abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206200319
Mijn UPS heeft "In & Out Ethernet surge-protected ports". Dat lijkt me geen kwaad kunnen. De handleiding gaat niet verder dan:
quote:
Use an ethernet cable to connect a cable modem to the IN port, and connect a computer to the OUT port.
Kan ik de UPS ook gewoon elders in het netwerk aansluiten en profiteren dan alle devices 'erachter' van de functionaliteit?

Huidige situatie
Glasvezelkastje -> modem/router -> devices

Gewenste situatie
A) Glasvezelkastje -> UPS -> modem/router -> switch -> devices
B) Glasvezelkastje -> modem/router -> UPS -> switch -> devices

Heeft 1 van beide situaties nog voor- of nadelen? Bescherm ik het (bruikleen-)modem door hem daarvoor te plaatsen?

[ Bericht 0% gewijzigd door baskick op 04-10-2022 15:33:57 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206207314
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 15:27 schreef baskick het volgende:
Mijn UPS heeft "In & Out Ethernet surge-protected ports". Dat lijkt me geen kwaad kunnen. De handleiding gaat niet verder dan:
[..]
Kan ik de UPS ook gewoon elders in het netwerk aansluiten en profiteren dan alle devices 'erachter' van de functionaliteit?

Huidige situatie
Glasvezelkastje -> modem/router -> devices

Gewenste situatie
A) Glasvezelkastje -> UPS -> modem/router -> switch -> devices
B) Glasvezelkastje -> modem/router -> UPS -> switch -> devices

Heeft 1 van beide situaties nog voor- of nadelen? Bescherm ik het (bruikleen-)modem door hem daarvoor te plaatsen?
Die engelse beschrijving, beschrijft optie B. En dan bescherm je je modem niet. Maar dat staat er dat je moet doen.
pi_206207792
Ik wist niet dat 'Mijn' een merk UPS was :D

(ff checken of dat die filterpoort 1GB/s doorlaat? (of je internetspeeds)

Dat modem heeft toch geen bescherming nodig voor surge vanaf t externe netwerk? (is glas!)
Glas > NTU > UPS > Modem (waar komt de elec surge vandaan dan?)

De handleiding heeft het over Cable/Coax, wellicht dat scheiding/bescherming dan een stuk belangrijker is?
Wat is het type-model-nr van die UPS?

[ Bericht 1% gewijzigd door Het_Bokje op 05-10-2022 00:05:53 ]
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_206208932
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 23:10 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Die engelse beschrijving, beschrijft optie B. En dan bescherm je je modem niet. Maar dat staat er dat je moet doen.
Er staat "a computer". Mijn vraag was of de functionaliteit werkt voor alle computers als ik op de OUT-poort een switch aansluit (situatie B).

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 23:58 schreef Het_Bokje het volgende:
Ik wist niet dat 'Mijn' een merk UPS was :D
'Mijn' is een bezittelijk voornaamwoord aan het begin van de zin (vandaar de hoofdletter) :D

quote:
(ff checken of dat die filterpoort 1GB/s doorlaat? (of je internetspeeds)
10/100/1000 volgens de website. Prima dus.

quote:
Dat modem heeft toch geen bescherming nodig voor surge vanaf t externe netwerk? (is glas!)
Glas > NTU > UPS > Modem (waar komt de elec surge vandaan dan?)
Op het modem komt geen glasvezel-kabel binnen, maar UTP. Ik heb een grijs en een oranje kastje (op één muurplaat). Er gaat glas in (oranje kastje) en er gaat voeding in en UTP uit (grijze kastje). Jij zegt dus de UPS na het modem?

quote:
De handleiding heeft het over Cable/Coax, wellicht dat scheiding/bescherming dan een stuk belangrijker is?
Wat is het type-model-nr van die UPS?
Scherp! Zo had ik het nog niet bezien. Het is een APC Back-UPS Pro 550 (specs en manual). Zou het voor non-coax helemaal geen nut hebben?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206208981
Zeg dan meteen dat het een APC was.... ('mijn' was een geintje wegens niet specifiek genoeg zijn, voor mijn part was ie van je zusjes, type nrs graag!)

Maar: Als die UPS dus als LAN-Surgeprotector functioneert, dan zou je hem ook vóór het modem kunnen zetten. (maar volgens mij heeft dat geen nut, want van welke UTP-poort in t modem moet een surge vandaan komen? van de WAN zijde niet, daar komt glas binnen (via NTU convertertje).

Volgens mij heeft dat SurgeProtect in deze situatie niet zoveel zin, omdat een stroompiek bij Glasvezel nooit daar vandaan zou kunnen komen. (maar wellicht is er iemand die mij tegenspreekt, dan hoor ik graag. Ik kan het natuurlijk mis hebben)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_206209125
Je moet natuurlijk ook kijken waar zoiets kan plaats vinden, mijn logica zegt me dat als je stroom of net zoiets heeft,
waarom dat is. En niet een pleister erop plakken maar het probleem bij de enkels pakken en voorkomen.

A. Je stroom/net is soms instabiel? (intern)
B. Je stroom/net loopt ergens waar bliksem inslag mogelijk is? (extern)
C. A en B kunnen beide gebeuren.

Ik ben meer van het voorkomen dan overal een after-thought op te plaatsen.
pi_206209128
Thanks!

Kan het modem geen overspanning krijgen van blikseminslag (bijvoorbeeld 230V grondkabel) en via de UTP-kabel (tussen modem en switch) 'doorgeven' naar device in het netwerk? Dus buiten het glas om.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206209141
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 09:12 schreef TheBarret het volgende:
Je moet natuurlijk ook kijken waar zoiets kan plaats vinden, mijn logica zegt me dat als je stroom net zoiets heeft,
waarom dat is. En niet een pleister erop plakken maar het probleem bij de enkels pakken en voorkomen.

A. Je stroom net is soms instabiel? (intern)
B. Je stroom net staat loopt ergens waar bliksem inslag mogelijk is? (extern)
C. A en B kunnen beide gebeuren.

Ik ben meer van het voorkomen dan overal een after-thought op te plaatsen.
Ik heb eenmaal defecte PC gehad omdat de bliksem ingeslagen was in een grondkabel ergens in de wijk en/of in het huis van de buren (die hadden méér schade dan ik) - exact is me niet bekend. Situatie B dus. Daar heb ik als particulier weinig tot geen invloed op. Waar ik wél invloed op kan hebben, wil ik graag doen. De UPS is aangeschaft met als doel een NAS netjes uit te schakelen, deze functie was bijzaak, maar als het nut heeft, wil ik 'm graag inzetten (ook al is het maar een pleister).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206209155
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 09:13 schreef baskick het volgende:
Thanks!

Kan het modem geen overspanning krijgen van blikseminslag (bijvoorbeeld 230V grondkabel) en via de UTP-kabel (tussen modem en switch) 'doorgeven' naar device in het netwerk? Dus buiten het glas om.
Je stroom aankomst heeft een aantal fases waar zoiets eigenlijk niet zou moeten of kunnen gebeuren.
Ik weet bijvoorbeeld dat je naast je eigen "breakers" ook nog een 2e fase zit die voor je kastje zit, deze
wordt eigenlijk beheert door je leverancier, als deze niet goed is, dan is dat hen pakkie aan an niet jou probleem eigenlijk. Dit is tot en met (letterlijk) de muur van je huis/huisvesting, daarna is het jouw verantwoordelijkheid.
pi_206209175
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 09:17 schreef TheBarret het volgende:

[..]
Je stroom aankomst heeft een aantal fases waar zoiets eigenlijk niet zou moeten of kunnen gebeuren.
Ik weet bijvoorbeeld dat je naast je eigen "breakers" ook nog een 2e fase zit die voor je kastje zit, deze
wordt eigenlijk beheert door je leverancier, als deze niet goed is, dan is dat hen pakkie aan an niet jou probleem eigenlijk. Dit is tot en met (letterlijk) de muur van je huis/huisvesting, daarna is het jouw verantwoordelijkheid.
Eigenlijk. En toch heb ik door blikseminslag de main switch defect zien gaan en enkele via UTP erop aangesloten netwerkkaarten (niet allemaal en de PC's waar die kaarten in zaten ook niet). Is dit waar theorie en praktijk elkaar ontlopen? Ik weet niet meer of ik toen al glas had of nog ADSL.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206209187
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 09:14 schreef baskick het volgende:

[..]
Ik heb eenmaal defecte PC gehad omdat de bliksem ingeslagen was in een grondkabel ergens in de wijk en/of in het huis van de buren (die hadden méér schade dan ik) - exact is me niet bekend. Situatie B dus. Daar heb ik als particulier weinig tot geen invloed op. Waar ik wél invloed op kan hebben, wil ik graag doen. De UPS is aangeschaft met als doel een NAS netjes uit te schakelen, deze functie was bijzaak, maar als het nut heeft, wil ik 'm graag inzetten (ook al is het maar een pleister).
Mja dit is zo'n vaag geval waar een verzekering zegt "dit is onoverkomelijk" en de energie leverancier is dan
ook heel makkelijk en zegt dat jezelf er ook iets aan kan doen, terwijl dit eigenlijk niet jou schuld is, dus je
kan dan claimen zelfs, alleen het is die verzekering die het onder een heel vaag kopje plaatst dat eigenlijk
zegt "daar kunnen we niks aan doen".

Maar goed daar heb jij niks aan, het is nou al gebeurt en zoiets kan veel schade veroorzaken.

Je zou eventueel een aparte groep kunnen gebruiken (breker) die dan zo'n surge protection blokje heeft.



Voorbeeld, ik zou zelf deze niet nemen, maar voor de duidelijkheid.
pi_206209242
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 09:22 schreef TheBarret het volgende:

[..]
Mja dit is zo'n vaag geval waar een verzekering zegt "dit is onoverkomelijk" en de energie leverancier is dan
ook heel makkelijk en zegt dat jezelf er ook iets aan kan doen, terwijl dit eigenlijk niet jou schuld is, dus je
kan dan claimen zelfs, alleen het is die verzekering die het onder een heel vaag kopje plaatst dat eigenlijk
zegt "daar kunnen we niks aan doen".

Maar goed daar heb jij niks aan, het is nou al gebeurt en zoiets kan veel schade veroorzaken.

Je zou eventueel een aparte groep kunnen gebruiken (breker) die dan zo'n surge protection blokje heeft.

[ [url=https://www.bhphotovideo.com/cdn-cgi/image/format=auto,fit=scale-down,width=500,quality=95/https://www.bhphotovideo.(...)76194.jpg]afbeelding[/url] ]

Voorbeeld, ik zou zelf deze niet nemen, maar voor de duidelijkheid.
De verzekering vergoedde de main switch (op basis van dagwaarde i.c. nieuwwaarde vanwege ouderdom). De losse NIC was de moeite van het claimen niet. Gelukkig viel de schade mee.

De UPS is al in huis (en in gebruik):

"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206209354
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 09:31 schreef baskick het volgende:

[..]
De verzekering vergoedde de main switch (op basis van dagwaarde i.c. nieuwwaarde vanwege ouderdom). De losse NIC was de moeite van het claimen niet. Gelukkig viel de schade mee.

De UPS is al in huis (en in gebruik):

[ afbeelding ]
Ik meen dat dit een lead-based battery is? die gaan het langste mee overigens, lead-based zijn echt gemaakt
voor de lang-haul zeg maar, andere verliezen hen capaciteit over tijd plus zijn de lithium based nou niet bepaald
ongevaarlijk, deze celletjes kunnen soms "bulgen" en bij te veel hitte zelfs klappen.
pi_206209378
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 09:31 schreef baskick het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik heb deze voor me server erop staan (onderste unit):

abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')