abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206196391


Meer en meer mensen zullen te horen krijgen dat ze kanker hebben. In 2019 werden ruim 118.000 diagnoses gesteld, in 2032 zal dat zijn gestegen naar ongeveer 156.000. Elk uur krijgen dan ongeveer achttien mensen het slechte nieuws, becijfert het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL).

Bij de berekening heeft het instituut enkele vormen van kanker niet meegerekend, waaronder een goed te behandelen en veel voorkomende vorm van huidkanker (basaalcelcarcinoom) en een voorstadium van borstkanker (DCIS). Als die wel meetellen, zijn er in 2032 waarschijnlijk ongeveer 232.000 nieuwe diagnoses, oftewel ruim 26 per uur.

Volgens het IKNL komt de sterke stijging van het aantal verwachte kankerdiagnoses vooral door vergrijzing. Nederland kent steeds meer ouderen en zij worden ook ouder dan voorheen. Wat daarnaast meespeelt, is dat mensen soms ongezond leven. Door roken, het drinken van alcohol, overgewicht en weinig lichaamsbeweging groeit het risico dat mensen kanker krijgen. Ook wordt de medische technologie steeds beter, en daardoor is het tegenwoordig mogelijk beginnende tumortjes te vinden die in het verleden pas veel later ontdekt zouden zijn, maar dat draagt maar voor „een beperkt deel” bij aan de toename, aldus het IKNL.

Het aantal gevallen van huidkanker zal in de komende tien jaar het snelste stijgen. Het IKNL verwacht daarin een toename van 40 procent, als gevolg van „overmatige blootstelling aan uv-straling van de zon en zonnebanken.” Door overgewicht zullen ook meer mensen leverkanker, galwegkanker of nierkanker krijgen.

Flinke belasting voor de zorg 💡

De toename van het aantal kankerdiagnoses zal een flinke belasting worden voor de zorg, die al een tekort aan personeel heeft. De patiënten zelf kampen mogelijk ook lang met de gevolgen. Na behandeling zijn ze misschien chronisch vermoeid. Na herstel kunnen ze gedeeltelijk of helemaal arbeidsongeschikt worden, en daardoor zouden sommige mensen in financiële problemen kunnen komen.

De stijging van het aantal kankerdiagnoses is niet meer te voorkomen, verwacht het IKNL. De vergrijzing is in volle gang, en rookverslavingen en onbeschermd zonnen in het verleden zijn niet meer terug te draaien. Maar stoppen met roken en het voorkomen van overgewicht kunnen de risico’s wel verminderen.

Het risico om aan kanker te overlijden, neemt volgens het IKNL wel af. In 2000 waren er ongeveer 292.000 mensen die in de tien jaren ervoor de diagnose kanker hadden gekregen. In 2032 zal die groep ongeveer 780.000 mensen tellen. Het centrum verwacht dat in 2032 een op de dertien Nederlanders kanker heeft of ooit kanker heeft gehad.
https://www.telegraaf.nl/(...)t-gaat-flink-stijgen

Europese vergelijking: vaker kanker in Nederland.
https://iknl.nl/nieuws/20(...)-kanker-in-nederland


Slechte zaak maar niks over bijvoorbeeld de slechte luchtkwaliteit, fijnstof [houtkachels], uitlaatgassen in een over -overvol landje, kortom de dingen waar je zelf geen invloed op kunt uitoefenen.
Verder valt het mij al jaren op dat kanker krijgen echt niet meer voor oudere mensen is, steeds meer jonge mensen krijgen kanker en overlijden hieraan.

De vraag die je jezelf kan stellen is niet óf je kanker krijgt maar wanneer? -O-

[ Bericht 0% gewijzigd door Bep-Vetklep op 04-10-2022 08:32:38 ]
pi_206196415
Toen de meeste mensen rond hun 60e al dood waren, was de kans op kanker idd veel lager.

Des te ouder mensen worden, des te groter hun kans op kanker.

Nog groter is overigens de kans op een kankerdiagnose bij mensen die al eenmaal ervan genezen zijn.... In die zin is de steeds betere zorg en het stijgende aantal mensen dat een kankerdiagnose overleefd ook desastreus voor het aantal diagnoses erna
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  User die overal opduikt 2022 dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:26:28 #3
186611 Haags
pi_206196420
En dan zijn er van die halve tammen die zeggen dat je je niet moet insmeren met zonnebrand.
Zonder wrijving geen glans
  Miss 200.000.000! dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:27:18 #4
367000 roos94
pi_206196424
Tsja kanker is een van mijn grootste angsten. Je kunt er niet van weglopen maar wel de kans verkleinen. Daarom drink en rook ik niet en beweeg meeste dagen wel voldoende. Elke maand controleer ik borst-oksel- en lymfeklieren in hals, sleutelbeen armen en liezen. Kost niet veel tijd en zo ken je je eigen lichaam beter. Daarnaast kom ik zomers zelden lang in de zon dus verbranden doen we niet. Stoelgang altijd snel controleren of er niks vreemds is zoals bloed of veel slijm. Bij langdurige pijnen zoals buikpijn ga ik naar de huisarts en wacht ik niet af.

Maar ja een big mac of hotdog laat ik niet staan en daar zit ook bewerkt vlees in wat weer tot verhoging leidt. En frisdrank vind ik ook lekker. Je moet wat.
pi_206196456
Kanker is vreselijk. Zowel voor de patiënt zelf als voor de omgeving. Je ziet iemand aftakelen tot diegene een schim is van zichzelf.

Maar ik lees dan ook weer regelmatig dat kanker (bepaalde soorten dan) steeds beter te genezen zijn.

Zoals Roos zegt, jezelf regelmatig checken en direct de huisarts bellen mocht je een afwijking constateren. Dat en gezond leven. Meer kun je niet doen.
pi_206196475
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 08:27 schreef roos94 het volgende:
Tsja kanker is een van mijn grootste angsten. Je kunt er niet van weglopen maar wel de kans verkleinen. Daarom drink en rook ik niet en beweeg meeste dagen wel voldoende. Elke maand controleer ik borst-oksel- en lymfeklieren in hals, sleutelbeen armen en liezen. Kost niet veel tijd en zo ken je je eigen lichaam beter. Daarnaast kom ik zomers zelden lang in de zon dus verbranden doen we niet. Stoelgang altijd snel controleren of er niks vreemds is zoals bloed of veel slijm. Bij langdurige pijnen zoals buikpijn ga ik naar de huisarts en wacht ik niet af.

Maar ja een big mac of hotdog laat ik niet staan en daar zit ook bewerkt vlees in wat weer tot verhoging leidt. En frisdrank vind ik ook lekker. Je moet wat.
Zolang je dat met mate doet zal dat ook echt niet veel verschil gaan maken. Je slagaderen gaan niet ineens dichtslibben omdat je één keer per week een Big Mac eet en een paar glaasjes frisdrank met wat suiker erin drinkt evenals dat je er niet spontaan allerlei vormen van kanker door gaat ontwikkelen. Dus blijf er vooral lekker van genieten, als je het maar niet te vaak doet. Uiteindelijk krijg je als je maar oud genoeg wordt toch wel een vorm van kanker of hart- en vaatziekten, of als je geluk hebt word je 90 en stopt je hart er in je slaap mee.
pi_206196507
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 08:26 schreef Haags het volgende:
En dan zijn er van die halve tammen die zeggen dat je je niet moet insmeren met zonnebrand.
Niemand in Afrika, Zuid Amerika en Azië smeert zich in met zonnebrand.
pi_206196516
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 08:35 schreef Sunshine1982 het volgende:
Kanker is vreselijk. Zowel voor de patiënt zelf als voor de omgeving. Je ziet iemand aftakelen tot diegene een schim is van zichzelf.

Maar ik lees dan ook weer regelmatig dat kanker (bepaalde soorten dan) steeds beter te genezen zijn.

Zoals Roos zegt, jezelf regelmatig checken en direct de huisarts bellen mocht je een afwijking constateren. Dat en gezond leven. Meer kun je niet doen.
Bij mannen is bij 1/5e van alle nieuwe gevallen sprake van prostaatkanker. Daar kan je aan dood gaan, maar vaak blijft het ook bij wat kwaadaardige cellen die verder niet zoveel doen. De meeste mannen gaan dood mét prostaatkanker ipv dood aan prostaatkanker.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2022 08:47:46 ]
pi_206196592
Misschien wel interessant in deze context: ontwikkelingen in de levensverwachting vanaf 1950. De levensverwachting neemt al een tijdje niet meer toe. Toch is de verwachting dat die zal stijgen: Het CBS verwacht in 2070 een levensverwachting van 87,5 jaar voor mannen en 91,1 jaar voor vrouwen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206198000
De grootste oorzaak wordt niet genoemd. Suiker. En bewerkte voedingsmiddelen die danwel suiker als toevoeging hebben, of door je lichaam als suiker worden ervaren zoals 'snelle' koolhydraten.

We krijgen in Westerse landen veel en veel te veel van deze rotzooi binnen. Dit leidt tot ontstekingen in het lichaam, overmatige productie van insuline en daarbij behorende insuline-resistentie, overgewicht, diabetes, etc.

Een lichaam wat langdurig in een fysieke staat van 'stress' zit is veel waarschijnlijker om kankercellen te produceren en / of deze niet meer te kunnen controleren / onschadelijk maken in het beginstadium.

Het is frisdrank, snoep, ijs, koek etc wat uiteraard door vrijwel iedereen als 'ongezond' wordt gezien. Maar het is brood, jam, vruchtensappen, gezoete yoghurt, etc wat door veel mensen juist als 'gezond' wordt gezien maar door bovenstaande mechanisme vrijwel hetzelfde is als gewoon 'snoepen'.

Als je je dan bedenkt dat de gemiddelde Nederlander minimaal 2 keer per dag brood eet, vaak met zoet beleg, glaasje jus d'orange erbij, croissantje tussendoor, etc, dan is dat al veel te veel suiker. Maar aangezien dit als gezond wordt gezien komen daar nog wat ongezonde tussendoortjes bij.

Hier mag echt wat aan gedaan worden. Vet heeft een slechte naam gekregen maar het échte probleem wordt niet over gesproken.

Een ander ding is de zogenaamde 'plantaardige oliën' die door hun bewerking een volledig verkeerd vetprofiel hebben met teveel Omega 6 en te weinig Omega 3 vetzuren. Ook hier denken veel mensen 'ah plantaardige olie = gezond' maar het tegendeel is waar. Teveel omega 6 zorgt ook voor ontstekingsreacties in het lichaam en dus op de lange termijn een grotere kans op kanker.

Ik ben overigens geen dokter en heb mijn informatie van het interwebs. Doe derhalve hiermee wat je wilt. Maar het 'bewijs' hiervan zit het voor mij in de hoeveelheid mensen met overgewicht in het Westen en de hoeveelheid patiënten met chronische ziekten. En dit is allemaal toegenomen sinds producten meer granen en suikers zijn gaan bevatten.
pi_206198159
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:43 schreef matigeuser het volgende:

Ik ben overigens geen dokter en heb mijn informatie van het interwebs. Doe derhalve hiermee wat je wilt. Maar het 'bewijs' hiervan zit het voor mij in de hoeveelheid mensen met overgewicht in het Westen en de hoeveelheid patiënten met chronische ziekten. En dit is allemaal toegenomen sinds producten meer granen en suikers zijn gaan bevatten.
Correlatie is niet hetzelfde als causaliteit. Jammer ook dat je niet ingaat op de argumenten die in de OP worden gegeven en die afweegt tegen de ontwikkelingen in onze levensverwachting. Vind je de vergrijzing en toegenomen levensverwachting niet ontzettend sterke verklaringen?

Verder kan ik een ieder de boeken van Martijn Katan warm aanbeleven, als alternatief voor zelfonderzoek via het interwebz. Want laten we vooral niet overschatten in hoeverre we als leken een gedegen overzicht over het vakgebied kunnen krijgen en al het onderzoek dat daarbinnen is gedaan. Dit is een heel aardig boek:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206198182
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 08:24 schreef RM-rf het volgende:
Toen de meeste mensen rond hun 60e al dood waren, was de kans op kanker idd veel lager.

Des te ouder mensen worden, des te groter hun kans op kanker.

Nog groter is overigens de kans op een kankerdiagnose bij mensen die al eenmaal ervan genezen zijn.... In die zin is de steeds betere zorg en het stijgende aantal mensen dat een kankerdiagnose overleefd ook desastreus voor het aantal diagnoses erna
Er zijn baby's die met de diagnose kanker geboren worden.
pi_206198275
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:58 schreef Grebneseih het volgende:

[..]
Er zijn baby's die met de diagnose kanker geboren worden.
Ja en?
Wat wil je daarmee zeggen (anders dat je duidelijk lijkt te maken dat je statistieken niet begrijpt?)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_206198304
Covid vaccin
pi_206198336
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Correlatie is niet hetzelfde als causaliteit. Jammer ook dat je niet ingaat op de argumenten die in de OP worden gegeven en die afweegt tegen de ontwikkelingen in onze levensverwachting. Vind je de vergrijzing en toegenomen levensverwachting niet ontzettend sterke verklaringen?

Verder kan ik een ieder de boeken van Martijn Katan warm aanbeleven, als alternatief voor zelfonderzoek via het interwebz. Want laten we vooral niet overschatten in hoeverre we als leken een gedegen overzicht over het vakgebied kunnen krijgen en al het onderzoek dat daarbinnen is gedaan. Dit is een heel aardig boek:

[ afbeelding ]
Als alternatief bied ik De dieet mythe aan, waarin de focus gelegd wordt op het microbioom. Ik heb 'm gekregen om ontstane maagproblemen dit jaar, maar is voor ieder interessant om te lezen.

Over de auteur:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_206198402
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 08:56 schreef Claudia_x het volgende:
Misschien wel interessant in deze context: ontwikkelingen in de levensverwachting vanaf 1950. De levensverwachting neemt al een tijdje niet meer toe. Toch is de verwachting dat die zal stijgen: Het CBS verwacht in 2070 een levensverwachting van 87,5 jaar voor mannen en 91,1 jaar voor vrouwen.
De vraag is wel tot in hoeverre dit correleert met de algemene gezondheid. Het kan prima zo zijn dat we slechts beter in staat (zullen) zijn om ongezonde mensen (ongezonder dan dat mensen eerder waren) langer in leven te houden.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_206198511
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:21 schreef Akathisia het volgende:

[..]
De vraag is wel tot in hoeverre dit correleert met de algemene gezondheid. Het kan prima zo zijn dat we slechts beter in staat (zullen) zijn om ongezonde mensen (ongezonder dan dat mensen eerder waren) langer in leven te houden.
Ja daar zijn we uitstekend toe in staat, maar daar gaat gegarandeerd een keer een plafond aan komen.

Als je de huidige arbeidsmarktcijfers doortrekt naar de toekomstige zorgbehoefte, gaat op termijn 1 op de 3 werknemers in de zorg werken. Dat kan natuurlijk helemaal niet. En niet alleen qua personeel, ook qua kosten ontkom je er niet aan om harde keuzes te gaan maken. Het is helaas de spreekwoordelijke olifant in de kamer die vaak wordt vermeden




[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2022 12:36:44 ]
pi_206198656
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Correlatie is niet hetzelfde als causaliteit. Jammer ook dat je niet ingaat op de argumenten die in de OP worden gegeven en die afweegt tegen de ontwikkelingen in onze levensverwachting. Vind je de vergrijzing en toegenomen levensverwachting niet ontzettend sterke verklaringen?

Verder kan ik een ieder de boeken van Martijn Katan warm aanbeleven, als alternatief voor zelfonderzoek via het interwebz. Want laten we vooral niet overschatten in hoeverre we als leken een gedegen overzicht over het vakgebied kunnen krijgen en al het onderzoek dat daarbinnen is gedaan. Dit is een heel aardig boek:

[ afbeelding ]
Dat ouder worden een grotere kans op kanker oplevert, is evident. Dat roken kanker veroorzaakt inmiddels ook. Dus inderdaad, ik heb daar niets over gezegd maar dit zijn vanzelfsprekende verklaringen.

Alleen zijn er ook veel jonge mensen die kanker krijgen. En dat kan mijn inziens grotendeels verklaard worden door het westerse dieet zoals ik in mijn pleidooi uitleg. En daar hoor ik helaas maar zelden iets over dus vandaar dat ik dat benadruk.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:58:27 #19
22565 asco
Los in deze tent
pi_206198788
Veel te veel mensen hebben veel te weinig zelfdiscipline.

Gaat ook niet goedkomen.
  Miss 200.000.000! dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:04:08 #20
367000 roos94
pi_206198851
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:58 schreef asco het volgende:
Veel te veel mensen hebben veel te weinig zelfdiscipline.

Gaat ook niet goedkomen.
Genoeg kankers die je niet zelf veroorzaakt hoor.
pi_206198959
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:21 schreef Akathisia het volgende:

[..]
De vraag is wel tot in hoeverre dit correleert met de algemene gezondheid. Het kan prima zo zijn dat we slechts beter in staat (zullen) zijn om ongezonde mensen (ongezonder dan dat mensen eerder waren) langer in leven te houden.
Het is nog ingewikkelder, want met veel ziektes kun je prima leven. Belangrijk is dan vooral wat je levenskwaliteit is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:21:57 #22
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_206199031
We horen wel vaker dat ongezonde leefwijzen helaas ook niet zelden debet zijn aan deze nare ziekte:
quote:
'Leven gevuld met sigaretten en alcohol'

Dat het aantal kankerdiagnoses zo 'explosief' stijgt, komt onder meer door de vergrijzing. Er is volgens het centrum dan ook weinig mogelijk om te voorkomen dat het aantal kankerpatiënten snel oploopt. Wat daarnaast meespeelt, is dat mensen soms ongezond leven. Door roken, het drinken van alcohol, overgewicht en weinig lichaamsbeweging groeit het risico dat mensen kanker krijgen.

Ook wordt de medische technologie steeds beter, en daardoor is het tegenwoordig mogelijk beginnende tumortjes te vinden die in het verleden pas veel later ontdekt zouden zijn, maar dat draagt maar voor 'een beperkt deel' bij aan de toename, aldus het IKNL.
Maar godzijdank schrijdt de medische technologie voort en boekt aanzienlijke vooruitgang. ^O^

https://www.rtlnieuws.nl/(...)-nederland-integraal
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_206199078
Ouderdom is de belangrijkste risicofactor. Daarom zullen maatregelen die bedoeld zijn om kanker te voorkomen (bestrijden van roken, overgewicht...) het aantal kankeridagnoses doen stijgen: ze veroorzaken een daling van hart- en vaatziektes, waardoor mensen ouder worden en vaker kanker ontwikkelen.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  Spellchecker dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:13:49 #24
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206199505
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 13:28 schreef crystal_meth het volgende:
Ouderdom is de belangrijkste risicofactor. Daarom zullen maatregelen die bedoeld zijn om kanker te voorkomen (bestrijden van roken, overgewicht...) het aantal kankeridagnoses doen stijgen: ze veroorzaken een daling van hart- en vaatziektes, waardoor mensen ouder worden en vaker kanker ontwikkelen.
Wow :s)
pi_206199700
quote:
9s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 08:18 schreef Bep-Vetklep het volgende:
<knip>

Verder valt het mij al jaren op dat kanker krijgen echt niet meer voor oudere mensen is, steeds meer jonge mensen krijgen kanker en overlijden hieraan.
Ah, artsen en wetenschappers stellen vast dat de toename van kankergevallen vooral aan ouderdom gerelateerd is, maar jij weet wel beter en ziet dat het vooral jonge mensen zijn :')
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')