abonnement Unibet Coolblue
pi_206176715
Een paar dagen geleden heb ik een vrij ernstig auto ongeluk gehad.
Ik ben op de SEH binnenste buiten gekeerd.

Conclusie;
Hersenschudding o.a.

Heeft iemand hier al eens een hersenschudding gehad?
En hoelang duurde het voor je er af was?

Tips zijn welkom!
Ook met betrekking tot terugkeer naar het werk
(ik werk met mensen + woon 50 km van mijn werk)

[ Bericht 10% gewijzigd door stropdaz op 03-10-2022 22:38:29 ]
pi_206176730
Belangrijk is dat je de eerste dagen geen gebruik maakt van beeldschermen.
  zondag 2 oktober 2022 @ 14:01:23 #3
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_206176781
Tip 1: geen topics openen en vooral wegblijven van beeldschermen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Spellchecker zondag 2 oktober 2022 @ 14:03:37 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206176818
Je ogen en hoofd rust gunnen!
Niet teveel nadenken en geen beeldschermen gebruiken.
pi_206176852
Wat is de rede dat er geen beeldscherm gebruikt mag worden?

Arts zei dat het wel mocht met beleid, maar dat vooral aan ligt wat je doet. Geen games, geen werk waar je na denkt etc
  zondag 2 oktober 2022 @ 14:25:11 #6
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_206177087
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 13:57 schreef stropdaz het volgende:
Een paar dagen geleden heb ik een vrij ernstig auto ongeluk gehad.
Ik ben op de SEH binnenste buiten gekeerd.

Conclusie;
Rug, nek, schouder, been en heup zwaar gekneusd.
En een hersenschudding ivm de klap tegen mogelijk zij raam ivm zijwaartse aanrijding.

Die kneuzingen zijn ruk maar dat gaat wel over.
Maar ik heb van die hersenschudding veel last; hoofdpijn, overgevoelig voor geluid, duizelig, vergeet veel, concentratie problemen oa.

De arts zegt dat rust goed is.
Kon wel paar weken duren zei hij.

Heeft iemand hier al eens een hersenschudding gehad?
En hoelang duurde het voor je er af was? Tips zijn welkom!

Mijn vriend heeft er meer dan een jaar over gedaan om te herstellen, maar die bleek bij nader inzien geen simpele hersenschudding te hebben maar echt lichte, blijvende hersenschade. Daardoor is hij te snel weer gaan werken en zo en heeft zijn herstel flink gehinderd op die manier. Uiteindelijk heeft hij echt revalidatie nodig gehad.

Dat kan dus ook nog. Let dus goed op jezelf. Beter een paar weken je hersenen (ogen!) rust gunnen en daarna weer door kunnen dan nu te snel willen en later met de gebakken peren zitten.

Heb je iemand om op je te letten?
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 2 oktober 2022 @ 14:34:32 #7
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_206177221
Vooral héél rustig aan doen, bij het minste beetje hoofdpijn (zeker in het begin) stoppen met wat je doet en even gaan liggen/zitten zonder iets met een scherm ofzo te doen. Ontzettend goed op jezelf letten, en nog rustiger doen dan je zou willen. Niet kutten en risico nemen met een hersenschudding.

Mijn vriendin heeft eind januari een zwaar auto-ongeluk ternauwernood overleefd, en heeft in juni nog een behoorlijk forse val gemaakt tijdens een training. Dat heeft de (destijds vreemd genoeg niet echt gediagnosticeerde) hersenschudding weer 'omhoog gehaald' en ze heeft er nu nog met enige regelmatig in meer of mindere mate last van. Ook zij kreeg overal het advies: doe rustig. Ook op het werk, ga even zitten als je hoofdpijn krijgt.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_206177345
Heb slechts een hersenletsel dus weet niet.
pi_206178164
Kan je zelfs jaren later nog last van hebben.
Bij mij duurde het 5 jaar.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_206184456
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 14:25 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Mijn vriend heeft er meer dan een jaar over gedaan om te herstellen, maar die bleek bij nader inzien geen simpele hersenschudding te hebben maar echt lichte, blijvende hersenschade. Daardoor is hij te snel weer gaan werken en zo en heeft zijn herstel flink gehinderd op die manier. Uiteindelijk heeft hij echt revalidatie nodig gehad.

Dat kan dus ook nog. Let dus goed op jezelf. Beter een paar weken je hersenen (ogen!) rust gunnen en daarna weer door kunnen dan nu te snel willen en later met de gebakken peren zitten.

Heb je iemand om op je te letten?
Ik hoop dat mijn baas mij die rust dan geeft.

Ik woon met partner en jong gezin.
Kabaal van die kleine of steeds de vraag waarom is nu ff pittig.

Partner let goed op me.
Ik ben meer van het type; "En door"
Maar dat lijkt nu niet de beste route
  Spellchecker zondag 2 oktober 2022 @ 22:44:36 #11
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206184478
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 22:43 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Ik hoop dat mijn baas mij die rust dan geeft.

Ik woon met partner en jong gezin.
Kabaal van die kleine of steeds de vraag waarom is nu ff pittig.

Partner let goed op me.
Ik ben meer van het type; "En door"
Maar dat lijkt nu niet de beste route
Ziektewet.
Is je kind altijd thuis of ook weleens naar de opvang/naar school?
pi_206184493
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 14:34 schreef heywoodu het volgende:
Vooral héél rustig aan doen, bij het minste beetje hoofdpijn (zeker in het begin) stoppen met wat je doet en even gaan liggen/zitten zonder iets met een scherm ofzo te doen. Ontzettend goed op jezelf letten, en nog rustiger doen dan je zou willen. Niet kutten en risico nemen met een hersenschudding.

Mijn vriendin heeft eind januari een zwaar auto-ongeluk ternauwernood overleefd, en heeft in juni nog een behoorlijk forse val gemaakt tijdens een training. Dat heeft de (destijds vreemd genoeg niet echt gediagnosticeerde) hersenschudding weer 'omhoog gehaald' en ze heeft er nu nog met enige regelmatig in meer of mindere mate last van. Ook zij kreeg overal het advies: doe rustig. Ook op het werk, ga even zitten als je hoofdpijn krijgt.
Wat een verhaal.
Het klinkt vrij onschuldig zo'n hersenschudding: "paar dagen of weken en je bent weer ok"
Maar zo onschuldig lijkt het niet als je te snel gaat
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 2 oktober 2022 @ 22:47:14 #13
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_206184514
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 22:45 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Wat een verhaal.
Het klinkt vrij onschuldig zo'n hersenschudding: "paar dagen of weken en je bent weer ok"
Maar zo onschuldig lijkt het niet als je te snel gaat
Nee, zeker niet. Let dus echt serieus goed op jezelf, en laat het ook aan mensen om je heen weten, inclusief collega's. Als je aan het werk bent en het gaat even niet zo goed, dan moet je je echt even terugtrekken of iets dergelijks.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_206184554
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 22:44 schreef maily het volgende:

[..]
Ziektewet.
Is je kind altijd thuis of ook weleens naar de opvang/naar school?
Heb me ziek gemeld bij team. Morgen bij de HR manager. Maar ik vind dat best moeilijk. Ook dat ik niet kan zeggen hoelang ik mogelijk niet kan werken (dagen, weken).
Ik werk op een woongroep voor mensen met gedragsproblemen, dus rust is daar nooit.

Kind morgen studiedag, vanaf dinsdag school. Partner heeft geregeld dat andere hem brengen en halen op school. Hoef ik niet drukke schoolplein op
pi_206184578
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 22:47 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Nee, zeker niet. Let dus echt serieus goed op jezelf, en laat het ook aan mensen om je heen weten, inclusief collega's. Als je aan het werk bent en het gaat even niet zo goed, dan moet je je echt even terugtrekken of iets dergelijks.
Als dadelijk weer moment van werken komt maak ik me nu al bang om het volgende;
Ik werk 50 km van mijn werk, waar van 40 km over drukke snelweg.
Hoe ga ik dat weer doen?
Nu komt die duizeligheid ook soms zo op
pi_206184721
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 22:53 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Als dadelijk weer moment van werken komt maak ik me nu al bang om het volgende;
Ik werk 50 km van mijn werk, waar van 40 km over drukke snelweg.
Hoe ga ik dat weer doen?
Nu komt die duizeligheid ook soms zo op
Je bent niet de eerste met een hersenschudding. En ook niet de laatste. En onmisbaar is niemand.
Werkgever zal best begrijpen dat je nu nog niet kunt zeggen wanneer je weer kunt werken en, wanneer je weer start, de reisafstand een issue zal zijn.

