abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206186574
Hallo,

Ik heb interesse om zonnepanelen te installeren. Ik wil dit graag zelf doen omdat het me een leuke klus lijkt en dat ik wat 'goedkoper' uit ben. Ik ben wel handig dus deze uitdaging wil ik wel aangaan.

Ik heb 2 dakvlakken (platdak) op het zuidoosten waarop ik ca. 15 panelen kwijt kan. Misschien dat ik ook nog overweeg om een schuindak van de schuur te voorzien, hierop zouden nog eens 8 panelen kunnen. Op deze daken heb ik geen last van schaduw. Er is dus sprake van 2 of 3 dakvlakken. Onze meterkast is 3x25A gezekerd.

Stel dat ik het volgende pakket samenstel:
15 panelen (Trina Solar Vertex TSM-395) (=5925 WP)
15 optimizers (SolarEdge S500B Power Optimizer)
1 omvormer (SolarEdge SE6k 3-fase)
15 dakconstructie plat (Solarstell Connect)

Of in geval van 23 panelen het volgende pakket:
23 panelen (Trina Solar Vertex TSM-395) (=9085 WP)
23 optimizers (SolarEdge S500B Power Optimizer)
1 omvormer (SolarEdge SE9k 3-fase)
15 dakconstructie plat (Solarstell Connect)
8 dakconstructie schuin/pannen (Clickfit Evo Pannendak Portrait)

We verbruiken met ons gezin ca. 3600 Kwh per jaar. Het betreft een jaren '30 woning die goed geïsoleerd is, dus wellicht in de toekomst ook nog een warmtepomp/ of electrische auto?!

Alle tips en adviezen zijn welkom. Zouden jullie ook voor bovenstaande samenstelling kiezen, of juist niet, waarom wel of waarom niet? En stel; waarom niet> wat dan wel?

Ik ben benieuwd.
Groet,
Mathie


pi_206186628
Altijd microomvormers dan weet je welk paneel geen opbrengst meer heeft

En een aparte groep uiteraard waar alleen je omvormers mee verbonden zijn
  Moderator maandag 3 oktober 2022 @ 10:24:03 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206186638
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 10:22 schreef PowerPomper het volgende:
Altijd microomvormers dan weet je welk paneel geen opbrengst meer heeft

En een aparte groep uiteraard waar alleen je omvormers mee verbonden zijn
Als je geen schaduwwerking hebt is dit ontzettend overbodig, dus dat 'altijd' is nogal overdreven.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator maandag 3 oktober 2022 @ 10:24:23 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206186642
Maar, laten we de expert erbij halen voor TS.

@bambino kom er maar in.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206187220
Ja ik twijfelde ook wel over de optimizers, het is misschien niet per se nodig, maar dan loop je het minste risico, mocht er een paneel toch minder presteren, toch?

En ik begreep ook dat er een minimaal aantal panelen op de omvormer aangesloten moet worden. Ik heb er dan 15 op de platte daken en 8 op het schuine dak (in geval van keuze voor 23). Levert dit nog problemen op met deze opstelling met deze optimizers?
  Moderator maandag 3 oktober 2022 @ 11:28:03 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206187370
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 11:12 schreef Mathie88 het volgende:
Ja ik twijfelde ook wel over de optimizers, het is misschien niet per se nodig, maar dan loop je het minste risico, mocht er een paneel toch minder presteren, toch?

En ik begreep ook dat er een minimaal aantal panelen op de omvormer aangesloten moet worden. Ik heb er dan 15 op de platte daken en 8 op het schuine dak (in geval van keuze voor 23). Levert dit nog problemen op met deze opstelling met deze optimizers?
Wacht even op @bambino

Hij doet in zonnepanelen, en heeft veel mensen hier in de loop der jaren van meer dan prima advies voorzien. Hij kan je vragen prima beantwoorden.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206187979
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 11:28 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wacht even op @:bambino

Hij doet in zonnepanelen, en heeft veel mensen hier in de loop der jaren van meer dan prima advies voorzien. Hij kan je vragen prima beantwoorden.
Doe ik, dank voor het linkje
pi_206188375
Hoi,

Bedankt @CoolGuy anders had ik het topic nooit gezien :P

Optimizers of micro-omvormers zet je in wanneer het technisch nodig is, of wanneer er schaduw werking is.

In dit geval zijn er 3 dakvlakken. Dat maakt eigenlijk nog niet zoveel uit. Het gaat omverschillende hellingen en orientaties.

2 platte daken zouden de panelen op dezelfde oriëntatie kunnen en ook dezelfde helling.
Schuine dak is dan een andere helling. Dus je hebt sowieso 2 ingangen nodig op een string-omvormer.
Dan zit je nog met limieten op de omvormer.
Je kan niet 20 panelen plat en 3 panelen schuin bijvoorbeeld. Dat werkt niet.
15 en 8 moet kunnen. Dan moet je dus een omvormer hebben die op 1 ingang genoeg ruimte heeft om zowel 8 (kijk naar minimale ingang spanning) en 15 (kijk naar maximale ingang spanning) aan kan.

Als er 0,0 schaduw opties zijn (en daarmee bedoelen ze op een deel van de panelen), dan is dat de goedkoopste oplossing.

Verlies je dan stroom t.o.v. optimizers of micro? Ja, iets.
Want elk paneel heeft zijn eigen piek. Paneel kan wel 395wp zijn, maar daar zit altijd iets marge in.
Het slechtste paneel uit je serie, bepaald de spanning van die serie (string).
Dus heb je er een van 395 en 8 van 399, dan draait alles op 395.
Niet heel spannend, dat is zo minimaal dat niemand daar op let.

Wat wel (iets) uitmaakt is degradatie.
Als een van je panelen iets meer degradeert dan de rest, dan trekt dat paneel de spanning langzaamaan omlaag van alle panelen (zwakste schakel bepaald).
Ook daar kijken wij eigenlijk nooit naar, maar dat is hét argument van installateurs die alleen SolarEdge of alleen Enphase verkopen.

