zolder, garage) komt er nog 1,5kw bij.

Met DBH wordt het boven de 16kw, waarvan 11kw beneden.

Ben bij de berekening uitgegaan van de 55/45 waarden. De 35/30 waarden worden alleen gegeven voor met DBH.

Been nog wat verder in de informatie van Jaga gedoken.
Bij 45/40 zonder DHB heb ik 5331w (woonkamers, slaapkamers en zonder)
Bij 35/30 met DHB heb ik 5639w op dezelfde ruimtes.
Dus ja, wat zou het juiste vermogen zijn voor een warmtepomp?

[ Bericht 11% gewijzigd door Den_Haag op 21-12-2022 09:16:22 ]
pi_207183271
Ik haat onze warmtepomp en die van de buren. Zo, dat is er uit.
Volgens het installatiebedrijf is het heel normaal dat de boiler 5 tot 10 graden verliest zonder gebruik van warm water en de herrie die ik hoor bij de binnenunit is van het koelmiddel door de leidingen en hoort er ook bij.
Onze warmtepomp draait ‘s nachts niet en ik hoor dus kennelijk gebrom van de warmtepomp van buren, ook met ramen en ventilatierooster dicht.
I’m screwed
pi_207183868
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 09:21 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik haat onze warmtepomp en die van de buren. Zo, dat is er uit.
Volgens het installatiebedrijf is het heel normaal dat de boiler 5 tot 10 graden verliest zonder gebruik van warm water
Ja, dat is aardig normaal. Het is ook niet gezegd dat het hele vat 5 tot 10 graden verliest, je hebt gelaagdheid (koud onderin, warm bovenin) dus het is ook maar net waar je meet.

quote:
en de herrie die ik hoor bij de binnenunit is van het koelmiddel door de leidingen en hoort er ook bij.
Dat is wel een normaal geluid, al is dat normaal gesproken niet meer dan bijvoorbeeld het geluid van een brander in een CV-ketel. Sterker nog, mijn oude ATAG (Benraad) CV-ketel die ik ooit had hoorde ik in de woonkamer als hij aansprong.

Een omkasting met isolatie zou misschien dat probleem kunnen oplossen, als het geluid zich niet via de muur verplaatst.

quote:
Onze warmtepomp draait ‘s nachts niet
Dat zou op koude dagen wel eens een probleem kunnen worden. Een warmtepomp is berekend voor het warmteverlies van je woning en heeft op koude dagen maar net genoeg vermogen om je woning op temperatuur te houden. Hij zal 's ochtends keihard moeten werken om de woning weer op temperatuur te krijgen.

Het is daarom niet gebruikelijk om een warmtepomp uit te zetten 's nachts, hooguit 1 of 2 graad nachtverlaging.

quote:
en ik hoor dus kennelijk gebrom van de warmtepomp van buren, ook met ramen en ventilatierooster dicht.
I’m screwed
Mijn warmtepomp staat achter in de tuin, heb zowel die van mezelf als die van de buren nooit gehoord in de woning, zelfs niet met het raam open. Staan die bij jullie praktisch onder het raam ofzo?

Er zijn wel kant-en-klare omkastingen voor buitenunits die het geluid kunnen dempen. Maar de locatie is ook wel belangrijk en zo'n omkasting dempt ook niet de trillingen die doorgegeven worden aan bijvoorbeeld een plat dak.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-12-2022 10:48:12 ]
pi_207184070
Oh ik zet ‘m ook niet uit ‘s nachts, ik pas nachtverlaging toe, gistermiddag thermostaat van 19 naar 20, toen ik naar bed ging gaf hij 21 aan en de nachtstand is 18 en toen ik vanochtend beneden kwam en ook nu nog geeft hij 20 graden aan
pi_207184208
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 11:06 schreef Doedezemaar het volgende:
Oh ik zet ‘m ook niet uit ‘s nachts, ik pas nachtverlaging toe, gistermiddag thermostaat van 19 naar 20, toen ik naar bed ging gaf hij 21 aan en de nachtstand is 18 en toen ik vanochtend beneden kwam en ook nu nog geeft hij 20 graden aan
Ah, ok, dat moet geen probleem zijn.

Overigens hebben veel warmtepompen ook nog een nachtstand waarbij ze minder geluid produceren en ook iets minder vermogen leveren (wat prima kan in combinatie met nachtverlaging).
Ik weet niet of dat al ingeschakeld staat (bij de buren).
pi_207184221
Buitenunit hangt aan de garage bij onze tweekappers en bij de buren in het rijtje haaks op ons hangt hij aan hun houten schuur en dat is zo’n 3 meter naast onze garage. Dus geen idee welke ik ‘s nachts hoor, maar ik slaap er niet van, vannacht was hij van middernacht tot tegen 2 uur bezig en daarna sloeg hij om 4.30 weer aan. Overdag hoor ik ‘m ook wel eens in de woonkamer trillen/brommen ik ging er vanuit dat het onze eigen pomp was en dat kan ik nog niet uitsluiten maar in de nacht is het dus niet (meer) die van ons.

Foto is van de situatie voordat de buitenunits opgehangen waren, ze hangen op het laatste stuk muur, dus op de foto helemaal links bij ons en rechts bij onze buren onder dezelfde kap. Slaapkamers zijn ook aan de achterkant. Tuin is blubberbende, dus ik kan geen foto maken van de huidige situatie
pi_207184329
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 11:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ah, ok, dat moet geen probleem zijn.

Overigens hebben veel warmtepompen ook nog een nachtstand waarbij ze minder geluid produceren en ook iets minder vermogen leveren (wat prima kan in combinatie met nachtverlaging).
Ik weet niet of dat al ingeschakeld staat (bij de buren).
Ik weet zeker dat die niet ingeschakeld staat bij de buren onder dezelfde kap, die hebben helemaal nog nergens aan gezeten. Ik heb bij ons via het servicemenu (dank aan de user die me de code gaf) die stille stand wel voor de nacht ingeschakeld en ik heb sowieso ingesteld dat het boilervat pas weer opgewarmd wordt bij meer dan 10 graden warmteverlies (en ‘m afgelopen nachten sowieso handmatig op ‘verbieden’gezet).
Ik gok dat ik de swwrun van buren hoor, ons boilervat werd eerder ook tig keer per dag en nacht bijverwarmd, standaard stond hij op 2 graden warmteverlies volgens mij.
De buren haaks op ons ken ik niet, maar ik kwam er midden in de nacht ook niet achter welke buitenunit ik hoorde. Vannacht maar oude schoenen bij de achterdeur klaarleggen zodat ik in de blubberbende op zoek kan gaan als ik het weer hoor brommen.
pi_207184379
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 12:43 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
13-14kuub per 24 uur op een koude dag is een thermisch vermogen van 5-6kW. Met een 8kW Daikin die bij - 10 nog altijd 7kW levert ga ja dat dus halen.

Ja, misschien wordt het tijdens een héél koude nacht wel eens -13 ofzo. Dan koelt het huis tijdens die uitzonderlijk koude nacht mogelijk een graadje af. Maar een etmaalgemiddelde temperatuur onder de -10 is in Nederland echt uitzonderlijk. Als het 's nachts -13 is, zal het overdag ergens ronde de -5 liggen en kan je dat graadje wat je in de nacht verloren bent weer bijwarmen. En anders bak je een lekkere cake of appeltaart en maak je 's avonds een ovenschotel. Als je dan toch met elektrische elementen moet gaan bij stoken kan je immers die warmte ook nuttig inzetten.
Mee eens daarvoor gebruik je het elektrisch element voor de legionella run en je koopt alvast een elektrische kachel van ca 3000watt zodat je ene back up hebt wanneer je WP het niet doet of wanneer het een uitzonderlijke week -25 is.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207184476
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 22:30 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Mijn L/W warmtepomp stopt software matig gewoon bij -15C, dan gaat alleen nog de backup E verwarming van 9kw aan :')

Mijn Mitsubishi zubadan split units doen gewoon nog -30C met door flash injectie een hoog vermogen.
Kan dat niet uit? Overigens moduleren de zabudan's veel minder terug zodat je voor 95% van de tijd te veel verbruikt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 22 december 2022 @ 11:43:32 #249
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207184493
Bij een huis hier in de buurt staat de buitenunit op het dak van de garage en ik zag van de week dat ze daar niet alleen een riante omkisting omgezet hebben maar daar ook planten in lijken te staan, ik maak een dezer dagen even een foto.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207184536
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 11:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Kan dat niet uit? Overigens moduleren de zabudan's veel minder terug zodat je voor 95% van de tijd te veel verbruikt.
Nieuwe Zubadan warmtepompen kunnen verder terug moduleren dan de oude.
Dan heb ik het over de PUD-SHWM100YAA, PUD-SHWM120YAA en de PUD-SHWM140YAA.

De 10 en 12kW gaan tot 3,4kW en de 14kW tot 4,2kW.

Mijn "oude" 14kW PUHZ-SHW140YHA (en ook het 12kW PUHZ-SHW120YHA) model (dat tot ~2020 geleverd werd) gaat tot 5,1kW minimaal (ik hanteer daarvoor de waarden op Tweakers.net, het databoek zou een foutje bevatten en een andere waarde aangeven).

Aangezien de 6 en 8kW Ecodan modellen (1-fase) tot 3,3kW kunnen terug moduleren, is het verschil niet zo groot meer.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-12-2022 11:54:24 ]
pi_207184563
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nieuwe Zubadan warmtepompen kunnen verder terug moduleren dan de oude.
Dan heb ik het over de PUD-SHWM100YAA, PUD-SHWM120YAA en de PUD-SHWM140YAA.

De 10 en 12kW gaan tot 3,4kW en de 14kW tot 4,2kW.

Mijn "oude" 14kW (en ook het 12kW) model gaat tot 5,1kW minimaal.

Aangezien de 6 en 8kW Ecodan modellen (1-fase) tot 3,3kW kunnen terug moduleren, is het verschil niet zo groot meer.
Is dat de nieuwste serie dan. Toen ik dat ding voor mijn broertje kocht heb ik (in 2020) expres een 7,5kw Ecodan gekocht vanwege deze reden. En hem gezegd een stopcontact in de woonkamer te maken die op 1 groep uit komt waar een elektrische kachel op aangesloten kan worden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207184582
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 11:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Is dat de nieuwste serie dan. Toen ik dat ding voor mijn broertje kocht heb ik (in 2020) expres een 7,5kw Ecodan gekocht vanwege deze reden. En hem gezegd een stopcontact in de woonkamer te maken die op 1 groep uit komt waar een elektrische kachel op aangesloten kan worden.
Ja, zo'n beetje sinds 2020 leverbaar, heb ik begrepen. Mijn installateur heeft bij zijn nieuwe woning de nieuwe versie staan (hij verwarmt er z'n woning + loods mee dus heeft het vermogen wel nodig). Weer een stukje stiller en kan verder terug moduleren.

Nu kan 7,5kW natuurlijk genoeg zijn voor hem en anders kan je nog het ingebouwde element gebruiken (of er 1 bijplaatsen) voor de koudste dagen.
pi_207184625
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 11:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, zo'n beetje sinds 2020 leverbaar, heb ik begrepen. Mijn installateur heeft bij zijn nieuwe woning de nieuwe versie staan (hij verwarmt er z'n woning + loods mee dus heeft het vermogen wel nodig). Weer een stukje stiller en kan verder terug moduleren.

Nu kan 7,5kW natuurlijk genoeg zijn voor hem en anders kan je nog het ingebouwde element gebruiken (of er 1 bijplaatsen) voor de koudste dagen.
ja hebben toen alles opnieuw geïsoleerd met de wanden en vloer een RC van 5,5 en het dak rond de 7.
Koelt daar amper af.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207184892
Dit hebben wij volgens de gegevens in de tekening: Mitsubishi Ecodan EHST 20D-VM2D incl 200 liter boiler
PUHZ-SW75 YAA
pi_207184978
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 12:24 schreef Doedezemaar het volgende:
Dit hebben wij volgens de gegevens in de tekening: Mitsubishi Ecodan EHST 20D-VM2D incl 200 liter boiler
PUHZ-SW75 YAA
Die is tot 10dB stiller dan z'n voorganger, dus dat is positief.

Moet wel zeggen dat buitenunit van mijn warmtepomp trillingen veroorzaakte toen hij nog aan de buitenmuur van de garage hing. Heb 'm nu op een eigen betonnen fundering met 2 opstaande zuilen waar hij op staat (geheel weegt ~300 kilo) en dat dempt gigantisch. Kosten daarvan waren wel bijna ¤1.000 aan materiaal en uren (graven, bekisting, betonijzer, verplaatsen, etc) maar de volgende warmtepomp kan er over 11 jaar ook op staan, dus dat is eenmalig. Zelf doen kan het vast een stuk goedkoper.

Origineel hing het zo, met steunen aan de muur.


Toen beton gestort met bekisting. Van tevoren al een houten frame gemaakt waar hij op kon rusten zolang de muursteunen weg waren.

Je ziet op deze foto nog springveren onder de warmtepomp.
Dat was een slecht idee, de bovenkant kon zo'n 20cm bewegen, ik denk dat bij een flinke storm dat hij tegen de muur aan zou klappen. Voor het leidingwerk is al die beweging ook niet goed.

Die veren waren op mijn verzoek, dus kan alleen mezelf wat verwijten ;(




Uiteindelijk voor 2 rubber blokken gegaan.


[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-12-2022 12:40:45 ]
pi_207185534
Klinkt als een fijne oplossing, maar ik gok dat ik niet (al) mijn buren zo ver ga krijgen dat ze hun warmtepomp zo gaan laten verplaatsen. De installateur neemt me überhaupt al niet serieus en de kopersbegeleider kan ik ook vergeten.
Ik ben echt de wanhoop nabij, ik slaap niet met die brommende herrie, ik heb al geroepen dat we maar weer moeten gaan verhuizen (we hebben nog wat meer geluids- en comfortissues met dit huis en daarin staan we niet alleen, maar je komt gewoon geen steek verder richting een oplossing, alle reacties zijn: “is normaal, hoort zo, valt binnen de marges” en dan ben je uitgepraat).
pi_207186791
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 13:22 schreef Doedezemaar het volgende:
Klinkt als een fijne oplossing, maar ik gok dat ik niet (al) mijn buren zo ver ga krijgen dat ze hun warmtepomp zo gaan laten verplaatsen. De installateur neemt me überhaupt al niet serieus en de kopersbegeleider kan ik ook vergeten.
Ik ben echt de wanhoop nabij, ik slaap niet met die brommende herrie, ik heb al geroepen dat we maar weer moeten gaan verhuizen (we hebben nog wat meer geluids- en comfortissues met dit huis en daarin staan we niet alleen, maar je komt gewoon geen steek verder richting een oplossing, alle reacties zijn: “is normaal, hoort zo, valt binnen de marges” en dan ben je uitgepraat).
Vraag de onderbouwing eens op zou ik zeggen. Tussen 19.00 en 07.00 is 40dB op de erfgrens toegestaan, tussen 07.00 en 19.00 45dB. Dat is met silent mode, als die er niet op zit dan is overdag de max ook 40dB. Die wetgeving is er juist vanwege dit soort situaties en de bouwer kan een onderbouwing maken middels de rekentool van de overheid. Ook allerlei fabrikanten hebben documentatie over geluid, daar zou je ook eens in kunnen duiken.
pi_207186819
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 12:24 schreef Doedezemaar het volgende:
Dit hebben wij volgens de gegevens in de tekening: Mitsubishi Ecodan EHST 20D-VM2D incl 200 liter boiler
PUHZ-SW75 YAA
Die heeft mijn broertje ook. daar hoor je echt helemaal niets van binnen zelfs niet op vol vermogen.
En in de zomer buiten op 5m minimaal wanneer hij staat te koelen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207186832
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 13:22 schreef Doedezemaar het volgende:
Klinkt als een fijne oplossing, maar ik gok dat ik niet (al) mijn buren zo ver ga krijgen dat ze hun warmtepomp zo gaan laten verplaatsen. De installateur neemt me überhaupt al niet serieus en de kopersbegeleider kan ik ook vergeten.
Ik ben echt de wanhoop nabij, ik slaap niet met die brommende herrie, ik heb al geroepen dat we maar weer moeten gaan verhuizen (we hebben nog wat meer geluids- en comfortissues met dit huis en daarin staan we niet alleen, maar je komt gewoon geen steek verder richting een oplossing, alle reacties zijn: “is normaal, hoort zo, valt binnen de marges” en dan ben je uitgepraat).
Laatste termijn niet betalen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207186836
Binnenkort een afspraak voor een warmtepomp (offerte) krijg waarschijnlijk de nieuwe Panasonic . Iemand een idee welke types dat zijn? Las iets over nieuwe wps maar kan weinig info vinden / datasheets bv kw bij -7 etc.
pi_207187103
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 15:13 schreef Sport_Life het volgende:
Binnenkort een afspraak voor een warmtepomp (offerte) krijg waarschijnlijk de nieuwe Panasonic . Iemand een idee welke types dat zijn? Las iets over nieuwe wps maar kan weinig info vinden / datasheets bv kw bij -7 etc.
Ik weet weinig over de Panasonic, behalve dat het wss het merk zou zijn waar ik voor zou kiezen als Mitsubishi geen warmtepompen zou maken.

Op Tweakers loopt wel een topic waar men wat specifieker antwoord kan geven denk ik.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2039982

en

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2039112
pi_207187571
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 15:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Laatste termijn niet betalen.
Dat gaat een beetje lastig een paar maanden na oplevering, helaas.
pi_207187630
@Doedezemaar, in jouw geval zou ik iemand anders langs laten komen om advies te geven over goede oplossingen. Het is natuurlijk het fijnst als het installatiebedrijf je probleem oplost, maar als er geen normen worden overschreden heb je daar weinig van te verwachten. Het gaat je dan natuurlijk geld kosten, maar je rust is veel waard.

Wanhopen is echt niet nodig. Zoals mijn buurman zegt: voor alles is een oplossing, behalve voor de dood.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207187693
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 15:58 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Dat gaat een beetje lastig een paar maanden na oplevering, helaas.
Dan is het een garantiekwestie.
Blijven bellen en lastig vallen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207187719
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 16:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dan is het een garantiekwestie.
Blijven bellen en lastig vallen.
En je staat sterker als je buren met dezelfde klacht zitten. Voor zover @Doedezemaar dat nog niet heeft gedaan, zou ik vooral eens koffie gaan drinken en babbelen over de warmtepomp.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207188030
De situatie kan ook nog wat verbeteren naarmate schuttingen, heggen, struiken en planten wat meer aanwezig zijn.
Dat zijn dempende factoren.
pi_207188102
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 16:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
En je staat sterker als je buren met dezelfde klacht zitten. Voor zover @:doedezemaar dat nog niet heeft gedaan, zou ik vooral eens koffie gaan drinken en babbelen over de warmtepomp.
De buren horen ‘m niet. Ik heb in de facebookgroep gevraagd of iemand mijn klachten herkent en daar kwam geen respons op. Inmiddels staat onze warmtepomp te draaien, dat merkte ik aan de bromtoon in de woonkamer, dus ik ben buiten gaan checken samen met mijn man en je hoort het gebrom dus achter de buitenunit, dus de kans dat onze muur dat oppikt lijkt me groot. Voor de unit hoor je alleen de fans wat blazen en dat hoor ik binnen (gelukkig)ook niet. Maar vannacht draaide onze warmtepomp dus niet en toen merkte ik dezelfde trillingen/hetzelfde gebrom zowel in de slaapkamer als in de woonkamer.
Ik kan er niet meer tegen, dit moet stoppen

Dankjewel allemaal voor het meedenken :*
  Vis een optie? donderdag 22 december 2022 @ 16:44:03 #268
70532 loveli
N
pi_207188149
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 16:38 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
De buren horen ‘m niet. Ik heb in de facebookgroep gevraagd of iemand mijn klachten herkent en daar kwam geen respons op. Inmiddels staat onze warmtepomp te draaien, dat merkte ik aan de bromtoon in de woonkamer, dus ik ben buiten gaan checken samen met mijn man en je hoort het gebrom dus achter de buitenunit, dus de kans dat onze muur dat oppikt lijkt me groot. Voor de unit hoor je alleen de fans wat blazen en dat hoor ik binnen (gelukkig)ook niet. Maar vannacht draaide onze warmtepomp dus niet en toen merkte ik dezelfde trillingen/hetzelfde gebrom zowel in de slaapkamer als in de woonkamer.
Ik kan er niet meer tegen, dit moet stoppen

Dankjewel allemaal voor het meedenken :*
Ik lees hier mee om meer info te krijgen mochten m'n ouders overgaan op electrisch. Bij mijn ouders in de straat zijn meerdere oude huizen opgeleukt met zonnepanelen en buitenunits. Vroeger was de straat echt stil, nu is er een continu geruis. Het heeft daar volgens mij veel te maken met weerkaatsing en 'botsend' geluid (meer units die net niet in fase met elkaar lopen), niet zozeer een specifieke unit. Zij zouden de grond in kunnen voor warmte, maar dat helpt niet tegen het overige geluid.

Jouw probleem is mijn grootste zorg, mochten zij een nieuw systeem nemen.

:*
crap in = crap out
  donderdag 22 december 2022 @ 16:57:16 #269
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207188302
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 16:38 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
De buren horen ‘m niet. Ik heb in de facebookgroep gevraagd of iemand mijn klachten herkent en daar kwam geen respons op. Inmiddels staat onze warmtepomp te draaien, dat merkte ik aan de bromtoon in de woonkamer, dus ik ben buiten gaan checken samen met mijn man en je hoort het gebrom dus achter de buitenunit, dus de kans dat onze muur dat oppikt lijkt me groot. Voor de unit hoor je alleen de fans wat blazen en dat hoor ik binnen (gelukkig)ook niet. Maar vannacht draaide onze warmtepomp dus niet en toen merkte ik dezelfde trillingen/hetzelfde gebrom zowel in de slaapkamer als in de woonkamer.
Ik kan er niet meer tegen, dit moet stoppen

Dankjewel allemaal voor het meedenken :*
Dan hoef je dus niet verder bij je warmtepomp te zoeken.
die is het dus niet.
Tot nooit .......
pi_207188481
Mijn ervaring is dat je daar met enigszins redelijke buren wel over kunt praten. Desnoods bied je aan een deel van hun omkasting of iets dergelijks te betalen. En misschien doen een schutting en beplanting een en ander?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207188779
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 17:10 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn ervaring is dat je daar met enigszins redelijke buren wel over kunt praten. Desnoods bied je aan een deel van hun omkasting of iets dergelijks te betalen. En misschien doen een schutting en beplanting een en ander?
Ik ben ook op zoek naar een goede omkasting.
Enige 'fatsoenlijke' product wat ik tot nu toe kan vinden is van "Reducd"
Ik vind de prijs alleen belachelijk, 2000-3000 euro voor een omkasting.

Iemand hier die andere goede omkastingen weet aan te raden voor een fatsoenlijke prijs?
Jij weet nog wel wat @TheFreshPrince , tips?
pi_207188945
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 17:27 schreef hangtime het volgende:

[..]
Ik ben ook op zoek naar een goede omkasting.
Enige 'fatsoenlijke' product wat ik tot nu toe kan vinden is van "Reducd"
Ik vind de prijs alleen belachelijk, 2000-3000 euro voor een omkasting.

Iemand hier die andere goede omkastingen weet aan te raden voor een fatsoenlijke prijs?
Jij weet nog wel wat @:TheFreshPrince , tips?
Geen tips voor specifieke omkastingen...
pi_207189017
quote:
99s.gif Op donderdag 22 december 2022 16:57 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Dan hoef je dus niet verder bij je warmtepomp te zoeken.
die is het dus niet.
Nee, ‘s nachts is het dus niet onze eigen warmtepomp maar 1 van buren dichtbij. Het klinkt/voelt alsof er anderhalf uur lang een wasmachine staat te centrifugeren of een auto stationair staat te draaien (en beiden is niet het geval).
pi_207189721
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 17:27 schreef hangtime het volgende:

[..]
Ik ben ook op zoek naar een goede omkasting.
Enige 'fatsoenlijke' product wat ik tot nu toe kan vinden is van "Reducd"
Ik vind de prijs alleen belachelijk, 2000-3000 euro voor een omkasting.

Iemand hier die andere goede omkastingen weet aan te raden voor een fatsoenlijke prijs?
Jij weet nog wel wat @:TheFreshPrince , tips?
ik heb er 1 laten maken door een timmernan, op maat gemaakt en was 500 euro kwijt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207189766
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 18:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik heb er 1 laten maken door een timmernan, op maat gemaakt en was 500 euro kwijt.
Uiteraard kan dat maar dan heb je wss niet een akoestisch berekend en dempend ontwerp (?)
pi_207189905
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 17:50 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Nee, ‘s nachts is het dus niet onze eigen warmtepomp maar 1 van buren dichtbij. Het klinkt/voelt alsof er anderhalf uur lang een wasmachine staat te centrifugeren of een auto stationair staat te draaien (en beiden is niet het geval).
Zoals ik al zei, dit kan niet waar zijn.
Je kunt niet de trillingen voelen van een warmte pomp van buren weet ik hoeveel verderop.

Wat is nou precies het probleem? Welk geluid?
Vakman pur sang
pi_207189933
Je zult maar zo’n klant hebben, bellen, mailen, klagen, langskomen, garantie, laatste factuur niet betalen.
Is het een WP van buren 300 meter verderop :')
Vakman pur sang
pi_207190279
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 19:08 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Zoals ik al zei, dit kan niet waar zijn.
Je kunt niet de trillingen voelen van een warmte pomp van buren weet ik hoeveel verderop.

Wat is nou precies het probleem? Welk geluid?
Het bromt achter de buitenunit en de trillingen worden (vermoed ik)via de muur waar dat ding aan hangt doorgegeven. We zitten (zie foto eerder) met buren samen onder 1 kap, dat is een paar meter verder aan dezelfde muur.
Maar bedankt voor het serieus nemen van mijn probleem, je klinkt als de monteur die hier was.
pi_207190409
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 19:36 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Het bromt achter de buitenunit en de trillingen worden (vermoed ik)via de muur waar dat ding aan hangt doorgegeven. We zitten (zie foto eerder) met buren samen onder 1 kap, dat is een paar meter verder aan dezelfde muur.
Maar bedankt voor het serieus nemen van mijn probleem, je klinkt als de monteur die hier was.
Ik zal eens serieus kijken.

