abonnement Unibet Coolblue
pi_206223138
Geachte forummers,

voor mijn nieuw huis project moet ik een meterkast samenstellen.
Mijn huis staat in Bulgarije en ik kan helaas geen spelregels presenteren van de lokale eisen.
Huis is vrijstaand en gebouwd met de nieuwste isolerende Ytong blokken en moderne ramen triple glas.
Verwarming wordt houtkachel (woonkamer/keuken/gang) en 2 x air to air split systemen die in totaal 5 slaapkamers, 1 kantoor unit en woonkamer + open keuken moeten verwarmen/koelen.
Daarbij komen er nog eens 3 boilers bij van elk 1500w.(2 x 80 liter, 1 x 30 liter)
En uiteraard de nodige keuken apparaten.

Het plan:
Wil de 2 airco systemen op elk 20A afzekeren. (beiden split systemen)
2 boilers voor de doucheruimtes op 20A afzekeren. 1 keuken boiler op 16A (alle 3 systemen will ik 1500/200volts systemen gebruiken omdat de Amp niet te hoog uitvalt)
Voor de rest keuken app. op 1 x 20A. (oven+afzuigkap), 1 x 16A (Koelkast+magnetron) 1 x 16A stop contacten in keuken. (voor klein gebruik zoals koffiemachine)
Hierna de 5 slaapkamers+ 1 x office in groepen van 2 stuks afzekeren met 16 A, dus totaal 3 x 16A groepen.
Woonkamer/keuken lichtpunten en stopcontacten + buitenverlichting afzekeren op 1 x 16A
De gang, extra wc en wasmachine+droger op 1 x 16A

Kom ik op totaal van 5 x 20A, 8 x 16A. :@
Aanvoer vanuit het electriciteits bedrijf is krachtstroom 3 x 25A. (kan deze verhogen naar 3 x 36A)

Ik ben geen expert wat electra betreft maar mag volgens de lokale regels dit zelf installeren. (hoe vreemd dit ook mogen klinken) ^O^

Wat kan/moet ik afzekeren op een aardlekautomaat? (Ik dacht zowiezo de apperatuur onder de 20Amp zekeringen.)
Kan ik voor de slaapkamers 10Amp gebruiken ipv 16Amp?
Tips en truuks zijn welkom.
Ga de komplete aanleg dus zelf doen incl alle leidingen leggen. (leuk werk)

Later ga ik ook zonnepanelen installeren maar dat is later pas. :)

pi_206224286
Als je apparaten op 20A wilt afzekeren moet je minstens een 3x40A aansluiting hebben ivm selectiviteit. Dat kost je 6 į 700 Euro meer per jaar aan vastrecht in vergelijking met een 3x25A. Als een zwaardere aansluiting niet nodig is kun je beter maximaal 16A aanhouden icm 3x25A.

-edit- ik lees Bulgarije. bovenstaande zijn de Nederlandse regels, voor het buitenland kan ik niet veel meer advies geven. Ik weet niet of ze strenger zijn of dat ze alles oke vinden, zolang het maar niet afbrandt.

[ Bericht 23% gewijzigd door Ridocar op 06-10-2022 13:14:34 ]
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
pi_206224676
quote:
1s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 13:06 schreef Ridocar het volgende:
Als je apparaten op 20A wilt afzekeren moet je minstens een 3x40A aansluiting hebben ivm selectiviteit. Dat kost je 6 į 700 Euro meer per jaar aan vastrecht in vergelijking met een 3x25A. Als een zwaardere aansluiting niet nodig is kun je beter maximaal 16A aanhouden icm 3x25A.

-edit- ik lees Bulgarije. bovenstaande zijn de Nederlandse regels, voor het buitenland kan ik niet veel meer advies geven. Ik weet niet of ze strenger zijn of dat ze alles oke vinden, zolang het maar niet afbrandt.
Dat laatste.
  Moderator donderdag 6 oktober 2022 @ 16:35:38 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206225959
quote:
80s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 11:20 schreef Schaamlap het volgende:
Het plan:
Wil de 2 airco systemen op elk 20A afzekeren. (beiden split systemen)
Wat is het opgegeven vermogen volgens de fabrikant ? Wat vereisen die volgens de handleiding ?

quote:
2 boilers voor de doucheruimtes op 20A afzekeren. 1 keuken boiler op 16A (alle 3 systemen will ik 1500/200volts systemen gebruiken omdat de Amp niet te hoog uitvalt)
Ook hier dezelfde vraag wat schrijft de fabrikant voor ? Wat voor vermogens vermelden die ?

quote:
Voor de rest keuken app. op 1 x 20A. (oven+afzuigkap), 1 x 16A (Koelkast+magnetron) 1 x 16A stop contacten in keuken. (voor klein gebruik zoals koffiemachine)
Keukenapparatuur zou prima moeten kunnen op een 16A eindgroep, tenminste dat is gebruikelijk.
Tenzij je horeca gerelateerde apparatuur gaat gebruiken; dan zeg ik wederom kijk naar wat de fabrikant aangeeft van het toestel of apparaat. Zo maar lukraak zeggen 20A zou wel goed moeten zijn.. is niet de weg :).

