abonnement Unibet Coolblue
  Miss 200.000.000! dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:21:37 #1
367000 roos94
pi_206200900
Valt mij op in series/films van vroegah, pak em beet jaren 60-90 dat mensen zo overdreven articuleren enzovoorts. Waarom is dat?
pi_206201114
Veel hadden nog acteren geleerd, alsof ze op toneel moesten spelen.
Dan moest je alles veel groter uitbeelden, om achterin de zaal ook nog een beetje over te komen.
Duidelijk articuleren en de klanken goed vormen droeg bij aan de verstaanbaarheid.
En vooral ABN, zodat ze van Groningen tot Maastricht en van de randstad tot in twente en de achterhoek verstaanbaar waren.

Tegenwoordig op tv is dat wat minder van belang.
Dan kan je met een knikje, of een vingertje vanuit de broeksband, iets van 'wasdadan' mompelen, om net zoiets uit te beelden, waar je op toneel een wijds gebaar richting het bedoelde moest maken en duidelijk articulerend uit moest roepen; maar wat is dit dan?'

[ Bericht 15% gewijzigd door marc0871 op 04-10-2022 17:09:39 ]
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_206201416
Toen was fatsoenlijk Nederlands nog heel normaal. Nu is het een mix van een herseninfarct, lees: straattaal en diverse andere multiculturele invloeden.
pi_206201765
Ik vind dat juist altijd grappig in die oude filmpjes. 'Thans reed hij de 5000 meter, alsmede zijn ploeggenoot, die de rit in een eveneens geweldige tijdrit, de spelen op zijn grondvesten deed schudden'.
Eens kijken
pi_206201979
was een versie van neerlands die extra beschaafd was. later werd enigszins plat praten acceptabeler, en dat is nu een soort nieuw nederlands geworden. letterlijk een mengelmoesje van allerlei accenten.
pi_206201986
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 18:09 schreef Maharski het volgende:
Ik vind dat juist altijd grappig in die oude filmpjes. 'Thans reed hij de 5000 meter, alsmede zijn ploeggenoot, die de rit in een eveneens geweldige tijdrit, de spelen op zijn grondvesten deed schudden'.
Prachtig vond ik dat klinken. Jammer dat we dat kwijt geraakt zijn.
Handboek voor klimaat ontkenners
Complothuilers voelen zich voortdurend in hun megalomane kuif gepikt. ^(;,;)^
pi_206202057
Oh ja. Dat Poligoon Nederlands.
Gewoon als Fred Emmer vind ik ook al goed, hoor.

Frans van Dusschoten kon het trouwens ook lekker groots.

[ Bericht 28% gewijzigd door marc0871 op 04-10-2022 18:45:28 ]
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_206202199
Een vriend van mij kan dat Polygoon Nederlands goed imiteren, die is op feestjes dan altijd wel even het baasje. Roept blijkbaar bij veel mensen iets op.
-nee-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')