Maar op deze foto’s staan geen buitenunits en aan je verhaal kan je niet opmaken waar ze hangen

Vakman pur sang
pi_207190654
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 18:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik heb er 1 laten maken door een timmernan, op maat gemaakt en was 500 euro kwijt.
Mjah alleen van hout, dat kan ik zelf ook wel, alleen dat vind ik zonde van het rendement en geeft maar een zeer geringe geluidsreductie.

Dat ding van Reducd is een professioneel ontwerp waarbij 14db minimaal gedempt wordt en geen vermogen van de WP verloren gaat.
Het is alleen de prijs die ik net iets over de top vind ;)
pi_207190670
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 19:55 schreef hangtime het volgende:

[..]
Mjah alleen van hout, dat kan ik zelf ook wel, alleen dat vind ik zonde van het rendement en geeft maar een zeer geringe geluidsreductie.

Dat ding van Reducd is een professioneel ontwerp waarbij 14db minimaal gedempt wordt en geen vermogen van de WP verloren gaat.
Het is alleen de prijs die ik net iets over de top vind ;)
De beste remedie tegen geluid is afstand vergroten. Daar kan niks anders tegenop.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207190681
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 19:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De beste remedie tegen geluid is afstand vergroten. Daar kan niks anders tegenop.
Onzin, bekijk anders eerst het product van Reducd voordat je onzin gaat roepen.
pi_207190713
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 19:55 schreef hangtime het volgende:

[..]
Mjah alleen van hout, dat kan ik zelf ook wel, alleen dat vind ik zonde van het rendement en geeft maar een zeer geringe geluidsreductie.

Dat ding van Reducd is een professioneel ontwerp waarbij 14db minimaal gedempt wordt en geen vermogen van de WP verloren gaat.
Het is alleen de prijs die ik net iets over de top vind ;)
Merford maakt ze ook:
https://www.groenehoedduu(...)221231375&quantity=1

In principe is het een grote kast, en voorzien aan beide zijden van een flink geluidsdempend wandrooster.

Ook al zou je de materialen los kopen dan nog betaal je iets in die richting.
Vakman pur sang
pi_207190740
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 20:00 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Merford maakt ze ook:
https://www.groenehoedduu(...)221231375&quantity=1

In principe is het een grote kast, en voorzien aan beide zijden van een flink geluidsdempend wandrooster.

Ook al zou je de materialen los kopen dan nog betaal je iets in die richting.
Klopt die had ik ook gezien idd, ook een topding.
Mijn WP is alleen aan de muur gemonteerd, dus zocht een wandmodel, die heeft Merford helaas niet.
pi_207190851
Gezien ook de enorme kosten voor geluiddemping,
Als een stille unit erg belangrijk is dan kun je kiezen voor een merk waarbij de buitenunit al standaard gedempt is, bijvoorbeeld
Nibe F2120
Nefit/Vaillant hebben geloof ik ook een unit

Of een ochsner of weisshaubt warmtepomp, die heeft de compressor in het binnendeel (ook goed gedempt) dan hoor je buiten niks meer en vooral geen trilling.

https://www.dhps.nl/producten/warmtepomp/air-hawk-208-c11a/
Vakman pur sang
pi_207191017
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 20:09 schreef Lospedrosa het volgende:
Gezien ook de enorme kosten voor geluiddemping,
Als een stille unit erg belangrijk is dan kun je kiezen voor een merk waarbij de buitenunit al standaard gedempt is, bijvoorbeeld
Nibe F2120
Nefit/Vaillant hebben geloof ik ook een unit

Of een ochsner of weisshaubt warmtepomp, die heeft de compressor in het binnendeel (ook goed gedempt) dan hoor je buiten niks meer en vooral geen trilling.

https://www.dhps.nl/producten/warmtepomp/air-hawk-208-c11a/
Goed om te weten, maar net iets te laat zeg maar ;)

Heb ook niet per see zo'n stille nodig, maar als ik er 15db voor 1000-1500 euro af kon halen, had ik het gedaan.
pi_207191051
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 19:57 schreef hangtime het volgende:

[..]
Onzin, bekijk anders eerst het product van Reducd voordat je onzin gaat roepen.
het is gewoon basisschool kennis. Hoe groter de afstand van de bron hoe minder de geluidsintensiteit is. ^O^
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207191156
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 20:09 schreef Lospedrosa het volgende:
Gezien ook de enorme kosten voor geluiddemping,
Als een stille unit erg belangrijk is dan kun je kiezen voor een merk waarbij de buitenunit al standaard gedempt is, bijvoorbeeld
Nibe F2120
Nefit/Vaillant hebben geloof ik ook een unit

Of een ochsner of weisshaubt warmtepomp, die heeft de compressor in het binnendeel (ook goed gedempt) dan hoor je buiten niks meer en vooral geen trilling.

https://www.dhps.nl/producten/warmtepomp/air-hawk-208-c11a/
Bij mij produceert de ventilator het meeste geluid
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207191252
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 20:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Bij mij produceert de ventilator het meeste geluid
Bij die modellen is de fan zwaar overgedimentioneerd waardoor die veel langzamer draait.
Vakman pur sang
pi_207191254
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 19:43 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik zal eens serieus kijken.

