abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206315249
Enkele weken geleden m'n oude CV-ketel laten vervangen door een condensatieketel. Merkte na enkele dagen dat er water uit lekte. Het voorpaneel eraf gehaald en gekeken of het iets was dat ik zelf kon verhelpen, maar ik zag niet waar het vandaan kwam, dus het bedrijf gebeld. Vandaag is de technieker langsgekomen, het water bleek uit de rookgasafvoer te komen (maw uit de dubbelwandige buis die ze in de schouw geplaatst hebben). Zelf kon hij dat niet verhelpen want daarvoor zou men opnieuw op het dak moeten gaan. Hij zou later contact opnemen voor een nieuwe afspraak.

Ik begrijp het niet volledig: die buis wordt toch geplaatst om de schouw tegen het zure condenswater (een gevolg van de lagere temperatuur van de rookgassen) te beschermen ? Dan zou ik verwachten dat ook in de buis condenswater gevormd wordt, en dat dat gewoon zou opgevangen worden, en afgevoerd met het condenswater uit de warmtewisselaar.

Iemand een idee wat het probleem precies kan zijn, maw wat er fout gegaan is bij de installatie? Het enige dat ik kan bedenken is dat het condenswater misschien uit de buitenste buis lekt, dus de buis die verse lucht voor de brander aanvoert. Maar hoe dat kan gebeuren?
are we infinite or am I alone
pi_206315311
De binnenste buis komt uit in de warmtewisselaar, daar loopt normaal condenswater door. De buitenste buis komt uit in de mantel van de ketel. Hier komt normaal geen water uit.

Ik denk dat de schoorsteentop niet goed zit waardoor er water in de buitenste buis lekt en dat komt dus in de mantel van de ketel terecht. Dat is het meest waarschijnlijk. Als de binnenbuis lek zou zijn dan zuigt de ketel zijn eigen rookgas aan en gaat dan vrijwel zeker in storing.
  donderdag 13 oktober 2022 @ 23:39:18 #3
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_206316422
Hoe lang is jouw schoorsteenkanaal?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_206316480
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 21:58 schreef tux87 het volgende:
De binnenste buis komt uit in de warmtewisselaar, daar loopt normaal condenswater door. De buitenste buis komt uit in de mantel van de ketel. Hier komt normaal geen water uit.

Ik denk dat de schoorsteentop niet goed zit waardoor er water in de buitenste buis lekt en dat komt dus in de mantel van de ketel terecht. Dat is het meest waarschijnlijk. Als de binnenbuis lek zou zijn dan zuigt de ketel zijn eigen rookgas aan en gaat dan vrijwel zeker in storing.
Heb met een cameraatje op een lange stok wat beelden gemaakt.

Misschien ben ik te kritisch, maar voor mij lijkt dat meer op het werk van een doe-het zelver dan van professionele installateurs. Waarom zou je een top met zo'n vierkante basis gebruiken op een bolle schoorsteenplaat?

indien de foto niet zichtbaar is: alternatieve link

[ Bericht 5% gewijzigd door crystal_meth op 14-10-2022 00:08:47 ]
pi_206316497
quote:
5s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 23:39 schreef ACT-F het volgende:
Hoe lang is jouw schoorsteenkanaal?
Ongeveer acht meter, schat ik.
pi_206327605
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 23:46 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Heb met een cameraatje op een lange stok wat beelden gemaakt.

[ afbeelding ]

Misschien ben ik te kritisch, maar voor mij lijkt dat meer op het werk van een doe-het zelver dan van professionele installateurs. Waarom zou je een top met zo'n vierkante basis gebruiken op een bolle schoorsteenplaat?

indien de foto niet zichtbaar is: alternatieve link
Aangelegd door een beunhaas? 🙄
pi_206327673
Wat me al opvalt is de eindkap van de rookgasafvoer lijkt meer geschikt voor een horizontale geveldoorvoer dan verticale dakdoorvoer.

Zoals op jou foto te zien zouden de bovenste sleuven voor de rookgasafvoer moeten zijn en de onderste sleuven voor de luchtaanvoer. Echter dit model heeft geen stormkap om de toevoer tegen slagregen en of afdruppelend condens/regenwater op de pijp te beschermen. Dus het zou bij jou ook kunnen inregenen... EN dan is het regenwater i.p.v. condenswater.

Voorbeeldje van verschillende modellen dakdoorvoer:

Zoals je ziet hebben ze allemaal een (conische) stormkap over de luchtinvoer. Deze is specifiek bedoeld om inregenen en inwaaien van water tegen te gaan. Bij die van jou is dit niet het geval en gewoon recht toe, recht aan, open zonder kap en zuigt ook nog eens aan. Dat lijkt me eerder een geveldoorvoer model voor horizontale plaatsing, ook de haakse vierkante plaat aan de bodem doet dit vermoeden. Of ik moet me toch al sterk vergissen omdat de foto weinig detail laat zien.

