abonnement Unibet Coolblue
pi_206222351
https://nos.nl/artikel/24(...)eft-keerpunt-bereikt

Huizenprijzen in drie maanden fors gedaald: 'Markt heeft keerpunt bereikt'
Er waait een andere wind op de huizenmarkt, blijkt uit de nieuwste cijfers van makelaarsvereniging NVM. In het derde kwartaal van dit jaar zijn de huizenprijzen met 5,8 procent gedaald ten opzichte van het kwartaal daarvoor. Dat is de grootste kwartaal-op-kwartaal-daling die de NVM ooit heeft gemeten.

Ten opzichte van een jaar eerder is er nog wel sprake van een kleine stijging van de huizenprijzen: met 2 procent. Dat is wel een veel minder grote stijging dan voorheen. In het tweede kwartaal van dit jaar stegen de prijzen op jaarbasis nog met zo'n 11 procent en in het eerste kwartaal nog met ongeveer 14 procent.

Keerpunt
"De extreem verhitte markt van de afgelopen anderhalf jaar heeft een keerpunt bereikt", zegt waarnemend NVM-voorzitter Lana Gerssen. "De invloed van de gestegen hypotheekrente, de torenhoge energiekosten en inflatie halen de gekte uit de markt. Het groeiende woningaanbod en een daling van de gemiddelde verkoopprijs maken de koopwoningmarkt wat vriendelijker."

De verkoopprijs van de gemiddelde woning is met ruim 25.000 euro gedaald:

NOS
Aan allerlei cijfers is af te lezen dat de huizenmarkt in ander vaarwater terecht is gekomen. Zo is het aantal aangeboden woningen in drie maanden tijd met 22 procent toegenomen. Het gemiddeld aantal bezichtigingen daalt hard, van bijna 10 keer in 2021 naar bijna 5 in juli 2022. En het gemiddeld aantal biedingen per woning daalde van 3,2 in januari naar 2,2 in juli.

In verschillende regio's is de prijsdaling ten opzichte van voorgaand kwartaal nog een stuk groter dan het landelijke gemiddelde van 5,8 procent. Zo dalen in de regio's IJmond, Haarlem en Groot-Amsterdam de prijzen met zo'n 8 à 9 procent.

Er waren ook enkele regio's waar de prijzen nog licht stegen, zoals Zuidoost-Friesland en Zuidoost-Drenthe.

'Nog geen normale woningmarkt'
Bij een groeiend aanbod verkochten NVM-makelaars afgelopen kwartaal bijna 32.500 woningen, ongeveer evenveel als in hetzelfde kwartaal vorig jaar en 10 procent minder dan een kwartaal eerder.

Volgens de NVM is er nog altijd geen sprake van een 'normale' woningmarkt. "Met meer aanbod nemen de keuzemogelijkheden voor kopers toe", zegt voorzitter Gerssen. "Dat kan ook de starter helpen. Maar met een tekort van meer dan 300.000 woningen, moeten onze makelaars nog te veel nee verkopen."

Hypotheekrente
Een belangrijke oorzaak van de afkoeling van de huizenmarkt is de gestegen hypotheekrente. Door de hogere rente zijn mensen die nu een nieuwe hypotheek nemen, meer kwijt aan maandelijkse lasten dan een tijdje geleden.

Zo is de rente voor een hypotheek met NHG en 10 jaar vaste rente nu gemiddeld bijna 4 procent, blijkt uit cijfers van de Van Bruggen Adviesgroep. Een jaar geleden was dat nog rond de 1 procent.
pi_206222374
De capitulatie van de huizenmarkt lijkt nu toch wel aanstaande. Als de rente nog even doorzet richting 7% (zoals in de VS) zal het een bloedbad worden voor beleggers en ander volk dat dacht slapend rijk te worden.

Het verschil in vermogensopbouw tussen huiseigenaren en niet-huiseigenaren had ziekelijke proporties aangenomen. Deze ene beslissing maakte het verschil tussen wel of geen 50k per jaar vermogen opbouwen. Niet houdbaar.
pi_206222468
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 10:08 schreef Confetti het volgende:
De capitulatie van de huizenmarkt lijkt nu toch wel aanstaande. Als de rente nog even doorzet richting 7% (zoals in de VS) zal het een bloedbad worden voor beleggers en ander volk dat dacht slapend rijk te worden.

Het verschil in vermogensopbouw tussen huiseigenaren en niet-huiseigenaren had ziekelijke proporties aangenomen. Deze ene beslissing maakte het verschil tussen wel of geen 50k per jaar vermogen opbouwen. Niet houdbaar.
Aan de andere kan kun je moeilijk zonder woning en hebben we een enorm tekort. Als de beleggers een jaartje niet in paniek raken komt alles goed voor ze. Degene waarvan ik mijn appartement huur kocht dit ding 7 jaar geleden voor minder dan de helft van de huidige waarde, dus heel veel van die slapend rijk mensen hebben nog wel wat vet om op te teren.
pi_206222820
Deze cijfers lopen wel achter natuurlijk. Mijn woning aangekocht in september vorig jaar, maar pas bij de notaris in februari dit jaar. Vandaar de "14% stijging in kwartaal 1".

Ik had het in ieder geval niet mooier kunnen timen. :') Als het nou op een plek zou zijn waar ik 20 jaar zou willen blijven, maar nee, dat ook niet. Wel nog een vrij nieuw huis (2017) dus ik hoop maar dat die categorie redelijk overeind blijft.
Ron Paul 2012
pi_206222948
Gemiddelde huizenprijzen vergelijken is nooit zo verstandig. In de startersmarkt wordt nog verkocht als anders inclusief overbieden. Maar in de hogere prijsklasse kijkt men de kat uit de boom.

En ja, dan zakt de gemiddelde waarde wel. Maar de starter schiet er werkelijk niets mee op.
pi_206222954
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 10:47 schreef Supersoep het volgende:
Deze cijfers lopen wel achter natuurlijk. Mijn woning aangekocht in september vorig jaar, maar pas bij de notaris in februari dit jaar. Vandaar de "14% stijging in kwartaal 1".

Ik had het in ieder geval niet mooier kunnen timen. :') Als het nou op een plek zou zijn waar ik 20 jaar zou willen blijven, maar nee, dat ook niet. Wel nog een vrij nieuw huis (2017) dus ik hoop maar dat die categorie redelijk overeind blijft.
NVM registreert op verkoopdatum (zodra definitief).
pi_206222981
Wie was die ene mod nog maar die de hele tijd heel stoer deed dat hij een huis had gekocht. Jaartje terug ofzo.
pi_206223755
Verwacht dat nu dat energieplafond is afgesproken de boel weer snel zal aantrekken. Want er blijft een tekort aan woningen en de migratie-instroom is explosief te noemen.
blablablabla
pi_206223772
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 12:07 schreef Elan het volgende:
Verwacht dat nu dat energieplafond is afgesproken de boel weer snel zal aantrekken. Want er blijft een tekort aan woningen en de migratie-instroom is explosief te noemen.
Heeft eerder met de stijgende rente te maken denk ik.
Wat je kan betalen stopt ergens.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_206223894
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 12:08 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Heeft eerder met de stijgende rente te maken denk ik.
Wat je kan betalen stopt ergens.
Voor een deel ja. Maar de lonen stijgen over het algemeen behoorlijk volgend jaar en de schaarste zal alleen maar verder toenemen.

Zeker als starter was het eigenlijk geen doen om een woning te kopen als je 1000 euro kwijt bent in de maand aan een nieuw energiecontract.

Verwacht ook eerlijk gezegd niet dat de rente vanuit de ECB blijft stijgen met de honderden miljarden die momenteel overal geleend worden door overheden voor koopkrachtreparaties en stikstofissues..
blablablabla
pi_206224020
Ik zoe dit al zeker 9 maanden hier in de omgeving.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206224021
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 10:08 schreef Confetti het volgende:
De capitulatie van de huizenmarkt lijkt nu toch wel aanstaande. Als de rente nog even doorzet richting 7% (zoals in de VS) zal het een bloedbad worden voor beleggers en ander volk dat dacht slapend rijk te worden.

