Nee het is geen speculatie. Het is gewoon een kosten/baten-afweging. En dan zie ik niet direct een plusje voor de VS.quote:Op donderdag 9 februari 2023 22:07 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar dit is toch evengoed allemaal speculatief? het kan heel goed zijn dat de VS hier achter zit, en dit toch geen verdere gevolgen gaat hebben. Geopolitiek zit soms 'vreemd' in elkaar. USS Liberty heeft ook weinig tot geen gevolgen gehad voor Israel, bijv.
Dat is dom gelul in de ruimte..quote:Op donderdag 9 februari 2023 21:39 schreef Dusthor92 het volgende:
Ze spreekt na al die jaren zelfs redelijk Russisch. Dat is niet zomaar: de politieke invloed van Rusland op Duitsland was een zeer groot risico, dat wist Merkel maar al te goed.
Ja, oke. Maar dat vindt ik wat flauw. Want alles is speculatief op dit moment. Het meest rationele is dat wij met ze alle zwijgen, en de onderzoekers hun werk laten doen.quote:Op donderdag 9 februari 2023 22:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee het is geen speculatie. Het is gewoon een kosten/baten-afweging. En dan zie ik niet direct een plusje voor de VS.
Het zou anders zijn als ik daar conclusies aan zou verbinden maar dat doe ik niet. Ik weet niet hoe het gegaan is, ik weet wel dat op basis van de informatie die we wel hebben ik het scenario 'de VS heeft dit gedaan' niet direct plausibel vind.
Ik geloof wel dat de VS serieus verdient aan LNG export. Alleen NS2 lag al stil en er was ook geen concreet uitzicht (meer) op heropening. En ook de leveringen via NS1 waren zeer mondjesmaat, wegens 'onderhoud'. En ook zonder deze aanslag was Europa wel doordrongen van de noodzaak van onafhankelijk zijn van Rusland. Dus dat mitigeert de winst van de aanslag zelf, want een groot deel daar van zou er toch wel zijn.quote:Op donderdag 9 februari 2023 22:01 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Een aanslag die niet door hun is gepleegd. Een aanslag waarvan zij ‘niets’ weten. Niets aan gelogen. Niets om het tegendeel van te kunnen bewijzen: ze waren er niet bij.
[..]
Ik heb er nu geen zin in, maar misschien dat ik morgen tijd heb om het artikel op te snorren. De “winst” zoals je hierboven noemt is alles behalve beperkt. Als de pending LNG faciliteiten in de Gulf Coast en Permian base worden goedgekeurd en Europa het aanbod absorbeert, dan waren de opbrengsten gebaseerd op de piekprijzen van aardgas vorig jaar groter dan die van olie(!!!). Theoretisch gelul natuurlijk, want die prijzen zijn al weer gezakt, maar om even aan te geven dat het hier niet om “beperkte” winst gaat.
En dit gaat dus om opbrengsten die decennia lang aanhouden. Aardgas afname wordt op enkele gevallen na veelal vastgelegd in contracten vanaf 15 jaar. Meestal cost + tolling + fee, maar je ziet tegenwoordig steeds mee bedrijfsmodellen opkomen die op het verschil van HH tov JKM/TTF kapitaliseren, door een spotprijs - korting aan te bieden, veelal flexibele 10-jaars contracten.
Onderschat het financiële gewin voor de VS niet. Dit gaat over decennia om astronomische bedragen. Zonder deze extra exportcapaciteit die ik hierboven beschrijf, is de VS na afgelopen jaar al ‘s werelds nummer 1(!) aardgas exporteur geworden.
[..]
Even goede vrienden.
Dat artikel til ik ook niet zwaar aan overigens. Feit is wel dat er geen bewijzen voor Russische sabotage zijn gevonden, maar dat kun je net zo goed over de VS stellen natuurlijk.
Goed punt inderdaadquote:Op donderdag 9 februari 2023 22:07 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar dit is toch evengoed allemaal speculatief? het kan heel goed zijn dat de VS hier achter zit, en dit toch geen verdere gevolgen gaat hebben. Geopolitiek zit soms 'vreemd' in elkaar. USS Liberty heeft ook weinig tot geen gevolgen gehad voor Israel, bijv.
We zullen het allemaal niet weten. In theorie kan ook Nederland het hebben gedaan. Met behulp van een grootmacht. Of kaboutertjes. Wie weet.quote:Op donderdag 9 februari 2023 22:13 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Goed punt inderdaad
En zoals ik net al zei: hoe meer ik erover nadenk, des te vaker ik tot de conclusie kom: niemand - behalve Rusland -, heeft met de sabotage van de NS echt iets verloren. En die lijn kun je doortrekken naar Scholz: de mogelijkheid voor goedkoop Russisch gas is weg, dus “ Entschuldigung Leute, uns bleibt nichts anderes übrig, als den grünen Weg zu gehen”
Daarmee zeg ik niet dat Scholz op de hoogte was of iets, maar ik probeer ermee te zeggen dat het hem ook niet zo slecht uit komt.
Dus waarom tijd en energie investeren in de geopolitieke banden op scherp te zetten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |