abonnement Unibet Coolblue
pi_206476089
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 12:31 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Ik meen ergens gelezen te hebben dat 15 verschillende aandelen bezitten over verschillende sectoren en landen voldoende is qua risicospreiding. Het heeft weinig toegevoegde waarde om dat aantal verder uit te breiden. Het voordeel hiervan is dat 15 bedrijven volgen en de verslagen lezen nog redelijk te behapstukken is. Als ik een portefeuille met 40+ bedrijven zou bezitten dan zou ik niet meer weten waar ik moest beginnen.

Persoonlijk werkt het voor mij het beste om drie ETF's te DCA'en en max 15 verschillende aandelen te bezitten.
Ik denk dat de volatiliteit van een complete portefeuille gewoon drastisch afneemt, maar de marginale meeropbrengsten minimaal worden op ten duur, maar dat blijft persoonlijke preferentie.

15x verkeerd gokken is ook theoretisch mogelijk.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206476803
Ik blijf erbij, 40 centjes winst per aandeel is niet gek voor PNL, en met een redelijke K/W van 15 zit je dan op 6 euro.

Maakt in ieder geval dat ik niet bang ben bij te kopen als ze zakken naar zelfs 1 euro of 1.20 ofzo. Kijk wel even waar ik bijkoop.

Pas als die winstgevenheid thesis heel zwak wordt zou er een andere waardering op moeten, ik zie nog niet een enorm sterk verhaal.

En tegen deze koersen is het eigenlijk wel gek dat Royal Mail niet gewoon zegt, hier, voor 1 miljard nemen we jullie toko over.

Nu zakken ze wss naar 20 cent o.i.d. en plakken ze er multiple 7 op o.i.d.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206478523
Apple :')
Intel :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_206478577
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 17:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Apple :')
Intel :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Intel
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206478592
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 17:24 schreef ludovico het volgende:

[..]
Intel
Denk dat Intel niet zo snel meer op de 20 dollar zal uitkomen..
Achja, heb er 100.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:24:54 #56
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_206479114
Apple laat even zien hoe het moet. _O_
pi_206479325
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 11:36 schreef ludovico het volgende:

[..]
Van het Belgische tijd.be.

100 miljoen netto winst is 20 cent per aandeel als simpele rekensom.

Daar keren ze dan wss 15cent van uit als dividend.

Ik denk dat ze hier redelijk aan de onderkant van de bandbreedte zitten ze maken het altijd in de kerst periode met dubbele omzetten en dezelfde vaste kosten.
Daar heb je dan al 14 cent van gehad als interim dividend.... of zie ik iets verkeerd.

Edit: 15 koers winst verhouding voor een postbedrijf.... blow jij? :P
pi_206480247
quote:
12s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 18:39 schreef SOG het volgende:

[..]
Daar heb je dan al 14 cent van gehad als interim dividend.... of zie ik iets verkeerd.

Edit: 15 koers winst verhouding voor een postbedrijf.... blow jij? :P
Pakjes man, pakjes.
Die post kan ze gestolen worden dat is nog maar 40% van het bedrijf (in de toekomst minder, maar over 5 jaar is dat gat wat valt in omzetten opgevuld door pakjes), wettelijk ook via inschrijvingen om de postmarkt te mogen bedienen... Die winsten zijn gecontroleerd op dat vlak, dat is dus het tegenovergestelde van volatiel, daar hoef je - mijn mening - gewoon niks te verwachten, beetje saaie winst verder niks.

De pakjes, daar draait het om.
En de schaalvoordelen zijn groot. PostNL moet gewoon eens een fusie aandurven met Bpost.
Als je kijkt naar Kretinsky vind ik het overigens met zijn Royal Mail en PostNL niet heel gek als dat bod er echt een keer gaat komen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206481151
Ik hoop het voor jou en de andere mensen hier. Blijft een fascinerend aandeel.
pi_206485557
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 20:40 schreef SOG het volgende:
Ik hoop het voor jou en de andere mensen hier. Blijft een fascinerend aandeel.
Veel te volatiel voor een 20-50 ct winst per aandeel bedrijf. Denk ik. Maar misschien ook niet..
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:53:27 #61
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_206485883
Wat vinden we van Amazon?

https://ir.aboutamazon.co(...)Results/default.aspx

Gevalletje prachtig bedrijf voor de LT maar prijs is nog veel te hoog?

