Heb met een cameraatje op een lange stok wat beelden gemaakt.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 21:58 schreef tux87 het volgende:
De binnenste buis komt uit in de warmtewisselaar, daar loopt normaal condenswater door. De buitenste buis komt uit in de mantel van de ketel. Hier komt normaal geen water uit.
Ik denk dat de schoorsteentop niet goed zit waardoor er water in de buitenste buis lekt en dat komt dus in de mantel van de ketel terecht. Dat is het meest waarschijnlijk. Als de binnenbuis lek zou zijn dan zuigt de ketel zijn eigen rookgas aan en gaat dan vrijwel zeker in storing.
Aangelegd door een beunhaas? 🙄quote:Op donderdag 13 oktober 2022 23:46 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Heb met een cameraatje op een lange stok wat beelden gemaakt.
[ afbeelding ]
Misschien ben ik te kritisch, maar voor mij lijkt dat meer op het werk van een doe-het zelver dan van professionele installateurs. Waarom zou je een top met zo'n vierkante basis gebruiken op een bolle schoorsteenplaat?
indien de foto niet zichtbaar is: alternatieve link
Ik zou ook verwachten dat daar regen in kan komen. Maar toen ik online verder zocht (naar documentatie om m'n klacht te onderbouwen) vond ik dezelfde top (hij ziet er alvast identiek uit), en blijkbaar is die bedoeld voor enkelwandige systemen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 08:10 schreef Watuntrik het volgende:
Wat me al opvalt is de eindkap van de rookgasafvoer lijkt meer geschikt voor een horizontale geveldoorvoer dan verticale dakdoorvoer.
Zoals op jou foto te zien zouden de bovenste sleuven voor de rookgasafvoer moeten zijn en de onderste sleuven voor de luchtaanvoer. Echter dit model heeft geen stormkap om de toevoer tegen slagregen en of afdruppelend condens/regenwater op de pijp te beschermen. Dus het zou bij jou ook kunnen inregenen... EN dan is het regenwater i.p.v. condenswater.
Voorbeeldje van verschillende modellen dakdoorvoer:
[ afbeelding ]
Zoals je ziet hebben ze allemaal een (conische) stormkap over de luchtinvoer. Deze is specifiek bedoeld om inregenen en inwaaien van water tegen te gaan. Bij die van jou is dit niet het geval en gewoon recht toe, recht aan, open zonder kap en zuigt ook nog eens aan. Dat lijkt me eerder een geveldoorvoer model voor horizontale plaatsing, ook de haakse vierkante plaat aan de bodem doet dit vermoeden. Of ik moet me toch al sterk vergissen omdat de foto weinig detail laat zien.
Verder komt er condens water in de ketel luchtaanvoer dan is er dus een lekkage in de rookgasafvoer. Die vind je in een verholen pijp maar op één manier. En dat is geheel eruit trekken en inspecteren en of opnieuw en goed doen.
Vanavond even onderweg geweest en toevallig tegenover een dak gezeten waar me opgevallen is dat daar ook een paar van deze gelijkende doorvoeren waren geruikt. Het zou goed kunnen wat je zegt dat ze inderdaad de schoorsteen zelf als luchttoevoer gebruiken een enkelwandige buis als afvoer daar doorheen hebben gestoken en dat dit een enkelwandige doorvoer is. Dat ze daar een doorvoer met plakplaat voor platdak op gefrommeld hebben vind ik dan wel weer zo'n slordige gebrek aan beters oplossing.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 20:01 schreef crystal_meth het volgende:
Als die onderste openingen niet voor luchtaanvoer dienen, dan zou dat betekenen dat de aangezogen lucht via de opening van de bestaande schoorsteen (onderaan) komt (ik zie alvast geen andere mogelijkheid).
Doh!quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 22:28 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Vanavond even onderweg geweest en toevallig tegenover een dak gezeten waar me opgevallen is dat daar ook een paar van deze gelijkende doorvoeren waren geruikt. Het zou goed kunnen wat je zegt dat ze inderdaad de schoorsteen zelf als luchttoevoer gebruiken een enkelwandige buis als afvoer daar doorheen hebben gestoken en dat dit een enkelwandige doorvoer is. Dat ze daar een doorvoer met plakplaat voor platdak op gefrommeld hebben vind ik dan wel weer zo'n slordige gebrek aan beters oplossing.
Maar goed, wanneer het werkelijk condens water is wat daar doorlekt dan zal daar in die afvoerbuis toch ergens een lekkage/beschadiging moeten zijn. En die gaan ze dan toch niet vinden zonder die gehele buis weer eruit te trekken en opnieuw te plaatsen.
quote:Ook de rest van het verhaal met de lospringende perskoppeling getuigt weer van een snel klaar, snel weg en snel geld verdienen klusje. Ook dat is schering en inslag tegenwoordig... Een maat van me had onlang een dakdekker nodig eerste 2 die kwamen kijken hadden beide mooi verhaal gaan weg en laten niets meer van zich horen. En nummer 3 komt het dan maken maar weet nog niet wanneer. Lijkt erop dat iedereen tot over zijn oren in het werk zit en als ze er dan aan beginnen de tijd niet gunnen om het in een keer goed te doen. Helaas.
Zal er mee te doen hebben dat echte ambachtslui aan het uitsterven zijn en er nog maar weinig kandidaten zijn die zin hebben in die moderne prefab shit te werken. Zelf een paar jaren bij een ROC techniek werkzaam geweest en toen al werd er over geklaagt dat 80% wat daar in de techniek afstudeerde als schoolverlater waren mannetjes met opgevoerde scooters die gingen voor Motorvoertuigentechniek. Timmerman, metselaar en loodgieter was de rest, maar 20% dus. Kun je nagaan en dat is dan ook nog eens zo'n ROC waar de gemiddelde deelnemer eentje is die voor de 3 x een 2e kans krijgt om niet geheel te falen. Dus die hebben alles behalve veel zin.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop