Ook een sterker reageren op "afwijzing", zoals bijvoorbeeld een chagrijnige cassiere in de plaatselijke supermarkt kunnen dan al voor een 'down'-gevoel zorgen.
Ik weet niet meer precies hoe het heet, maar iets van HSP was het wel
Ik heb me ook verdiept in high sensitive personality. Dat je hoog sensitief bent. Dat ben ik denk ik. Ben erg gevoelig voor harde geluiden en nog meer.
quote:Yep
Op vrijdag 7 februari 2003 11:38 schreef ratpack het volgende:
Er bestaat geloof ik wel zoiets als HSP: High Sensitive Profile. Maar dat betekent dat je overgevoelig op bepaalde dingen reageert. Dat kan bijvoorbeeld muziek zijn, waar dat voor sommigen puur "entertainment" is, kan dat voor iemand met HSP zwaar emotioneel uitwerken.Ook een sterker reageren op "afwijzing", zoals bijvoorbeeld een chagrijnige cassiere in de plaatselijke supermarkt kunnen dan al voor een 'down'-gevoel zorgen.
Ik weet niet meer precies hoe het heet, maar iets van HSP was het wel
Ook erger ik me vaker aan mensen, aan het gedrag.
Verder moet alles gaan zoals ik het wil. Kan niet ertegen als ik moet wachten ofzo. Ben ook erg ongeduldig vaak.
quote:Ja, de P in HSP zal inderdaad wel voor Personality staan. Kwam deze website tegen, komt wat zweverig overig, maar de hele HSP theorie schijnt ondertussen wel algemeen erkend te zijn.
Op vrijdag 7 februari 2003 11:45 schreef yingyang het volgende:
Ik heb me ook verdiept in high sensitive personality. Dat je hoog sensitief bent. Dat ben ik denk ik. Ben erg gevoelig voor harde geluiden en nog meer.
quote:Op een andere site waar ik vaker kom had iemand een boeken tip. Elaine Aron's boek over hoog sensitieve personen. Die persoon zei dat het in de boekenwinkel in de top 10 staat waar zij woont.
Op vrijdag 7 februari 2003 11:51 schreef ratpack het volgende:[..]
Ja, de P in HSP zal inderdaad wel voor Personality staan. Kwam deze website tegen, komt wat zweverig overig, maar de hele HSP theorie schijnt ondertussen wel algemeen erkend te zijn.
En ja, het heeft geloof ik duidelijke overeenkomsten met ongesteldheid. Hoewel mannen het dus ook kunnen hebben, ik spreek uit ervaring
Ikzelf ondervind er vaker problemen mee. Dat hoog sensitieve. Ik zie vaak alles van een ander. Het hele gedrag observeer ik veels te goed. En dan zie ik bepaalde trekjes die me niet bevallen en dan erger ik me super eraan.
Ook op straat is het soms klote. Druk verkeer daar word ik gewoon opgefokt van. Het liefst heb ik dan dat er totale stilte heerst op straat zonder al die lawaaierige motoren.
quote:Yep, herkenning... Moet wel zeggen dat het erger is als ik moe ben/slecht geslapen heb...dus misschien is het ook wel een vorm van chagrijnigheid. Maar ik kan me vaak groen en geel ergeren aan andere mensen- manier van praten, voor je voeten lopen, kinderen...
Op vrijdag 7 februari 2003 12:01 schreef yingyang het volgende:[..]
Op een andere site waar ik vaker kom had iemand een boeken tip. Elaine Aron's boek over hoog sensitieve personen. Die persoon zei dat het in de boekenwinkel in de top 10 staat waar zij woont.
Ikzelf ondervind er vaker problemen mee. Dat hoog sensitieve. Ik zie vaak alles van een ander. Het hele gedrag observeer ik veels te goed. En dan zie ik bepaalde trekjes die me niet bevallen en dan erger ik me super eraan.
Ook op straat is het soms klote. Druk verkeer daar word ik gewoon opgefokt van. Het liefst heb ik dan dat er totale stilte heerst op straat zonder al die lawaaierige motoren.
verder herken ik dit ook in mijn zelf en in bijna alle personen om mij heen die ik redelijk goed ken.
quote:Klote kan het zijn
Op vrijdag 7 februari 2003 12:14 schreef Svyatagor het volgende:[..]
Yep, herkenning... Moet wel zeggen dat het erger is als ik moe ben/slecht geslapen heb...dus misschien is het ook wel een vorm van chagrijnigheid. Maar ik kan me vaak groen en geel ergeren aan andere mensen- manier van praten, voor je voeten lopen, kinderen...
Sociaal gezien is het al helemaal niet prettig. Moet wel zeggen dat ik er niet altijd last van heb. En ook is het zo dat het niet bij alle mensen is.
Maar sommige mensen begrijp ik gewoon niet. En als ze dan een slap verhaal tegen me aan het ophangen zijn dan moet ik moeite doen om interesse te tonen.
Heeft ook te maken met onrust en ongeduldigheid. En teveel verlangen van anderen. Accepteren dat sommige mensen zo zijn en er niets aan kunnen doen dat moet ik doen.
quote:Ik begin altijd te stamelen als iemand me afsnauwt, en wordt dan later als ik weer alleen ben vaak erg kwaad op diegene. Is ook niet handig, kan er beter gelijk wat van zeggen.
