quote:
Op zaterdag 15 oktober 2022 22:28 schreef Watuntrik het volgende:[..]
Vanavond even onderweg geweest en toevallig tegenover een dak gezeten waar me opgevallen is dat daar ook een paar van deze gelijkende doorvoeren waren geruikt. Het zou goed kunnen wat je zegt dat ze inderdaad de schoorsteen zelf als luchttoevoer gebruiken een enkelwandige buis als afvoer daar doorheen hebben gestoken en dat dit een enkelwandige doorvoer is. Dat ze daar een doorvoer met plakplaat voor platdak op gefrommeld hebben vind ik dan wel weer zo'n slordige gebrek aan beters oplossing.
Maar goed, wanneer het werkelijk condens water is wat daar doorlekt dan zal daar in die afvoerbuis toch ergens een lekkage/beschadiging moeten zijn. En die gaan ze dan toch niet vinden zonder die gehele buis weer eruit te trekken en opnieuw te plaatsen.
Doh!

Ik ging er nog steeds vanuit dat ze een dubbelwandige buis hadden gebruikt, en de buitenste slechts iets korter afgesneden hadden. Maar nu je dat zegt, het verklaart meteen hoe de technieker blijkbaar wist wat het probleem was nadat hij een gat in het isolatieschuim rond de buis had gemaakt en er met z'n hand in gevoeld had.
M'n enige excuus is dat ik er niet bij was, had m'n vader gevraagd om langs te komen en de man binnen te laten. Tss, had zelfs nog niet in dat gat gekeken, heb het nu gecheckt (verhaal van m'n vader klopte niet helemaal denk ik, ik kreeg m'n hand er alvast niet in, maar heb wel kunnen zien dat de buitenste buis daar inderdaa gewoon eindigt).
De opening van de schoorsteen is niet voorzien van een rooster, dus nu bestaat de kans dat er vroeg of laat een vogel in belandt. Dat probleem heb ik met de andere schoorsteen al gehad: ooit was er een open haard in de woonkamer, maar later heeft men de opening afgedicht met een vezelplaat. Vorige zomer had ik plots last van vliegen in huis, eerst enkele, de volgende dag een tiental, de derde dag ruim honderd. Die bleken uit de kieren rond de vezelplaat te komen, ik neem aan dat er een dode vogel of ander beest in de schoorsteen lag.
Zucht, heb het lang uitgesteld, maar ik zal toch echt een langere ladder moeten kopen zodat ik zelf het dak op kan gaan.
quote:
Ook de rest van het verhaal met de lospringende perskoppeling getuigt weer van een snel klaar, snel weg en snel geld verdienen klusje. Ook dat is schering en inslag tegenwoordig... Een maat van me had onlang een dakdekker nodig eerste 2 die kwamen kijken hadden beide mooi verhaal gaan weg en laten niets meer van zich horen. En nummer 3 komt het dan maken maar weet nog niet wanneer. Lijkt erop dat iedereen tot over zijn oren in het werk zit en als ze er dan aan beginnen de tijd niet gunnen om het in een keer goed te doen. Helaas.
Zal er mee te doen hebben dat echte ambachtslui aan het uitsterven zijn en er nog maar weinig kandidaten zijn die zin hebben in die moderne prefab shit te werken. Zelf een paar jaren bij een ROC techniek werkzaam geweest en toen al werd er over geklaagt dat 80% wat daar in de techniek afstudeerde als schoolverlater waren mannetjes met opgevoerde scooters die gingen voor Motorvoertuigentechniek. Timmerman, metselaar en loodgieter was de rest, maar 20% dus. Kun je nagaan en dat is dan ook nog eens zo'n ROC waar de gemiddelde deelnemer eentje is die voor de 3 x een 2e kans krijgt om niet geheel te falen. Dus die hebben alles behalve veel zin.