abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206224267
quote:
Excelsior'20 investeert in energiebesparing

Infraroodpanelen gaan het clubhuis verwarmen

SCHIEDAM - Excelsior’20 gaat nieuwe stappen zetten om de kosten aan energie te drukken en wil zo een energieneutrale vereniging zijn in 2025. Het gaat daarin ongeveer 400.000 euro investeren.

De club vreest zonder de realisatie van deze plannen in het nieuwe jaar ‘tienduizenden euro’s’ per jaar meer kwijt te zijn aan energiekosten. Het contract voor stroom en gas van de vereniging loopt eind dit jaar af. Door nu wel tot actie over te gaan verwacht de club de impact van hogere energieprijzen redelijk onder controle te hebben.

Excelsior’20 gaat al over enkele weken extra zonnepanelen plaatsen op de tribune en het clubgebouw van het complex op Thurlede. Een maand later staat de plaatsing en installatie van infraroodpanelen in alle ruimtes gepland. De panelen gaan de kleedruimtes en de kantine verwarmen, in plaats van de traditionele radiator en vloerverwarming.

De warmwatervoorziening van de club wordt kort daarna aangepakt. De cv-ketels worden losgekoppeld en in plaats daarvan wordt het douche- en waswater voortaan door een warmtepomp verhit.

Om de stroomvoorziening verder te optimaliseren komen er voor het eind van het jaar ook accu’s te staan op het complex. “Wanneer we straks ruim zestigduizend kWh per jaar gaan opwekken, is het wel goed om deze stroom zo goed mogelijk in te zetten”, aldus de projectgroep die de plannen heeft ontwikkeld. Twee accu’s moeten volstaan.

Een laatste stap is nog te zetten door conventionele veldverlichting te vervangen door LED-licht. Excelsior’20 is hierover in overleg met de gemeente. Door de verlichting, te vinden rond veld 2 en twee kleinere trainingsveldjes, te vervangen kon de helft aan elektra worden bespaard.

In 2023 wil Excelsior’20 gaan bekijken of ‘er nog mogelijkheden zijn ons laatste energieverbruik ook nog zelf op te wekken’.

De club wil de gelegenheid van werk op het complex aangrijpen om nog enkele andere zaken aan te pakken: de aanleg van terrasoverkapping, afsluiting van het complex door middel van een elektronisch sluitsysteem, renovatie van het leveranciersplatform en vervanging van het vier bij vier-veld. Er is al kortgeleden een terras aangelegd dat toegankelijk is voor rolstoelgebruikers.

Waar het gaat om de financiering van al deze plannen rekent Excelsior’20 voor tenminste tachtig procent op fondsen, sponsoring, donaties en subsidies. “Met gemeente, Bosa (de subsidieregeling Stimulering bouw en onderhoud sportaccommodaties) en Fonds Schiedam Vlaardingen, sponsors en donaties komen we op ongeveer 325.000 aan opbrengsten. Uit eigen middelen kunnen we het restant naar alle waarschijnlijkheid rondkrijgen.” Met name de Schiedamse bedrijven ThermIQ (voor de infraroodpanelen), Geveke (voor de zonnepanelen) en Verwaal (voor de warmtepomp) worden door Excelsior'20 ingeschakeld.

De plannen zijn onlangs voorgelegd aan de algemene ledenvergadering. Die stemde in met de plannen, maar gaf nog wel aan dat de club er goed aan doet de mogelijkheden te onderzoeken of er leden zijn die middels een lening (net als bij het eerdere zonnepanelenproject) de club kunnen ondersteunen.
Bwoahahahaha. Dadelijk moeten ze nog gaan handelen op de termijnmarkt of hun eigen batterijen ontwikkelen.

Het slaat helemaal nergens op dat burgers, organisaties en bedrijven dit zelf moeten doen. Je hoort gewoon een varkensneus in je muur te hebben waar je je stekker in plugt en verder wil je er niet naar omkijken. Die verduurzaming mogen ze aan de andere kant van de koperlijn doen. Maar nee hoor, deze nieuw religie wordt ons opgedrongen en iedereen wordt er tot vervelens toe mee lastig gevallen. Je bent een voetbalclub, geen energiecentrale!!!!!!!

Totaal niet nodig als we wat beter nagedacht hadden waar we nu mee bezig waren.

En Jetten zag dat het goed was. :Y

[ Bericht 0% gewijzigd door Alpha0 op 06-10-2022 22:30:05 ]
  Moderator donderdag 6 oktober 2022 @ 13:08:22 #2
54278 crew  Tijger_m
42
pi_206224302
quote:
10s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 13:04 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Bwoahahahaha. Dadelijk moeten ze nog gaan handelen op de termijnmarkt of hun eigen batterijen ontwikkelen.

Het slaat helemaal nergens op dat burgers, organisaties en bedrijven dit zelf moeten doen. Je hoort gewoon een varkensneus in je muur te hebben waar je je stekker in plugt en verder wil je er niet naar omkijken. Die verduurzaming mogen ze aan de andere kant van de koperlijn doen. Maar nee hoor, deze nieuw religie wordt ons opgedrongen en iedereen wordt er tot vervelens toe mee lastig gevallen. Totaal niet nodig als we wat beter nagedacht hadden waar we nu mee bezig waren.

En Jetten zag dat het goed was. :Y
Ja, als we eens niet alleen naar die varkensneus hadden gekeken waar toch wel stroom uit kwam en nagedacht hadden dan was dit niet nodig geweest.

Geen fuck met religie te maken maar met de realiteit dat we niet door kunnen gaan met doen alsof alles oneindig is en er geen gevolgen zijn voor ons gebruik maar zoveel realiteitszin kent jouw religie blijkbaar niet. Als Jetten denkt dat dit goed is dan ben ik het volledig met hem eens,

Was getekend, een user die vrijdag 10 zonnepanelen laat bijplaatsen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_206224316
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 13:08 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja, als we eens niet alleen naar die varkensneus hadden gekeken waar toch wel stroom uit kwam en nagedacht hadden dan was dit niet nodig geweest.

Geen fuck met religie te maken maar met de realiteit dat we niet door kunnen gaan met doen alsof alles oneindig is en er geen gevolgen zijn voor ons gebruik maar zoveel realiteitszin kent jouw religie blijkbaar niet. Als Jetten denkt dat dit goed is dan ben ik het volledig met hem eens,

Lees nou eens goed wat ik zeg. Waar zeg ik dat ik tegen zuinig energie opwekken ben????? Ik ben pro duurzaam energie opwekken alleen vind ik niet dat dat gedaan moet worden door burgers en sportverenigingen. Want dat is de religie.
  donderdag 6 oktober 2022 @ 13:11:56 #4
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_206224327
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 13:08 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja leuk voor jou maar niet iedereen kan 'zomaar' even een woning of gebouw verduurzamen.
  donderdag 6 oktober 2022 @ 13:12:26 #5
214643 Nober
#Altijdtegenons
pi_206224333
Met die 400.000,- had je nog jarenlang de rekening kunnen betalen.
  Moderator donderdag 6 oktober 2022 @ 13:13:53 #6
54278 crew  Tijger_m
42
pi_206224343
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 13:10 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Lees nou eens goed wat ik zeg. Waar zeg ik dat ik tegen zuinig energie opwekken ben????? Ik ben pro duurzaam energie opwekken alleen vind ik niet dat dat gedaan moet worden door burgers en sportverenigingen. Want dat is de religie.
Dat is helemaal geen religie, man, dat is ronduit gelul. Waarom zouden burgers en sportvereningen dat niet doen als ze dat kunnen? Sterker nog, als we wat langer nagedacht hadden 20 jaar geleden dan hadden we dit allang gedaan.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_206224352
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 13:13 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat is helemaal geen religie, man, dat is ronduit gelul. Waarom zouden burgers en sportvereningen dat niet doen als ze dat kunnen? Sterker nog, als we wat langer nagedacht hadden 20 jaar geleden dan hadden we dit allang gedaan.
Waarom kan het niet gewoon aan de andere kant van de koperlijn?????
  Moderator donderdag 6 oktober 2022 @ 13:15:27 #8
54278 crew  Tijger_m
42
pi_206224355
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 13:11 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Ja leuk voor jou maar niet iedereen kan 'zomaar' even een woning of gebouw verduurzamen.
Nee, vandaar dat degenen die het wel kunnen doen het ook moeten doen wat mij betreft, juist omdat niet iedereen het kan doen.

Financieel is het zelfs een uitstekende investering maar zelfs als dat niet zo was zou ik het doen, het is gewoon zelf een bijdrage leveren en minder afhankelijk te worden van regimes als Saudi Arabie en Rusland.
  Moderator donderdag 6 oktober 2022 @ 13:16:30 #9
54278 crew  Tijger_m
42
pi_206224367
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 13:14 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Waarom kan het niet gewoon aan de andere kant van de koperlijn?????
Ok, prima, waar wil jij al die zonnepanelen neer gaan leggen dan? Voetbalclubs hun velden afnemen om ze vol te leggen met zonnepanelen? Prima, hoor, doen.

Of ze in de hemel ophangen of zo?
pi_206224407
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 13:16 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ok, prima, waar wil jij al die zonnepanelen neer gaan leggen dan? Voetbalclubs hun velden afnemen om ze vol te leggen met zonnepanelen? Prima, hoor, doen.

Of ze in de hemel ophangen of zo?
Schijnen wat boeren binnenkort te stoppen, op hun weilanden misschien?
  Moderator donderdag 6 oktober 2022 @ 13:24:20 #11
54278 crew  Tijger_m
42
pi_206224438
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 13:21 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Schijnen wat boeren binnenkort te stoppen, op hun weilanden misschien?
Lekker doelmatig. In plaats van op een dak wat verder geen functie of een andere bestemmingsmogelijkheid heeft ga je natuur gebruiken.
pi_206224455
Lekker makkelijk roepen door TS. Proactief deelnemen aan deze transitie wordt beloond. De voetbalclub heeft een paar verstandige lui in het bestuur zitten. Je wilt zo min mogelijk afhankelijk zijn van de grillen van de energiemarkt en de soms nog grotere grillen (belastingen en regelgeving) uit de overheid.

Juist door dit in eigen hand te nemen wordt je zelfstandiger. Aan de andere kant van de koperlijn blijf je hoe dan ook afhankelijk van andere partijen.
  donderdag 6 oktober 2022 @ 13:28:44 #13
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_206224479
Toch vrij gemakkelijk, enkel koud water uit de kraan. Klaar.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')