Nu niet te ver vooruit denken in scenario’s en het lijkt mij dat je niet teveel achter beeldschermen moet zitten met hoofdpijn en duizeligheid.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_206185593
Dankje @Cat-astrophe
Ik voel mij al bezwaard als ik me ziek moet melden voor 3 dagen buikgriep bv.
Maar ik realiseer mij wel heel goed dat dit wat anders is, en ik denk dat een HR manager en arbo arts dit ook wel in ziet / dat ik niet fake (diagnose staat ook in doktersverklaring)
  maandag 3 oktober 2022 @ 07:52:10 #18
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_206185595
Denk inderdaad niet in scenario’s. Het is niet te voorspellen hoe jouw traject gaat lopen. En je daar nu druk om maken heeft geen zin.

Ik zocht mijn heil in (lichte) podcasts en luisterboeken omdat ik anders me enorm verveelde maar wel op momenten dat ik me ok voelde.
Just once I want my life to be like an eighties movie..
pi_206187228
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 07:52 schreef Yesse het volgende:
Denk inderdaad niet in scenario’s. Het is niet te voorspellen hoe jouw traject gaat lopen
Maar via werk wordt je daar wel min of meer tot verplicht @Yesse
Er wordt namelijk gevraagd of ik ongeveer (prognose) kan zeggen wanneer ik weer een stap op de werkvloer kan zetten. Alle begrip voor de vraag vanuit de dame van personeelszaken, maar wel lastig om te antwoorden moet ik bekennen.
  maandag 3 oktober 2022 @ 11:19:28 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206187290
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 11:12 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Maar via werk wordt je daar wel min of meer tot verplicht @:Yesse
Er wordt namelijk gevraagd of ik ongeveer (prognose) kan zeggen wanneer ik weer een stap op de werkvloer kan zetten. Alle begrip voor de vraag vanuit de dame van personeelszaken, maar wel lastig om te antwoorden moet ik bekennen.

Dat kun je dan dus niet.

Overleg met je leidinggevende en bespreek of je de bedrijfsarts al gaat inschakelen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206187590
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2022 11:19 schreef Lienekien het volgende:
Dat kun je dan dus niet.
Komt dat antwoord niet over van;
"Die Stropdaz heeft er geen zin in" ?
  maandag 3 oktober 2022 @ 11:58:51 #22
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_206187650
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 11:53 schreef stropdaz het volgende:

Komt dat antwoord niet over van;
"Die Stropdaz heeft er geen zin in" ?
Je bent geen klein kind meer.
Je (doet je hier voor) bent een volwassen man met een in de prak gereden leasebak en met een hersenschudding.
Je hebt van allerlei kanten en van de SEH-artsen advies gekregen. Waarom blijf je als een klein kind hier naar de bekende weg vragen?
Je weet zelf donders goed wat wel of niet goed voor je is en ook jouw werkgever weet echt wel wat die kan verwachten van iemand met een hersenschudding.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_206187829
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 11:58 schreef golfer het volgende:
Waarom blijf je als een klein kind hier naar de bekende weg vragen?
Dank voor je eye opener @golfer (die heb ik soms even nodig)
Weet je wat het is .... ik ben iemand die graag en hard werkt, dat weten ze op het werk ook.
Ik vind het dan moeilijk als een HR dame, die mij goed kent, bv vraagt wat de prognose is wanneer ik weer kom werken.

Ik denk dan:
- zou dit een tactief zijn die ze moeten doen bij een mogelijke langer durende ziekmelding?
- zouden ze me niet geloven en me aan willen zetten om zsm weer mijn diensten te werken?

Ik gok op 1, maar ik heb totaal geen kennis in HR.

quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 11:58 schreef golfer het volgende:
n ook jouw werkgever weet echt wel wat die kan verwachten van iemand met een hersenschudding.
Daar zit dus mijn twijfel.
Is dat echt wel zo?
Die ontstaat door bovenstaande.
Is het tactiek 1 dan is het opzich wel verklaarbaar.

[ Bericht 3% gewijzigd door stropdaz op 03-10-2022 12:21:04 ]
pi_206187959
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 12:12 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Dank voor je eye opener.
Weet je wat het is .... ik ben iemand die graag en hard werkt, dat weten ze op het werk ook.
Ik vind het dan moeilijk als een HR dame, die mij goed kent, bv vraagt wat de prognose is wanneer ik weer kom werken.

Ik denk dan:
- zou dit een tactief zijn die ze moeten doen bij een mogelijke langer durende ziekmelding?
- zouden ze me niet geloven en me aan willen zetten om zsm weer mijn diensten te werken?

Ik gok op 1, maar ik heb totaal geen kennis in HR.
[..]
Daar zit dus mijn twijfel.
Is dat echt wel zo?
Die ontstaat door bovenstaande.
Is het tactiek 1 dan is het opzich wel verklaarbaar.
Ze proberen een inschatting te maken ivm de personeelsbezetting en roostering. Niks meer, niks minder. In jouw geval heb je nog gewoon geen idee, dus kun je dat gerust aangeven.

Wordt het een langdurig(er) ziekteverloop (wat wel waarschijnlijk is met een hersenschudding), dan zullen ze de arbo-arts moeten inschakelen. Deze kijkt met jou samen wat voor jou wel en niet haalbaar is qua werkzaamheden (dus ook als het gewoon nog geen optie is om te gaan werken) en zal een advies uitbrengen naar je werkgever.
  maandag 3 oktober 2022 @ 12:31:16 #25
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206188068
Ik denk echt dat je meer rust moet nemen dan je nu doet, ik snap je topics, maar het is niet verstandig nu te gaan FOK!ken
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 3 oktober 2022 @ 12:31:30 #26
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206188070
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 11:53 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Komt dat antwoord niet over van;
"Die Stropdaz heeft er geen zin in" ?
Wat golfer en Candaasje zeggen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206188120
De vraag wanneer je denkt weer te kunnen beginnen is normaal. Dat vragen ze altijd.
In jouw geval kun je dat nu niet bepalen en dat is dus ook een antwoord.
pi_206188998
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 12:35 schreef lily het volgende:
De vraag wanneer je denkt weer te kunnen beginnen is normaal. Dat vragen ze altijd.
In jouw geval kun je dat nu niet bepalen en dat is dus ook een antwoord.
Is daar een reden voor dat dat altijd gevraagd wordt @lily?

Als ik weer achter de pc zit zal ik haar idd antwoorden dat ik dat nu niet weet. Ook dat is een antwoord.
pi_206189027
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 12:31 schreef Leandra het volgende:
Ik denk echt dat je meer rust moet nemen dan je nu doet, ik snap je topics, maar het is niet verstandig nu te gaan FOK!ken
Ik snap je @Leandre
Doe het ook weinig.

Arts gaf aan dat het af en toe mag maar dan bv niks opzoeken/actiefs
  maandag 3 oktober 2022 @ 13:54:53 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206189051
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 13:50 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Is daar een reden voor dat dat altijd gevraagd wordt @:lily?

Als ik weer achter de pc zit zal ik haar idd antwoorden dat ik dat nu niet weet. Ook dat is een antwoord.
Je leidinggevende weet hopelijk wel dat je recent een ongeluk hebt gehad?

Die zou jou ook gewoon moeten adviseren om de nodige rust te nemen. Aan een medewerker die door te snel weer aan de slag te gaan uiteindelijk langer uitvalt, heeft je werkgever ook niks.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206189083
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 13:50 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Is daar een reden voor dat dat altijd gevraagd wordt @:lily?
Omdat o.a. een werkgever een aantal verplichtingen heeft die al in de eerste week bij een ziekmelding beginnen. Inschakelen bedrijfsarts bijvoorbeeld (moet volgens mij binnen een week). Bij langdurig verzuim gaan er ook weer allerlei zaken spelen die bij kort verzuim er niet toe doen.
pi_206189098
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2022 13:54 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Je leidinggevende weet hopelijk wel dat je recent een ongeluk hebt gehad?