Ik zou niet eens weten hoe je dit moet waarderen eerlijk gezegd. Mijn gevoel zegt dat Amazon alleen maar relevanter wordt in onze levens en dat ze zeker moeten kunnen stijgen naar een market cap van 2T$ of 3T$ binnen 10 jaar. Maar aan de andere kant hebben ze een dikke free cash flow outflow van bijna $30B, ze verdienen dus eigenlijk helemaal geen geld voor jou als aandeelhouder. De vraag is dus gaan al die megainvesteringen opleveren wat Amazon ervan verwacht en kunnen ze daarmee groeien naar een positieve FCF van $50-$100B per jaar?

De hoogste fcf die ze ooit hebben geboekt was $31B in 2020. Ze worden nu dus gewaardeerd op 33x die FCF... Vrij fors.

[ Bericht 3% gewijzigd door JimmyJames op 29-10-2022 10:00:37 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_206486034
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 19:51 schreef ludovico het volgende:
Als je kijkt naar Kretinsky vind ik het overigens met zijn Royal Mail en PostNL niet heel gek als dat bod er echt een keer gaat komen.
Wat bood die mafketel de vorige keer, 1 promille boven 90-daags ofzo toch?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_206486148
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 10:16 schreef nostra het volgende:

[..]
Wat bood die mafketel de vorige keer, 1 promille boven 90-daags ofzo toch?
Denk dat ik met dat bod ook ontevreden zou zijn ja, hoe dan ook.
Maar het is upside van wat het nu staat. :')
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206486180
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 09:53 schreef JimmyJames het volgende:
Wat vinden we van Amazon?

https://ir.aboutamazon.co(...)Results/default.aspx

Gevalletje prachtig bedrijf voor de LT maar prijs is nog veel te hoog?

Ik zou niet eens weten hoe je dit moet waarderen eerlijk gezegd. Mijn gevoel zegt dat Amazon alleen maar relevanter wordt in onze levens en dat ze zeker moeten kunnen stijgen naar een market cap van 2T$ of 3T$ binnen 10 jaar. Maar aan de andere kant hebben ze een dikke free cash flow outflow van bijna $30B, ze verdienen dus eigenlijk helemaal geen geld voor jou als aandeelhouder. De vraag is dus gaan al die megainvesteringen opleveren wat Amazon ervan verwacht en kunnen ze daarmee groeien naar een positieve FCF van $50-$100B per jaar?

De hoogste fcf die ze ooit hebben geboekt was $31B in 2020. Ze worden nu dus gewaardeerd op 33x die FCF... Vrij fors.
Tenzij jij intel hebt dat zij véél te traag afschrijven zou ik kijken naar de winst cijfers en minder naar de FCF, sterker nog, de afwijking tussen die twee laat zien dat er - naar mening management - veel goede investeringen zijn voor amazon om te maken, dat geeft fundament voor groeiverwachtingen.

Bij Amazon zijn stock splits geweest maar ik herinner me van 2020 idd dat de K/W best wel prima was bij Amazon. Die hadden het toch waargemaakt zegmaar.

Free cash flows is geilerij van partijen die denken dat de cash flows verdisconteerd moeten word, heel strikt genomen zullen ze daar ook wel een punt hebben, maar het geeft wel enige mate van illusie en als je lage rentes gebruikt zul je een te lage WACC gebruiken voor je verdisconteringen.... Hebben al die groeiaandelen last van gehad bij de recente rentestijgingen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206486222
Iemand hier verstand van WACC, CAPM, en beta is dead? Jij Nostra?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206486264
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 10:33 schreef ludovico het volgende:
Iemand hier verstand van WACC, CAPM, en beta is dead? Jij Nostra?
Ik ben altijd extreem gebiologeerd bij een waardebepaling van een target in mijn eigen werk over de discussies over de WACC, het kiezen van peers en de hele sloot aan veronderstellingen die daaraan ten grondslag liggen. Eén grote black box wat mij betreft.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_206486288
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 10:38 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik ben altijd extreem gebiologeerd bij een waardebepaling van een target in mijn eigen werk over de discussies over de WACC, het kiezen van peers en de hele sloot aan veronderstellingen die daaraan ten grondslag liggen. Eén grote black box wat mij betreft.
Tjah ik weet dat de analisten het gebruiken. Ik weet vanuit de papers dat Beta helemaal geen hogere returns geeft...

Maar die hogere BETA uit zich toch weer wel in de WACC dus de cash flows worden als het goed is bij die bedrijven verder verdisconteerd.

Cq je betaalt minder voor de te verwachten cash-flows. Dat zou toch moeten leiden tot hogere returns? How come beta is dead?

Mathematisch krijg ik mijn hoofd daar niet omheen.
Of worden de te verwachten cashflows gewoon netjes overschat bij die groei fondsen? En is het dan vervolgens netjes in evenwicht? :7

Als je écht het geld hebt (institutionele beleggers) waarom zou je dan überhaupt in iets investeren als dat niet het hoogste return oplevert. Zoveel bedrijven... Kies je toch alles met hoge beta, who cares, levelt elkaar ook allemaal weer aardig uit... Maar dat leidt weer tot markt-efficiënte waardoor dat stock picken ook geen ruk meer boeit.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206486524
quote:
12s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 18:39 schreef SOG het volgende:

[..]
Daar heb je dan al 14 cent van gehad als interim dividend.... of zie ik iets verkeerd.

Edit: 15 koers winst verhouding voor een postbedrijf.... blow jij? :P
Wettelijk gezien hoort interim dividend eigenlijk bij prior year earnings.
Want winstuitkeringen mogen pas plaatsvinden als uit de jaarrekening blijkt dat dat geoorloofd is

"Uitkering van winst geschiedt na de vaststelling van de jaarrekening waaruit blijkt dat zij geoorloofd is."

Artikel 105 lid 3 boek 2 BW, jwz.

Maar kan best zijn dat ze geen slotdividend doen hoor als ze naar hun idee al genoeg hebben uitgekeerd. 75% van de winst ga ik gewoon van uit, volgens mij stond dat altijd op de website van PostNL.


Nvm desinfo van mij.

quote:
De vennootschap mag tussentijds slechts uitkeringen doen, indien de statuten dit toelaten en aan het vereiste van het tweede lid is voldaan blijkens een tussentijdse vermogensopstelling.


[ Bericht 11% gewijzigd door ludovico op 29-10-2022 16:48:16 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 31 oktober 2022 @ 13:21:14 #69
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_206509390
Ik had en heb nog steeds Aegon en ASR en NN dus ik moet even kijken wat ik moet Aegon of ASR doe.

Want via Aegon heb ik dan dadelijk ook weer een belang in ASR.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  maandag 31 oktober 2022 @ 16:46:15 #70
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_206511158
Zit nog te denken aan een plukje META erbij...

Iedereen kotst dit aandeel nu uit.. Meestal ontstaan dan de mooiste kansen.

Hoeveel zouden Whatsapp en instagram waard zijn als zelfstandige bedrijven?

Mijn gevoel zegt: wachten tot $200B market cap.
Please Move The Deer Crossing Sign
  dinsdag 1 november 2022 @ 11:18:07 #71
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_206518425
Forfarmers blijft me tergen.. :')

Wat een gekloot daarmee steeds. Het liefst gooi ik hem er uit maar aan de andere kant kan er nu toch niet veel meer af zou je denken,
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  dinsdag 1 november 2022 @ 14:09:04 #72
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_206520686
Nou als het zo doorgaat is mijn verlies in Prosus zo weggewerkt.

Wel prettig voor de porto zo'n China rally Day.

[ Bericht 31% gewijzigd door JimmyJames op 01-11-2022 15:03:27 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_206528572
Er zijn de laatste tijd een hoop tweets, artikelen, blogs, etc die stellen dat Meta een aflopende zaak is. Ik kwam 1 artikel en 2 Youtube videos tegen die positiever aankijken tegen Meta, het aandeel en de Metaverse zonder er meteen een Zuckerberg fanfest van te maken. Ik heb zelf Meta aandelen en vond deze bronnen een redelijk tegenwicht bieden tegen de mainstream teneur:

Blogger Ben Thompson
https://stratechery.com/2022/meta-myths/

Value Investor Sven Carlin

Tech reviewer Marques Brownlee
pi_206529707
Vraag me echt af of de beurzen nog zullen crashen?
Cindy De Vuyst
pi_206538755
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 09:54 schreef einzeinz het volgende:
Vraag me echt af of de beurzen nog zullen crashen?
Here you go.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')