abonnement Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:48:17 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_206234622
De Nobelprijs voor de Vrede is dit jaar gegaan naar de mensenrechtenactivist Ales Bialiatski uit Belarus, de Russische mensenrechtenorganisatie Memorial en de Oekraïense mensenrechtenorganisatie Center for Civil Liberties. Dat heeft het Noorse Nobelcomité zojuist bekendgemaakt.



,,Ales Bialiatski heeft zijn leven gewijd aan het bevorderen van democratie en vreedzame ontwikkeling in zijn thuisland”, aldus het Nobelcomité. De mensenrechtenverdediger zit sinds 2020 vast zonder proces. De prijs voor Bialiatski verraste omdat vooral zijn landgenoot Svetlana Tichanovskaja als grote favoriet gold. Deze Belarussische oppositieleider won zeer waarschijnlijk de presidentsverkiezingen in 2020, maar zittend president Aleksandr Loekasjenko – bondgenoot van Vladimir Poetin – claimde de overwinning en gaf zijn veiligheidstroepen de opdracht protesten tegen de uitslag hard neer te slaan. Bialiatski was vaak te vinden aan haar zijde. Hijzelf strijdt al veertig jaar voor mensenrechten en was betrokken bij tal van democratische initiatieven in de toenmalige Sovjet-Unie. Als museumdirecteur in Minsk organiseerde hij spraakmakende exposities over politieke, culturele en religieuze thema's.


In 2011 werd Bialiatski gearresteerd zogenaamd wegens belasting ontduiking. Hij had persoonlijke bankrekeningen in Litouwen en Polen gebruikt om het mensenrechtencentrum Viasna te financieren. De veroordeling was slechts een manier om zijn mensenrechtenwerk te dwarsbomen. Sinds zijn vrijlating moest Bialiatski zich maandelijks melden bij het politiebureau. Hij kan bij drie administratieve overtredingen opnieuw worden opgesloten. Amnesty International voerde destijds uitvoerig actie voor zijn vrijlating.

Russische dissidenten
Memorial is een internationale historische en burgerrechtenorganisatie die sinds 1987 actief is binnen een aantal voormalige Sovjetlanden. De organisatie is mede opgericht door de beroemde Russische dissidenten Andrej Sacharov, Sergej Kovalev en Arseni Roginski. De laatste was vanaf 1996 tot aan zijn overlijden in december 2017 voorzitter van Memorial. Memorial werd destijds opgericht door activisten die wilden voorkomen dat de slachtoffers van de onderdrukking door het communistische regime zouden worden vergeten. Memorial was de oudste en meest gerespecteerde mensenrechtenorganisatie van het land maar werd vorig jaar verboden door het Russische hooggerechtshof. In 2009 ontving de organisatie de Sacharovprijs voor de Vrijheid van Denken van het Europees Parlement. De Sacharovprijs is bestemd voor personen en organisaties die zich wijden aan de bescherming van de rechten en fundamentele vrijheden van de mens.

De derde organisatie die de Nobelprijs dit jaar deelt is de Oekraïense mensenrechtenorganisatie Center for Civil Liberties (CCL) . Deze organisatie maakt zich sinds 2007 hard voor mensenrechten, democratie en solidariteit in Oekraïne. CCL is de laatste jaren zeer betrokken betrokken bij debatten en manifestaties en heeft veel invloed op de publieke opinie in het land. ,,De organisatie heeft het Oekraïense maatschappelijk middenveld versterkt en de autoriteiten onder druk gezet om van Oekraïne een volwaardige democratie te maken”, aldus de jury. Daarnaast helpt het bij het documenteren van Russische oorlogsmisdaden tegen Oekraïense burgers. “In samenwerking met internationale partners vervult het centrum een ​​pionierende rol bij het aanspreken van schuldigen op hun misdaden.”

Kanshebbers
Zoals elk jaar werd veel gespeculeerd over potentiële kanshebbers. Deskundigen noemden personen die zich uitspreken tegen de Russische president Vladimir Poetin of die zich inzetten tegen klimaatverandering. Zo ging bijvoorbeeld de naam van de Oekraïense president Volodimir Zelenski rond.

Vorig jaar werd de Nobelprijs voor de Vrede toegekend aan twee journalisten, Maria Ressa uit de Filipijnen en Dmitri Moeratov uit Rusland, voor hun ‘moedige strijd’ voor de vrijheid van meningsuiting in hun thuislanden. Ook onder anderen Barack Obama, Nelson Mandela en Michail Gorbatsjov wonnen de prijs eerder.

De kandidatenlijst telt dit jaar 251 genomineerde personen en 92 genomineerde organisaties. De winnaar krijgt 10 miljoen Zweedse kronen (ruim 900.000 euro), een medaille, een diploma en - uiteraard - onmiddellijke wereldwijde aandacht. De prestigieuze prijs voor mensen die zich hebben ingezet voor het bevorderen van de vrede is de enige Nobelprijs die door een Noors instituut wordt toegekend. De overige Nobelprijzen worden door Zweedse comités uitgeloofd.