Verder komt er condens water in de ketel luchtaanvoer dan is er dus een lekkage in de rookgasafvoer. Die vind je in een verholen pijp maar op één manier. En dat is geheel eruit trekken en inspecteren en of opnieuw en goed doen.
pi_206332882
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 08:10 schreef Watuntrik het volgende:
Wat me al opvalt is de eindkap van de rookgasafvoer lijkt meer geschikt voor een horizontale geveldoorvoer dan verticale dakdoorvoer.

Zoals op jou foto te zien zouden de bovenste sleuven voor de rookgasafvoer moeten zijn en de onderste sleuven voor de luchtaanvoer. Echter dit model heeft geen stormkap om de toevoer tegen slagregen en of afdruppelend condens/regenwater op de pijp te beschermen. Dus het zou bij jou ook kunnen inregenen... EN dan is het regenwater i.p.v. condenswater.

Voorbeeldje van verschillende modellen dakdoorvoer:
[ afbeelding ]

Zoals je ziet hebben ze allemaal een (conische) stormkap over de luchtinvoer. Deze is specifiek bedoeld om inregenen en inwaaien van water tegen te gaan. Bij die van jou is dit niet het geval en gewoon recht toe, recht aan, open zonder kap en zuigt ook nog eens aan. Dat lijkt me eerder een geveldoorvoer model voor horizontale plaatsing, ook de haakse vierkante plaat aan de bodem doet dit vermoeden. Of ik moet me toch al sterk vergissen omdat de foto weinig detail laat zien.

Verder komt er condens water in de ketel luchtaanvoer dan is er dus een lekkage in de rookgasafvoer. Die vind je in een verholen pijp maar op één manier. En dat is geheel eruit trekken en inspecteren en of opnieuw en goed doen.
Ik zou ook verwachten dat daar regen in kan komen. Maar toen ik online verder zocht (naar documentatie om m'n klacht te onderbouwen) vond ik dezelfde top (hij ziet er alvast identiek uit), en blijkbaar is die bedoeld voor enkelwandige systemen.

Ben dan naar de website van de fabrikant (ubbink) gegaan, en op hun homepage staat deze foto:

Die top heeft geen bodemplaat, maar verder lijkt ie er erg op. Gezien de foto op het scherm is die wel degelijk voor vertikale installatie bedoeld.

Als die onderste openingen niet voor luchtaanvoer dienen, dan zou dat betekenen dat de aangezogen lucht via de opening van de bestaande schoorsteen (onderaan) komt (ik zie alvast geen andere mogelijkheid).

Een verkeerde top plaatsen lijkt trouwens een onwaarschijnlijke fout voor een bedrijf dat al jaren zulke installaties doet. Al zijn er wel meerdere zaken fout gelopen: toen het werk voltooid was en één van hen me de instellingen van de ketel uitlegde, sprong de aanvoerbuis van de waterleiding los. Water spoot overal, hij probeerde vergeefs de buis terug in de koppeling te duwen terwijl de andere naar de garage rende om de hoofdkraan dicht te draaien. Nooit eerder meegemaakt dat een persfitting spontaan loskwam, zei hij. Ik hoop alvast dat het erg zeldzaam is, heb nadien geteld hoeveel persfittingen ze gebruikt hebben: meer dan 50. Nog een geluk bij een ongeluk dat het toen gebeurde en niet een half uur later, of 's nachts.

Viel me op dat hij de andere alles uitlegde (wat hij allemaal moest nakijken, wat hij de klant moest tonen etc. ), ik vermoed dat die net bij het bedrijf begonnen was, en het z'n eerste job bij een klant was. Misschien is de installatie daardoor niet vlekkeloos verlopen...
pi_206334690
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 20:01 schreef crystal_meth het volgende:
Als die onderste openingen niet voor luchtaanvoer dienen, dan zou dat betekenen dat de aangezogen lucht via de opening van de bestaande schoorsteen (onderaan) komt (ik zie alvast geen andere mogelijkheid).
Vanavond even onderweg geweest en toevallig tegenover een dak gezeten waar me opgevallen is dat daar ook een paar van deze gelijkende doorvoeren waren geruikt. Het zou goed kunnen wat je zegt dat ze inderdaad de schoorsteen zelf als luchttoevoer gebruiken een enkelwandige buis als afvoer daar doorheen hebben gestoken en dat dit een enkelwandige doorvoer is. Dat ze daar een doorvoer met plakplaat voor platdak op gefrommeld hebben vind ik dan wel weer zo'n slordige gebrek aan beters oplossing.

Maar goed, wanneer het werkelijk condens water is wat daar doorlekt dan zal daar in die afvoerbuis toch ergens een lekkage/beschadiging moeten zijn. En die gaan ze dan toch niet vinden zonder die gehele buis weer eruit te trekken en opnieuw te plaatsen.