Het verschil in vermogensopbouw tussen huiseigenaren en niet-huiseigenaren had ziekelijke proporties aangenomen. Deze ene beslissing maakte het verschil tussen wel of geen 50k per jaar vermogen opbouwen. Niet houdbaar.
De huurprijzen stijgen extreem snel momenteel, dus die beleggers kunnen de rit heel gemakkelijk uitzitten. Die hoeven niet voor de bodemprijs te verkopen.

En dat geldt eigenlijk wel voor iedereen. Als de rente hoger wordt, gaat de woonmarkt in Nederland gewoon op slot. Iedereen heeft kunnen zien dat je huis met verlies verkopen heel dom is als je het kan voorkomen, want enkele jaren later is je huis niet alleen weer waard wat je ervoor betaald hebt, het was kort daarna zelfs heel erg veel meer waard.
pi_206224063
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 12:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De huurprijzen stijgen extreem snel momenteel, dus die beleggers kunnen de rit heel gemakkelijk uitzitten. Die hoeven niet voor de bodemprijs te verkopen.

En dat geldt eigenlijk wel voor iedereen. Als de rente hoger wordt, gaat de woonmarkt in Nederland gewoon op slot. Iedereen heeft kunnen zien dat je huis met verlies verkopen heel dom is als je het kan voorkomen, want enkele jaren later is je huis niet alleen weer waard wat je ervoor betaald hebt, het was kort daarna zelfs heel erg veel meer waard.
Klopt, je verkoopt het huis gewoon niet en gaat niet verhuizen als het bedrag te laag is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206224128
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 12:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
Klopt, je verkoopt het huis gewoon niet en gaat niet verhuizen als het bedrag te laag is.
En als het toch goedkoper wordt, dan koop je gewoon een huis erbij als je wilt verhuizen.
pi_206224199
quote:
3s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 12:42 schreef Terrorizer het volgende:

[..]
En als het toch goedkoper wordt, dan koop je gewoon een huis erbij als je wilt verhuizen.
Als je dat financieel redt is dat een hele aardige manier om goud geld te verdienen in de tussentijd. Je krijgt meer aan huur dan je betaalt aan rente en aan het eind van het liedje verkoop je de woning gewoon voor nog meer geld.

Mensen die zitten te wachten op de complete ineenstorting van de woonmarkt om goedkoop een huisje op de kop te tikken zou ik aanraden om zich voor te bereiden op levenslang huurder zijn.
pi_206227507
Hoe kan het dat de huizenprijzenindex van het cbs een stijging aangeeft in juli en een daling van 0.05% in augustus, terwijl nvm met minus 5.8% over het derde kwartaal (kwartaal op kwartaal) komt... dan moet september een forse duit in het zakje hebje gedaan.
pi_206228946
quote:
1s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 19:18 schreef SOG het volgende:
Hoe kan het dat de huizenprijzenindex van het cbs een stijging aangeeft in juli en een daling van 0.05% in augustus, terwijl nvm met minus 5.8% over het derde kwartaal (kwartaal op kwartaal) komt... dan moet september een forse duit in het zakje hebje gedaan.
Nee.

Je hebt cijfers en je hebt statistiek.

De NVM gebruikt voor haar statistieken de cijfers die door de aangesloten makelaars aangeleverd worden, nadat er een koopovereenkomst gesloten is ("voorlopig" koopcontract getekend door beide partijen en de 3 dagen bedenktijd verstreken). Het duurt dan in de meeste gevallen nog ongeveer 3 tot 6 maanden voordat de kopers de sleutels van hun aangekochte woning in ontvangst kunnen nemen. Ook wanneer uiteindelijk de koop niet door gaat, bijvoorbeeld omdat de kopers de financiering niet rond krijgen, telt dit voor de NVM als een woningverkoop. Transacties van makelaars die niet bij de NVM zijn aangesloten worden niet meegenomen in de statistieken van de NVM

CBS gebruikt voor haar statistieken de cijfers van het kadaster. Een verkooptransactie wordt bij het kadaster gemeld nadat de woning bij de notaris daadwerkelijk van eigenaar is gewisseld. Dit betreft dus de 'verkopen' die al 3 tot 6 maanden eerder hebben plaatsgevonden.

Het CBS is door haar methode een stuk preciezer wat betreft werkelijke verkoopaantallen en prijzen, maar loopt wel een paar maanden achter op de actuele markt door de tijd de er zit tussen het moment dat de deal gesloten wordt en de transactie bij de notaris plaatsvindt.
pi_206229107
quote:
6s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 12:52 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Als je dat financieel redt is dat een hele aardige manier om goud geld te verdienen in de tussentijd. Je krijgt meer aan huur dan je betaalt aan rente en aan het eind van het liedje verkoop je de woning gewoon voor nog meer geld.

Mensen die zitten te wachten op de complete ineenstorting van de woonmarkt om goedkoop een huisje op de kop te tikken zou ik aanraden om zich voor te bereiden op levenslang huurder zijn.
We gaan het zien als de boomergeneratie over 10-20jaar het loodje legt.
pi_206232457
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 20:38 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Nee.

Je hebt cijfers en je hebt statistiek.

De NVM gebruikt voor haar statistieken de cijfers die door de aangesloten makelaars aangeleverd worden, nadat er een koopovereenkomst gesloten is ("voorlopig" koopcontract getekend door beide partijen en de 3 dagen bedenktijd verstreken). Het duurt dan in de meeste gevallen nog ongeveer 3 tot 6 maanden voordat de kopers de sleutels van hun aangekochte woning in ontvangst kunnen nemen. Ook wanneer uiteindelijk de koop niet door gaat, bijvoorbeeld omdat de kopers de financiering niet rond krijgen, telt dit voor de NVM als een woningverkoop. Transacties van makelaars die niet bij de NVM zijn aangesloten worden niet meegenomen in de statistieken van de NVM

CBS gebruikt voor haar statistieken de cijfers van het kadaster. Een verkooptransactie wordt bij het kadaster gemeld nadat de woning bij de notaris daadwerkelijk van eigenaar is gewisseld. Dit betreft dus de 'verkopen' die al 3 tot 6 maanden eerder hebben plaatsgevonden.

Het CBS is door haar methode een stuk preciezer wat betreft werkelijke verkoopaantallen en prijzen, maar loopt wel een paar maanden achter op de actuele markt door de tijd de er zit tussen het moment dat de deal gesloten wordt en de transactie bij de notaris plaatsvindt.
Thnx voor de uitgebreide info. Vroeg me al af waar het verschil in zit. Maakt een hoop duidelijk.
pi_206232624
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 12:18 schreef Elan het volgende:

[..]
Voor een deel ja. Maar de lonen stijgen over het algemeen behoorlijk volgend jaar en de schaarste zal alleen maar verder toenemen.

Zeker als starter was het eigenlijk geen doen om een woning te kopen als je 1000 euro kwijt bent in de maand aan een nieuw energiecontract.

Verwacht ook eerlijk gezegd niet dat de rente vanuit de ECB blijft stijgen met de honderden miljarden die momenteel overal geleend worden door overheden voor koopkrachtreparaties en stikstofissues..
Ik denk dat het stijgen van lonen vooral zit bij de lage en laag midden inkomens, die konden sowieso al niet terecht op de huidige huizenmarkt, bij de rest zal de stijging wel meevallen vermoed ik.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206232642
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 12:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Klopt, je verkoopt het huis gewoon niet en gaat niet verhuizen als het bedrag te laag is.
Het probleem bij de vorige crisis was dat er toen heel veel mensen waren die met 2 huizen zaten, volgens mij had ik destijds een collega of 5 die allemaal riepen: Die verkoop ik wel binnen 2 maanden, de meeste hebben er ruim 2 jaar mee gezeten. Huizenmarkt kan rap in elkaar zakken, wat wel tricky is dat de hypotheek rente nu snel stijgt, dus het moment kiezen is best lastig.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206232681
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 10:47 schreef Supersoep het volgende:
Deze cijfers lopen wel achter natuurlijk. Mijn woning aangekocht in september vorig jaar, maar pas bij de notaris in februari dit jaar. Vandaar de "14% stijging in kwartaal 1".

