abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 12 september 2023 @ 23:23:35 #151
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_210619006
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2023 23:18 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Waarom zou je in deze omstandigheden naar Armeni gaan als je er niks te zoeken het :D
In Yerevan of in de bergen die niet direct aan Azerbeidzjan grenzen zal je er niet heel veel van merken.
  dinsdag 12 september 2023 @ 23:58:34 #152
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_210623392
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2023 23:18 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Waarom zou je in deze omstandigheden naar Armeni gaan als je er niks te zoeken het :D
Lijkt me een familie bezoek vakantie
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_210623463
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2023 22:55 schreef Richestorags het volgende:
Ik stel voor dat beide partijen naar de rijdende rechter gaan. Wat hij erover zegt zal de uitkomst zijn waaraan beide partijen beloven zich te conformeren. Mocht dat proces staken, kunnen ze altijd nog een kop of munt doen.
Dat wordt het kadaster uitnodigen dan.

Overigens ergens wel opvallend dat deze hele kwestie in 199 op de middelbare school al als explosief beschouwd werd. En het nog steeds niet echt opgelost is.

Ik zie hier ook niet echt een gulden middenweg. Puur economisch en qua energiezekerheid zou ik als EU Azerbijan steunen maar anderzijds nog een despoot erbij is niet handig.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_210623775
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_210626535
twitter
-Rabia Al-Basri
  donderdag 14 september 2023 @ 07:07:40 #157
396550 Richestorags
pi_210629864
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 14:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat wordt het kadaster uitnodigen dan.

Overigens ergens wel opvallend dat deze hele kwestie in 199 op de middelbare school al als explosief beschouwd werd. En het nog steeds niet echt opgelost is.

Ik zie hier ook niet echt een gulden middenweg. Puur economisch en qua energiezekerheid zou ik als EU Azerbijan steunen maar anderzijds nog een despoot erbij is niet handig.
Het is ook vooral de vraag wat er met de Armenirs gaat gebeuren die daar wonen als het in zijn geheel bij Azerbeidzjan komt. Eigenlijk is het goed te vergelijken met Kosovo als het straks aan Azerbeidzjan toebehoort of een autonome regio binnen Azerbeidzjan wordt:

Twee volken die elkaar haten, het land behoorde eerst toe aan het ene volk, dan aan het andere en dan weer aan het andere, moslim-christen verschil en samenleven kan alleen door (beschermde) enclaves en nog gaat het regelmatig fout.

De wereld zou er verstandig aan doen soldaten in het gebied te houden na een eventueel pact tussen Armeni en Azerbeidzjan.
pi_210630042
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 09:26 schreef slashdotter3 het volgende:
• Egypte vs Ethiopie
Dit wordt waarschijnlijk de eerste oorlog om drinkwater en dat wordt waarschijnlijk ook de grootste oorlog wat de mensheid ooit heeft gekend....oorlog om drinkwater gezien dat steeds schaarser wordt.
mon citoyens vous serez unis.
  donderdag 14 september 2023 @ 08:26:56 #159
396550 Richestorags
pi_210630227
quote:
7s.gif Op donderdag 14 september 2023 07:53 schreef HSG het volgende:

[..]
Dit wordt waarschijnlijk de eerste oorlog om drinkwater en dat wordt waarschijnlijk ook de grootste oorlog wat de mensheid ooit heeft gekend....oorlog om drinkwater gezien dat steeds schaarser wordt.
Niet zozeer drinkwater, zoet water ten behoeve van landbouw.

Ook meteen een interessant vraagstuk: kan water als eigendom worden beschouwd en heeft een bovenstrooms land het recht dit te claimen als haar eigendom? Of is might right?

Egypte aan de andere kant is natuurlijk een voorbeeld pur sang van onverantwoordelijk bestuur. Er wonen inmiddels 110+ miljoen mensen op een gebied dat amper groter is dan Nederland. 95% van de 1 miljoen vierkante kilometer die Egypte telt is praktisch onbewoonbaar.

In 1900 woonden er 10 miljoen mensen, in 1960 woonden er nog 27 miljoen mensen en in 2050 worden er 160 miljoen verwacht. Ze blijven maar doorfokken en religie en cultuur maakt een gesprek hierover natuurlijk onmogelijk. Tegelijkertijd is hun landbouwvoorziening niet autonoom, ondanks intensivering en automatisering. Daarom lijden ze ook sterk aan de Oekrane oorlog.

Andere mogelijke conflicthaarden voor wat betreft zoet water zijn de Volta regio in West-Afrika (nu al slepend), de Eufraat/Tigris landen, de Centraal-Aziatische ex-Sovjet republieken (zijn al borderclashes geweest), Afghanistan en Iran (is nu al hot) en India en Pakistan. Er zullen er vast nog meer zijn.