Die zou jou ook gewoon moeten adviseren om de nodige rust te nemen. Aan een medewerker die door te snel weer aan de slag te gaan uiteindelijk langer uitvalt, heeft je werkgever ook niks.
Ja, dat is bekend.
Vanuit team overladen van begrip appjes etc.
pi_206189111
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 13:58 schreef lily het volgende:

[..]
Omdat o.a. een werkgever een aantal verplichtingen heeft die al in de eerste week bij een ziekmelding beginnen. Inschakelen bedrijfsarts bijvoorbeeld (moet volgens mij binnen een week). Bij langdurig verzuim gaan er ook weer allerlei zaken spelen die bij kort verzuim er niet toe doen.
Duidelijk @lily
Misschien heeft HR dame dan al in geschat dat het een casus voor de bedrijfsarts wordt, en wordt er al dossiervorming opgebouwd ... waar deze vraag bij hoort?
pi_206189205
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:03 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Duidelijk @:Lily
Misschien heeft HR dame dan al in geschat dat het een casus voor de bedrijfsarts wordt, en wordt er al dossiervorming opgebouwd ... waar deze vraag bij hoort?
Stap 1: zoek er eens niet teveel achter. De HR dame moet de planning rondkrijgen, dus die probeert enkel een idee te krijgen wanneer ze je weer kan inroosteren, of dat ze de arboarts moet gaan contacteren. Voor een buikgriepje is dat inschatten van de duur vaak beter te doen dan voor jouw situatie, dus ze zal het met een " ik heb echt nog geen idee' moeten doen. Is niet jouw probleem verder.
pi_206189714
Laat. Het. Los.

Je bent ziek, de werkgever is verplicht je bepaalde vragen te stellen in het kader van wetgeving en goed werkgeverschap. Daar antwoord jij naar waarheid naar en dan kan die zijn hokjes afvinken. Als ze jou zo goed kennen als je zegt, dan weten ze ook wel dat je je niet aanstelt.

De enige manier waarop jij nu je herstel in de weg zit is door teveel beeldschermwerk en piekerwerk te doen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_206191710
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2022 15:13 schreef Cat-astrophe het volgende:
Je bent ziek, de werkgever is verplicht je bepaalde vragen te stellen in het kader van wetgeving en goed werkgeverschap. Daar antwoord jij naar waarheid naar en dan kan die zijn hokjes afvinken
Oja je hebt die wet poortwachter die nu natuurlijk om de hoek komt kijken

quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2022 15:13 schreef Cat-astrophe het volgende:
Laat. Het. Los.

Goedzo @Cat-astrophe, zoiets heb ik soms even nodig "vreemde ogen dwingen".
Ik heb kort terug gemaild dat ik het niet weet ... en dat is ook gewoon zo.

---------------

Liep net een blokje over straat.
Wat is dat raar zeg. Ik loop en het voelt alsof ik net uit de kroeg kom #dronkenmansloop
pi_206191788
Kan jaren duren als je pech hebt. Twintig jaar terug door omstandigheden een hersenschudding verwaarloosd en heb er jarenlang de wrange vruchten van geplukt.

Momenten gehad (in het begin) dat ik bij ieder natuurlijke beweging moest nadenken wat te doen.

Neem rust en beperk zoveel mogelijk je beeldschermtijd.
pi_206191849
Neem rust. Zeker een paar weken als het kan. Heb zelf een hersenschudding opgelopen door dat ik was aangereden op de fiets door een auto, werd van de zijkant geschept.

Ik dacht valt wel mee, maar de pijn was intens en werd veel erger doordat ik te weinig rust nam (denken dat ik de normale dagelijkse dingen kan doen met alle drukte erbij) dat was een grote fout. De pijn die erbij kwam kijken echt de ergste pijn die ik heb meegemaakt.

En ga na, wat is nou echt belangrijker? Je gezondheid toch? En wat je hebt moet je niet onderschatten. En zeker niet met je hoofd.

[ Bericht 6% gewijzigd door Borrelnootje00 op 03-10-2022 19:35:05 ]
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_206192744
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 19:25 schreef Ericr het volgende:
Momenten gehad (in het begin) dat ik bij ieder natuurlijke beweging moest nadenken wat te doen.
Juist dit ... dat heb ik ook @Ericr
Had jij ook het gevoel alsof je continue dronken was, vooral met lopen?

quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 19:29 schreef Borrelnootje00 het volgende:
En ga na, wat is nou echt belangrijker? Je gezondheid toch? En wat je hebt moet je niet onderschatten. En zeker niet met je hoofd.
Zeer zeker.
Als ik jou verhaal weer lees dan merk ik echt weer dat rust pakken en niet te snel willen gaan zo belangrijk is.
Hoe gaat het nu met je @Borrelnootje 00?
pi_206192953
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 20:11 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Juist dit ... dat heb ik ook @:Ericr
Had jij ook het gevoel alsof je continue dronken was, vooral met lopen?
[..]
Zeer zeker.
Als ik jou verhaal weer lees dan merk ik echt weer dat rust pakken en niet te snel willen gaan zo belangrijk is.
Hoe gaat het nu met je @:Borrelnootje 00?
Bedankt voor het vragen :P (nu gaat het weer goed) is jaren geleden gebeurt, maar de impact ervan was echt heel groot (fysiek en mentaal). Duurde bij mij maanden voor dat ik de oude was en dat dronken/duizelige gevoel zeer herkenbaar en ook lang gehad voor dat ik mezelf echt weer een beetje ok voelde. Soms voel ik de plek op mijn hoofd waar ik die klap heb gehad nog steeds (pijnlijk).

Hopelijk gaat het snel beter met je. Goed voor jezelf zorgen is belangrijk nu.
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_206194074
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 20:11 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Juist dit ... dat heb ik ook @:Ericr
Had jij ook het gevoel alsof je continue dronken was, vooral met lopen?

Niet echt dronken wel een niet verbonden hersendeel. Althans zo voelde het. Plus langdurig hoofdpijn.
pi_206195336
In de NFL duurt een hersenschudding normaliter vijf dagen. ;)

Succes met je herstel stropdas. :)
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
pi_206196713
Merkte jullie ook een vorm van onbegrip tgv onwetendheid bij andere?
Dat ze vooral denken: "het is maar een hersenschudding joh, kom je zo weer op"

Ik zou bv graag mijn ouders een folder of goede website willen geven waar in staat wat ik nu heb, maar ook dat rust belangrijk is en niet overpikkelen (als ze hier op visite zijn).
  Spellchecker dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:39:38 #44
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206196906
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 09:14 schreef stropdaz het volgende:
Merkte jullie ook een vorm van onbegrip tgv onwetendheid bij andere?
Dat ze vooral denken: "het is maar een hersenschudding joh, kom je zo weer op"

Ik zou bv graag mijn ouders een folder of goede website willen geven waar in staat wat ik nu heb, maar ook dat rust belangrijk is en niet overpikkelen (als ze hier op visite zijn).
Jouw ouders zijn niet bekend met "hersenschudding" ? En dat je rust moet houden?
pi_206197025
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 09:39 schreef maily het volgende:
Jouw ouders zijn niet bekend met "hersenschudding" ? En dat je rust moet houden?
Jawel, maar zien het erg luchtig in.
Alsof ik een griepje heb zeg maar.

Niet dat ze me pushen tot iets, daar ben ik oud genoeg voor :)
Maar ik wil hen eigenlijk gewoon wat duidelijkheid geven over wat ik nu precies heb
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:34:14 #46
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206197318
Nou, het hoeft natuurlijk ook niet te betekenen dat je maanden uit de running gaat zijn.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206197345
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 10:34 schreef Lienekien het volgende:
Nou, het hoeft natuurlijk ook niet te betekenen dat je maanden uit de running gaat zijn.
Nee dat zeker niet @Lienekien
Daar ga ik ook niet vanuit.

Ik hoop er binnen paar weken weer te zijn.
Dagen ga ik wellicht niet redden, want dan had het nu al beter moeten gaan denk ik.
pi_206202302
Dacht net even een klein blokje lopen. Bah wat valt dat tegen.
Doodmoe en ik heb niet de controle over mijn benen. Wankel als een dronken man. Dat hoorde ik ook iemand fluisteren "Stropdaz heeft een biertje op"

Heb hier nog een wandelstok staan, kan ik moeilijk pakken.
Maar liefste zou ik het doen, ben zo bang om om te vallen.
  Spellchecker dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:17:16 #49
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206202494
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 19:01 schreef stropdaz het volgende:
Dacht net even een klein blokje lopen. Bah wat valt dat tegen.
Doodmoe en ik heb niet de controle over mijn benen. Wankel als een dronken man. Dat hoorde ik ook iemand fluisteren "Stropdaz heeft een biertje op"

Heb hier nog een wandelstok staan, kan ik moeilijk pakken.
Maar liefste zou ik het doen, ben zo bang om om te vallen.
Gewoon zonder stok gaan wandelen hoor!
Net doen of er niks aan de hand is ^O^

En dan maar hopen dat je niet valt en je hoofd flink stoot ^O^
pi_206207772
Alvast heel kort en zonder de rest gelezen te hebben.

Ik heb een jaar geleden hockeystick op m'n hoofd gehad en daarna meerdere keren bij sportgerelateerde hersenschuddingen polikliniek geweest. Uiteindelijk na 7 maanden weer 100% aan het werk en na 9 maanden voelde ik me echt weer helemaal functioneel. De kern van hun advies was: doe wat lukt, maar ga niet te ver, bouw op in stapjes en niet op meerdere domeinen tegelijkertijd (dus als je sociaal wat opbouwt, ga dan niet tegelijkertijd ook werkuren opbouwen) en doe leuke dingen (dus bouw niet alleen zsm werk weer op maar zorg dat ook dingen waar je plezier aan beleeft weer opgebouwd worden). En wissel veel af. Dus even lezen, even wandelen, even beeldscherm (als dat gaat!), even werken (als dat gaat!), even huishouden oid.. maar afwisselen dus, niet uren hetzelfde doen. Je wil je hersenen gebruiken, maar niet continu op dezelfde manier, zodat je ze wel aan het werk houdt maar niet overbelast. Doe wat lukt wel heel belangrijk: als je overal mee stopt, word de drempel van wat lukt steeds lager. Dus alles wat lukt, vooral blijven doen! En dan af en toe kijken of iets erbij (op één domein) gaat. Een nareactie zoals hoofdpijn mag, maar moet wel binnen een dag ook weer weggetrokken zijn. Het is normaal dat als je je grenzen weer wat gaat oprekken er een reactie komt, maar houdt die te lang aan dan heb je je grens te ver willen oprekken. Die grens zoeken en klein beetje over maar niet te ver is lastig en daar ga je soms toch te ver in, daar leer je van.

Zal donderdag wat uitgebreider reageren, nu slapen en morgen drukke werkdag.

[ Bericht 10% gewijzigd door vlindertje89 op 05-10-2022 00:07:23 ]
pi_206223864
Dankjewel @vlindertje89 en andere met goede adviezen.
Ik heb me afgelopen dagen wat afwezig gehouden van beeldschermen. Merk vooral dat de TV een uitdaging is (bewegend beeld) en ook buiten op straat heb ik hier nog last van. Multitasken lukt helemaal niet en concentratie en geheugen is nog een puinhoop.

Eerlijk gezegd had ik gehoopt dat het na een week beter zou zijn.
Op internet lees je vaak veelbelovende verhalen 'binnen paar dagen ben je er vanaf'
Maar dat lijkt toch optimistisch. Ook als ik jullie verhalen lees. Iedereen is er wel even zoet mee.
Het is opzich niet erg, als het maar weer goed komt. Maar daar ben ik opzich wel positief in ingesteld.
pi_206236576
Een lichte, op z'n minst maanden, bij een zware moet je denken aan jaren.
pi_206236619
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 19:01 schreef stropdaz het volgende:

Heb hier nog een wandelstok staan, kan ik moeilijk pakken.
Maar liefste zou ik het doen, ben zo bang om om te vallen.
Wat ben jij ongezond eigenwijs zeg. Is dat altijd al zo of sinds je ongeluk?
stupidity has become as common as common sense was before
pi_206237718
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 14:56 schreef marcb1974 het volgende:
Is dat altijd al zo of sinds je ongeluk?
Daar zeg jij wat.
De vrouw zei het ook al. Dat ze iets merkt in mijn gedrag qua eigenwijs zijn inderdaad.
Maar kruk pakken is bv voor mij mentaal wel een stap, maar uit dat denk ik anders.

quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 14:52 schreef Cockwhale het volgende:
Een lichte, op z'n minst maanden, bij een zware moet je denken aan jaren.
Serieus @Cockwhale ?
Worden de symptomen toch hopelijk minder qua vergeetachtigheid, duizeligheid, moeheid.
pi_206237761
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 17:09 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Daar zeg jij wat.
De vrouw zei het ook al. Dat ze iets merkt in mijn gedrag qua eigenwijs zijn inderdaad.
Maar kruk pakken is bv voor mij mentaal wel een stap, maar uit dat denk ik anders.

Dan pak je hem niet.
Je struikelt, valt en je hoofd raakt de grond. Wat denk je dat dat met je hersenschudding doet :?
stupidity has become as common as common sense was before
  Spellchecker vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:15:51 #56
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206237779
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 17:13 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Dan pak je hem niet.
Je struikelt, valt en je hoofd raakt de grond. Wat denk je dat dat met je hersenschudding doet :?
Dan komt hij er hopelijk [eindelijk!!] achter dat dit toch wel serieus is.
En nog langere revalidatie.
pi_206237896
Als het dan nog weggaat ja ......
stupidity has become as common as common sense was before
pi_206237957
85% van de mensen met een (lichte/matige) hersenschudding is na tien dagen van alle klachten af. Of in elk geval, bij sportgerelateerde, weet niet of dat ook geldt voor opgelopen bij een ongeluk oid. Je hoort natuurlijk vooral de mensen die er langer mee bezig zijn. Máár: als je zelf duidelijk merkt dat je klachten dus niet snel afnemen, neem dat dan dus ook heel serieus. En trek dan aan de bel bij bv je huisarts voor begeleiding hierbij.

Ik heb in mijn herstel van de hersenschudding na vijf maanden tijdens de eerste bedrijfshockeywedstrijd die ik weer durfde te spelen (gemengd m/v is dat; mijn eigen wedstrijden speelde ik toen wel alweer een tijdje), een botsing gehad met een tegenstander waarbij mijn hoofd geraakt werd, en toen heb ik gemerkt hoe 'normaal' herstel zou moeten gaan. Ik had wel klachten, maar die gingen inderdaad ook snel weer weg, en binnen twee weken zat ik weer op hetzelfde punt in mijn herstel als ik zat voor die botsing.

Hier meer info van de sportgerelateerde hersenschuddingen kliniek over hersenschuddingen.

Overigens heel belangrijk om te voorkomen dat je nu nogmaals letsel aan je hoofd oploopt, kort na een eerste hersenschudding nogmaals een hersenschudding oplopen geeft een stuk hogere kans op ernstigere en blijvende gevolgen. Pak die stok er dus gewoon bij als dat helpt te voorkomen dat je valt, ook al is dat mentaal een ding. Dit voor altijd houden is mentaal een nog veel groter ding.

Na m'n eerdere post nogmaals gelezen te hebben denk ik dat ik niet per se nog heel veel toe te voegen heb daaraan, alle belangrijke tips had ik al wel genoemd.

[ Bericht 4% gewijzigd door vlindertje89 op 07-10-2022 17:48:31 ]
pi_206238296
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 17:13 schreef marcb1974 het volgende:
Dan pak je hem niet.
Je struikelt, valt en je hoofd raakt de grond. Wat denk je dat dat met je hersenschudding doet
Eyeopener. Die had ik nodig. Ik ga er mee lopen.
Dankjewel. En sorry voor mijn eigenwijsheid.

quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 17:36 schreef vlindertje89 het volgende:
Máár: als je zelf duidelijk merkt dat je klachten dus niet snel afnemen, neem dat dan dus ook heel serieus. En trek dan aan de bel bij bv je huisarts voor begeleiding hierbij.
Ik dacht dat ik in de papieren van de SEH las na 3 weken geen verandering dan weer naar de huisarts.
pi_206238387
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 18:14 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Eyeopener. Die had ik nodig. Ik ga er mee lopen.
Dankjewel. En sorry voor mijn eigenwijsheid.
[..]
Ik dacht dat ik in de papieren van de SEH las na 3 weken geen verandering dan weer naar de huisarts.

Dan zou ik dat inderdaad aanhouden. En goed dat je de stok erbij gaat pakken!
pi_206238799
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 17:09 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Daar zeg jij wat.
De vrouw zei het ook al. Dat ze iets merkt in mijn gedrag qua eigenwijs zijn inderdaad.
Maar kruk pakken is bv voor mij mentaal wel een stap, maar uit dat denk ik anders.
[..]
Serieus @:Cockwhale ?
Worden de symptomen toch hopelijk minder qua vergeetachtigheid, duizeligheid, moeheid.
Op zich kun je wel eerder weer dingen doen, maar wel stapsgewijs. Je kunt bij een lichte iig maanden klachten houden. Na 3 a 4 week ben je wel over de piek heen en lijkt het goed, maar dat kan erg misleidend zijn, want bij behoorlijke belasting (mentaal of fysiek) kunnen je klachten weer heviger worden. Als je dat blijft doen, kan het zijn dat het letsel nog meer tijd nodig heeft om te herstellen en je er jaren mee loopt.
pi_206239944
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 18:14 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Eyeopener. Die had ik nodig. Ik ga er mee lopen.
Dankjewel. En sorry voor mijn eigenwijsheid.

Het is jouw leven, jij moet weten wat je er mee doet.
Alleen jij kan ook jezelf zo dwarszitten.

Tegen mij hoef je ook geen sorry te zeggen.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_206245318
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 18:21 schreef vlindertje89 het volgende:
En goed dat je de stok erbij gaat pakken!
Het zijn krukken geworden op advies van fysio.
En ik moet zeggen: ik voel me een stuk veiliger.
Is mentaal een flinke stap om met een kruk te moeten lopen, maar mede door dit topic de omslag gemaakt.

quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 19:12 schreef Cockwhale het volgende:
Je kunt bij een lichte iig maanden klachten houden.
Is hersenschudding niet een ondergeschoven kindje vraag ik me af?
Want overal waar je leest, tenzij ik verkeerd lees, hebben ze het vaak over paar dagen ben je er vanaf.
Moet wel bekennen dat de SEH en huisarts het inderdaad over weken hadden, en precies zoals jij zei.
Beetje allemaal rustig opbouwen. Zodra je merkt dat je duizelig bent terugschakelen etc.
Hoe dan ook ... paar dagen en weer de oude, ik denk dat heel weinig mensen dat kunnen zeggen
  Spellchecker zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:56:35 #64
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206245346
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 10:54 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Het zijn krukken geworden op advies van fysio.
En ik moet zeggen: ik voel me een stuk veiliger.
Is mentaal een flinke stap om met een kruk te moeten lopen, maar mede door dit topic de omslag gemaakt.
[..]
Is hersenschudding niet een ondergeschoven kindje vraag ik me af?
Want overal waar je leest, tenzij ik verkeerd lees, hebben ze het vaak over paar dagen ben je er vanaf.
Moet wel bekennen dat de SEH en huisarts het inderdaad over weken hadden, en precies zoals jij zei.
Beetje allemaal rustig opbouwen. Zodra je merkt dat je duizelig bent terugschakelen etc.
Hoe dan ook ... paar dagen en weer de oude, ik denk dat heel weinig mensen dat kunnen zeggen
Is dat zo? Je loopt toch nog met krukken?
  zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:07:12 #65
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206245486
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 10:56 schreef maily het volgende:

[..]
Is dat zo? Je loopt toch nog met krukken?
Hij zegt niet dat hij tot die ‘gelukkigen’ hoort.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206245495
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 10:56 schreef maily het volgende:
Is dat zo? Je loopt toch nog met krukken?
Ik bedoel dat heel weinig mensen dat kunnen zeggen @maily
Omdat het vaak geschetst wordt als: "het is binnen paar dagen over"

Nee, ik denk zelf dat ik niet over een paar dagen de oude ben.
Dat besef komt nu wel eerlijk gezegd. Ook de acceptatie komt langzaam.
pi_206245514
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 10:54 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Het zijn krukken geworden op advies van fysio.
En ik moet zeggen: ik voel me een stuk veiliger.
Is mentaal een flinke stap om met een kruk te moeten lopen, maar mede door dit topic de omslag gemaakt.
[..]
Is hersenschudding niet een ondergeschoven kindje vraag ik me af?
Want overal waar je leest, tenzij ik verkeerd lees, hebben ze het vaak over paar dagen ben je er vanaf.
Moet wel bekennen dat de SEH en huisarts het inderdaad over weken hadden, en precies zoals jij zei.
Beetje allemaal rustig opbouwen. Zodra je merkt dat je duizelig bent terugschakelen etc.
Hoe dan ook ... paar dagen en weer de oude, ik denk dat heel weinig mensen dat kunnen zeggen
Paar dagen is onzin. Dat is geen hersenschudding.
  zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:11:24 #68
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206245539
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 11:07 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Ik bedoel dat heel weinig mensen dat kunnen zeggen @:maily
Omdat het vaak geschetst wordt als: "het is binnen paar dagen over"

Nee, ik denk zelf dat ik niet over een paar dagen de oude ben.
Dat besef komt nu wel eerlijk gezegd. Ook de acceptatie komt langzaam.
Zoals vlindertje89 al zei, het ligt ook aan de oorzaak (dus heftigheid) van de hersenschudding. Bij velen zal het toch wel redelijk snel herstellen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206247475
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 18:21 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Dan zou ik dat inderdaad aanhouden. En goed dat je de stok erbij gaat pakken!
3 maanden lees ik net
Ipv 3 weken
pi_206247535
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 14:51 schreef stropdaz het volgende:

[..]
3 maanden lees ik net
Ipv 3 weken
Dan zou ik, heel eerlijk gezegd, sneller aan de bel trekken.

Als 3 weken na het ongeluk je nog geen of vrijwel geen verbetering merkt, zou ik gewoon je huisarts bellen.
pi_206256958
Ik zal komende week eens aan kijken @vlindertje89 en anders maar eens naar de huisarts bellen.
Ben nu wel beginnen in te zien dat zij er is om te helpen en niet om te oordelen: "wat kom jij dan"
Dus dat is al een belangrijke stap

[ Bericht 85% gewijzigd door stropdaz op 09-10-2022 10:42:10 ]
pi_206260456
De buurman, medisch onderlegd > HBO-V, kwam gisteren een fruitmand brengen.
Hij zegt dat als je een hersenschudding hebt door een ongeluk de kans ook heel groot is dat je een whiplash hebt. Door de gemaakte klap.
Wat ik zo 123 lees lijken klachten op elkaar, alleen valt de pijn in mijn nek reuze mee en heb ik geen uitstraling in de arm. Volgens de buurman zijn de spieren in de nek wel keihard.

Iemand bekend met deze combinatie?
En kan een whiplash ook 1.5 week later pas om de hoek komen kijken?

Voor nu geen spoed waar ik op zondag iets mee moet.
Kan het wel eens bij de huisarts neer leggen, maar goed of je dat kan achterhalen is ook nog maar de vraag.
pi_206260530
Zou je niet gewoon morgen je huisarts gaan bellen? Je zit zo vol met vragen en stress dat het niet opschiet zo, kies dan 1 professional uit die je al je vragen voorlegt.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_206262410
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2022 10:46 schreef marcb1974 het volgende:
Zou je niet gewoon morgen je huisarts gaan bellen? Je zit zo vol met vragen en stress dat het niet opschiet zo, kies dan 1 professional uit die je al je vragen voorlegt.
Het staat ook op het lijstje voor de huisarts @marcb1974
Medisch advies vind ik niet online, maar dat is dan ook zeker niet mijn intentie.
pi_206292130
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2022 10:46 schreef marcb1974 het volgende:
Zou je niet gewoon morgen je huisarts gaan bellen? Je zit zo vol met vragen en stress dat het niet opschiet zo, kies dan 1 professional uit die je al je vragen voorlegt.
Vandaag gedaan bij de arts.
Het heeft allemaal (veel) tijd nodig met een hersenschudding.
Ben gerustgesteld.
Realiseer me nu inmiddels wel dat ik niet te snel moet willen gaan.
pi_206292282
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 22:57 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Vandaag gedaan bij de arts.
Het heeft allemaal (veel) tijd nodig met een hersenschudding.
Ben gerustgesteld.
Realiseer me nu inmiddels wel dat ik niet te snel moet willen gaan.
Balen voor jou dat het zoveel tijd kost.
Goed dat je naar een arts bent geweest, en dat die je wat gerust kon stellen.
Nu kan je hopelijk verder zonder de extra stress van de vragen die je had. Ook dat is weer goed voor je herstel ;)
stupidity has become as common as common sense was before
pi_206311553
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 23:14 schreef marcb1974 het volgende:
Goed dat je naar een arts bent geweest, en dat die je wat gerust kon stellen.
Inderdaad.

Nu komt (mede ook door arts vertelactie - kom niet op woord) ook langzaam aan het besef dat ik een flinke klap heb gemaakt en dat de gevolgen niet mals lijken. Ik accepteer nu ook als het allemaal wat langer duurt en ook dat ik rust moet pakken etc. Is moeilijk geweest maar gelukkig is dit besef er nu wel.

Waar ik moeite mee heb is dat ik me steeds minder herinner van die klap.
Kan het dus ook moeilijk een plek geven, want de vraag speelt: "wat is er nu precies gebeurd"
Wie weet heb ik hier wel eens wat hulp voor nodig, maar goed dan is dat ook gewoon zo. Misschien gaat t over.
pi_206330850
Vandaag eens op de passagiersstoel gezeten in de auto.
Na paar minuten en buiten bebouwde kom gelijk duizelig en op den duur knallende hoofdpijn.
Bij uitstappen een dronkenmansloop van parkeerplaats tot binnen. Die heb ik altijd wel maar nu veel erger.

Conclusie:
Nog niet hersteld :(

Prettig weekend allen
pi_206333190
Een hersenschudding oplopen in het verkeer en langdurige klachten kunnen ook heel goed achteraf wiplash klachten zijn. Klachten overlappen elkaar. Je hebt geen glazenbol waarin staat hoe jouw pad gaat lopen.

Uit ervaring: vooral heel goed luisteren naar je lichaam en op 80% leven van je energie potje (of wat je denkt te kunnen). Dan overvraag/prikkel je je zelf niet. Probeer te doceren met prikkels, wissel deze ook af.

Als je je been breekt, verwacht je ook niet dat je na een week weer normaal kan wandelen. Dat is ook een traject van weken en stapje bij stapje kun/mag je iets meer.
pi_206333401
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 20:36 schreef Roosgeluk het volgende:
Een hersenschudding oplopen in het verkeer en langdurige klachten kunnen ook heel goed achteraf wiplash klachten zijn.
Klopt @Roosgeluk
Maar ze zullen denk ik wel niet twee diagnoses nog stellen.
Arts zei wel dat het veel overlapt en verschil vooral zit in of je met hoofd iets geraakt hebt of niet (buiten hoofdsteun). Behandeling en symptomen waren grotendeels hetzelfde.

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 20:36 schreef Roosgeluk het volgende:
Uit ervaring: vooral heel goed luisteren naar je lichaam en op 80% leven van je energie potje (of wat je denkt te kunnen). Dan overvraag/prikkel je je zelf niet. Probeer te doceren met prikkels, wissel deze ook af.
Niet overprikkelen is inderdaad de kunst, maar voor mij nog een zoektocht naar wat wel kan en wat niet.
Vervelende is dat ik soms vol energie zit en denk: "ik kan het" en dan loop ik keihard tegen een muur en ben ik groot deel van de dag uit de running.

Morgen komt bv mijn broer op bezoek. Kijk ik echt naar ut en vindt ook dat dat moet kunnen door gaan nu hij in Nederland is. Maar de kunst is dan om het bezoek niet te lang te laten duren (voor mij, dat ik de kelder in ga bv)

Hoelang duurde het bij jou Roos voor je het gevoel had: "ik ben er weer" ?
pi_206333580
Bij mij was het herstel van een operatie in de hersenen, herstel was vergelijkbaar is met herstel van hersenschudding. Ik denk dat ik toch wel maand of 3 nodig gehad om weer "normaal" te kunnen functioneren.
Maar let wel, was nog een langere periode sneller moe en overprikkeld. Ik was ook nog een periode emotioneel minder stabiel, sneller uit het veld geslagen, tranen die snel kwamen ed.

Zie het ook als een goede wake up call om te leren over je grenzen te waken, ik lees dat je gewend ben om echt door te gaan. Als ik zo (tussen de regels) lees ben je ook gehaaid om het goed te willen doen en alles willen aanpakken voor en snel herstel (lees: controle willen nemen over de situatie). Een begrijpelijke reactie, maar leer los te laten en het te nemen zoals het komt. En ja, dat is heel moeilijk als je dat niet gewend bent.
Zo te lezen heb je gelukkig wel een plek waar je je echt kan terug trekken.

Helaas ken ik ook verhalen van mensen die bij een ongeluk niet meer dan airbag+hoofdsteun geraakt hebben en achteraf gebleken toch een wiplash hebben. Of gewoon een stomme kopstoot met tegen elkaar te lopen tijdens een sportactiviteit....
Andersom ook, mensen die uit een wrak kruipen en na 2 weken up en running zijn.
pi_206333735
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 21:17 schreef Roosgeluk het volgende:
k denk dat ik toch wel maand of 3 nodig gehad om weer "normaal" te kunnen functioneren.
Ik lees het steeds meer.
Eerder maanden herstel dan weken, laat staan dagen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 21:17 schreef Roosgeluk het volgende:
Maar let wel, was nog een langere periode sneller moe en overprikkeld. Ik was ook nog een periode emotioneel minder stabiel, sneller uit het veld geslagen, tranen die snel kwamen ed.

Wat erg.
Dan ben je dus eigenlijk nog niet helemaal de oude als je zo bent.

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 21:17 schreef Roosgeluk het volgende:
lees dat je gewend ben om echt door te gaan. Als ik zo (tussen de regels) lees ben je ook gehaaid om het goed te willen doen en alles willen aanpakken voor en snel herstel (lees: controle willen nemen over de situatie)
Klopt als een bus. Dat zie je goed in een paar zinnen :)
Wil het goed doen voor mezelf en mijn naasten, en wil zo snel mogelijk herstellen.
Maar wat ik wel al schreef ... zit nu in acceptatieproces dat het ook langer mag kan en zal duren.
Dus daar heb ik me wel kunnen berusten nu moet ik bekennen, en dat voelt eigenlijk best wel oké.

Werk daarentegen maakt het dan lastig voor me.
Sprak van de week een man waar ik mee samen werkt die zei: "Nog steeds zoveel klachten joh? Ik was na een kopstaart botsing na 3 dagen weer de oude" . Dan denk ik echt .... ben ik nu gek, verbeeld ik me die klachten of is het gewoon verschillend. Ga ik daarna even liggen en laat ik he bezinken weet ik dat het laatste is en ik me niet aanstel. Maar vervelend om te horen is het wel.

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 21:17 schreef Roosgeluk het volgende:
Een begrijpelijke reactie, maar leer los te laten en het te nemen zoals het komt. En ja, dat is heel moeilijk als je dat niet gewend bent.
Heel moeilijk.
Als het lang duurt heb ik hier misschien wel wat professionelere hulp voor nodig *schaam*

Ik mis ook mobiliteit.
Kom niet verder dan een rondje rondom het huis en als ik verder weg moet heb ik overal hulp bij nodig.
Vreselijk vind ik dat.
pi_206333842
Tja de ene heeft geluk er in en de andere brute pech. Ons zenuwstelsel is een bijzonder beestje.

En schaam je niet om hulp in te schakelen, ook al is het heel simpel dat de buurvrouw 2 weken lang de kinderen naar school brengt, boodschappen bezorgen of iemand om mee te praten.
Je huisarts kan ook al veel voor je betekenen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Roosgeluk op 15-10-2022 21:46:09 ]
pi_206333962
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 21:37 schreef Roosgeluk het volgende:
Ons zenuwstelsel is een bijzonder beestje.
Waar ze nog blijkbaar heel weinig van weten ... van neveneffecten van iets NAH gerelateerds.
Tuurlijk een bloeding, kneuzing, breuk is allemaal te zien op een scan.
Maar heel veel waarom er iets in je brein niet functioneert zoals het hoort blijkbaar ook niet zei de arts.

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 21:37 schreef Roosgeluk het volgende:
En schaam je niet om hulp in te schakene,
Ga ik ook meer doen.
Ik mag nu van mezelf toegeven dat ik ziek ben en dat mijn partner ook niet alles kan en hoeft op te vangen.

Het zou wel allemaal makkelijker zijn als ik iets meer mobiel was, maar ja fietsen en autorijden is nu geen goed idee. Mag ook niet van de arts.
pi_206579331
Vanochtend heb ik geleerd. Dacht even wat klein snoeiwerk te verrichten voor de winter.
Gewoon rustig met de knipschaar, al veel minder dan normaliter.

Ondanks dat ik voor mijn gevoel super weinig heb gedaan en ik dit normaal met twee vingers in de neus zou doen was ik erna bekaf, kon amper op mijn benen staan en lopen (door overprikkeling denk ik) en nu uren later nog in een waas. Soort van katergevoel: alsof ik gisteren een halve krat bier op heb gedronken.

Ik ben hardleers en ben niet van opgeven maar van proberen.
Vandaag conclusie gemaakt dat het blijkbaar nog niet goed gaat.
En dat na zes weken na ongeluk. Waar van ik hoopte dat het heel misschien iets beter zou gaan. Maar helaas.
  zondag 6 november 2022 @ 17:18:48 #86
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_206579359
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2022 17:17 schreef stropdaz het volgende:
Vanochtend heb ik geleerd. Dacht even wat klein snoeiwerk te verrichten voor de winter.
Gewoon rustig met de knipschaar, al veel minder dan normaliter.

Ondanks dat ik voor mijn gevoel super weinig heb gedaan en ik dit normaal met twee vingers in de neus zou doen was ik erna bekaf, kon amper op mijn benen staan en lopen (door overprikkeling denk ik) en nu uren later nog in een waas.

Ik ben hardleers en ben niet van opgeven maar van proberen.
Vandaag conclusie gemaakt dat het blijkbaar nog niet goed gaat.
En dat na zes weken na ongeluk. Waar van ik hoopte dat het heel misschien iets beter zou gaan. Maar helaas.
Dit is een totaal niet helpende strategie van aanpakken van je klachten en herstel. Ga alsjeblieft hulp zoeken hierbij.
Zijn gewoon behandelprotocollen voor.
Als je zo verder gaat als je nu bezig bent ga je langdurig tot permanente klachten overhouden/in stand houden en belemmer je je eigen herstel dus enorm.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 6 november 2022 @ 17:44:55 #87
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206579884
quote:
1s.gif Op zondag 6 november 2022 17:18 schreef Molo het volgende:

[..]
Dit is een totaal niet helpende strategie van aanpakken van je klachten en herstel. Ga alsjeblieft hulp zoeken hierbij.
Zijn gewoon behandelprotocollen voor.
Als je zo verder gaat als je nu bezig bent ga je langdurig tot permanente klachten overhouden/in stand houden en belemmer je je eigen herstel dus enorm.
Dit.
Al die posts hier helpen ook niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206580154
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2022 17:17 schreef stropdaz het volgende:
Ik ben hardleers en ben niet van opgeven maar van proberen.
Behoorlijk hardleers ja,
en zo te horen ben je wel aan het opgeven.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_206580205
quote:
1s.gif Op zondag 6 november 2022 17:18 schreef Molo het volgende:

[..]
Dit is een totaal niet helpende strategie van aanpakken van je klachten en herstel. Ga alsjeblieft hulp zoeken hierbij.
Zijn gewoon behandelprotocollen voor.
Als je zo verder gaat als je nu bezig bent ga je langdurig tot permanente klachten overhouden/in stand houden en belemmer je je eigen herstel dus enorm.
Ik zit al een week te wachten op verwijzing. Gaat allemaal zo traag.
Morgen maar weer opnieuw bellen.

Ik snap je.
Heb er ook hulp bij nodig.
Maar realiseer me wel dat dit als vanochtend niet goed is, maar ik overschat me dan blijkbaar.
Voel het ook pas aan het te laat is.
Weet niet of dat ook typerend is voor hersenschudding.

@Leandra
Jawel. Daardoor o.a. trap ik nu op de rem. Wil af en toe proberen wat ik kan en dacht dat struikje knippen wel zou kunnen na 6 wkn
pi_206633862
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2022 18:01 schreef stropdaz het volgende:
Ik zit al een week te wachten op verwijzing.
Verwijzing naar de neuroloog is binnen.
Wordt op korte termijn opgeroepen.
Ik denk en hoop dat ik hier op de goede plek ben
pi_206755012
Iedereen met welke vorm van hersenletsel dan ook:
Het blijkt dat motorische problemen en/of loop problemen ook kunnen ontstaan door een overprikkeld brein.
Is dat snel te verhelpen? Mwah.

Bron: telefonisch consult neuroloog
Mag naar hem toe over twee weken voor neurologisch onderzoek (geen idee wat dat is?)
  Vis een optie? zondag 20 november 2022 @ 22:53:58 #92
70532 loveli
N
pi_206755642
Motorisch of evenwicht?
crap in = crap out
  Vis een optie? zondag 20 november 2022 @ 22:59:43 #93
70532 loveli
N
pi_206755683
Je schreef eerder dat je iets als een 'dronkemansloop' hebt. Dat kan een symptoom zijn van een error in de kleine hersenen. Ik weet niet waar je de impact hebt gehad, daar zul je het vast met de neuroloog over hebben. Elke plek in de hersenen heeft zo z'n eigen eigenaardigheden. Als de coördinatie van bewegen en evenwicht niet op orde is, heb je een ander probleem dan wanneer je de aansturing niet op orde hebt.

Rustig aan blijven doen, dit kun je niet forceren.
crap in = crap out
pi_206756431
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 22:53 schreef loveli het volgende:
Motorisch of evenwicht?
Als ik loop, vooral buitenshuis, last van wankel op de benen.
Zonder hulpmiddelen zou ik dan buiten ook vallen.
Maar ook niet vooruit kunnen komen en hoe langer ik dan loop hoe slechter het motorisch gaat.
Wordt dan geblokkeerd lijkt het.

Inderdaad een dronkenmansloop @loveli
Niet stabiel, breedsporig, kleine stappen en opvallend is dat het in het donker buiten slechter gaat; meer wankel en steeds moeilijker vooruit kunnen.

Klap is hardste geweest op de achterkant en linker zijkant
pi_206757505
Aan de achterkant, onderin je schedel, zit het cerebellum (de kleine hersenen). Deze is oa betrokken bij motoriek. Maar ook meer algemeen bij regulatie; dus zowel bij regulatie van motorische bewegingen als bij regulatie van bv emoties of gedrag. Schade aan het cerebellum kan dus goed samengaan met niet helemaal stabiel lopen (moeite met reguleren van bewegingen) maar ook met steeds over vanalles zorgen maken en dat niet kunnen remmen (moeite met reguleren van emoties, angst).

Disclaimer, ik ben geen arts, ken jouw letsel niet en heb je niet neuropsychologisch onderzocht. Het kan dus heel goed zijn dat je helemaal geen schade hebt aan het cerebellum, maar er inderdaad bv door overprikkeldheid bepaalde signaaloverdrachten even niet helemaal lekker werken oid. De neuroloog gaat je uitgebreider onderzoeken, geef vooral daar aan welke klachten je hebt. En dan niet alleen de motorische, maar alle klachten. Die kan uitspraken doen specifiek toegepast op jouw persoonlijke situatie.

Ik ben wel onderzoeker in de neuropsychologie, vanuit die achtergrond komt de kennis over de mogelijke gevolgen van schade aan bepaalde hersenstructuren.
  Vis een optie? maandag 21 november 2022 @ 10:11:23 #96
70532 loveli
N
pi_206757535
Ik heb iemand met evenwichtsproblemen weer opnieuw zien leren lopen.
Een kind dat leert lopen wankelt aan alle kanten en op den duur combineert het evenwicht, motoriek, feedback van de omgeving om het als automatisme te doen. Als je bedenkt wat ervoor nodig is om een stap te zetten zonder om te vallen, is dat best een complexe aansturing. Maar je doet het al 30 jaar, dus het lijkt doodnormaal.

Bejaarden die zwakkere spieren krijgen, struikelen vaker over stoepranden omdat ze net iets kleinere stappen zetten, hun voet net iets minder hoog optillen. Het automatisme is gekalibreerd op data waarmee een bepaalde puls de spier aanstuurt dat de voet een bepaalde afstand omhooggaat en de stoeprand niet raakt.

Buiten heb je misschien meer prikkels, of minder kalibratiepunten. Lopen is multitasken tot en met, je ogen scannen de omgeving voor obstakels, je spieren moeten worden aangestuurd om de juiste stapgrootte te bepalen, de feedback van je evenwichtsorgaan moet worden verwerkt.
Als er in het automatisme iets weg is, duurt het voor je een nieuw automatisme maakt. Het kan ook dat de info wel binnenkomt, maar de prioriteiten niet meer goed op volgorde zijn. Neem je andere beslissingen nog wel op de ouderwetse manier, of ben je impulsiever?

Veel dingen die je wel of niet doet, heb je ooit aan- of afgeleerd. Impulscontrole, automatismen. Een geschiedenisleraar van me was na een val met hersenschudding zijn Franse woorden kwijt, terwijl hij elk jaar 6 weken in Frankrijk zat. Uiteindelijk vond hij ze weer terug. ze zaten nog ergens, maar de weg er naartoe was afgesloten. Als hij een woord tegenkwam herkende hij het weer en kon hij dat bestandje weer benaderen.

Forceer niet, wacht de neuroloog af en breng samen in kaart wat de problemen zijn en wat de weg naar verbetering is.
crap in = crap out
pi_206758596
Dank @vlindertje89 voor de duidelijke uitleg.
Jij ook @loveli

quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 10:08 schreef vlindertje89 het volgende:
ook met steeds over vanalles zorgen maken en dat niet kunnen remmen (moeite met reguleren van emoties, angst).
Dat heb ik eerlijk gezegd ook heel erg.
Maar daar schaam ik me voor, want dat past niet zo bij me. Maar vaak kan ik me echt druk maken om dingen en daar in blijven hangen en ben binnen notime geprikkeld, en dat blijft dan hangen. Verdriet heb ik niet zo, ik lijk volgens naasten juist veel afgevlakter dan normaal.

quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 10:08 schreef vlindertje89 het volgende:
maar er inderdaad bv door overprikkeldheid bepaalde signaaloverdrachten even niet helemaal lekker werken oid.
Hoe ontstaat dit eigenlijk:
Moet ik dat zien als alles werkt goed qua aansturing en overdracht, maar door een vol brein komt A niet goed bij B? Of zit het anders in elkaar?

Ik hoor vaak dat op scans niks te zien is qua hersenschade.
Althans als we het hebben over neurologische problematiek die ik nu heb.
Maar hoe komen bv de neuroloog of een neuropsycholoog dan achter een juiste diagnose?
  Vis een optie? maandag 21 november 2022 @ 12:31:38 #98
70532 loveli
N
pi_206759319
Het aanpakken van een probleem begint erbij dat je het herkent.

Link naar pdf met info/tips.
https://hersenz.nl/sites/(...)ial_ontremming_0.pdf
crap in = crap out
pi_206862427
Voor de kern van dit onderwerp zal ik behandeld moeten worden. Misschien eerst eerstelijns en daar na tweedelijns.
Maar misschien zijn er ook wel mogelijkheden om gelijk de revalidatie in te gaan in het ziekenhuis of een poli reva buiten ziekenhuis na verwijzing specialist. Volgens mij is dit dan tweedelijns.

De vraag waar ik niet uit kom;
Moet ik nu extra ruim zeer veel fysio pakken of is een pakket van rond de 20 a 27 bv ook goed?

Ik weet nl niet hoe het zit qua vergoeding van eerstelijns fysio na verwijzing?
Tweedelijns of reva kliniek wordt volgens mij vaak uit basisverzekering vergoed.

Wil ik mij nu top verzekeren betaal ik ruim 100 euro per maand meer. Dan heb ik wel perfect pakket met ik dacht 50x fysio.
Prima als ik dat nodig heb maar weggegooid geld als het vergoed wordt.

Oja bedrijfsarts kan geloof ik ook nog doorverwijzen. Mogelijk is dat ook vergoed dan.

Wie kan het me uitleggen en advies geven mbt afsluiten zorgverzeketingspakket aangaande fysio
  maandag 28 november 2022 @ 23:31:29 #100
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_206862526
Revalidatie in echt revalidatiecentrum (klinisch of poliklinisch, dus opgenomen of losse afspraken) wordt totaal vergoed uit basisverzekering.

Fysiotherapie wat je in de eerstelijnszorg krijgt valt onder je aanvullende verzekering
De eerste afspraken in de eerstelijnszorg van ergotherapie vallen ook onder basisverzekering, aanvullend zit in de aanvullende verzekering.

Om het zorgsysteem makkelijk overzichtelijk te maken voor patiënten, tsja... Dat is het niet echt nee.

Voor ¤100,- per maand extra heb je vrij veel fysiotherapie als je zelf dokt. Dat zou je voor jezelf moeten afwegen of je dat risico kunt lopen of dat je verzekeren de moeite waard vindt.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 28 november 2022 @ 23:32:52 #101
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_206862531
Het feit dat je kunt typen en actief kunt deelnemen aan een topic: Hup, aan de slag.

:P (grapje)
Ik voel me nu net Pepsi-Cola.
pi_206863071
quote:
1s.gif Op maandag 28 november 2022 23:31 schreef Molo het volgende:
Revalidatie in echt revalidatiecentrum (klinisch of poliklinisch, dus opgenomen of losse afspraken) wordt totaal vergoed uit basisverzekering.

Fysiotherapie wat je in de eerstelijnszorg krijgt valt onder je aanvullende verzekering
De eerste afspraken in de eerstelijnszorg van ergotherapie vallen ook onder basisverzekering, aanvullend zit in de aanvullende verzekering.

Om het zorgsysteem makkelijk overzichtelijk te maken voor patiënten, tsja... Dat is het niet echt nee.

Voor ¤100,- per maand extra heb je vrij veel fysiotherapie als je zelf dokt. Dat zou je voor jezelf moeten afwegen of je dat risico kunt lopen of dat je verzekeren de moeite waard vindt.
Dank @Molo
De start van mijn revalidatie zal mogelijkerwijs, net als bij iedereen met mijn klachten, eerste lijns beginnen. Heeft dat geen effect ga je door naar tweedelijns.
Opzich vind ik boven staande ook prima.

[ Bericht 11% gewijzigd door stropdaz op 30-11-2022 18:51:01 ]
pi_206884154
Als een arts een verwijzing maakt voor bijvoorbeeld eerstelijns zorg fysio.
(even vanuit gaande dat geen klacht uit de chronische fysiolijst wordt gevonden).
Wordt dit dan ook niet vergoed? Kom je altijd aan je aanvullendpakket fysio behandelingen?

Het lastige is vooral dat ik niet weet in hoeverre je eerstelijns moet blijven proberen.
100 euro is 3x extra fysio per maand.
Nu zit ik tijdelijk per maand op 8 sessies.
pi_207033877
In het kader van een nieuwe zorgverzekering voor 2023 zoeken:

Als een specialist in het ziekenhuis je verwijst naar een fysiotherapeut, krijg je deze dan volledig vergoed (na het eigen risico)? Of ligt het er dan nog aan met welke diagnose hij je verwijst? En maakt het dan ook nog iut of hij je gaat naar een therapeut in een ziekenhuis (collega van arts) of extern?
  zaterdag 10 december 2022 @ 21:37:40 #105
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_207034033
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 21:32 schreef stropdaz het volgende:
In het kader van een nieuwe zorgverzekering voor 2023 zoeken:

Als een specialist in het ziekenhuis je verwijst naar een fysiotherapeut, krijg je deze dan volledig vergoed (na het eigen risico)? Of ligt het er dan nog aan met welke diagnose hij je verwijst? En maakt het dan ook nog iut of hij je gaat naar een therapeut in een ziekenhuis (collega van arts) of extern?
Ja dat maakt uit
Kijk naar de voorwaarden binnen polissen.
Wellicht staat het wat overzichtelijker op www.kngf.nl , de beroepsvereniging site van fysiotherapeuten

-edit-
Je kunt beter hier kijken https://defysiotherapeut.com/goed-verzekerd/
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_207034124
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2022 21:37 schreef Molo het volgende:

[..]
Ja dat maakt uit
Kijk naar de voorwaarden binnen polissen.
Wellicht staat het wat overzichtelijker op www.kngf.nl , de beroepsvereniging site van fysiotherapeuten

-edit-
Je kunt beter hier kijken https://defysiotherapeut.com/goed-verzekerd/
Hmmm mijn diagnose staat niet op de chronische lijst, als je die lijst bedoelt?

Thanks voor link, zal eens kijken.
Edit: hier vla ik niet onder (wel revalidatiezorg, maar die wordt dus niet standaard vergoed)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')