abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206397652
Wat advies gevraagd: Ik werk al geruime tijd voor een bedrijf wat onder andere mensen (zoals ik) detacheert bij sales/marketing van grote IT klanten. De afgelopen jaren heb ik zo naar tevredenheid diverse opdrachten uitgevoert. Ik werk volledig onder toezicht van klant en heb alleen een maandelijkse update met WG.

Ik overweeg al langer om een stap te maken en bij mijn huidige klant wordt me deze mogelijkheid geboden. Ze willen me namelijk overnemen. Dit is zowel qua functie als qua arbeidsvoorwaarden een flinke stap vooruit. In mijn arbeidscontract heb ik non-relatie (alle relaties van de afgelopen 3 jaar) geldig voor 1 jaar. En een non-concurrentiebeding, ook voor 1 jaar.

Mijn huidige klant is bereid om een redelijke overnamefee te betalen en eventueel ook toezeggingen te doen om volgend jaar additionele business af te nemem. Ik dacht win-win echter hier dacht WG anders over, hij wil niet meewerken en overname is pas bespreekbaar na 1 jaar detachering. Klant moet eind volgende week aangeven of hij het contract verlengd of niet.

Na wat google werk kwam ik op de Waadi en het belemmeringsverbod en zoals ik het begrijp mag ik na afloop van de detachering bij klant in dienst. En is mijn non-relatie en non-concurrentiebeding niet geldig tenzij ik bij een andere detacheerder in dienst zou gaan die me dan weer zou uitlenen aan klant. Klant zou in theorie het contract kunnen opzeggen en na mijn opzegtermijn mij gewoon in dienst nemen.

Klopt dit? Zijn er nog zaken waar ik hier rekening mee moet houden?
Advies wordt gewaardeerd _O_
pi_206406271
Wet WAADI houd inderdaad in dat een klant na het eind van jouw inzet (inhuurcontract) zonder belemmeringen jou mag overnemen. Dat betekend dat jouw WG jou ook niet mag belemmeren jou te laten gaan en mag ook geen vergoedingen van jou en/of de klant eisen. Een concurrentie- en relatiebeding worden dan hierbij teniet gedaan.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0009616/2022-05-01

Kijk ook of je werkgever in de WAADI-registratie staat (beetje elk detacheerder staat hier in en moet hier in geregistreerd zijn.). Zo ja, dan weet hij van WAADI af.

https://www.waadicheck.nl/kvk-waadi-check/

Ik zat ook bij een detacheerder en ben op die manier bij de Rijksoverheid in dienst gekomen.

Wet WAADI stelt zelf vast dat jij recht hebt op een vergoeding van je werkgever als jij werkzaamheden bij een klant verricht waar de minimale salaris voor die functie hoger ligt dan wat jij nu verdient. Dit is alleen toepasbaar als jouw bedrijf een contract met jouw klant heeft.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_206411429
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 08:52 schreef HSG het volgende:
Wet WAADI houd inderdaad in dat een klant na het eind van jouw inzet (inhuurcontract) zonder belemmeringen jou mag overnemen. Dat betekend dat jouw WG jou ook niet mag belemmeren jou te laten gaan en mag ook geen vergoedingen van jou en/of de klant eisen. Een concurrentie- en relatiebeding worden dan hierbij teniet gedaan.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0009616/2022-05-01

Kijk ook of je werkgever in de WAADI-registratie staat (beetje elk detacheerder staat hier in en moet hier in geregistreerd zijn.). Zo ja, dan weet hij van WAADI af.

https://www.waadicheck.nl/kvk-waadi-check/

Ik zat ook bij een detacheerder en ben op die manier bij de Rijksoverheid in dienst gekomen.

Wet WAADI stelt zelf vast dat jij recht hebt op een vergoeding van je werkgever als jij werkzaamheden bij een klant verricht waar de minimale salaris voor die functie hoger ligt dan wat jij nu verdient. Dit is alleen toepasbaar als jouw bedrijf een contract met jouw klant heeft.
Thx! Ik heb het even nagekeken en WG staat inderdaad in dat register. Verbaas me dan eigenlijk nog meer over de opstelling van WG.
pi_206411462
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 19:15 schreef kevinrsd het volgende:

[..]
Thx! Ik heb het even nagekeken en WG staat inderdaad in dat register. Verbaas me dan eigenlijk nog meer over de opstelling van WG.
Puur bluf want hij gaat daarmee omzet missen en er is personeelstekort. Daarom zijn tegenwoordig grote bedrijven sneller bereid om nieuwe mensen in vaste dienst aan te nemen om zo de kennis in huis te houden. De klant kan tegen jouw WG zeggen dat er geen verlenging meer komt en dan staat er voor jou niks in de weg om bij de klant in dienst te komen met betere voorwaarden en, neem ik aan, een vaste aanstelling. :) Jouw WG mag niet eens een vergoeding eisen.

Ik zeg doen want jij kiest voor jezelf en jouw toekomst. Het is niet persoonlijk en dat moet jouw WG ook begrijpen.

[ Bericht 3% gewijzigd door HSG op 22-10-2022 19:23:46 ]
pi_206411642
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 19:18 schreef HSG het volgende:

[..]
Puur bluf want hij gaat daarmee omzet missen en er is personeelstekort. Daarom zijn tegenwoordig grote bedrijven sneller bereid om nieuwe mensen in vaste dienst aan te nemen om zo de kennis in huis te houden. De klant kan tegen jouw WG zeggen dat er geen verlenging meer komt en dan staat er voor jou niks in de weg om bij de klant in dienst te komen met betere voorwaarden en, neem ik aan, een vaste aanstelling. :) Jouw WG mag niet eens een vergoeding eisen.

Ik zeg doen want jij kiest voor jezelf en jouw toekomst. Het is niet persoonlijk en dat moet jouw WG ook begrijpen.
Nja die omzet zou klant nog gedeeltelijk willen compenseren door bv een junior naast mij in te huren of andere diensten. Ik heb nu ook een vaste aanstelling alleen mijn WG is er "nog niet uit" of hij dit jaar een inflatiecorrectie gaat toepassen :+, en ik zit redelijk aan het plafond hier. Dus qua voorwaarden sowieso een behoorlijke stap vooruit.

Het lijkt nu dus de kant op te gaan dat de klant opzegt en ik daarna bij hun in dienst kan gaan..
pi_206415219
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 19:32 schreef kevinrsd het volgende:

[..]
Nja die omzet zou klant nog gedeeltelijk willen compenseren door bv een junior naast mij in te huren of andere diensten. Ik heb nu ook een vaste aanstelling alleen mijn WG is er "nog niet uit" of hij dit jaar een inflatiecorrectie gaat toepassen :+, en ik zit redelijk aan het plafond hier. Dus qua voorwaarden sowieso een behoorlijke stap vooruit.

Het lijkt nu dus de kant op te gaan dat de klant opzegt en ik daarna bij hun in dienst kan gaan..
Dat is ook wettelijk de procedure. Gewoon bij de klant in dienst gaan als je op alle fronten vooruit gaat.

Ik zou zelf denken "inflatiecorrectie mijn ***" :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')