Dat verschil is ook op 20 jaar gezien zo laag, dat je de meerprijs van parallel er niet uit haalt.
Dus geen schaduw + technisch mogelijk = string oplossing.

Dan kijkend naar wat je wil.
Je verbruikt maar 3600.
Waarom zou je dan in vredesnaam nu 23 panelen willen die 7700-8500 per jaar gaan opwekken.
Je kan nog een jaar of 2 profiteren van terugverkopen. Maar in 2025 zal dat bijna zeker drastisch gaan afnemen.

Dus mijn advies zou zijn, plaats wat je nodig hebt + wat je verwacht nodig te hebben binnen een jaar of 2-3.

Verwacht je een hybride of EV of warmtepomp te nemen op kort termijn. Dan plaats je dat nu ook.
Kan dat nog wel 5 jaar duren, dan koop je over 5 jaar gewoon een 2e set zonnepanelen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_206188593
Hoi @bambino dankjewel voor je duidelijke uitleg.
De overweging 15 / 23 panelen zit hem in mijn calculatie. Ik kwam er namelijk op uit (met de huidige tarieven) dat ik 15 panelen in 3,7 jaar heb terugverdient en 23 panelen in 4,1 jaar. Vandaar dat ik dacht "dat halve jaartje pakken we er dan maar bij", scheelt op den duur weer veel werk. Maar ik snap jou redenering ook! En ja;;; als er warmtepompen leverbaar zouden zijn momenteel, had ik dat wel serieus overwogen ;-)...

Vraag van de leek: waarom kunnen er geen 20 panelen plat en 3 schuin? Zou zoiets wel kunnen met optimizers, of is dat helemaal niet mogelijk?
pi_206188601
Geef gewoon iets meer geld uit aan micro omvormers zijn de kosten niet als je zelf gaat aanleggen, alles is op 220 v wat een stuk veiliger werkt en de technische levensduur is hoger.

Airco's zijn nog wel leverbaar en een goed alternatief voor een warmtepomp. Airco's en zonnepanelen is op dit moment de hoofdprijs op verwarmingsgebied.
pi_206189112
@machtpen die zag ik inderdaad ook, maar hoe werkt dat dan? Die micro omvormers kun je met elkaar doorverbinden en uiteindelijk de laatste rechtstreeks op de meterkast aansluiten?
  Redactie Frontpage maandag 3 oktober 2022 @ 14:26:37 #12
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_206189298
quote:
2s.gif Op maandag 3 oktober 2022 13:16 schreef machtpen het volgende:
Geef gewoon iets meer geld uit aan micro omvormers zijn de kosten niet als je zelf gaat aanleggen, alles is op 220 v wat een stuk veiliger werkt en de technische levensduur is hoger.

Airco's zijn nog wel leverbaar en een goed alternatief voor een warmtepomp. Airco's en zonnepanelen is op dit moment de hoofdprijs op verwarmingsgebied.
Airco's toepassen is leuk, maar dat moet dan wel per ruimte, pas die dan alleen toe in ruimtes waar je veel bent, zoals een woonkamer en een slaapkamer. Dan kan je je verwarming terug schroeven. Bij woningen die goed geïsoleerd zijn is het een veel beter idee om voor lage temperatuur verwarming te gaan met een water/waterpomp of een lucht/waterpomp.

@bambino hoe denk jij over heat pipes? Is dat een handige aanvulling op een warmtepomp en leg/verkoop je dat soort dingen veel in je werkpraktijk?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_206190281
Met micro-omvormers kan je later eventueel makkelijker extra panelen bijleggen als je meer gaat verbruiken. In principe heb je al 9-11 panelen wel genoeg als ze rond de 400WP zitten om je jaarlijkse verbruik te dekken. Er zit trouwens een verschil tussen optimizers en micro-omvormers.

Zelf vind ik micro-omvormers gebruiken een no-brainer als het om vrij kleine installaties gaat van ongeveer 10 panelen die het huidige verbruik afdekken.
- Er zit vaak 25 jaar product garantie op terwijl een grote omvormer na 12 jaar vervangen mag worden.
- Je hebt geen hoogspanning over het dak lopen omdat de stroom direct wordt omgezet.
- Je kan later makkelijk panelen bijplaatsen of juist wat panelen weghalen (bij bijvoorbeeld een dakkapel).
- De systemen zijn al klaar voor een eventuele toekomstige accu koppelingen. Dit is bij een aantal grote omvormers zeker niet het geval.

Als je nu veel teveel gaat plaatsen om te profiteren van het salderen dan moet je in een korte tijd wel gigantisch veel gaan verbruiken om het geld eruit te halen. Overproductie krijg je veel minder voor terug en salderen wordt over ruim een jaar alweer afgebouwd. 0 op de meter woningen zijn ook een fabeltje. Dat is nu even leuk door het salderen, maar je gaat hoe dan ook stroom van het net moeten afnemen terwijl de terug levering niet zo heel veel oplevert.
pi_206190371
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:26 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
Airco's toepassen is leuk, maar dat moet dan wel per ruimte, pas die dan alleen toe in ruimtes waar je veel bent, zoals een woonkamer en een slaapkamer. Dan kan je je verwarming terug schroeven. Bij woningen die goed geïsoleerd zijn is het een veel beter idee om voor lage temperatuur verwarming te gaan met een water/waterpomp of een lucht/waterpomp.

Nee hoor, kijk maar eens hoe amerikanen de airco gebruiken voor verwarming, Die hebben daar al heel lang ervaring mee. Lage temperatuurverwarming is in de praktijk inefficient vooral omdat je geen nachtverlaging kunt toepassen. Dat zorgt voor een veel hoger gebruik. Logisch ook maar veel mensen zijn niet slim genoeg om dat te willen begrijpen.

quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:03 schreef Mathie88 het volgende:
@:machtpen die zag ik inderdaad ook, maar hoe werkt dat dan? Die micro omvormers kun je met elkaar doorverbinden en uiteindelijk de laatste rechtstreeks op de meterkast aansluiten?
Dat kan , je kunt zo ook opsplitsen en over aparte fases verdelen of groepen.
pi_206190570
quote:
2s.gif Op maandag 3 oktober 2022 16:49 schreef machtpen het volgende:

[..]
Nee hoor, kijk maar eens hoe amerikanen de airco gebruiken voor verwarming, Die hebben daar al heel lang ervaring mee. Lage temperatuurverwarming is in de praktijk inefficient vooral omdat je geen nachtverlaging kunt toepassen. Dat zorgt voor een veel hoger gebruik. Logisch ook maar veel mensen zijn niet slim genoeg om dat te willen begrijpen.
[..]
Dat kan , je kunt zo ook opsplitsen en over aparte fases verdelen of groepen.
quote:
2s.gif Op maandag 3 oktober 2022 16:49 schreef machtpen het volgende:
eens hoe amerikanen de airco gebruiken voor verwarming, Die hebben daar al heel lang ervaring mee. Lage temperatuurverwarming is in de praktijk inefficient vooral omdat je geen nachtverlaging kunt toepassen. Dat zorgt voor een veel hoger gebruik. Logisch ook maar veel mensen zijn niet slim genoeg om dat te willen begrijpen.
Als je kijkt naar de natuurkundige wetten dan weet je dat warmte lucht opstijgt en koude lucht daalt. Dat is ook de reden dat een airco aan/in het plafond hangt en verwarming voornamelijk in vloeren geplaatst wordt in nieuwe huizen.

Het is onzin om te stellen dat lage temperatuurverwarming niet werkt. Dan stel je dat heel veel mensen die ervoor geleerd hebben er helemaal niks van snappen. Lage temperatuurverwarming kan inderdaad inefficiënt zijn als de isolatie in een huis niet goed is. Dan kan je het huis niet warm genoeg krijgen en moet het systeem hard werken. Op het moment dat de schil ontzettend goed geïsoleerd is tot een RD waarde van 5-6 dan kan je ervanuit gaan dat de vloerverwarming het huis heel goed warm krijgt en efficiënt warm kan houden. De buizen in de vloer geven warmte heel geleidelijk af en als hier ook een pompschakelaar op zit dit zichzelf uitschakelt wanneer er geen warmtevraag meer is blijft het warmte water in de buizen zitten. Zonder dat er dan iets van warmtevraag is blijft er dus constant warmte de kamer in stralen. Vergeet niet dat er ook een thermostaat achter hangt welke lager gezet kan worden op momenten dat je lang niet thuis bent. Het duurt alleen langer om weer op temperatuur te komen met lage temperaturen.

Ik zou heel graag bronnen willen lezen die mijn theorie debunken want dan hebben ontzettend veel experts het helemaal fout en zou iedereen airco's moeten aanschaffen (wat eigenlijk een soort van L/L warmtepomp is). Naar mijn idee is de enige reden waarom mensen de airco als verwarming gebruiken omdat er zonnepanelen liggen en toch alles gesaldeerd wordt. Niet zo zeer omdat het onbetwist de beste manier van verwarmen is. Vergeet ook niet dat een warmtepomp erg duur in aanschaf is. 8-16k zijn niet eens hele gekke bedragen en dan moet de isolatie en vloerverwarming nog gebeuren. Veel mensen kunnen dit niet betalen dat speelt ook mee.
pi_206192159
quote:
2s.gif Op maandag 3 oktober 2022 13:16 schreef machtpen het volgende:
Geef gewoon iets meer geld uit aan micro omvormers zijn de kosten niet als je zelf gaat aanleggen, alles is op 220 v wat een stuk veiliger werkt en de technische levensduur is hoger.

Airco's zijn nog wel leverbaar en een goed alternatief voor een warmtepomp. Airco's en zonnepanelen is op dit moment de hoofdprijs op verwarmingsgebied.
ik vind verwarmen met airco een verschrikking en horror

Ben jij het @aircohandel?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206192212
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 16:35 schreef Noisiv het volgende:
Je hebt geen hoogspanning over het dak lopen omdat de stroom direct wordt omgezet.
ik mag hopen dat geen enkel huis hoogspanning heeft.... mag het uberhaupt wel als particulier?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Redactie Frontpage maandag 3 oktober 2022 @ 19:50:54 #18
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_206192264
quote:
2s.gif Op maandag 3 oktober 2022 16:49 schreef machtpen het volgende:

[..]
Nee hoor, kijk maar eens hoe amerikanen de airco gebruiken voor verwarming, Die hebben daar al heel lang ervaring mee. Lage temperatuurverwarming is in de praktijk inefficient vooral omdat je geen nachtverlaging kunt toepassen. Dat zorgt voor een veel hoger gebruik. Logisch ook maar veel mensen zijn niet slim genoeg om dat te willen begrijpen.
[..]
Dat kan , je kunt zo ook opsplitsen en over aparte fases verdelen of groepen.
Mijn woning heeft een EPC van 0,4, maak dan de kat maar wijs dat alle ruimtes van airco voorzien goedkoper is in energieverbruik. Daarnaast kan per groep uit worden geschakeld waardoor maar weinig water door verwarmd hoeft te worden.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_206192638
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 17:15 schreef Noisiv het volgende:

[..]
[..]

Het is onzin om te stellen dat lage temperatuurverwarming niet werkt. Dan stel je dat heel veel mensen die ervoor geleerd hebben er helemaal niks van snappen.
Die snappen dat inderdaad niet.

quote:
Ik zou heel graag bronnen willen lezen die mijn theorie debunken want dan hebben ontzettend veel experts het helemaal fout en zou iedereen airco's moeten aanschaffen (wat eigenlijk een soort van L/L warmtepomp is). Naar mijn idee is de enige reden waarom mensen de airco als verwarming gebruiken omdat er zonnepanelen liggen en toch alles gesaldeerd wordt. Niet zo zeer omdat het onbetwist de beste manier van verwarmen is. Vergeet ook niet dat een warmtepomp erg duur in aanschaf is. 8-16k zijn niet eens hele gekke bedragen en dan moet de isolatie en vloerverwarming nog gebeuren. Veel mensen kunnen dit niet betalen dat speelt ook mee.
Dat is zo gemakkelijk en voor de hand liggend daar moet jezelf ook uit kunnen komen. Beetje inzet wordt hier gewaardeerd.
pi_206192850
quote:
2s.gif Op maandag 3 oktober 2022 13:16 schreef machtpen het volgende:
Geef gewoon iets meer geld uit aan micro omvormers zijn de kosten niet als je zelf gaat aanleggen, alles is op 220 v wat een stuk veiliger werkt en de technische levensduur is hoger.

Airco's zijn nog wel leverbaar en een goed alternatief voor een warmtepomp. Airco's en zonnepanelen is op dit moment de hoofdprijs op verwarmingsgebied.
@machtpen Nog een ander vraagje over dit idee :! , ik was even aan het kijken naar dit systeem en zie dan bijvoorbeeld de micro omvormer Enphase IQ7+ en daar staat bij dat het geschikt is voor 96 cellen panelen. Hoe moet ik dit precies begrijpen?
Bijvoorbeeld bij deze panelen (Trina Solar Vertex TSM-395) zijn er 120 cellen, betekent dit dat de Enphase IQ7+ niet geschikt is voor dit paneel en dat je eigenlijk 'gebonden' bent aan IQ7A i.p.v. de IQ7+?
pi_206197187
quote:
12s.gif Op maandag 3 oktober 2022 13:15 schreef Mathie88 het volgende:
Hoi @:Bambino dankjewel voor je duidelijke uitleg.
De overweging 15 / 23 panelen zit hem in mijn calculatie. Ik kwam er namelijk op uit (met de huidige tarieven) dat ik 15 panelen in 3,7 jaar heb terugverdient en 23 panelen in 4,1 jaar. Vandaar dat ik dacht "dat halve jaartje pakken we er dan maar bij", scheelt op den duur weer veel werk. Maar ik snap jou redenering ook! En ja;;; als er warmtepompen leverbaar zouden zijn momenteel, had ik dat wel serieus overwogen ;-)...

Vraag van de leek: waarom kunnen er geen 20 panelen plat en 3 schuin? Zou zoiets wel kunnen met optimizers, of is dat helemaal niet mogelijk?
Die 4,1 haal je alleen als je tot die tijd altijd dezelfde teruglever vergoeding krijgt.
Ik zit zelf nu bij Innova en krijg 90 cent per kWh retour.
Dat tikt wel aan.
Dat was altijd 10-12-15 voor de energiechaos.

20 en 3 kan een string omvormer niet aan.
3 is te weinig om 1 string te laten draaien. Dus moet je naar parallel schakeling. Dan mag je alle hellingen en richtingen mixen.

Parallel is dus micro of optimizer.

quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:03 schreef Mathie88 het volgende:
@:machtpen die zag ik inderdaad ook, maar hoe werkt dat dan? Die micro omvormers kun je met elkaar doorverbinden en uiteindelijk de laatste rechtstreeks op de meterkast aansluiten?
Soort van.
Je hebt Relays nodig van Enphase, die sluit je aan in je meterkast.
En je hebt een Envoy nodig voor aansturing en monitoring.

quote:
2s.gif Op maandag 3 oktober 2022 16:49 schreef machtpen het volgende:

[..]
Nee hoor, kijk maar eens hoe amerikanen de airco gebruiken voor verwarming, Die hebben daar al heel lang ervaring mee. Lage temperatuurverwarming is in de praktijk inefficient vooral omdat je geen nachtverlaging kunt toepassen. Dat zorgt voor een veel hoger gebruik. Logisch ook maar veel mensen zijn niet slim genoeg om dat te willen begrijpen.
[..]

Dit stukje slaat echt helemaal nergens op.
Lage temperatuur verwarming is niet efficiënt? Omdat je snachts niet omlaag kan? Wat een onzin.
Met vloerverwarming die 24/7 op 20 graden gaat, ben je een heel stuk zuiniger dan met radiatoren op 80 graden die je stookt en af laat koelen, dan weer stookt, en in de nacht cv op 15 zet.
Dat kost veel meer energie.

Als een normaal huishouden 1200m3 verbruikt, is dat met een warmtepomp op lage temperatuur zo'n 2600kWh.
Je mag zelf googlen hoeveel dat in energie is, en wat het kost, dan zul je zien dat warmtepomp zuiniger is.

En airco in Amerika is compleet anders dan wat wij hebben.
Wij hebben 1, 2 of soms 3 units in huis om die ruimtes te koelen.
In Amerika hebben de meeste huizen Central Air, met een compleet buizennetwerk door het plafond die elke kamer meeneemt.
Dat is niet ff achteraf in te bouwen in je Nederlandse huis.

quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 20:16 schreef Mathie88 het volgende:

[..]
@:machtpen Nog een ander vraagje over dit idee :! , ik was even aan het kijken naar dit systeem en zie dan bijvoorbeeld de micro omvormer Enphase IQ7+ en daar staat bij dat het geschikt is voor 96 cellen panelen. Hoe moet ik dit precies begrijpen?
Bijvoorbeeld bij deze panelen (Trina Solar Vertex TSM-395) zijn er 120 cellen, betekent dit dat de Enphase IQ7+ niet geschikt is voor dit paneel en dat je eigenlijk 'gebonden' bent aan IQ7A i.p.v. de IQ7+?
Als je geen schaduw hebt, hoef je ook niet over Enphase na te denken.

En met panelen rondom de 400wp wil je ook geen IQ7+ maar wil je de IQ7A. Want de + kan maar tot 295W omvormen, de A kan tot 349.

Dus zeker bij een goede ligging en grote panelen is de A beter.

quote:
2s.gif Op maandag 3 oktober 2022 20:07 schreef machtpen het volgende:

[..]
Die snappen dat inderdaad niet.
[..]
Dat is zo gemakkelijk en voor de hand liggend daar moet jezelf ook uit kunnen komen. Beetje inzet wordt hier gewaardeerd.
www.flatearth.com
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_206197290
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 10:18 schreef bambino het volgende:

[..]
Die 4,1 haal je alleen als je tot die tijd altijd dezelfde teruglever vergoeding krijgt.
Ik zit zelf nu bij Innova en krijg 90 cent per kWh retour.
Dat tikt wel aan.
Dat was altijd 10-12-15 voor de energiechaos.

20 en 3 kan een string omvormer niet aan.
3 is te weinig om 1 string te laten draaien. Dus moet je naar parallel schakeling. Dan mag je alle hellingen en richtingen mixen.

Parallel is dus micro of optimizer.
[..]
Soort van.
Je hebt Relays nodig van Enphase, die sluit je aan in je meterkast.
En je hebt een Envoy nodig voor aansturing en monitoring.
[..]
Dit stukje slaat echt helemaal nergens op.
Lage temperatuur verwarming is niet efficiënt? Omdat je snachts niet omlaag kan? Wat een onzin.
Met vloerverwarming die 24/7 op 20 graden gaat, ben je een heel stuk zuiniger dan met radiatoren op 80 graden die je stookt en af laat koelen, dan weer stookt, en in de nacht cv op 15 zet.
Dat kost veel meer energie.

Als een normaal huishouden 1200m3 verbruikt, is dat met een warmtepomp op lage temperatuur zo'n 2600kWh.
Je mag zelf googlen hoeveel dat in energie is, en wat het kost, dan zul je zien dat warmtepomp zuiniger is.

En airco in Amerika is compleet anders dan wat wij hebben.
Wij hebben 1, 2 of soms 3 units in huis om die ruimtes te koelen.
In Amerika hebben de meeste huizen Central Air, met een compleet buizennetwerk door het plafond die elke kamer meeneemt.
Dat is niet ff achteraf in te bouwen in je Nederlandse huis.
[..]
Als je geen schaduw hebt, hoef je ook niet over Enphase na te denken.

En met panelen rondom de 400wp wil je ook geen IQ7+ maar wil je de IQ7A. Want de + kan maar tot 295W omvormen, de A kan tot 349.

Dus zeker bij een goede ligging en grote panelen is de A beter.
[..]
www.flatearth.com
Kijk iemand met kennis _O_
Vakman pur sang
  Redactie Frontpage dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:26:15 #23
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_206197803
quote:
2s.gif Op maandag 3 oktober 2022 20:07 schreef machtpen het volgende:
Dat is zo gemakkelijk en voor de hand liggend daar moet jezelf ook uit kunnen komen. Beetje inzet wordt hier gewaardeerd.
Typische dooddoener: jij beweert iets en iemand anders moet zelf de onderbouwing maar zoeken.
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 10:18 schreef bambino het volgende:
Als je geen schaduw hebt, hoef je ook niet over Enphase na te denken.

En met panelen rondom de 400wp wil je ook geen IQ7+ maar wil je de IQ7A. Want de + kan maar tot 295W omvormen, de A kan tot 349.
Het nominaal ingangsvermogen is toch maximaal 440W DC voor de IQ7+? Uitgangsvermogen inderdaad 290 W AC. Even afhankelijk van wat je werkelijke piekmomenten zijn zou een IQ7+ best ok kunnen zijn, vooral op momenten dat je niet boven de 295 Wp opwekt en de omvormer dan dus heel efficient gaat zijn in het off season..? Of begrijp ik het dan toch net niet goed?

[ Bericht 43% gewijzigd door JeMoeder op 04-10-2022 11:37:06 ]
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_206198733
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 10:18 schreef bambino het volgende:

[..]

En airco in Amerika is compleet anders dan wat wij hebben.
Wij hebben 1, 2 of soms 3 units in huis om die ruimtes te koelen.
In Amerika hebben de meeste huizen Central Air, met een compleet buizennetwerk door het plafond die elke kamer meeneemt.
Dat is niet ff achteraf in te bouwen in je Nederlandse huis.
Compleet anders ? Het zijn dezelfde buitenunits van bv Mitsubishu of Daikin die we hier gebruiken. Dat complete buizennetwerk is prima achteraf in te bouwen in nederlandse huizen.

Het grote voordeel is dat je je huis snel warm stookt bv net voordat je naar huis gaat en nachtverlaging. Scheelt bakken met energie vergeleken met een ltv wat constant op dezelfde temperatuur moet blijven omdat het retetraag is en daardoor geen verlagingen kunt toepassen. Gewoon even logisch nadenken.
pi_206198750
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:52 schreef machtpen het volgende:

[..]
Compleet anders ? Het zijn dezelfde buitenunits van bv Mitsubishu of Daikin die we hier gebruiken. Dat complete buizennetwerk is prima achteraf in te bouwen in nederlandse huizen.

Het grote voordeel is dat je je huis snel warm stookt bv net voordat je naar huis gaat en nachtverlaging. Scheelt bakken met energie vergeleken met een ltv wat constant op dezelfde temperatuur moet blijven omdat het retetraag is en daardoor geen verlagingen kunt toepassen. Gewoon even logisch nadenken.
Nee zijn echt anders, Amerikaanse merken en type rooftop units.

Verder is je 2e stelling onjuist
Vakman pur sang
pi_206200678
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:54 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee zijn echt anders, Amerikaanse merken en type rooftop units.

Verder is je 2e stelling onjuist
Voor grotere gebouwen dan huizen is dat zo , ook heel interessante machines modulair opgebouwd en volledig reviseerbaar. Prijstechnisch zijn Daikin en Mitsubishu veel interessanter en die winnen ook veel marktaandeel, bv carier heeft zich al teruggetrokken uit dat segment.

Stelling klopt gewoon dat moet je bij natuurkunde hebben gehad.
pi_206202558
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 15:56 schreef machtpen het volgende:

[..]
Voor grotere gebouwen dan huizen is dat zo , ook heel interessante machines modulair opgebouwd en volledig reviseerbaar. Prijstechnisch zijn Daikin en Mitsubishu veel interessanter en die winnen ook veel marktaandeel, bv carier heeft zich al teruggetrokken uit dat segment.

Stelling klopt gewoon dat moet je bij natuurkunde hebben gehad.
Een huis met LTV verwarming is direct ook goed geïsoleerd, anders zit het er niet in.
Wat je aan warmte toevoert is slechts wat er wegvloeit door de goed geïsoleerde schil.
Die warmte toevoer is per definitie een stuk lager dan bij Amerikaanse plywood huizen met een enorm koelaggregaat die een beetje lucht zit rond te pompen
Stel dat in nl een gemiddeld label B is is daar het label iets van E of G.
Zowel in huizen als in gebouwen trouwens.
Vakman pur sang
pi_206207202
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:52 schreef machtpen het volgende:

[..]
Compleet anders ? Het zijn dezelfde buitenunits van bv Mitsubishu of Daikin die we hier gebruiken. Dat complete buizennetwerk is prima achteraf in te bouwen in nederlandse huizen.

Het grote voordeel is dat je je huis snel warm stookt bv net voordat je naar huis gaat en nachtverlaging. Scheelt bakken met energie vergeleken met een ltv wat constant op dezelfde temperatuur moet blijven omdat het retetraag is en daardoor geen verlagingen kunt toepassen. Gewoon even logisch nadenken.
Ja compleet anders. Ik verkoop en heb ook airco’s. En die units kun je ook in Amerika krijgen.

Maar de meeste Amerikaanse woningen hebben zo’n kubus model buiten. Die hebben meer vermogen en zijn bestand tegen een compleet ander klimaat.
Zowel extreme kou als extreme hitte.

Een buizen netwerk aanleggen in een bestaande woning is echt niet te doen. En dan bedoel ik niet technisch, maar financieel.
Ik zou er niet aan moeten denken om in mijn huis zo’n netwerk aan te leggen. Is niet alleen praktisch vrijwel onhaalbaar ook financieel veel te duur.

En ja. Een airco kan als je wil heel snel kiekeboe verwarmen. Maar niemand in Amerika gebruikt het op die manier.
Want een huis in Arizona met overdag 40+ ga je niet tien minuten voor je thuis komt laten koelen.
Ook zij hebben gewoon een thermostaat die continu door draait. Misschien met een verhoging als ze er niet zijn maar dat is hooguit een paar graden.

Snel verwarmen kost meer vermogen.

Als je precies je warmteverlies stookt (of koelt) en dat continu door laat draaien is in de meeste gevallen het goedkoopst.
Maar dat hangt weer af van wanneer je thuis bent.
Ben je 8 uur per dag thuis om te slapen. Of 24 uur per dag thuis of eens per week.
Dat scheelt een hoop in stoken/koelen.

Ik werk thuis. Dus hier is altijd iemand. Thermostaat op 21,5 24/7 in zomer met airco en vloerkoeling. In winter met lucht/water warmtepomp op vloerverwarming.

Zuiniger ga ik het niet krijgen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_206207231
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:26 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
Typische dooddoener: jij beweert iets en iemand anders moet zelf de onderbouwing maar zoeken.
[..]
Het nominaal ingangsvermogen is toch maximaal 440W DC voor de IQ7+? Uitgangsvermogen inderdaad 290 W AC. Even afhankelijk van wat je werkelijke piekmomenten zijn zou een IQ7+ best ok kunnen zijn, vooral op momenten dat je niet boven de 295 Wp opwekt en de omvormer dan dus heel efficient gaat zijn in het off season..? Of begrijp ik het dan toch net niet goed?
Ingangsvermogen is irrelevant. Dat is alleen maar zodat je een groter paneel kán aansluiten.
Uitgangsvermogen is hier belangrijkste factor. Sinds we de 350 voorbij zijn komen er momenten dat je panelen boven de 295w willen doen.
En bij de nieuwste generatie 400-440wp (limiet dc ingang) ga je sowieso over je limiet uitgang. Dus gaan ze aftoppen.

Met een 390 paneel op oost of west. Zal de iq7+ prima zijn. Dat verschil is zo klein dat het de meerprijs niet waard is.
Maar pal zuid met 35 graden helling wil een 400wp paneel gewoon 370W doen in de piek.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_206207369
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 10:18 schreef bambino het volgende:

[..]
Die 4,1 haal je alleen als je tot die tijd altijd dezelfde teruglever vergoeding krijgt.
Ik zit zelf nu bij Innova en krijg 90 cent per kWh retour.
Dat tikt wel aan.
Dat was altijd 10-12-15 voor de energiechaos.

20 en 3 kan een string omvormer niet aan.
3 is te weinig om 1 string te laten draaien. Dus moet je naar parallel schakeling. Dan mag je alle hellingen en richtingen mixen.

Parallel is dus micro of optimizer.
[..]
Soort van.
Je hebt Relays nodig van Enphase, die sluit je aan in je meterkast.
En je hebt een Envoy nodig voor aansturing en monitoring.
[..]
Dit stukje slaat echt helemaal nergens op.
Lage temperatuur verwarming is niet efficiënt? Omdat je snachts niet omlaag kan? Wat een onzin.
Met vloerverwarming die 24/7 op 20 graden gaat, ben je een heel stuk zuiniger dan met radiatoren op 80 graden die je stookt en af laat koelen, dan weer stookt, en in de nacht cv op 15 zet.
Dat kost veel meer energie.

Als een normaal huishouden 1200m3 verbruikt, is dat met een warmtepomp op lage temperatuur zo'n 2600kWh.
Je mag zelf googlen hoeveel dat in energie is, en wat het kost, dan zul je zien dat warmtepomp zuiniger is.

En airco in Amerika is compleet anders dan wat wij hebben.
Wij hebben 1, 2 of soms 3 units in huis om die ruimtes te koelen.
In Amerika hebben de meeste huizen Central Air, met een compleet buizennetwerk door het plafond die elke kamer meeneemt.
Dat is niet ff achteraf in te bouwen in je Nederlandse huis.
[..]
Als je geen schaduw hebt, hoef je ook niet over Enphase na te denken.

En met panelen rondom de 400wp wil je ook geen IQ7+ maar wil je de IQ7A. Want de + kan maar tot 295W omvormen, de A kan tot 349.

Dus zeker bij een goede ligging en grote panelen is de A beter.
[..]
www.flatearth.com
Oke @bambino met Enphase kom je met 15 panelen dus uit op ca 3300 euro
15* ¤189 voor de micro omvormer
1* Envoy a ¤350
1* relais a ¤300
Maar daarentegen heb je meer ontwerp vrijheid en meer uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst?

In vergelijk met Solar Edge systeem a ¤2700
1* omvormer ¤1700
15* optimizer a ¤67

String omvormer is dus het goedkoopste maar beperkt je in de mogelijkheden bij aanpassingen achteraf en wat ik begrijp moet de omvormer zo dicht mogelijk bij de meterkast hangen om verlies tegen te gaan, dat wordt bij ons iets lastiger. En daarbij als er wel iets schaduw valt trekt het systeem naar beneden en moet de opstelling identiek zijn op meerdere dakvlakken.

Is dit een redelijke conclusie ;-) ?

Wat zijn jullie ervaringen met de leverbaarheid van de panelen/accessoires? Heb nog geen aanvragen gedaan bij leveranciers maar lees regelmatig dat er weinig leverbaar is of dat het lang duurt? Of valt dat nog mee?
pi_206209181
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 23:15 schreef Mathie88 het volgende:

[..]
Oke @:Bambino met Enphase kom je met 15 panelen dus uit op ca 3300 euro
15* ¤189 voor de micro omvormer
1* Envoy a ¤350
1* relais a ¤300
Maar daarentegen heb je meer ontwerp vrijheid en meer uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst?

In vergelijk met Solar Edge systeem a ¤2700
1* omvormer ¤1700
15* optimizer a ¤67

String omvormer is dus het goedkoopste maar beperkt je in de mogelijkheden bij aanpassingen achteraf en wat ik begrijp moet de omvormer zo dicht mogelijk bij de meterkast hangen om verlies tegen te gaan, dat wordt bij ons iets lastiger. En daarbij als er wel iets schaduw valt trekt het systeem naar beneden en moet de opstelling identiek zijn op meerdere dakvlakken.

Is dit een redelijke conclusie ;-) ?

Wat zijn jullie ervaringen met de leverbaarheid van de panelen/accessoires? Heb nog geen aanvragen gedaan bij leveranciers maar lees regelmatig dat er weinig leverbaar is of dat het lang duurt? Of valt dat nog mee?
Jouw prijzen zijn wel iets anders dan bij mij. Dus ik kan het niet zo 1:1 vergelijken.
Bij mij is het verschil wel iets groter in voordeel van SolarEdge.

Daarbij vergeet je nog de Enphase kabels, die ook zeker niet goedkoop zijn.
Bij SolarEdge pak je normale stringbekabeling (want dc).

De omvormer hoeft niet zo dicht mogelijk bij de meterkast, juist zo dicht mogelijk bij de panelen.
Want string bekabeling (dc) is gevoeliger dan stroomkabel (ac).
Dus juist voor lange afstanden zie je dat de omvormer gewoon bij de panelen staat, en de stroomkabel kan je dan dikker pakken voor de afstand.

Bij jullie zal een 4mm2 waarschijnlijk wel oke zijn. Als het echt lang is dan misschien 6mm2.

Leverbaarheid is ruk momenteel. Panelen is geen punt, omvormers is nog het lastigste. Al begint het langzaam maar zeker weer iets beter te worden.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_206211189
@bambino Hebben jullie meer last van leveringsproblemen dan particulieren? Bijvoorbeeld omdat je vast zit aan leveranciers of bepaalde merken?
Ik kijk soms ook wel eens bij webshop maar dan lijkt er nog wel ea leverbaar.
Voorheen Post ID 101472
pi_206211821
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 12:34 schreef Estate2 het volgende:
@:bambino Hebben jullie meer last van leveringsproblemen dan particulieren? Bijvoorbeeld omdat je vast zit aan leveranciers of bepaalde merken?
Ik kijk soms ook wel eens bij webshop maar dan lijkt er nog wel ea leverbaar.
Ik denk dat wij over het algemeen makkelijker spullen krijgen dan particulieren.
Maar ja, als jij een webshop vindt waar iets verkrijgbaar is, grote kans dat wij het niet op voorraad hebben.

Wij bestellen bij de grotere groothandels in Nederland. Leggen weinig op voorraad (met name geen omvormers).

En veel webshops staat dat het er is, maar ik zou eerst bellen of ze het ook daadwerkelijk hebben.
Kan me niet voorstellen dat veel producten gewoon op de plank liggen, want er is veel meer vraag dan aanbod.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_206229962
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 23:00 schreef bambino het volgende:

[..]
Ja compleet anders. Ik verkoop en heb ook airco’s. En die units kun je ook in Amerika krijgen.

Maar de meeste Amerikaanse woningen hebben zo’n kubus model buiten. Die hebben meer vermogen en zijn bestand tegen een compleet ander klimaat.
Zowel extreme kou als extreme hitte.
Niet alle amerikaanse woningen, de kubusmodellen zijn onzuinig en duur. Ga anders eens wat bouwvlogs opzoeken over amerikaanse energiezuinige woningen die er meer dan genoeg zijn.

quote:
Een buizen netwerk aanleggen in een bestaande woning is echt niet te doen. En dan bedoel ik niet technisch, maar financieel.
Ik zou er niet aan moeten denken om in mijn huis zo’n netwerk aan te leggen. Is niet alleen praktisch vrijwel onhaalbaar ook financieel veel te duur.
We zijn hier in klussen en wonen een paar luchtkanalen aanleggen is supersimpel en goedkoop.

quote:
Snel verwarmen kost meer vermogen.
Niet bij lucht-lucht.

quote:
Als je precies je warmteverlies stookt (of koelt) en dat continu door laat draaien is in de meeste gevallen het goedkoopst.
Maar dat hangt weer af van wanneer je thuis bent.
Ben je 8 uur per dag thuis om te slapen. Of 24 uur per dag thuis of eens per week.
Dat scheelt een hoop in stoken/koelen.
Meeste mensen zijn overdag niet thuis en dan is verlaging goedkoper.
pi_206279849
Bedankt voor de hulp allemaal.

Ander klein vraagje: als je kijkt naar Enphase micro omvormers zijn deze uit te lezen via de app. Maar hoe communiceren deze omvormers met de meters /app? Communiceren die via een wifi signaal of iets dergelijks? Of hoe krijgt de app de informatie binnen qua opbrengst e.d.? Er ligt namelijk geen datakabel van de micro's naar de meters/gateway, toch?!
pi_206280003
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 20:59 schreef Mathie88 het volgende:
Bedankt voor de hulp allemaal.

Ander klein vraagje: als je kijkt naar Enphase micro omvormers zijn deze uit te lezen via de app. Maar hoe communiceren deze omvormers met de meters /app? Communiceren die via een wifi signaal of iets dergelijks? Of hoe krijgt de app de informatie binnen qua opbrengst e.d.? Er ligt namelijk geen datakabel van de micro's naar de meters/gateway, toch?!
App krijgt het van de Envoy, Envoy heeft verbinding met je (draadloos) netwerk.
De envoy krijgt via bedrading de info van de micro omvormers.
Je kan in de app ook je verbruik zien, dat wordt dmv spoelen gemeten (heb eigenlijk nooit gecontroleerd of het verbruik dat de app aangeeft overeenkomt met wat mijn meter aangeeft).

Zie https://enphase.com/nl-nl/installers/communication
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_206280125
Oke, maar door de 1 of 3 fasedraden komt dan ook de info voor de Envoy binnen dan? Wordt ook als het ware als 'datakabel' gebruikt? Of begrijp ik het niet goed ;-)
pi_206280294
Denk het wel, mij Envoy was eerder dit jaar kapot en kreeg netjes een nieuwe. Om ervoor te zorgen dat het snel allemaal weer werkte heb ik m toen zelf aangesloten aangezien wachten op een monteur een tijd zou duren. Om de boel aan te sluiten moest in een lading draadjes aansluiten op de Envoy.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_206280576
Oke, Dankje !
Mooi systeem lijkt het me
pi_206280983
Ja ik ben er blij mee. Destijds bewust gekozen voor Enphase ook al was het iets duurder dan string omvormer welke in theorie ook kon op mijn dak.
Maar zie nu dat er wel echt verschil (10%) zit in opwek tussen mijn beste en slechtste paneel (waarschijnlijk omdat de ene onderaan dak ligt en andere bovenaan). Optimizers was dan natuurlijk een alternatief geweest maar dat kwam qua prijs op ongeveer hetzelfde neer als micro omvormers.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_206281973
Oke mooi te horen.
Ja daar kwam ik ook achter, op een systeem van 14 panelen scheelt het een paar hondert euro tussen Enphase en een omvormer met optimizers.
pi_206285152
Andere optie naast Enphase of SE,
Hoymiles -> niet zoń grote speler op de markt, maar als je panelen passen zou je voor 4 HMS-2000 kunnen gaan (elk paneel zijn eigen MPPT tracker).
4x 350 voor de omvormers
1x 225 voor de communicatieunit
1x 15 euro voor speciale tooltje om los te maken
YMVK kabel erbij
--------------------------------------------------------------------+
om en nabij de 1650 euro + YMVK kabel.

Ik heb ze op het dak liggen hier en dat ging verassend eenvoudig.

edit - nvm -> de panelen uit de op hebben hun MPP op 34v liggen, de HMS-2000 38v-48v en de HM-1500 36v-48v

Waarom deze panelen, passen die het beste qua maatvoering, heb je die al liggen, goede deal ergens kunnen scoren.

[ Bericht 9% gewijzigd door Hanschje op 11-10-2022 13:54:06 ]
pi_206290609
Inderdaad stuk goedkoper, maar wel een vrij nieuwe speler? Kan ook niet veel aanbieders vinden in NL.
pi_206290891
niet perse een nieuwe speler op de wereldmarkt, wel in Nederland / Europa.

ze bestaan sinds 2012 al. Groot in Azië en zuid Amerika. En ik weet dat Lens energie ze sinds begin dit jaar (wegens prijskwaliteit en geen leveringsprobleem) gebruikt en vrijwel geen uitval heeft.

Sinds begin deze maand is de HMS +-serie ook goedgekeurd door de tuv en dus voor se Duitse markt ook (die hebben vrij strenge eisen voordat je on grid mag aansluiten)
pi_206295241
Dankjewel!

[ Bericht 21% gewijzigd door Mathie88 op 12-10-2022 11:53:44 (Smile) ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')