Ik had het in ieder geval niet mooier kunnen timen. :') Als het nou op een plek zou zijn waar ik 20 jaar zou willen blijven, maar nee, dat ook niet. Wel nog een vrij nieuw huis (2017) dus ik hoop maar dat die categorie redelijk overeind blijft.
Volgens mij heb je het prima: schuld met lage rente (<2%), 15+% inflatie en slecht 5% afname van huizenprijs…
Als je zonder lening hebt gekocht is het misschien wat pijnlijker ja
pi_206232785
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 12:07 schreef Elan het volgende:
Verwacht dat nu dat energieplafond is afgesproken de boel weer snel zal aantrekken. Want er blijft een tekort aan woningen en de migratie-instroom is explosief te noemen.
Als nieuwe instappers geen woning kunnen betalen / geen hypotheek kan krijgen, zal het niet aantrekken, hoe groot de vraag ook is.
pi_206233023
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 10:16 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Aan de andere kan kun je moeilijk zonder woning en hebben we een enorm tekort. Als de beleggers een jaartje niet in paniek raken komt alles goed voor ze. Degene waarvan ik mijn appartement huur kocht dit ding 7 jaar geleden voor minder dan de helft van de huidige waarde, dus heel veel van die slapend rijk mensen hebben nog wel wat vet om op te teren.
Beleggen in woningen wordt volgend jaar ook minder aantrekkelijk door twee veranderingen:

- Op vermogen dat niet op de bank staat of je eigen woning is, moet je vanaf 2023 2% belasting betalen. Schulden mag je niet meer 100% aftrekken. Beleggen in huizen was juist interesant omdat je kon lenen met een vaste, lage, rente, zonder risico op margin-calls.
- Bij het aankopen van een tweede woning moet je 8% (straks 10.4%) overdrachtsbelasting betalen. Dat is in feite een boete op het aankopen van een 2e (of 3e of 166e) huis.
pi_206233238
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 06:40 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik denk dat het stijgen van lonen vooral zit bij de lage en laag midden inkomens, die konden sowieso al niet terecht op de huidige huizenmarkt, bij de rest zal de stijging wel meevallen vermoed ik.
Hoe diet een bedrijf dat? De ene wel een stijging geven en de ander niet?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:53:00 #26
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_206233247
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 10:08 schreef Confetti het volgende:
De capitulatie van de huizenmarkt lijkt nu toch wel aanstaande. Als de rente nog even doorzet richting 7% (zoals in de VS) zal het een bloedbad worden voor beleggers en ander volk dat dacht slapend rijk te worden.

Het verschil in vermogensopbouw tussen huiseigenaren en niet-huiseigenaren had ziekelijke proporties aangenomen. Deze ene beslissing maakte het verschil tussen wel of geen 50k per jaar vermogen opbouwen. Niet houdbaar.
Wat heb jij toch tegen beleggers?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:54:43 #27
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_206233258
quote:
De verkoopprijs van de gemiddelde woning is met ruim 25.000 euro gedaald:
Nogal wiedes aangezien mensen ook minimaal dat bedrag minder kunnen lenen. En dan laten we het vraagstuk of je die hut dan kan verwarmen even buiten beschouwing dus ik vind de daling nog meevallen.
pi_206233269
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 07:39 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Als nieuwe instappers geen woning kunnen betalen / geen hypotheek kan krijgen, zal het niet aantrekken, hoe groot de vraag ook is.
Als iemand het niet kan betalen dan wordt het niet gekocht hoe nodig het ook is. Zelfs als je anders dood gaat dan nog wordt het niet gekocht omdat het simpelweg niet kan.

Daarom is het alleen een betaalbaarheidsding en geen schaarste ding.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:57:25 #29
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_206233274
quote:
11s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 08:54 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Nogal wiedes aangezien mensen ook minimaal dat bedrag minder kunnen lenen. En dan laten we het vraagstuk of je die hut dan kan verwarmen even buiten beschouwing dus ik vind de daling nog meevallen.
Inderdaad, ik denk dat de daling nog wel even door gaat zetten met dalingen van 30-50%. Dit wordt erger dan 2008, mark my words.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_206233311
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 08:57 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
Inderdaad, ik denk dat de daling nog wel even door gaat zetten met dalingen van 30-50%. Dit wordt erger dan 2008, mark my words.
Wat gebeurde er in 2008?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:04:20 #31
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206233314
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 08:57 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
Inderdaad, ik denk dat de daling nog wel even door gaat zetten met dalingen van 30-50%. Dit wordt erger dan 2008, mark my words.
Want de vraag naar woonruimte is opeens opgedroogd ofzo?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_206233316
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 09:04 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Want de vraag naar woonruimte is opeens opgedroogd ofzo?
Klopt iets wat je niet kan betalen kan je simpelweg niet kopen. Hoe belangrijk het ook is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:05:28 #33
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_206233317
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 09:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Wat gebeurde er in 2008?
Oranje startte het EK met drie weergaloze overwinningen tegen o.a. wereldkampioen Italië en vicewereldkampioen Frankrijk maar werd uiteindelijk in de kwartfinale kansloos verslagen door een ontketend Rusland onder leiding van Guus Hiddink.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:05:49 #34
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206233321
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 12:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De huurprijzen stijgen extreem snel momenteel, dus die beleggers kunnen de rit heel gemakkelijk uitzitten. Die hoeven niet voor de bodemprijs te verkopen.

En dat geldt eigenlijk wel voor iedereen. Als de rente hoger wordt, gaat de woonmarkt in Nederland gewoon op slot. Iedereen heeft kunnen zien dat je huis met verlies verkopen heel dom is als je het kan voorkomen, want enkele jaren later is je huis niet alleen weer waard wat je ervoor betaald hebt, het was kort daarna zelfs heel erg veel meer waard.
Ik ben me al aan het voorbereiden om een derde huis op de kop te tikken :9~
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_206233323
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 09:05 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Oranje startte het EK met drie weergaloze overwinningen tegen o.a. wereldkampioen Italië en vicewereldkampioen Frankrijk en werd uiteindelijk kansloos verslagen door een ontketend Rusland onder leiding van Guus Hiddink.
Dat lijkt me sterk...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206233358
De daling hangt af van de verminderde leen capaciteit.

Overigens zie ik nog wel veel nieuwbouw sneuvelen omdat die klem zitten tussen dalende prijzen en stijgende kosten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:29:49 #37
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206233485
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 09:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Klopt iets wat je niet kan betalen kan je simpelweg niet kopen. Hoe belangrijk het ook is.
De vraag blijft hoog, het aanbod blijft achter dus.
Dat is anders dan in 2008, toen was de vraag minder hoog, werd er meer gebouwd dan nu, ging het economisch slecht met een hele hoop mensen, hadden we geen 15% inflatie in een jaar en was er ook geen energiecrisis.

Simpelweg roepen "dit is net als in 2008" is dan ook enorm simplistisch gesteld.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_206233500
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 09:29 schreef Scorpie het volgende:

[..]
De vraag blijft hoog, het aanbod blijft achter dus.
Dat is anders dan in 2008, toen was de vraag minder hoog, werd er meer gebouwd dan nu, ging het economisch slecht met een hele hoop mensen, hadden we geen 15% inflatie in een jaar en was er ook geen energiecrisis.

Simpelweg roepen "dit is net als in 2008" is dan ook enorm simplistisch gesteld.
Klopt helemaal, dank je voor de aanvulling. Ik ben nog steedsbenieuwd wat er in 2008 nou gebeurde.
Maar stel de vraag is zeer hoog, hoe komt men aan meer geld dan wat een ander aan je wilt lenen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:31:47 #39
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_206233507
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 09:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Wat gebeurde er in 2008?
Huizenmarktcrash

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 09:04 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Want de vraag naar woonruimte is opeens opgedroogd ofzo?
Als mensen die woonruimte niet meer kunnen betalen door de hoge rente of door de hoge energierekening of als mensen hun eigen huis niet meer kwijt raken dan droogt de vraag inderdaad op en stort de prijs in.
Simpel voorbeeld, wij zijn al een half jaar aan het rondkijken voor een vrijstaand huis maar wil je dat nog enigszins betaalbaar houden dan kom je uit bij jaren 30 woningen en die moeten vaak opgeknapt worden (wat goud geld kost door grondstoftekort) en zijn niet energiezuinig dus je betaalt je blauw aan energielasten of je moet veel geld investeren om zo'n hut energieefficienter te krijgen.

Tel daar nog de snel en fors stijgende rente bij op (intussen al 4,3 % tov de 1,1% begin dit jaar) en wij zijn intussen gestopt met zoeken. Dat is al een simpel voorbeeld van opdrogende vraag. Doen meer woningzoekenden dat en de prijs moet op een gegeven moment omlaag om mensen weer geinteresseerd te krijgen. Wij wachten nu ook tot de prijzen ingestort zijn, alleen de verkoop van ons eigen huis zal naar verwachting dan langer gaan duren en zal minder opleveren maar dat is niet zo'n groot probleem aangezien we al 60% afgelost hebben.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_206233517
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 09:31 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
Huizenmarktcrash
[..]
Als mensen die woonruimte niet meer kunnen betalen door de hoge rente of door de hoge energierekening of als mensen hun eigen huis niet meer kwijt raken dan droogt de vraag inderdaad op en stort de prijs in.
Simpel voorbeeld, wij zijn al een half jaar aan het rondkijken voor een vrijstaand huis maar wil je dat nog enigszins betaalbaar houden dan kom je uit bij jaren 30 woningen en die moeten vaak opgeknapt worden (wat goud geld kost door grondstoftekort) en zijn niet energiezuinig dus je betaalt je blauw aan energielasten of je moet veel geld investeren om zo'n hut energieefficienter te krijgen.

Tel daar nog de snel en fors stijgende rente bij op (intussen al 4,3 % tov de 1,1% begin dit jaar) en wij zijn intussen gestopt met zoeken. Dat is al een simpel voorbeeld van opdrogende vraag. Doen meer woningzoekenden dat en de prijs moet op een gegeven moment omlaag om mensen weer geinteresseerd te krijgen. Wij wachten nu ook tot de prijzen ingestort zijn, alleen de verkoop van ons eigen huis zal naar verwachting dan langer gaan duren en zal minder opleveren maar dat is niet zo'n groot probleem aangezien we al 60% afgelost hebben.
Die heb ik helemaal gemist in 2008...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:34:07 #41
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_206233527
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 09:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Die heb ik helemaal gemist in 2008...
Nou ik niet :') Zit je dan met je huis gekocht in 2006 met een woekerpolis en een torenhoge restschuld :{
Het is niet voor niets dat ik nu al zoveel extra heb afgelost. Hoop dat ik dit keer iets beter voorbereid ben op de komende shitstorm :P
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_206233533
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 09:31 schreef Metro2005 het volgende:
Simpel voorbeeld, wij zijn al een half jaar aan het rondkijken voor een vrijstaand huis maar wil je dat nog enigszins betaalbaar houden dan kom je uit bij jaren 30 woningen en die moeten vaak opgeknapt worden (wat goud geld kost door grondstoftekort) en zijn niet energiezuinig dus je betaalt je blauw aan energielasten of je moet veel geld investeren om zo'n hut energieefficienter te krijge
Een vrijstaand huis? En laat me raden, dan ook nog op een goede locatie vlakbij een stadscentrum? :')

Nederland is een vol land, en vrijstaande huizen zijn nu eenmaal erg duur. Dat jij ze niet kan betalen, zegt weinig over een eventuele crisis.
pi_206233574
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 09:31 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
Huizenmarktcrash
[..]
Als mensen die woonruimte niet meer kunnen betalen door de hoge rente of door de hoge energierekening of als mensen hun eigen huis niet meer kwijt raken dan droogt de vraag inderdaad op en stort de prijs in.
Simpel voorbeeld, wij zijn al een half jaar aan het rondkijken voor een vrijstaand huis maar wil je dat nog enigszins betaalbaar houden dan kom je uit bij jaren 30 woningen en die moeten vaak opgeknapt worden (wat goud geld kost door grondstoftekort) en zijn niet energiezuinig dus je betaalt je blauw aan energielasten of je moet veel geld investeren om zo'n hut energieefficienter te krijgen.

Tel daar nog de snel en fors stijgende rente bij op (intussen al 4,3 % tov de 1,1% begin dit jaar) en wij zijn intussen gestopt met zoeken. Dat is al een simpel voorbeeld van opdrogende vraag. Doen meer woningzoekenden dat en de prijs moet op een gegeven moment omlaag om mensen weer geinteresseerd te krijgen. Wij wachten nu ook tot de prijzen ingestort zijn, alleen de verkoop van ons eigen huis zal naar verwachting dan langer gaan duren en zal minder opleveren maar dat is niet zo'n groot probleem aangezien we al 60% afgelost hebben.
Dat speelde in nl toch meer rond 2010?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:40:23 #44
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_206233585
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 09:35 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Een vrijstaand huis? En laat me raden, dan ook nog op een goede locatie vlakbij een stadscentrum? :')

Alsjeblieft niet, daar willen we juist zo ver mogelijk vandaan. Wij zijn meer in oost groningen aan het rondkijken.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 09:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat speelde in nl toch meer rond 2010?
Begon in 2008 en stopte zo'n beetje in 2012 ongeveer ja.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:45:52 #45
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206233639
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 09:31 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
Huizenmarktcrash
[..]
Als mensen die woonruimte niet meer kunnen betalen door de hoge rente of door de hoge energierekening of als mensen hun eigen huis niet meer kwijt raken dan droogt de vraag inderdaad op en stort de prijs in.
Simpel voorbeeld, wij zijn al een half jaar aan het rondkijken voor een vrijstaand huis maar wil je dat nog enigszins betaalbaar houden dan kom je uit bij jaren 30 woningen en die moeten vaak opgeknapt worden (wat goud geld kost door grondstoftekort) en zijn niet energiezuinig dus je betaalt je blauw aan energielasten of je moet veel geld investeren om zo'n hut energieefficienter te krijgen.

Tel daar nog de snel en fors stijgende rente bij op (intussen al 4,3 % tov de 1,1% begin dit jaar) en wij zijn intussen gestopt met zoeken. Dat is al een simpel voorbeeld van opdrogende vraag. Doen meer woningzoekenden dat en de prijs moet op een gegeven moment omlaag om mensen weer geinteresseerd te krijgen. Wij wachten nu ook tot de prijzen ingestort zijn, alleen de verkoop van ons eigen huis zal naar verwachting dan langer gaan duren en zal minder opleveren maar dat is niet zo'n groot probleem aangezien we al 60% afgelost hebben.
Dit is nogal een anekdotisch argument, want voor jou zijn er ook 10 mensen die een standaard rijtjeswoning in een (middel)grote stad willen en die met 2x modaal straks wel gewoon blijven zoeken. Ik denk dan ook niet dat we nu opeens een enorme instorting van 50% of meer gaan zien voor huizen die a) relatief goedkoop zijn in stookkosten of b) een gunstige ligging hebben voor een hoop mensen.

Dat de huizenmarkt afkoelt is verder natuurlijk prima na 2 jaar ongezond hard stijgen.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_206233642
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 09:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat speelde in nl toch meer rond 2010?
In 2008 begon het, en leek juist rond 2010 - 2011 te stabiliseren. En toen kwam de tweede dip.
pi_206233675
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 09:45 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Dit is nogal een anekdotisch argument, want voor jou zijn er ook 10 mensen die een standaard rijtjeswoning in een (middel)grote stad willen en die met 2x modaal straks wel gewoon blijven zoeken. Ik denk dan ook niet dat we nu opeens een enorme instorting van 50% of meer gaan zien voor huizen die a) relatief goedkoop zijn in stookkosten of b) een gunstige ligging hebben voor een hoop mensen.

Dat de huizenmarkt afkoelt is verder natuurlijk prima na 2 jaar ongezond hard stijgen.
Twee jaar hard stijgen? Maak daar maar negen jaar van. De huizenprijzen zijn sinds 2013 tot 2022 zo'n beetje verdubbeld.
pi_206233706
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 09:46 schreef skrn het volgende:

[..]
In 2008 begon het, en leek juist rond 2010 - 2011 te stabiliseren. En toen kwam de tweede dip.
Ik heb die eerste echt helemaal gemist terwijl ik mijn eerste huis toch in 2008
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206233730
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 09:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik heb die eerste echt helemaal gemist terwijl ik mijn eerste huis toch in 2008
De werkloosheid nam toen nog niet zoveel toe omdat iedereen dacht dat de crisis wil zou overgaan.

Ik heb huis uit 2010 gekocht, en die stond al meer dan een jaar te koop. Aanbod was in 2010 al best ruim, kon op een dagje 7 huisjes bekijken. :7
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:58:59 #50
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206233759
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 09:50 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Twee jaar hard stijgen? Maak daar maar negen jaar van. De huizenprijzen zijn sinds 2013 tot 2022 zo'n beetje verdubbeld.
Zeker, maar kijk naar onderstaande:



En dan zie je dat met name 2020, 2021 en een deel van 2022 echt ongezond harde stijgingen laat zien.
De stijgingen die jij bedoelt zijn weliswaar significant (van 239K naar 330K in de periode van 2010-2020) maar vinden plaats over een veel grotere tijdspanne. In 2020 tot 2022 ging de gemiddelde verkoopprijs van 335k naar 440k ! Meer dan in 2010-2020 het geval was (in absolute cijfers gezien).

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83906NED

Dus met name de laatste 2 jaar waren wat mij betreft ongezonde stijgingen voor de huizenmarkt het geval.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_206233761
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 12:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De huurprijzen stijgen extreem snel momenteel, dus die beleggers kunnen de rit heel gemakkelijk uitzitten. Die hoeven niet voor de bodemprijs te verkopen.

En dat geldt eigenlijk wel voor iedereen. Als de rente hoger wordt, gaat de woonmarkt in Nederland gewoon op slot. Iedereen heeft kunnen zien dat je huis met verlies verkopen heel dom is als je het kan voorkomen, want enkele jaren later is je huis niet alleen weer waard wat je ervoor betaald hebt, het was kort daarna zelfs heel erg veel meer waard.
De huren zullen ook gaan dalen als er meer aanbod komt, dat is in Amerika ook al aan de gang.
pi_206233771
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 20:48 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
We gaan het zien als de boomergeneratie over 10-20jaar het loodje legt.
In de tussentijd zullen er dan weer 1-2 miljoen inwoners bij zijn, gemiddeld iets van 750.000 huishoudens. En Pipo de Jonge zorgt alleen maar voor minder bouwen in plaats van meer.
pi_206233776
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 09:59 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
De huren zullen ook gaan dalen als er meer aanbod komt, dat is in Amerika ook al aan de gang.
Als er meer aanbod komt. Maar ook dat wordt door Pipo de Jonge vakkundige tegengehouden.
pi_206233857
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:00 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
In de tussentijd zullen er dan weer 1-2 miljoen inwoners bij zijn, gemiddeld iets van 750.000 huishoudens. En Pipo de Jonge zorgt alleen maar voor minder bouwen in plaats van meer.
Die hebben geen knaken.
pi_206233889
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 09:04 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Want de vraag naar woonruimte is opeens opgedroogd ofzo?
Was de vraag naar woonruimte in 2008/2009 ook opeens opgedroogd?
Zo ja, wat was daarvan volgens jou de oorzaak?
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:18:40 #56
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206233952
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:13 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Was de vraag naar woonruimte in 2008/2009 ook opeens opgedroogd?
Zo ja, wat was daarvan volgens jou de oorzaak?
Die was een stuk minder hoog dan nu ja, met een miljoen inwoners meer.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_206233966
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 07:10 schreef elby1988 het volgende:

[..]
Volgens mij heb je het prima: schuld met lage rente (<2%), 15+% inflatie en slecht 5% afname van huizenprijs…
Als je zonder lening hebt gekocht is het misschien wat pijnlijker ja
Zonder lening ja. Anders zou ik er idd meer vrede mee hebben.
Ron Paul 2012
pi_206233976
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:13 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Was de vraag naar woonruimte in 2008/2009 ook opeens opgedroogd?
Zo ja, wat was daarvan volgens jou de oorzaak?
Ik kan me herinneren dat toen echt opeens de vraag halveerde. Was echt een klap.
pi_206234010
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:01 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Als er meer aanbod komt. Maar ook dat wordt door Pipo de Jonge vakkundige tegengehouden.
Wat doet Hugo daar tegen dan?
pi_206234011
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 10:08 schreef Confetti het volgende:
De capitulatie van de huizenmarkt lijkt nu toch wel aanstaande. Als de rente nog even doorzet richting 7% (zoals in de VS) zal het een bloedbad worden voor beleggers en ander volk dat dacht slapend rijk te worden.
De meeste beleggers hebben al jaren geleden geïnvesteerd en dus of afgetikt of lage hypotheken.

Huizen verhuren zal altijd doorgaan, zeker nu met de tekorten. Dus zou niet weten waarom al die beleggers in een bloedbad terecht komen.
pi_206234193
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:09 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Die hebben geen knaken.
Dat is niet zo relevant, want onze overheid past wel bij voor ze.
pi_206234199
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:24 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Wat doet Hugo daar tegen dan?
Regulering.
pi_206234238
Ik zie trouwens dat veel mensen lijken te denken dat 2008 vergelijkbaar is met nu. Is niet zo. Woningtekort is veel hoger. Destijds ging niet alleen de rente omhoog, maar kwamen er fiscale maatregelen waardoor de leencapaciteit ver achteruit ging.

Een van die maatregelen was dat je geen aflossingsvrije hypotheek meer mocht hebben als je gebruik wilde maken van de HRA. Daardoor werken de rentestijgingen nu ook minder hard door.

Daarnaast zijn er nog veel andere verschillen, maar hoe dan ook: totaal niet hetzelfde.
pi_206234320
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:57 schreef VEM2012 het volgende:
Ik zie trouwens dat veel mensen lijken te denken dat 2008 vergelijkbaar is met nu. Is niet zo. Woningtekort is veel hoger. Destijds ging niet alleen de rente omhoog, maar kwamen er fiscale maatregelen waardoor de leencapaciteit ver achteruit ging.

Een van die maatregelen was dat je geen aflossingsvrije hypotheek meer mocht hebben als je gebruik wilde maken van de HRA. Daardoor werken de rentestijgingen nu ook minder hard door.

Daarnaast zijn er nog veel andere verschillen, maar hoe dan ook: totaal niet hetzelfde.
Dat was 2013 volgens mijn belastingaangifte
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206234377
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 08:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Hoe diet een bedrijf dat? De ene wel een stijging geven en de ander niet?
Niet heel veel anders als normaal, maar je ziet wel dat de CAO lonen wel omhoog zijn gegaan.
Wanneer geen CAO gewoon vragen :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206234387
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 10:08 schreef Confetti het volgende:
De capitulatie van de huizenmarkt lijkt nu toch wel aanstaande. Als de rente nog even doorzet richting 7% (zoals in de VS) zal het een bloedbad worden voor beleggers en ander volk dat dacht slapend rijk te worden.

Het verschil in vermogensopbouw tussen huiseigenaren en niet-huiseigenaren had ziekelijke proporties aangenomen. Deze ene beslissing maakte het verschil tussen wel of geen 50k per jaar vermogen opbouwen. Niet houdbaar.
Dat zijn geen beleggers, dat zijn speculanten, goede beleggers kopen wanneer het bloed door de straten loopt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206235147
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 11:17 schreef raptorix het volgende:

[..]
Niet heel veel anders als normaal, maar je ziet wel dat de CAO lonen wel omhoog zijn gegaan.
Wanneer geen CAO gewoon vragen :)
Oh je bedoelt individueel...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206235157
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Die was een stuk minder hoog dan nu ja, met een miljoen inwoners meer.
Is dat echt zo?

Er waren in 2008 ook ongeveer 900.000 minder woningen dan nu. Per saldo zijn er nu per miljoen inwoners meer woningen beschikbaar dan in 2008.
pi_206235199
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:37 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Is dat echt zo?

Er waren in 2008 ook ongeveer 900.000 minder woningen dan nu. Per saldo zijn er nu per miljoen inwoners meer woningen beschikbaar dan in 2008.
Die crisis was een beetje raar, het was niet zozeer dat mensen geen huis wilden kopen/verkopen, het grootste probleem was dat er mismatches ontstonden waardoor er geen doorstroming plaats vond.
https://huis-en-tuin.info(...)een-huizentrein.html
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:46:27 #70
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206235292
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:57 schreef VEM2012 het volgende:
Ik zie trouwens dat veel mensen lijken te denken dat 2008 vergelijkbaar is met nu. Is niet zo. Woningtekort is veel hoger. Destijds ging niet alleen de rente omhoog, maar kwamen er fiscale maatregelen waardoor de leencapaciteit ver achteruit ging.