Zes Nobelprijzen op een rij
Deze week staat in het teken van de Nobelprijzen. De wetenschappelijk prijzen beten maandag het spits af met fysiologie of Geneeskunde. De Zweedse bioloog en arts Svante Pääbo kreeg de prijs voor zijn onderzoek naar menselijke evolutie. De Zweed bracht als eerste dna van uitgestorven mensachtigen, zoals neanderthalers, in kaart. Nobelprijswinnaars voor Natuurkunde zijn dit jaar de Fransman Alain Aspect, de Amerikaan John F. Clauser en de Oostenrijker Anton Zeilinger voor onderzoek op het gebied van de kwantumfysica. Twee Amerikanen en een Deen kregen woensdag samen de Nobelprijs voor Scheikunde. Carolyn Bertozzi, Barry Sharpless en Morten Meldal hebben ontdekt hoe moleculen aan elkaar kunnen worden gekoppeld, ook wel klikchemie genoemd. Donderdag werd de Nobelprijs voor Literatuur toegekend aan de Franse schrijfster Annie Ernaux. Maandag volgt de laatste uit de rij: Economie.

https://www.ad.nl/buitenl(...)senrechten~af44f49c/

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_206234791
Ik neem de Nobelprijs voor de vrede niet meer serieus sinds ze hem aan Obama gaven na een paar maanden presidentschap.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:06:50 #3
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_206234793
Een keuze die ongetwijfeld tot schuimbekkende reacties zal leiden (maar ach, dat is volgens mij altijd het geval)
Feli aan de winnaars!
  Trouwste user 2022 vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:10:32 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_206234822
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:06 schreef Heph844 het volgende:
Ik neem de Nobelprijs voor de vrede niet meer serieus sinds ze hem aan Obama gaven na een paar maanden presidentschap.
Die was nog te billijken. Maar een Palestijnse terrorist en Al Gore ?

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_206234861
Akwasi niet gewonnen? :{
pi_206235143
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:06 schreef Heph844 het volgende:
Ik neem de Nobelprijs voor de vrede niet meer serieus sinds ze hem aan Obama gaven na een paar maanden presidentschap.
https://www.nobelprize.org/prizes/peace/1991/kyi/facts/

|:) |:)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:38:44 #7
444624 Walterwhite64
alle hoeren zijn vrouwen.
pi_206235177
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:06 schreef Heph844 het volgende:
Ik neem de Nobelprijs voor de vrede niet meer serieus sinds ze hem aan Obama gaven na een paar maanden presidentschap.
Sinds 1936 al niet meer serieus te nemen. Hitler kreeg m toen terwijl toen al duidelijk was wat hij allemaal van plan was.
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:44:42 #8
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_206235262
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:38 schreef Walterwhite64 het volgende:

[..]
Sinds 1936 al niet meer serieus te nemen. Hitler kreeg m toen terwijl toen al duidelijk was wat hij allemaal van plan was.
Hitler heeft hem nooit gewonnen (hij werd wel genomineerd, later zei men dat dat bedoeld was om een statement te maken. It was just a prank, bro.)
pi_206235264
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:38 schreef Walterwhite64 het volgende:

[..]
Sinds 1936 al niet meer serieus te nemen. Hitler kreeg m toen terwijl toen al duidelijk was wat hij allemaal van plan was.
Ne.
Hij was wel Times man of the Year, maar dat heeft een ander Criterium.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:46:57 #10
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_206235297
Volgens mij zijn die Nobelprijzen der vrede gegeven aan de grootste oorlogsmisdadigers in de geschiedenis

Kan toch niet een paar keer een foutje zijn geweest?
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
  Trouwste user 2022 vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:13:31 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_206236195
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:44 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ne.
Hij was wel Times man of the Year, maar dat heeft een ander Criterium.
Stalin ook. _O_

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:15:39 #12
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_206236217
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 14:13 schreef tong80 het volgende:

[..]
Stalin ook. _O_

:T
Ik ook, in 2006.
pi_206236478
quote:
6s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 14:15 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
Ik ook, in 2006.
Goed punt, ga gelijk even mijn Linkedin Updaten!
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206236631
Geen Zelenski -O-
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_206237266
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:06 schreef Heph844 het volgende:
Ik neem de Nobelprijs voor de vrede niet meer serieus sinds ze hem aan Obama gaven na een paar maanden presidentschap.
Ik neem hem niet meer serieus sinds het comite zich de nalatenschap van Nobel heeft toegeeigend voor de eigen politieke agenda.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_206297349
Ik vind dat de betekenis van de Nobelprijs wel verwaterd door soms willekeurige keuzes.
Zo werd deze week bekent dat Ben Benanke (ex centraalbankier van de FED) ook beloont met een Nobelprijs voor economie. De goede man was tijdens de financiele crisis verantwoordelijk voor het uitkopen van Wall Street bedrijven (too big too fail).
  woensdag 12 oktober 2022 @ 14:37:54 #17
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_206297415
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 14:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Geen Zelenski -O-
De man die een wereldoorlog wil starten om maar niet te verliezen? Heeft weinig met vrede te maken. Natuurlijk vecht hij voor zijn land en is dat voor hem het belangrijkste, geef hem daar maar een Oekraïense vrede-prijs voor. Een Nobelprijs zou groter moeten zijn dan dat.


Maar Obama kreeg hem ook, dus vooruit, Zelensky mag ook.
pi_206297754
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:06 schreef Heph844 het volgende:
Ik neem de Nobelprijs voor de vrede niet meer serieus sinds ze hem aan Obama gaven na een paar maanden presidentschap.
Al het nieuws van de paus en het koninklijk huis moeten we ook maar eens mee stoppen. En door.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')