Ook de rest van het verhaal met de lospringende perskoppeling getuigt weer van een snel klaar, snel weg en snel geld verdienen klusje. Ook dat is schering en inslag tegenwoordig... Een maat van me had onlang een dakdekker nodig eerste 2 die kwamen kijken hadden beide mooi verhaal gaan weg en laten niets meer van zich horen. En nummer 3 komt het dan maken maar weet nog niet wanneer. Lijkt erop dat iedereen tot over zijn oren in het werk zit en als ze er dan aan beginnen de tijd niet gunnen om het in een keer goed te doen. Helaas.

Zal er mee te doen hebben dat echte ambachtslui aan het uitsterven zijn en er nog maar weinig kandidaten zijn die zin hebben in die moderne prefab shit te werken. Zelf een paar jaren bij een ROC techniek werkzaam geweest en toen al werd er over geklaagt dat 80% wat daar in de techniek afstudeerde als schoolverlater waren mannetjes met opgevoerde scooters die gingen voor Motorvoertuigentechniek. Timmerman, metselaar en loodgieter was de rest, maar 20% dus. Kun je nagaan en dat is dan ook nog eens zo'n ROC waar de gemiddelde deelnemer eentje is die voor de 3 x een 2e kans krijgt om niet geheel te falen. Dus die hebben alles behalve veel zin.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 15-10-2022 22:34:07 ]
  zondag 16 oktober 2022 @ 00:30:25 #10
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_206336296
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 22:28 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Vanavond even onderweg geweest en toevallig tegenover een dak gezeten waar me opgevallen is dat daar ook een paar van deze gelijkende doorvoeren waren geruikt. Het zou goed kunnen wat je zegt dat ze inderdaad de schoorsteen zelf als luchttoevoer gebruiken een enkelwandige buis als afvoer daar doorheen hebben gestoken en dat dit een enkelwandige doorvoer is. Dat ze daar een doorvoer met plakplaat voor platdak op gefrommeld hebben vind ik dan wel weer zo'n slordige gebrek aan beters oplossing.

Maar goed, wanneer het werkelijk condens water is wat daar doorlekt dan zal daar in die afvoerbuis toch ergens een lekkage/beschadiging moeten zijn. En die gaan ze dan toch niet vinden zonder die gehele buis weer eruit te trekken en opnieuw te plaatsen.
Doh! |:( Ik ging er nog steeds vanuit dat ze een dubbelwandige buis hadden gebruikt, en de buitenste slechts iets korter afgesneden hadden. Maar nu je dat zegt, het verklaart meteen hoe de technieker blijkbaar wist wat het probleem was nadat hij een gat in het isolatieschuim rond de buis had gemaakt en er met z'n hand in gevoeld had.

M'n enige excuus is dat ik er niet bij was, had m'n vader gevraagd om langs te komen en de man binnen te laten. Tss, had zelfs nog niet in dat gat gekeken, heb het nu gecheckt (verhaal van m'n vader klopte niet helemaal denk ik, ik kreeg m'n hand er alvast niet in, maar heb wel kunnen zien dat de buitenste buis daar inderdaa gewoon eindigt).

De opening van de schoorsteen is niet voorzien van een rooster, dus nu bestaat de kans dat er vroeg of laat een vogel in belandt. Dat probleem heb ik met de andere schoorsteen al gehad: ooit was er een open haard in de woonkamer, maar later heeft men de opening afgedicht met een vezelplaat. Vorige zomer had ik plots last van vliegen in huis, eerst enkele, de volgende dag een tiental, de derde dag ruim honderd. Die bleken uit de kieren rond de vezelplaat te komen, ik neem aan dat er een dode vogel of ander beest in de schoorsteen lag.

Zucht, heb het lang uitgesteld, maar ik zal toch echt een langere ladder moeten kopen zodat ik zelf het dak op kan gaan.
quote:
Ook de rest van het verhaal met de lospringende perskoppeling getuigt weer van een snel klaar, snel weg en snel geld verdienen klusje. Ook dat is schering en inslag tegenwoordig... Een maat van me had onlang een dakdekker nodig eerste 2 die kwamen kijken hadden beide mooi verhaal gaan weg en laten niets meer van zich horen. En nummer 3 komt het dan maken maar weet nog niet wanneer. Lijkt erop dat iedereen tot over zijn oren in het werk zit en als ze er dan aan beginnen de tijd niet gunnen om het in een keer goed te doen. Helaas.

Zal er mee te doen hebben dat echte ambachtslui aan het uitsterven zijn en er nog maar weinig kandidaten zijn die zin hebben in die moderne prefab shit te werken. Zelf een paar jaren bij een ROC techniek werkzaam geweest en toen al werd er over geklaagt dat 80% wat daar in de techniek afstudeerde als schoolverlater waren mannetjes met opgevoerde scooters die gingen voor Motorvoertuigentechniek. Timmerman, metselaar en loodgieter was de rest, maar 20% dus. Kun je nagaan en dat is dan ook nog eens zo'n ROC waar de gemiddelde deelnemer eentje is die voor de 3 x een 2e kans krijgt om niet geheel te falen. Dus die hebben alles behalve veel zin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')