In Nederland moet ieder vast opgesteld toestel met een vermogen boven de 2000 watt op een eigen eindgroep (voor de mierenneukers onder ons, ik ben er van op de hoogte dat dit in de nieuwe norm anders is en dat het er voor gekozen is om een vage omschrijving als een elektrische installatie moet zo doelmatig ingericht zijn voor waar het voor gebruikt gaat worden. En moet deugdelijk en veilig aangelegd worden). Ik vind dat zelf wat vaag en geef nog steeds advies om boven de 2000 watt een vast opgesteld toestel als een wasmachine, wasdroger, vaatwasser, quooker, boiler, ovens, kookplaten, steamers en warmhoudladen een eigen groep te geven.

Wel zorgen voor twee verschillende eindgroepen aan stopcontacten boven het aanrecht, dat verdeeld de belasting van allerlei kleine keukenapparaten die je gebruikt.

quote:
Hierna de 5 slaapkamers+ 1 x office in groepen van 2 stuks afzekeren met 16 A, dus totaal 3 x 16A groepen.
Woonkamer/keuken lichtpunten en stopcontacten + buitenverlichting afzekeren op 1 x 16A
De gang, extra wc en wasmachine+droger op 1 x 16A
Wasmachine en droger zou ik ieder een aparte eigen eindgroep geven, de buitenverlichting zou ik ook apart houden van je gewone eindgroepen. Daar is natuurlijk relatief veel kans op storing aangezien dat buiten is in verband met vocht e.d.

Eindgroepen beneden ook verdelen over twee verschillende groepen en/of aardlekschakelaars (al weet ik niet of die in Bulgarije verplicht zijn.)
  Moderator donderdag 6 oktober 2022 @ 16:45:23 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206226018
Maar nogmaals zoals wat ik ook al per prive bericht zei, ik heb geen idee wat de voorschriften zijn in Bulgarije. :)
pi_206226355
quote:
1s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 13:06 schreef Ridocar het volgende:
Als je apparaten op 20A wilt afzekeren moet je minstens een 3x40A aansluiting hebben ivm selectiviteit. Dat kost je 6 į 700 Euro meer per jaar aan vastrecht in vergelijking met een 3x25A. Als een zwaardere aansluiting niet nodig is kun je beter maximaal 16A aanhouden icm 3x25A.

-edit- ik lees Bulgarije. bovenstaande zijn de Nederlandse regels, voor het buitenland kan ik niet veel meer advies geven. Ik weet niet of ze strenger zijn of dat ze alles oke vinden, zolang het maar niet afbrandt.
Ik weet niet of ze strenger zijn of dat ze alles oke vinden, zolang het maar niet afbrandt.
Ja dat komt wel overeen met de algemene regels hier. :Y
pi_206226390
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 16:35 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Wat is het opgegeven vermogen volgens de fabrikant ? Wat vereisen die volgens de handleiding ?
[..]
Ook hier dezelfde vraag wat schrijft de fabrikant voor ? Wat voor vermogens vermelden die ?
[..]
Keukenapparatuur zou prima moeten kunnen op een 16A eindgroep, tenminste dat is gebruikelijk.
Tenzij je horeca gerelateerde apparatuur gaat gebruiken; dan zeg ik wederom kijk naar wat de fabrikant aangeeft van het toestel of apparaat. Zo maar lukraak zeggen 20A zou wel goed moeten zijn.. is niet de weg :).

In Nederland moet ieder vast opgesteld toestel met een vermogen boven de 2000 watt op een eigen eindgroep (voor de mierenneukers onder ons, ik ben er van op de hoogte dat dit in de nieuwe norm anders is en dat het er voor gekozen is om een vage omschrijving als een elektrische installatie moet zo doelmatig ingericht zijn voor waar het voor gebruikt gaat worden. En moet deugdelijk en veilig aangelegd worden). Ik vind dat zelf wat vaag en geef nog steeds advies om boven de 2000 watt een vast opgesteld toestel als een wasmachine, wasdroger, vaatwasser, quooker, boiler, ovens, kookplaten, steamers en warmhoudladen een eigen groep te geven.

Wel zorgen voor twee verschillende eindgroepen aan stopcontacten boven het aanrecht, dat verdeeld de belasting van allerlei kleine keukenapparaten die je gebruikt.
[..]
Wasmachine en droger zou ik ieder een aparte eigen eindgroep geven, de buitenverlichting zou ik ook apart houden van je gewone eindgroepen. Daar is natuurlijk relatief veel kans op storing aangezien dat buiten is in verband met vocht e.d.

Eindgroepen beneden ook verdelen over twee verschillende groepen en/of aardlekschakelaars (al weet ik niet of die in Bulgarije verplicht zijn.)
Ik moet even wat dingen opzoeken maar kan niet alles met zekerheid zeggen.

Als voorbeeld geef ik even wat ik in m'n appartementje heb aan zekeringen/afgezekerd.

Box afgezekerd op 50A - hierna 2 x 16A en 5 x 20A waarvan ik zeker weet dat de 2 boilers die ok heb op aparte 20A zitten. 1 x 20A airconditioning. Keuken app., wasmachine, droger etc zitten verdeeld over de rest van de 20A. Lichten en contacten op de 2 x 16A.
En dat lukt redelijk goed. :Y
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')