abonnement Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 woensdag 5 oktober 2022 @ 09:09:25 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_206209103
Desinformatie als wapen in de oorlog in Oekraïne, het gerucht dat RIVM-baas Jaap van Dissel smeergeld heeft aangenomen en de opkomst van juice channels. Nepnieuws komt in vele gedaanten en 7 op de 10 Nederlanders maakt zich er zorgen over. Dit blijkt uit recent onderzoek van communicatiebureau Counter Content.



Counter Content deed vier jaar geleden al eens onderzoek naar de impact van nepnieuws en het vertrouwen in de media. Het aandeel Nederlanders dat zich zorgen maakt over nepnieuws is met 7 op de 10 zo goed als gelijk gebleven. Raymond Bresching, communicatiestrateeg bij Counter Content: “De zorgen over nepnieuws zijn niet afgenomen, maar de oorzaken zijn wel anders. Vier jaar geleden was Trump de verpersoonlijking van ‘fake news’. Nu hij minder prominent aanwezig is, spelen social media en de polarisatie in Nederland een belangrijke rol bij de zorgen over nepnieuws.”

In crisistijd is NOS de meest betrouwbare nieuwsbron
NOS, Nu.nl en RTL Nieuws scoren het beste op de vraag welk nieuwsmedium het meest betrouwbaar is. Volgens Huub Wijfjes, hoogleraar mediageschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, is dat in deze tijden van crises logisch: “Dat NOS en RTL als betrouwbaar worden gezien, lijkt mij verklaarbaar vanuit de geschiedenis. Het zijn nieuwsmerken die in een lange tijd, NOS sinds 1956 en RTL sinds 1989, een reputatie van betrouwbaarheid hebben opgebouwd. Uit eerder onderzoek is gebleken dat bij grote en heftige crises zoals oorlog en aanslagen heel veel burgers zich tot deze media richten om te weten te komen wat er echt speelt en belangrijk is.”

Uit het onderzoek blijkt dat TV zijn aantrekkingskracht niet heeft verloren. Vooral bij 35-plussers wordt dat medium genoemd als hét middel voor betrouwbaar nieuws. Opvallend is dat jongeren tot 35 jaar zich liever wenden tot online nieuwsbronnen. Huub Wijfjes: ”Online nieuwsmedia kunnen zeer krachtig zijn in de publieksaantrekkelijkheid als ze een betrouwbaar geachte routine erop nahouden. Dat is natuurlijk zo in het geval van Nu.nl en dat verklaart hun hoge score.”

“Het grootste deel van Nederland is best mediawijs”
Naast de zorgen over nepnieuws beseft een meerderheid van de ondervraagden dat media nooit helemaal onafhankelijk kunnen zijn. Ook hier vindt 7 op de 10 dat door commerciële belangen of politieke voorkeur media nooit helemaal onafhankelijk kan zijn. Raymond Bresching: “Dit aandeel is gelijk met vier jaar geleden. Dat zegt ons vooral dat het grootste deel van de Nederlanders best mediawijs is en dus kritisch is bij het consumeren van nieuws.” Onderzoek van Eurostat bevestigt dat Nederlanders in vergelijking tot bijna 30 andere Europese landen informatie op nieuwssites en social media het meest dubbel checken. Het nieuwe onderzoek van Counter Content laat verder zien dat het vertrouwen in social media, influencers en juice channels erg laag is.

7 op de 10 Nederlanders maakt zich zorgen over nepnieuws

NOS _O_

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_206209127
Maar wie zegt dat nepnieuws ook echt nep is en niet een complot is van de msm.
pi_206209133
Terecht, hopelijk komt er snel een verbod op verspreiding van nepnieuws
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206209135
quote:
9s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 09:12 schreef De-iets-tedikkewielrenner het volgende:
Maar wie zegt dat nepnieuws ook echt nep is en niet een complot is van de msm.
Degene die het heeft onderzocht
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206209322
Probleem van nepnieuws ligt ook gewoon aan de berichtgeving van de normale media.

Als de media bij berichten het complete plaatje geeft inplaats van selectieve blik omdat het in straatje past van de Journalist in kwestie. Geef je de ruimte aan speculatie en zo ook nepnieuws.

[ Bericht 14% gewijzigd door hunterrnl op 05-10-2022 09:53:09 ]
pi_206209545
Lol, deugpropaganda over nepnieuws.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 09:59:53 #7
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_206209558
Huub Wijfjes _O-
  Trouwste user 2022 woensdag 5 oktober 2022 @ 10:03:26 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_206209601
Verenigingen en vakbonden van Turkse journalisten hebben geprotesteerd tegen een wetsvoorstel dat gevangenisstraffen van één tot drie jaar zou opleggen voor het verspreiden van "valse informatie".

Tien verenigingen bekritiseerden de wet in een gezamenlijke verklaring als een bedreiging voor de vrijheid van meningsuiting. Bij een protest voor het parlement in Ankara droegen de journalisten zwarte maskers en spandoeken met inscripties als "Nee tegen de censuurwet" of "Vrije pers is cruciaal voor democratie".

De wet heeft tot doel online netwerken en website-exploitanten te dwingen informatie te publiceren over gebruikers die worden verdacht van "het verspreiden van misleidende informatie". In dat geval worden journalisten bedreigd met het intrekken van hun perskaart. De regerende AKP diende het wetsvoorstel in mei in bij het parlement. Aangezien de partij en haar bondgenoten daar een meerderheid hebben, zal het wetsvoorstel waarschijnlijk worden aangenomen.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_206209659
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 09:09 schreef tong80 het volgende:

[ afbeelding ]

Ga je al, Kadafi is al lang dood.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 10:28:56 #10
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_206209802
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 09:39 schreef hunterrnl het volgende:
Probleem van nepnieuws ligt ook gewoon aan de berichtgeving van de normale media.

Als de media bij berichten het complete plaatje geeft inplaats van selectieve blik omdat het in straatje past van de Journalist in kwestie. Geef je de ruimte aan speculatie en zo ook nepnieuws.
Tja, als je de halve waarheid vertelt, lieg je dan of niet? Daar kun je hele boeken over vol schrijven.

Wat mij betreft is het altijd het beste om verschillende bronnen te gebruiken en de "waarheid" zal wel ergens in het midden liggen. En vooral sceptisch blijven.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_206209816
De maximale markt voor het FvD is dus 30%.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 10:32:18 #12
21467 franske19
Hit the deck!
pi_206209841
Maak me meer zorgen over echt nieuws.
"The wolves will come again," said Jojen solemnly. - George R.R. Martin
pi_206210041
quote:
9s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 09:12 schreef De-iets-tedikkewielrenner het volgende:
Maar wie zegt dat nepnieuws ook echt nep is en niet een complot is van de msm.
Het ministerie van waarheid heeft altijd gelijk.
pi_206210081
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 09:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
Terecht, hopelijk komt er snel een verbod op verspreiding van nepnieuws
Maar dan moet er een instelling komen die al het nieuws gaat beoordelen of het waar is of niet? En wat als informatie, dat gezien wordt als 'fake news', door voortschrijdend inzicht toch blijkt te kloppen? Dit is geen doen niemand heeft alle waarheid in pacht.
pi_206210325
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 10:53 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
Dit is geen doen niemand heeft alle waarheid in pacht.
Ik wel.
pi_206210364
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 10:53 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
Maar dan moet er een instelling komen die al het nieuws gaat beoordelen of het waar is of niet? En wat als informatie, dat gezien wordt als 'fake news', door voortschrijdend inzicht toch blijkt te kloppen? Dit is geen doen niemand heeft alle waarheid in pacht.
Nu zijn er ook al instellingen die dat doen en dat laatste is makkelijk te omzeilen doordat de datum van controleren leidend is.
Soms is het werkelijk zo makkelijk zoals het klinkt.

Hetzelfde geldt bij een rechter. Heeft deze wel altijd gelijk?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206210376
Nu.nl betrouwbaar noemen gaat extreem ver. Dat is een propagandakanaal pur sang. Je ziet het vaker bij nieuwsmedia. De politieke orientatie van de medewerkers daar bepaalt wat wel of geen nepnieuws is. Dan heb je nog de wappies natuurlijk die de maandlanding ontkennen, maar dat is een verwaarloosbaar deel.