Ik vraag me overigens af wat de speelruimte is bij een conflict voor Egypte. Het is een Arabisch leger (dus corrupt en meer sterk op papier), Ethiopi schaft veel luchtverdedigingssystemen voor rond de dam aan, Sudan ligt in puin en lijkt niet per se aan de kant van Egypte te staan dus het is de vraag of ze daarlangs mogen vliegen. Over land lijkt me logistiek al helemaal onmogelijk met de 1000+ km die ertussen zit. Even los van het feit dat Egypte waarschijnlijk internationaal onder sancties komt en i.t.t. Rusland kunnen ze dat veel minder goed opvangen.

Daarnaast heeft Isral sterke banden met Ethiopi maar het is wel de vraag of Isral deze wil inzetten als dit een mogelijk conflict met de Arabische wereld en specifiek opnieuw met Egypte betekent.

[ Bericht 17% gewijzigd door Richestorags op 14-09-2023 08:32:19 ]
pi_210630250
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 08:26 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Niet zozeer drinkwater, zoet water ten behoeve van landbouw.

Ook meteen een interessant vraagstuk: kan water als eigendom worden beschouwd en heeft een bovenstrooms land het recht dit te claimen als haar eigendom? Of is might right?

Egypte aan de andere kant is natuurlijk een voorbeeld pur sang van onverantwoordelijk bestuur. Er wonen inmiddels 110+ miljoen mensen op een gebied dat amper groter is dan Nederland. 95% van de 1 miljoen vierkante kilometer die Egypte telt is praktisch onbewoonbaar.

In 1900 woonden er 10 miljoen mensen, in 1960 woonden er nog 27 miljoen mensen en in 2050 worden er 160 miljoen verwacht. Ze blijven maar doorfokken en religie en cultuur maakt een gesprek hierover natuurlijk onmogelijk. Tegelijkertijd is hun landbouwvoorziening niet autonoom, ondanks intensivering en automatisering. Daarom lijden ze ook sterk aan de Oekrane oorlog.

Andere mogelijke conflicthaarden voor wat betreft zoet water zijn de Volta regio in West-Afrika (nu al slepend), de Eufraat/Tigris landen, de Centraal-Aziatische ex-Sovjet republieken (zijn al borderclashes geweest), Afghanistan en Iran (is nu al hot) en India en Pakistan. Er zullen er vast nog meer zijn.
Wat dacht je van Nederland. Wij hebben enorme voorraden zoet water en als er wereldwijd tekorten zijn dan zijn er genoeg gekken die hun handen daar aan willen grijpen.
mon citoyens vous serez unis.
pi_210630435
Azerbajan is islamitisch en Armeni is christelijk. Laat dat de grenzen bepalen.
pi_210631260
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 09:09 schreef nomina het volgende:
Dat zou kunnen ware het niet dat het gebied in verschillende decennia al etnisch gezuiverd is.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  donderdag 14 september 2023 @ 11:54:21 #163
396550 Richestorags
pi_210631879
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 09:09 schreef nomina het volgende:
Dat gaat in Kosovo ook niet zonder VN soldaten en de dreiging van nieuwe illegale bombardementen op Servi.
  donderdag 14 september 2023 @ 11:55:49 #164
396550 Richestorags
pi_210631891
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 10:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat zou kunnen ware het niet dat het gebied in verschillende decennia al etnisch gezuiverd is.
Dit ook. Zowel de Armenen als de Azerbeidzjanen hebben gedurende hun conflicten meerdere zuiveringen uitgevoerd en daarvoor was er natuurlijk nog de zowel door Turkije als Azerbeidzjan niet erkende Armeense genocide. De Kaukasus is net als de Balkan een multireligeus en etnisch kruidvat.
pi_210632245
twitter
-Rabia Al-Basri
pi_210632820
quote:
Dat is niet handig van hem.
pi_210633172
twitter

twitter
-Rabia Al-Basri
pi_210633402
twitter
-Rabia Al-Basri
pi_210633598
twitter
-Rabia Al-Basri
pi_210647511
twitter
twitter
-Rabia Al-Basri
pi_210671176
Rode Kruis kan eindelijk Nagorno-Karabach weer in met hulpkonvooi
https://nos.nl/l/2490900

Be curious, not judgmental
pi_210674321
twitter
-Rabia Al-Basri
pi_210674733
twitter
-Rabia Al-Basri
pi_210681903
twitter
-Rabia Al-Basri
pi_210682671
Azerbeidzjan begint aanval op Armeense enclave Nagorno-Karabach
https://nos.nl/artikel/24(...)ave-nagorno-karabach
Be curious, not judgmental
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')