abonnement Unibet Coolblue
pi_206234736
Onlangs zouden we met het vliegtuig vertrekken voor een stedentrip in Italie. Hiervoor hadden via het reisbureau een pakketreis geboekt, dit mede gezien mogelijke coronamaatregelen ten tijde van de reis.
Bij aankomst op de luchthaven bleek uiteindelijk, na lang wachten in grote drukte, dat de vlucht geannuleerd werd (vanwege technische storing bij de bagageafhandeling op de luchthaven).
Volgens het reisbureau dienen we, ondanks dat we alles bij hen hebben geboekt, álle kosten (dus ook hotel) bij Ryanair te claimen. Het schijnt dat het reisbureau geen claims bij Ryanair kan neerleggen, ook al hebben wij niet zelf de vluchtkosten aan Ryanair betaald (alleen wel extra bijgeboekte ‘priority’ en stoelen met extra beenruimte).
Aparte gang van zaken allemaal. Schijnt typisch iets met Ryanair te zijn.
Mijn gevoel zegt dat Ryanair waarschijnlijk alleen de kosten van de geannuleerde vlucht zal restitueren en alle andere kosten (parkeren, benzine, hotel, vooraf aangeschafte entreebewijzen etc.) gaat afwijzen.
Volgens het reisbureau zijn zij daar dus niet aansprakelijk voor, omdat de oorzaak bij de vlucht van Ryanair ligt.
Volgens de reisverzekering valt dit ook niet onder hun dekking.
Heb dit nu bij mijn rechtsbijstandsverzekering neergelegd welke dat via hun partner bij Ryanair zal proberen te claimen, maar ja zie dat niet positief in.
Iemand van jullie ervaring en/of kennis met dergelijke situatie?
pi_206235230
Ryanair gaat uiteraard alleen de geannuleerde vlucht vergoeden, zij zijn immers niet de aanbieder geweest van het pakket. Zij hebben als product alleen een vliegreis verkocht aan jullie reisbureau. Het is het reisbureau geweest dat via allemaal losse aanbieders een pakket voor jullie heeft samengesteld en geboekt.

Je moet dus bij het reisbureau zijn. Waarbij ik niet zeker weet of dit inderdaad valt onder de definitie van een pakketreis, of dat dit toch gezien zal worden als losse elementen. Hebben jullie ten tijde van het boeken geïnformeerd wat er in dit soort gevallen zou gebeuren?

En wat staat er er precies vermeld op de factuur? Allemaal separaat gespecificeerde posten (dus een apart bedrag voor vlucht, hotel, huurauto) of slechts één bedrag voor de pakketreis? Laat ik het zo zeggen: ik kan bij AH boter, suiker, meel, appels, eieren en kaneel kopen, maar daarmee heb ik nog geen appeltaart gekocht.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-10-2022 12:43:57 ]
pi_206235247
Afgelopen weekend op Eindhoven Airport zeker… Wat een tyfuszooi.
pi_206235508
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:43 schreef Sodemieters het volgende:
Ryanair gaat uiteraard alleen de geannuleerde vlucht vergoeden, zij zijn immers niet de aanbieder geweest van het pakket. Zij hebben als product alleen een vliegreis verkocht aan jullie reisbureau. Het is het reisbureau geweest dat via allemaal losse aanbieders een pakket voor jullie heeft samengesteld en geboekt.

Je moet dus bij het reisbureau zijn. Waarbij ik niet zeker weet of dit inderdaad valt onder de definitie van een pakketreis, of dat dit toch gezien zal worden als losse elementen. Hebben jullie ten tijde van het boeken geïnformeerd wat er in dit soort gevallen zou gebeuren?

En wat staat er er precies vermeld op de factuur? Allemaal separaat gespecificeerde posten (dus een apart bedrag voor vlucht, hotel, huurauto) of slechts één bedrag voor de pakketreis? Laat ik het zo zeggen: ik kan bij AH boter, suiker, meel, appels, eieren en kaneel kopen, maar daarmee heb ik nog geen appeltaart gekocht.
Nee, hebben dat niet vooraf geïnformeerd wat er in dit soort gevallen gebeurt. Lijkt me ook niet reëel, kan echt niet alles vooraf checken watvoor consequenties alles kan hebben. Ga er toch vanuit als je bij een bekend reisbureau een pakketreis boekt dat dit voldoende zekerheid biedt.
Op de factuur/boekingsbevestiging staat alleen ‘pakketreis’ vermeld, zonder gespecificeerde kosten.
Na telefonisch contact en fysiek bezoek aan het reisbureau bleef men volhouden dat zij hierin niets kunnen betekenen en dat dit met name heeft te maken met de regels van Ryanair.
pi_206235513
quote:
3s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:43 schreef Socios het volgende:
Afgelopen weekend op Eindhoven Airport zeker… Wat een tyfuszooi.
Right… :(
pi_206235522
Gewoon naar het reisbureau, zij hebben je dat pakket ook aangeboden.

https://www.consuwijzer.n(...)vereenkomst-opzeggen
pi_206235613
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 13:03 schreef Tyfuszooi het volgende:
Nee, hebben dat niet vooraf geïnformeerd wat er in dit soort gevallen gebeurt. Lijkt me ook niet reëel, kan echt niet alles vooraf checken watvoor consequenties alles kan hebben. Ga er toch vanuit als je bij een bekend reisbureau een pakketreis boekt dat dit voldoende zekerheid biedt.
Jullie hebben het op deze manier geboekt, zodat je bij annuleringen door corona niet allerlei gedoe met verschillende partijen zou hebben. Mij lijkt dat je dan bij het boeken ook even navraagt of dat inderdaad op die manier geregeld is bij deze boeking.
quote:
Op de factuur/boekingsbevestiging staat alleen ‘pakketreis’ vermeld, zonder gespecificeerde kosten.
Na telefonisch contact en fysiek bezoek aan het reisbureau bleef men volhouden dat zij hierin niets kunnen betekenen en dat dit met name heeft te maken met de regels van Ryanair.
Dan denk ik dat je redelijk sterk staat. Het reisbureau heeft jullie namelijk één product verkocht en dat product hebben ze niet kunnen leveren. Ik zou zeggen dat ze dan de volledige reissom moeten restitueren.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:32:34 #8
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_206235834
Bij pakketreizen is altijd de verkopende partij, in dit geval dus het reisbureau, aansprakelijk om gemaakte kosten terug te betalen als de reis niet doorgaat,
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_206236848
Kijk eens op https://europa.eu/youreur(...)-travel/index_nl.htm. Ik denk dat het reisbureau jouw aanspreekpunt is.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:00 schreef Tyfuszooi het volgende:
Heb dit nu bij mijn rechtsbijstandsverzekering neergelegd welke dat via hun partner bij Ryanair zal proberen te claimen, maar ja zie dat niet positief in.

Dat lijkt me juist wel de manier (maar bij de verkeerde partij).

[ Bericht 55% gewijzigd door baskick op 07-10-2022 15:27:10 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')