abonnement Unibet Coolblue
pi_206180110
Ik heb wat roestige gewichtsschijven liggen, die ik graag op wil knappen.
Nu staan er genoeg filmpjes op you tube hier over. Die bestaan uit het verwijderen van oude verlagen, ontvetten, primeren, lakken etc.

Nu dacht ik, kan ik er niet gewoon met hammerite over heen gaan? Dat scheelt een hoop stappen. Hoe denken jullie hier over?
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
  Spellchecker zondag 2 oktober 2022 @ 17:17:37 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206180193
Maar als je ze gebruikt gaat de Hammerite-laag slijten ....
pi_206180742
Ontvetten moet altijd.
  Moderator zondag 2 oktober 2022 @ 18:06:47 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206180785
Licht opschuren en goed ontvetten valt denk ik sowieso niet aan te ontkomen wil je een goed resultaat kunnen behalen.
pi_206181673
Hammerite is hierin inderdaad de beste keuze, wel goed ontvetten eerst.
Vakman pur sang
pi_206184824
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 19:24 schreef Lospedrosa het volgende:
Hammerite is hierin inderdaad de beste keuze, wel goed ontvetten eerst.
Zou je blik lak, of spuitbus aanbevelen?
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_206185523
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 23:18 schreef Galvez het volgende:

[..]
Zou je blik lak, of spuitbus aanbevelen?
Blik
Vakman pur sang
pi_206185723
Metaal borstel eroverheen , afspuiten met remmenreiniger: kwasten maar
pi_206185741
Eerst ontvetten, dan pas schuren.
Maar ik kan 't mis hebben...
  maandag 3 oktober 2022 @ 09:18:36 #10
4330 PJ
Tja.....
pi_206186063
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 08:32 schreef Patroon het volgende:
Eerst ontvetten, dan pas schuren.
Er is niets te schuren: metaalborstel eroverheen -> losse stukken/instabiele lagen eraf en daarna remmenreiniger om te ontvetten.

Hammerite kan direct over roest heen en zal het roestproces chemisch stoppen.
pi_206186123
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 09:18 schreef PJ het volgende:

[..]
Er is niets te schuren: metaalborstel eroverheen -> losse stukken/instabiele lagen eraf en daarna remmenreiniger om te ontvetten.

Hammerite kan direct over roest heen en zal het roestproces chemisch stoppen.
Gaat nergens over deze discussie. Maar altijd eerst ontvetten en dan schuren.
Das regel een voor elke verf of spuitklus.
Vakman pur sang
pi_206187861
Wanneer je die schijven gaat stapelen en door het continue hanteren zal de Hammerite er toch weer vanaf slijten en bladeren... :) Je krijgt het nooit zo sterk als de originele gemoffelde lak die erop zit/zat.

Kun je ze beter eerst helemaal schoonmaken met de staalborstel op de boormachine tot het blanke ijzer/staal.
En dan heel goed ontvetten daarna kun je de schijven blauwen, dit kan koud en chemisch met een middeltje.

Of sneller en beter is heet blauwen... :) Omdat je het veel en lang in je handen hebt gebruik dan een voedselveilige olie. Lijnolie of Druivenpitolie. Wrijf het staal daarmee in en stook het gelijkmatig heet met een gasbrander, tot het gaat roken en dan zie je het langzaamsteeds donkerder worden. De olie polymeriseert zwart/blauw op het staal en laat een dun roestbestendig laagje achter. Stop met stoken bij de gewenste kleur.

https://www.solidsmack.co(...)teel-that-dark-edge/

Heb je dat eenmaal gedaan chemisch of heet en is alles mooi blauw dan nog even een heel klein beetje olie op een doekje en wrijf je de schijven nog even in met een heel dun laagje olie en laat het 48 uur liggen(hangen). De olie zal opdrogen en de schijven voelen dan ook niet meer vettig aan en zijn extra beschermt. Dit kun je regelmatig herhalen, moet je het wel steeds weer laten drogen.

Dat blauwen van staal komt eigenlijk uit de wapenindustrie, maar ook in de keuken met stalen pannen doet men eigenlijk hetzelfde en noemen het inbranden, de pan inwrijven met olie en opstoken tot het gaat kwalmen en wanneer bijna uitgekwalmt is de pan van binnen blauw/zwart en ingebrand en heeft zo een natuurlijke antiaanbaklaag.

Aangezien het toch maar halterschijven betreft die functioneel moeten zijn en waar je geen modeshow mee loopt. Kun je dit eindeloos herhalen zou je naa een tijdje wat beschadigingen zien. Beetje olie eropen stoken en het wordt weer zwart. Wordt zo misschien beetje vlekkerig zwart met achteraf bij werken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 03-10-2022 12:27:31 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')