Een van die maatregelen was dat je geen aflossingsvrije hypotheek meer mocht hebben als je gebruik wilde maken van de HRA. Daardoor werken de rentestijgingen nu ook minder hard door.

Daarnaast zijn er nog veel andere verschillen, maar hoe dan ook: totaal niet hetzelfde.
Ook een totaal ander economisch klimaat nu.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_206235351
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:46 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ook een totaal ander economisch klimaat nu.
Klopt.

Armoede, inflatie, arbeidtekorten, economische groei, afschuifpolitiek en tekorten op alles.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206235403
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:57 schreef VEM2012 het volgende:
Ik zie trouwens dat veel mensen lijken te denken dat 2008 vergelijkbaar is met nu. Is niet zo. Woningtekort is veel hoger. Destijds ging niet alleen de rente omhoog, maar kwamen er fiscale maatregelen waardoor de leencapaciteit ver achteruit ging.

Een van die maatregelen was dat je geen aflossingsvrije hypotheek meer mocht hebben als je gebruik wilde maken van de HRA. Daardoor werken de rentestijgingen nu ook minder hard door.

Daarnaast zijn er nog veel andere verschillen, maar hoe dan ook: totaal niet hetzelfde.
Wat maakt een woningtekort uit als mensen het niet meer kunnen betalen?
pi_206235460
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:57 schreef VEM2012 het volgende:
Ik zie trouwens dat veel mensen lijken te denken dat 2008 vergelijkbaar is met nu. Is niet zo. Woningtekort is veel hoger. Destijds ging niet alleen de rente omhoog, maar kwamen er fiscale maatregelen waardoor de leencapaciteit ver achteruit ging.

Een van die maatregelen was dat je geen aflossingsvrije hypotheek meer mocht hebben als je gebruik wilde maken van de HRA. Daardoor werken de rentestijgingen nu ook minder hard door.

Daarnaast zijn er nog veel andere verschillen, maar hoe dan ook: totaal niet hetzelfde.
Het aantal woningen per 100.000 inwoners ligt nu hoger dan in 2008.

Betaalbaarheid van woningen werd voorafgaand aan de fiscale wijzigingen in de vorige crisis (afschaffing 100% aflossingsvrij) flink minder doordat zowel het maximale hypotheekbedrag als de te betalen maandlasten in het nadeel van kopers veranderde.

Met de lage rente van afgelopen jaren was het voor kopers vooral de vraag 'wat kunnen we lenen'? Want tegen 2% of minder waren de maandlasten zelfs met 100% annuïtair nog heel goed op te brengen. Nu de rente weer boven de 4% ligt zie ik dat toch wel veranderen. De maximale hypotheek is maar beperkt gedaald. Maar de maandlasten zijn enorm gestegen, waardoor veel mensen niet meer maximaal willen lenen omdat de woonlasten dan simpelweg een te grote hap uit het maandbudget nemen. Zeker als je daar de fors gestegen energieprijzen bij telt.

Betaalbaarheid van de huidige woningprijzen staat nu dus net als in 2008 flink onder druk. De oorzaak van die druk is anders.

En dat woningtekort... We zullen zien in hoeverre dat komende tijd terugloopt en daarmee dus slechts een tekort is om aan onze wensen te voldoen. En niet een tekort om aan de eerste levensbehoefte te voldoen. Dat onderscheid wordt eigenlijk nooit gemaakt wanneer het over het woningtekort gaat, maar is wel een hele belangrijke factor in een eventuele crisis. En het zou ook een belangrijke factor moeten zijn bij beleidskeuzes.
pi_206235548
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:59 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Het aantal woningen per 100.000 inwoners ligt nu hoger dan in 2008.

Betaalbaarheid van woningen werd voorafgaand aan de fiscale wijzigingen in de vorige crisis (afschaffing 100% aflossingsvrij) flink minder doordat zowel het maximale hypotheekbedrag als de te betalen maandlasten in het nadeel van kopers veranderde.

Met de lage rente van afgelopen jaren was het voor kopers vooral de vraag 'wat kunnen we lenen'? Want tegen 2% of minder waren de maandlasten zelfs met 100% annuïtair nog heel goed op te brengen. Nu de rente weer boven de 4% ligt zie ik dat toch wel veranderen. De maximale hypotheek is maar beperkt gedaald. Maar de maandlasten zijn enorm gestegen, waardoor veel mensen niet meer maximaal willen lenen omdat de woonlasten dan simpelweg een te grote hap uit het maandbudget nemen. Zeker als je daar de fors gestegen energieprijzen bij telt.

Betaalbaarheid van de huidige woningprijzen staat nu dus net als in 2008 flink onder druk. De oorzaak van die druk is anders.

En dat woningtekort... We zullen zien in hoeverre dat komende tijd terugloopt en daarmee dus slechts een tekort is om aan onze wensen te voldoen. En niet een tekort om aan de eerste levensbehoefte te voldoen. Dat onderscheid wordt eigenlijk nooit gemaakt wanneer het over het woningtekort gaat, maar is wel een hele belangrijke factor in een eventuele crisis. En het zou ook een belangrijke factor moeten zijn bij beleidskeuzes.
Ik zie niet in hoe een woningtekort een rol speelt aangezien wat iemand kanbetalen door een ander wordt beslist en iemand dit niet per direct zelf significant kan verhogen.

Als bv een brood te duur is fan kan iemand beslissen om netflix af te zeggen, of cola niet meer te kopen. Er is niks wat 20k per maand kost wat een koper kan afzeggen om meer te kunnen bieden op een huis.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206235780
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 09:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Die heb ik helemaal gemist in 2008...
Lehman ed vielen om door bergen slechte hypotheken. Zie The Big Short, topfilm wat dat betreft. Ik heb augustus 2008 mijn apartement gekocht, toen was er nog niet veel aan de hand qua crash, die merkte je pas later. In 2014 mijn apartement (70m2) die ik kocht voor 89.000 met moeite na 3 jaar wachten (te koop gezet in 2011) en 1 eerdere bezichtiging kunnen verkopen voor 65.000. Die opkoper (een boer nota bene) lacht zich de ballen uit de broek. Toentertijd moest je al een nieuwe badkamer of zo erbij doen anders kwam je de meuk niet kwijt. Dat is 7-8 jaar geleden, echt ongelofelijk wat er veel veranderd is.

Artikel hierover in het AD:
https://archive.ph/HMIj5
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_206235788
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 13:26 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Lehman ed vielen om door bergen slechte hypotheken. Zie The Big Short, topfilm wat dat betreft. Ik heb augustus 2008 mijn apartement gekocht, toen was er nog niet veel aan de hand qua crash, die merkte je pas later. In 2014 mijn apartement (70m2) die ik kocht voor 89.000 met moeite na 3 jaar wachten en 1 bezichtiging kunnen verkopen voor 65.000. Die opkoper (een boer nota bene) lacht zich de ballen uit de broek. Toentertijd moest je al een nieuwe baskamer of zo erbij doen anders kwam je de meuk
Niet kwijt. Dat is 7-8 jaar geleden, echt ongelofelijk wat er veel veranderd is.

Artikel hierover in het AD:
https://archive.ph/HMIj5
Die van 2013-2014 ken ik, die van 2008 echter niet
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206235867
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 11:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat was 2013 volgens mijn belastingaangifte
In 2008 kwam pas de kentering, maar het werd pas echt erg verderop. Het was ellende op ellende.

Terwijl ik verwacht dat ergens volgend jaar er paniek zal zijn vanwege het deflatiespook. Moet je eens zien wat dat weer voor gevolgen gaat hebben. De centrale banken en de overheid zijn de grip volledig kwijt.
pi_206235877
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:46 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ook een totaal ander economisch klimaat nu.
Ook dat.
pi_206235884
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:55 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
Wat maakt een woningtekort uit als mensen het niet meer kunnen betalen?
Heel veel. Want dan blijven mensen zitten waar ze zitten. Bij een overschot kan de waarde wel door het putje.
pi_206235900
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:59 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Het aantal woningen per 100.000 inwoners ligt nu hoger dan in 2008.

Betaalbaarheid van woningen werd voorafgaand aan de fiscale wijzigingen in de vorige crisis (afschaffing 100% aflossingsvrij) flink minder doordat zowel het maximale hypotheekbedrag als de te betalen maandlasten in het nadeel van kopers veranderde.

Met de lage rente van afgelopen jaren was het voor kopers vooral de vraag 'wat kunnen we lenen'? Want tegen 2% of minder waren de maandlasten zelfs met 100% annuïtair nog heel goed op te brengen. Nu de rente weer boven de 4% ligt zie ik dat toch wel veranderen. De maximale hypotheek is maar beperkt gedaald. Maar de maandlasten zijn enorm gestegen, waardoor veel mensen niet meer maximaal willen lenen omdat de woonlasten dan simpelweg een te grote hap uit het maandbudget nemen. Zeker als je daar de fors gestegen energieprijzen bij telt.

Betaalbaarheid van de huidige woningprijzen staat nu dus net als in 2008 flink onder druk. De oorzaak van die druk is anders.

En dat woningtekort... We zullen zien in hoeverre dat komende tijd terugloopt en daarmee dus slechts een tekort is om aan onze wensen te voldoen. En niet een tekort om aan de eerste levensbehoefte te voldoen. Dat onderscheid wordt eigenlijk nooit gemaakt wanneer het over het woningtekort gaat, maar is wel een hele belangrijke factor in een eventuele crisis. En het zou ook een belangrijke factor moeten zijn bij beleidskeuzes.
Je moet niet naar inwoners kijken, maar naar huishoudens. Dat de krapte op de woningmarkt toen groter was klopt niet.
pi_206235911
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 13:37 schreef VEM2012 het volgende:

De centrale banken en de overheid zijn de grip volledig kwijt.
Bemoeiden die instellingen zich maar wat minder met de economie dan was de ellende een stuk minder nu.
pi_206235954
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 13:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Heel veel. Want dan blijven mensen zitten waar ze zitten. Bij een overschot kan de waarde wel door het putje.
De woningen die wel worden verkocht trekken gewoon de prijs omlaag.
pi_206236075
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 13:41 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
Bemoeiden die instellingen zich maar wat minder met de economie dan was de ellende een stuk minder nu.
Eens.
pi_206236219
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 13:45 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
De woningen die wel worden verkocht trekken gewoon de prijs omlaag.
Het probleem is altijd dat we meten aan de hand van de gemiddelde transactieprijs. Dat is vrij onnauwkeurig.

Een daling in een kwartaal zegt gewoon nog niet zoveel.

Sowieso zal je verschuivingen krijgen. Een huis met een A label zal waardevast blijken. G label: hou je vast!
pi_206236240
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 14:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het probleem is altijd dat we meten aan de hand van de gemiddelde transactieprijs. Dat is vrij onnauwkeurig.

Een daling in een kwartaal zegt gewoon nog niet zoveel.

Sowieso zal je verschuivingen krijgen. Een huis met een A label zal waardevast blijken. G label: hou je vast!
Zal inderdaad interessant worden het komende jaar.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:21:13 #86
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_206236276
Gewoon blijven bouwen
pi_206236316
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 14:17 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
Zal inderdaad interessant worden het komende jaar.
Een ding is zeker: hoe meer de EU zich gaat bemoeien met de economie, hoe slechter het gaat worden.

Wat dat betreft ben ik ook niet positief. Ik schat in dat over 30 jaar Europa heel veel armoede gaat kennen. Azië gaat de VS voorbij. Van de Westerse continenten zal alleen Oceanië het goed blijven doen omdat ze een energieoverschot hebben.
pi_206236350
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 14:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een ding is zeker: hoe meer de EU zich gaat bemoeien met de economie, hoe slechter het gaat worden.

Wat dat betreft ben ik ook niet positief. Ik schat in dat over 30 jaar Europa heel veel armoede gaat kennen. Azië gaat de VS voorbij. Van de Westerse continenten zal alleen Oceanië het goed blijven doen omdat ze een energieoverschot hebben.
Over 30 jaar pas? Ik denk dat dat het komende jaar al gaat beginnen. Idd alleen gebieden met goedkope energie kunnen groeien zoals BRICS. Hier krijg je deïndustrialisatie.
pi_206236400
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 13:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Die van 2013-2014 ken ik, die van 2008 echter niet
2008 was de aanleiding van 2014 zeg maar. Banken leenden niet veel uit, rente lag rond de 6% toen. De bouw ging grotendeels op de fles (learn to code), daar hebben we nu nog last van. Woningbouwverenigingen gingen sjoemelen om rechtop te blijven staan , waardoor de verhuurdersheffing ontstond (FoEi GrOtE bEdRiJvEn! PaK Ze BiJ HuN LurVeN! En na problemen die hierdoor ontstonden: FuCk NeOliBs! RuTTe MAaKt AlleS KapoT!). Pas toen de rente weer super laag werd trok de hele boel weer aan.

Ergens heb ik het idee dat je dit vast wel weet en ik het voor niets typ, je bent doorgaans behoorlijk goed ingelezen. Zo ja, dan is het voor de voorbijgangers.

Ps: ik bedacht me net dat ik voor 59.000 verkocht, 30.000 verlies excl.achteraf had ik die woning gewoon aan moeten houden, maar helaas was ik onwetend en werk ik in de zorg dus nog niet goed in de slappe was op mijn 30e
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_206236748
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 14:29 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
Over 30 jaar pas? Ik denk dat dat het komende jaar al gaat beginnen. Idd alleen gebieden met goedkope energie kunnen groeien zoals BRICS. Hier krijg je deïndustrialisatie.
Het zal in schokken gaan. En het hoeft ook allemaal niet. Alleen aan de hand van progressieve groene dagdromerij gaat Europa afzakken naar een niveau dat de economische vluchtelingen de andere kant op gaan.

De grote voorsprong ben je niet in een paar jaar kwijt.
pi_206237221
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 15:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het zal in schokken gaan. En het hoeft ook allemaal niet. Alleen aan de hand van progressieve groene dagdromerij gaat Europa afzakken naar een niveau dat de economische vluchtelingen de andere kant op gaan.

De grote voorsprong ben je niet in een paar jaar kwijt.
Ik hoop dat die vluchtelingen beseffen dat ze aan de andere kant van de wereld geen uitkeringen uitdelen.
pi_206237663
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 14:33 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
2008 was de aanleiding van 2014 zeg maar. Banken leenden niet veel uit, rente lag rond de 6% toen. De bouw ging grotendeels op de fles (learn to code), daar hebben we nu nog last van. Woningbouwverenigingen gingen sjoemelen om rechtop te blijven staan , waardoor de verhuurdersheffing ontstond (FoEi GrOtE bEdRiJvEn! PaK Ze BiJ HuN LurVeN! En na problemen die hierdoor ontstonden: FuCk NeOliBs! RuTTe MAaKt AlleS KapoT!). Pas toen de rente weer super laag werd trok de hele boel weer aan.

Ergens heb ik het idee dat je dit vast wel weet en ik het voor niets typ, je bent doorgaans behoorlijk goed ingelezen. Zo ja, dan is het voor de voorbijgangers.

Ps: ik bedacht me net dat ik voor 59.000 verkocht, 30.000 verlies excl.achteraf had ik die woning gewoon aan moeten houden, maar helaas was ik onwetend en werk ik in de zorg dus nog niet goed in de slappe was op mijn 30e
Die van 2008 is mij echt compleet nieuw. Ik ken alleen die van 2012-2013
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206237764
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 16:10 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
Ik hoop dat die vluchtelingen beseffen dat ze aan de andere kant van de wereld geen uitkeringen uitdelen.
Ik hoop vooral dat de politiek op tijd beseft waar ze mee bezig zijn.
pi_206237788
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 13:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je moet niet naar inwoners kijken, maar naar huishoudens. Dat de krapte op de woningmarkt toen groter was klopt niet.
Goed, kijken we naar de huishoudens.

2008:
7,2 miljoen huishoudens
7,1 miljoen woningen.
0,986 woningen per huishouden.

2022:
8,1 miljoen huishoudens
8,0 miljoen huishoudens
0,988 woningen per huishouden.

In absoluut aantal is het woningtekort ongeveer even groot als in 2008. In percentage van het totale woningbestand / aantal huishoudens is het tekort nu iets kleiner.

