![IMG-5593-2.jpg]()
![IMG-5594-2.jpg]()
Hierbij twee foto's van mijn slaapkamer. Ik woon in een oud stijlvol pand aan het water en heb hoge plafonds en heb de kamer overeenkomstig ingericht. Echter lijd ik aan een chronisch gebrek aan opbergruimte. De oude kast op de foto is momenteel mijn kledingkast. Het ding is echter meer dan 130 jaar oud, vrij gammel en heeft veel te weinig opbergruimte. De bank staat mooi maar gebruik ik weinig, en als ik hem gebruik dan vooral om kleding overheen te gooien

Ook zit ik te denken dat ik veel beter gebruik kan maken van de hoge plafonds. De oude kast is 1.95 hoog, maar het plafond is maar liefst 3.25 meter hoog. Die hoek van de kamer is 3.60 meter breed en 85 cm diep.
Het lijkt me wel mooi om een inbouwkast te maken. Echter wil ik wel de hoogte benutten. Ik zie dat de IKEA Pax bijv. maximaal 2.36 hoog is, waarbij ik dan nog 90 cm onbenut laat. Het liefst zou ik boven de kast nog kleine kasten maken tot aan het plafond. Wel zal ik een bepaalde constructie moeten bedenken zodat de kasten daarboven ook genoeg gedragen worden. Eerst dacht ik aan een Pax van 1.50m breed en 2.36m hoog en dan daarboven tegen het plafond aan kastjes over de hele breedte met een hoogte van 60 centimeter. Dan zweven die kastjes dus wel min of meer wat betekent dat ik ze stevig zal moeten vastmaken met dwarsbalken bijvoorbeeld.
Een andere gedachte is een Pax van 2.50 meter breed en 2.36 hoog en dan direct daarop andere IKEA kasten van 80 cm hoog over een breedte van 2.50 meter, zodat die kasten direct op de Pax steunen. Eventueel kan ik dan de constructie tot het plafond laten komen middels wat tussenlatjes e.d. voor het mooie inbouweffect. Bijvoorbeeld iets dergelijks:
![bespoke%20fitted%20wardrobe_0.jpeg]()
of zoiets:
![il_1588xN.3559060954_15dp.jpg]()
Probleem bij IKEA is wel dat de Pax breedtes heeft van 50, 75 en 100 cm en de Billy bijv. 40 en 80 en Metod ook 20, 40, 60 en 80, waardoor uitkomen op 250 cm of precies uitlijnen met de Pax-deurtjes lastig is.
Feit is wel dat ik dan rechts nog een meter over heb, waar ik bijv. een fauteuil zou kunnen zetten zodat ik nog een plek heb om mijn kleding overheen te werpen

Ik vraag me wel af of het er niet raar uitziet als ik links een bouwwerk heb van 325 cm hoog en 250 cm breed en dan rechts daarvan een fauteuil met open ruimte tot het plafond (eventueel schilderijen?)