Maar op deze foto’s staan geen buitenunits en aan je verhaal kan je niet opmaken waar ze hangen

[ afbeelding ]
Ze hangen geheel links en rechts op de begane grond aan de muur, dat is bij beide woningen de achterzijde van de (inpandige)garage. Onze woonkamer zit daar tegenaan en de slaapkamers zitten op de eerste verdieping.
Ik merk dus zowel overdag als ‘s nachts binnenshuis in de woonkamer en slaapkamer dat gebrom/die trillingen. Alleen afgelopen week bij de serieuze kou in de nacht toen alles bij iedereen voluit stond te draaien (en bij ons ook nog) hoorde mijn man het ook, die omschreef het als ‘alsof er een helicopter boven ons huis hangt. Sindsdien ben ik aan de slag gegaan om te zorgen dat onze warmtepomp ‘s nachts niet meer draait, de eerste keer heb ik uit wanhoop ‘s nachts de groepen van de warmtepomp uitgezet omdat ik verder niks kon bedenken, dat werkte best goed ;). Omdat we ook binnen overlast ervaren van de binnenunit heb ik toen in elk geval bij het naar bed gaan het sww op ‘verbieden’ gezet zodat er ten minste 1 stoorzender minder is. Daarna heb ik dat in de nachten uit voorzorg ook bij het verwarmen ingesteld naast de nachtverlaging van 1 tot 2 graden. En toch hoor ik meerdere keren in de nacht zeker anderhalf uur aan een stuk een warmtepomp aan slaan en draaien. Dat is dus niet onze eigen pomp. Was het alleen onze eigen pomp maar, dan had ik er nog invloed op en zou het waarschijnlijk met van de muur af halen en in de tuin neerzetten (met evt nog omkasting er omheen) wel op te lossen zijn en tot die tijd via de instellingen voorkomen dat hij ‘s nachts draait.
Dus mijn zoektocht gaat verder en de meest voor de hand liggende schuldige lijkt me de buitenunit van de buren (maar die zeggen zelf nooit overlast te ervaren) omdat die aan hetzelfde gebouw hangt en ik dezelfde trillingen/hetzelfde gebrom merk als van onze eigen buitenunit.
Maar als de monteur het dan afdoet met ‘ik hoor ook wel eens een auto langsrijden’ dan ben je daarmee in elk geval snel uitgepraat.
pi_207191263
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 20:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Bij die modellen is de fan zwaar overgedimentioneerd waardoor die veel langzamer draait.
ah zo, dat is wel handig. Ik ga daar eens op zoeken, want ik zoek weer een lucht/water warmtepomp.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207191381
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 20:26 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ze hangen geheel links en rechts op de begane grond aan de muur, dat is bij beide woningen de achterzijde van de (inpandige)garage. Onze woonkamer zit daar tegenaan en de slaapkamers zitten op de eerste verdieping.
Ik merk dus zowel overdag als ‘s nachts binnenshuis in de woonkamer en slaapkamer dat gebrom/die trillingen. Alleen afgelopen week bij de serieuze kou in de nacht toen alles bij iedereen voluit stond te draaien (en bij ons ook nog) hoorde mijn man het ook, die omschreef het als ‘alsof er een helicopter boven ons huis hangt. Sindsdien ben ik aan de slag gegaan om te zorgen dat onze warmtepomp ‘s nachts niet meer draait, de eerste keer heb ik uit wanhoop ‘s nachts de groepen van de warmtepomp uitgezet omdat ik verder niks kon bedenken, dat werkte best goed ;). Omdat we ook binnen overlast ervaren van de binnenunit heb ik toen in elk geval bij het naar bed gaan het sww op ‘verbieden’ gezet zodat er ten minste 1 stoorzender minder is. Daarna heb ik dat in de nachten uit voorzorg ook bij het verwarmen ingesteld naast de nachtverlaging van 1 tot 2 graden. En toch hoor ik meerdere keren in de nacht zeker anderhalf uur aan een stuk een warmtepomp aan slaan en draaien. Dat is dus niet onze eigen pomp. Was het alleen onze eigen pomp maar, dan had ik er nog invloed op en zou het waarschijnlijk met van de muur af halen en in de tuin neerzetten (met evt nog omkasting er omheen) wel op te lossen zijn en tot die tijd via de instellingen voorkomen dat hij ‘s nachts draait.
Dus mijn zoektocht gaat verder en de meest voor de hand liggende schuldige lijkt me de buitenunit van de buren (maar die zeggen zelf nooit overlast te ervaren) omdat die aan hetzelfde gebouw hangt en ik dezelfde trillingen/hetzelfde gebrom merk als van onze eigen buitenunit.
Maar als de monteur het dan afdoet met ‘ik hoor ook wel eens een auto langsrijden’ dan ben je daarmee in elk geval snel uitgepraat.
Tja je zult toch met de buren moeten oplossen dan. Allebei de units van de wand af en op een betonnen constructie.
Alleen de buren merken niks, dus is het geluid ook niet erg aanwezig. Je hebt dus nergens “recht” op maar zult op een positieve manier eens gaan koffiedrinken met de buren.
Misschien alvast een prijs opvragen wat verplaatsing kost, je zult dat iig dan samen moeten doen aangezien het anders geen zin heeft.
Vakman pur sang
pi_207191515
En ik weet niet hoe je de monteur benadert? Maar hij heeft een degelijk product neergehangen met ws niet al te hoge marge, die doet wat die moet doen en volgens bestek van de aannemer.
Hem aanvallen “van dit is niet goed” werkt zwaar averechts. Beter benader je het anders, wat sympathieker, daarmee kom je altijd verder.
Vakman pur sang
pi_207191709
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 20:39 schreef Lospedrosa het volgende:
En ik weet niet hoe je de monteur benadert? Maar hij heeft een degelijk product neergehangen met ws niet al te hoge marge, die doet wat die moet doen en volgens bestek van de aannemer.
Hem aanvallen “van dit is niet goed” werkt zwaar averechts. Beter benader je het anders, wat sympathieker, daarmee kom je altijd verder.
Ik heb alleen gezegd dat ik niet meer kan slapen van de herrie van zowel de binnen- als buitenunit en gevraagd of er bijvoorbeeld in de instellingen iets te wijzigen is. Heb hem zeker niet aangevallen, heb meerdere keren telefonisch contact gehad met z’n collega’s en heb alleen maar mijn waarnemingen doorgegeven en gevraagd of er iemand iets weet om de overlast te beperken. Maar op mijn vraag naar een stille modus voor de nacht kreeg ik ‘die zorgt er alleen maar voor dat je huis ‘s nachts niet goed op temperatuur blijft’ gevolgd door een rant over dat mensen bij de overheid dat soort nonsens bedenken die afgesloten werd met ‘maar volgens mij heeft jouw systeem die optie er sowieso niet op zitten’. ik ben pas na zijn korte bezoekje zelf verder gaan speuren en die speurtocht zet ik dan maar zelf voort.
pi_207194116
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 20:50 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik heb alleen gezegd dat ik niet meer kan slapen van de herrie van zowel de binnen- als buitenunit en gevraagd of er bijvoorbeeld in de instellingen iets te wijzigen is. Heb hem zeker niet aangevallen, heb meerdere keren telefonisch contact gehad met z’n collega’s en heb alleen maar mijn waarnemingen doorgegeven en gevraagd of er iemand iets weet om de overlast te beperken. Maar op mijn vraag naar een stille modus voor de nacht kreeg ik ‘die zorgt er alleen maar voor dat je huis ‘s nachts niet goed op temperatuur blijft’ gevolgd door een rant over dat mensen bij de overheid dat soort nonsens bedenken die afgesloten werd met ‘maar volgens mij heeft jouw systeem die optie er sowieso niet op zitten’. ik ben pas na zijn korte bezoekje zelf verder gaan speuren en die speurtocht zet ik dan maar zelf voort.
Nou sterkte he?
Vakman pur sang
pi_207195916
Ik lees op het nieuws dat het op plekken in de US waar het normaal niet kouder dan dan -4 wordt, -40 is geweest.

Stel dat wij dat hier ook zouden krijgen.
Moet ik dan de warmtepomp uitschakelen en met electrische kachels de technische ruimte opwarmen om te voorkomen dat alles kapot gaat?
pi_207195946
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 08:03 schreef hangtime het volgende:
Ik lees op het nieuws dat het op plekken in de US waar het normaal niet kouder dan dan -4 wordt, -40 is geweest.

Stel dat wij dat hier ook zouden krijgen.
Moet ik dan de warmtepomp uitschakelen en met electrische kachels de technische ruimte opwarmen om te voorkomen dat alles kapot gaat?
Zo’n vaart loopt dat niet.
Maar ja als dat gebeurt, hopen dat de stroom niet uitvalt en zorgen voor een alternatieve methode om te verwarmen (propaan, petroleum)
Je WP zal op backup spiraal draaien maar warm in huis krijg je het niet echt meer.
Grootste gevaren bij die temperaturen is uitval van elektra (icm onbegaanbare weg). Dan ben je op jezelf aangewezen.
Al zou dat wel eens hartstikke goed zijn voor sommige Nederlanders :P
Vakman pur sang
pi_207195956
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 08:12 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Zo’n vaart loopt dat niet.
Maar ja als dat gebeurt, hopen dat de stroom niet uitvalt en zorgen voor een alternatieve methode om te verwarmen (propaan, petroleum)
Je WP zal op backup spiraal draaien maar warm in huis krijg je het niet echt meer.
Grootste gevaren bij die temperaturen is uitval van elektra (icm onbegaanbare weg). Dan ben je op jezelf aangewezen.
Al zou dat wel eens hartstikke goed zijn voor sommige Nederlanders :P
Ah kijk dat is goed om te weten.
Hoef me geen zorgen te maken over leidingen die springen of water wat in de warmtepomp kan bevriezen en alles stuk maakt? =)

Als we dus bijvoorbeeld geen electra meer hebben?

[ Bericht 2% gewijzigd door hangtime op 23-12-2022 08:21:37 ]
pi_207195997
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 08:15 schreef hangtime het volgende:

[..]
Ah kijk dat is goed om te weten.
Hoef me geen zorgen te maken over leidingen die springen of water wat in de warmtepomp kan bevriezen en alles stuk maakt? =)
Nou eerlijk gezegd wel. Want Nederlanders zijn dat niet gewend en gaan allemaal electrische kachels aansluiten. Dan gaan hoofdzekeingen erdoor die dan slecht vervangen kunnen worden
Vakman pur sang
  vrijdag 23 december 2022 @ 10:40:27 #300
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207197140
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 08:03 schreef hangtime het volgende:
Ik lees op het nieuws dat het op plekken in de US waar het normaal niet kouder dan dan -4 wordt, -40 is geweest.

Stel dat wij dat hier ook zouden krijgen.
Moet ik dan de warmtepomp uitschakelen en met electrische kachels de technische ruimte opwarmen om te voorkomen dat alles kapot gaat?
15 december was het in nederland ook -70
Iedereen heeft het overleefd en ook de warmtepompen bleven draaien.

Tot nooit .......
pi_207197501
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 10:40 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
15 december was het in nederland ook -70
Iedereen heeft het overleefd en ook de warmtepompen bleven draaien.

[ afbeelding ]
Ik moest lachen :+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')