Bron: CBS

Oh ja: toen de vastgoedcrisis in 2007 in de VS losbarstte dacht ook de meerderheid dat zoiets wel aan Nederland voorbij zou gaan vanwege het ongekend grote woning tekort.
pi_206237796
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 13:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je moet niet naar inwoners kijken, maar naar huishoudens. Dat de krapte op de woningmarkt toen groter was klopt niet.
kom maar op met de cijfers dan als je dat zegt....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:23:15 #96
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206237837
ik voorzie voor een enorme prijsdaling bij label e-f-g woningen. Kwam je de afgelopen jaren nog weg met een woning zonder behoorlijk label, nu lachen ze je uit.
Tot nooit .......
pi_206237886
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 17:23 schreef Speekselklier het volgende:
ik voorzie voor een enorme prijsdaling bij label e-f-g woningen. Kwam je de afgelopen jaren nog weg met een woning zonder behoorlijk label, nu lachen ze je uit.
doe b,c en d er ook maar bij :Y
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:28:57 #98
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_206238963
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 13:37 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
In 2008 kwam pas de kentering, maar het werd pas echt erg verderop. Het was ellende op ellende.

Terwijl ik verwacht dat ergens volgend jaar er paniek zal zijn vanwege het deflatiespook. Moet je eens zien wat dat weer voor gevolgen gaat hebben. De centrale banken en de overheid zijn de grip volledig kwijt.
Waarom accepteert men niet gewoon lichte deflatie? We hebben nu forse inflatie, als daar in 23/24 wat deflatie tegenover staat, dan liggen de prijzen nog steeds hoger dan in 2021. Zo gevaarlijk is deflatie niet, want ik denk dat weinig mensen zijn die aankopen uitstellen als de aankoop volgend jaar 1 of 2% minder in prijs is.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_206239239
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 17:17 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Goed, kijken we naar de huishoudens.

2008:
7,2 miljoen huishoudens
7,1 miljoen woningen.
0,986 woningen per huishouden.

2022:
8,1 miljoen huishoudens
8,0 miljoen huishoudens
0,988 woningen per huishouden.

In absoluut aantal is het woningtekort ongeveer even groot als in 2008. In percentage van het totale woningbestand / aantal huishoudens is het tekort nu iets kleiner.

Bron: CBS

Oh ja: toen de vastgoedcrisis in 2007 in de VS losbarstte dacht ook de meerderheid dat zoiets wel aan Nederland voorbij zou gaan vanwege het ongekend grote woning tekort.
Toch was destijds er heel veel minder te doen over het aantal woningen dat we tekort zouden hebben. Ook al was het in 2008 242.000 woningen. Dat is inmiddels opgelopen tot 390.000.

https://www.businessinsid(...)-bzk-atlas-research/

Toch ruim 60% meer.
pi_206239420
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 19:28 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Waarom accepteert men niet gewoon lichte deflatie? We hebben nu forse inflatie, als daar in 23/24 wat deflatie tegenover staat, dan liggen de prijzen nog steeds hoger dan in 2021. Zo gevaarlijk is deflatie niet, want ik denk dat weinig mensen zijn die aankopen uitstellen als de aankoop volgend jaar 1 of 2% minder in prijs is.
In zijn algemeenheid accepteren we deflatie niet, omdat het de mensen met veel geld niet goed uitkomt. Die hebben immers veel waardevaste bezittingen en daar vaak ook tegenover geleend. Plus, deflatie zorgt (in theorie) voor minder geld uitgeven door de consument.

Al ruim voordat de oorlog begon vonden de centrale banken dat het toch echt eens tijd werd dat er hogere inflatie kwam. Er werd aangestuurd op meer inflatie. Ook voor de landen die veel geleend hebben is dat heerlijk.

Alleen: inflatie is helemaal niet zo te sturen als centrale banken claimen. Net zo goed als dat er zelfs deflatie is geweest toen de rente idioot laag stond zul menu ook weer zien dat de inflatie zich heel weinig aan zal trekken van de rentestanden. Temeer vanwege de onderliggende redenen.

Ik vermoed dat we naar een tijd toegaan met afwisselend hoge en lage inflatie (met eventueel ook deflationele perioden). Als een soort harmonica.
  Overall beste user 2022 vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:03:25 #101
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_206239506
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 14:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een ding is zeker: hoe meer de EU zich gaat bemoeien met de economie, hoe slechter het gaat worden.

Wat dat betreft ben ik ook niet positief. Ik schat in dat over 30 jaar Europa heel veel armoede gaat kennen. Azië gaat de VS voorbij. Van de Westerse continenten zal alleen Oceanië het goed blijven doen omdat ze een energieoverschot hebben.
We kunnen het dan mooi vergelijken met het VK.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_206239909
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 20:03 schreef Ulx het volgende:

[..]
We kunnen het dan mooi vergelijken met het VK.
Het VK is al economisch hersendood.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:23:47 #103
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_206239931
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 19:59 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
In zijn algemeenheid accepteren we deflatie niet, omdat het de mensen met veel geld niet goed uitkomt. Die hebben immers veel waardevaste bezittingen en daar vaak ook tegenover geleend. Plus, deflatie zorgt (in theorie) voor minder geld uitgeven door de consument.

Al ruim voordat de oorlog begon vonden de centrale banken dat het toch echt eens tijd werd dat er hogere inflatie kwam. Er werd aangestuurd op meer inflatie. Ook voor de landen die veel geleend hebben is dat heerlijk.

Alleen: inflatie is helemaal niet zo te sturen als centrale banken claimen. Net zo goed als dat er zelfs deflatie is geweest toen de rente idioot laag stond zul menu ook weer zien dat de inflatie zich heel weinig aan zal trekken van de rentestanden. Temeer vanwege de onderliggende redenen.

Ik vermoed dat we naar een tijd toegaan met afwisselend hoge en lage inflatie (met eventueel ook deflationele perioden). Als een soort harmonica.
Boodschappen worden echt niet uitgesteld bij deflatie (eerste levensbehoefte), diensten als kappers en dergelijke ook niet. Ook horecabezoek en eenvoudige vakanties worden niet uitgesteld bij deflatie. En dingen als electronica worden sowieso goedkoper naarmate de tijd vordert door technologische ontwikkelingen. Uitstel van aankopen vanuit de consumentenzijde is helemaal niet bewezen. Enige probleem is dat schulden zwaarder gaan drukken bij deflatie.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_206240133
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 20:23 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Boodschappen worden echt niet uitgesteld bij deflatie (eerste levensbehoefte), diensten als kappers en dergelijke ook niet. Ook horecabezoek en eenvoudige vakanties worden niet uitgesteld bij deflatie. En dingen als electronica worden sowieso goedkoper naarmate de tijd vordert door technologische ontwikkelingen. Uitstel van aankopen vanuit de consumentenzijde is helemaal niet bewezen. Enige probleem is dat schulden zwaarder gaan drukken bij deflatie.
Ik schreef niet voor niets 'in theorie'.

De economische 'wetten' zijn geschreven in een hele andere tijd. Er is veel veranderd. De meeste economen houden daar geen rekening mee.

Inflatie had er al veel eerder moeten zijn volgens de 'wetten'. En dat die er nu is, is volstrekt verklaarbaar vanuit energie/commodities.

En dat signaleert dat de macht verschoven is van monetair naar commodities. En dat voorspeld niet veel goeds. Aangezien de VS (en in het kielzog daarvan de EU) monetair de grootste vinger in de pap heeft. China heeft gegokt op commodities.

Welkom in een nieuwe wereld.
pi_206240228
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 20:23 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Boodschappen worden echt niet uitgesteld bij deflatie (eerste levensbehoefte), diensten als kappers en dergelijke ook niet. Ook horecabezoek en eenvoudige vakanties worden niet uitgesteld bij deflatie. En dingen als electronica worden sowieso goedkoper naarmate de tijd vordert door technologische ontwikkelingen. Uitstel van aankopen vanuit de consumentenzijde is helemaal niet bewezen. Enige probleem is dat schulden zwaarder gaan drukken bij deflatie.
Bij beleggingen en huizen speelt dit wel omdat men deze zaken later voor een hoger bedrag wilt doorverkopen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')