abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206517349

Hierbij twee foto's van mijn slaapkamer. Ik woon in een oud stijlvol pand aan het water en heb hoge plafonds en heb de kamer overeenkomstig ingericht. Echter lijd ik aan een chronisch gebrek aan opbergruimte. De oude kast op de foto is momenteel mijn kledingkast. Het ding is echter meer dan 130 jaar oud, vrij gammel en heeft veel te weinig opbergruimte. De bank staat mooi maar gebruik ik weinig, en als ik hem gebruik dan vooral om kleding overheen te gooien ;)

Ook zit ik te denken dat ik veel beter gebruik kan maken van de hoge plafonds. De oude kast is 1.95 hoog, maar het plafond is maar liefst 3.25 meter hoog. Die hoek van de kamer is 3.60 meter breed en 85 cm diep.

Het lijkt me wel mooi om een inbouwkast te maken. Echter wil ik wel de hoogte benutten. Ik zie dat de IKEA Pax bijv. maximaal 2.36 hoog is, waarbij ik dan nog 90 cm onbenut laat. Het liefst zou ik boven de kast nog kleine kasten maken tot aan het plafond. Wel zal ik een bepaalde constructie moeten bedenken zodat de kasten daarboven ook genoeg gedragen worden. Eerst dacht ik aan een Pax van 1.50m breed en 2.36m hoog en dan daarboven tegen het plafond aan kastjes over de hele breedte met een hoogte van 60 centimeter. Dan zweven die kastjes dus wel min of meer wat betekent dat ik ze stevig zal moeten vastmaken met dwarsbalken bijvoorbeeld.

Een andere gedachte is een Pax van 2.50 meter breed en 2.36 hoog en dan direct daarop andere IKEA kasten van 80 cm hoog over een breedte van 2.50 meter, zodat die kasten direct op de Pax steunen. Eventueel kan ik dan de constructie tot het plafond laten komen middels wat tussenlatjes e.d. voor het mooie inbouweffect. Bijvoorbeeld iets dergelijks:

of zoiets:

Probleem bij IKEA is wel dat de Pax breedtes heeft van 50, 75 en 100 cm en de Billy bijv. 40 en 80 en Metod ook 20, 40, 60 en 80, waardoor uitkomen op 250 cm of precies uitlijnen met de Pax-deurtjes lastig is.

Feit is wel dat ik dan rechts nog een meter over heb, waar ik bijv. een fauteuil zou kunnen zetten zodat ik nog een plek heb om mijn kleding overheen te werpen ;) Ik vraag me wel af of het er niet raar uitziet als ik links een bouwwerk heb van 325 cm hoog en 250 cm breed en dan rechts daarvan een fauteuil met open ruimte tot het plafond (eventueel schilderijen?)
Mja
pi_206517364
En Platsa van Ikea? Daarmee kun je aardig bouwen volgens mij
pi_206517442
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:37 schreef Doedezemaar het volgende:
En Platsa van Ikea? Daarmee kun je aardig bouwen volgens mij
Goeie tip, dank je wel. Die komt inderdaad in de breedtes 40, 60 en 80. Wel helaas met een maximumhoogte van 180, waardoor ik er twee kastjes van 60 hoog op moet zetten om tot de 300 cm hoog te komen.
Mja
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:11:57 #4
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206517627
Die Pax kast van de Ikea kun je heel gemakkelijk bewerken.
Voor die 90cm die je overhoud kun je een Pax kast van 2 meter kopen en deze doorzagen. Dan kun je daar weer 2 kasten 'verhogen'. Je houdt dan weinig rest materiaal over. De kasten worden geleverd met montage materiaal om hem aan de muur te bevestigen.

Je moet alleen wel iets verzinnen om boven bij te kunnen, met zo'n trap zoals in je foto. Ik weet niet of de Pax daarvoor geschikt is (maar alles is te maken).
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_206517743
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:11 schreef daNpy het volgende:
Die Pax kast van de Ikea kun je heel gemakkelijk bewerken.
Voor die 90cm die je overhoud kun je een Pax kast van 2 meter kopen en deze doorzagen. Dan kun je daar weer 2 kasten 'verhogen'. Je houdt dan weinig rest materiaal over. De kasten worden geleverd met montage materiaal om hem aan de muur te bevestigen.

Je moet alleen wel iets verzinnen om boven bij te kunnen, met zo'n trap zoals in je foto. Ik weet niet of de Pax daarvoor geschikt is (maar alles is te maken).
Bedankt voor de tip. Ik zit te denken om aan het eind gewoon een ladder te zetten, maar dat hangt er ook van af of ik deze visueel mooi kan wegwerken ;) Een laddersysteem zoals op de foto zou beter zijn maar dan heb je hem wel altijd in het zicht.
Mja
pi_206517762
Met het benutten van de hoogte zit je denk ik op het goede spoor. Mijn schoonzus heeft je probleem ooit opgelost door hogere deuren te nemen. Zo kun je de restruimte bovenin gebruiken zonder er een kast te maken - en de deur valt er mooi voor.

En ik vind dit een leuke optie: iets onder de kast zetten dat dieper is waardoor je een bankje krijgt.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206517776
En behalve naar Platsa zou je bij de Ikea ook naar keukenkasten kunnen kijken.
pi_206517819
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:24 schreef Claudia_x het volgende:
Met het benutten van de hoogte zit je denk ik op het goede spoor. Mijn schoonzus heeft je probleem ooit opgelost door hogere deuren te nemen. Zo kun je de restruimte bovenin gebruiken zonder er een kast te maken - en de deur valt er mooi voor.

En ik vind dit een leuke optie: iets onder de kast zetten dat dieper is waardoor je een bankje krijgt.

[ afbeelding ]
Grappig, die foto was ik ook al tegengekomen! Eventueel zou ik voor een kledingkast met een diepte van 60 en daaronder kastjes met een diepte van 80 kunnen gaan. Het is inderdaad ook een mooi trucje om alles wat hoger te maken.

Dit kwam ik net ook tegen:

Ik vind het hier erg mooi dat de kast rechts verhoogd is door middel van de lades eronder en ook het leeshoekje vind ik erg charmant.

Wat ik dan zou kunnen doen is bijvoorbeeld de hele ruimte benutten (dus 3 meter 50) en dan in het midden een uitsparing maken van een meter of 1.20 breed en 2 meter hoog ongeveer en daar ook de spiegel hangen die nu boven mijn bank hangt. Een paar mooie spotjes erboven en klaar.

Het lijkt me wel meer werk omdat ik de constructie op een bepaalde manier wat meer zal moeten versterken vanwege de open ruimte.

Ik zag dat IKEA in de Platsa-lijn bijv. een systeem met wandkastjes heeft met een ophangrail, maar zij raden af om de Platsa-kasten met diepte 55 cm aan die rail te hangen, want die moeten ergens op steunen. Nou is dat wel op te lossen, maar toch het maakt het weer net iets moeilijker.
Mja
pi_206517822
Hier staat een mooi voorbeeld van hoe je je probleem op kunt lossen met hogere deuren. (De foto's hier plaatsen lukt helaas niet.)
pi_206517925
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:31 schreef Claudia_x het volgende:
Hier staat een mooi voorbeeld van hoe je je probleem op kunt lossen met hogere deuren. (De foto's hier plaatsen lukt helaas niet.)
Ah ja, dat is zeker een optie. Deze mensen hebben ook hun eigen kast gemaakt van een Pax: https://readmorehouse.com(...)-our-victorian-home/

Ze hebben de goedkoopste deuren gekocht en daar zelf sierlijsten op aangebracht, wat voor mij ook zeker een optie is, zeker als ik de deuren natuurlijk ga bijsnijden of bewerken.

Ik moet wel zeggen dat een deur van 3,25m hoog me wel erg hoog lijkt ;)
Mja
pi_206518005
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:39 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ah ja, dat is zeker een optie. Deze mensen hebben ook hun eigen kast gemaakt van een Pax: https://readmorehouse.com(...)-our-victorian-home/

Ze hebben de goedkoopste deuren gekocht en daar zelf sierlijsten op aangebracht, wat voor mij ook zeker een optie is, zeker als ik de deuren natuurlijk ga bijsnijden of bewerken.

Ik moet wel zeggen dat een deur van 3,25m hoog me wel erg hoog lijkt ;)
Ja, dat is niet niks. :D Maar je kunt hetzelfde principe toepassen met twee deurtjes boven elkaar. Het charmante van deze oplossing vind ik dat de kast zelf minder aandacht nodig heeft en je je kunt richten op het mooi maken van de fronten (eventueel met plinten en sierlijsten). Wat mij frappeert aan die foto is hoe prachtig het eruit ziet met deuren dicht terwijl het erachter een ratjetoe is met bijvoorbeeld diverse dozen.

Wat ik trouwens heel mooi vind - en dit is geen antwoord op de vraag die je stelt - is als mensen de kast schilderen en de hele ruimte dezelfde kleur geven. Dat geeft het chique gevoel van een inloopkast:

Het plafond behangen is optioneel. :Y) Hier staat het hele proces.
pi_206518059
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, dat is niet niks. :D Maar je kunt hetzelfde principe toepassen met twee deurtjes boven elkaar. Het charmante van deze oplossing vind ik dat de kast zelf minder aandacht nodig heeft en je je kunt richten op het mooi maken van de fronten (eventueel met plinten en sierlijsten). Wat mij frappeert aan die foto is hoe prachtig het eruit ziet met deuren dicht terwijl het erachter een ratjetoe is met bijvoorbeeld diverse dozen.

Wat ik trouwens heel mooi vind - en dit is geen antwoord op de vraag die je stelt - is als mensen de kast schilderen en de hele ruimte dezelfde kleur geven. Dat geeft het chique gevoel van een inloopkast:

[ afbeelding ]

Het plafond behangen is optioneel. :Y) Hier staat het hele proces.
Ja, het zou zeker een optie zijn voor twee deuren boven elkaar, of bijvoorbeeld om een basiselement van Platsa van 1.80 m hoog te verlengen tot bijv. 2.40 m hoog. Dus aan die deur van 1.80 een deur van 60 cm vastmaken.

Dat het een ratjetoe is in de kast vind ik niet zo'n probleem. Momenteel is het door mijn gebrek aan opslagruimte een ratjetoe in huis en dat is minder leuk ;)

Open kasten vind ik ook erg mooi maar door mijn lichte stofallergie is dat niet handig, want soms moet ik van al die kleding niesen.

Overigens zijn tips over hoe ik het idee van een chique inloopkast creëer ook erg welkom hoor! Dit is een erg mooi voorbeeld. Plinten door laten lopen langs de kast is bijvoorbeeld één manier waarop je die illusie van de inbouwkast/inloopkast creëert, maar je kunt inderdaad ook prima met kleur werken, dus zoiets zou ik ook wel overwegen.
Mja
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:55:26 #13
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206518099
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:22 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Bedankt voor de tip. Ik zit te denken om aan het eind gewoon een ladder te zetten, maar dat hangt er ook van af of ik deze visueel mooi kan wegwerken ;) Een laddersysteem zoals op de foto zou beter zijn maar dan heb je hem wel altijd in het zicht.
Je moet wel opletten dat die ladder ook bruikbaar is en niet de deur die je wil openen blokkeert :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')