abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206207936
Ik heb de serie "Rampvlucht" met alle aandacht goed bekeken, maar deze serie is met fictie en halve waarheid verfilmd.

Hier een beknopte versie van de serie "Rampvlucht":
Als op 4 oktober 1992 een Boeing 747 van de Israëlische vliegtuigmaatschappij El Al neerstort op een flatgebouw in de Amsterdamse Bijlmermeer is Nederland in een klap wereldnieuws. Het onderzoek naar de oorzaak wijst uit dat er een veiligheidspen bij één van de motoren is losgeschoten. Gewoon heel veel pech. Gelukkig was het een goederenvliegtuig met aan boord slechts parfum, bloemen en computeronderdelen, zegt Den Haag. De zwarte doos is onvindbaar. Na een periode van nationale rouw gaat Nederland weer over tot de orde van de dag.

Maar in de maanden die volgen worden huisdieren ziek en krijgen bewoners en reddingswerkers medische klachten. Zou het kunnen dat er nog meer in dat vliegtuig zat, houdt iemand iets achter? Een jonge dierenarts uit de Bijlmermeer (Asha Willems) en twee journalisten van concurrerende kranten (Pierre Heijboer en Vincent Dekker) laten het er niet bij zitten. Ze gaan op zoek naar antwoorden, waardoor ze in een zes jaar durende strijd belanden met de luchtvaartwereld, de overheid en geheime diensten. Uiteindelijk leidt hun zoektocht naar de veelbesproken parlementaire enquête in 1998. Wat is er fout gegaan? Wie heeft er gefaald? Wat moest er geheim worden gehouden?
Bron: KRO+NRCV via internet.
Link: https://kro-ncrv.nl/rampv(...)-over-de-bijlmerramp

Mijn bevindingen is dat de politiek de bewoners van Bijlmer in de steek laat tijdens het onderzoek, echter hebben de bewoners wel gelijk om voor zichzelf op te komen om waarheid boven water te krijgen. Maar de overheid, RLD, politie, EL AL, Gemeente Amsterdam en de brandweer hebben juist in deze tijd helaas wel onjuiste feiten verteld tegen ons allemaal, ook met de pers. De politiek is hoe dan ook erg partijdig geweest bij het onderzoek naar Bijlmerramp in 1992 en jaren later, waar ook Bijlmerbewoners medisch onderzoek werd onthouden. Juist, deze overheid deed echt wat ze graag wilden: gegevens geheim houden omtrent dat problemen kan opleveren voor de relatie van Nederland met Israël. Of ambtenaren banden heeft met Israëlische geheime agentdienst Mossad is niet te bewijzen geweest, vermoed ik.

Over journalisten gesproken vond ik heel erg moedig en dapper dat ze ook zelf ondergezocht hebben naar waarheid van gehele ramp in Amsterdam. Helaas werden ze ook vaak tegengewerkt door ambtenaren, ministers, de gemeente Amsterdam en het Rijks Luchtvaart Dienst. Op gegeven moment wist ik dat toen ik de serie bekeek dat ze machteloos waren om hun gelijk te halen, maar voor de krant als er slechte nieuws of een soortgelijk ramp is gebeurd verdienen ze veel geld aan om meer sensatie te zoeken.

Verder was beter geweest dat Rijks Luchtvaart Dienst niet de ramp zelf kon onderzoeken, maar een onafhankelijk buitenlandse luchtvaartautoriteit kan beter dit wel onderzoeken. Waarom? Omdat als een Nederlandse luchtvaartautoriteit zelf onderzoekt, zie je als niet een onafhankelijk orgaan dat niet partijdig moet zijn voor het onderzoek. Mijn vermoeden is dat het rapport van onderzoek van Bijlmerramp geen waarheid bevatte zowel de route waar het vliegtuig boven Amsterdam zo laag vloog, wat vracht-jumbo van El Al echt precies mankeerde en andere dingen die niet juist zijn. Wat de vrachtdocumenten van El Al is vermoedelijk gefraudeerd of vervalst om de naam El AL te blijven zuiveren dat ze geen blaam zou treffen.

Over mensen in witte pakken gesproken kan ik niet oordelen of wel Israëliërs kunnen geweest zijn of van Mossad die mogelijk ander belangrijke recorder van de cockpit zo snel heeft opgepakt. Het blijft een groot mysterie dat misschien nooit opgelost kan worden.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')