abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:02:57 #1
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_206476164
Recent kwam ik achter het bestaan van de tool Obsidian.
Zelf omschrijven ze de tool als:
quote:
A second brain,
for you, forever.
Obsidian is a powerful and extensible knowledge base
that works on top of your local folder of plain text files.
Zover ik het nu door heb is het in de kern een knowledge base waarin je alles eenvoudig aan elkaar kan linken, en waar je zelf vrij in te vullen workflows aan toe kan voegen en je externe systemen kan koppelen zoals bijvoorbeeld todoist, jira en google calendar.

Zelf heb ik er een paar uurtjes mee gespeeld en uitgekomen tot het volgende, maar dit kan je helemaal aanpassen zoals je zelf wil met themes, settings of zelf met wat CSS.

Dagelijks krijg ik een daily note, met hierin een overzicht van openstaande todo's voor die dag, de laatste 5 front-end en back-end stories waar ik aan gewerkt heb, en de oudste 2 studie materialen die ik heb toegevoegd per type. Maar als je op youtube kijkt is er nog veel meer mogelijk.

Je kan er zelf allemaal slimme dingen in programmeren, zo heb ik het study overzichtje als volgt gemaakt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
const getList = (path, prefix, limit) => dv.pages(path)
    .sort(p => p.file.ctime)
    .limit(limit).file.link
    .map(l => `${prefix} ${l}`)
dv.list(getList(`"Media/Books/To Read"`, "📙", 2))
dv.list(getList(`"Media/Articles/To Read"`, "📄", 2))
dv.list(getList(`"Media/Youtube/To Watch"`, "🖥", 2))
dv.list(getList(`"Media/Papers/To Read"`, "📄", 2))
dv.list(getList(`"Media/Courses/To Complete"`, "🎓", 2))
Dit pakt uit verschillende folders de 2 oudste notes, en plaatst deze in een lijstje met de links erbij; nu geschreven in javascript maar ze hebben ook een eigen query language.

Maar als ik op youtube kijk zijn er diverse, en veel betere workflows mogelijk.

Alle concepten die je aan elkaar hebt gelinkt kan je vervolgens zien als een graph, en hier kan je ook weer allemaal slimme dingen mee doen. Dit is een graph van iemand anders, zelf heb ik er nog weinig notes in zitten. :+

Nog meer mensen die Obsidian gebruiken of willen gebruiken op FOK!? Ik ben zelf wel benieuwd of ik er een leuke opzet mee kan maken waardoor ik opgedane kennis inzichtelijk hou, en welke mij kan ondersteunen bij mijn werk met dingen die ik moet doen en heb gedaan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:06:16 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_206476192
Ik heb toevallig Obsidian ook op mijn laptop staan, als een Notepad++ "vervanger".
Het handige vind ik dat alles opgeslagen blijft zonder dat je het bestand hoeft op te slaan. :)
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:10:22 #3
459912 FlippingCoin
pi_206476223
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 13:06 schreef Netsplitter het volgende:
Ik heb toevallig Obsidian ook op mijn laptop staan, als een Notepad++ "vervanger".
Het handige vind ik dat alles opgeslagen blijft zonder dat je het bestand hoeft op te slaan. :)
Ja dat is ook wel een goede use case denk ik, zeker omdat je dingen ook eenvoudig met elkaar kan linken.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_206484657
Ik wilde een notitie-app, en Obsidian was een van de opties. Uitgeprobeerd, maar uiteindelijk niet genomen omdat er geen webversie is (destijds dan in ieder geval).

Ik heb een webversie nodig omdat ik overal bij mijn notities wil komen, ik kan niet altijd een applicatie installeren...

Heel veel uitgeprobeerd, zoals Joplin. Alhoewel Joplin ook best fijn is, heeft het ook geen webversie. Of nou ja, er is Joplin Cloud, maar geen screenshots en ik moest per se betalen voordat ik er wat van kon zien (en dan ook nog met een creditcard).

Ben toen geëindigd bij Standard Notes; had min of meer alles wat ik wilde. En qua kosten prima wanneer vergeleken met anderen (150 dollar per 5 jaar). Inmiddels hebben ze dat pakket ook afgeschaft.

