abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206200971
Vorig jaar hebben we het huis (gebouwd in het jaar 1975) gekocht. Bij de inspectie, voordat we naar notaris gingen, hebben we de vochtplekken op het muur van de woonkamer helaas niet opgemerkt, pas erna.

Die vochtplekken, het zijn geen schimmels of zo, gewoon ietwat donkere plekken op het witte muur. Je ziet het pas als je heel goed van opzij kijkt.
Die vochtplekken is ALLEEN op de gemeenschappelijke muur van de woonkamer met de buur te zien, dus niet aan de muren dat aan de tuin, terras of oprit grenzen.
Alle muren zien er gewoon tiptop uit, dus ook de gemeenschappelijke muur, alleen in het midden van de gemeenschappelijke muur boven de plinten zie je ietwat donkere plekken.
Achter de plinten van de gemeenschappelijke muur is voelbaar nat, de plinten op alle andere muren gewoon kurkdroog.
Aan de gemeenschappelijke muur staat er wel 1 verwarming en de leidingen lopen onder de parket naar de andere kant van de muur toe. Volgens de loodgieter kan die vochtplekken zeker niet van de leidingen van de verwarming komen.
De badkamer is aan de andere kant van het huis en kan dus zeker die vochtplekken niet veroorzaken.
Aan de gemeenschappelijke muur boven zitten er geen waterleidingen.

Ik heb vochtmeter aangeschaft. Met die vochtmeter is het gebleken dat de vocht aan de muren, dat aan de voortuin, achtertuin met terras en oprit grenzen, erg laag is, alleen die gemeenschappelijke muur is in het midden erg hoog.
Dus aan de gemeenschappelijke muur links (voortuin) en rechts (achtertuin) is de vochtgehalte achter de plinten het laagst en naar midden toe is de vochtgehalte steeds hoger.
We hadden vermoeden dat het aan de buur lag. We zijn bij de buur geweest en hij zei dat bij hem alles in orde is, dus geen vochtplekken bij hem.

Aan de buitenmuren is er geen waterkering met een waterkerende folie, wel afgedicht met cement tussen de muurstenen en straattegels.

2 firma's van vochtbestrijding zijn geweest en ze zeggen meteen muur injecteren en hun offertes zijn belachelijk! Bijna 5.000 euro zonder BTW.
Ze kunnen het bovenstaande verhaal niet verklaren en kunnen alleen muurinjectie adviseren.
Daar gaan we dus niet mee akkoord en willen afwachten.

Nu een jaar later heb ik na een kurkdroge en hete zomer (juli) gemeten: geen verandering.
Ook na een kletsnatte maand (september) is het niet verergerd.

Kunnen jullie verklaren waarom alleen vochtgehalte achter de plinten in het midden van de gemeenschappelijke muur erg hoog is terwijl alle andere laag zijn? Dan duidt er toch iets probleem bij de buur, maar de buur is erg stellig dat bij hem helemaal geen probleem is.
Als het aan de opstijgende vocht ligt, waarom dan enkel in de gemeenschappelijke muur en niet aan de muren dat grenzen aan de voortuin, oprit en achtertuin grenst?
Als het de opstijgende vocht is, zou de situatie nu dan niet erger moeten zijn dan 1 jaar geleden?
De muren in de slaapkamers boven en zolder zijn allemaal perfect. Het kan dus zeker niet van boven of dak komen.
Is hier muur injecteren dan de enige oplossing?

(Ik wilde foto's posten, maar weet niet hoe ik foto's kan toevoegen)
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:40:36 #2
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_206201537
Lekkage kan natuurlijk. Weet niet of er een schoorsteen is, daar kan langs af regenwater vallen. Lekkage kan ook een leiding zijn.

Is de buurman wellicht zo vriendelijk geweest deze muur in de spouw te isoleren? Dan kan er doorslag van vocht komen.

Of het opstijgend vocht is kun je meten, dan is het hoe lager hoe vochtiger en waarschijnlijk breder. Dat hoeft niet snel erger te worden. Net als bij de lekkage.

Wel matige kwaliteit dat zo'n bedrijf niets anders kan dan de eigen oplossing adviseren en niets over de oorzaak kan melden
pi_206210302
Blijft een lastig verhaal met "What you see is what you get." Wanneer je alleen een plek in de muur hebt en geen opties om verder te kijken en slechts te moeten raden waar het vandaag zou kunnen komen. In dit geval lijkt het duidelijk dat het van onderen moet komen. En daar moet je het vooralsnog mee doen...

Ik heb het zelf eens meegemaakt van boven en vochtvlekken in een gemeenschappelijke muur. Zelfde verhaal bij de buren geen enkel probleem heb het zelf kunnen zien geen vlekken bij hem op dezelfde plek en bij mij bleef het maar terugkomen. Dakdekker er op gezet die heeft alles gefikst en zelfs een kering aangebracht zodat al het water aan mijn kant op mijn dak blijft en dat van de buren op hun dak. En het bleef maar doorlekken. Zelfs de dakdekker verklaarde dit kan alleen nog maar van de buren komen. Maar ja, wanneer die nergens last van hebben probeer die dan maar eens te overtuigen actie te ondernemen.

Nu heb ik een hele toffe buurman en hij zei dat zijn dak hoe dan ook aan vervanging toe is maar op het moment niet de financiële middelen had. Dus dat dan maar moeten afwachten. En warempel toen hij zijn oude dakbedekking jaren later eraf had getrokken vond hij een flinke vochtplek in het hout dat inmiddels aan het rotten was precies aan de kant waar het bij mij doorlekte. Op een een of andere manier zat de lekkage dus aan zijn kant maar het water zocht een weg naar binnen toe via mijn muur en niet bij hem.

Eind goed al goed... Maar dat een buurman dus zegt nergens last van te hebben zegt nog lang niet alles... En wanneer het van onderen komt dan wordt het een extra lastig verhaal. Dan zul je op zijn minst wat bouwtekeningen moeten bemachtigen om te kunnen achterhalen of daar eventueel leidingwerk ligt dat zou kunnen lekken. Bv. riolering die door verzakking gebroken is of iets dergelijks.

Wat betreft injecteren tegen optrekkend vocht zit je gemiddeld op ¤100 per strekkende meter. Dus die ¤5000 lijkt me dan ook wel wat erg drastisch hoog. Op zich is een muur injecteren geen rocket science en zou als je het zelf doet stukken goedkoper kunnen zelfs zonder professioneel materiaal. Duurt wat langer zonder het onder druk te zetten en maak je gebruik van de zwaartekracht en de capillaire eigenschap van de muur zelf. Daar kun je met en met dan zolang over doen als je dat zelf wilt.
https://www.murenvochtig.(...)elf-muren-injecteren
pi_206215228
Waar is die muur van gemaakt? Hier zijn de binnen muren naar de buren ook spouw muren.
Hoe zit het onder de vloer lopen er behalve die radiator leiding nog andere?
Hoe is de druk in de cv ketel? Blijft die stabiel? Hoe is de leiding van die radiator. Ik had nergens last van alleen iets lekkende cv, toen ik de radiator weg wilde halen kon ik hem er zo aftillen. In de vloer bleken de leiding volledig doorgerot.
pi_206219125
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:14 schreef Watuntrik het volgende:
Blijft een lastig verhaal met "What you see is what you get." Wanneer je alleen een plek in de muur hebt en geen opties om verder te kijken en slechts te moeten raden waar het vandaag zou kunnen komen. In dit geval lijkt het duidelijk dat het van onderen moet komen. En daar moet je het vooralsnog mee doen...

Ik heb het zelf eens meegemaakt van boven en vochtvlekken in een gemeenschappelijke muur. Zelfde verhaal bij de buren geen enkel probleem heb het zelf kunnen zien geen vlekken bij hem op dezelfde plek en bij mij bleef het maar terugkomen. Dakdekker er op gezet die heeft alles gefikst en zelfs een kering aangebracht zodat al het water aan mijn kant op mijn dak blijft en dat van de buren op hun dak. En het bleef maar doorlekken. Zelfs de dakdekker verklaarde dit kan alleen nog maar van de buren komen. Maar ja, wanneer die nergens last van hebben probeer die dan maar eens te overtuigen actie te ondernemen.

Nu heb ik een hele toffe buurman en hij zei dat zijn dak hoe dan ook aan vervanging toe is maar op het moment niet de financiële middelen had. Dus dat dan maar moeten afwachten. En warempel toen hij zijn oude dakbedekking jaren later eraf had getrokken vond hij een flinke vochtplek in het hout dat inmiddels aan het rotten was precies aan de kant waar het bij mij doorlekte. Op een een of andere manier zat de lekkage dus aan zijn kant maar het water zocht een weg naar binnen toe via mijn muur en niet bij hem.

Eind goed al goed... Maar dat een buurman dus zegt nergens last van te hebben zegt nog lang niet alles... En wanneer het van onderen komt dan wordt het een extra lastig verhaal. Dan zul je op zijn minst wat bouwtekeningen moeten bemachtigen om te kunnen achterhalen of daar eventueel leidingwerk ligt dat zou kunnen lekken. Bv. riolering die door verzakking gebroken is of iets dergelijks.

Wat betreft injecteren tegen optrekkend vocht zit je gemiddeld op ¤100 per strekkende meter. Dus die ¤5000 lijkt me dan ook wel wat erg drastisch hoog. Op zich is een muur injecteren geen rocket science en zou als je het zelf doet stukken goedkoper kunnen zelfs zonder professioneel materiaal. Duurt wat langer zonder het onder druk te zetten en maak je gebruik van de zwaartekracht en de capillaire eigenschap van de muur zelf. Daar kun je met en met dan zolang over doen als je dat zelf wilt.
https://www.murenvochtig.(...)elf-muren-injecteren
Fijn dat het uiteindelijk toch de oorzaak is gevonden! Als het water via het dak naar beneden is gekomen, had je dan geen vochtplekken boven?
pi_206219278
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 18:41 schreef Nico987 het volgende:
Waar is die muur van gemaakt? Hier zijn de binnen muren naar de buren ook spouw muren.
Hoe zit het onder de vloer lopen er behalve die radiator leiding nog andere?
Hoe is de druk in de cv ketel? Blijft die stabiel? Hoe is de leiding van die radiator. Ik had nergens last van alleen iets lekkende cv, toen ik de radiator weg wilde halen kon ik hem er zo aftillen. In de vloer bleken de leiding volledig doorgerot.
De muur is overal spouw, dus ook naar de buren toe.
Behalve van die verwarming lopen er onder de vloer geen andere waterleidingen. Dat weet ik want de vorige bewoner had foto's van de grote verbouwingen in de afgelopen 10-20 jaren geleden overgedragen. Als het aan de leiding van de radiator lag, dan had je natte parket, toch? Maar de parket is gewoon perfect en kurkdroog.
Loodgieter is vorige maand geweest en heeft geen gekke dingen gezien bij de CV ketel en leidingen van de verwarming gecheckt. Hij is zeker van dat het niet aan de verwarming ligt.
pi_206219448
Ik snap het natuurlijk ook niet. Ergens moet dat vocht vandaan komen, maar het kan een flinke afstand door de spouw afleggen en zich daar verzamelen.

De kans dat de oorzaak bij je buren ligt acht ik niet zo groot aangezien zij geen probleem hebben.

Kun je in de kruipruimte, kijk daar eens. Anders zou je om er achter te komen toch een gat in je muur moeten maken. Evt eerst met een leiding zoeker.

[ Bericht 48% gewijzigd door Nico987 op 05-10-2022 23:20:12 ]
pi_206224692
Ik zou even de kruipruimte in gaan, kan dat?

Het kan trouwens best dat optrekkend vocht lokaal omhoog komt. Net minder goed cement gebruikt, of de verkeerde stenen, of net wat bezuinigd, en dat optrekkend vocht komt door de zwakste plek omhoog.

Leidingen van cv kunnen ook lekken hoor, bij mij zijn ze ook door de kruipruimte aangelegd voor de convector-putten, ja 40 jaar vocht waren ze al bijna door.
pi_206226654
quote:
2s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 13:52 schreef skrn het volgende:
Ik zou even de kruipruimte in gaan, kan dat?

Het kan trouwens best dat optrekkend vocht lokaal omhoog komt. Net minder goed cement gebruikt, of de verkeerde stenen, of net wat bezuinigd, en dat optrekkend vocht komt door de zwakste plek omhoog.

Leidingen van cv kunnen ook lekken hoor, bij mij zijn ze ook door de kruipruimte aangelegd voor de convector-putten, ja 40 jaar vocht waren ze al bijna door.
Het zal jou misschien verbazen maar in onze huis is er geen kruipruimte. :-)
pi_206233018
1975 is een betonnen fundering. De kans op optrekkend vocht is zeker op zo'n plaats heel klein. Ik zou de oorzaak op het dak zoeken. Een kapotte pan boven de spouw bijvoorbeeld.

Als dat allemaal niks oplevert dan is een steen uit de muur hakken om te kijken wat er aan de hand is de volgende optie.
pi_206246803
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 08:14 schreef tux87 het volgende:
1975 is een betonnen fundering. De kans op optrekkend vocht is zeker op zo'n plaats heel klein. Ik zou de oorzaak op het dak zoeken. Een kapotte pan boven de spouw bijvoorbeeld.

Als dat allemaal niks oplevert dan is een steen uit de muur hakken om te kijken wat er aan de hand is de volgende optie.
Als de lekkage van de schoorsteen of het dak komt, zou het dan geen sporen kunnen achterlaten van boven naar beneden?
De muur hoger dan 0,5 meter is helemaal perfect, geen vochtplekken of allerlei sporen te zien.
pi_206250250
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 13:26 schreef daniela_007 het volgende:

[..]
Als de lekkage van de schoorsteen of het dak komt, zou het dan geen sporen kunnen achterlaten van boven naar beneden?
De muur hoger dan 0,5 meter is helemaal perfect, geen vochtplekken of allerlei sporen te zien.
Het kan wel langs een muur naar beneden lopen, dat slaat niet meteen door. Onderaan kan het niet weg en slaat het door. En dat kan soms ook heel raar lopen waar wel en waar niet.

Zelf eens gehad met stucen, hele natte week. Doorgeslagen naar de buren maar wel op één specifieke plek ook onderaan de muur. Het stucwerk aan onze kant was toen al ver droog zelfs.
pi_206255966
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 08:14 schreef tux87 het volgende:
1975 is een betonnen fundering. De kans op optrekkend vocht is zeker op zo'n plaats heel klein. Ik zou de oorzaak op het dak zoeken. Een kapotte pan boven de spouw bijvoorbeeld.

Als dat allemaal niks oplevert dan is een steen uit de muur hakken om te kijken wat er aan de hand is de volgende optie.
Eens dat met betonnen fundering kans op optrekkend vocht heel klein is. Maar jaren '70 woningen hoeven geen betonnen fundering te hebben.
pi_206256175
Ik heb dezelfde situatie, denk ik. Ouder huis (1914), buren geen last en op een deel van de gemeenschappelijke muur is het nat tot een hoogte van ongeveer 1 meter.
Muren zijn geïnjecteerd (hebben vorige bewoners laten doen), maar dat heeft maar heel beperkt geholpen.

Plan is nu om er een voorzetwand met vochtwerende platen tegenaan te zetten. De bedrijven die ik gevraagd heb ernaar te kijken geven aan dat het soms niet tegen te gaan is.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')