Op vrijdag 7 februari 2003 12:01 schreef yingyang het volgende:[..]
quote:Klopt, proberen je tolerantieniveau wat op te schroeven. Maar ik word er een beetje anti-sociaal van, niet aso in de zin dat andere mensen last hebben van jouw gedrag, maar anti in de zin dat je anderen het liefste mijdt omdat ze je toch maar in de weg zitten. Denk vaak zat ´waarom zit jij mij dwars, ik heb er niet voor gekozen dat jij in mijn omgeving mij lastig valt, ik laat jou toch ook met rust?´ plat voorbeeld is misschien wel telemarketeers... Hmm, klinkt wel een beetje psycho als ik het nu zo lees, maar zo is het wel. Mijn ideaal is dan ook een mooi huisje ergens in de middle of nowhere..., geen files, geen klapvee dat voor je voeten loopt...gewoon geen andere mensen (behalve misschien een paar die ik wél leuk vind
Op vrijdag 7 februari 2003 12:19 schreef yingyang het volgende:[..]
Klote kan het zijn
Ik probeer vaak mijn kalmte te bewaren en het niet allemaal te serieus te nemen. Ook vaak tel ik tot 10.
Sociaal gezien is het al helemaal niet prettig. Moet wel zeggen dat ik er niet altijd last van heb. En ook is het zo dat het niet bij alle mensen is.
Maar sommige mensen begrijp ik gewoon niet. En als ze dan een slap verhaal tegen me aan het ophangen zijn dan moet ik moeite doen om interesse te tonen.
Heeft ook te maken met onrust en ongeduldigheid. En teveel verlangen van anderen. Accepteren dat sommige mensen zo zijn en er niets aan kunnen doen dat moet ik doen.
zoals yingyang zegt, een scooter die langs komt kan bij mij al enorme spanning in mijn lijf oproepen en het is geen pretje als dit keer na keer na keer gebeurt.
het is vreselijk vermoeiend.
ik probeer altijd mezelf kalm te houden en meestal lukt me dat wel maar mijn extreme ergernis kunnen mensen van mijn lichaanshouding en gezicht aflezen en dat levert wel eens problemen op.
mijn man daraentegen maakt zich bijna nooit druk en als het wel een keer gebeurt merken alleen mensen die hem heel goed kennen dat er iets is.
ik zou willen dat ik meer van die kalmte had, maakt je eigen leven zo'n stuk makkelijker denk ik.
quote:Tolerantie verhogen dat ben ik ook van plan. Niet zozeer meer letten op anderen maar proberen het beste ervan te maken. Ze zullen ook vast commentaar op mij hebben
Op vrijdag 7 februari 2003 12:32 schreef Svyatagor het volgende:[..]
Klopt, proberen je tolerantieniveau wat op te schroeven. Maar ik word er een beetje anti-sociaal van, niet aso in de zin dat andere mensen last hebben van jouw gedrag, maar anti in de zin dat je anderen het liefste mijdt omdat ze je toch maar in de weg zitten. Denk vaak zat ´waarom zit jij mij dwars, ik heb er niet voor gekozen dat jij in mijn omgeving mij lastig valt, ik laat jou toch ook met rust?´ plat voorbeeld is misschien wel telemarketeers... Hmm, klinkt wel een beetje psycho als ik het nu zo lees, maar zo is het wel. Mijn ideaal is dan ook een mooi huisje ergens in de middle of nowhere..., geen files, geen klapvee dat voor je voeten loopt...gewoon geen andere mensen (behalve misschien een paar die ik wél leuk vind
).
Ik heb het geluk dat ik nog redelijk rustig woon. 's avonds hoor je totaal geen verkeer hier en dat is super. Hier waar ik woon is het dus nog redelijk uit te houden. In Amsterdam of Rotterdam of Eindhoven zou ik niet graag willen wonen. Teveel mensen kan ik niet tegen gewoon. Ik moet rust om me heen
Zoals ik vaker heb gezegd ken ik gelukkig wel mensen waar ik niet zoveel problemen mee heb. Daar stoor ik me niet aan. Hoewel het af en toe kan gebeuren dat ik me toch een tikkel erger aan bepaalde opmerkingen of wat dan ook.
Ook het uitgaan doe ik niet meer. Een terrasje pakken dat wil ik nog wel in de zomer maar een discotheek of kroeg dat is niets meer voor mij. Veels te veel impulsen en prikkels en dan word ik vanzelf onrustig.
Een huisje ergens in Spanje waar het rustig is wil ik ook Maar daar moet je geld voor hebben.
quote:Scooters moeten ze afschaffen
Op vrijdag 7 februari 2003 12:34 schreef DarkElf het volgende:
ik ben iemand die me snel ergert en dat is super vervelend.zoals yingyang zegt, een scooter die langs komt kan bij mij al enorme spanning in mijn lijf oproepen en het is geen pretje als dit keer na keer na keer gebeurt.
het is vreselijk vermoeiend.
ik probeer altijd mezelf kalm te houden en meestal lukt me dat wel maar mijn extreme ergernis kunnen mensen van mijn lichaanshouding en gezicht aflezen en dat levert wel eens problemen op.
mijn man daraentegen maakt zich bijna nooit druk en als het wel een keer gebeurt merken alleen mensen die hem heel goed kennen dat er iets is.
ik zou willen dat ik meer van die kalmte had, maakt je eigen leven zo'n stuk makkelijker denk ik.
Kalmte bewaren dat probeer ik dus ook. Mezelf te kalmeren en rustig te blijven ademhalen en me niet op te fokken en me gek te laten maken.
Vooral op de ademhaling letten dat helpt mij goed. Rustig ademen kan een hoop betekenen.
De tv zet ik ook vaak zacht. Een film in dolby digital wat hier vaker bekeken word daar kan ik ook al niet goed meer tegen
Vraag me af of dit het resultaat is van de manie en psychose. Of ik misschien toch een klap heb gekregen geestelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |