abonnement Unibet Coolblue
pi_206391258
Het fodmap is een fucking saai dieet die volgens een onderzoek zou helpen met een prikkelbaar darm syndroom. Je onthoudt je van gluten, lactose, bepaalde suikers, heel veel groenten en fruit. Waaronder smaakmakers als ui en knoflook. Er zijn verschillende fases en uiteindelijk introduceer je wel weer wat dingen gezien zo eten voor een tekort zorgt.


Wie doet dit en wat zijn de ervaringen op de lange termijn?
pi_206391460
Ik heb het low FODMaP-dieet gedaan. Uiteraard in samenspraak met een diėtist, anders zou het onverstandig zijn.

Het duurde lang en het was kut. 1 keer de fout in gaan betekent dat je weer helemaal opnieuw mag beginnen dus smokkelen is geen optie.

Het heeft zeker goede resultaten gehad. Ik blijk een intolerantie te hebben voor ui en knoflook :'( en ook een lichte intolerantie voor lactose. Dat kan ik in grote hoeveelheden niet verdragen.

Het is moeilijk om te volgen maar zeker niet onmogelijk. Ik hou erg van koken en zag er de uitdaging wel van in.

Op deze websites staan veel recepten:
https://www.fodmapfoodies.nl/
https://www.karlijnskitchen.com/nl/

De boodschappenlijsten van de Fodmapfoodies zijn onmisbaar. Ik kreeg die van mijn dietist, zij had daar een abonnement voor.
Spoilers!
pi_206391544
Overigens is het niet zomaar 'een onderzoek' die zegt dat dat dit dieet zou kunnen helpen. Het is gewoon algemeen bekend dat dit helpt. De Maag Lever Darmstichting raadt het aan, artsen raden dit aan. De wetenschap staat hier volledig achter. Het is niet alsof je even gaat Sonja Bakkeren ofzo ;)

Het helpt alleen niet voor iedereen. PDS kan voortkomen uit voedselintoleranties, psychische klachten of een combinatie daarvan. Uiteraard kan het alleen de intoleranties in kaart brengen.
Spoilers!
pi_206392249
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 20:16 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb het low FODMaP-dieet gedaan. Uiteraard in samenspraak met een diėtist, anders zou het onverstandig zijn.

Het duurde lang en het was kut. 1 keer de fout in gaan betekent dat je weer helemaal opnieuw mag beginnen dus smokkelen is geen optie.

Het heeft zeker goede resultaten gehad. Ik blijk een intolerantie te hebben voor ui en knoflook :'( en ook een lichte intolerantie voor lactose. Dat kan ik in grote hoeveelheden niet verdragen.

Het is moeilijk om te volgen maar zeker niet onmogelijk. Ik hou erg van koken en zag er de uitdaging wel van in.

Op deze websites staan veel recepten:
https://www.fodmapfoodies.nl/
https://www.karlijnskitchen.com/nl/

De boodschappenlijsten van de Fodmapfoodies zijn onmisbaar. Ik kreeg die van mijn dietist, zij had daar een abonnement voor.
Gaat via een dietiste sowieso, hell no dat dit alleen kan. Heb ook de app.

Ik heb gesmokkeld en na een week geen buikpijn te hebben kwam alle pijn 20 x harder terug. Dus nu ben ik strenger. Ik eet normaliter vega, maar heb besloten weer kip te eten omdat ik niet aan mijn kcal kwam.

Ui, knoflook, lactose heb ik ook last van, evenals bepaalde suikers, mannitol geloof ik. Ik denk dat ik ook niet goed tegen tarwe kan, maar ja. Laat ik eerst die 3 weken volmaken.

Kun je nu wel meer en relaxter eten?
pi_206392384
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 21:04 schreef Rupibma het volgende:

[..]
Gaat via een dietiste sowieso, hell no dat dit alleen kan. Heb ook de app.

Ik heb gesmokkeld en na een week geen buikpijn te hebben kwam alle pijn 20 x harder terug. Dus nu ben ik strenger. Ik eet normaliter vega, maar heb besloten weer kip te eten omdat ik niet aan mijn kcal kwam.

Ui, knoflook, lactose heb ik ook last van, evenals bepaalde suikers, mannitol geloof ik. Ik denk dat ik ook niet goed tegen tarwe kan, maar ja. Laat ik eerst die 3 weken volmaken.

Kun je nu wel meer en relaxter eten?
Ik kan heel relaxed eten, zo lang het maar met weinig lactose en geen ui en knoflook is. Vooral dat laatste is echt wennen, ui en knoflook zit overal in. Er is 1 merk mosterd die ik mag, 1 variant van 1 merk zongedroogde tomaatjes, 1 type ketchup, etc. Soms zou ik echt een moord doen voor borrelnootjes of uiensoep. Maar ja, dat zorgt voor 2-5 dagen pijn. Dus dan maar niet.

Ik heb een moestuin en maak veel dingen zelf. Salsa, harissa, augurken, ketchup, pastasaus, etc etc etc. Maar dat is ook hobby natuurlijk.

Weet je overigens dat je belastingaftrek kunt krijgen als je dit dieet volgt? Even op fodmap zoeken op de site van de Belastingdiensr.
Spoilers!
pi_206392439
Het traject met uitsluiting en weer opbouwen is best wel intensief, maar zodra je weet wat je wel en niet mag is het wel goed werkbaar. Hier eten we nu geen tarwe, ui en knoflook meer en daar valt goed omheen te werken als ik zelf kook.