Een andere reden waarom ik geen Obsidian nam was overigens omdat er te veel mogelijk is. In ieder geval superhandig dat je notities naar elkaar kan linken e.d. Mijn conclusie was eigenlijk dat ik gewoon notities wilde maken en niet te veel met de app zelf wilde priegelen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-10-2022 00:25:25 ]
  zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:17:14 #5
459912 FlippingCoin
pi_206487027
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 00:21 schreef YStec het volgende:
Ik wilde een notitie-app, en Obsidian was een van de opties. Uitgeprobeerd, maar uiteindelijk niet genomen omdat er geen webversie is (destijds dan in ieder geval).

Ik heb een webversie nodig omdat ik overal bij mijn notities wil komen, ik kan niet altijd een applicatie installeren...

Heel veel uitgeprobeerd, zoals Joplin. Alhoewel Joplin ook best fijn is, heeft het ook geen webversie. Of nou ja, er is Joplin Cloud, maar geen screenshots en ik moest per se betalen voordat ik er wat van kon zien (en dan ook nog met een creditcard).

Ben toen geëindigd bij Standard Notes; had min of meer alles wat ik wilde. En qua kosten prima wanneer vergeleken met anderen (150 dollar per 5 jaar). Inmiddels hebben ze dat pakket ook afgeschaft.

Een andere reden waarom ik geen Obsidian nam was overigens omdat er te veel mogelijk is. In ieder geval superhandig dat je notities naar elkaar kan linken e.d. Mijn conclusie was eigenlijk dat ik gewoon notities wilde maken en niet te veel met de app zelf wilde priegelen.
Hiervoor hield ik mijn notities bij in de notitie ding van mac, en de todo's in de reminder tool, en nog een zooi notities in verschillende google docs en google spreadsheets. Het probleem daarmee is alleen dat er best wat kennis in staat die handig is, maar het bijna niet te doen is dat later weer terug te vinden.
  zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:33:25 #6
459912 FlippingCoin
pi_206490177

Aantal notes toegevoegd, klein beetje structuur ingekregen.

Ben nu vooral bezig met het vereenvoudigen van de notities die ik doorgaans op mijn werk maak. (Scrum)Stories die gelinkt kunnen worden aan concepten en tools, en meetings, eenvoudig gemaakt met een commando a.d.h.v. een template. Als ik dat heb staan zou het al een grote meerwaarde zijn t.o.v. de eenvoudigere notitie tools.
  dinsdag 1 november 2022 @ 20:44:05 #7
459912 FlippingCoin
pi_206525425

al flink wat notes toegevoegd vandaag voor mijn werk

ook een synchronisatie opgezet tussen mijn devices, gebruikmakend van een raspberry pi die ik nog had liggen ergens onderin een lade

en een automatisch back-up systeem naar github

duurt even voor je het hebt zoals je wil, maar een erg fijne tool, en dan is er nog veel meer mogelijk :7
  maandag 24 april 2023 @ 16:40:54 #8
459912 FlippingCoin
pi_208887679
Inmiddels grofweg een half jaar verder en ik gebruik het nog steeds dagelijks. Paar dingen waar ik van af gestapt ben zijn o.a. de daily notes, dit past niet bij mijn work flow. Een mappenstructuur ben ik ook compleet van afgestapt, alle notes worden in een directory gedumpt en teruggevonden adhv zoektermne, tags, en links met andere notes.

Inmiddels 183 notities in mijn vault zie ik.

Wit is een map of content, geel is een normale notities, oranje is een notitie met een todo tag en rood is een notitie op basis van een media content.

Een voorbeeld van een notitie waar ik regelmatig op terugkom gaat over Jest.

Jest is een techniek waarmee we werken binnen het bedrijf waar ik werkzaam ben, en een aantal aspecten hiervan kom je niet dagelijks tegen, als ik dan even ben vergeten hoe iets precies zat open ik deze notitie en staat alles wat ik moet weten klaar.

Dit is veel sneller dan de officiële documentatie van Jest zelf doorlezen, en sinds Chat GPT wat ik ook dagelijks gebruik is dit nog steeds een stuk sneller, en ook precies vormgegeven zoals ik dat nodig heb. :lijstje:

[ Bericht 37% gewijzigd door FlippingCoin op 24-04-2023 16:46:55 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')