Het echte gevaar zit in de mainstream media die feiten niet benoemt of verdraaid. Daar is de grote winst te behalen.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 11:22:30 #18
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_206210390
twitter


Google en de VN bepalen wat nepnieuws of niet
Ik ben inmiddels overleden
pi_206210400
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 09:09 schreef tong80 het volgende:
NOS, Nu.nl en RTL Nieuws scoren het beste op de vraag welk nieuwsmedium het meest betrouwbaar is.
Dit zegt alles over hoe serieus je de deelnemers van dit onderzoek moet nemen :').
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_206210413
quote:
15s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:22 schreef Enchanter het volgende:
[ twitter ]

Google en de VN bepalen wat nepnieuws of niet
En dan heb je natuurlijk een groep goedgelovige mensen die vervolgens de uitverkozen narratieven van dit soort instituten braaf gaat papegaaien en tevens iedereen met een afwijkende mening probeert te demoniseren. Want hoe durf je voor jezelf te denken? De overheid en bepaalde media outlets, daar moet je op vertrouwen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_206210427
Ik vertrouw alleen de staatsomroep.

pi_206210476
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 10:28 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Tja, als je de halve waarheid vertelt, lieg je dan of niet? Daar kun je hele boeken over vol schrijven.

Wat mij betreft is het altijd het beste om verschillende bronnen te gebruiken en de "waarheid" zal wel ergens in het midden liggen. En vooral sceptisch blijven.
Dan lieg je zeker niet, maar geef je wel ruimte voor speculatie of verzwijgen van.

Helpt ook niet dat er bij sommige onderwerpen zoals eenzijdig nieuws van Asielzoekers en Transgender te horen krijgt. Op youtube worden de comments uitgeschakeld bij nieuwsuur of omroep flevoland. Dat is ook niet handig in deze tijd.

Ook bij simpele onderwerpen bij een signalement. BN De Stem had een bericht over geweldsdelict bij een verkeerslicht, maar meer dan een 28 jarige man in zwarte kleding kwamen ze niet. Ondertussen bij Omroep Brabant had je een op de detail "opsporings verzocht" signalement klaar liggen.

Vertrouwen is belangrijk... Heb je dat niet gaan de verkeerde deuren open.
pi_206210799
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Nu zijn er ook al instellingen die dat doen en dat laatste is makkelijk te omzeilen doordat de datum van controleren leidend is.
Soms is het werkelijk zo makkelijk zoals het klinkt.
Maar die geven geen boetes, jij zegt dat het verboden moet worden. Of wil je die mensen bevoegdheid geven om iets van het internet te schrapen?

quote:
Hetzelfde geldt bij een rechter. Heeft deze wel altijd gelijk?
Daarbij kan je in hoger beroep gaan als je het er niet mee eens bent.
pi_206210883
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:55 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
Maar die geven geen boetes, jij zegt dat het verboden moet worden. Of wil je die mensen bevoegdheid geven om iets van het internet te schrapen?
[..]
Daarbij kan je in hoger beroep gaan als je het er niet mee eens bent.
Mooi dat je jezelf al beantwoord en dat we het met elkaar eens zijn
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206210885
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:30 schreef hunterrnl het volgende:
Op youtube worden de comments uitgeschakeld bij nieuwsuur of omroep flevoland.
Het verbaast me eigenlijk dat nog niemand een app of browser plugin ontwikkeld heeft waarmee je op eender welke webpagina commentaar kan leveren. De commentaren zouden natuurlijk niet op de pagina zelf staan, maar bvb in een pop-up of apart venster geopend worden. Alle commentaren staan opgeslagen op een server, met de URL van de webpagina erbij. Wanneer je naar een bepaalde webpagina surft roept de plugin alle commentaren op die over die URL geplaatst zijn. Zo kan de eigenaar van de website niet beletten dat er commentaren gepost worden, en hij kan ze ook niet modereren.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')