Kan de Monash-app ook wel aanraden om te kijken wat je wel mag eten.
pi_206392975
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 21:16 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik kan heel relaxed eten, zo lang het maar met weinig lactose en geen ui en knoflook is. Vooral dat laatste is echt wennen, ui en knoflook zit overal in. Er is 1 merk mosterd die ik mag, 1 variant van 1 merk zongedroogde tomaatjes, 1 type ketchup, etc. Soms zou ik echt een moord doen voor borrelnootjes of uiensoep. Maar ja, dat zorgt voor 2-5 dagen pijn. Dus dan maar niet.

Ik heb een moestuin en maak veel dingen zelf. Salsa, harissa, augurken, ketchup, pastasaus, etc etc etc. Maar dat is ook hobby natuurlijk.

Weet je overigens dat je belastingaftrek kunt krijgen als je dit dieet volgt? Even op fodmap zoeken op de site van de Belastingdiensr.
Ik doe al jaren geen belasting meer aangeven, maar misschien eens kijken of ik iets terug krijg 🤭thanks voor de tip.

Het valt mij idd op dat er in heeeeeeel veel producten knoflook/ui zit.
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 21:20 schreef Citizen.Erased het volgende:
Het traject met uitsluiting en weer opbouwen is best wel intensief, maar zodra je weet wat je wel en niet mag is het wel goed werkbaar. Hier eten we nu geen tarwe, ui en knoflook meer en daar valt goed omheen te werken als ik zelf kook.

Kan de Monash-app ook wel aanraden om te kijken wat je wel mag eten.
Ik heb die een tijd geleden gedownload, vind dat handiger dan het pdf bestandje van mn diėtiste.
pi_206393252
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:00 schreef Rupibma het volgende:

[..]
Ik doe al jaren geen belasting meer aangeven, maar misschien eens kijken of ik iets terug krijg 🤭thanks voor de tip.

Het valt mij idd op dat er in heeeeeeel veel producten knoflook/ui zit.
[..]
Ik heb die een tijd geleden gedownload, vind dat handiger dan het pdf bestandje van mn diėtiste.
Uiteindelijk zul je veel minder kant-en-klaar dingen gaan gebruiken. Ik maak ook mijn eigen kruidenmixen tegenwoordig. Zit ook nog eens een berg minder zout in.
pi_206393318
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:22 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Uiteindelijk zul je veel minder kant-en-klaar dingen gaan gebruiken. Ik maak ook mijn eigen kruidenmixen tegenwoordig. Zit ook nog eens een berg minder zout in.
Zout is life, hoor.
Ik ben al blij dat ik sriracha mag gebruiken. Voor de rest eet ik vrij simpel gezien ik mij vooral richt op eiwitten. Maar vind het lastig met verjaardagen, uiteten gaan etc.

Zag in de app ook dat je zelf je basis meel maken. Heb je dat al geprobeerd?
pi_206393714
Geweldig dieet. Ik bleek op 4 van de 5 groepen te reageren (sommige mild gelukkig). Alleen de fructanen (tarwe, ui, knoflook) is geen probleem.

Hier na 3 dagen veel minder klachten. Daarna een week blij. Toen fout gemaakt met soja. Daarna nog 4 weken aan het strikte deel gehouden en volgens alles proberen.

Ik kan nu 7 jaar later wel weer iets beter tegen fructose. En voor de rest weet ik aardig hoeveel ik kan hebben. Soms smokkel is wel, dan heb ik last, pech gehad en lekker gegeten. Maar omdat ik op 4 groepen reageer, alleen niet heel sterk, red ik me meestal wel op verjaardagen of in restaurants.

Belasting zit wel aan een drempelbedrag van zorg. Alleen met dit dieet haalde ik die grens niet.

Samen met hypnotherapie ben ik 90% van mijn PDS klachten kwijt *O*
pi_206396025
Dat klinkt goed! Hoe doen jullie dat met brood? Het glutenvrije brood dat ik heb gehaald blijkt kikkererwrtenmeel te bevatten. Jammer, want die was echt lekker.
pi_206396179
Ik gebruikte van de ah speltbrood. Liefde en passie. Die bevat alleen wel iets ui. Het zit onder de grens van monash. Maar niet elke diėtist vindt het een goed idee. Ik reageer niet op ui, dus weet niet of het een probleem is. Er is volgens mij nog een andere stevig spelt bij de ah die ook kan.

En verder veel salades bij de lunch, crackers van schär of cornflakes met lactosevrije melk als ontbijt.
pi_206396384
Ik heb in die periode geen brood gegeten en dat ging eigenlijk prima.
Spoilers!
pi_206398205
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 09:02 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik gebruikte van de ah speltbrood. Liefde en passie. Die bevat alleen wel iets ui. Het zit onder de grens van monash. Maar niet elke diėtist vindt het een goed idee. Ik reageer niet op ui, dus weet niet of het een probleem is. Er is volgens mij nog een andere stevig spelt bij de ah die ook kan.

En verder veel salades bij de lunch, crackers van schär of cornflakes met lactosevrije melk als ontbijt.
Ik ben een moeilijke eter,weekmenu van de diėtiste helpt wel. Maar omdat ik per dag 150 gram eiwitten moet eten struggle ik wel wat en moest ik van haar bijeten.

Ik ga het nu wel die hard volgen dan. Dan maar even niet uiteten en niet eten bij anderen. Bedoel als de ervaringen zo goed zijn, why not?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')